Swooosh

Det är fredag igen och den här veckan har jag varit väldigt försiktig med små måltider och nästan inget sött (för det behövdes lite glass idag), och jag har inte haft ont i magen på hela veckan. Får säkert fortsätta med ”småätandet” ett tag till för att det helt ska ge sig, men det känns som det går åt rätt håll.

Tiden går så fort nu, som vanligt så försvinner maj i en fart som inte är rimlig – trots min extra dag på gården här hemma. Insåg för övrigt att jag inte skrivit någon direkt utvärdering av det, det är ju ändå två månader som gått när jag jobbar 80% och lägger en dag på odlingar och annat här hemma i veckan. Skillnaden är som natt och dag, jag är helt i fas i trädgården och jag hinner sitta ner och vila med en bra bok när andan faller på. Det känns verkligen som ett av de bästa besluten jag tagit, och jag förstår nästan inte hur jag INTE har gjort så här innan! Det gör absolut att glädjen med trädgård och odling har kommit tillbaka igen, och jag mår toppen av det dessutom.

Så här ser det ut precis när man kommer hem till oss nu – så grönt!

Till helgen blir det som vanligt träning, och det lilla projekt jag har som ska göras är att jag ska fästa armeringsnät inne i växthuset som sedan gurkorna ska planteras framför. Ni ska få bilder sen, men tanken är att de ska kunna klättra lite enklare upp runt väggarna, och att gurkorna (förhoppningsvis) blir lätta att nå under näten.

Nästa jobbvecka ser ut att bli ganska rimlig, och veckan därpå är vi ett ganska stort gäng som åker ner till Bryssel för att besöka EU-kontoret och en mängd olika event. Lär väl vara helt färdig efter den veckan, men kommer hem (om inget händer) på torsdag kväll och är sedan ledig på fredagen eftersom det är skolavslutning, så det blir nog bra. Största oron är om något blir inställt när det gäller resan hem, vill helst inte fastna i Belgien ju. Vi har lite olika sätt att ta oss dit, de som har möjlighet åker tåg (17h enkel resa) men vi är några som inte kan vara borta så länge så vi kommer att flyga. Det är inte optimalt, men det blir som det blir – och jag flyger ju typ var 10:e år så det får väl liksom gå.

Nu hoppas jag på en skön kväll i solen på altanen, med lite grillat och ett glas bubbel (famous last words, efter förra fredagen)… Hoppas det går bättre den här gången, haha! Ha en skön helg!

Vår fantastiska medelhavssida (sydost)!

Magsjuketider

Nä, någon toppen-långhelg har det inte varit. F var ju sjuk förra veckan, och kräktes en gång, och jag har sedan förra helgen känt lite typ som magkatarr, och i torsdags blev maken absolut magsjuk. Jag är ju immun mot ”standardmagsjukan” men tror att vi åkt på någon annan variant, den är mycket mer långdragen och beter sig inte riktigt ”som vanligt”. Har därmed konstaterat att även om jag ”bara” har magkatarrs-ont till och ifrån så är det nog pga bacill/virus med, har verkligen inte känt mig stressad (och det brukar heller inte utlösa magkatarr hos mig). Maken har mer… output, så att säga.

Så det har varit lugnt, jag var helt symptomfri i lördags så var inne och handlade veckans mat i går, men sen fick jag jätteont i magen hela kvällen så det är inte över än vad det verkar. Suck. Den vanliga magsjukan är ju hemsk, men den går åtminstone över fort.

Har haft ont i ryggen med, kanske lite ”spökont” som härrör från magen egentligen, men det har varit skönt att röra på sig lite istället för att sitta vid en dator, så när jag mått bra och inte haft ont har jag varit ute i trägården. Innan jag fick mer ont i magen hann jag gräva om två rabatter, där jag haft dålig markduk i plast med täckbark över, men som nu börjat ”lösa upp sig” och heller inte gjorde sitt jobb (att hålla borta kvickrot mm). Har sneglat på rabatterna ett bra tag men inte alls haft lust att ta tag i det, men helt plötsligt så infann sig lusten och då går det både fort och lätt! Har snålströsslat på täckbark med för att hålla kvar lite fukt, men borde säkert haft dubbla mängden. Nåja, man tar det man har, och det gäller även växterna – har tagit alla små plantor av perenner som spridit sig, så det är någon form av näva, såklart en massa akleja och så den fina marktäckaren med silvriga blad som jag inte minns namnet på. Det är ganska bra att inte hålla nitisk ordning i sina rabatter, för då får man lite extraplantor att flytta runt på när det blir en lucka!

Önskar jag tagit en ”före-” bild, men men. Snart dags att trimma gräskanterna med ser jag – bakom rabatten ser ni en maaassa brännässlor och kvickrot i häcken av aronia, så det är inte helt enkelt att hålla fritt…
Lilla Akleja, här gör inget om du sprider dig lite, älskar dessutom bladen med sin fina form!
Samma sak här, och både äppelträdet på bilden ovan och denna lilla mini-rhododendron kommer må bättre utan plast.

Kvar att göra för säsongen vi är i just nu är att förså gurka, zucchini och pumpa. Dahliorna står i garaget i fönstret och väntar, men där är ganska svalt så det är ingen jättepanik. Vet dock inte riktigt vart jag ska göra av dem…. Sen ska det sås bönor med, men det kanske får bli lite senare eftersom jorden behöver bli varmare, ELLER så orkar jag kanske förså dem också.

Förra helgen planterade jag också ut lite försådda sommarblommor – kombinerat med att jag också strösslade ut lite fröblandningar av samma sorter i rabatterna. Tänker att då kanske någon variant klarar sig, annars är ju frösådd svårt här. Sen får vi väl se, planterade inte ut de små plantorna en och en utan tog små kluster om 4-5 plantor och tryckte ner, så det kanske inte alls blir bra. Har även pillat ner några små små plantor mellan lökarna på altanen, tanken är att de ska få växa upp i samma takt som tulpanerna vissnar ner. Var orolig att allt skulle dött i natt eftersom väderappen visade 4 grader vilket ABSOLUT kan betyda frost, men det ser ut som vi nätt och jämnt klarade det – och kommande nätter ser lite varmare ut. Hoppas mycket på mina tre blomstermixar (eterneller, ”rosa toner” och snittblommor), skönt att slippa välja och kul med lite överraskningar!

Äntligen regn

Ute på gården droppar regnet på, inte som det gjorde i natt utan i lugnare takt – och det är nästan så man SER hur det växer av den välbehövliga vätan. FRODIGT skriker trädgården, som bara häromdagen var så torr så torr – nu behövs bara lite värme med så kommer det bli toppen! Har äntligen laddat över lite bilder från kameran från månaden som gått, och i inlägget hittar ni ett gäng från någon vecka tillbaka – en kväll med en fantastisk solnedgång…

Jag är hemma med F, som fick feber i söndagskväll. Eventuellt nån kombo med något magvirus av mildare slag med, både han och jag har haft ont i magen (magsyra-ont typ) och han kräktes en gång. Vi mår båda helt ok idag, hans feber är nästan helt borta och bådas magont har gått över med – men jag känner mig lite matt. Skulle/borde träna idag, men det var ett himla intensivt pass och jag tror inte riktigt jag mäktar med – dessutom var det löpintervaller utomhus, och det är SVINKALLT ute. Känner mig lite matt med.

I helgen gjorde vi i ordning ny bevattning i växthuset, nu med en droppslang från Gardena istället för en svettslang. Den senare funkar bra men är lite större risk att den går hål på och då kan vi av misstag pumpa ut mycket mer vatten än vi vill på ett ställe. Nu ligger två varv av en lång slang med små dropphål under täcket av hö – för att förhindra att något dunstar. Vi lade på hur mycket täckmaterial som helst i höstas, och för en gångs skull är faktiskt inte jorden under helt uttorkad som det brukar vara efter vintern, just i växthuset. Dock pumpar den här ut mycket mer vatten än svettslangen, så vi kommer behöva se efter hur mycket tid den ska vara på – vi behöver ju vattna växthuset men vill absolut inte belasta vår brunn mer än nödvändigt. Vi kan ju koppla på en av våra 3 IBC tankar med regnvatten med, men det är alltid lite partiklar i det och jag är rädd att det täpper igen den här (ganska mycket dyrare) slangen.

Bestämde mig också i går kväll för att det får vara nog med frostnätter nu (som om jag kan bestämma det) och tänker att nu får alla krukor med pelargoner och hortensia stå utomhus dygnet runt. Det GÅR ju flytta in tillfälligt om det verkligen blir kallt, men skönt att slippa ta in och ut VARJE dag.

Extra vackert när himlen matchar blommorna…

Är så glad för mina fina blomlådor på förra årets altanprojekt med! Ska bara lyckas plantera ner lite sommarblommor mellan lökarna snart med, kanske att det får bli till helgen…

Nu ska jag spela UNO med F och O, sen ska jag gå ut och spana i trädgården lite – ser ut att ha kommit många cm vatten faktiskt om jag kollar i dammen – har ingen riktigt regnmätare däremot.

Mellanrummen

I mellanrummen blir det sällan något bloggat, men i mellanrummen finns majoriteten av livet. Det är där det varken är katastrof eller toppen, och livet liksom mest pågår. Det blir inga bra blogginlägg av det, och det finns heller inte så mycket tankar som behöver få utlopp här – och alltså blir det lite ”ryckigt” för den som bara läser bloggen. Det finns så mycket vi kämpar med just nu, och då är det ”inte ens allvarliga saker” som sjukdom eller liknande, men precis just nu känns det lite lugnare – om det sedan är stormens öga eller bara en paus mellan stormbyarna vet jag inte. Men här kommer lite om mellanrummet:

Det har varit ett par mentalt slitiga veckor, och fysiskt med med nackspärren (som äntligen gett med sig nästan helt). Jag var och tränade i går, det var ett riktigt jobbigt pass och jag kände direkt när jag satte mig på roddmaskinen som var starten, att ”jag orkar inte det här”. Men jag kämpade på och det gick ändå ok, men efter var jag så slut att jag fick bara ligga en stund på soffan i vår entré innan jag orkade ta mig in i duschen. Jag kör i princip ALLTID på så absolut gott jag bara kan, men sen kan mitt ”max” variera extremt mycket beroende på många saker, och ibland känns det frustrerande att jag inte riktigt tror att tränarna ser att jag faktiskt gör mitt allra bästa utifrån dagen – eftersom det kanske ser lite halvdant ut. Varför nu det är viktigt att någon annan ser det vet jag inte, men det är vad det är.

Men, på en betydligt mer positivt notis så fyller jag år på fredag, och från att ha gått till att det är en riktigt jobbig dag när jag känt mig ledsen för att barnen bråkar eller annat, så ser jag numer verkligen fram emot det. Mest för att vi nu har en tradition – jag och maken – där jag får champagnefrukost och sen blir skjutsad till Backamo Handelsträdgård, och sen får någon god middag. Det är precis EXAKT det jag kan önska av en helt perfekt dag, och det enda som verkligen kan toppa det är om det dessutom blir sol – vilket det ju ser ut att bli! Sedan vi införde den här traditionen har jag kunnat sitta ute på altanen och äta/dricka min champagnefrukost med goda ostar, och det är heeeelt ljuvligt! Fick dessutom ytterligare ett gott besked, nämligen att min reserverade bok (del 4 av serien Dungeon Crawler Carl) har kommit så jag kan hämta den på bokbussen ikväll, alltså har jag även något riktigt bra att läsa! Sen får jag påta i trädgården i lugn och ro, och då är dagen perfekt. Älskar maken för den här dagen (och en massa annat med såklart, men den här är ändå fantastisk).

Inköpen från ett annat år. Jag VET att det ser mer enhetligt och fint ut om man upprepar sina växter i klungor, men jag tycker också det är så himla roligt med nya sorters växter. Vad funkar bäst hos oss, med, och vad funkar inte?

Ser SÅ mycket fram emot lite varmare väder med, så man slipper bära växter in och ut hela tiden och så man inte behöver ha typ full vinterutstyrsel när man är ute och grejar i trädgården. Det är inte bara jag som väntar på värme för övrigt, på vår ”medelhavssida” är både persika och sötmandel precis på väg att blomma, och äppelträden och körsbär ser inte ut att bli långt efter. Vi fick ju inte ett enda äpple förra året, så jag hoppas verkligen att det blir bättre i år – vi har ändå planterat 3 nya äppelträd sedan vi flyttade in, förutom de 4 som redan fanns. Eftersom jag nu har en dag i veckan som är dedikerad till gårdsarbete så känner jag mig faktiskt otroligt mycket mer i fas med trädgården än jag brukar göra. Det som är kvar att göra i närtid är att så persilja och morot, samt att sätta lök. Potatisen fick vi ner i de nya potatislanden förra helgen, och de landen ska bara täckas med gräsklipp när vi har det att tillgå sedan.

Äppelblom 2024

Sen har jag försått en massa, även en massa blomstermixar som jag köpt från Fröbanken och som egentligen ska direktsås, för det är TORRT i landen. Har ju knappt regnat på 2 månader hemma hos oss, och den vätan som fanns i marken från vintern har minskat ordentligt redan. Tänker att jag kanske kan förså och sätta ut lite små plantor, och sen direktså mellan dem (så kanske jag också ser lite lättare om det är väldigt torrt). Sen är det såklart en del perennrabatter kvar att rensa, men det känns inte så stressigt, det blir vad det blir liksom. Det jag SKA göra förresten är att gräva en liten rabatt intill altanen vid växthuset, där jag ska sätta lite halvhöga buskar för skugga och solskydd – något jag tänkte kolla efter på min födelsedag, förutom rosor som jag vill ha vid den gamla hästvagnen. Eller gräva och gräva, jag gräver egentligen bara bort ett litet dike där jag tar bort grässvålen, sen täcker jag själva ytan där jag vill ha landet med kartong och lägger på jord. Då dör gräset under lagom till kartongen har brutits ner, och det blir inte så mycket jobb.

Gröna toner

Vi red ut den allra värsta tonårsstormen i fredags, och efter det har helgen varit ok. De stora har varit hos kompisar så vi har haft en ganska lugn helg här hemma med F. Trots att det sett så soligt och fint ut så har det verkligen varit svinkallt, så det blev enbart några nödvändigheter klara i trädgården, som att sätta potatis.

Vår stora rabarber har börjat växa, så nu kan vi nog göra rabarberpaj vilken dag som helst.

Tack vare min ”jobba-på-gården” dag så känner jag mig mer i fas med trädgården än annars. Bäddarna är rensade och står i princip redo för grönsaker och blommor, det känns otroligt bra. Har också försått typ allt jag ska odla som KAN försås – och testar även lite som egentligen ska direktsås, eftersom jag vet av erfarenhet att direktsådd alldeles för lätt torkar ut här hemma.

Nöjd med mina nya växtstöd med, och glad över att det mesta i naturen börjar skimra i grönt nu. Faktiskt körde vi igång gräsklipparen idag, den får gå på högsta läget (det gör den nästan hela sommaren för övrigt) och hålla efter gräsmattan lite.

I höstas satte jag mängder med lökar i de två lådorna på nya altanen, och nu har den första blomman kommit upp – en väldigt vacker Narciss, som gör mig glad. Vet däremot inte exakt hur jag ska göra sen, jag vill ju ha sommarblommor eller Dahlior eller nåt där i, men nu hamnar ju lökarna lite i vägen? Hur gör man då?

I dag har varit en dedikerad städdag, för sånt där man aldrig hinner med annars, så jag har skurat duschen, och köksluckorna, och vi har storstädat hela huset. Sen gick vi ner till stallet och gjorde i ordning allt som stökats till under vintern, så nu är det lite mer lättmanövrerat inför sommarens små projekt. Oerhört tillfredsställande att få det gjort!

Potatisland och vägdiken

Vi hade en fantastisk söndag här på gården, med riktigt vårväder. Det är ju många saker man INTE ska göra än, men vi ”hittade” ändå en del aktiviteter att sysselsätta oss med…

Vi har, med återbrukad ensilageplast, täckt ett område på ca 100 kvm för att döda ogräs. Här ska det under en treårsperiod etableras tre nya potatisland – vi har ett stort nu men där har vi haft potatis sedan vi flyttade in och det behöver få vila. Tanken är att skära upp 2 avlånga land i plasten per år, och första året nu kommer vi lägga ut kartong och köpa lite jord att ha ovanpå. Sen är tanken att ogräset under de kommande landen ska vara kvävt tills det är dags att odla där, så då skär vi bara upp plasten där det behövs. Vi ska lägga träflis ovanpå plasten med, så den trycks ner ordentligt. Och ja – helst vill jag inte ha plast alls men ska vi lyckas med det här på något sätt som inte tar livet av oss så får vi nyttja det som finns att tillgå – när allt är etablerat ska det förhoppningsvis gå att ta bort plasten helt. Ensilageplasten är också väldigt tjock och rejäl (och mat-säker).

Efter det så klöv maken ved medan jag tog hjälp av äldsta och yngsta och gav mig på vår uppfart. Den smalnar ju av lite för varje år när gräset växer in på vägen, och den har inte heller en superbra lutning så det blir lätt vatten/frost-hål i den. Nu kapade vi av en bra bit på vardera sida och försökte även få ett pyttelitet ”dike” (eller snarare fördjupning bara) vid sidan. Vi hann göra ungefär en tredjedel av vägen fram till garaget, den som varit sämst, och i mitt huvud tänker jag att vi ska göra hela den vägen i år. Sen har vi ju typ +100 meter till stallet som skulle behöva samma behandling, men där kör vi ju inte alls lika ofta med bil… Det skulle egentligen behövas till maskiner som fixar vägen och grusar den ordentligt, men det är inget jag kan lägga en massa pengar på känner jag, så då får det bli handkraft och ”good enough”.

Nu börjar perioden som jag vet kommer gå extremt fort, speciellt när vi bara kan jobba ute på helgerna – men det är också den absolut roligaste tiden som börjar nu. Men, vi har lärt oss lite, och försöker se till att vi pausar och njuter av både väder och gård med, när vi är ute.

Höjd

Jag har inte tänkt ha några större projekt i trädgården i år, förutom att anlägga en liten rosenrabatt vid hästvagnen då. Däremot har jag ju planerat att odla både grönsaker och sommarblommor, som vanligt, men jag har ett litet ledord för året – nämligen *Höjd*!

Jag har inte riktigt haft struktur, ork och tålamod nog att göra några riktigt bra växtstöd i köksträdgården, utan har använt mig av björkslanor jag vänligt nog fått av grannen och tillfälliga lösningar. Nu känner jag att jag skulle vilja göra köksträdgården lite mer lättarbetad, och då behöver jag få till en del odling på höjden, både för gurkväxter, bönor, ärtor och ev. pumpa, förutom lite blommor. Eftersom vi har en väldigt stor trädgård så behöver den verkligen ha lite maffiga och rejäla installationer även på höjden, och då tänkte jag börja i köksträdgården.

Förra året blev det en liten spontan ”mikrodamm” och lite uppfräschning av vissa odlingsytor där. Vi har ju en del spaljéer från tidigare ägare redan, precis vid ingången, och jag tänker att vi får fortsätta i samma stil.

Insåg att jag typ inte fotat den lilla mikrodammen, den består av en murarbalja med kanske ca 20 liter vatten i, och ger en liten oas till insekter och djur i köksträdgården.

Det behöver vara:

  • Enkelt att underhålla
  • Smidigt att sätta upp
  • Relativt billiga material

Alltså tänker jag jobba vidare med armeringsnät och enkla reglar som sitter i marken via markspjut. Tänker nåt åt det här hållet, fast inte riktigt den designen:

Bild lånad från pinterest

Här är lite exempel från vår trädgård i nuläget:

Jag har också någon dröm om ett plank, men jag vet inte alls vart jag skulle kunna tänkas placera det så det ser naturligt ut. Hade väldigt gärna byggt någon portal kring den lilla grusvägen vi har, men det funkar inte eftersom vi behöver kunna komma fram med både lastbilar och annat där vid behov.

Jag gjorde en skiss genom att lägga ett papper över en skärmbild över vår gård, och sen fylla i med vattenfärg, för något år sedan. Den ger en bra överblick, och jag har ritat in lite hur jag planerar – sen har en del redan justerats men det är bra att ha en grundtanke ändå.

Här från en bild på Pinterest, från Hus&Hem, hade gärna haft något liknande någonstans – men var?!?

Alltså – VAD det här våriga vädret satte fart på kreativiteten ändå!

Odlingssäsongen är igång!

Känns så otroligt skönt rent mentalt att det nu är mars. Nu är det ljust när jag åker till jobbet vid 06:50, och ljust när jag åker hem omkring 16-snåret. Idag har jag dock jobbat hemma, skola och fritids har stängt och F är lite för förkyld för att få vara hos mormor över dagen. Och ja, klart det blivit lite små avbrott, men han är suverän på att aktivera sig själv så med lite sällskap alla raster så har det funkat ok att jobba.

På lunchrasten gick vi ner i garaget för att plantera om paprika och chili (till höger) och för att så tomater. Jag köpte 10 roliga, udda sorter i en facebookgrupp i höstas, och har nu sått två frön av varje plus en egen favorit. Ska bli väldigt spännande att se vad det blir för tomater! Fröna skiljde sig i alla fall åt, så jag hoppas att jag handlat av en ärlig person och att det är olika sorter. Har ungefär 3-4 frön av varje kvar, så är nån sugen på att testa nån sort så hojta! Har nästan bara fullstora plant-sorter dock, även om det varierar från cocktail- till bifftomater.

Förra veckan hämtade jag den stora vita hyllan i plåt (tror den är från IKEA) från en ”gratis-grupp” på facebook, för närområdet. Det är suveränt, den här hyllan är HELT perfekt att starta upp växter på eftersom den dels har flyttbara hyllplan och är väldigt öppen, och att den är gjord i metall gör den ju okänslig mot lite vattenspill. Har också skänkt bort en hel del i gruppen, och hämtat några enstaka grejor – som ett badkar att ha i hagen och lite hyllor att ha i garaget.

Känns skönt att ha fått ner tomaterna i jord, även om det är liiiite tidigt – jag älskar inte att passa på dem så mycket som de behöver bli passade på när de är inne. De kommer få flytta ner till garaget sen, där jag har växtbelysning och där det ligger runt 10 grader, vilket ger mycket kraftigare plantor. Men först får de komma upp lite här inne i värmen. Paprika och chili ska få bo kvar här lite längre dock, de vill ha det varmare än tomaterna. Bästa tipset för lite mer lättskötta sådder är för övrigt att ha dem i exempelvis ugnsplåtar eller djupa brickor (finns ofta på loppis), då kan man vattna rejält underifrån och det behöver inte daglig tillsyn.

Funderar lite på hur och vart jag ska lägga upp sommarens odlingar, och har kommit fram till att jag 1 – behöver ett nytt potatisland och 2 – behöver bygga lite vettiga växtstöd i köksträdgården för att kunna odla lite även på höjden där. Roliga projekt på det stora hela, och inte superdyra om man jobbar med att ”ta det man har” i stor utsträckning, och komplettera med sånt som kan användas länge, som tex armeringsnät eller sånt.

Vädret har verkligen varit omväxlande idag, från soliga stunder som varit jättehärliga till riktigt mörkt och mulet med rejäl blåst. I de bättre stunderna har F varit ute, han ville helst rensa vilket ju dels inte är lätt när man inte vet vad allt är, men också lite för tidigt eftersom det mesta behöver ligga kvar än. Det blev en kompromiss och han var ute och klippte ner lite av ogräset som växer i vår stenslänt. Hade jag inte kollat ut så hade han nog beskurit våra buskar vid köksträdgården, hann dock hejda honom med häcksaxen i högsta hugg, haha!

Förresten, i helgen fyndade jag en batteridriven kantskärare (dock utan batteri visst, måste köpa till) på Jula. Har haft heta drömmar om att snygga till kanterna på vår grusade infart – den skulle egentligen behöva lite proffsjobb tror jag, men det ligger rätt långt ner på priolistan för utgifter för i år, så det får nog bli en manuell fix så länge. Är så glad över att utesäsongen nu närmar sig med stormsteg – och ännu gladare för att jag kommer få en extra dag hemma för just trädgården i vår och sommar!

Måttliga odlingsplaner

Idag har jag huvudvärk och är lite lätt förkyld. Sammantaget med en riktigt usel natts sömn (väckt av tonåring kl 03, strax därefter kom minstingen över och sov på min arm ett par timmar efter en mardröm, sen hade jag egna mardrömmar – förutom det vanliga sömnlösheten som förklimakteriet verkar innebära) så avbokade jag träningen idag. Det är egentligen dumt, jag mår mycket bättre om jag får röra mig, men dagens pass såg pissjobbigt ut och det var inte alls vad jag kände för, samtidigt som jag redan ångrar mig lite. Nåväl.

Börjar verkligen längta efter lite grönska nu, även om jag uppskattar den här ovanligt ”normala” vintern mer än alternativet med regn och slask. Det är nu det lätt blir problem, för det är nu man dagdrömmer och kommer på en MASSA roliga projekt man skulle vilja göra – fast jag ju egentligen tänkt hålla ner antalet projekt i sommar. Men samtidigt kommer jag ju gå ner lite i tid, så då kanske jag ändå hinner liiiite mer… Men nej, jag ska inte ”hinna mer”, jag ska ha tid till det som redan är planerat eller som redan finns. Några saker är ändå inplanerade till trädgården:

Planen for gårdens trädgård är ganska oförändrat, och vi gör steg framåt varje år. Det är det roligaste projektet av alla!
  • Nytt/nya potatisland – det stora potatislandet vi anlade när vi flyttade in för drygt 4 år sedan har haft potatis i sig varje år, och behöver få vila lite. Köksträdgården har fått agera potatisland med, så nu är det faktiskt dags att tänka lite smart. Nere vid vår brunn, där det ”stora” potatislandet ligger, kommer vi förbereda för ett antal långsmala bäddar. Det kommer vi göra genom att täcka med ensilageplast, och i en rad i taget ta bort platsen, lägga kartong, matjord och en massa täckmaterial. Sen gör vi så allt eftersom vi behöver fler land att varva med, tills vi har sammanlagt 4 potatisland att gå runt på. Det kommer dock inte bli klart i år alltihop, utan när behovet uppstår – men plasten kommer vi täcka med i år för att bli av med ogräs och förbereda marken.
  • Vi behöver bygga riktiga växtstöd för bönor och andra baljväxter, och kanske även för lite squash och pumpa. Nu har jag löst det provisoriskt varje år utan att ha tid att göra det på riktigt, och det blir inte bra. Bonus om vi även hinner göra ordentliga stöd för hallonen, men de har ett provisoriskt stöd som funkar hjälpligt annars.
  • I köksträdgården har jag även ett av landen som var övervuxet av ett taggigt björnbärssnår, som är invaderat av kvickrot och som behöver en ordentlig genomgång. Här tänkte jag försöka sätta lite perenna blommor, ska försöka dela egna och se om jag kan få lite självsådda småplantor av kompisar.
  • Vi har förberett ett land precis vid vår fina hästvagn, och i det ska jag ha rosor. Det här är nog de enda inplanerade växterna som ska köpas in, jag är total novis på rosor så det här känns både roligt och lite läskigt. Vill ha rosor som inte är så sjukdomsbenägna och som gärna är remonterande (blommar i flera omgångar). Både busk- klätter- och … eh, vanliga rosor? Har ni tips?

Mina bästa tips

Jag har ett par gamla kompisar (eller kompisar sedan gammalt), som just köpt sin egen lilla gård nere i Skåne. Skulle för övrigt vilja rekommendera en liten följning, om även du är nyfiken på att läsa om hur de tar sig an detta äventyr: https://nystartpatunnby.wordpress.com

När vi fikade i julas så frågade hon, om det är något jag tycker är sämre med att bo på gård än i villa i stan. Jag tänkte till en kort stund, men kunde helt ärligt säga att det är INGET jag tycker är sämre med att bo på gården vi bor på nu, och ibland känns det väldigt gott att vila i det. Det är inget svårt svar för mig, det här är det bästa vi gjort.

När jag stod och lagade mat nu, så funderade jag på om jag har några tips till dem, och jag har några saker jag lärt mig under de här fyra året som funkar för oss. Det är ju såklart inte samma som att de skulle funka för någon annan. Insåg också att jag skrivit mycket mindre än om just resan att skaffa gård än jag tänkte att jag skulle, det kom en utmattning emellan i början och sen en massa familjerelaterat som tagit tid och kraft. Men jag tänker själv att det är roligt att läsa just om någon som ändrar om sitt liv och flyttar ut till gård, så jag tänker att jag ska försöka gör en rad inlägg om det framöver – vad tror ni om det?

Men, om jag nu ändå skulle skriva lite tips, eller i alla fall lärdomar, så kommer några saker här:

  • Om du, vilket jag rekommenderar, skaffar höns – se då till att göra det enkelt för dig med mat- och vattenautomater, en innätad stor hönsgård och en automatisk hönslucka till den. Se till att insidan av hönshuset är slätt och utan en massa skrymslen där kvalster trivs. Kläck allra helst fram kycklingar själv, eller köp från en riktigt bra uppfödare – just för att inte få med en massa kvalster och dumheter redan från start.
  • Täckodla – använd gräsklipp, halm, ogräs, gammal ensilage och allt växtmaterial du kan få tag i och se till att täcka all jord i dina odlingar med ca 10 cm täckmaterial. Har du mördarsniglar (vilket du troligen har), gör ett mini-staket med en stående bräda och sen insektsnät i överkant som sticker ut (som ett T) runt odlingarna, och behandla minst två gånger per säsong där i med rejält med Ferramol. Den här sortens snigelstaket är billigt, effektivt och går snabbt att fixa (se till att det inte är glipor under). Täckodlingen gör att jorden håller fukten längre, att det inte kommer så mycket ogräs och att jorden får en massa näring – alltså får du väldigt mycket mindre jobb.
  • Ta ett projekt åt gången, men ha en grov plan med trädgården från början. Då kan du lägga jord och grästuvor du kanske gräver upp på rätt ställe direkt. Orkar du inte anordna en ”riktig” rabatt direkt så släng på lite gröngödslingsfröer, tex blodklöver, som är fint och som gödslar jorden utan någon ansträngning. Plantera träd det första du gör om möjligt, för det tar tid för dem att etablera sig och växa sig stora.
Bärbuskar av olika slag är också bra att plantera så snart som möjligt, av samma anledning som träd. Gärna många olika sorter, det är alltid nån eller några som ger dåligt skörd, och du vill ju gärna ha nåt att göra sylt på och att äta!
  • Håll på tiderna! Det här har vi till slut börjat förstå, det är (alldeles för) lätt att man går ut i trädgården en stund, och rätt som det är är det kväll och alla är hungriga och tjuriga. Se till att ni har fasta tider för lunch och fika, det lönar sig i form av bättre ork (och relation).
  • Sommartid är utomhusprojektens tid, vintertid är inomhus – på så sätt är det inte kaos överallt samtidigt.
  • Förutom hönor – vänta lite med djur! Det kommer så mycket oväntade och oplanerade saker med djur som kan ställa till det och om du då inte är ”heltidsbonde” utan kanske har lite annat du ska sköta samtidigt så kan det verkligen bli jobbigt. Sen är det otroligt tillfredställande att gå runt på gården och det är LIV överallt, men vänta tills annat är på plats först. (Katter kan jag rekommendera dock, håller eventuella råttor och sork borta)
  • Odla bara sånt du faktiskt äter – mangold och spenat är jättefint, men om du inte orkar förvälla och frysa in det i mängder så så bara pyttelite. Kål är jättegott, men tar också enorm plats i en köksträdgård och behöver skyddas med nät. Tomat och gurka går jättebra att odla på friland, om det får stå lite vindskyddat helst. Räkna med att ca 1/4 av det du sår eller odlar inte kommer lyckas, och du kommer aldrig veta vilken grönsak eller blomma det är förrän i efterhand. Potatis är både enkel och gott att odla själv, och om det nu inte blir en sån kall vinter som det råkade bli i år – så går det att förvara den i landen hela vintern och ta upp.
  • Se till att spara vårregnens regnvatten i stora behållare, gärna IBC-tankar på 1 kubik, men se till att det inte varit farliga ämnen i dem tidigare. Det här kommer bli helt avgörande framöver i värmeböljor och torka.
  • Lös allt det viktigaste (tomater och gurka tex) så det vattnas automatiskt. Det finns lösningar som inte är så jättedyra, och om du inte vill lägga en timme om dagen på att vattna så är det en oerhörd hjälp.
  • Sen det svåraste av allt, det vi inte lärt oss själva riktigt, glöm inte att bara pausa och njuta! När man tycker det är väldigt roligt med projekt och att greja i trädgården så är det svårt att hejda sig, och då kan man få betala lite i efterhand när sugen inte längre finns och allt bara känns för mycket.

Se där, det blev en liten lista ändå! Är det någon punkt du undrar speciellt över, som jag ska utveckla? (Gäller ju vem som än läser detta såklart). Jag har också garanterat glömt en massa, så det kanske blir fler tips framöver 🙂