Solen skiner och det är faktiskt ganska ljummet ute – så pass att det gått bra att äta både frukost och lunch ute på altanen i lä, i bara en tröja. Har precis slutat jobba (idag på distans) och ska gå ner till köksträdgården för att montera klart de blomstöd som nu är färdigmålade. Ute är äldsta tonåringen och hjälper till med att hacka upp och gräva bort allt det gräs som växt in på vår grusade infart – extra tacksamt eftersom han erbjöd sig gå ut och göra klart utan att jag behövde be honom. Han är glad, för han har fått sommarjobb, och jag (och mormor) är minst lika glada för hans skull!
Ändå känner jag mig lite deppig den här veckan. Ibland blir det så när jag varit iväg på större event och är lite socialt bakis, och ibland är det en blandning med lite annat. Det ger sig förhoppningsvis med lite helg, det är liksom inget allvarligt.
I kväll ska vi åka och hämta en ny tupp – den förra fick ju vandra till andra hönsgårdar (bildligt talat) när han attackerade vår 9-åring, så jag hoppas den här är snäll även mot barn. En vit islandstupp blir det, och eftersom minst en höna visat tecken på att vara lite sugen på att ruva så hoppas jag lite på kycklingar – även om vi inte behöver förnya stammen förrän nästa år egentligen. Det vore bara kul att ha natur-ruvade kycklingar till sommaren liksom.
Nu ska jag ut i solen i alla fall, finns inget bättre mot depp (kanske ett glas bubbel möjligen). Ha en bra helg!
I dag har jag en av mina ”arbeta-på-gården” dagar, den tredje i år, och varje sådan känns så otroligt lyxig. Att få en dag att göra ”allt” som jag behöver och villhöver göra i trädgården och med odlingen gör större skillnad än jag vågade hoppas. Vi har också haft en väldigt produktiv helg där vi bockat av en massa saker, och för en gångs skull fick jag även ut barnen för att hjälpa till vilket också gjorde stor skillnad. Alltså har jag teoretiskt sett en riktigt bra utgångspunkt idag. Dock är jag inne på tredje natten med riktigt skruttig sömn, den senaste pga jag haft sån träningsvärk kombinerat med benhinne-ont (speciellt i vristerna) att jag inte kunde sova av den anledningen – så jag kommer ta det lite lugnare idag än jag tänkt.
Planen för dagen är i alla fall att måla lite lockläkt som ska bli vindskydd/siktskydd för soptunnorna, samt överliggare till de nya växtstöd och portaler vi satte upp i helgen. Orkar jag ska jag såpskura den sista trallen med. Sen är frågan om jag ska göra en så-snigel och försöka så lite av de blommixer jag köpte från Fröbanken. Nu har äntligen vitlöken vi sådde i höstas (300 klyftor ni vet) börjat titta upp – typ överallt faktiskt – men det innebär också att jag inte riktigt vet vart jag ska ha blommorna… Måste nog bli lite inklämt mellan lökarna, hur det nu än blir, annars har jag BARA vitlök och det är ju inte så kul. Funkar ju heller inte alls bra att fröså direkt i landen här, jag har inte riktigt möjlighet att ”dalta” med de sådderna så de har en tendens att antingen torka bort eller trängas bort av ogräs när jag inte vågar rensa just där.
Skönt att kunna stå i garaget att måla när det blåser kallt ute
Men, just nu sitter jag vid köksbordet och kikar ut, med en kopp kaffe bredvid mig och min skål med kvarg/chiapudding till frukost. Att få ha en lång, lugn och avslappnad frukost är bland det bästa jag vet. Helst med en bra bok – just nu läser jag Dan Browns sista men tycker den är sådär. Har bokat nästkommande två delar av Dungeon Crawler Carl (helt OTROLIG bokserie) men får dem inte förrän på onsdag när bokbussen kommer. På tal om det förresten, tisdag-onsdag ska vi till Göteborg med jobbet, på konferens med de andra energikontoren. Det var ett tag sedan vi var iväg över natten, så det ska bli kul! I juni sen ska vi ner till Bryssel för lite EU-grejor, har inte varit där så det ska också bli väldigt roligt. Mycket kul att se fram emot alltså!
Tillfälliga blomster har blivit mot lite rejälare sådana
Nu ska jag läsa vidare, sen ska jag ut och fota bilderna ni hittar i inlägget, så det inte bara blir en massa text. Kram på er, ha en fin vecka!
Här på gården har sakta vårens arbete påbörjats, även om det är väldigt mycket för kallt för att börja med många saker. I natt har det varit ungefär -4 grader, och nästa verkar bli lika. Sakta mer säkert ser man att trädgården vaknar till liv, så jag tänkte bjuda på ett par godbitar:
Hönorna är mycket nöjda över att få komma ut och picka och äta det som bjuds ute. Rönnbärsspirean ser ut att bli en av de första buskarna som bjuder på grönska, och också vackra rosaröda toner. Vår älskade akleja som ibland beter sig lite som ogräs, har de vackraste bladen hos mina perenner, och bjuder på tidigt ögongodis i alla rabatter. Den lurviga backsippan är ju lite ”vinterklädd” så den har också börjat titta upp. Ytterligare en av de tidigaste blommorna – vår aprikosa jättevallmo som är otroligt vacker den korta tid den blommar.
För övrigt bytte vi ytterdörr i helgen, de bilderna hittar ni på instagram (finns översikt här vid sidan om ni kollar dator, eller längst ner om ni kollar på mobilen). Jag har skurat våra två största altaner med såpa och behandlat dem med såpa med, så nu är de väldigt vackert honungsfärgade, och redo att möbleras lite mer inför – förhoppningsvis – varmare dagar.
Det har varit ett helt ok lov med barnen med, och en god nyhet för en av dem dessutom, så just nu går vi i alla fall inte minus på att hantera konflikter (även om det kan ändra sig snabbt). Känner mig inte så inspirerad till att blogga däremot, samtidigt som jag ju själv vill kunna gå tillbaka och läsa i mina egna inlägg med. Får se lite hur jag gör.
Vips så gick det över en vecka sen jag skrev sist. Och vad har då hänt den veckan, något speciellt? Nej absolut inte, men nu har ”utesäsongen” börjat, vilket innebar att vi var ute hela helgen och ”vårstädade” på gården. Jag kunde, i vanlig ordning, inte hålla mig helt utan har klippt ner det värsta på perennerna som börjat få nya knoppar närmast marken, men har bara plockat bort ”pinnarna” jag klippt bort så löv och annat bös får ligga kvar för lite skydd. Grenar, pinnar och sly har samlats i en hög och ska eldas, när (om) det blir vindstilla någon dag.
Det är oerhört hoppingivande att kolla nära i rabatterna nu, för även om det mesta ser brunt och dött ut när man bara kollar ut så kan man hitta en hel del tecken på liv nu. Både i växtform och i form av insekter som kravlar sig fram – såg till och med ett par fjärilar i lördags. Tulpanerna jag satte i de nedsänkta lådorna på altanen verkar ha klarat vintern och har börjat titta fram ur täcket med gräsklipp som ligger som skydd, hoppas nu att inga rådjur får för sig att det är någon form av buffé.
Sist jag skrev så hade jag väl också precis börjat andningskursen va? Nu har jag kört den i en vecka, och i torsdags fick jag ett ryck och tog mig ut i löpspåret på ÖIS för att testa om det möjligen kunde bli någon skillnad. Jag har ju alla år hävdat att jag inte kan springa – eller i alla fall inte samtidigt som jag andas – och det visade sig att det var en helt korrekt bedömning, att det berodde på andningen alltså! Nu ska vi vara ytterst transparenta här, det här var typ första löprundan jag testade på nästan 13 år och jag är och förblir ingen löpare, men det var en VANSINNIG skillnad i hur jag upplevde min långsamma joggingrunda den här gången! Först tog jag det verkligen sådär löjligt långsamt som jag blivit rekommenderad, och jag varvade med att gå korta sträckor hela rundan – jag är inte dum ändå och är det första löprundan kan det ju vara rimligt att hålla sig LUGN. Men vilken skillnad, jag kunde hela tiden andas – med HELA lungorna, inte bara panikartat närmst nyckelbenen – så pass mycket att jag faktiskt kunde se mig omkring i naturen, och till och med kunde höja tempot lite.
Köpte ju ändå vettiga löpardojor förra året så förutsättningarna finns ju där nu. Bara tiden som ska räcka till med!
Det är svårt att förklara vilken enorm skillnad det blev utan att bli antingen idiotförklarad eller låta som att jag gått med i nån sekt jag vill förmedla vidare, men jag var så glad när jag åkte därifrån att jag nästan studsade fram! Sen är jag tung och långsam, jag kommer nog aldrig vara en ”löpare”, men jag kände ändå att jag absolut skulle kunna ta mig runt 5 km utan att dö nu – till skillnad mot när jag fått dödsångest redan vid de 800 m vi ibland kört på träningen när jag inte kunnat andas.
Har också sovit lite bättre i veckan, det ingår ju också en del stressreglering förutom kapacitetsbyggande i kursen, så det enda jag känner är att det här kan vara nåt av det bästa jag investerat i för mig själv! Har ju börjat använda hela lungorna, inte bara den översta fjärdedelen, och det är lite som att en hel värld har öppnat sig. Bästa 1000 kr jag spenderat! 2½ vecka kvar med, men sen är ju tanken att jag har tekniken och metoderna med mig resten av livet, att plocka fram vid behov när det behövs.
I övrigt känner jag att jag har en svacka i träningen, den känns tung och har varit himla slitig på sistone, i samband med att det varit open-tävlingar. Fick en insikt häromdagen att jag inte alls är förtjust i de övningar som mest förknippas med crossfit (burpees, pull-ups, box hopp mfl). Jag gillar styrkedelarna som vi kör på Strongman på lördagar, och skivstångsgrejorna vi gör, men egentligen inte det högintensiva som kännetecknar Crossfit. Nåväl, det får rulla lite till så får jag se hur jag gör, jag vet ju att jag behöver träna för att må bra, och att jag inte har lusten kvar att ”gymma själv”.
För att återgå till veckan som varit så var det ju lite kall snålblåst hela helgen, så det blev inte så mycket kaffe i solen, men det hann jag ju faktiskt med tidigare i veckan – och det blir snart mer hoppas jag!
I bara tre dagar av 30 har min andningskurs pågått. Slump eller ej, men i natt sov jag bättre än jag sovit på typ ett halvår! Då borde man ju vakna upp piggare, men var istället ganska morgontrött och groggy, men det kändes ändå otroligt skönt med lite sömn. Kursen bygger på att öka sin naturliga andningskapacitet så att man använder hela sitt register istället för att bara ineffektivt andas uppe vid nyckelbenen. Tycker redan jag kan känna lite skillnad faktiskt, andetagen känns ”fylligare” och inte så panikartat ytliga. Ska träna idag, blir intressant att se om jag märker någon skillnad då med. Var ändå lite skeptiskt inställd i början – andas ska man väl inte behöva gå kurs i liksom – men är glatt överraskad av att alls märka skillnad så här tidigt! Är också glad att meningen är att låsa upp andetaget så det sker automatiskt, kan ju inte gå runt och aktivt tänka på hur jag andas hela tiden ju.
Helgen hemma var ganska lugn, vi firade fina lilla F som fyller 9 år idag, och mormor kom hem och firade med oss. Han fick en massa utegrejor till sin koja bland annat, tex en solcells-ljusslinga, utematta, lina att gå balans mellan träd, klättergunga och en liten linbana att dra upp och ner saker med. Dock var det ju SNORKALLT så det blev inte så mycket utelek just i söndags, men förhoppningsvis ser ju nästa helg ut att bli betydligt mer vårlik. Har gjort upp lite planer för vad som kan vara bra att göra i kommande helg:
Tömma dammen på, tyvärr döda, grodor. Hade aldrig kunnat gissa att vi hade så mycket grodor, men i den långa köldperioden bottenfrös vår lilla bio-damm vid stallet och nu när den tinat hittade vi nästan 20 riktigt stora grodor i den – tyvärr verkar de vara döda och inte i dvala som jag hoppades.
Koppla på vår takavvattning på alla regntunnor. Blir det en så torr sommar som det lutar åt så kommer det absolut gå åt.
Förhoppningsvis hacka upp kanten på resten av vår garageuppfart. Också bra förberedelse för skyfall.
Flytta snödroppar från kullen, där de riskerar att trampas ner av grisarna, ut i rabatter där vi kan njuta av dem lite mer.
Dricka kaffe på altanen med solen i ansiktet
Tror att en del redan blivit nertrampade. Grisarna äter i alla fall inte lökarna, men det går hårt åt dem ändå.
Vi hade en fantastisk söndag här på gården, med riktigt vårväder. Det är ju många saker man INTE ska göra än, men vi ”hittade” ändå en del aktiviteter att sysselsätta oss med…
Vi har, med återbrukad ensilageplast, täckt ett område på ca 100 kvm för att döda ogräs. Här ska det under en treårsperiod etableras tre nya potatisland – vi har ett stort nu men där har vi haft potatis sedan vi flyttade in och det behöver få vila. Tanken är att skära upp 2 avlånga land i plasten per år, och första året nu kommer vi lägga ut kartong och köpa lite jord att ha ovanpå. Sen är tanken att ogräset under de kommande landen ska vara kvävt tills det är dags att odla där, så då skär vi bara upp plasten där det behövs. Vi ska lägga träflis ovanpå plasten med, så den trycks ner ordentligt. Och ja – helst vill jag inte ha plast alls men ska vi lyckas med det här på något sätt som inte tar livet av oss så får vi nyttja det som finns att tillgå – när allt är etablerat ska det förhoppningsvis gå att ta bort plasten helt. Ensilageplasten är också väldigt tjock och rejäl (och mat-säker).
Efter det så klöv maken ved medan jag tog hjälp av äldsta och yngsta och gav mig på vår uppfart. Den smalnar ju av lite för varje år när gräset växer in på vägen, och den har inte heller en superbra lutning så det blir lätt vatten/frost-hål i den. Nu kapade vi av en bra bit på vardera sida och försökte även få ett pyttelitet ”dike” (eller snarare fördjupning bara) vid sidan. Vi hann göra ungefär en tredjedel av vägen fram till garaget, den som varit sämst, och i mitt huvud tänker jag att vi ska göra hela den vägen i år. Sen har vi ju typ +100 meter till stallet som skulle behöva samma behandling, men där kör vi ju inte alls lika ofta med bil… Det skulle egentligen behövas till maskiner som fixar vägen och grusar den ordentligt, men det är inget jag kan lägga en massa pengar på känner jag, så då får det bli handkraft och ”good enough”.
Nu börjar perioden som jag vet kommer gå extremt fort, speciellt när vi bara kan jobba ute på helgerna – men det är också den absolut roligaste tiden som börjar nu. Men, vi har lärt oss lite, och försöker se till att vi pausar och njuter av både väder och gård med, när vi är ute.
Jag har inte tänkt ha några större projekt i trädgården i år, förutom att anlägga en liten rosenrabatt vid hästvagnen då. Däremot har jag ju planerat att odla både grönsaker och sommarblommor, som vanligt, men jag har ett litet ledord för året – nämligen *Höjd*!
Jag har inte riktigt haft struktur, ork och tålamod nog att göra några riktigt bra växtstöd i köksträdgården, utan har använt mig av björkslanor jag vänligt nog fått av grannen och tillfälliga lösningar. Nu känner jag att jag skulle vilja göra köksträdgården lite mer lättarbetad, och då behöver jag få till en del odling på höjden, både för gurkväxter, bönor, ärtor och ev. pumpa, förutom lite blommor. Eftersom vi har en väldigt stor trädgård så behöver den verkligen ha lite maffiga och rejäla installationer även på höjden, och då tänkte jag börja i köksträdgården.
Förra året blev det en liten spontan ”mikrodamm” och lite uppfräschning av vissa odlingsytor där. Vi har ju en del spaljéer från tidigare ägare redan, precis vid ingången, och jag tänker att vi får fortsätta i samma stil.
Insåg att jag typ inte fotat den lilla mikrodammen, den består av en murarbalja med kanske ca 20 liter vatten i, och ger en liten oas till insekter och djur i köksträdgården.
Det behöver vara:
Enkelt att underhålla
Smidigt att sätta upp
Relativt billiga material
Alltså tänker jag jobba vidare med armeringsnät och enkla reglar som sitter i marken via markspjut. Tänker nåt åt det här hållet, fast inte riktigt den designen:
Bild lånad från pinterest
Här är lite exempel från vår trädgård i nuläget:
På den befintliga spaljén växer det både klätterrosor, klematis, björnbär och humleI ett blomsterland köpte jag en billig båge där jag har klematis som klättrar, och skulle gärna vilja fortsätta med fler bågar (fast rejälare)Vi har ju satt en massa träd de här första åren, men det tar ju ett litet tag innan de ger så mycket höjd. Vår ”medelhavssida” fick ju en spalje med vindruvor, och det är stor skillnad mot om vi inte haft något på höjden alls.
Jag har också någon dröm om ett plank, men jag vet inte alls vart jag skulle kunna tänkas placera det så det ser naturligt ut. Hade väldigt gärna byggt någon portal kring den lilla grusvägen vi har, men det funkar inte eftersom vi behöver kunna komma fram med både lastbilar och annat där vid behov.
Jag gjorde en skiss genom att lägga ett papper över en skärmbild över vår gård, och sen fylla i med vattenfärg, för något år sedan. Den ger en bra överblick, och jag har ritat in lite hur jag planerar – sen har en del redan justerats men det är bra att ha en grundtanke ändå.
Här från en bild på Pinterest, från Hus&Hem, hade gärna haft något liknande någonstans – men var?!?
Alltså – VAD det här våriga vädret satte fart på kreativiteten ändå!
Känns så otroligt skönt rent mentalt att det nu är mars. Nu är det ljust när jag åker till jobbet vid 06:50, och ljust när jag åker hem omkring 16-snåret. Idag har jag dock jobbat hemma, skola och fritids har stängt och F är lite för förkyld för att få vara hos mormor över dagen. Och ja, klart det blivit lite små avbrott, men han är suverän på att aktivera sig själv så med lite sällskap alla raster så har det funkat ok att jobba.
På lunchrasten gick vi ner i garaget för att plantera om paprika och chili (till höger) och för att så tomater. Jag köpte 10 roliga, udda sorter i en facebookgrupp i höstas, och har nu sått två frön av varje plus en egen favorit. Ska bli väldigt spännande att se vad det blir för tomater! Fröna skiljde sig i alla fall åt, så jag hoppas att jag handlat av en ärlig person och att det är olika sorter. Har ungefär 3-4 frön av varje kvar, så är nån sugen på att testa nån sort så hojta! Har nästan bara fullstora plant-sorter dock, även om det varierar från cocktail- till bifftomater.
Förra veckan hämtade jag den stora vita hyllan i plåt (tror den är från IKEA) från en ”gratis-grupp” på facebook, för närområdet. Det är suveränt, den här hyllan är HELT perfekt att starta upp växter på eftersom den dels har flyttbara hyllplan och är väldigt öppen, och att den är gjord i metall gör den ju okänslig mot lite vattenspill. Har också skänkt bort en hel del i gruppen, och hämtat några enstaka grejor – som ett badkar att ha i hagen och lite hyllor att ha i garaget.
Känns skönt att ha fått ner tomaterna i jord, även om det är liiiite tidigt – jag älskar inte att passa på dem så mycket som de behöver bli passade på när de är inne. De kommer få flytta ner till garaget sen, där jag har växtbelysning och där det ligger runt 10 grader, vilket ger mycket kraftigare plantor. Men först får de komma upp lite här inne i värmen. Paprika och chili ska få bo kvar här lite längre dock, de vill ha det varmare än tomaterna. Bästa tipset för lite mer lättskötta sådder är för övrigt att ha dem i exempelvis ugnsplåtar eller djupa brickor (finns ofta på loppis), då kan man vattna rejält underifrån och det behöver inte daglig tillsyn.
Funderar lite på hur och vart jag ska lägga upp sommarens odlingar, och har kommit fram till att jag 1 – behöver ett nytt potatisland och 2 – behöver bygga lite vettiga växtstöd i köksträdgården för att kunna odla lite även på höjden där. Roliga projekt på det stora hela, och inte superdyra om man jobbar med att ”ta det man har” i stor utsträckning, och komplettera med sånt som kan användas länge, som tex armeringsnät eller sånt.
Vädret har verkligen varit omväxlande idag, från soliga stunder som varit jättehärliga till riktigt mörkt och mulet med rejäl blåst. I de bättre stunderna har F varit ute, han ville helst rensa vilket ju dels inte är lätt när man inte vet vad allt är, men också lite för tidigt eftersom det mesta behöver ligga kvar än. Det blev en kompromiss och han var ute och klippte ner lite av ogräset som växer i vår stenslänt. Hade jag inte kollat ut så hade han nog beskurit våra buskar vid köksträdgården, hann dock hejda honom med häcksaxen i högsta hugg, haha!
Förresten, i helgen fyndade jag en batteridriven kantskärare (dock utan batteri visst, måste köpa till) på Jula. Har haft heta drömmar om att snygga till kanterna på vår grusade infart – den skulle egentligen behöva lite proffsjobb tror jag, men det ligger rätt långt ner på priolistan för utgifter för i år, så det får nog bli en manuell fix så länge. Är så glad över att utesäsongen nu närmar sig med stormsteg – och ännu gladare för att jag kommer få en extra dag hemma för just trädgården i vår och sommar!
Idag har jag huvudvärk och är lite lätt förkyld. Sammantaget med en riktigt usel natts sömn (väckt av tonåring kl 03, strax därefter kom minstingen över och sov på min arm ett par timmar efter en mardröm, sen hade jag egna mardrömmar – förutom det vanliga sömnlösheten som förklimakteriet verkar innebära) så avbokade jag träningen idag. Det är egentligen dumt, jag mår mycket bättre om jag får röra mig, men dagens pass såg pissjobbigt ut och det var inte alls vad jag kände för, samtidigt som jag redan ångrar mig lite. Nåväl.
Börjar verkligen längta efter lite grönska nu, även om jag uppskattar den här ovanligt ”normala” vintern mer än alternativet med regn och slask. Det är nu det lätt blir problem, för det är nu man dagdrömmer och kommer på en MASSA roliga projekt man skulle vilja göra – fast jag ju egentligen tänkt hålla ner antalet projekt i sommar. Men samtidigt kommer jag ju gå ner lite i tid, så då kanske jag ändå hinner liiiite mer… Men nej, jag ska inte ”hinna mer”, jag ska ha tid till det som redan är planerat eller som redan finns. Några saker är ändå inplanerade till trädgården:
Planen for gårdens trädgård är ganska oförändrat, och vi gör steg framåt varje år. Det är det roligaste projektet av alla!
Nytt/nya potatisland – det stora potatislandet vi anlade när vi flyttade in för drygt 4 år sedan har haft potatis i sig varje år, och behöver få vila lite. Köksträdgården har fått agera potatisland med, så nu är det faktiskt dags att tänka lite smart. Nere vid vår brunn, där det ”stora” potatislandet ligger, kommer vi förbereda för ett antal långsmala bäddar. Det kommer vi göra genom att täcka med ensilageplast, och i en rad i taget ta bort platsen, lägga kartong, matjord och en massa täckmaterial. Sen gör vi så allt eftersom vi behöver fler land att varva med, tills vi har sammanlagt 4 potatisland att gå runt på. Det kommer dock inte bli klart i år alltihop, utan när behovet uppstår – men plasten kommer vi täcka med i år för att bli av med ogräs och förbereda marken.
Vi behöver bygga riktiga växtstöd för bönor och andra baljväxter, och kanske även för lite squash och pumpa. Nu har jag löst det provisoriskt varje år utan att ha tid att göra det på riktigt, och det blir inte bra. Bonus om vi även hinner göra ordentliga stöd för hallonen, men de har ett provisoriskt stöd som funkar hjälpligt annars.
I köksträdgården har jag även ett av landen som var övervuxet av ett taggigt björnbärssnår, som är invaderat av kvickrot och som behöver en ordentlig genomgång. Här tänkte jag försöka sätta lite perenna blommor, ska försöka dela egna och se om jag kan få lite självsådda småplantor av kompisar.
Vi har förberett ett land precis vid vår fina hästvagn, och i det ska jag ha rosor. Det här är nog de enda inplanerade växterna som ska köpas in, jag är total novis på rosor så det här känns både roligt och lite läskigt. Vill ha rosor som inte är så sjukdomsbenägna och som gärna är remonterande (blommar i flera omgångar). Både busk- klätter- och … eh, vanliga rosor? Har ni tips?
Jag har ett par gamla kompisar (eller kompisar sedan gammalt), som just köpt sin egen lilla gård nere i Skåne. Skulle för övrigt vilja rekommendera en liten följning, om även du är nyfiken på att läsa om hur de tar sig an detta äventyr: https://nystartpatunnby.wordpress.com
När vi fikade i julas så frågade hon, om det är något jag tycker är sämre med att bo på gård än i villa i stan. Jag tänkte till en kort stund, men kunde helt ärligt säga att det är INGET jag tycker är sämre med att bo på gården vi bor på nu, och ibland känns det väldigt gott att vila i det. Det är inget svårt svar för mig, det här är det bästa vi gjort.
När jag stod och lagade mat nu, så funderade jag på om jag har några tips till dem, och jag har några saker jag lärt mig under de här fyra året som funkar för oss. Det är ju såklart inte samma som att de skulle funka för någon annan. Insåg också att jag skrivit mycket mindre än om just resan att skaffa gård än jag tänkte att jag skulle, det kom en utmattning emellan i början och sen en massa familjerelaterat som tagit tid och kraft. Men jag tänker själv att det är roligt att läsa just om någon som ändrar om sitt liv och flyttar ut till gård, så jag tänker att jag ska försöka gör en rad inlägg om det framöver – vad tror ni om det?
Men, om jag nu ändå skulle skriva lite tips, eller i alla fall lärdomar, så kommer några saker här:
Om du, vilket jag rekommenderar, skaffar höns – se då till att göra det enkelt för dig med mat- och vattenautomater, en innätad stor hönsgård och en automatisk hönslucka till den. Se till att insidan av hönshuset är slätt och utan en massa skrymslen där kvalster trivs. Kläck allra helst fram kycklingar själv, eller köp från en riktigt bra uppfödare – just för att inte få med en massa kvalster och dumheter redan från start.
Täckodla – använd gräsklipp, halm, ogräs, gammal ensilage och allt växtmaterial du kan få tag i och se till att täcka all jord i dina odlingar med ca 10 cm täckmaterial. Har du mördarsniglar (vilket du troligen har), gör ett mini-staket med en stående bräda och sen insektsnät i överkant som sticker ut (som ett T) runt odlingarna, och behandla minst två gånger per säsong där i med rejält med Ferramol. Den här sortens snigelstaket är billigt, effektivt och går snabbt att fixa (se till att det inte är glipor under). Täckodlingen gör att jorden håller fukten längre, att det inte kommer så mycket ogräs och att jorden får en massa näring – alltså får du väldigt mycket mindre jobb.
Ta ett projekt åt gången, men ha en grov plan med trädgården från början. Då kan du lägga jord och grästuvor du kanske gräver upp på rätt ställe direkt. Orkar du inte anordna en ”riktig” rabatt direkt så släng på lite gröngödslingsfröer, tex blodklöver, som är fint och som gödslar jorden utan någon ansträngning. Plantera träd det första du gör om möjligt, för det tar tid för dem att etablera sig och växa sig stora.
Bärbuskar av olika slag är också bra att plantera så snart som möjligt, av samma anledning som träd. Gärna många olika sorter, det är alltid nån eller några som ger dåligt skörd, och du vill ju gärna ha nåt att göra sylt på och att äta!
Håll på tiderna! Det här har vi till slut börjat förstå, det är (alldeles för) lätt att man går ut i trädgården en stund, och rätt som det är är det kväll och alla är hungriga och tjuriga. Se till att ni har fasta tider för lunch och fika, det lönar sig i form av bättre ork (och relation).
Sommartid är utomhusprojektens tid, vintertid är inomhus – på så sätt är det inte kaos överallt samtidigt.
Förutom hönor – vänta lite med djur! Det kommer så mycket oväntade och oplanerade saker med djur som kan ställa till det och om du då inte är ”heltidsbonde” utan kanske har lite annat du ska sköta samtidigt så kan det verkligen bli jobbigt. Sen är det otroligt tillfredställande att gå runt på gården och det är LIV överallt, men vänta tills annat är på plats först. (Katter kan jag rekommendera dock, håller eventuella råttor och sork borta)
Odla bara sånt du faktiskt äter – mangold och spenat är jättefint, men om du inte orkar förvälla och frysa in det i mängder så så bara pyttelite. Kål är jättegott, men tar också enorm plats i en köksträdgård och behöver skyddas med nät. Tomat och gurka går jättebra att odla på friland, om det får stå lite vindskyddat helst. Räkna med att ca 1/4 av det du sår eller odlar inte kommer lyckas, och du kommer aldrig veta vilken grönsak eller blomma det är förrän i efterhand. Potatis är både enkel och gott att odla själv, och om det nu inte blir en sån kall vinter som det råkade bli i år – så går det att förvara den i landen hela vintern och ta upp.
Se till att spara vårregnens regnvatten i stora behållare, gärna IBC-tankar på 1 kubik, men se till att det inte varit farliga ämnen i dem tidigare. Det här kommer bli helt avgörande framöver i värmeböljor och torka.
Lös allt det viktigaste (tomater och gurka tex) så det vattnas automatiskt. Det finns lösningar som inte är så jättedyra, och om du inte vill lägga en timme om dagen på att vattna så är det en oerhörd hjälp.
Sen det svåraste av allt, det vi inte lärt oss själva riktigt, glöm inte att bara pausa och njuta! När man tycker det är väldigt roligt med projekt och att greja i trädgården så är det svårt att hejda sig, och då kan man få betala lite i efterhand när sugen inte längre finns och allt bara känns för mycket.
Se där, det blev en liten lista ändå! Är det någon punkt du undrar speciellt över, som jag ska utveckla? (Gäller ju vem som än läser detta såklart). Jag har också garanterat glömt en massa, så det kanske blir fler tips framöver 🙂