Gräsbränning

Det blev en lite annorlunda, men väldigt rolig helg hemma på gården. Lördagen försvann mest i träning och sen 3 h i bil för att hämta äldsta sonen som varit på lägergård och lagat mat med sina scouter åt nån årsstämma. Det gjorde inte så himla mycket, det var ju ändå svinkallt ute! På kvällen fångade vi in alla griskultingar och öronmärkte dem – ingen favoritsysselsättning, för de blir så stressade när man lyfter upp dem, även om själva öronmärkningen inte verkar kännas alls. På söndagen skickades två av fyra kultingar iväg till nya hem, så nu har jag bara två kvar som ska säljas framöver förhoppningsvis. Mamma Doris och dottern Knyttet behåller vi 🙂

Efter kultingarna åkt till sina nya hem, och vi justerat eltråden i den nya hagen vi satte in smågrisarna, Doris och Knyttet i, så satte vi tänderna i en helt ny aktivitet – gräsbränning. Maken var på kurs med länsstyrelsen i veckan, och vi hade en perfekt plätt med mängder med gammalt torrt gräs (och vass typ, det är lite blött där) som skulle må bra av att brännas, så det gjorde vi. Det var nog inget vi hade vågat oss på utan kursen, och självklart anmälde vi till brandkåren att vi skulle bränna gräs med. Gissar att det kanske var typ 800 kvm vi brände eller så, och det tog flera timmar – men man vill ju inte att det går för fort och blir okontrollerat heller! Vi hade varsin vattenslang och styrde elden med, och det gick riktigt bra!

Efter blev det så fint – eller ja, det är ju svart gräs, men de STORA mängderna och buntarna av gammalt torrt gräs var ju borta – och det kommer redan grönt gräs under. På en del ställen var det redan så mycket grönt att det inte ens gick att elda sammanhängande, utan det blev mer fläckvis. Det var en intressant upplevelse och kul att lära sig! Tvärtemot vad man kan tro så främjar det också den biologiska mångfalden, vilket ju är toppen!

Det var faktiskt inte alls svårt att kontrollera elden så pass att potatislandet (mitt i bilden ovan) och träd var lätta att hålla ”eldfria”, det behövdes bara lite vatten.

För altanens del har det inte hunnit hända supermycket och det var för kallt i helgen för att måla klart med, förutom att vi har haft händerna upptagna med annat. Men det kommer en ny helg 🙂 Den här veckan kommer även min beställda sättpotatis och sättlök att dyka upp, men det får nog dröja nån eller ett par veckor innan den kommer i jorden.

Hela dagen i dag har jag haft världens huvudvärk och känt mig hängig, det vore dålig timing om nåt bröt ut ordentligt nu, för på torsdag är det dags för nästa konferens. Håll tummarna för mig…

På gång till trädgården

Det är kanske inte så uppenbart, men jag tycker det är riktigt trist att för-så och förgro plantor till sommaren. Det kommer jord lite överallt, en del saker tar sig inte, det tar tid och sen ska de ju dessutom skötas i kanske flera månader innan de kan komma ut. För att förenkla för mig själv så vattnar jag allt underifrån, på gamla bakplåtar, i lådor och på brickor, på det sättet behöver jag i alla fall inte så och smådutta med att vattna små krukor stup i kvarten.

Jag har hittills alltid bara för-sått grönsaker såsom tomat och chili, och det gör jag i år med (försöker hålla ner antalet med så att jag bara sår precis det jag vill ha), men i år har jag gett perenner en chans. Det har faktiskt gått riktigt bra, jag har mikro-små backtimjan, massor med kantnepeta, två sorters akleja och nåt gräs. Ska så mer blommor framöver med, det funkar inte att direktså nästan nåt här hemma, ogräs och annat tar över. Jag har ju lite nya (eller, ska få lite nya om jag någonsin hinner gräva) rabatter som ska till och det blir för dyrt för att köpa alla perenner. Är dock oerhört mycket mer för perenna växter än sommarblommor, tycker egentligen de kräver alldeles för mycket generellt…

I garaget har också mina pelargoner fått övervintra, i sällskap med citron- och olivträd, en prydnadslönn och hortensior. Nu har de fått komma ut till ”allrummet” där de får lite ljus, och jag försöker hålla nere bladlus-beståndet lite (svårt tycker jag, även med såpvatten, lätt att man inte kommer åt överallt). Sätter för övrigt mina tomater mycket senare nuförtiden, de såddes först i mitten av mars, det funkar bra ändå tycker jag.

I de små krukorna närmast i bild trodde jag att jag hade hortensia, men nu när det kommer blad ser det mer ut som någon form av ros?!? Ingen aning vad jag har sparat tydligen…. Årets dahlior har fått komma i plastpåse med jord med, och av rot-trådarna att döma har de flesta överlevt. Skönt! Också meckiga blommor annars, som ska grävas upp och baltas med, men vill ändå ha några för de är så fina. Vi hade fröbytardag på jobbet för ett litet tag sedan med, och alla de roliga fröerna ska också i jord nu under april – ett väldigt bra sätt att få många fröer utan att det kostar skjortan.

Mu?

Jag har nämnt det förut, men vi skulle ju verkligen vilja ha en liten ko. Och med liten menar jag antingen en Fjällnära ko (såna som Mandelmanns har) eller en Dexter – men de senare är svindyra. Och med en ko menar jag dessutom tekniskt sett två, eftersom de inte får gå ensamma – men där är planen att vi äger en ko och en kompis äger den andra, och så får de gå på våra betesmarker som är dryga 1,5 ha.

Bild på Dexterkor, lånat från Torslöts gård.

Men jag är inte dum, jag fattar att en ko, även om den går på ”lösdrift” (eller hur man säger för en ko) ändå kräver lite arbete såklart. Hade jag inte behövt jobba så hade vi skaffat en ko med kalv för att kunna mjölka, men ska vi vara realistiska så kanske vi snarare får sikta på att ta en snäll och trygg ”äldre” ko för att lära oss kor och för att mest ha henne till beteshjälp. En förutsättning är ju också att vi kan bygga en ligghall utanför stallet – där finns ju markarbetet och plintar gjort sedan tidigare ägare – men det kräver ju också lite jobb (och pengar).

Jag pendlar typ 5 gånger om dagen om vi ska köpa kor i slutet av sommaren (alltså när vi hunnit bygga ligghall) eller inte. Minst. Det är verkligen ingen okomplicerad fråga.

FÖR:
Självhushållningsaspekten (om vi även har/har tillgång till en tjur) – man kan få kött och mjölk
Mysfaktorn – seriöst, har ni sett små kor?!?
Betesmarken och biologisk mångfald – våra små marker skulle vara perfekta för en liten ras, plus att vi har åtminstone en del mark där vi kan slå hö

MOT:
Tiden – även om vi bara har dem till beteshjälp så behöver de ju lite tid varje dag
Kostnad – klarar vi inte att ta tillräckligt med hö själva så måste vi köpa in foder under vintern. Inte supermycket pga det är små kor, men ändå. Dessutom behöver vi köpa halm och pellets att ha i ligghallen, och den kommer också kosta att bygga.

Hade jag VETAT att världen skulle gå åt helvete i höst tex, då hade jag köpt kor bums. Men nu ska de ju hur som hur ändå passa in i vardagslivet, och då måste vi först komma fram till om vi mäktar med det eller ej.

Det är ju också en fördel att ”dela” på kor med en vän, då kan man dela vissa kostnader och även hjälpas åt vid behov (om vi tex skulle åka iväg en sväng eller så). Sen har vi ju ändå grisar och höns, så vi måste ju ändå tänka till om vi ska åka nånstans en längre stund. Förresten ska väl nämnas att maken har samma tankar, det är inte bara jag som vill ha ko, haha!

Ja ja, ville bara få ner mina tankar och funderingar, det är så himla svårt att ta ett beslut i såna här frågor när hjärtat vill en sak och verkligheten en annan. Vad tänker ni?

Neverending work

Det är lite av ett Sisyfos-arbete, den här altanen. För att vi inte ska behöva måla fasaden när trallen är lagd så vill man ju måla den innan, och då kändes det dumt att inte måla under takfoten nu också, så det har jag sysselsatt mig idag, plus att jag hann måla ungefär halva fasaden, och ändå ser det inte ut som det ”hänt nåt”. Men, vi har handlat mer virke och maken har fasat ur balkarna som ska bilda pergola, så i morgon ska vi måla dem med. Som tur är kan vi stå i garaget och måla, annars är det ju inte direkt målarväder i morgon för vad det ser ut som. Med lite tur kommer pergolan upp nästa helg, SEN blir det trall….

I morgon blir det nog till att försöka städa ifatt lite inne, och så ska vi veckohandla och annat trist, som att laga mat till middag och matlådor. Jag är så himla trött på att laga mat nu, det går lite i perioder, men just nu är det oerhört motigt. Vi äter nästan inga halvfabrikat och i princip aldrig heller pasta (pga jag får ont i magen av det) så vill jag ha bra mat så måste vi laga det själva. Det är ju en bra prioritering rent generellt, men bara trist just nu. Vi snackade extrema eurojackpotvinsten på jobbet i veckan, och jag hade absolut hyrt in en kock typ 5 dag i veckan om jag blev så galet rik. En som gör goda, fräscha frukostar med mycket frukt och grönt och hembakat bröd, och nyttiga, goda luncher och middagar…. Så jag kan vara ute på gården och greja, för DET vill jag inte leja bort!

Vad skulle du ha gjort eller köpt om du vann över en miljard?!?

Stommen klar!

Först – angående inlägget häromdagen så fick jag besked att mamma kommer stå med oss och fira med oss, vilket gjorde mig väldigt, väldigt glad! Det blir förhoppningsvis en fin student ändå!

Vi håller ju på och bygger altan här hemma, och i helgen blev vi klara med stommen. Altanen blir väldigt mycket större än vad jag trodde, delvis för att vi tog beslut att låta den gå runt huset och möta upp groventréns lilla trall med, men det kommer bli toppen när det är klart. Det kommer bli en pergola med tre pelare, med några ”takbalkar” likt den pergola vi byggde vid växthuset, men denna blir vitmålad för att passa till pelarna som håller uppe taket över gamla altanen.

Vid två av pelarna kommer det vara nerfällda blomlådor, där jag ska ha någon klätterväxt, något blommande och något gräs – det senare främst för det tillför något fint även vintertid. Just nu fick det bli några penséer i dock, bara för att jag inte kunde låta bli. Kanterna kommer inte synas sen när trallen kommer på, men jag har skyddat stommen med bitar av platonmatta, som förutom att skydda mot fukt även ser till att det kan cirkulera luft bakom. Dock ingen platta i botten av lådan, utan ner mot marken kommer växterna kunna leta sig ner med sina rötter.

Den vackra (eller ja, inte så här års kanske) vinrankan kommer såklart få vara kvar, den ställer dock till det lite nu när vi ska borsta, tvätta och måla fasaden – innan trallen ska på plats. Det gäller liksom att vara tidig med det, innan den börjar bli grön och breder ut sig. Och nej – vinrankan är inget hot mot grund eller fasad, vissa plantor kan ju vara det, men inte vinrankor.

Det mesta av den gamla altanen får vara kvar, det som är under tak, den är ändå i hyfsat skick och det blir utgifter så det räcker med det nya virket ändå. Den ska dock tvättas ordentligt med ”Trärent” och har häromdagen fått en behandling med ”Grönfri” innan den ska såpas tillsammans med nya altanen.

Så, i helgen ska vi tvätta och måla fasad samt försöka få upp pergolan om vi hinner – den ska ju målas först (tur vi kan stå i garaget som håller plusgrader hela tiden). Vi får se hur långt vi hinner! Har vi lite flyt kanske hela altanen är klar lagom till påsk.

Altanbygge

Alltså vilket ljuvligt väder! Riktig vårkänsla, hos både oss och djuren! Jag bestämde mig för att njuta till fullo av helgen och bokade av mitt vanliga träningspass på lördagen till förmån för gårdsarbete, inte lika tungt men väl så aktivt. Kom nog sammanfatta min tid som stillasittande på under en timme, exkl kvällstid. Fick en massa nödvändigheter gjorda och sådde tex alla sommarens tomater, gjöt igen råtthål i hönshuset (vilket visade sig vara ogjort arbete eftersom de hade ätit sig igenom redan idag) och lite annat. Sen satte vi igång med helgens lite större arbete, nämligen att börja bygga på den nya altanen!

Vi hann en bit med stommen, men långt ifrån klart. Det går inte supersnabbt, men det gör inte så mycket, för vi har det roligt! Det kommer bli toppen, med ett gäng specialare, för vem vill ha en vanlig trall bara?!?

Det kommer bli kanon! Sen ska vi hinna borsta, tvätta och måla fasaden innan vi sätter trallen, innan vinrankan börjar grönska.

Idag kände jag mig både allergisk och förkyld/hängig, får se var det tar vägen…

Korsbefruktning?

I helgen ska tomatfröerna ner i jorden är tanken, för att drivas upp först inne och sen i garaget under växtbelysning. Jag har tagit egna fröer från de tomater jag vill ha igen, men sen slog det mig – jag odlar ju de flesta tomaterna i växthuset, innebär det då att de tomatfröer jag tagit nu är korsbefruktade med de andra sorterna jag har odlat? Då kommer ju alla tomater ändra sig från år till år, om jag inte köper nya fröer… Har verkligen inte funderat på det innan, men det låter ju logiskt? Hur ska man då kunna ta fröer från år till år och ändå behålla ursprungsegenskaperna? Kan ju liksom inte odla dem helt separerade, det blir för bökigt. Hur gör ni?

I år kommer jag odla Tscherniv Prinz, Costolluto Fiorentino, Black Cherry, Blackball och gul och röd Brandywine. Har odlat alla utom Blackball tidigare.

I skafferiet ligger också mina sista gurkor från förra sommaren och väntar på att jag ska ta fröer. Ja, ni hörde rätt, jag har GURKOR som ligger i skafferiet sedan förra sommaren, och förutom att de har gulnat så ser de hur fina ut som helst! Skulle dock tippa på att de inte smakar så bra vid det här laget. Vad det är för fantastisk gurka undrar ni? JAG VET INTE?!? Jag kan inte härleda den till några gamla fröer, alltså jag vet inte vilken sort jag satt just där, så därför har jag velat spara egna fröer till denna fantastiska gurka. Den är stor, slät och tjock, med få taggar, och ett relativt tjockt skal som man kan behöva skala av om man ska ha dem i tex sallad. Men den är OTROLIGT god, lite som en melon i smaken nästan, alltså söt och liksom lite köttig (vad äckligt det ser ut när jag skriver det) men samtidigt krispig. En ultimat gurka för hemodlaren alltså! Gav också galna mängder…

Så här ser den ut efter att ha legat i skafferiet sedan i september! Nyskördad är den mörkt grön.

Skulle inte ha några problem att vara hemma hela veckorna från och med nu, det finns mycket roligt att sätta tänderna i. Men, nu ska man försöka få helgerna att räcka till, och dessutom försöka lägga planeringen så det inte blir för mycket att göra på gården (lyckades ju inte helt med det förra året). Det är då en balans, speciellt när man verkligen VILL göra så många saker!

Ont i baksidan och jobb på framsidan

Aaaah herregud vilken träningsvärk jag har i rumpa och baksida lår! I går morse körde vi strongman, och jag fick ett nästan specialdesignat pass eftersom jag beklagat mig över att det är så himla svårt att koppla på rumpan – andra muskler som tex framsida lår tar över, och då är det ju svårt att träna upp rumpa/baksida lår. Men, igår gjorde vi boxsquats och vi fick en massa bra tips, så idag gör det sådär skön-ont. De tre absolut bästa sakerna med crossfit är, i rangordning:

  1. Vännerna jag fått 🙂
  2. Sjukt duktig tränare vilket ger nåt helt annat än när jag tränat på gym själv förr
  3. Variationen (ok, lite hatkärlek när det blir mycket flås som jag hatar, men jag fattar ju att jag behöver. Jag behöver bara inte gilla det, så länge det blir gjort)
Den här bilden är från torsdagens pass, men i lördag firade jag pass nr 300, som jag skrev om för nån vecka sedan.
Haha, var tvungen att fota detta, tror nästan aldrig jag är själv i badrummet när jag duschar, det är alltid minst 1 barn som vill prata eller fråga nåt, eller som här där Filip bara ville ha sällskap när han målar. Tänker att jag kommer sakna detta när alla är stora.

Resten av dagen spenderades med lite småfix ute på gården. Just nu håller vi på och förbereder för altanbygge vid entrén på framsidan, och jag har krattat och grävt undan grus, och nu håller jag på och tar bort en liten del av den gamla altanen som kommer bli en del av den nya istället. Vi tänker att vi relativt snart ska kunna sätta igång med stommen här, fast det blir ju bara på helgerna vi har tid till sånt än så länge.

Några få vårblommor börjar ta sig upp, på de varmaste ställena.
Var rädd att alla snödroppar skulle bli förstörda på ”griskullen”, men åtminstone en del kluster finns kvar i leran.

Skönt i solen, men sen blev det tämligen råkallt ändå. Det har varit en tämligen turbulent vecka, av orsaker jag inte kommer skriva om här, så framåt eftermiddagen var jag slut i både kroppen och i huvudet, och det blev ett lugnt avslut på dagen.

I dag ska jag plocka fram mina pelargoner som övervintrat nere i garaget. De hade löss på sig såg jag, så innan de ställs ut ska de få ett bad i såpavatten, sen ska de få komma fram i ljuset. Ser att temperaturerna i veckan som kommer ser ut att bli ganska höga, så troligen ska jag försöka så tomater nästa helg. Chili och paprika är redan sått, tillsammans med en del perenner såsom backtimjan, kantnepeta och aklejor.

Trivs i mitt korta hår, även fast det ibland blir nån krock i huvudet när jag ser mig själv i spegeln. Kort hår hade jag ju typ alltid mellan 20-35, och nu blir det konstigt ibland när inte ansiktet av nån i den åldern är det som tittar tillbaka, i kort hår. Knasigt!

Utehelg

I helgen var det premiär på nåt sätt för ”gårdsarbete”, vilket kan innebära diverse olika saker i planerat eller oplanerat utförande, bara det utförs utomhus. I helgen innebar det att jag började förbereda för det nya blomlandet på östra sidan av huset, genom att lägga sten utmed fasaden, det som mest ser ut som ogräs här:

Det kan tyckas lite knäppt att bara lägga den ovanpå, men själva rabatten kommer bli lite upphöjd och jorden ska läggas så den är i samma nivå som stenen. Ni kommer få se sen.

Det hann i alla fall bli klart på lördagen, och på söndagen bar jag dit de kantsten som ska bilda kanten mellan gräs och rabatt sedan. Maken satte de sista hängrännorna på stallet, som inte haft hängrännor innan, skönt!

Mot husväggen i söder så letade sig vårens allra första Scilla sig fram i solen… Längtar till det blir lite mer färg i trädgården!

Det var så milt och vårigt när solen var framme, både i dag och igår, både djur och människor njöt här på gården. Måste dock sysselsätta mig med saker för att inte börja klippa ner ”skrufs” redan nu, det är väldigt lockande, men minst en månad för tidigt….

Nu tänkte jag säga att vi har laddat för en ny vecka, men jag har snarare verkligen levt i nuet och njutit av att få arbeta med kroppen, så jag är inte alls sugen på måndag i morgon. Men men, nu blir det ju så ändå.

Tajts, solkatt och konferens

Jag håller mig till naturskyddsföreningens utmaning på 5 plagg om året och än så håller det. Second hand räknas inte och inte heller strumpor och underkläder, så med det så har jag nu när det är halvtid ungefär köpt 3 plagg. Utmaningen ger mig dels lite boost att testa att handla second-hand, som jag tycker är svårt, och gör också att man tänker över sina köp – är det här verkligen nåt jag behöver eller handlar jag bara för att det är roligt att handla?

Eller ja, det är tre plagg om jag undantar träningskläder (vilket känns lite som underkläder???) så kanske fuskar jag när jag inte räknar in mina nya tajts… Men då är det så. Blev så vansinnigt trött på att mina gamla träningstights bara rullar ner och lägger sig ”under magen” när man gör typ burpees eller andra ”vika-ihop-kroppen-övningar”. Fick väldigt bra tips av mina träningskompisar, och jag kommer köpa två tajts – men nr två får vänta lite. Det första köpet blev ett par Fuse från CLN athletics (ingen spons) som jag fyndade på rea. Har testat dem två pass och de har absolut inte rullat ner sig! Kanske att de kasade ner nån centimeter precis första stunden, men efter en justering satt de kanon. De har ett litet extra band i midjan som hjälper till, och som man kan justera extra.

Det är liksom jobbigt nog när man känner att man har en dålig dag på träningen utan att man dessutom behöver rätta till kläderna mellan varje övning… Mycket nöjd med dessa! Nån gång framöver så ska jag också köpa ett par Annie från RX Performance (inte heller spons) som även den har goda betyg. Det ÄR lite svårt när man är lång med tajts, många rekommenderar att man tar en mindre storlek men då blir den höga midjan inte så hög på mig som är lång, så jag kör min vanliga byx-storlek (Large). Ifall nån är nyfiken även på Annie så kan jag återkomma när jag testat dem.

Annars rullar väl vardagen på här, vi var ute hela söndagen och njöt av solen, även om det var kallt. Förra veckan när solen sken in fick jag lite sällskap av vår servett-katt Sotis (nedan), men nu har vi inte sett henne på flera dagar och det känns inte så bra, speciellt inte när det är så kallt ute.

Nu under eftermiddagen blev jag hängig och snuvig (igen!!!!) och åkte hem och lade mig i soffan en liten stund innan jag orkade ta tag i livet. Inte optimalt att bli sjuk nu, jag har konferens på onsdag och det är över 70 anmälda så jag har då rakt inga möjligheter att vara sjuk. Jaja, det finns ju Ipren om det går åt skogen…

Jag tog mig förresten i kragen i helgen och planterade om chili och paprikaplantor, och försådde akleja, backtimjan och kantnepeta – som förhoppningsvis kommer gå att använda för att fylla nya land i sommar. Har aldrig lyckats med försådder av perenner förut, så vi får väl se hur det går den här gången. Tomaterna får i alla fall vänta till mars innan jag sår, det är mycket nog att ta hand om ändå. Tycker det är såååå tråkigt att förodla och förså, många verkar gilla det men jag tycker bara det är baltigt och att det är jobbigt att ta hand om. Hurdan är du? Älskar du försådder eller är du som jag och älskar mer när växterna är på plats i landet?