Träning, kost och att leva

Idag är första gången sedan i lördags som jag kan frambringa någon form av ljud när jag pratar – äntligen! Men jag ska fortsätta vila rösten och prata så lite som möjligt, så det försvinner helt.

I vanliga fall när jag bara är lite förkyld så styrketränar jag ändå, men det här sitter ju ner i luftrören så det känns inte som någon bra idé. Det är ganska lätt att känna efter med, gör något mycket lätt ansträngande (typ spring uppför en trappa) – om hjärtat bankar hårt efter det så ska man nog inte anstränga sig mer (det här är min egen metod, inget vetenskapligt utan bara lite tanke bakom).

Nåväl, även om det är frustrerande att inte få träna och kroppen är rastlös så har jag liksom ändå landat i att det är inte så farligt. Jag har hittat min nya livsstil, med styrketräning och kickboxing, och om den nu får vänta en vecka så är ju inte det hela världen. Det är lite av en uppenbarelse, jag har varit så rädd att ”komma av mig” innan att varje avbrott har känts som ett misslyckande. Och vid det här laget VET jag att jag inte börjar leta ursäkter för att ”slippa” träning i onödan – så som jag gjorde förr.

Jag har liksom landat i en bra livsstil nu, både med kosten (lite utrymme för förbättring här iofs) och med träningen. Min kosthållning är helt klart påverkad av allt det jag lärde mig av att äta LCHF, framförallt snabba, förädlade kolhydrater har liksom försvunnit från menyn. Men jag är inte en LCHF’are ändå, till frukost på jobbet blir det oftast en fralla – med riktigt smör och  mycket pålägg. Lunchen blir LCHF – jag hämtar ganska ofta mat på Scandic eller Racketcentrum, och då går det lätt att välja bort kolhydrater. Det som är svårast/tråkigast är målet på kvällen – barnens middag. Här är det jättesvårt att få bort barnens favoriter (som går att laga på ingen tid alls) pannkakor (visserligen med dinkelmjöl, extra ägg och ekomjölk), blodpudding (ok, jag gillar det oxå) och korv i alla former. VAD i hela friden ska man servera istället??? De älskar lax, och grönsaker, men det blir ju liksom ganska dyrt med om man ska byta ut ”billigmaten” mot bra råvaror varje dag… SVÅRT!!!

Sen ger jag mig dessutom lite friheter på helgen, jag får ta en croissant om jag vill, eller fika en gång. Eftersom jag tränar så pass mycket så känner jag att kroppen snabbt förbrukar de kolhydraterna, och det gör att det är lätt att INTE äta onyttigt resten av veckan. Jag är ju inte ute efter viktnedgång heller, utan vill ha något jag kan leva med som känns bra (nådde min målvikt för en månad sedan och har stannat där).

Mina fasta träningsrutiner ser ut ungefär så här: styrketräning 3-5 gånger i veckan (på lunchen och på lördagsmorgonen), och sedan 2-3 kickboxingpass (kvällstid). På det här sättet påverkar jag inte familjetiden särskilt mycket, det är ju bara kickboxingen som stjäl i väg mig på kvällstid – måndag, torsdag och söndag.

Note to self: Glöm ALDRIG bort hur bra du mår efter ett träningspass!!!

Och fan vad bra man mår! Kroppen får bra mat, själen får lite fika, och jag känner mig stark och i bra form. Det här skulle man ju fattat för länge sen, när det var trögt att släpa sig ur soffan, man fikade 2 ggr/dag och inte orkade göra någonting… Nu orkar jag hur mycket som helst i jämförelse!

Oj, vad mycket text det blev. Det kan dessutom säkert låta pretto med, men strunt i att läsa då 😉 Om jag i framtiden faller i från min nuvarande livsstil så vill jag gärna påminna mig själv om att det är ganska enkelt att må så fantastiskt mycket bättre!

Project Ass

En liten snabbuppdatering på mitt lilla snyggare-rump-projekt.

Det har inte hunnit bli så många tillfällen än som jag hoppats på, har bara kört 2 pass med rumpa på 2 veckor, hade hoppats på det dubbla, men ibland kommer ju förkylningar och annat från livet emellan. Har i alla fall hunnit sätta ihop ett riktigt bra pass tror jag – efter förra passet hade jag GRYM träningsvärk i rumpan i hela 5 dagar! Här kommer det (med mina egna, påhittade namn i vissa fall):

Styrketräning – rumpa!

Knäböj med skivstång – jag har minskat vikten till 2×10 kg för att kunna göra riktigt djupa och bredbenta benböj, de tar mycket mer på rumpan. 3×8 st.

Cable Kick – man spänner fast foten i en cablecross (eller tar ett gummiband mellan fötterna om man inte har någon sådan) och sparkar med foten bakåt. 3×8 st på varje fot.

Kettlebell Swing – finns en superbra beskrivning här. Kör 3×8, jag kör på 20 kg men jag har ganska mycket muskler här tack vara kickboxingen (tror jag).

Pistol Squat med TRX – en sorts knäböj på ett ben, lättast att förklara med en bild:

Den är i princip omöjlig att göra utan TRX tycker jag (TRX är alltså de gula handtagen hon håller i – finns på de flesta gymmen). 3×8 på varje ben.

Rumppress på boll – Man har fötterna på en boll och pressar upp rumpan samtidigt som man spänner den och drar bollen fram och tillbaka (det här låter konstigt när man förklarar, jag tar en bild till)

De här fem rump-övningarna avslutas som alla pass med någon form av mag-övning, sen är det bara att vara försiktig när man sätter sig ner en vecka framöver 😉

Jag hoppas kunna köra gym i morgon igen, min totala avsaknad av röst är mest kombinerad med en mycket lätt förkylning, så det bör inte vara några problem. Tycker inte det känns så farligt att vara lite snuvig när man kör styrka – det är när pulsen går upp som det blir jobbigt att vara sjuk…

Målbild

Insåg en sak i går kväll när jag slösurfade lite inspiration på några träningsbloggar, det finns väldigt många olika målbilder för hur man vill se ut när man tränar mycket. Nu tränar jag mest för att jag mår bra av det, men självklart vill man även se bra ut. För mig så ser en snygg, vältränad kropp ut ungefär så här:

Eller så här:

Bilderna lånade från Malin Jensens träningsblogg – hon brukar ha fina motivationsbilder. 

Alltså kvinnliga former och en fast kropp, fast inte direkt ”musklig”. Motsatsen för MIG då är den här bilden:

Från Annas sida. Förlåt Anna. 

Alltså när det blir senigt, hårt och okvinnligt. Men det knepiga är ju att de flesta (speciellt tjejer) verkar tro att man blir så här när man tränar tungt på gym, men det är ju faktiskt samma typ av träning som ligger bakom de översta bilderna med. Till en viss del handlar det ju om att balansera fettprocenten, är man för mager så blir det senigt och hårt, en viss del är gener, men tränar man inte så där riktigt extremt som Anna gör så blir det inte den typen av kropp man får.

Sen lägger jag inte värdering i hur folk ser ut, men jag har ju såklart en bild av vad jag SJÄLV tycker är en vacker, vältränad kropp! Hur ser din perfekta bild ut?

Ego

Det dyker upp lite frågor då och då nu för tiden, om hur mycket jag har gått ner. Det ser nog mer ut än vad det är (ca 5-6 kg från förra sommaren ungefär), för i omkrets har jag minskat ganska mycket mer. Tittar jag på gamla kläder har jag gått ner 2-3 storlekar, och kan nu ha medium eller 38 på de flesta toppar, och 38-40 på byxor (29-30 i vidd om det är jeans, här är helt klart lättast att se en stor skillnad!). Jag är ganska nöjd med hur jag ser ut nu (förutom möjligen rumpan då 😉 , kläder sitter ungefär som jag vill att de ska göra, och det är mycket det jag går på. Helt bekväm naken eller i bikini kommer jag nog aldrig bli, men det beror nog mest på hjärnspöken.

Däremot är jag absolut inte ”färdig” med mig. Jag vill bli starkare, snabbare, bättre på kickboxing, springa, klättra… ja ni ser ju, jag vill använda min kropp så mycket som möjligt. För det är ju det som är den stora skillnaden, att det inte är en motig ”vägg” när man ska göra något jobbigt, det är kul att utmana kroppen och få använda den, precis så som det var tänkt från början…

Min största utmaning är och förblir löpningen dess värre… Hade först tänkt försöka jogga/lunka/krypa hem från jobbet idag i det fina vädret, men eftersom jag har mässa i dagarna så måste jag jobba sent i morgon och var därmed tvungen att hämta barnen idag (och då har jag ju bilen, det finns ju gränser). Men jag hoppas att det blir fler möjligheter, även om jag egentligen absolut inte vill jogga utmed vätterstranden (jag är mil ifrån min målbild på en hurtig tjej som glatt skuttar fram med svängande hästsvans och ett leende på sitt avslappnade ansikte – och då pratar jag inte om längden på mitt hår…).

Kanske att det nån gång blir en helkroppsbild med före- och efter, men man ser även en del på ansiktet och runt nyckelbenen att det är skillnad. Det här fotot är någon vecka gammalt, när vi var hos min bror. 
Det här är från förra sommaren, när jag tyckte att jag redan var i rätt god form, speciellt jämför med tidigare år. Men ändå är det härifrån jag mäter att jag gått ner nu, så det är STOR skillnad mot nu ändå. 
Här är ett från 2010, innan någon träning överhuvudtaget. ‘nuff said. 

Har såklart en halv miljon bilder på barnen och en hel drös på maken, men inte så många på mig… Vet att jag inte är ensam om det här ”problemet” 😉

Det knepiga när jag kollar på bilder tillbaka är att jag inte riktigt såg hur jag såg ut, i mitt huvud tror jag att jag tyckte att jag ser ut som jag gör nu. Om jag nu ser ut som jag tror att jag ser ut nu 😉 (hängde någon med där?)

Nu är jag rätt slut, har inte varit någon träning idag men väl en genomkörare med lite trädgårdsarbete och en aktiv dag på jobbet, och dessutom är jag riktigt trött i kroppen sen i går (och förrgår, och förrförrgår, och … ), så nu tänker jag kolla Game of Thrones innan jag totalt däckar ihop här!

Måndag – den nya fredagen?

Idag har det varit en nästan helt perfekt dag – inte minst för att det var så varmt att det var skönt att gå i bara t-shirt ute (ja, och byxor då såklart). Morgonen började bra, maken fick ta en snabb vända hemåt för att möta upp med grävaren som började med vår grund idag (snabba puckar!), och sedan hade vi bestämt lunch-date med träning.

Tanken är väl att maken ska börja gymma lite med, stillasittande jobb är ju inte så skonsamt mot kroppen, och jag håller på och visar honom lite av det lilla jag lärt mig på de här 5 månaderna jag har hållit på. De första två passen avverkade vi i lördags, och idag var det pass 3 – rygg, så vi träffades nere i stan lite innan lunch och gick igenom det passet med. Jätteskönt med lunchträning, och dessutom följde vi upp genom att äta lunch på uteserveringen på NEO, där vi satt i bara t-shirt och åt. Helt fantastiskt!

Lite speciella förberedelser inför GameFair (jaktmässan) – att ställa i ordning en savann där vi kan ställa en massa uppstoppade djur. Man kan ju inte säga att det är ett enformigt arbete i alla fall!

Därpå var det fullt ös på jobbet resten av dagen, sen hem och hämta barnen. Det kändes lite synd att bara åka hem i det fina vädret, så förutom mina egna barn fick en av Olivers kompisar hänga med oxå, och så åkte vi till stadsparken där det blev varsin glass i solen och lek i lekparken. Skönt! Sen hemåt igen, snabbt som ögat, för att byta om till kickboxingen – nu när inte maken kör MMA mer så har jag ibland möjlighet att få sparras på måndagar, väldigt roligt! Sparringen gick i 180 och var som vanligt vansinnigt jobbig (min kondition är inte tillbaka än efter min lilla sjuk-svacka) och som vanligt också vansinnigt rolig. Nu har jag däckat ut i soffan här hemma, trött, glad och fulltankad med sol och värme – jag hoppas bara att ni haft en lika bra dag som jag har haft!

En liten klätterapa.
Eller ja, två förresten =)

En blandad kompott

Idag fick vi lite oplanerat barnvakt på förmiddagen igen, så för en gångs skull kunde även maken hänga med på vår traditionella lördagsträning – väldigt trevligt! Idag var vi hela 11 vuxna och 2 barn, lite problematiskt att få plats allihop när vi skulle fika efter, men vi kröp ihop utomhus vid Bryggan i blåsten så det gick bra ändå. Alla tränar ju inte samma sak, några körde gym och en hel del körde dans aerobics. Det ligger ju inte riktigt inom min ”comfort zone”, men jag ska hoppa med nån gång framöver ändå, man ska ju testa allt en gång 😉

Här hemma blev det rätt mycket att göra, en del städning inne, maken körde skräp ute, och så har jag försökt få undan och röja upp lite vinterkläder och kläder som varit allmänt för stora ett bra tag nu. Känner mig tämligen färdig vid det här laget…

Tänkte i alla fall bjuda på lite bilder från häromdagen:

Liiiiite tidigt, men vi försökte oss på några vitsippebilder jag och Oliver, tror det var på min födelsedag i onsdags. 
Plocka blommor är rätt kul tydligen, annars är han inte någon
jätte-fantast av att vara ute i skogen. Inte för att vi är det så ofta…
*dåligt mamma-samvete*
Det är lite svårt att få Oliver att se helt naturlig ut när man fotar, om han inte gör något annat samtidigt, men det här fotot blev riktigt bra. Stor han är, min fina pojk!
När det gäller den här lille killen så har det visat sig vara väldigt bra att använda sig av sport-funktionen i kameran. För stilla, det är man inte om man inte måste (och knappt ens då)!

Sådär, nu känner jag mig tämligen slutkörd och tänker sätta mig och glo på TV en stund, eller kanske läsa lite på min platta. I morgon kommer makens syster med familj och hälsar på, det ska bli jättekul!

Fredagseftermiddag

Min stukade fot har läkt oförskämt bra och snabbt, även om den fortfarande har två stora blåmärken nedanför båda fotknölarna så är den knappt svullen längre, och gör inte ont. Tror det var för jag tejpade den så fort, och sedan har haft den lindad tills idag.

Styrketränat har jag gjort ändå, fast utan de övningarna som belastat foten ”fel”, men hur sugen jag än var på att sparras igår så fick jag inse att jag nog får ge det några dagar till för att inte bara göra saken värre. I vilket fall har nu min styrketräning tagit bra fart igen efter min lilla sjukdomsperiod, och i skrivande stund är jag så trött i axlarna och ryggen (av träning, inget annat) att jag inte riktigt orkar lyfta armarna. Det är lycka på samma sätt som det är lycka när man äter sushi med så mycket wasabi att det känns som näsan ska trilla av, för att det är så gott! 😉

Nu är jag färdig för dagen och tänker åka ner på stan en liten sväng (mormor har hämtat barnen). Behöver lite nya vårkläder, av de få kläder jag har kvar från förra sommaren (det mesta känns rätt utslitet efter en säsong och slängs/skänks) är många för stora. Visserligen ett väldigt kul problem, men ändå ett litet bekymmer när man är petig med att hitta kläder som sitter bra (märke och prislapp är jag tämligen ointresserad av. Eller ja, prislappen spelar ju såklart roll i att det inte får bli för dyrt). Ha en trevlig helg!

Ont och gott

Fick äntligen möjlighet att gå och sparras igår, men fasen vad fort man tappar flytet och konditionen till det! Det kommer förhoppningsvis tillbaka relativt snabbt, men det känns alltid surt när man går ”bakåt” i utvecklingen… Hade lite otur med, de sista 5 minuterna lyckades jag sparka upp en gammal skada i foten och fick en rejäl stukning. Lyckades tejpa den väldigt snabbt, så jag slapp få en ballongfot, men den är riktigt öm att gå på, även när den är lindad. Nåväl, det bör ju ge sig på några dagar.

Hade ju hoppats att den här vackra regnbågen över vår
träningslokal skulle innebära ett riktigt lyckat pass annars…

På jobbet är det just nu galet mycket att göra, och lite rörigt därtill, så jag känner mig lätt disträ och förvirrad mest hela tiden. Nästa vecka är det GameFair, en stor jakt-mässa, och där är det mycket att stå i – därtill är det mesta lite ”special” med uppstoppade djur och tävlingskök. Väldigt rolig mässa att jobba med, men det tar en hel del kraft.

På tal om inget annat så är det här den fina väskan jag fick
av mina föräldrar i lördags. Visst är den snygg!
Här är örhängena jag fick av bror min – ett fint halsband var det med!

Hurra! Fick precis besked om att allt är färdigt för att börja med vår tillbyggnad! Wohooo!!! Det här får vi nog fira lite ikväll!

Project Ass

Det finns ju såklart för- och nackdelar med det mesta – gå ner i vikt/tajta till kroppen har ju såklart fördelen att man ser lite friskare och smalare ut och kläderna sitter bättre. Nackdelen är väl mest att bröst och rumpa blir lite mer… ofylliga, så att säga. Brösten är ju inte så himlans mycket att göra åt (om man nu inte vill fylla dem och det är inte aktuellt), men jag kan i alla fall ha en trekantsbikini, så det är ju inte bara nackdelar 😉 

Men rumpan då, den är ju visserligen inte otränad eller ”sladdrig” på något sätt, men den har ju liksom minskat i omfång. Och man vill ju gärna ha en sån där riktigt rund och snygg rumpa, typ som den här:
 
eller den här: 
Sen fattar jag ju såklart att jag inte är 20 längre (eller ok, det fattar jag inte men jag försöker ju 😉 , men samtidigt är ju rumpan en stor muskel och borde därmed inte vara så himlans svår att träna upp lite mer. Så, ass of today (förlåt, kunder inte låta blir) så tänkte jag lägga en månad på lite mer intensiv rump-träning på gymmet. Jag har tagit lite förebilder eftersom jag insett att det är jättesvårt att se skillnad själv annars, men de får ni inte se, åtminstone inte innan det blir några efter- bilder med. Sen blir det utvärdering helt enkelt 🙂 

Hur dyrt blir det här nu då?

Skit, skit, skit. När jag skulle starta bilen för en liten stund sedan för att åka och göra några ärenden och sedan ÄNTLIGEN få träna kickboxing, så lät bilen som en gammal dieseltraktor… (det är en bensinbil) Efter två utlåtanden (min far och makens bror) så kom vi fram till att vi nog inte ska köra med den när den låter så illa, även om pappas gissning är att det är tändstiftet som är trasigt och att det i så fall inte blir så jättedyrt att fixa (snälla!!!). Så – jag kommer inte iväg till nån träning, och kan inte göra några ärenden heller… Vi har ju som tur är Peugeot assistans, så de kommer och hämtar bilen i morgon – förhoppningsvis får vi en lånebil så länge för vi klarar oss inte helt utan bil ju.. =/

Nåväl, annars har det varit en ganska produktiv dag idag. Vi har flyttat slingan till den automatiska gräsklipparen så att vi ska kunna ha igång den när de bygger den nya delen på huset, och så har vi målat altangolvet. Det blev riktigt bra faktiskt :

Att säga att golvet såg ut så här ”före” är lite missvisande, för vi har gjort rent golvet ordentligt. 
Nymålat och fortfarande lite blankt, men när det torkat blir det sidenmatt och grå/brunt. Det ser väldigt mycket bättre ut än det vanliga trägolvet!

Eftersom jag nu inte fick boxas så tänkte jag faktiskt försöka mig på en mjukstart på vad som förhoppningsvis blir årets löpsäsong. Misstänker att det blir väldigt mycket gång på löprundan, men någonstans måste man ju börja, och nu fick jag ju helt plötsligt en lucka då… Håll tummarna för att jag inte vill hoppa ut framför en bil efter 200 m 😉