Oväntad vinst och växtplaner

Hade en rätt trevlig dag idag, först införskaffades lite virke som saknades till diverse småfix här hemma, sen tog vi familjen och åkte till grännaberget för räkmacka och sen minigolf. Kul bana, måste jag säga, och perfekt med 12 hål! Kanske också extra kul eftersom jag vann?!?! Är SÄMST på att spela minigolf så det var mycket oväntat!

Han som är minst är oväntat bra på minigolf och ledde till hål 5, men där efter tacklade nog koncentrationen av lite.

Det är otroligt grönt och fint här hemma nu, nästan allt har hämtat sig oväntat bra från det sönderbrända och uttorkade landskapet som rådde i början av juni. Av det jag odlat så har väl hälften gått bra och andra hälften sisådär om alls, men orken att sätta igång med nya sådder inför hösten är noll, och så får det väl vara. I krukorna samsas rosenskära med luktärter, dahlior och nejlikor, helt ok blev det. Och visst ja – lite pelargoner med, varav en jag är extra rädd om som jag fick av Tobbes ”sommarmamma” och som fått första plats vid soffan.

Vinrankan är som vanligt superfin och ser ut att ge hyfsat med vindruvor om de bara hinner mogna – dvs allt ovanför där hönorna når till, för de älskar också vindruvorna, omogna eller ej.

Vårt nygjorda land för i år är jättefint och börjar ta sig lite smått. Det kom till några nya växter från vår tripp till Linköping, men de försvinner lite på våra stora ytor….

Till höger här nedan ser ni vårt allra nyaste äppelträd Folke – ett spontanköp från Backamo. Vi har planer för att hela ytan här bakom ska bli en frodig och blommande plats, men det kommer ta en massa år. Nästa år försöker vi kanske få till en rosenrabatt här någonstans.

En av nyheterna vi fick med oss hem var en slags rönn-buske, den ni ser nedan – väldigt fin och kommer få fantastiska färger till hösten. Just nu står de lite i den mest ”kaosiga” delen till vänster, där det mestadels är potatis just nu, men när den är uppdragen har vi åtminstone lite växter på den sidan med, så det inte blir helt kalt.

Till den kom även ett rött gräs och två blommande perenner. Älskar verkligen färgerna!

Nu ska vi sjunka ner i soffan framför Tomorrowland Live och få en energiboost!

Linköping

De två stora grabbarna har varit hos mormor i två nätter, så jag och maken tog ett hastigt beslut att få lite miljöombyte med Filip, och bokade in oss på en övernattning i Linköping (pga lagom nära och bäst väder). Det var himla skönt att komma ifrån alla konflikter och få se något annat en stund, vi gjorde egentligen inget särskilt förutom strosade runt på stan och åt lite gott. Filip är himla kul att ha med sig (oftast), han sprang förtjust runt och kollade fontänerna i stan. Han fick välja ryggsäck till skolstarten med, och valde utifrån ”kolla vad fin mamma, jag tar den här, för den är mest rosa!”. Så sött med en stor ryggsäck som springer runt med två taniga ben!

Det hittades fotoramar med, som skulle nyttjas 🙂

På kvällen åt vi tapas och drack lite sangria (vi vuxna då), innan vi gjorde tidig kväll framför TV’n på hotellrummet. Sådär NOLL pretentioner utan bara lite gött häng – mycket välbehövligt!

Mysigt att sova på hotell tyckte Filip, han tyckte att ”personalen på hotellet var trevligast” med denna lilla mikro-semester. På vägen hem idag åkte vi förbi blomsterhandeln ”Blomsterglädje” mellan Vadstena och Motala – och guuuud vad mycket fint de hade… Helt ok priser med. Fyra plantor fick följa med hem, kommer bli kanon när de tagit sig lite (allt bara liksom försvinner här, eftersom det är så stort).

Skönt att komma hem igen med lite ny energi – maken började med att lassa in höet han slagit med lie för ett par dagar sedan, så det inte skulle bli blött nu när det *suck* kommer regn igen. Jag har kört lite ”radgard” och slängt ut lite fröer på en yta som jag inte hunnit göra något med, och har bara gått och pysslat lite i trädgården mest. Tänkte jag ska skriva ett inlägg om det i morgon typ förresten, så ni får se lite hur fint det är här nu!

Fixat i allrummet

Tack vare en skänkt kökssoffa i trä från en loppisgrupp på Facebook så fick vårt ”allrum” i garaget ett lyft i dagarna. Det kallas allrummet för att det används till lite allt möjligt, men framförallt är det ett rum som barnen använder. Här finns tex sovloft, tv, tv-spel och brädspel, men framförallt så har de allt sitt lego här nere. Det är orimligt skönt att slippa ha stora, pågående legobyggen överallt i huset – och så är det skönt att slippa höra alla bråk som ofrånkomligen eskalerar så fort de två stora är i samma rum en stund.

Tycker det blev riktigt bra! Så här välstädat ser det såklart inte ut annars, då är det rent kaos här, men nu hade vi plockat undan för att möblera om. Det blir lite trångt här i och med att man gärna vill ha en liten soffa, och framförallt ville vi nyttja lite möbler från förra huset som kändes som de kunde vara bra att ha kvar. Kökssoffan blev perfekt i hörnet, med ett lock och stor förvaring under – som dock är lite bökig att få fram eftersom locket är tungt och sitter helt löst.

Ta man med vidvinkel ser man lite bättre hur det ser ut, men då ser rummet också enormt ut, vilket det inte är. Nackdelen här är att det är iskallt på golvet (men ok där vi lagt mattor) och kallt överlag på vintern, men perfekt nu på sommaren samt vår och höst.

Vi har en hel lista med saker att göra på gården, inte så mycket för att det är några direkta måsten (med något undantag), utan för att man så väldigt lätt glömmer vad det var man tänkte göra. En hel del är avbockat nu på semestern, men de senaste dagarna har vi inte haft lust och ork att göra nåt mer. Vi får se när och om lusten återkommer – det måste få vara det som styr för att vi ska orka.

Kanske blir det en liten utflykt för oss i morgon, det är inte dumt med en gnutta miljöombyte – för om inte annat så är det ju en fantastisk känsla att komma hem hit igen 🙂

Motvind

Sitter vid sidan av badplatsen i Gränna, fullt påklädd och med en handduk för extra värme i de kalla (men sydliga?!?) vindarna. Maken, Lukas och Filip är o och badar en sväng i det kyliga vattnet, så trist semesterväder när man inte får lite värme.

Jag har en halvdan semester, konflikter med barnen från dag ett har liksom tagit all energi och nu lämnat mig i en ganska deppig känsla. Normalt sett är alltid mitt utgångsläge ”glad”, men hittills på semestern har det istället varit ”ledsen” som legat som grundkänsla, och det i sig tar energi och gör mig ledsen. Vi har pratat, resonerat, dividerat, försökt hitta anledningar, saker vi skulle gjort annorlunda och allt vad man kan tänka sig, men läget känns tämligen låst just nu. Det är ingen allvarlig sak på det stora hela, men ett sviket förtroende där jag inte trodde det, och nu får jag inte bort känslan.

Gnälligt för en ”skitsak” kan tyckas och jag har försökt skaka det av mig, men det går inget vidare. Vi gör ju saker ändå, träffar kompisar och har över folk och det är trevligt såklart, det är bara MIN känsla som lägger sordi på allt. Det gör mig arg oxå, bara det.

Jag ville i alla fall säga att om du inte har glada, lyckliga barn som njuter av sommaren så är du inte själv. Normalt sett tar jag inte åt mig av saker jag det i sociala medier, men just nu känns det som det är ”lyckliga familjer” överallt. Jag vet naturligtvis att så inte är fallet, men ändå. Kanske kan jag bjuda på en motvikt till det hela, så känns det inte så misslyckat om alla bråkat och semesterkänslan inte infinner sig.

Vi fortsätter försöka ha det trevligt ändå, såklart, snart ger det sig väl kanske. Kram på er, särskilt alla kämpande föräldrar!

Ps, livet på gården är ju fortfarande helt ljuvligt så förutsättningarna finns ju liksom

Tillskott på gården

Det är lite tyst här, jag har inte haft så mycket blogglust helt enkelt. Men såklart pågår livet (fortsatt konfliktfyllt barn/vuxna – ingen semesteridyll här inte) här på gården nu med. Eller inte bara på gården förresten, i helgen var vi på 200 års-kalas (en 40-åring, en 70-åring och en 90-åring) hos makens syster som har ett sommarhus mot östkusten till. Trevligt att komma iväg en stund, vi var inne och kikade på folket i Västervik med som var på visfestival, och hängde såklart med familjen med. De har barn i nästan samma åldrar som två av våra med, så det lektes friskt i den lilla sjön de bor precis vid.

Har typ inte fotat nåt inser jag, det blir ett par suddiga mobilbilder bara.

På hemvägen tittade vi in hos makens sommarfamilj, där han bodde på somrarna när han var barn. Fantastisk trädgård, sådär underbart lummig och grön som bara en gammal, välskött trädgård kan vara – nog min största inspirationskälla för vilken känsla jag skulle vilja ha här hemma. Men – vi tittade inte enbart på fina växter, vi hämtade även hem en ny liten familj med Mignon-ankor! En mamma och 5 ällingar – vi hoppas nu att inte alla visar sig vara hanar (”drakar”) bara. Vi har precis fått helt vattenfyllt i vår damm och håller på och planterar lite vass och näckrosor, samt håller på och bygger en liten mikrobrygga så ankorna kommer i och ur med, så där hoppas vi att de kommer trivas. I övrigt kommer de bo i lekstugan som Filip villigt släppte ifrån sig, där de till en början har en inhägnad yta att röra sig på tills de känner sig hemma.

Ska ta lite bättre bilder så snart fin-liret är klart!

Sen så har grannens katt glädjande nog flyttat upp sina två kattungar till vår altan! Eftersom de kommer bli våra så känns det ju kanon om de kan göra sig hemmastadda här. De är makalöst söta, och väldigt nyfikna – men försiktiga än. Det är väldigt mysigt att kolla när de tultar runt och gör utfall mot varandra, fortfarande klumpiga i sina rörelser.

Nu blir det ett par dagar med vanligt trädgårdsfix, den hamnade lite efter nu när vi fixat med altandörren och har varit iväg, och nu när det regnat en hel del så har det mesta – inklusive ogräs – tagit en väldig fart.

Hoppas ni har en fin och skön – och bråkfri – semester!

Hål i själen och hål i väggen

Nu har nästan min första semestervecka gått, och den har mentalt varit helt och fullt skit. Den började med en jättekonflikt med ett av barnen dag ett, som fick ganska stora konsekvenser. Det finns INGET som så totalt tar död på precis all min energi och glädje som konflikter med ungarna (de rör ju i princip alltid bara skärm-/speltid) och den här var inget undantag. Har alltså noll lust med nånting egentligen innan, och är förutom att vara ledsen och förbannad över själv konflikten även ledsen och förbannad för att den har förstört min semestervecka och på att ha blivit tvingad införa en massa åtgärder jag helst velat slippa.

Kvittar hur mycket vackra sommarkvällar man fotar när man bara är ledsen inuti.

Men men, ni som följer på instagram har inte sett de delarna (såklart) utan har sett det vi gjort ändå – nämligen installerat vår altandörr jag skrivit om tidigare i vardagsrummet. Under hela vintern har jag saknar ljusinsläpp i vardagsrummet från östersidan och nu på sommaren har jag saknar en liten altan med morgonsol att dricka mitt morgonkaffe på. Ingetdera är ju något vi hade KÖPT altandörrar för, men nu kom det ju som sagt med på köpet.

Att ta upp ett helt hål i ytterväggen i ganska stor storlek är inget vi direkt gjort innan, så det kändes lite läskigt. Kunde som tur var bolla lite teknikaliteter med en gammal kollega, så nu känns slutresultatet väldigt tryggt. Likt när vi höll på med badrummet kunde vi konstatera att huset är väldigt gediget byggt, så himla skönt! Det krävdes dock ett lån av en tigersåg för att ta sig igenom råsponten, men då gick det fort.

Från alla första starten.

Nu är vi nästan klara på utsidan, det är ett foder som ska målas ytterligare en gång innan det ska upp, men det är tätt till att det kommer regn. På insidan ska vi ha både smygar och lister, men orken tog lite slut efter 4 intensiva arbetsdagar så vi kommer pausa nån dag eller så innan vi gör klart. Egentligen borde jag ju på influenser-vis inte visa förrän det är stylat (haha) och klart, men orkar inte vänta.

Gick såklart en elsladd till utebelysningen rakt igenom öppningen med, men det får vi lösa. (Elen är avstängd såklart)

Är i alla fall fantastiskt nöjd över själva nya dörren med medföljande liten morgon-altan. Även om jag inte hunnit dricka mitt morgonkaffe där än så satt vi där igår kväll och firade att den sitter på plats nu. Eftersom det väntas ösregn hela dagen i dag får jag sitta inne i vardagsrummet och glädjas över ljusinsläppet (och spela Diablo), tills vi får ork nog att fixa med detaljerna.

Hoppas ni har en bättre start på semestern i alla fall, och har ni inte det så är ni i alla fall inte ensamma!

Semesterfeeling i sommarköket

En dag kvar innan semestern börjar för min del på torsdag – men vem räknar?!? 😉

Vi har haft en familjediskussion här hemma om vad alla vill göra i sommar, och det vi landat i är att alla bl.a. vill:

  • Åka till Liseberg
  • Paddla kanot eller liknande
  • Bo på hotell
  • Äta på restaurang
  • Bada
  • Äta glass

Det är ju inga orimligheter (ja jo, barnen ville gärna åka till Kroatien med, men det fanns kanske inte riktigt med som alternativ just nu), så i olika form kommer vi nog kunna tillgodose alla dessa saker. Men en sak som vi vuxna tycker är nästan viktigast när man ÅKER på semester är ju såklart maten!

Det är klart, vissa tycker kanske att just kombinationen nöjespark och Toblerone är ALLRA mest semester!

Förresten, en kort passus på tal om mat på sommaren – i vår familj äts det lagad mat EN gång om dagen på helger eller lediga dagar, helt enkelt för att det är orimligt att stå två gånger om dagen i köket. Sen får man såklart gärna steka en omelett eller ta korv med bröd som mellis om man vill det, men vi gör bara ett riktigt mål lagad mat, i övrigt får barnen (med delvis undantag Filip) göra sin egen lunch/mellis/macka vid behov. Blir också enklare eftersom alla kliver upp olika och äter frukost olika.

I alla fall – jag kom på att för att få lite extra semesterkänsla även på hemmaplan så ska vi ta familjen och åka och handla veckans mat på lite mer udda ställen. Typ en bra asiatisk butik (tips på det, förutom den som ligger vid centralkonditoriet?), den stora affären som jag inte vet vad den heter, bredvid Willys i Huskvarna eller på typ Liedl. Ställen där man kan hitta sånt som vi inte normalt sett äter en tisdag liksom? Barnen brukar gilla att kolla efter konstigt godis och efterrätter med. Tänker att det kan bli en ganska rolig liten detalj på semestern hemma! Lovar att återkomma med lite utvärdering på denna idé.

Bjudna på äkta lokal ”husmanskost” i Kroatien – 2018

Vad är ditt bästa tips för att få semesterfeeling på hemmaplan?

Sommarfamiljen

Nähä, nu på lunchen tog jag tag i mig och förde över bilderna från kameran till datorn, från midsommar. Kolla vilken fin familj jag har! Helt otroligt att jag lyckades få på en skjorta på alla grabbarna, OCH att alla kollade åtminstone vagt åt kamerans håll! (Notera att jag just blivit omvuxen av tonåringen)

Jag kämpar lite just nu med min självbild känner jag, det går upp och ner. Kände mig väldigt fin i den här klänningen men nu när jag ser bilden så känner jag bara att jag är mycket större än jag brukar vara. Oftast kan jag skaka av mig det och bryr mig inte alls lika mycket längre, men speciellt nu när jag inte kunnat träna på en månad så känner jag mig så obekväm. Jag tränar INTE för att bli smalare, det är inte det jag menar, men när jag tränar regelbundet känner jag mig mer hemma i min kropp och såna här tankar blir inte lika påträngande. Jaja, nu har jag ju kommit igång igen så det löser sig ju. Övar också på att utmana mig med att faktiskt lägga upp bilden ändå, fast jag inte känner mig ”nöjd”.

Så, här är jag i alla fall, med dumheter i skallen och allt! Och fin också, jag vet.

Är det inte semester snart?

Det är tisdag efter midsommar och jag har fortfarande inte orkat sätta mig och föra över midsommarbilderna från den riktiga kameran till datorn, men nån gång kommer de väl upp här. Hela helgen var rätt perfekt egentligen, umgänge, god mat och festligheter på fredagen, gårdsarbete på lördagen och sen en blandning av dessa på söndagen.

Kan åtminstone med en mobilbild konstatera att färgsättningen i nya rabatten matchar kvällshimlen!

Det vi jobbar med just nu är att måla om garaget. Dels har vi bytt ut en liten del av fasaden men sen var söder- och östersidan i stort behov av målning rent allmänt. Hus och gårdsbyggnader är målade i falu rödfärg (i svart/antracit på hus och garage och rött på stall och hönshus), och när det väl är dags att måla om så är färgen lätt att borsta av. Nu är den borstad och tvättad och redo att målas – det är ju den roliga biten av de tre! Vi har valt att byta till ”antracit” vilket har två fördelar – dels är den så svart att det inte blir någon markant skillnad mot de tidigare svartmålade delarna och dels så är den lite mer ”blåsvart” än brunsvart i tonen, vilket jag tycker blir snyggare. Tycker också det är skönt när man kan dela upp målning och ta de sidor som är i störst behov istället för att lägga en hel sommar på att måla om allt på en gång.

Inte svårt att se vart jag borstat! Då är det i alla fall lite kul.

På jobbet nu pendlar jag mellan att känna att hela jag redan checkat ut för semester och att känna att det är SÅ mycket som ska vara klart till i augusti att jag måste jobba på i ordentlig fart nu för att det ska funka bra efter semestern. Klart är i alla fall att hela jag absolut är redo för semester – morgnarna blir allt jobbigare att kliva upp på och efter lunch känns det som det är nästan onödigt grymt att inte lägga in lite siesta, speciellt nu när det varit varmt.

Hemma har det sedan förra måndagen varit lite extra lite ”fritid” efter jobbet eftersom vi har satt Filip i sommarsimskola i två veckor. HADE jag kunnat räkna ut att han skulle tvärvägra doppa huvudet, precis som de andra två i samma ålder? JA, det hade jag om jag tänkt efter. Men men, efter en intensiv satsning på bad och lek i helgen så verkar det åtminstone gå åt rätt håll, och jag hoppas att skräcken att få vatten i ansiktet snart glöms bort och blir till badglädje istället. Ändå bättre med intensivsimskola tycker jag, det är två veckor med lektioner en gång om dagen måndag-torsdag som visserligen blir meckiga, men sen är det ju liksom ”färdigt” (även om han inte kommer vara simkunnig än såklart). Vi har en till kurs inbokad sista veckan på semestern, förhoppningsvis har det varit badväder stora delar av sommaren så han kunnat jobba ännu mer på vattenvanan tills dess…

På lördagen blev det bad i Ramsjön och i söndags på Brunstorp.

Landa i känslan

Nu gissar jag lite, men kanske att några av er kände igen sig i känslan av ensamhet jag skrev om i går. Det är ju inte så konstigt egentligen, och som alla känslor så kommer och går de ju i olika faser (ibland i olika faser under dagen till och med). Jag tänker att det är ok att känna sig ensam ibland – vi kan ju heller inte få ”allt” och jag känner mig lyckligt lottad ändå och ibland kan det vara lite skönt att landa i känslan även om den gör en lite ledsen för stunden, det känns ändå bättre än att försöka ignorera den eller jobba mot den. Det är lite extra ensamt just nu på jobbet med, min kollega har gått på pappaledighet och jag är själv i det projektet jag arbetar med nu, det bidrar såklart.

I alla fall, eftersom vi INTE kommer vara ensamma till midsommar utan min bror med familj kommer, så pågår lite enkel planering just nu. De, likväl som vi, behöver mest bara lite lugn och ”häng”, så nivån är egentligen bara att vi ska träffas och äta lite. Blir det varmt och vi känner för det tar vi kanske ett dopp i Bunn (eller ja, barnen gissar jag mest) eller åker till midsommarfirandet på hembyggdsgården i Ölmstad, men det är bara om vi känner för det.

I år har jag drivit upp en supertidig färskpotatis inne i växthuset just för detta tillfälle, så det blir en superklassisk lunch med sill och färskpotatis. Enkelt, gott och somrigt (om än inte särskilt unikt).

Minns inte vad denna tidiga potatissort heter, men den har väldigt fina blåa små blommor!

Till fika blir det Philadephiaglass (eller frozen cheesecake om man hellre vill kalla den det) med jordgubbar till, om jag bara får tag i det, och sen har barnen önskat smörgåstårta till kvällen så det får det bli. Enkel mat att förbereda och smörgåstårtan är ju inte komplicerad om man inte VILL dekorera den komplicerat, så då blir det mycket tid över till våra gäster 🙂 Tänker att jag för en gångs skull ska plocka in lite buketter med blommor från trädgården – jag har någon konstig form av motvilja till att plocka in blommor eftersom jag tycker de är så fina där de står, och det känns som jag dödar dem när jag tar av dem. Men, nu har jag ju lärt mig knepet med kokande vatten på vallmoblommor tex, så förhoppningsvis kan jag få ihop något fint att ställa på midsommarbordet.

Kram på er i alla fall, oavsett om ni känner er ensamma, överbokade, stressade eller uttråkade – jag hoppas att ni får en precis så fin midsommar som ni vill ha den!