Jag och 12.000 spelnördar

Idag börjar det – årets version av Dreamhack. Nu är jag ju involverad i och med att jag säljer till utställarna på mässdelen, men jag är ju med lite annars med eftersom gubben o hans gäng sitter (själv tänker jag sitta där fredag eftermiddag/kväll några timmar).

Jag har kollat prylar, fnissat åt vilsna besökare i olika utstyrslar, ätit frystorkad astronautglass, köpt retroaskar med Nintendomotiv, och – viktigast av allt – kontrollerat så de säljer riktiga belgiska våfflor även i år! Stämningen är på topp i hallarna och det är svårt att inte smittas när 12.000 ungar går runt i ett förväntansfullt lyckorus… Här är lite roligt man kan hitta i affären på årets Dreamhack:

Ok, viktigast först – rykande varma, sega, belgiska våfflor, serveras med mjukglass….. *dreggel*
Stora scenen, hit kommer tex Maskinen på fredag kväll och spelar. 
Hallarna börjar fyllas, och i eftermiddag släcker de ner, det är rätt häftigt!
Energidryck i originell förpackning. 
Underbara, komiska munsprayer med retrokänsla!
Ja vad ska man säga…

Inbillningsfrisk

Motsatsen till hypokondriker som bagatelliserar symptom och inte kan se sig som sjuk eller skadad. (källa luxikon.se)

Jag anser mig vara en tämligen frisk person (ja, min mentala hälsa kan väl ifrågasättas, men det är inte den biten jag tänkte på idag). Jag tycker mig vara i hyfsad form och inte sjuklig av mig på något sätt, utan som jag sa – en frisk människa helt enkelt. 

Sen började jag fundera på det där lite häromdagen, i förhållande till maken vars enda möten med vården har varit för att ta bort en ofarlig knöl på axeln och nåt fall av grav halsfluss i tonåren, och så började jag jämföra lite med mig själv. Tja, förutom att det har varit en drös läkarbesök och operationer pga min läpp- och käkspalt (de flesta när jag var under tre år gammal, den sista när jag var 20 år) så har jag varit och konstaterat allergi, och även astma på senare år. Jag är förutom pollenallergiker även allergisk mot nötter, stenfrukter och djur. Jag har varit inne och gipsat armen när den var bruten, jag har röntgat höfterna när de gjorde ont (kom i tonåren och är inte som de ska nu heller, vilket jag känner av på kickboxingen), jag har röntgat huvudet när jag var yr en längre period. Det har varit lunginflammationer, bihåleinflammationer och öroninflammationer. Jag har opererat åderbråck efter graviditet, och såklart gjort alla läkarbesök som själva graviditeterna ger upphov till – och det här är bara det jag kommer på så här på rak arm. Och ändå anser jag mig vara helt frisk även med denna listan i handen. Kanske det ändå är det ultimata tecknet på att jag är väldigt positivt lagd? Jag väljer nog det, och att fortsätta känna mig frisk, det är nog ändå roligast! 😉

En kärleksaffär

Jag har sedan långt, långt tillbaka en relation till Ole. Han har funnits med mig mången myskväll, där han har sin rätta plats med en kopp te. Sedan jag gifte mig har vi däremot inte kunnat spendera särskilt mycket tid ihop, min man avskyr nämligen Ole. Han tycker att han stinker, och vill helst inte ens vara i samma rum som honom. Att få en puss efter lite Ole är helt omöjligt. Han är visserligen gammal, och luktar väl lite skosula sådär, men ibland får jag ett otroligt begär efter Ole!

Så, nu sitter jag här medan maken är och handlar, och njuter av min gamle Ole och en kopp te. I vårt hus går han även under namnet ”bajsost”, men det tycker jag låter så opersonligt….

Om man nu skulle slänga in något mer matnyttigt i det här inlägget kan man konstatera att jag bakat två sorters muffins till min Lola träff på onsdag, att jag är GALET förkyld, och att i morgon är det skolstart. Men jag vill inte ta uppmärksamheten från min förälskelse, nu ska jag återgå till honom!

Idag har jag ansat busken

Ja, faktiskt hjälpte maken till med, ibland är ju 4 händer bättre än 2.

Visst blev det fint?

Förutom detta så har jag haft en grymt skön och väldigt aktiv dag med promenad, biltvätt, matlagning, kickboxing och så buskklippning då. Visst ja, jag håller på och färgar håret med. Kan ju tillägga att det hela gjordes möjligt av att Lukas har varit hos mormor hela dagen… 😉

Vet inte om ni är nyfikna på mer bilder från Formex, men här kommer i alla fall några till:

Jag har alltid drömt om att inte ha den största rumpan i sovrummet, det här kan vara en lösning. 

Ett litet telefonbås kanske?

I en monter hittade vi sjukt mycket roliga tillbehör till bakning, här är några godbitar! Tur på ett sätt att man inte fick handla saker på mässan, jag hade blivit ruinerad!

Banbrytande iakttagelser

På mitt kontor har jag en hel del bilder på mina barn. Man kunde ju tycka att man inte skulle bli smått chockad när man helt plötsligt faktiskt tittar på dem och inser att de har vuxit massvis sedan förra sommaren….

De flesta är från förra hösten/sensommaren. Klart de växer lixom!?

För övrigt så tror jag på att göra sitt kontor (eller arbetsplats) hemtrevlig och personlig, man spenderar ju ändå sjukt mycket tid här.

Märks det att jag är helt tom i huvudet idag….?

Känslor

Det finns ganska många saker man upplever, som framkallar lite speciella känslor och minnen. Oftast är det småsaker, som ger en stor upplevelse, och jag har några favoritexempel…

När jag hör ljudet av ringar på en köksbänk tänker jag alltid direkt på mamma, när hon torkade av köksbänken och hennes vigselringar skrapade emot. Det gör mig alltid lite glad, och om jag råkar göra ljudet själv känner jag mig helt plötsligt väldigt vuxen =)

Lukten av blöt, solvarm asfalt en sen vinterdag ger omedelbart minnen om alla första vårdagar jag upplevt och löften om att det snart, snart är vår och sommar.

Känslan av när man sitter i en bergochdalbana, och precis kommit fram till den där första långa backen, den fantastiska känslan av skräckblandad förtjusning är underbar!

Att lägga sig nyduschad i precis rena, nybytta lakan är sjukt skönt!

Känslan som kommer när man sjunker ner i soffan efter en lång vecka och sniffar på ett efterlängtat glas rödvin, bara den känslan gör att man slappnar av och liksom glider in i en otroligt bekväm och avslappnad vila, redan innan man smakat på glaset.

När jag åker på motorvägen (E4) söderut, oavsett om jag bara ska en kort bit, så får jag alltid känslan av att jag bara vill fortsätta, att jag är på väg att bila ner till södra Frankrike för att åka på semester. Jag får faktiskt behärska mig för att inte bara sticka…

Mer av ett minne är det när jag läser ur Stora Fantasiboken för Oliver, den boken var mormors och jag minns hur jag älskade när hon läste den för mig. När jag läser den så känns det som om hon är med, och tittar in en sväng hos oss.

Sen finns det ju en känsla som i princip är bättre än alla andra – när ens barn helt självmant kommer fram och ger en kram eller en puss, det känns som hela hjärtat smälter!

Det finns ju en halv miljon andra saker som triggar speciella känslor, men det här var det jag kom på just nu. Vad kommer du på?

lyckopiller?

Hmmm, jag tänkte jag skulle skriva ett sånt där djupsinnig, intelligent och humoristiskt inlägg, men tydligen är jag på för gott humör för det 😉 För faktiskt verkar det vara lättare att komma på något att skriva om när man är lite nere än när man är glad?
Vet inte riktigt varför jag är på så väldigt gott humör just nu, men egentligen undrar jag om det inte är en massa småsaker – det var kul att bada med barnen i helgen, jobbet flyter på jättebra, träningen är kul osv. Hade nog lika gärna kunnat vara nere, men jag tror lite att det kanske har att göra med att det börjar bli ljusare ute med? Är väldigt känslig för just dagsljuset, så trots att det är bitande kallt tar jag hellre det, bara jag får sol!
Gud vilket meningslöst inlägg det här blev, men jag är glad ändå 😉 Dessutom har jag ju Lolaträff hos mig imorgon, och att shoppa har ju sällan gjort någon mindre glad! 
Skickar lite glada vibbar till er, alltid finns det nån som retar sig på det 😉

En kärlekshistoria

Lagom till jag fyllde 16 ändrades lagen om övningskörning – nu fick man övningsköra med en godkänd person från det att man var 16. Jag var överlycklig! Så fort jag fick möjlighet körde jag vart vi än skulle, och mitt körkort tog jag på första försöket en månad efter jag fyllt 18. Jag. Älskar. Min. Bil.

Älskar att köra bil, älskar friheten och farten (har en viss tendens att köra så fort som jag tycker är lagom, vilket inte alltid är samma som alla andra tycker, särskilt inte polisen av någon anledning), älskar möjligheten att, åtminstone i teorin, kunna ta mig vart jag vill, när jag vill det. En av de bästa sakerna jag vet är när man är ute och kör en vardagsnatt, typ en tisdag vid tolv-ett snåret, när det inte är en enda bil ute nere i stan, helt underbart…

Dessutom anser jag mig vara ganska bra på att köra bil, jag har jättebra koll på vart jag har bilen, är riktigt bra på att fickparkera (förutom när man ska visa för nån, givetvis) och har bra koll på trafiken runtomkring mig. Därför blev jag EXTRA förbannad förra lördagen, när jag var superstressad och skulle köra mig och Oliver till Boll-i-bompa och, jag vet inte vad som hände men jag fick väl någon form av hjärnsläpp, jag skrapar emot garaget när jag backar ut. Jag var så arg på mig själv att det kändes som att jag antingen skulle få ett psykbryt eller börja störtlipa, men vi hade ju som sagt jättebråttom så det fanns inte tid för någon av de sakerna. Ett fint skrapmärke på framskärmen (som tur var bara på plasten, men ändå) blev det… =(

Som jag nämnde i går så åkte vi ju till Jossan med familj på kvällen där sedan, för att umgås lite och äta kanongod mat. Allt var frid och fröjd tills det ringde på dörren och deras granne (eller rättare sagt deras grannes 18-åriga dotter) lite försiktigt framförde att hon hade backat på vår bil. Aaaarrrghhhh….. Jaha, det blev Tobbe som fick hänga med ut och kolla (jag körde inte så av någon underlig anledning kände jag mig inte så ansvarsfull… 😉 och fylla i alla papper. Framskärmen på motsatta sidan mot mitt fina skrapmärke var spräckt, så på en dag lyckades bilen bli märkt på båda sidorna framtill! Jaja, huvudsaken var ju att hon hade kommit in och sagt till, så det var väl inte hela världen, det blev bara lite mycket på en dag…

Var i alla fall och gjorde skadeanmälan på bilen, det visade sig att det hade tagit lite illa så det var både plåtskador, plastskador och lite annat smått och gott som hade gått sönder (verkstadskillen plockade loss ganska många delar…), men ok, vi får ju hyrbil när den är inne på verkstaden och så, så det ger sig väl. Vi passade på att be dem fixa andra sidan med i samma veva (ja, inte på försäkringen då dessvärre), när vi ändå blir av med bilen en dryg vecka =/

Åh förresten, nu när jag ändå pratar om bilar, både jag och maken ÄLSKAR den här bilen. Har haft den i ett halvår nånting nu (en peugeot 308 sw med glastak) och den är helt perfekt för oss!

En nedåtgående trend

Jädrans gravitation, vad ska den vara bra för? Ok ok, jag ser väl vissa ljuspunkter med att vi hålls fast här på jordklotet, men den kunde ju gärna gå lite mindre hårt åt den mänskliga kroppen…

Vad ska man säga – allt har en viss tendens att lixom…sjunka, verkar det som. Och då kan jag ju ändå inte påstå att jag på något sätt känner mig lastgammal med mina 32 år, snarare tvärtom. Dessutom verkar den påverka alla andra på ett annat sätt än mig själv. Jag tycker generellt sätt att folk blir snyggare med åren. Lite linjer, några gråa hårstrån och sånt där ger snarare lite karaktär och är snyggt – MEN jag uppskattar inte tecknen på min egen kropp som något direkt utseendeförhöjande… Får jag på mig lite kläder så kan jag känna mig ganska nöjd med mig själv, om inte annat för att man med tiden har lärt sig hur man ska klä sig för att framhäva respektive dölja olika saker, men naken är det en annan historia.

Det knäppaste är väl att man ÄVEN om man vet att det är helt sjukt jämför sig med de 17-åriga modellerna på alla reklambilder (dessutom retuscherade till tusen). Jag är inte (så) korkad, jag fattar ju såklart att det inte är realistiskt att se ut så, men ändå verkar det inte riktigt fastna. Det är väl lite med en teflonpanna, antar jag. Ja, huvudet då, inte kroppen, den har inte många likheter med en stekpanna. Sen har vi ju hela tankesättet att man ska vara stolt över att det syns på kroppen att man fött barn, men allvarligt talat så hade jag hellre haft en kropp som Heidi Klum som fött 5 barn och ändå får gå på visning på Victorias Secret…

Min vikt är jag väl hyfsat vän med. Eller alltså, jag har inte lust att göra uppoffringen det skulle krävas för att gå ner en sisådär 5 kg till – det är helt enkelt inte värt ansträngningen. Dessutom ser jag ju lite skillnad nu när jag har tränat ett tag, känner mig frisk och stark och det ÄR ju viktigast. Fast det hindrar ju ändå inte mig från att bli lite smått förbannad på mig själv framför spegeln ibland (är nog både en argsint bilist och en argsint spegeltittare verkar det som).

Nåväl, imorgon tänker jag äta en extra bit choklad (eller tre), och förmodligen svära för mig själv ytterligare en gång framför spegeln. Men det är ok, för jag kan åtminstone göra det med lite självdistans och glimten i ögat 😉

Ögongodis

*ett extremt ytligt inlägg*

Hemma tittar vi väldigt sällan på ”vanlig” tv, utan oftast blir det serier eller filmer (det enda direkta undantaget just nu är På Spåret (AKA HerregudVadViKännsGamlaNu). Favoritserien för tillfället är Dexter (läs mer här om vad den handlar om), en helt sjukt bra serie faktiskt. Förutom att innehållet och introt (åh herregud, snyggt intro) är jättebra så kan man ju dessutom titta lite på Dexter själv (Michael C. Hall) – egentligen är han väl inte skitsnygg MEN han har såååå fina armar…

Går att se lite, även om han har tröja på sig…

Just armar är nog det jag tittar på mest, snygga underarmar är helt klart sexig! Annars är det ganska kul det där – vilka skådisar tex man tycker är snygga/sexiga. Här på jobbet är det stora variationer och vi har låååångt ifrån samma smak, vilket är rätt intressant egentligen – det bevisar ju lite tesen att alla är snygga för någon 😉 Förutom armar så skulle jag nog vilja säga att själva karaktären en skådis spelar kan göra honom attraktiv med, tex Skarsgård när han är vampyr i True Blood (tycker inte alls han är snygg annars) eller Jonny Depp i Pirates (bästa karaktären någonsin). Tycker om när det är lite oborstat och med självdistans (extremt viktigt, att nån tar sig själv på för stort allvar är otroligt oattraktivt), och helst med en liten glimt i ögat med.

Vem tycker du är sexigast/snyggast?