Syrad rabarberdryck

Vi får enorma mängder rabarber varje år, och förutom någon enstaka rabarberpaj (inte barnens favorit) så kokar vi mest rabarbersaft eller gör några burkar marmelad. Men i år ville jag testa nåt jag sett på nätet, nämligen att syra rabarbern – jag var lite skeptisk först men helt ärligt är det här den absolut godaste dryck jag någonsin gjort! Vi gjorde en stor sats, men eftersom den inte ska späs ut blir det ändå inte så mycket (på en familj på fem). Okomplicerat, men tar några dagar, men ABSOLUT värt tiden!

Syrad rabarberdryck – ca 3 liter

Receptet är ungefärligt och mängden socker beror på smak. Jag gillar lite sötma men inte för mycket.

1,5-2 liter rabarber i bitar (max 1cm breda)
3 liter vatten
3-5 msk honung
1 citron, saft och rivet skal
ca 2-4 dl socker (jag höftade men tog ca 2-3 dl, tills det smakar lätt sött)
Möjlig smaksättare : vinbärsblad eller fläderblommor

Skölj rabarbern och skär den i bitar, lägg i en stor skål eller kastrull (helst minst 7-liters). Riv ner citronskal och pressa i saft (ok om det kommer med kärnor). Värm ca 1 dl vatten lite, och lös upp honungen i den. Häll honungsvatten och resten av kallvattnet över rabarbern och häll på sockret. Lägg i en smaksättare. Rör om, lägg över en handduk och lock. Nu ska den stå i rumstemperatur i 3 dygn, rör om två gånger om dagen helst, annars riskerar du att den möglar på ytan.

Efter tre dagar silar du bort rabarbern och slår upp drycken på flaskor med spännlock. Nu låter du dessa stå framme 1-3 dygn, men pys locket varje morgon och kväll och smaka av, när du tycker de är lagom bubbliga och söta ställer du dem i kylen (ju längre de står desto mer socker äts upp av mjölksyrebakterier). Obs, de fortsätter kolsyrad en stund till i kylen så pys dem minst en gång i kylen med.

Det blir en liten fällning när de blir kolsyrade, ni ser dem i flaskorna ovan, men det är ok att dricka. Färdig är den bubblig och ett mellanting mellan kombucha och rabarbersaft och vansinnigt gott!

Swooosh

Det är fredag igen och den här veckan har jag varit väldigt försiktig med små måltider och nästan inget sött (för det behövdes lite glass idag), och jag har inte haft ont i magen på hela veckan. Får säkert fortsätta med ”småätandet” ett tag till för att det helt ska ge sig, men det känns som det går åt rätt håll.

Tiden går så fort nu, som vanligt så försvinner maj i en fart som inte är rimlig – trots min extra dag på gården här hemma. Insåg för övrigt att jag inte skrivit någon direkt utvärdering av det, det är ju ändå två månader som gått när jag jobbar 80% och lägger en dag på odlingar och annat här hemma i veckan. Skillnaden är som natt och dag, jag är helt i fas i trädgården och jag hinner sitta ner och vila med en bra bok när andan faller på. Det känns verkligen som ett av de bästa besluten jag tagit, och jag förstår nästan inte hur jag INTE har gjort så här innan! Det gör absolut att glädjen med trädgård och odling har kommit tillbaka igen, och jag mår toppen av det dessutom.

Så här ser det ut precis när man kommer hem till oss nu – så grönt!

Till helgen blir det som vanligt träning, och det lilla projekt jag har som ska göras är att jag ska fästa armeringsnät inne i växthuset som sedan gurkorna ska planteras framför. Ni ska få bilder sen, men tanken är att de ska kunna klättra lite enklare upp runt väggarna, och att gurkorna (förhoppningsvis) blir lätta att nå under näten.

Nästa jobbvecka ser ut att bli ganska rimlig, och veckan därpå är vi ett ganska stort gäng som åker ner till Bryssel för att besöka EU-kontoret och en mängd olika event. Lär väl vara helt färdig efter den veckan, men kommer hem (om inget händer) på torsdag kväll och är sedan ledig på fredagen eftersom det är skolavslutning, så det blir nog bra. Största oron är om något blir inställt när det gäller resan hem, vill helst inte fastna i Belgien ju. Vi har lite olika sätt att ta oss dit, de som har möjlighet åker tåg (17h enkel resa) men vi är några som inte kan vara borta så länge så vi kommer att flyga. Det är inte optimalt, men det blir som det blir – och jag flyger ju typ var 10:e år så det får väl liksom gå.

Nu hoppas jag på en skön kväll i solen på altanen, med lite grillat och ett glas bubbel (famous last words, efter förra fredagen)… Hoppas det går bättre den här gången, haha! Ha en skön helg!

Vår fantastiska medelhavssida (sydost)!

Inte bara regn

Förlåt, jag känner att det har varit himla gnälligt här ett tag, med magsjuka och allt. Men jag kan också säga att det är liksom inte synd om mig, jag har ett fantastiskt jobb, min man och tillika bästa kompis, och tre friska barn. Sist men inte minst, så bor vi ju så otroligt härligt på vår lilla gård, som dessutom har EXPLODERAT i grönska nu när det kommit lite regn! Bilderna från trädgården häromdagen har fått många att hajja till att det är tidig blomning, men faktum är att i princip alla de blommorna står ju mot en svart fasad i sydost läge, resten av trädgården ligger nästan 2 veckor efter.

Är så nöjd över rabatterna jag gjort i ordning nu i vår, och i onsdags när jag hade ”jobba-på-gården” dag så satte jag ut alla tomater, chili och paprika i växthuset – minus 4 som ska få bo på friland istället. Bönor och gurka är sått, tillsammans med zucchini och pumpa, och nästan alla Dahlior har tagit plats ute med. Den här extra dagen jag får på mig i veckan gör världens skillnad, istället för att känna mig stressad över det som ska göras så ligger jag i fas, och hinner med ”onödigheter” som att fixa gamla rabatter. Det gör att hela trädgården och odlingen känns så himla mycket roligare!

I dag är det ju dessutom fredag, det är strålande väder och hela helgen ska ju hålla sig runt 20 grader, möjligen med nån skur på lördag bara. Magsjukan är borta, och det ska jag fira med ett glas bubbel ikväll, och jag tror att vi ska grilla revben med, vilket jag älskar. Så ni hör ju, inte ett dugg synd om mig på det stora hela, även om man såklart måste få vara ledsen över saker ibland med. Men idag känns det bra, så i eftermiddag tar vi helg hörrni!

Magsjuketider

Nä, någon toppen-långhelg har det inte varit. F var ju sjuk förra veckan, och kräktes en gång, och jag har sedan förra helgen känt lite typ som magkatarr, och i torsdags blev maken absolut magsjuk. Jag är ju immun mot ”standardmagsjukan” men tror att vi åkt på någon annan variant, den är mycket mer långdragen och beter sig inte riktigt ”som vanligt”. Har därmed konstaterat att även om jag ”bara” har magkatarrs-ont till och ifrån så är det nog pga bacill/virus med, har verkligen inte känt mig stressad (och det brukar heller inte utlösa magkatarr hos mig). Maken har mer… output, så att säga.

Så det har varit lugnt, jag var helt symptomfri i lördags så var inne och handlade veckans mat i går, men sen fick jag jätteont i magen hela kvällen så det är inte över än vad det verkar. Suck. Den vanliga magsjukan är ju hemsk, men den går åtminstone över fort.

Har haft ont i ryggen med, kanske lite ”spökont” som härrör från magen egentligen, men det har varit skönt att röra på sig lite istället för att sitta vid en dator, så när jag mått bra och inte haft ont har jag varit ute i trägården. Innan jag fick mer ont i magen hann jag gräva om två rabatter, där jag haft dålig markduk i plast med täckbark över, men som nu börjat ”lösa upp sig” och heller inte gjorde sitt jobb (att hålla borta kvickrot mm). Har sneglat på rabatterna ett bra tag men inte alls haft lust att ta tag i det, men helt plötsligt så infann sig lusten och då går det både fort och lätt! Har snålströsslat på täckbark med för att hålla kvar lite fukt, men borde säkert haft dubbla mängden. Nåja, man tar det man har, och det gäller även växterna – har tagit alla små plantor av perenner som spridit sig, så det är någon form av näva, såklart en massa akleja och så den fina marktäckaren med silvriga blad som jag inte minns namnet på. Det är ganska bra att inte hålla nitisk ordning i sina rabatter, för då får man lite extraplantor att flytta runt på när det blir en lucka!

Önskar jag tagit en ”före-” bild, men men. Snart dags att trimma gräskanterna med ser jag – bakom rabatten ser ni en maaassa brännässlor och kvickrot i häcken av aronia, så det är inte helt enkelt att hålla fritt…
Lilla Akleja, här gör inget om du sprider dig lite, älskar dessutom bladen med sin fina form!
Samma sak här, och både äppelträdet på bilden ovan och denna lilla mini-rhododendron kommer må bättre utan plast.

Kvar att göra för säsongen vi är i just nu är att förså gurka, zucchini och pumpa. Dahliorna står i garaget i fönstret och väntar, men där är ganska svalt så det är ingen jättepanik. Vet dock inte riktigt vart jag ska göra av dem…. Sen ska det sås bönor med, men det kanske får bli lite senare eftersom jorden behöver bli varmare, ELLER så orkar jag kanske förså dem också.

Förra helgen planterade jag också ut lite försådda sommarblommor – kombinerat med att jag också strösslade ut lite fröblandningar av samma sorter i rabatterna. Tänker att då kanske någon variant klarar sig, annars är ju frösådd svårt här. Sen får vi väl se, planterade inte ut de små plantorna en och en utan tog små kluster om 4-5 plantor och tryckte ner, så det kanske inte alls blir bra. Har även pillat ner några små små plantor mellan lökarna på altanen, tanken är att de ska få växa upp i samma takt som tulpanerna vissnar ner. Var orolig att allt skulle dött i natt eftersom väderappen visade 4 grader vilket ABSOLUT kan betyda frost, men det ser ut som vi nätt och jämnt klarade det – och kommande nätter ser lite varmare ut. Hoppas mycket på mina tre blomstermixar (eterneller, ”rosa toner” och snittblommor), skönt att slippa välja och kul med lite överraskningar!

Äntligen regn

Ute på gården droppar regnet på, inte som det gjorde i natt utan i lugnare takt – och det är nästan så man SER hur det växer av den välbehövliga vätan. FRODIGT skriker trädgården, som bara häromdagen var så torr så torr – nu behövs bara lite värme med så kommer det bli toppen! Har äntligen laddat över lite bilder från kameran från månaden som gått, och i inlägget hittar ni ett gäng från någon vecka tillbaka – en kväll med en fantastisk solnedgång…

Jag är hemma med F, som fick feber i söndagskväll. Eventuellt nån kombo med något magvirus av mildare slag med, både han och jag har haft ont i magen (magsyra-ont typ) och han kräktes en gång. Vi mår båda helt ok idag, hans feber är nästan helt borta och bådas magont har gått över med – men jag känner mig lite matt. Skulle/borde träna idag, men det var ett himla intensivt pass och jag tror inte riktigt jag mäktar med – dessutom var det löpintervaller utomhus, och det är SVINKALLT ute. Känner mig lite matt med.

I helgen gjorde vi i ordning ny bevattning i växthuset, nu med en droppslang från Gardena istället för en svettslang. Den senare funkar bra men är lite större risk att den går hål på och då kan vi av misstag pumpa ut mycket mer vatten än vi vill på ett ställe. Nu ligger två varv av en lång slang med små dropphål under täcket av hö – för att förhindra att något dunstar. Vi lade på hur mycket täckmaterial som helst i höstas, och för en gångs skull är faktiskt inte jorden under helt uttorkad som det brukar vara efter vintern, just i växthuset. Dock pumpar den här ut mycket mer vatten än svettslangen, så vi kommer behöva se efter hur mycket tid den ska vara på – vi behöver ju vattna växthuset men vill absolut inte belasta vår brunn mer än nödvändigt. Vi kan ju koppla på en av våra 3 IBC tankar med regnvatten med, men det är alltid lite partiklar i det och jag är rädd att det täpper igen den här (ganska mycket dyrare) slangen.

Bestämde mig också i går kväll för att det får vara nog med frostnätter nu (som om jag kan bestämma det) och tänker att nu får alla krukor med pelargoner och hortensia stå utomhus dygnet runt. Det GÅR ju flytta in tillfälligt om det verkligen blir kallt, men skönt att slippa ta in och ut VARJE dag.

Extra vackert när himlen matchar blommorna…

Är så glad för mina fina blomlådor på förra årets altanprojekt med! Ska bara lyckas plantera ner lite sommarblommor mellan lökarna snart med, kanske att det får bli till helgen…

Nu ska jag spela UNO med F och O, sen ska jag gå ut och spana i trädgården lite – ser ut att ha kommit många cm vatten faktiskt om jag kollar i dammen – har ingen riktigt regnmätare däremot.

Mellanrummen

I mellanrummen blir det sällan något bloggat, men i mellanrummen finns majoriteten av livet. Det är där det varken är katastrof eller toppen, och livet liksom mest pågår. Det blir inga bra blogginlägg av det, och det finns heller inte så mycket tankar som behöver få utlopp här – och alltså blir det lite ”ryckigt” för den som bara läser bloggen. Det finns så mycket vi kämpar med just nu, och då är det ”inte ens allvarliga saker” som sjukdom eller liknande, men precis just nu känns det lite lugnare – om det sedan är stormens öga eller bara en paus mellan stormbyarna vet jag inte. Men här kommer lite om mellanrummet:

Det har varit ett par mentalt slitiga veckor, och fysiskt med med nackspärren (som äntligen gett med sig nästan helt). Jag var och tränade i går, det var ett riktigt jobbigt pass och jag kände direkt när jag satte mig på roddmaskinen som var starten, att ”jag orkar inte det här”. Men jag kämpade på och det gick ändå ok, men efter var jag så slut att jag fick bara ligga en stund på soffan i vår entré innan jag orkade ta mig in i duschen. Jag kör i princip ALLTID på så absolut gott jag bara kan, men sen kan mitt ”max” variera extremt mycket beroende på många saker, och ibland känns det frustrerande att jag inte riktigt tror att tränarna ser att jag faktiskt gör mitt allra bästa utifrån dagen – eftersom det kanske ser lite halvdant ut. Varför nu det är viktigt att någon annan ser det vet jag inte, men det är vad det är.

Men, på en betydligt mer positivt notis så fyller jag år på fredag, och från att ha gått till att det är en riktigt jobbig dag när jag känt mig ledsen för att barnen bråkar eller annat, så ser jag numer verkligen fram emot det. Mest för att vi nu har en tradition – jag och maken – där jag får champagnefrukost och sen blir skjutsad till Backamo Handelsträdgård, och sen får någon god middag. Det är precis EXAKT det jag kan önska av en helt perfekt dag, och det enda som verkligen kan toppa det är om det dessutom blir sol – vilket det ju ser ut att bli! Sedan vi införde den här traditionen har jag kunnat sitta ute på altanen och äta/dricka min champagnefrukost med goda ostar, och det är heeeelt ljuvligt! Fick dessutom ytterligare ett gott besked, nämligen att min reserverade bok (del 4 av serien Dungeon Crawler Carl) har kommit så jag kan hämta den på bokbussen ikväll, alltså har jag även något riktigt bra att läsa! Sen får jag påta i trädgården i lugn och ro, och då är dagen perfekt. Älskar maken för den här dagen (och en massa annat med såklart, men den här är ändå fantastisk).

Inköpen från ett annat år. Jag VET att det ser mer enhetligt och fint ut om man upprepar sina växter i klungor, men jag tycker också det är så himla roligt med nya sorters växter. Vad funkar bäst hos oss, med, och vad funkar inte?

Ser SÅ mycket fram emot lite varmare väder med, så man slipper bära växter in och ut hela tiden och så man inte behöver ha typ full vinterutstyrsel när man är ute och grejar i trädgården. Det är inte bara jag som väntar på värme för övrigt, på vår ”medelhavssida” är både persika och sötmandel precis på väg att blomma, och äppelträden och körsbär ser inte ut att bli långt efter. Vi fick ju inte ett enda äpple förra året, så jag hoppas verkligen att det blir bättre i år – vi har ändå planterat 3 nya äppelträd sedan vi flyttade in, förutom de 4 som redan fanns. Eftersom jag nu har en dag i veckan som är dedikerad till gårdsarbete så känner jag mig faktiskt otroligt mycket mer i fas med trädgården än jag brukar göra. Det som är kvar att göra i närtid är att så persilja och morot, samt att sätta lök. Potatisen fick vi ner i de nya potatislanden förra helgen, och de landen ska bara täckas med gräsklipp när vi har det att tillgå sedan.

Äppelblom 2024

Sen har jag försått en massa, även en massa blomstermixar som jag köpt från Fröbanken och som egentligen ska direktsås, för det är TORRT i landen. Har ju knappt regnat på 2 månader hemma hos oss, och den vätan som fanns i marken från vintern har minskat ordentligt redan. Tänker att jag kanske kan förså och sätta ut lite små plantor, och sen direktså mellan dem (så kanske jag också ser lite lättare om det är väldigt torrt). Sen är det såklart en del perennrabatter kvar att rensa, men det känns inte så stressigt, det blir vad det blir liksom. Det jag SKA göra förresten är att gräva en liten rabatt intill altanen vid växthuset, där jag ska sätta lite halvhöga buskar för skugga och solskydd – något jag tänkte kolla efter på min födelsedag, förutom rosor som jag vill ha vid den gamla hästvagnen. Eller gräva och gräva, jag gräver egentligen bara bort ett litet dike där jag tar bort grässvålen, sen täcker jag själva ytan där jag vill ha landet med kartong och lägger på jord. Då dör gräset under lagom till kartongen har brutits ner, och det blir inte så mycket jobb.

Knoppar som brister

Här på gården har sakta vårens arbete påbörjats, även om det är väldigt mycket för kallt för att börja med många saker. I natt har det varit ungefär -4 grader, och nästa verkar bli lika. Sakta mer säkert ser man att trädgården vaknar till liv, så jag tänkte bjuda på ett par godbitar:

Hönorna är mycket nöjda över att få komma ut och picka och äta det som bjuds ute.
Rönnbärsspirean ser ut att bli en av de första buskarna som bjuder på grönska, och också vackra rosaröda toner.
Vår älskade akleja som ibland beter sig lite som ogräs, har de vackraste bladen hos mina perenner, och bjuder på tidigt ögongodis i alla rabatter.
Den lurviga backsippan är ju lite ”vinterklädd” så den har också börjat titta upp.
Ytterligare en av de tidigaste blommorna – vår aprikosa jättevallmo som är otroligt vacker den korta tid den blommar.

För övrigt bytte vi ytterdörr i helgen, de bilderna hittar ni på instagram (finns översikt här vid sidan om ni kollar dator, eller längst ner om ni kollar på mobilen). Jag har skurat våra två största altaner med såpa och behandlat dem med såpa med, så nu är de väldigt vackert honungsfärgade, och redo att möbleras lite mer inför – förhoppningsvis – varmare dagar.

Det har varit ett helt ok lov med barnen med, och en god nyhet för en av dem dessutom, så just nu går vi i alla fall inte minus på att hantera konflikter (även om det kan ändra sig snabbt). Känner mig inte så inspirerad till att blogga däremot, samtidigt som jag ju själv vill kunna gå tillbaka och läsa i mina egna inlägg med. Får se lite hur jag gör.

Hormonbrist på hyllorna

Den gångna helgen blev en sån som bara blev just vad den behövde vara. Jag gick och tränade, lite förkyld och tänkte ta det lugnt, men rycktes med i ett tämligen intensivt och tungt pass. Det gick bra och var kul, men var totalt plakat efter, hela dagen. Hade som tur var inga direkta måsten på listan, utan kunde just bara slappa en del (förutom ni vet, mat och sånt som ska hanteras). Söndagen spenderades i huvudsak på Leos lekland då F fyllt år nyligen och hade ”kalas” (fast inte bokat kalas utan bara egen lektid) med sina två bästisar. I över 3,5 h satt vi där, som tur var så var vi ju båda två med och kunde sitta och tjöta lite under tiden. Fasen vad kallt det är där dock, speciellt på golvet och när man sitter still – barnen var ju genomsvettiga men eftersom de är stora nog att springa runt själva så behövde ju inte vi göra det. Självklart eskalerade sen min förkylning så nu är jag ganska ordentligt förkyld. Har konferens på onsdag så tills dess vore skönt om jag blir lite mindre snorig, men vi får väl se.

Såna här helger ger mig så blandade känslor. Eftersom det inte var ute-väder (SVINKALLA vindar ju!?!?) och det är såpass tidigt så hade vi inte kunnat göra så mycket, men samtidigt vill jag ändå gärna känna att jag får ut något extra av varje helg, så inte livet bara glider iväg. Nu ska sägas att det kändes jättekul att se F ha det riktigt roligt, och vi hade en helt ok stund i fiket med – även om det är otroligt omysigt. Trots det kändes livet lite deppigt och meningslöst – sådär som det kan vara ibland.

På torsdag blir min första flex-dag, och jag ska försöka åka till K-Bygg för att inhandla allt som kan behövas för att vi ska kunna byta vår ytterdörr i påsk, och även diverse virke för småprojekt på gården. Ska också sätta mig och fundera lite över påskmat, det är ju kul att äta nåt som man inte alltid äter annars när det är långledigt och påsk, men har noll inspiration just nu. Ser inte ut att bli kalasvarmt heller, så grilla är ju inte så mysigt – även om det säkert blir det en dag ändå.

Går i alla fall hitta lite små vår- och påsktecken ute.

Måste för övrigt boka en läkartid, eftersom kvinnohälsa inte är något prioriterat i världen i stort så försvinner nu min Lenzetto-spray (östrogenspray) från sortimentet och från högkostnadsskyddet. Det är pissigt, när man hittat nåt som funkar och som får en att må typ bra. Nu måste jag försöka byta till nåt plåster eller så, och jag VET att de superofta är restade också. Är så fruktansvärt arg på att det ska vara ett problem att få tag i medicin som gör att man funkar i sin vardag!!! Har extremt svårt att tro att samma problem skulle gå under radarn på det sättet om det handlat om nåt som behandlade män och deras hormoner.

Framsteg

Vips så gick det över en vecka sen jag skrev sist. Och vad har då hänt den veckan, något speciellt? Nej absolut inte, men nu har ”utesäsongen” börjat, vilket innebar att vi var ute hela helgen och ”vårstädade” på gården. Jag kunde, i vanlig ordning, inte hålla mig helt utan har klippt ner det värsta på perennerna som börjat få nya knoppar närmast marken, men har bara plockat bort ”pinnarna” jag klippt bort så löv och annat bös får ligga kvar för lite skydd. Grenar, pinnar och sly har samlats i en hög och ska eldas, när (om) det blir vindstilla någon dag.

Det är oerhört hoppingivande att kolla nära i rabatterna nu, för även om det mesta ser brunt och dött ut när man bara kollar ut så kan man hitta en hel del tecken på liv nu. Både i växtform och i form av insekter som kravlar sig fram – såg till och med ett par fjärilar i lördags. Tulpanerna jag satte i de nedsänkta lådorna på altanen verkar ha klarat vintern och har börjat titta fram ur täcket med gräsklipp som ligger som skydd, hoppas nu att inga rådjur får för sig att det är någon form av buffé.

Sist jag skrev så hade jag väl också precis börjat andningskursen va? Nu har jag kört den i en vecka, och i torsdags fick jag ett ryck och tog mig ut i löpspåret på ÖIS för att testa om det möjligen kunde bli någon skillnad. Jag har ju alla år hävdat att jag inte kan springa – eller i alla fall inte samtidigt som jag andas – och det visade sig att det var en helt korrekt bedömning, att det berodde på andningen alltså! Nu ska vi vara ytterst transparenta här, det här var typ första löprundan jag testade på nästan 13 år och jag är och förblir ingen löpare, men det var en VANSINNIG skillnad i hur jag upplevde min långsamma joggingrunda den här gången! Först tog jag det verkligen sådär löjligt långsamt som jag blivit rekommenderad, och jag varvade med att gå korta sträckor hela rundan – jag är inte dum ändå och är det första löprundan kan det ju vara rimligt att hålla sig LUGN. Men vilken skillnad, jag kunde hela tiden andas – med HELA lungorna, inte bara panikartat närmst nyckelbenen – så pass mycket att jag faktiskt kunde se mig omkring i naturen, och till och med kunde höja tempot lite.

Köpte ju ändå vettiga löpardojor förra året så förutsättningarna finns ju där nu.
Bara tiden som ska räcka till med!

Det är svårt att förklara vilken enorm skillnad det blev utan att bli antingen idiotförklarad eller låta som att jag gått med i nån sekt jag vill förmedla vidare, men jag var så glad när jag åkte därifrån att jag nästan studsade fram! Sen är jag tung och långsam, jag kommer nog aldrig vara en ”löpare”, men jag kände ändå att jag absolut skulle kunna ta mig runt 5 km utan att dö nu – till skillnad mot när jag fått dödsångest redan vid de 800 m vi ibland kört på träningen när jag inte kunnat andas.

Har också sovit lite bättre i veckan, det ingår ju också en del stressreglering förutom kapacitetsbyggande i kursen, så det enda jag känner är att det här kan vara nåt av det bästa jag investerat i för mig själv! Har ju börjat använda hela lungorna, inte bara den översta fjärdedelen, och det är lite som att en hel värld har öppnat sig. Bästa 1000 kr jag spenderat! 2½ vecka kvar med, men sen är ju tanken att jag har tekniken och metoderna med mig resten av livet, att plocka fram vid behov när det behövs.

I övrigt känner jag att jag har en svacka i träningen, den känns tung och har varit himla slitig på sistone, i samband med att det varit open-tävlingar. Fick en insikt häromdagen att jag inte alls är förtjust i de övningar som mest förknippas med crossfit (burpees, pull-ups, box hopp mfl). Jag gillar styrkedelarna som vi kör på Strongman på lördagar, och skivstångsgrejorna vi gör, men egentligen inte det högintensiva som kännetecknar Crossfit. Nåväl, det får rulla lite till så får jag se hur jag gör, jag vet ju att jag behöver träna för att må bra, och att jag inte har lusten kvar att ”gymma själv”.

För att återgå till veckan som varit så var det ju lite kall snålblåst hela helgen, så det blev inte så mycket kaffe i solen, men det hann jag ju faktiskt med tidigare i veckan – och det blir snart mer hoppas jag!

Höjd

Jag har inte tänkt ha några större projekt i trädgården i år, förutom att anlägga en liten rosenrabatt vid hästvagnen då. Däremot har jag ju planerat att odla både grönsaker och sommarblommor, som vanligt, men jag har ett litet ledord för året – nämligen *Höjd*!

Jag har inte riktigt haft struktur, ork och tålamod nog att göra några riktigt bra växtstöd i köksträdgården, utan har använt mig av björkslanor jag vänligt nog fått av grannen och tillfälliga lösningar. Nu känner jag att jag skulle vilja göra köksträdgården lite mer lättarbetad, och då behöver jag få till en del odling på höjden, både för gurkväxter, bönor, ärtor och ev. pumpa, förutom lite blommor. Eftersom vi har en väldigt stor trädgård så behöver den verkligen ha lite maffiga och rejäla installationer även på höjden, och då tänkte jag börja i köksträdgården.

Förra året blev det en liten spontan ”mikrodamm” och lite uppfräschning av vissa odlingsytor där. Vi har ju en del spaljéer från tidigare ägare redan, precis vid ingången, och jag tänker att vi får fortsätta i samma stil.

Insåg att jag typ inte fotat den lilla mikrodammen, den består av en murarbalja med kanske ca 20 liter vatten i, och ger en liten oas till insekter och djur i köksträdgården.

Det behöver vara:

  • Enkelt att underhålla
  • Smidigt att sätta upp
  • Relativt billiga material

Alltså tänker jag jobba vidare med armeringsnät och enkla reglar som sitter i marken via markspjut. Tänker nåt åt det här hållet, fast inte riktigt den designen:

Bild lånad från pinterest

Här är lite exempel från vår trädgård i nuläget:

Jag har också någon dröm om ett plank, men jag vet inte alls vart jag skulle kunna tänkas placera det så det ser naturligt ut. Hade väldigt gärna byggt någon portal kring den lilla grusvägen vi har, men det funkar inte eftersom vi behöver kunna komma fram med både lastbilar och annat där vid behov.

Jag gjorde en skiss genom att lägga ett papper över en skärmbild över vår gård, och sen fylla i med vattenfärg, för något år sedan. Den ger en bra överblick, och jag har ritat in lite hur jag planerar – sen har en del redan justerats men det är bra att ha en grundtanke ändå.

Här från en bild på Pinterest, från Hus&Hem, hade gärna haft något liknande någonstans – men var?!?

Alltså – VAD det här våriga vädret satte fart på kreativiteten ändå!