Mitt i maj

Det går åt rätt håll, jag hade bara liiite ont i magen i går, och fick för första gången på över en vecka sova rätt ok i princip hela natten. Maken verkar lite piggare med, så förhoppningsvis ska vi bara återhämta oss lite nu.

Det var fint ljus med lite soldis i går eftermiddag/kväll, så jag passade på att ta med kameran runt i trädgården. De flesta blommorna som kommit upp håller sig antingen på södersidan om huset eller på ostsidan, där solen värmer först (klicka för större bild):

Jag är så himla trött i själen idag. Trött på att man gör allt man kan för att vara snäll och hjälpa en tonåring som har det kämpigt, sen är man ändå en ”kärringjävel” och värre om man bara typ ber nån hänga upp sina gympakläder. Precis allt man gör är värt noll och intet i samma sekund som tonåringen inte får exakt det den vill ha. Jag blir så ledsen, jag känner mig som när jag var liten i skolan och inte förstår varför ”alla är dumma” när jag bara är snäll och inte gör nåt. Jag förstår inte, när jag aldrig vill något ont, inte att man kan hata nån så mycket då. Jag fattar såklart att man som tonåring tycker att ens föräldrar ”inte fattar” eller är töntiga, men det här hatet… Det går väldigt hårt åt mig, och det hjälper inte att han vänder på en femöring och är glad och ber om andra saker efter två minuter, det onda gör fortfarande ont i mig och sitter kvar där för gott. Kvar är känslan att allt jag gör bara blir fel.

Magsjuketider

Nä, någon toppen-långhelg har det inte varit. F var ju sjuk förra veckan, och kräktes en gång, och jag har sedan förra helgen känt lite typ som magkatarr, och i torsdags blev maken absolut magsjuk. Jag är ju immun mot ”standardmagsjukan” men tror att vi åkt på någon annan variant, den är mycket mer långdragen och beter sig inte riktigt ”som vanligt”. Har därmed konstaterat att även om jag ”bara” har magkatarrs-ont till och ifrån så är det nog pga bacill/virus med, har verkligen inte känt mig stressad (och det brukar heller inte utlösa magkatarr hos mig). Maken har mer… output, så att säga.

Så det har varit lugnt, jag var helt symptomfri i lördags så var inne och handlade veckans mat i går, men sen fick jag jätteont i magen hela kvällen så det är inte över än vad det verkar. Suck. Den vanliga magsjukan är ju hemsk, men den går åtminstone över fort.

Har haft ont i ryggen med, kanske lite ”spökont” som härrör från magen egentligen, men det har varit skönt att röra på sig lite istället för att sitta vid en dator, så när jag mått bra och inte haft ont har jag varit ute i trägården. Innan jag fick mer ont i magen hann jag gräva om två rabatter, där jag haft dålig markduk i plast med täckbark över, men som nu börjat ”lösa upp sig” och heller inte gjorde sitt jobb (att hålla borta kvickrot mm). Har sneglat på rabatterna ett bra tag men inte alls haft lust att ta tag i det, men helt plötsligt så infann sig lusten och då går det både fort och lätt! Har snålströsslat på täckbark med för att hålla kvar lite fukt, men borde säkert haft dubbla mängden. Nåja, man tar det man har, och det gäller även växterna – har tagit alla små plantor av perenner som spridit sig, så det är någon form av näva, såklart en massa akleja och så den fina marktäckaren med silvriga blad som jag inte minns namnet på. Det är ganska bra att inte hålla nitisk ordning i sina rabatter, för då får man lite extraplantor att flytta runt på när det blir en lucka!

Önskar jag tagit en ”före-” bild, men men. Snart dags att trimma gräskanterna med ser jag – bakom rabatten ser ni en maaassa brännässlor och kvickrot i häcken av aronia, så det är inte helt enkelt att hålla fritt…
Lilla Akleja, här gör inget om du sprider dig lite, älskar dessutom bladen med sin fina form!
Samma sak här, och både äppelträdet på bilden ovan och denna lilla mini-rhododendron kommer må bättre utan plast.

Kvar att göra för säsongen vi är i just nu är att förså gurka, zucchini och pumpa. Dahliorna står i garaget i fönstret och väntar, men där är ganska svalt så det är ingen jättepanik. Vet dock inte riktigt vart jag ska göra av dem…. Sen ska det sås bönor med, men det kanske får bli lite senare eftersom jorden behöver bli varmare, ELLER så orkar jag kanske förså dem också.

Förra helgen planterade jag också ut lite försådda sommarblommor – kombinerat med att jag också strösslade ut lite fröblandningar av samma sorter i rabatterna. Tänker att då kanske någon variant klarar sig, annars är ju frösådd svårt här. Sen får vi väl se, planterade inte ut de små plantorna en och en utan tog små kluster om 4-5 plantor och tryckte ner, så det kanske inte alls blir bra. Har även pillat ner några små små plantor mellan lökarna på altanen, tanken är att de ska få växa upp i samma takt som tulpanerna vissnar ner. Var orolig att allt skulle dött i natt eftersom väderappen visade 4 grader vilket ABSOLUT kan betyda frost, men det ser ut som vi nätt och jämnt klarade det – och kommande nätter ser lite varmare ut. Hoppas mycket på mina tre blomstermixar (eterneller, ”rosa toner” och snittblommor), skönt att slippa välja och kul med lite överraskningar!

Äntligen regn

Ute på gården droppar regnet på, inte som det gjorde i natt utan i lugnare takt – och det är nästan så man SER hur det växer av den välbehövliga vätan. FRODIGT skriker trädgården, som bara häromdagen var så torr så torr – nu behövs bara lite värme med så kommer det bli toppen! Har äntligen laddat över lite bilder från kameran från månaden som gått, och i inlägget hittar ni ett gäng från någon vecka tillbaka – en kväll med en fantastisk solnedgång…

Jag är hemma med F, som fick feber i söndagskväll. Eventuellt nån kombo med något magvirus av mildare slag med, både han och jag har haft ont i magen (magsyra-ont typ) och han kräktes en gång. Vi mår båda helt ok idag, hans feber är nästan helt borta och bådas magont har gått över med – men jag känner mig lite matt. Skulle/borde träna idag, men det var ett himla intensivt pass och jag tror inte riktigt jag mäktar med – dessutom var det löpintervaller utomhus, och det är SVINKALLT ute. Känner mig lite matt med.

I helgen gjorde vi i ordning ny bevattning i växthuset, nu med en droppslang från Gardena istället för en svettslang. Den senare funkar bra men är lite större risk att den går hål på och då kan vi av misstag pumpa ut mycket mer vatten än vi vill på ett ställe. Nu ligger två varv av en lång slang med små dropphål under täcket av hö – för att förhindra att något dunstar. Vi lade på hur mycket täckmaterial som helst i höstas, och för en gångs skull är faktiskt inte jorden under helt uttorkad som det brukar vara efter vintern, just i växthuset. Dock pumpar den här ut mycket mer vatten än svettslangen, så vi kommer behöva se efter hur mycket tid den ska vara på – vi behöver ju vattna växthuset men vill absolut inte belasta vår brunn mer än nödvändigt. Vi kan ju koppla på en av våra 3 IBC tankar med regnvatten med, men det är alltid lite partiklar i det och jag är rädd att det täpper igen den här (ganska mycket dyrare) slangen.

Bestämde mig också i går kväll för att det får vara nog med frostnätter nu (som om jag kan bestämma det) och tänker att nu får alla krukor med pelargoner och hortensia stå utomhus dygnet runt. Det GÅR ju flytta in tillfälligt om det verkligen blir kallt, men skönt att slippa ta in och ut VARJE dag.

Extra vackert när himlen matchar blommorna…

Är så glad för mina fina blomlådor på förra årets altanprojekt med! Ska bara lyckas plantera ner lite sommarblommor mellan lökarna snart med, kanske att det får bli till helgen…

Nu ska jag spela UNO med F och O, sen ska jag gå ut och spana i trädgården lite – ser ut att ha kommit många cm vatten faktiskt om jag kollar i dammen – har ingen riktigt regnmätare däremot.

Valborgshelgen

Vips så har en vecka gått, och i dagarna har jag hunnit både fylla år och vi har bytt fönster i köket. Älskar vår tradition med champagne-frukost på min födelsedag – följt av en tripp till plantskolan.

Fin make som fixar!

I år blev det växter till en ny rabatt framför växthuset, med en lite större jasmintry, ett par rosor och sen lite marktäckare. Det blev också en mini-näckros till dammen, och två ytterligare rosor att ha framför hästvagnen. Jasmintry’n blir lite större och rejälare (med tiden såklart) och det behövs när man har såna ytor som vi har. Blir bra med lite lätt skugga och vindskydd för altanen med.

Typ ett ”no-dig” land – fast där trädet och rosorna är har jag grävt ut djupare så de får en ordentlig grop med bra jord i såklart. Annars bara kartong (kommer försvinna sen), jord och växter. Gräver ett litet ”dike” runt med, som hjälper till att hålla gräset borta.

Natten till igår var dock riktigt kall – gissningsvis ca -4 grader och det var nog kallt många timmar, för även stabila perenner som näva och humle hade tagit ordentlig stryk. Vårt nya persikoträd blommade på min födelsedag och har förhoppningsvis klarat sig (även om vi kommer behöva gallra ur ordentligt så trädet orkar växa med). Vi har till och med haft fyra blommor på mandelträdet, DET hade varit kul att få frukt på!

Just dagarna kring Valborg och min födelsedag 1 maj var ju helt ljuvligt varma och fantastiska. Vi jobbade på i bara t-shirt och shorts när vi bytte fönster, superskönt! Att vi byter fönster är en del av den långsiktiga planen att se över att vårt hus är energieffektivt och välisolerat – både mot värme och kyla, och genom att bara ta några fönster varje år behöver vi dels inte ta lån för det och vi kan/orkar också göra jobbet själva. De nya fönstren är öppningsbara, till skillnad från de gamla, vilket också är skönt. Men jäklar vad tunga de var – de är 180×130 cm och väger typ 90 kg vardera…

Denna veckan har jag varit vansinnigt trött. Lite pga pollen kanske. Hade hemma-jobbar-dag i går och orkade mest ligga och läsa – SOV till och med på soffan en stund vilket aldrig händer annars. Men, var också ute och vattnade och kollade över köldskador, och fick inse att jag inte kan göra så mycket i trädgården ändå precis just nu eftersom det är fler kalla nätter på gång. Hoppas att de här blir de sista frostnätterna, men misstänker att det kan bli ytterligare bakslag…

Hur klarade din trädgård sig?

Mellanrummen

I mellanrummen blir det sällan något bloggat, men i mellanrummen finns majoriteten av livet. Det är där det varken är katastrof eller toppen, och livet liksom mest pågår. Det blir inga bra blogginlägg av det, och det finns heller inte så mycket tankar som behöver få utlopp här – och alltså blir det lite ”ryckigt” för den som bara läser bloggen. Det finns så mycket vi kämpar med just nu, och då är det ”inte ens allvarliga saker” som sjukdom eller liknande, men precis just nu känns det lite lugnare – om det sedan är stormens öga eller bara en paus mellan stormbyarna vet jag inte. Men här kommer lite om mellanrummet:

Det har varit ett par mentalt slitiga veckor, och fysiskt med med nackspärren (som äntligen gett med sig nästan helt). Jag var och tränade i går, det var ett riktigt jobbigt pass och jag kände direkt när jag satte mig på roddmaskinen som var starten, att ”jag orkar inte det här”. Men jag kämpade på och det gick ändå ok, men efter var jag så slut att jag fick bara ligga en stund på soffan i vår entré innan jag orkade ta mig in i duschen. Jag kör i princip ALLTID på så absolut gott jag bara kan, men sen kan mitt ”max” variera extremt mycket beroende på många saker, och ibland känns det frustrerande att jag inte riktigt tror att tränarna ser att jag faktiskt gör mitt allra bästa utifrån dagen – eftersom det kanske ser lite halvdant ut. Varför nu det är viktigt att någon annan ser det vet jag inte, men det är vad det är.

Men, på en betydligt mer positivt notis så fyller jag år på fredag, och från att ha gått till att det är en riktigt jobbig dag när jag känt mig ledsen för att barnen bråkar eller annat, så ser jag numer verkligen fram emot det. Mest för att vi nu har en tradition – jag och maken – där jag får champagnefrukost och sen blir skjutsad till Backamo Handelsträdgård, och sen får någon god middag. Det är precis EXAKT det jag kan önska av en helt perfekt dag, och det enda som verkligen kan toppa det är om det dessutom blir sol – vilket det ju ser ut att bli! Sedan vi införde den här traditionen har jag kunnat sitta ute på altanen och äta/dricka min champagnefrukost med goda ostar, och det är heeeelt ljuvligt! Fick dessutom ytterligare ett gott besked, nämligen att min reserverade bok (del 4 av serien Dungeon Crawler Carl) har kommit så jag kan hämta den på bokbussen ikväll, alltså har jag även något riktigt bra att läsa! Sen får jag påta i trädgården i lugn och ro, och då är dagen perfekt. Älskar maken för den här dagen (och en massa annat med såklart, men den här är ändå fantastisk).

Inköpen från ett annat år. Jag VET att det ser mer enhetligt och fint ut om man upprepar sina växter i klungor, men jag tycker också det är så himla roligt med nya sorters växter. Vad funkar bäst hos oss, med, och vad funkar inte?

Ser SÅ mycket fram emot lite varmare väder med, så man slipper bära växter in och ut hela tiden och så man inte behöver ha typ full vinterutstyrsel när man är ute och grejar i trädgården. Det är inte bara jag som väntar på värme för övrigt, på vår ”medelhavssida” är både persika och sötmandel precis på väg att blomma, och äppelträden och körsbär ser inte ut att bli långt efter. Vi fick ju inte ett enda äpple förra året, så jag hoppas verkligen att det blir bättre i år – vi har ändå planterat 3 nya äppelträd sedan vi flyttade in, förutom de 4 som redan fanns. Eftersom jag nu har en dag i veckan som är dedikerad till gårdsarbete så känner jag mig faktiskt otroligt mycket mer i fas med trädgården än jag brukar göra. Det som är kvar att göra i närtid är att så persilja och morot, samt att sätta lök. Potatisen fick vi ner i de nya potatislanden förra helgen, och de landen ska bara täckas med gräsklipp när vi har det att tillgå sedan.

Äppelblom 2024

Sen har jag försått en massa, även en massa blomstermixar som jag köpt från Fröbanken och som egentligen ska direktsås, för det är TORRT i landen. Har ju knappt regnat på 2 månader hemma hos oss, och den vätan som fanns i marken från vintern har minskat ordentligt redan. Tänker att jag kanske kan förså och sätta ut lite små plantor, och sen direktså mellan dem (så kanske jag också ser lite lättare om det är väldigt torrt). Sen är det såklart en del perennrabatter kvar att rensa, men det känns inte så stressigt, det blir vad det blir liksom. Det jag SKA göra förresten är att gräva en liten rabatt intill altanen vid växthuset, där jag ska sätta lite halvhöga buskar för skugga och solskydd – något jag tänkte kolla efter på min födelsedag, förutom rosor som jag vill ha vid den gamla hästvagnen. Eller gräva och gräva, jag gräver egentligen bara bort ett litet dike där jag tar bort grässvålen, sen täcker jag själva ytan där jag vill ha landet med kartong och lägger på jord. Då dör gräset under lagom till kartongen har brutits ner, och det blir inte så mycket jobb.

Gröna toner

Vi red ut den allra värsta tonårsstormen i fredags, och efter det har helgen varit ok. De stora har varit hos kompisar så vi har haft en ganska lugn helg här hemma med F. Trots att det sett så soligt och fint ut så har det verkligen varit svinkallt, så det blev enbart några nödvändigheter klara i trädgården, som att sätta potatis.

Vår stora rabarber har börjat växa, så nu kan vi nog göra rabarberpaj vilken dag som helst.

Tack vare min ”jobba-på-gården” dag så känner jag mig mer i fas med trädgården än annars. Bäddarna är rensade och står i princip redo för grönsaker och blommor, det känns otroligt bra. Har också försått typ allt jag ska odla som KAN försås – och testar även lite som egentligen ska direktsås, eftersom jag vet av erfarenhet att direktsådd alldeles för lätt torkar ut här hemma.

Nöjd med mina nya växtstöd med, och glad över att det mesta i naturen börjar skimra i grönt nu. Faktiskt körde vi igång gräsklipparen idag, den får gå på högsta läget (det gör den nästan hela sommaren för övrigt) och hålla efter gräsmattan lite.

I höstas satte jag mängder med lökar i de två lådorna på nya altanen, och nu har den första blomman kommit upp – en väldigt vacker Narciss, som gör mig glad. Vet däremot inte exakt hur jag ska göra sen, jag vill ju ha sommarblommor eller Dahlior eller nåt där i, men nu hamnar ju lökarna lite i vägen? Hur gör man då?

I dag har varit en dedikerad städdag, för sånt där man aldrig hinner med annars, så jag har skurat duschen, och köksluckorna, och vi har storstädat hela huset. Sen gick vi ner till stallet och gjorde i ordning allt som stökats till under vintern, så nu är det lite mer lättmanövrerat inför sommarens små projekt. Oerhört tillfredsställande att få det gjort!

Tacksam hjälp

Solen skiner och det är faktiskt ganska ljummet ute – så pass att det gått bra att äta både frukost och lunch ute på altanen i lä, i bara en tröja. Har precis slutat jobba (idag på distans) och ska gå ner till köksträdgården för att montera klart de blomstöd som nu är färdigmålade. Ute är äldsta tonåringen och hjälper till med att hacka upp och gräva bort allt det gräs som växt in på vår grusade infart – extra tacksamt eftersom han erbjöd sig gå ut och göra klart utan att jag behövde be honom. Han är glad, för han har fått sommarjobb, och jag (och mormor) är minst lika glada för hans skull!

Ändå känner jag mig lite deppig den här veckan. Ibland blir det så när jag varit iväg på större event och är lite socialt bakis, och ibland är det en blandning med lite annat. Det ger sig förhoppningsvis med lite helg, det är liksom inget allvarligt.

I kväll ska vi åka och hämta en ny tupp – den förra fick ju vandra till andra hönsgårdar (bildligt talat) när han attackerade vår 9-åring, så jag hoppas den här är snäll även mot barn. En vit islandstupp blir det, och eftersom minst en höna visat tecken på att vara lite sugen på att ruva så hoppas jag lite på kycklingar – även om vi inte behöver förnya stammen förrän nästa år egentligen. Det vore bara kul att ha natur-ruvade kycklingar till sommaren liksom.

Nu ska jag ut i solen i alla fall, finns inget bättre mot depp (kanske ett glas bubbel möjligen). Ha en bra helg!

Dagsplanering

I dag har jag en av mina ”arbeta-på-gården” dagar, den tredje i år, och varje sådan känns så otroligt lyxig. Att få en dag att göra ”allt” som jag behöver och villhöver göra i trädgården och med odlingen gör större skillnad än jag vågade hoppas. Vi har också haft en väldigt produktiv helg där vi bockat av en massa saker, och för en gångs skull fick jag även ut barnen för att hjälpa till vilket också gjorde stor skillnad. Alltså har jag teoretiskt sett en riktigt bra utgångspunkt idag. Dock är jag inne på tredje natten med riktigt skruttig sömn, den senaste pga jag haft sån träningsvärk kombinerat med benhinne-ont (speciellt i vristerna) att jag inte kunde sova av den anledningen – så jag kommer ta det lite lugnare idag än jag tänkt.

Planen för dagen är i alla fall att måla lite lockläkt som ska bli vindskydd/siktskydd för soptunnorna, samt överliggare till de nya växtstöd och portaler vi satte upp i helgen. Orkar jag ska jag såpskura den sista trallen med. Sen är frågan om jag ska göra en så-snigel och försöka så lite av de blommixer jag köpte från Fröbanken. Nu har äntligen vitlöken vi sådde i höstas (300 klyftor ni vet) börjat titta upp – typ överallt faktiskt – men det innebär också att jag inte riktigt vet vart jag ska ha blommorna… Måste nog bli lite inklämt mellan lökarna, hur det nu än blir, annars har jag BARA vitlök och det är ju inte så kul. Funkar ju heller inte alls bra att fröså direkt i landen här, jag har inte riktigt möjlighet att ”dalta” med de sådderna så de har en tendens att antingen torka bort eller trängas bort av ogräs när jag inte vågar rensa just där.

Skönt att kunna stå i garaget att måla när det blåser kallt ute

Men, just nu sitter jag vid köksbordet och kikar ut, med en kopp kaffe bredvid mig och min skål med kvarg/chiapudding till frukost. Att få ha en lång, lugn och avslappnad frukost är bland det bästa jag vet. Helst med en bra bok – just nu läser jag Dan Browns sista men tycker den är sådär. Har bokat nästkommande två delar av Dungeon Crawler Carl (helt OTROLIG bokserie) men får dem inte förrän på onsdag när bokbussen kommer. På tal om det förresten, tisdag-onsdag ska vi till Göteborg med jobbet, på konferens med de andra energikontoren. Det var ett tag sedan vi var iväg över natten, så det ska bli kul! I juni sen ska vi ner till Bryssel för lite EU-grejor, har inte varit där så det ska också bli väldigt roligt. Mycket kul att se fram emot alltså!

Tillfälliga blomster har blivit mot lite rejälare sådana

Nu ska jag läsa vidare, sen ska jag ut och fota bilderna ni hittar i inlägget, så det inte bara blir en massa text. Kram på er, ha en fin vecka!

Knoppar som brister

Här på gården har sakta vårens arbete påbörjats, även om det är väldigt mycket för kallt för att börja med många saker. I natt har det varit ungefär -4 grader, och nästa verkar bli lika. Sakta mer säkert ser man att trädgården vaknar till liv, så jag tänkte bjuda på ett par godbitar:

Hönorna är mycket nöjda över att få komma ut och picka och äta det som bjuds ute.
Rönnbärsspirean ser ut att bli en av de första buskarna som bjuder på grönska, och också vackra rosaröda toner.
Vår älskade akleja som ibland beter sig lite som ogräs, har de vackraste bladen hos mina perenner, och bjuder på tidigt ögongodis i alla rabatter.
Den lurviga backsippan är ju lite ”vinterklädd” så den har också börjat titta upp.
Ytterligare en av de tidigaste blommorna – vår aprikosa jättevallmo som är otroligt vacker den korta tid den blommar.

För övrigt bytte vi ytterdörr i helgen, de bilderna hittar ni på instagram (finns översikt här vid sidan om ni kollar dator, eller längst ner om ni kollar på mobilen). Jag har skurat våra två största altaner med såpa och behandlat dem med såpa med, så nu är de väldigt vackert honungsfärgade, och redo att möbleras lite mer inför – förhoppningsvis – varmare dagar.

Det har varit ett helt ok lov med barnen med, och en god nyhet för en av dem dessutom, så just nu går vi i alla fall inte minus på att hantera konflikter (även om det kan ändra sig snabbt). Känner mig inte så inspirerad till att blogga däremot, samtidigt som jag ju själv vill kunna gå tillbaka och läsa i mina egna inlägg med. Får se lite hur jag gör.

Framsteg

Vips så gick det över en vecka sen jag skrev sist. Och vad har då hänt den veckan, något speciellt? Nej absolut inte, men nu har ”utesäsongen” börjat, vilket innebar att vi var ute hela helgen och ”vårstädade” på gården. Jag kunde, i vanlig ordning, inte hålla mig helt utan har klippt ner det värsta på perennerna som börjat få nya knoppar närmast marken, men har bara plockat bort ”pinnarna” jag klippt bort så löv och annat bös får ligga kvar för lite skydd. Grenar, pinnar och sly har samlats i en hög och ska eldas, när (om) det blir vindstilla någon dag.

Det är oerhört hoppingivande att kolla nära i rabatterna nu, för även om det mesta ser brunt och dött ut när man bara kollar ut så kan man hitta en hel del tecken på liv nu. Både i växtform och i form av insekter som kravlar sig fram – såg till och med ett par fjärilar i lördags. Tulpanerna jag satte i de nedsänkta lådorna på altanen verkar ha klarat vintern och har börjat titta fram ur täcket med gräsklipp som ligger som skydd, hoppas nu att inga rådjur får för sig att det är någon form av buffé.

Sist jag skrev så hade jag väl också precis börjat andningskursen va? Nu har jag kört den i en vecka, och i torsdags fick jag ett ryck och tog mig ut i löpspåret på ÖIS för att testa om det möjligen kunde bli någon skillnad. Jag har ju alla år hävdat att jag inte kan springa – eller i alla fall inte samtidigt som jag andas – och det visade sig att det var en helt korrekt bedömning, att det berodde på andningen alltså! Nu ska vi vara ytterst transparenta här, det här var typ första löprundan jag testade på nästan 13 år och jag är och förblir ingen löpare, men det var en VANSINNIG skillnad i hur jag upplevde min långsamma joggingrunda den här gången! Först tog jag det verkligen sådär löjligt långsamt som jag blivit rekommenderad, och jag varvade med att gå korta sträckor hela rundan – jag är inte dum ändå och är det första löprundan kan det ju vara rimligt att hålla sig LUGN. Men vilken skillnad, jag kunde hela tiden andas – med HELA lungorna, inte bara panikartat närmst nyckelbenen – så pass mycket att jag faktiskt kunde se mig omkring i naturen, och till och med kunde höja tempot lite.

Köpte ju ändå vettiga löpardojor förra året så förutsättningarna finns ju där nu.
Bara tiden som ska räcka till med!

Det är svårt att förklara vilken enorm skillnad det blev utan att bli antingen idiotförklarad eller låta som att jag gått med i nån sekt jag vill förmedla vidare, men jag var så glad när jag åkte därifrån att jag nästan studsade fram! Sen är jag tung och långsam, jag kommer nog aldrig vara en ”löpare”, men jag kände ändå att jag absolut skulle kunna ta mig runt 5 km utan att dö nu – till skillnad mot när jag fått dödsångest redan vid de 800 m vi ibland kört på träningen när jag inte kunnat andas.

Har också sovit lite bättre i veckan, det ingår ju också en del stressreglering förutom kapacitetsbyggande i kursen, så det enda jag känner är att det här kan vara nåt av det bästa jag investerat i för mig själv! Har ju börjat använda hela lungorna, inte bara den översta fjärdedelen, och det är lite som att en hel värld har öppnat sig. Bästa 1000 kr jag spenderat! 2½ vecka kvar med, men sen är ju tanken att jag har tekniken och metoderna med mig resten av livet, att plocka fram vid behov när det behövs.

I övrigt känner jag att jag har en svacka i träningen, den känns tung och har varit himla slitig på sistone, i samband med att det varit open-tävlingar. Fick en insikt häromdagen att jag inte alls är förtjust i de övningar som mest förknippas med crossfit (burpees, pull-ups, box hopp mfl). Jag gillar styrkedelarna som vi kör på Strongman på lördagar, och skivstångsgrejorna vi gör, men egentligen inte det högintensiva som kännetecknar Crossfit. Nåväl, det får rulla lite till så får jag se hur jag gör, jag vet ju att jag behöver träna för att må bra, och att jag inte har lusten kvar att ”gymma själv”.

För att återgå till veckan som varit så var det ju lite kall snålblåst hela helgen, så det blev inte så mycket kaffe i solen, men det hann jag ju faktiskt med tidigare i veckan – och det blir snart mer hoppas jag!