Tabula rasa

Det har ju både sina för- och nackdelar med att ha en blogg, haha… Jag gick just tillbaka och kikade på mina föresatser inför 2015, och mina två mål för det året var att laga och ta med mer mat till jobbet (hahahaha, jag har med mat kanske en gång i veckan….) och att göra klart min kokbok. Det senare lyckades jag ju med i alla fall!

2016 hoppas jag att kunna få komma ut och vandra mycket mer, både med och utan barn. Jag hoppas kunna njuta av många sköna stunder i naturen, framför en brasa, eller bara med en god äggmacka och en kopp kaffe! Min dröm inför semestern vore att kunna vandra runt lite mer, men det är ju framförallt Lukas som är för liten än för att gå några jättelånga sträckor, så det får väl kanske vänta några år.

Vad vill jag mer… hmm, svårt att säga. Det ”vanliga” såklart, att alla får vara friska och krya, att vi har jobb, att vi vinner på lotto (då kan du stryka det med jobbet, hahaha) och att vi kommer vara lyckliga. Det finns ju annat jag hoppas på med, men allt skriver jag ju inte på bloggen.

Nu är ju inte direkt ett nytt år en ”ren tavla”, självklart följer allt som hänt tidigare med, men samtidigt tycker jag att det ÄR bra att liksom få en anledning att fundera på vad man vill ha ut av sitt liv, för är man bara beredd på att släppa saker som kanske egentligen inte är så viktiga så kan man banne mig göra nästan vad som helst!

Vad vill du ha ut av året som kommer? Vad vill du göra mer av och vad vill du göra mindre?

Avslutar med ett par vinterbilder från min promenad igår, vilken tur jag har som bor så nära vackra Järstorp!

2015 – en summering

Så vad var 2015 för år egentligen?

Det här är helt klart året när det börjar dyka upp mer recept och matbilder i bloggen, mina softboxar till kameran gör ju att jag kan fota fina bilder även vintertid. Jag har fortfarande mängder att lära här, men eftersom jag lagar mat som liksom ska ätas så har jag inte tid att fixa särskilt mycket med bilderna, oftast sitter ju familjen i köket och väntar på att ”mamma ska fota färdigt” (haha, de frågar inte ens längre när jag går iväg med en tallrik).

I början av året kämpar jag med att försöka hålla en striktare kosthållning och träning, men när man kört väldigt intensivt i tre år och dessutom haft stressigt på jobbet på det, så blir det inte riktigt bra. Det är väl inte förrän framåt hösten jag börjar kunna hitta en balans där jag känner mig ”ok” med att ”bara” träna 4 gånger i veckan, och att maten helt enkelt inte är högsta prio på nu. En bra dag så är det inga problem alls, men en dålig dag känns det jobbigt.

Framåt vårkanten kom ett första litet försök att vara ute i naturen mer, när vi tog ungarna och gick runt på Hassafallsleden. Det gav allteftersom mersmak, och det blev både fler och längre vandringar, även om det fortfarande bara är dagsturer vi kan ge oss ut på, antingen ska ju barnen orka följa med eller så får det bli när vi har barnvakt över dagen för dem. Det här är väl det jag har tyckt allra mest om med året som gått, och det är det jag hoppas kommer bli väldigt mycket mer av, för det är helt otroligt så bra man mår av att vara ute en hel dag!

Vi upptäcker också, lite förvånande, att barnen trivs jättebra med att vara ute en heldag. 

På ett helt otroligt ytligt plan så har jag ägnat året åt att spara ut lite ”längd” på mitt hår, från tuppkam till en rufsig bob – känner mig väldigt nöjd faktiskt!

Nu är det ju faktiskt ännu längre, men jag hade visst inga bra kort på det. 

I maj firade vi vår 10:e bröllopsdag – jag kan fortfarande inte fatta att det har gått så många år?!? Vi gjorde en ny bröllopsfotografering, något jag verkligen skulle vilja kunna upprepa om ytterligare 10 år!

Nästintill utbrända drog vi iväg på en paniksemester till Spanien i maj, bara för att få lite paus. Det var en semester som vi idag kan skratta åt, men mitt i det så höll vi på att bryta ihop för det sunkiga hotellet och värdelösa maten… MEN den fyllde sitt syfte och vi kom tillbaka till jobb och skola lite mer i balans.

I juli åkte vi på den ”riktiga” semestern – en bilresa ner till ett hus vi hyrt i Kroatien i 10 dagar. Det här var en av de bästa semestrarna jag varit med om, jag älskar verkligen att bila och Kroatien levde absolut upp till alla förväntningar! Det ända jag är lite ledsen att vi missade var deras nationalpark – det var ju så varmt när vi var där så vi trodde inte vi skulle orka gå där en hel dag, men nu i efterhand har jag hört att det är lite svalare där uppe i bergen. Men det är ju inte för sent än, vi kommer åka till Kroatien fler gånger, det är jag helt övertygad om!

I augusti var det premiärdags – surströmmingspremiär närmare bestämt! En riktigt kul grej att få testa på, och helt förutom att jag faktiskt tyckte det var rätt gott, så var festen riktigt toppen! Fint väder och en massa goa vänner  – det kan ju helt enkelt inte bli fel.

Ja men lite luftgevärsskytte höjer ju vilken fest som helst!

Hösten förlöpte, som vanligt, i ett rasande tempo på jobbet, något vi försökte balansera upp med mer och mer tid i naturen. Tror det räddade oss från mycket stress med faktiskt. Jag fortsätter försöka hitta balans i livet (haha, som om det går) och kämpar med press och duktig-flicka-syndrom, men det går i alla fall framåt, tror jag.

I november blev vi dessvärre av med våra hönor till en hungrig räv, så nu är en av planerna till våren att skaffa nya små kycklingar när vårvärmen börjar kicka in.

R.I.P. Bella, Agda, Maja och Wilma.

December präglas mest av julförberedelser, men nu får jag också äntligen klart min kokbok! Den känns fånigt tunn, men är gjord med mycket kärlek, och i alla fall jag själv använder den varje vecka när jag lagar mat.

Jag har väl vissa förhoppningar och tankar om nästa år, men det får bli i ett senare inlägg, det här är nog långt som det är =)

Äntligen snö!

Puh, tillbaka från två dagar i Skövde… Min förkylning har inte gett med sig, jag känner mig småhängig och rejält förkyld men har ingen feber i alla fall. Badade inte så länge, utan satt bredvid en del medans maken busade med ungarna i poolen, men det var väl ändå inte det bästa man kan göra med en förkylning antar jag.

Idag var det ju sånt fantastiskt väder, så vi gav oss ändå upp till Skövdes längdskidspår efter en kanongod hotelfrulle, Oliver har fått nya skidor av mormor och morfar i julklapp och var sugen på att testa dem – och jag var oxå jättesugen på att åka skidor ska erkännas… Det är galet kul tycker jag, även om det nu gick tämligen sakta och med många stop när man ska lära Oliver att åka upp och ner för backar. Jag höll på att vända och ge upp efter 200 meter när han brutit ihop ungefär 8 gånger, men faktiskt så vände det och gick riktigt bra (speciellt med humöret) efter bara en liten stund. Lagom takt blev det ändå för mig, som just nu blir andfådd av ingenting. Superskönt att komma ut i snön, och jag njöööööt av det vackra vinterlandskapet – tyvärr dog min mobil (hade glömt laddare) så jag kunde inte fota mer än det här, men ändå…

Jag gillar ju snön jättemycket, jag älskar att åka slalom även om jag hittills bara haft råd med en enda skidsemester och det var när vi åkte med ett gäng på högskolan… Hahaha, vi hade med oss mat för hela veckan, köttfärs på 7 olika sätt.. Skulle väl kunna åka på skidsemester nu kanske, men då har vi inte råd med sommarsemester och på nåt sätt har jag svårt att prioritera bort den. Kommer det snö och fryser på så kan man ju åtminstone ta sig till Isaberg eller så över dagen, så får man åka åtminstone EN gång! Tills dess hoppas jag på att de ska fixa längdspåren i Hallby, funderar även på att kika hur det ser ut i Mullsjö, de brukar ju alltid ha mer snö än det är här! Och kanske att man kan ta det lite varligt och åka fast man är förkyld……

Saknar gymmet med, jag har ju oftast ganska pressat schema när jag tränar på lunchen, så jag hade verkligen sett fram emot lite längre och mindre stressade pass nu under jullovet. Fan oxå =( Dum timing det här, men vad ska man göra.

Ifall jag inte får tummen ur och hinner skriva mer innan nyår, så vill jag passa på att önska alla mina läsare ett Gott Nytt År, och tacka så mycket för att ni har hängt med nu i år!

God fortsättning till er alla!

Tjo hopp så var julen så över, och jag måste säga att det känns ganska… skönt. Det bästa med julen är att brorsan och hans sambo kommer hem, och jag hoppas de kommer stanna kvar ett antal dagar till så vi hinner hänga mycket mer! Men hur lugn julen än är här hemma så blir det ändå en del ”stök” som ska hinnas med. Tyckte inte att vi hade gjort alls mycket mat till julafton, men vi var kräkmätta allihop och ändå var det hur mycket som helst över… Det är nog det jag gillar sämst med julen, den där jäkla känslan av att vara proppmätt hela tiden, fast jag tycker att jag egentligen äter mindre än jag brukar. Det är som om man blir mätt vid blotta åsynen av all mat liksom…

Hade i alla fall tid att lägga ner lite kärlek på dukningen, onödigt men kul!

Vi har spelat lite sällskapsspel, byggt ihop lite möbler (Lukas fick ett nytt skrivbord) och leksaker, varit hemma hos mina föräldrar och käkat och idag kom makens brorsa med familj, och barnens farfar. Har dessvärre gått och dragit på mig nåt skit, så jag känner mig bara mer och mer hängig hela tiden, inte alls vad jag hade planerat – jag skulle ju vara pigg och ha massor med tid att få vara på gymmet i lugn och ro, visserligen har det inte funnits så mycket tid än, men ändå… Det fick i alla fall bli ett pass i lördags, innan den här hängigheten hade slagit till, följt av en snabb (dvs utan barnen) runda på julrean – mest för att hitta ett par jeans vilket jag faktiskt lyckades med, även om jag inte vet om jag känner att 990 kr är rea… Isch.

I morgon kväll har vi ett hotell bokat i Skövde, som en del av barnens julklappar även om de inte vet om nåt än. Just nu känns det däremot föga lockande måste jag säga, jag skulle helst bara vilja vara hemma i fred, men det lär väl inte bli så. Planen är att vi under morgondagen ska åka ut till några skidspår och en pulkabacke som finns i Skövde, så att jag och Oliver kan åka lite längdskidor, så får maken och Lukas åka pulka. Självklart blir det badhuset på tisdag innan vi åker hem igen (återigen, känner mig inte alls sugen eftersom jag just nu sitter hemma och småhuttrar trots att det är typ 23 grader här och jag sitter i tjocka kläder).

Nyår kommer spenderas hos grannarna, och tills dess måste jag komma på nån vettig efterrätt – just nu är jag bara så himlans less på allt sött att jag inte ens kan föreställa mig att jag vill ha efterrätt, men maken hävdar att fruktsallad inte alls räknas som en passande dessert på nyår. Förslag på det?

Här är förresten en bild på desserten på julafton. Alltså, spritsa aldrig, aldrig mousse utan en sån där stjärngrej, ni ser ju själva…. För övrigt var min favorit jordnötstryffeln, men det var knappt man orkade smaka på grejorna för man var så mätt…

Pojkarna fick för övrigt varsitt kit med finkläder som de var så himla snygga i – Oliver börjar bli så väldigt stor tycker jag!

Alltså det GÅR inte ta ett normalt foto på den här, om han inte är på humör….

Pepparkaksbak

 Idag har vi haft lite .. ja, jag tänkte säga julmys, men det är ju inte riktigt sant. Men vi har i alla fall bakat pepparkakor och pyntat lite här hemma, pojkarna har varit jätteduktiga och bakat en jättesats alldeles själva, men hur man än vänder sig så tror jag att jag var den som var tröttast när allt var klart 😉 Det ÄR mysigt, men också jobbigt, och det finns tillräckligt med ”alltingärsåperfekt”-inlägg ändå nu inför jul, utan att jag behöver spä på det.

Här hemma bakar vi elgitarrer, barnvagnar, händer, pingviner, sjöhästar och giraffer till jul. 
Mitt tips är att lyfta in ett litet bord i köket, blir lite enklare för dem (även om det inte blir det för min rygg). 

Båda barnen har varsitt förkläde som de fick förra
julen, inköpta på Åhlens om jag inte minns fel. 

Det är ändå väldigt kul att se dem jobba bra ihop! (dvs utan att slåss)

 I morgon blir det lite första-advents-mys med grannarna, det blir nygjord julskinka och tomtegröt – gott i all enkelhet!

Grattis Oliver!

Idag fyller Oliver 9 år! Han bestämde att han ville att vi skulle gå på Rosegarden ihop med mormor och morfar, så för att få ihop det så gjorde vi det redan i söndags faktiskt. Oerhört gott (som vanligt), barnen åt mängder med sushi, som är den gemensamma favoriten, och en massa annat gott. 

Till vardags går han nu på friidrott två dagar i veckan, och på klättring en gång.

Han är just nu mest inne på Nerf-krig, när man inte får spela, och den gamla godingen Heroes of Might and Magic när man får spela 🙂 Schack är något som spelas hos kompisar och på skolan, så nu fick han en egen schackbräda också. 
Båda barnen gillar att vara med oss ute, åtminstone så länge det inte finns nåt roligare att göra (dvs om nån kompis vill leka). 

Ett STORT grattis till dig, min älskling, som börjar bli så himla stor!!!

En ny liten person

I lördags var vi på besök hos grannarna och hälsade på den senaste familjemedlemmen, lilla Anton! Han kom lite för tidigt, men vägde hela (eller lilla) 2270g när vi var och hälsade på honom, en sån fantastiskt söt liten mini-skrutt!

Han har en sond för att få lite stödmatning, när han inte riktigt orkar äta färdigt själv, annars mår han jättebra!

Lilla, lilla människan, så söt man kan vara!

Det är ju så fascinerande hur sött allt är när de är så små, man blir ju helt hänförd av varenda liten grimas och rörelse. Välkommen till världen, lilla Anton!!!

Halloweenförberedelser

I måndags var sista dagen jag var hemma sjuk, men jag kände mig ändå såpass pigg att jag lät barnen vara hemma med – om inte annat dövades en aning av det dåliga mammasamvetet där… Aktiviteterna fick däremot hållas lite stillsamma när jag var med, så vi passade på att pyssla lite till Halloween.

Jag är lite kluven inför hela grejen, jag älskar temat, att alla barn får klä ut sig, och det är roliga
dekorationer – men, lite sådär lagomsvensk som man är, jag tycker inte riktigt om det där att de ska gå runt och ”tigga” godis. Det blev iofs lite lättare förra året när jag fick lära mig att enligt amerikanska ”regler” så går man bara till de som har Halloweendekorerat utanför huset och alltså signalerar att de själva är med på det. Sen själva mängden godis blir ju en följdsak, men det går ju att dela upp på flera lördagar så visst, ingen ko på isen där.

Pyntet och pysslet är ju däremot rätt kul, barnen fick göra varsin liten minihink att ha godiset i, och jag gjorde en pumpa 🙂 Inget barnpyssel direkt, både knivigt och kladdigt..

När barnen tyckte att de suttit still länge nog (faktiskt längre än jag hade räknat med, fick säkert en timme lugn) så återupptog de det som verkar vara roligast just nu – Nerf krig. Det är faktiskt skitkul att kolla på, och de har vansinnigt roligt själva (tills det ofrånkomligen spårar ur såklart).

Nu blev det ju faktiskt en extra ledig dag på lovet för barnen, annars har jag tagit ledigt på fredag så då ska vi väl försöka hitta på något trevligt tillsammans. Hade först en tanke om Halloween på Liseberg, men misstänker att det kommer vara så mycket folk där på fredag att det mest kommer bli en massa köande, och då kändes det inte lika lockande längre. Om nån åker dit innan dess får ni gärna tala om hur det var – man är ju inte sämre än att man kan ändra sig 😉

På lördag kommer sen mina föräldrar hit på mat, och det står helt still i mitt huvud, kommer inte på något bra att bjuda på… Skit.

Läser du innehållsförteckningen?

Vi hade en liten diskussion runt lunchbordet härom dagen på jobbet, om huruvida man har koll på vad maten man köper innehåller och om man alls läser innehållsförteckningarna. Det visade sig vara väldigt spridda skurar, från dem som aldrig hade läst en innehållsförteckning till dem som läser dem nästan jämt. Nu vill jag bara ta tillfället i akt till att säga att jag absolut inte dömer nån grupp, det här är bara en reflektion och hur VI tänker.

Jag tillhör, föga förvånande, den sistnämnda gruppen, MEN däremot är jag ganska ofta ointresserad av det som de flesta verkar kolla först av allt – kalorierna. Jag menar, köper man en Ben&Jerrys så VET man att man får i sig en massa kalorier, men trots allt är ju ändå 95% av det jag lägger i min kundvagn MAT, inte sötsaker (tro det eller ej), och även här läser jag nästan alltid innehållsförteckningen – om det inte är något jag redan har koll på såklart.

Det jag letar efter är mat som helst är ekologisk – närpoducerat är bra men ofta mycket svårare att få tag i. Finns det inte ett ekologiskt alternativ i rimlig prisnivå kollar jag först på antalet ingredienser – är listan så lång att jag inte orkar läsa den så vill jag nog helst inte heller äta den, och därefter skummar jag igenom efter saker jag inte vill äta – konserveringsmedel, förtjockningsmedel och färgämnen för att ta ett par exempel. Det finns ju bra och dåliga sådana här med, tex kan ju rödbetsextrakt användas för att ge färg åt något, så man får försöka skumma igenom om det är naturliga eller kemiska tillsatser, så gott det går i den djungel som finns där ute.

Nu för tiden har jag rätt bra koll, därmed inte sagt att jag ALLTID handlar som jag ”borde”, ibland finns det inga vettiga alternativ, ibland är det för dyrt, och ibland orkar man inte laga mat så då blir det hämtmat och därmed även en hel del skräp oftast. En sak som jag VET inte är så bra är ju tex korv, något som vi ändå äter i ganska stora mängder hemma, men här försöker jag köpa helst ekologisk korv, men framförallt en korv med hög kötthalt, för att göra ett dåligt val lite mindre dåligt.

Det som är trevligt är att det finns oerhört mycket bra att handla på framförallt Coop och även City Gross, tycker däremot att ICAs ekologiska sortiment är kasst, Det märks i alla fall att konsumenternas vilja styr åtminstone en viss del, och numer är det väldigt få saker i en mataffär som inte har en ekologisk motsvarighet!

Socker då, och vitt mjöl? Tja, i den mån jag kan så väljer jag fullkornsprodukter (tex tacoskal, flingor, pasta) och undviker stora mängder socker. Barnen får välja på de få sockerfria flingor som finns (skärpning här, butiker!) och vi köper aldrig smaksatt yoghurt eller fil utan det är naturellt som gäller. På helgen kan man lägga i en tesked hemgjord aroniasylt om man vill däremot. Jag har försökt styra barnen mot det ekologiska godiset, men får dessvärre erkänna mig besegrad där, lösgodiset har alltför stor dragningskraft! Fortfarande gäller ”en godisbit för varje år man är gammal”, vilket ger 5 bitar till Lukas och 8 till Oliver, alldeles lagom mycket för dem, och det brukar sällan gnällas efter mer. Det är faktiskt snarare så att man äter sina bitar med tämligen stor njutning, istället för att bara trycka i sig bit efter bit! Läsk dricks aldrig, nån gång ibland blir det festis, men annars vatten eller mjölk.

Det blir inga stora kostnader för just godis i familjen! Här är Lukas och Olivers godispåsar som ska ätas på lördag. 

Jag inser ju att jag inte kommer kunna styra barnen i all evighet, men jag kan i alla fall ge dem en bra grund att stå på, och inte ge dem fler beroenden och frestelser än de som redan finns.

Så här tänker vi i vår familj, jag vet att det skiljer sig väldigt mycket från vad de flesta tycker, men hur tänker DU?

Helgens äventyr

Den här helgen har vi varit i Vimmerby, för att barnen skulle få träffa sina tre kusiner 🙂 Väldigt trevligt, och vi hann med både en rejäl stunds lekland och lite gott käk innan det var dags att ge sig hemåt igen. 

Det är som ni ser ett gäng med bara pojkar (de ”Gladhska generna tror jag), och även om de är olika är det inte svårt att se att de är släkt!

I söndags hade vi tänkt ge oss ut i skogen någonstans, men Oliver kände att vi hade varit iväg ganska mycket och ville vara hemma och leka. Medans jag gick och fixade i trädgården och vinterstädade hönshuset så fick jag den briljanta idén att då kan vi ju faktiskt grilla lite här hemma (ja man kan ju grilla i grillen men men det är ju inte lika mysigt) så då fick sandlådan ställa upp som grillplats. Det funkade utmärkt!
En fördel var ju att man kunde gå in och hämta saker direkt, lite svårare  när man är mitt ute i skogen.