Påsksammanfattning

Åh jisses, det har varit en helt galet lugn och skön påsk med en massa slappande (tack solen för det), så jag har inte orkat plocka upp datorn och blogga ens. Men men, förr eller senare är det ju dags till verkligheten, och då tänkte jag ge en liten fotosummering av delar av påsken.

Långfredagen började med kompisar som kom och åt frukost – fasen vad trevligt det är! Sen var det dags för lite träning, och kvällen spenderades hos grannarna där vi åt goda grillade hamburgare.

Jag tog med efterrätt, och gjorde en riktig klassiker jag alltid velat testa,
nämligen ”snöägg” eller oeufs de neige (tror jag de heter på franska). Mer
eller mindre en kokt maräng på en hemgjord vaniljsås, god men lite ointressant
med moderna mått mätt. 

 Påskafton började med en promenad runt Munksjön, med barnen på cykel.

Inga problem för Oliver, han cyklar lätt 5 km, speciellt i så långsam takt. 

Lukas krävde lite mer diskussioner till och ifrån, men även han cyklade jätteduktigt runt. Kanske, kanske att vi kan ta av stödhjulen senare i sommar…

En liten hand på ryggen hjälper när det är uppför såklart…

Efter promenaden blev det fika på Rosetten, med små gula marsipankycklingar på pannkakorna till barnen. 

Eftersom solen hade börjat värma lite mer så blev det även en sväng till Kålgårdens lekplats, innan det var dags för kvällens påskmatsgäster (mina föräldrar). Min bror spenderade ju påsken i Japan, så det kändes lite tomt.  

Tacksamma motiv ute nu, när man vill gå runt och leka lite med kameran. Körsbär eller något kanske?

 Påskaftonens meny bestod av grillad entrecote, och grillad anka, med rotsaksgratäng till. Desserten blev såklart en äggande (förlåt) äggtoddy – väldigt gott!

Påskdagen och annandagen spenderades sedan på ungefär ett och samma sätt från min sida, nämligen såhär….

I och för sig så var veckan också ganska produktiv när det gällde träningen med, med långa, lediga dagar när barnen lekte med kompisar och med maken ledig också så fanns det ju gott om tid till en och annan löptur – dessutom var det ju såååå skönt i solen.

Använder Shapelink som app för att
regga min träning. Ger bra motivation
att hålla siffrorna uppe! (ovanstående
är veckans resultat)

Det har blivit mycket god mat i helgen, och desserter, men det enda påskgodiset som funnits hemma (och som ätits) var en påse av Anton Berghs mandelägg på 100 g. Helt ok ändå.

På tal om det förresten, barnen fick 3 påskägg var av mig och maken, två med kläder och ett med leksaker. Det var inte ett ord om att det inte var godis, de var jätteglada över lite suddigummin, trash packs och en kletig gummihand – jag vet egentligen inte ens varför jag trodde något annat? Mina barn är smartare än vad jag är….

Åsikter

Det fascinerar mig lite, hur oerhört starkt ”folk” reagerar på min träning och kosthållning. Man tycker att jag tränar på tok för mycket, för hårt och äter alldeles för lite. Visst, jämför du med hur jag har betett mig större delen av mitt vuxna liv, när jag som mest gick en promenad på helgen, så tränar jag ju mycket, men låt mig försöka förtydliga saken…

Träningen
Jag har ett stillasittande jobb, eller ja, stillastående, eftersom jag nu för tiden alltid står vid datorn och jobbar. Det är helt enkelt det enda sättet för mig att undvika musarm, och numer är det betydligt jobbigare att sitta ner långa stunder än att stå.

Om vi sen utgår från en träning då jag tränar allt jag kan och vill (vilket aldrig inträffar eftersom livet kommer mellan, men vi utgår ändå från det), då tränar jag 2h 15 min styrketräning, 3 h kickboxing (2 pass) och springer i ca 1h och 15 minuter. Det ger sammanlagt 6h och 30 min (mitt verkliga snitt 10 veckor tillbaka ligger på 5h 45 min) av min vecka. Min vakna tid en vecka består av ca 98h, varav ca 34h är jobb. Alltså spenderar jag ca 6% av min vakna tid med att träna. Hade jag haft ett fysiskt aktivt jobb, eller helt enkelt levt för 100 år sedan när fysiskt arbete var ofrånkomligt, hade det varit skrattretande lite tid. Och då är dessutom min träning ordentligt genomtänkt för att vara BRA för kroppen!

Den träningstiden jag har försöker jag utnyttja till max, så
jag inte är där ” i onödan”. 

Kosten
Ja det första jag bör säga här är att i skrivande stund sitter jag med en bit ost och ett glas vin bredvid mig. Jag försöker att ge min kropp den absolut bästa kosten jag kan åstadkomma, och när jag faller för frestelser så försöker jag att göra någorlunda bra val även där. Och faller, det gör jag, hela tiden! I och med att jag ändå lägger en hel del tid på att träna, så vill jag ju såklart maximera resultaten så gott det går, med bra kost. Och ja, jag försöker hålla nere både kolhydrater och kalorier, men det handlar mycket om att jag behöver hålla mig själv lite kort för att inte helt falla tillbaka till ”mitt gamla” jag.

Nä, jag äter sällan frukost eftersom jag tycker 16/8 funkar bra för mig.
Nä, man dör inte av att hoppa över maten ett par timmar, det är
inte farligt, på något sätt. Tvärtom faktiskt. 

Vikten
Även här har folk åsikter ”nu får du inte gå ner mer”, ”du är för mager(?!?!)” osv. Fascinerande… Det är klart att jag vill känna mig nöjd med min kropp, jag vill att den ska vara fast och vara rundad på ”rätt ställen”, men mitt mål på 24% – det är inte ens i närheten av att vara ”för smalt”!!! För att en kvinnas fettprocent ska vara ”normal” ska den ligga mellan 20-30%. Mitt mål är 24%. Kan vi sätta punkt för den diskussionen här och nu?!? Skulle jag hamna på 18% eller så, så får ni gärna säga till mig, men allvarligt talat, jag är bara ”smal” om ni jämför med mitt gamla jag (typ helt utan muskler dessutom), jag vill inte vara smal, jag vill vara fit.

Tiden
Aaah… den jobbigaste punkten. Det här är också en källa till kritik, även om den ofta kommer lite mer… dold. Hur hinner du med familjen? Vad säger maken? osv… MEN, den springande punkten här är ju att jag tränar min styrketräning på lunchen. På så sätt så skjuter jag på jobbdagen 30 minuter, och ok, det är 30 minuter till barnen måste vara på skola och dagis, men med tanke på att de ALDRIG vill följa med hem när jag hämtar så tror jag inte de lider sååå mycket. Två kvällar i veckan går bort, mina sparringkvällar på måndag och torsdagar, det bara är så. Springer gör jag när jag hinner och känner att ingen annan saknar min uppmärksamhet, därmed är det oxå den träningen som varierar mest. Tex klämmer jag gärna in det under tiden Oliver har tennisträning. Men visst, det här är den enda punkten jag själv kan få ”dåligt samvete” över, men jag vet inte riktigt, det har jag hela tiden ändå som förälder tycker jag?!?

Ja, det är säkert jättesynd om mina barn på många sätt,
jag hade säkerligen kunnat vara en bättre förälder.
Eller kan det rent av vara så att de kommer ha lite
glädje av att jag tränar? Att det på ett naturligt sätt alltid
kommer vara en del av deras egen vardag, eftersom vi
satt en förebild för dem?!?

Det här är ju såklart något de flesta som tränar en del säkert stöter på, för att inte tala om de som väljer att gå ner i vikt med tex LCHF (herregud vad åsikter folk kan ha om det). Kanske, kanske, att någon reagerar på detta eller undrar något? Skriv då, och fråga!!!

Utvärdering

Kom på att jag nog missat att ge er en uppföljning på träningsprogrammet jag påbörjade i … eh… typ januari? februari? Jaja, nånstans där i krokarna i alla fall. Det är ju styrkelabbets träningsprogram jag kör på, i princip rakt av, där jag bara lagt till lite övningar de gånger jag har tid och känner att jag vill fokusera extra på något (typ rumpa).

Det är fortfarande lite ovant att köra så många set på varje övning, och ha så få övningar, men programmet har ändå gett riktigt bra resultat! Det var ju inte så att jag inte kämpade på innan, då körde jag ju styrkelabbets Starting Strength, så det borde inte gjort så stor skillnad, men jag har ändå kunnat öka en del i mina vikter och känner att jag fått en hel del mer muskler. Gillar dessutom att man tränar i princip hela kroppen hela tiden, eftersom det bara är basövningar, tidseffektivt och roligt! (ja, förutom knäböjen då som jag aldrig blir överens med….)

Programmet hittar ni ju på styrkelabbet, men jag lägger ändå upp mitt eget här, om inte annat kan det vara kul o kolla tillbaka om ett halvår eller så och se om man blivit något starkare. Det här är ju de vikter jag kör med IDAG, alltså inte de jag började med i början på året… (det här är inte speciellt intressant träning för någon som inte är ingrottad i det hela, utan det är mest för min egen ”dokumentation”s skull jag skriver ner detta)

Alla dagar börjar med lite ”goblet squat”, 3 set à 10 reps med 20kg vikt (i form av en kettlebell), som uppvärmning. De flesta dagar avslutas med benlyft för att träna magen, om jag inte får ont om tid.

MÅNDAGAR:
Marklyft:
uppvärmning, 10st på 50 kg
maxa, 5 st 70 kg
trötta ut, 4 set med 10 st på 60 kg

Skivstångspress:
3 set med 8 reps, 27,5 kg (jag kör inte lika mycket skivstångspress som styrkelabbet gör, axlarna behöver jag inte lägga så mycket fokus på att öka, men de ska ju ändå följa med och bli starkare)

Raka marklyft (mitt tillägg för extra rumpträning):
3 set med 8 reps, 55 kg

ONSDAGAR:
Hantelpress: (ja, egentligen bänkpress, men har jag ingen som kan hjälpa till så kör jag hellre med hantlar)
Uppvärmning, 10 st på 2×10 kg
maxa, ca 3 st på 2×17,5 kg
trötta ut, 4 set med 10 reps, 2×12,5 kg

Pull-ups:
maxa, så många jag orkar utan hjälpvikt. Det blir ofta ca 8 omgångar med 2 i varje, med min egen kroppsvikt.
trötta ut, görs i maskinen för latsdrag, fast med händerna tätt ihop och handflatorna mot mig, 4 set med 10 reps, 48 kg

Stående rodd:
3 set med 8 reps, ca 48 kg

FREDAGAR:
Knäböj:
maxa, ca 5 reps på 50 kg
trötta ut, 4 set med 10 reps, 40 kg

Chins: (assisterade, jag gör alltså i chinsmaskinen och har försökt räkna bort hjälpvikten från min vikt, på ett ungefär)
uppvärmning, 10 st, 35 kg
maxa, 3-5 st på 48 kg
trötta ut, 4 set med 10 reps, 35 kg

Onsdagarnas pull-ups…
…som kompletteras med pull-ups i latsmaskinen. 

Frustration

Jag VET att man kan variera i vikt från dag till dag osv, men det är ju fan irriterande att jag gick UPP istället?!?! Jaja, det är ju bara till att hålla ordning på sig så ger det sig ju, det vet jag ju vid det här laget, men visst, man blir ju inte jätteinspirerad.

Utmaningarna går i princip bra – nu började jag ju i torsdags så att springa 1 mil hann jag faktiskt inte med förra veckan. Hade hoppats på att det skulle bli lite smidigare den här veckan, men idag (när jag kan springa hem eftersom jag inte ska hämta barnen) ska det ösregna, och det får finnas gränser. Gillar man inte att springa i vanliga fall så blir det liksom inte MER lockande av ett ösregn, även om det finns folk som säger att det är jättehärligt. Men knäböj går bra, och hinderbanan får bli min lördagsträning helt enkelt 🙂

Efter styrketräningen igår så är mina ben nu riktigt trötta. Måndagspasset är ett favoritpass, med marklyft och raka marklyft, axelpress och lite tilläggsövningar för rumpan (det är ju snart bikinisäsong 😉  ), övningar där det är lätt att ”ta i” och känna sig stark, till skillnad från knäböjen tex. Sparring blev det ju igår kväll med, trevligt som alltid och med ganska många skratt i går faktiskt 🙂

Till veckoslutet kommer jag vara gräsänka när maken ska på utbildning, då blir det ju liksom lite svårare med träning och så, men om vädret är ok så vill båda barnen följa med mig ut och springa säger de. Det får ju såklart bli en kort, kort runda med dem då, men det är ju roligt att de vill testa! En kompis försökte med gott resultat, hoppas det går lika bra för mig…

Nu när det är lite mer vår i luften ser man att det plockas fram bandyklubbor och bollar på skola och dagis. Häromdagen när jag skulle hämta Lukas var det precis hans tur att få låna ”målvaktsskydden” på knäna, så det var klart han skulle få spela med dem lite. Snacka om att han var stolt! (han har dessutom bättre bollkänsla än mig…)

Liiiiite stora – det var lite svårt att röra sig visst. Men
så stolt man kan bli när man ändå är stor nog att
få vara målvakt lite!
Kanske lite stora klubbor med…

Eller var det Mojito?

Idag har lördagen som vanligt inletts med träning och lördagsfika. Iofs blev det inte den vanliga träningen, utan istället testade jag på att springa HV’s hinderbana. Nu finns det väl en halv uppsjö av vägar man kan springa den på, men jag körde ett varv som kändes logiskt. Det blev totalt 4 varv, varav det första bara var en jogg runt banan för att reka lite och värma upp. Den totala tiden inkl. uppvärmning blev 18 minuter, så tre varv på 12 minuter känns möjligt, om jag får öva lite.

Nu blev det lite nedvarvning i uterummet, och eftersom jag planterade mynta förra helgen så var jag ju TVUNGEN att göra en Caipirinha… Ok, det är visst inte mynta i den i originalet, men nu blev det det ändå. Men erkänn, visst ser det rätt gott ut….

Utmaningar!

Yes, jag har fått in lite utmaningar, tänkte lista dem här så kan ni skälla på mig om jag fuskar 😉

Utmaning 1: Mitt eget mål, 24 % fett. Känner att det skulle vara helt perfekt. I höstas låg jag på 25,9 och jag TROR inte jag är så långt från 24. Planen för att åstadkomma det är är LCHP (low carb high protein) på vardagar, och mer fritt på helger. Jag tränar ju ändå en hel del…

Utmaning 2: 1 mil i veckan, valfritt tempo och uppdelat på valfritt antal gånger.

Utmaning 3: 50 knäböj/dag

Utmaning 4: 3 varv i HV’s hinderbana på under 12 minuter (inkl. vila).

Utmaning 5: Springa hem minst 10 ggr innan midsommar.

Jag har en utmanare på punkt 1-3 (M) och en på punkt 4-5 (G). Nån mer som vill hänga på? Ska försöka rapportera varje söndag eller måndag hur veckan har gått – så att jag inte börjar fuska!!!! Det här känns riktigt roligt nu faktiskt!

Hjälp mig!

När jag skulle gå min match för tre veckor sedan så ”deffade” jag ju lite för att hålla mig till min målvikt, men nu efter har jag ju haft totalt hjärnsläpp på min kost och har ätit alldeles för mycket skit – och jag MÅR ju inte bra av det??! Man får ont i magen, blir svullen och känner sig liksom.. ofräsch. Så varför är det nu så svårt då?  Nu har jag ju tränat ändå, men visst ser jag skillnad – magrutorna som faktiskt syntes tydligt då är mer diffusa i formen nu och jag känner mig.. svullen.

Om en knapp månad fyller jag 35 år, och då tänker jag mig lite att jag ska vara i mitt livs bästa form. Inte genom att banta, utan genom att äta kontrollerat och BRA mat. Ni vet ju – mindre kolhydrater, mer protein, mer grönsaker (ärligt talat, ALLA vet ju hur man äter bra egentligen) och så köra på med min träning som vanligt.

Men när man nu halkat av banan lite kostmässigt så är det ju helt plötsligt trögt igen, även fast jag vet att jag mår bättre av bättre mat. Och då funderade jag lite på vad som kan tänkas peppa mig? Dels tänkte jag boka in en tanitavägning (när man väger muskelmassa, vatten och fett i kroppen) för att se om jag gjort några framsteg sedan i höstas, dels har jag surfat lite inspirationsmotton och bilder på pinterest, men sen funderar jag lite på det som många bloggare kör med – lite utmaningar!

Det är säkert inte bara jag som känner att det vore skönt att känna sig bekväm i en bikini?!? Och oavsett om man har någon form av mål att minska i omfång eller bara må bättre, så kanske det är lättare att hålla rätt kost om vi är fler? Är det nån som skulle vilja vara med på en sådan utmaning? Och vilken form i så fall – ska det vara gällande kost på något sätt, eller skulle det vara kul med en träningsutmaning? Typ jag utmanar er att gå/jogga/springa minst 1 mil i veckan delat på valfritt antal tillfällen? Det går ju att följa upp med tex runkeeper… Eller 50 knäböj om dagen? Eller är jag helt ute och cyklar och det är ingen annan som vill bli lite mer fit inför sommaren? Kanske målet skulle vara en gemensam shoppingtur efter bikini, med tillhörande lunch eller så?

Här kommer i alla fall det mottot som fått mig att gå och träna när det har känts trögt, kanske det kan funka för någon mer….

Fantastisk helg!

Haha, det märks att det har varit fantastiskt väder, både på antalet besökare och antalet inlägg. Och det var ju ändå det i helgen, en helt otrolig vårhelg – sista helgen i mars! Jag och maken hade en ovanligt produktiv helg (fasen vad kul det är med trädgårdsarbete ändå?!?!) och bytte däck, grävde jord, planterade gräs, tvättade fasad och satte upp studsmatta.

Nu är hjulspåren från betongbilen borta, och när väl gräset kommit
upp kommer det inte synas någon skillnad alls på tillbyggnaden och
resten av huset!

Det var faktiskt så varmt i går att när jag tvättade vår fasad på södersidan (ni vet, den sidan vi hade tänkt måla redan förra året) så gick jag i shorts och bikini! Nu var det ju bara utmed söderväggen det funkade, men ändå… det måste ändå vara någon form av rekord!

Det är ju svårt att låta bli att fota, även om ni säkert sett krokusar
till leda vid det här laget 😉

Lördagen startade ju med träning och fika, såklart. Oliver skulle på kalas sen efter, så han ville vara fin i skjorta – och självklart ville Lukas det med då. Så söta 🙂

Det ska böjas i tid… Klart man vill testa o träna lite när mamma och
pappa gör det!
Kalasfin 🙂

Söndag morgon startade riktigt lyxigt, maken skjutsade barnen till mormor och kom hem med lite lyxfrukost. Det blev ju inte sämre av att solen värmt upp uterummet så att vi kunde sitta där ute heller….

Igår eftermiddag passade jag på att springa en sväng med, det blev den längre rundan eftersom jag nu faktiskt varit lite duktig och börjat med att värma upp med att gå i 5 minuter först. Och det GÖR ju faktiskt skillnad, jag blir inte lika flåsig sen när jag börjar jogga. Jag tog det rätt lugnt (haha, som om det går fort annars) och det var riktigt skönt – speciellt när det luktar torr asfalt och man ser Schilla (hur stavar man det?), Tussilago och Vitsippor lite varstans!

Svettig men nöjd 🙂

Självklart blev det grillning för hela slanten med, tillbehör blev melonsalsa (tack M!) och fransk potatissallad… mmmm….

Ledsen för alla halvdana bilder, de jag tog med den riktiga kameran har jag inte hunnit lägga över, men det kommer nog framöver 🙂

En befriande upplevelse

Oj vilken skillnad… Ikväll var det sparring, första sedan tävlingen eftersom jag var förkyld förra veckan. Det har ju varit ganska trögt och lite omotiverat, trots tävlingen, ganska länge nu, så jag hade väl inga jätteförväntningar på kvällens pass. MEN vilken stor skillnad det var! Nu när jag inte behövde fokusera på tävlingstekniker, poäng och rena träffar så kunde jag ju bara … köra. Jag hade SÅ roligt igen! Fullt ös bara, inte analysera allt så himlans mycket, utan bara köra på för fullt – underbart!

Av det här passet så känner jag att jag hittade tillbaka till det som är så roligt med sparringen – inte för att jag inte fortfarande vill förbättra mig och göra teknikerna renare, men nu var jag ju inte ”tvungen”. Jag körde alla ronder med ett stort leende på läpparna (ja, bokstavligt talat faktiskt, så gott det nu går med tandskydd) och gick därifrån genomsvett, genomkörd och mycket, mycket lycklig!

Flower Power

Hoppsan, det var visst ett tag sen jag skrev nu. Förra veckan hände det liksom inte så mycket, inte förrän till helgen i alla fall.

I lördags var jag på superrelease på Nordic Wellness och testade deras X-fit pass. Det påminner ju rätt mycket om vår fys uppe på kickboxingen (fast utan boxdelarna då), och var riktigt roligt! Gillar när det är stationer, och korta intervaller (20 sek kör man, sen kör ens ”partner” 20 sek och så turas man om). Sen var det lite svårt första gången att veta hur mycket man ska ta ut sig, i och med att man inte riktigt vet hur länge och hur jobbigt det blir. Hade det varit på kickboxingen hade ju någon stått över en och pushat på så man hela tiden hade kört på max, men riktigt så var det ju inte här… I vilket fall skulle jag absolut kunna tänka mig att köra det här igen, fast tiderna det går på är lite konstiga för min del bara.

Passade på att åka och köpa lite vårblommor efter träningen sen, så oerhört skönt att få in lite blommor och grönt i uterum, kök och utomhus! Vi har tom låtit gräsklipparen gå i helgen, det är helt klart rekordtidigt!

Ranunkler är såååå fina. Har inte haft det hemma innan, så jag hoppas de överlever ett tag (i uterummet). 

I söndags kände jag mig rätt pigg och sugen på att hitta på nåt – sen hade jag väl inte jättemycket idéer (eller pengar), så det fick bli en spontantrip till Ullared. Oliver fick vara hos en kompis (det är verkligen BARA kompisar som gäller, får man inte leka med nån så kan man ju lika gärna DÖ) och Lukas följde med oss. Det gick faktiskt sjukt bra, han sa inte ett ljud på resan dit (ok, han sov halva vägen) och var hur smidig som helst hela dagen – tror han frågade sammanlagt 4-5 ggr om vi skulle åka hem – på HELA dagen.

Hittade faktiskt en fantastiskt snygg skinnjacka till mig själv, i en nougatbrun lammnappa. Sitter som gjuten! Ska se om jag inte kan fixa nåt foto på den senare…

Nu är äntligen förkylningen på väg att bli bättre, så idag kör jag igång med mitt vanliga träningsschema igen – skönt!!!