God Jul!

Så, vad har vi gjort för att förbereda oss inför julen?
Lukas har tomtat på dagis…
…och Oliver har lussat på skolan. 

Barnen har dekorerat pepparkakshus.

De har fått en egen julgran som de pyntade själva…
…och jag fick nästan pynta min i fred 😉
Dessutom har barnen hunnit byta lite julklappar med bästa kompisarna. 

Men vad har vi INTE gjort? Vi har INTE bakat pepparkakor eller lussekatter, vi har inte gjort nån julmat och vi har inte vare sig fotat eller skickat några julkort… Jaja, det lär väl komma fler jular!
Nu ska jag göra en sista sak innan det är dags att bara njuta av julen – Janssons! Den enda julmaten jag gör i år…. 
GOD JUL!

The best Julfest ever!

Åh, nu får jag äntligen berätta om vår julfest! Jag har ju varit med och ordnat till den, så jag har ju liksom inte kunnat berätta nåt om den innan, men nu så…!

Lite snabbt om upplägget – vi hade delat in alla 108 deltagare i 8 st lag. I själva festlokalen hade vi byggt upp 4 olika ”rum”, baserat på olika städer, det var Jönköping, Beirut, Tokyo och New York. I de här städerna möttes sedan två lag i taget, innan man bytte stad och träffade en ny grupp i en ny destination. Blev det lite virrigt?

I varje stad serverades passande mat, dryck och det bjöds på lite underhållning – man hade 25 minuter i varje destination så man fick liksom försöka att äta lite lagom överallt. Maten var kanon – min personliga favorit var Beirut som serverade Meze, jättegott!

Det kanske blir lite lättare att förstå med lite bilder, de här är tagna under dagen när vi riggade, så den effektfulla ljussättningen är inte på, och det är lite saker i bakgrunden, men jag tror ni förstår ändå..

JÖNKÖPING

Det här var det rum gästerna såg först, vi valde det för att folk skulle tro att et inte var något mer än ett vanligt
svenskt julbord. Här serverades julöl, snaps och julmat, i en mysig och rustik svensk julmiljö.
Vi fick lite användning för de superfina plankborden vi använt på mässorna i höst.

BEIRUT

I Beirut serverades som sagt Meze. Till det ett egyptiskt öl (tror jag) och som
alkoholfri dryck fanns ett hibiskus-te. 
Jag och min kollega delade upp rummen så vi fick två var att inreda – jag fick Beirut och New York, hon fick
Tokyo och Jönköping. För min egen del blev jag mest nöjd med Beirut, och det var jättekul att se hur folk
reagerade när de såg att man skulle sitta på kuddar på golvet och äta 🙂
Som en liten bonus så blev det även magdans här inne för varje grupp, den blev
väldigt populär!

NEW YORK

Har tyvärr ingen bild på New York när alla ljus var tända och med de fantastiska, uppklädda kyparna.
Här serverades snittar och givetvis bubbel, och som underhållning blev det lite streetdance av 3 glittriga tjejer
från Pesets dans- och musiklinje. 

TOKYO

Man kan ju inte ha Tokyo som tema utan att servera sushi, eller? Lite kycklingspett och
annat gott blev det med, och förutom den japanska ölen så serverades såklart Sake!
Det var för övrigt mycket godare (och svagare) än jag hade trott. 
I varje rum fanns det plats för ca 28 gäster åt gången. Det krävdes lite logistik för att
få till alla byten och hinna plocka bort och fram mat, men det löste Sodexo på ett
utmärkt sätt!

Förutom att maten och dekoren var anpassad till varje stad, så var ju även servitörerna/servitriserna det – allt från Kimonos till tomtekläder! Helt fantastiskt, och alla hade verkligen gjort sitt absolut bästa!

Efter maten, runt 22-snåret, så kom det en sista överraskning – in mot mitten i alla rum hängde det ju oxå tyg, något jag inte tror att någon tänkte på, men när alla ätit klart släpptes det tyget ner från taket och avslöjade en scen med en DJ på – omgiven av efterrätt! Det blev SÅÅÅ SJUKT BRA!!!

Tyvärr har jag inga bilder från det, min telefon låg i en av städerna och spelade japansk avslappningsmusik (jag glömde visst nämna att vi även matchat dofter och ljud i varje rum va?).

Härifrån var det då efterätt och därpå dans för hela slanten!

Eftersom jag var med och fixade lite så hade jag inte direkt tänkt mig att jag skulle dricka så mycket, men jag kände mig halvt hög på bara förväntan, och ryktes med av den fantastiska stämningen, så det blev visst inte så ;-). Jag hade i alla fall så otroligt roligt, och en del av det var ju för att alla andra verkade ha roligt med så =)

Alltså – världens bästa julfest!!!

The Cocktail-fest

Efter två intensiva dagar med förberedelser var det äntligen dags för Cocktailfest! Kvällens meny hade fått inspiration av systembolagets hemsida, och det var följande cocktails vi serverade:

Appletini (syrlig)
Corpse Reviver (kryddig)
Orgasm (gräddig, vad annars?)
Waxholm (fruktig)
Charlotta (bitter)
Bounty (söt)

Mina tre favoriter var Orgasm, Appletini och lite förvånande Corpse Reviver, värst var nog Bounty som var så sötsliskig att den bara inte gick ner.

Till varje drink serverades två matchande tilltugg – vi var lite rädda att folk skulle vara hungriga så vi hade lastat frysen full med korv o bröd som nattamat, men det gick ju liksom inte direkt åt, så att säga… 😉

Det blev faktiskt en fantastiskt lyckad fest, 21 personer totalt, och alla var sååå fina i kostymer och cocktailklänningar! Stort tack till alla som var med!

Min klänning för kvällen var från HM, lite annorlunda i ryggen. Det blev
förresten jättekonstiga skuggor när vi fotade i hallen i går, hann inte riktigt
greja med kameran eftersom gästerna var på G…
Kul att få klä upp sig ibland 🙂
Så här stilig var maken 🙂

I min kamera finns det mååååånga fler roliga bilder, men de ska jag inte lägga upp här 😉

Grattis Oliver!

Idag är det hela 7 år sedan Oliver föddes! Han är världens goaste, snällaste pojk, som inte kan sitta still ens när han spelar TV-spel. Han har massor med kompisar, förutom bästisen Alicia, och spenderar helst all sin vakna tid med någon av dem. Han kan klockan nästan perfekt, bara ”fem-i-halv” och ”fem-över-halv” som saknas, och han kan läsa långa ord och skriva dem.

Han tränar tennis och innebandy, och älskar killerball och ambulansdatten på gympan i skolan. Han har hyfsat med tålamod med sin lillebror, ibland i alla fall, och emellanåt leker de faktiskt riktigt bra. Han har tappat sina två nedre framtänder, och det är lite svårt att säga ”S” just nu, men de nya tänderna är på G. Dessutom är de två översta framtänderna jättelösa.

Han är oerhört omtänksam och väldigt artig, tackar för sig och dukar av efter maten. Äntligen äter han oxå – som en häst faktiskt! Från att ha petat i maten till att äta lika stora portioner som jag tar, och fort går det med numer! Han pratar oerhört gärna, och mycket, helst oavbrutet faktiskt 😉

Grattis på 7-årsdagen, älskade Oliver!

Badkalas

Har precis landat hemma efter dagens mycket lyckade badkalas. 13 barn och lika många vuxna, inte illa att alla verkade ha roligt ändå 🙂

Fredagskvällen spenderades på cupcakes-bakning med Lukas. Det går riktigt bra att ha med honom i köket nu!

Kattmuffinsen till barnen såg väl lite tveksamma ut, men föll väl ut hos barnen i alla fall. 
Leilas choklad- och jordnötsmuffins blev en hit – fast då hade jag halverat sockermängden i receptet på både frosting och cupcakes. Fattar inte riktigt varför de ska vara så söta att tungan krullar sig egentligen? Gjorde samma med barnens muffins, de blev jättegoda och söta ändå, utan att bli sliskiga. 
Nu var det ett tag sedan vi badade, och det märktes. Det var lite läskigt i början, men sen kom även Lukas igång!

Det är så skönt att Oliver är riktigt duktig på att simma nu, de hoppade, dök och lekte oavbrutet!

Höstfärger

I lördags var ju sådant fantastiskt höstväder att det fick bli en långpromenad, alldeles själv…

Jag gick samma runda som jag brukar springa, runt Järstorps kyrka. Det är svårt att fånga hela spektrat på
bild, men den vägen är helt fantastiskt vacker, speciellt så här års!

Järstorps kyrka. 

Att jag gick själv berodde mest på att jag inte var med och tränade eftersom jag var förkyld – jag stannade hemma istället och grundmålade hallen. Sen fick jag lite tid över, så då passade jag på… Väldigt skönt, att gå helt i sin egen takt, lyssna på bra musik och bara låta huvudet gå dit det vill. 

Majsplockning

Förra onsdagen var vi ju och plockade majs med barnen, jag och mormor. Det är ju väldigt tacksamt, det går fort att få ihop ganska många och alla kan vara med och plocka. Barnen tyckte det var otroligt roligt, och jag med 🙂 Vi köpte även lite goda rödbetor där, de åt jag och maken upp med lite ädelost på häromdagen (bra tips om man nu inte har getost eller så hemma).

Jag kom faktiskt i håg att ha med den riktiga kameran, så här kommer ett gäng bilder:

Det är spännande att gå bland majsen när man inte är så stor. 
Oliver var superduktig och både plockade och skalade all sin majs själv. Det enda han fick lite problem med var att äta den sen, inte lätt att äta majs när man har två lösa framtänder!
Han börjar se så stor ut… hur gick det till?
Självklart åt vi dem nykokta, med smör, salt och vitpeppar… så gott!

Hyfsat torr fredag

I går var vi då och paddlade kajak, jag, maken och brorsan –  ute i Kyrkekvarn. Väldigt, väldigt roligt! Det var inte så vingligt som jag trodde, men däremot var det mycket jobbigare för axlarna än jag hade väntat mig. Inte att göra själva paddeltaget, men att liksom hålla uppe paddeln hela tiden, om ni förstår hur jag menar. Man fick mjölksyra efter typ 2 minuter, och den stannade ju kvar där hela tiden.

Vi paddlade i ca 3 timmar inkl fikapaus – nedströms i Tidan – och sedan blev vi upplockade. Mycket roligare än att behöva paddla tillbaka samma väg. Det blev väldigt många skratt, när kajakerna svängde in i vassen, eller nåt träd, och när man skulle i och ur kajaken. På det hela fantastiskt roligt, och nåt jag verkligen kan rekommendera!!!

Nu har jag bara mobilbilder att dela med mig av, vi vågade inte ha med kameran ifall nån skulle drutta i…

De var mycket tyngre än jag trodde med, man fick bära dem över några hinder på vägen och det gick inte så lätt att bära själv. 
En av platserna där man fick bära kajaken runt en liten damm. 
Fikapaus i skogen. 

Fredagen avslutades sedan med lite chickenwings på O’Learys, följt av bio – Elysium (överskattad film, den var inget speciellt alls). Superfredag!

Den nya delen av huset

Här kommer lite bilder, nu glömde jag ju ta från utsidan, men vi är sjukt nöjda för huset ser liksom inte tillbyggt ut utan det ser ut som det varit så här hela tiden – det blev tom bättre proportioner på huset nu. Här kommer i alla fall lite bilder inifrån:

(bilderna är tagna för nån vecka sedan, så vi har fått mer klart sedan dess – sen är det lite rörigt med, det tar ett tag att komma i ordning)

Barnens nya rum – allrum eller TV-rum eller vad man nu kan kalla det, har fått en gul fondvägg i metallic mot soffan….
…och en fototapet från NY på motsatta sidan. Det här rummet blev 20 ggr bättre än jag trott, och barnen älskar det! Tyvärr så himlans svårt att fota så man får någon vettig överblick över det hela. 
Lukas nya rum har fått en orange metallicvägg…
…och en riktigt schysst fototapet med Blixten McQueen på andra väggen. 
I Olivers rum blev det dödsstjärnan – alla pojkars dröm verkar det som, av kommentarerna vi fått av manliga bekanta 🙂 Oliver älskar det i alla fall!

 Det var en snabb fotosession, hörs mer i morgon, nu ska jag titta på True Blood!

Hemresan

Av diverse olika anledningar orkar jag inte direkt skriva så mycket nu, men hemresan tog i alla fall fyra dagar. Den första dagen blev lång, dels pga en hel del köer vid rivieran och inne i Italien, men även pga helt sjuka köer vid St Gotthardstunneln. Till slut gav vi upp och körde över passet istället, vilket typ tog 20 minter – vi borde gjort det på en gång istället! Dag två – söndagen – spenderade vi på Europa Park i södra Tyskland. Det var helt fantastiskt, en makalös park med mängder av aktiviteter för barn i alla åldrar – inte riktigt lika mycket för vuxna att åka som i HeidePark, men ändå mycket mer än i de flesta andra nöjesparker. Fin och välskött par, med många roliga teman!

Därpå var det ytterligare två dagars bilfärd hem, ungefär 7 timmar vardera vilket kändes rätt lagom.

Men här kommer lite bilder från EuropaPark!

Massor med fina stora lekplatser – bara där kunde vi säkert spenderat hela dagen egentligen. Det hade inte varit svårt att fylla 2 dagar här!
Barnen åkte allt de kom över, det blev kanot….
…taxibilar…
…radiostyrda bilar (inte mindre än 8 gånger!!!)….
…flygplan….
…luftballong….
….och racerbilar, bland mycket, mycket annat!
Ja det fanns ju en massa roliga saker att köpa med förstås, även om det nu aldrig blev en vikingahjälm ändå…

 Mitt råd – åk dit! Visserligen långt söderut i Tyskland, men en fantastiskt fin nöjespark. Och kör gärna två dagar! Söndagen, när vi var där, var det inte så mycket folk, och vi köade aldrig längre än ca 5-10 minuter till något, det mesta barnen åkte var det ingen kö på alls trots högsäsong!

Det var allt, från semestern!