Kan inte nån bara plocka bort den delen av min hjärna…

Jag har läst flera bra blogginlägg på olika ställen på sistone som handlat om, tja, kroppshets. Inget nytt, inget ovanligt eller knappt något att höja på ögonbrynet för egentligen, men det har väl gått hand i hand med tankar jag själv har.

I två års tid så tränade och åt jag så rätt som jag bara kunde, vilket faktiskt gav mig en kropp jag för första gången i mitt liv var nöjd med. Ett tag. För det tar så vansinnigt mycket tid och energi, att planera och hela tiden tänka på allt man stoppar i sig – det är helt enkelt en tämligen egoistisk sak att ta sig för, speciellt när man har en familj. MEN, absolut så mår hela familjen bra av en mamma som mår bra, det är bara inte hållbart att alltid ha fokus på kost och kropp.

Med min mamma som har bantat hela livet och som knappt vill se sig i spegeln så är det kanske inte jättekonstigt att jag själv har gjort likadant – man gör inte som mamma säger (du är ju såååå fin lilla tös), man gör som mamma gör. Och jag vill att mina barn gör som jag gör, tar sig tid att träna men ser kost som en njutning, inte nåt som ska vara en källa till ångest.

Jag kämpar som en tok med det här, när det gäller mig själv. Jag ÄR inte helt bekväm i att ha gått upp en storlek, men jag känner samtidigt att det vore ju för jävla sorgligt om man gick runt ett helt liv och var missnöjd med sig själv. Det går framåt, jag kan ibland känna att jag faktiskt duger som jag är, men jag kan oxå falla tillbaka och känna att jag minsann borde orka ta tag i att se ”bättre” ut. Fick jag tre önskningar beviljade så tror jag banne mig att jag skulle ödsla en på att ”vara nöjd med mig själv”.

Träna kommer jag nog aldrig sluta med, jag mår så himla bra av den även om den där riktiga peppen inte riktigt finns där längre, nu är det mer underhållsträning, dvs styrketräning i rimligt antal och sen lite promenader och ett och annat HIIT på det. Perfekt, en bra balans som gör att min kropp mår bra.

Min kost är ett större huvudbry, jag älskar mat. Bra mat förvisso, men gärna i lite större mängder än vad som är helt rimligt, och gärna med ett glas vin till. Det resulterar i att jag i ena sekunden pendlar från ett jag har ju ett bra liv och klart jag ska kunna äta god mat till fan jag måste börja banta i morgon – det senare är verkligen den värsta tanken jag vet. Jag har absolut all kunskap i världen för att kunna forma min kropp som jag vill med kosten, men jag har inte riktigt viljan. För jag har gjort det en gång, och det var något som stal en himlans massa tid som jag kunde gjort roligare saker på, även om jag samtidigt var superhälsosam och mådde bra.

Det som stör mig mest av allt i frågan är nog egentligen hur mycket tankeverksamhet jag trots allt ägnar åt frågan, jag önskar att jag kunde ha ett mer avslappnat förhållningssätt till det hela utan att vara rädd att tappa kontrollen helt. Men kanske, kanske, kommer även jag dit någon gång….

Hassafallsleden

Det här är en ”led” som funkar bra med familjen, det är ungefär 5 km tur och retur, om man är ända uppe på varkullen (vem kom på det namnet?) och vänder. Visserligen ganska mycket uppåt (och nedåt såklart), men även Lukas som är 5 orkar med. På vägen utmed vattnet finns det två fina grillplatser, med ved, men vi hade siktet inställt på att grilla och äta längst upp på Varberget, med den fina utsikten, så vi bar upp egen ved. 

Skogen och fallet är oerhört vackert, och utsikten på Varkullen är fin även om själva kullen inte var sådär jättespännande. Mycket folk var det i dag med, vi mötte nog i alla fall 10 andra familjer under dagen, och var inte själva uppe på Varkullen nån längre stund. Leden startar ju vid hembygdsgården i Hovslätt, och mitt tips är att gå samma väg upp som ner, går man slingan runt så är den halvan som leder ner väldigt tråkig. 

Dagens middag blev faktiskt nästan en tre-rätters, vi började med lite grillad majs (ok, mest för att vi inte kunde hålla oss), sen blev det grillade kycklingspett i en wrap, med hummus, och avslutningen fick bli lite grillad banan med choklad – barnsligt gott!

Så sjukt gott med kaffe ute med. För övrigt känns det faktiskt som det mesta smakar bättre ute, man är väl mer hungrig kanske, men ändå.

Barnen roade sig hyfsat på egen hand, om inte annat så vid elden där de slängde in diverse saker för att testa om de brann. Tänker väl lite som så att det är ju bättre att de testar sånt när vi sitter bredvid 🙂

Utsikten kan man inte klaga på i alla fall!

Ni har väl inte missat att jag börjat samla de (än så länge få) leder vi gått under en egen rubrik? Jag saknar själv en bra översikt över utflyktsställen och leder, så jag tänkte att jag själv kan bidra lite.

Fredagsmys på riktigt

Vilken skön fredag… För det första storstädade vi huset i går, så allt är rent till helgen, och dessutom kom jag från jobbet i tid och utan den stora stressklumpen i magen – bra förutsättningar det där! Gick runt lite hemma i trädgården och småpillade lite, plockade in lite morötter, tomater och sockerärtor, känns väldigt mysigt. Jag älskar att ha en egen trädgård, det går alltid hitta nåt att göra om man vill vara ute en stund.

Älskar färgerna ute nu, och det blotta faktum att vår trädgård till stor del växt till sig lite. 

Är för övrigt väldigt nöjd med barnens altan som vi byggde förra sommaren. Tomaterna har vuxit till sig med, men det
vete katten om så många hinner mogna ordentligt innan det blir frost…

Hönorna fick hålla sig i hönsgården idag. Det har börjat bli lite färre ägg nu, ungefär 2 om dagen istället för 4. 

Nu i kväll så kan jag ju bara konstatera att ibland älskar jag den här familjen lite extra mycket, som när vi kan sitta ihop framför brasan i uterummet och äta ostbricka – allihop! Barnen äter i princip allt, det enda som ratades var grönmögelosten av Lukas, annars äter de det mesta. Äntligen något som ger utdelning, med allt kämpande för att få dem att äta den mat vi äter när de var små… Efter maten blev det lite housemusik på högsta volym och vi hade dansade loss inne i vardagsrummet. Underbara, underbara familj!!!

Vet inte så många 5- och 8-åringar som gillar sånt här, men mina gör det, och jag tycker att det är så himlans mysigt att
få sitta runt en sån här tallrik och plocka och prata tillsammans!

Inte nudda vatten

Nu har det varit VAB till och ifrån i ett par dagar, först med Lukas och nu sist med Oliver. Det verkar vara nån rejäl förkylning, med halsont och lite hosta, men ingen direkt feber, lite av symptomen kan jag räkna ut eftersom jag också har dem….

Därtill är det maxtryck på jobbet, vilket ger en del kvällsjobb. Ihop med det faktum att man blir tämligen stillstående/-sittande såna där dagar så känner jag extra tydligt att min kropp absolut mår bäst av att röra sig (nu när den är van), så i går eftermiddag fick det bli åtminstone en promenad för att få lite blodcirkulation i axlar, ben och rygg – väldigt skönt!

Något klafsigt ute nu däremot… Fast också lite kul att skutta mellan pölarna 🙂

Men det är ju så himlans fint nu samtidigt, luften är klar, men inte kall, och igår sken eftermiddagssolen på mig mellan träden.

Ja ok, jag vet att det är lite tunt med substans här inne nu, jag skyller på att det mesta av min kreativitet går åt på arbetstid… Men snart kommer det lite nya recept med, så håll ut!

Höstshopping till helgen

Herregud vad barnen växer! Båda barnen har fått gå upp (minst) en storlek under sommaren, vilket resulterat i att Oliver i princip inte har några kläder som passar, men Lukas har fått påfyllning i sin garderob av Olivers gamla kläder… Det tråkiga nu när man vill fylla på i framförallt Olivers garderob är att nu när han ”gått upp en avdelning” till de större killarnas kläder, så är alla kläder svarta, mörkgrå eller mörkblå… Som om inte hösten och vintern är mörka och deprimerande ändå???

Till helgen tänkte vi faktiskt åka till Ullared en runda för att just fylla på barnens garderober, vinterkläder och regnkläder brukar finnas rätt bra urval av där, och till bra priser med. Maken brukar hitta lite kläder på herravdelningen till sig själv, men jag hittar rätt sällan nåt till mig själv, förutom lite träningskläder. I alla fall en lite rolig ”utflykt” tycker jag 🙂

Igår var jag ute med en kompis efter jobbet, vi satte oss på det nya Coffeehouse by George, i solen på uteserveringen, med varsitt glas vin, och bara tjötade i nästan tre timmar. Sjukt roligt och väldigt välbehövligt kände jag, den energin hängde faktiskt med ända in i den här dagen!

Måste bara kommentera maten med, riktigt gott, och ett stor plus för snygg presentation! 

Förresten, ni har väl inte missat Jönköpings Matguide, där det kommer en massa recensioner på matställen runt om i Jönköping?

Fredag i skogen

I går efter jobb och skola tog jag med hela familjen på promenad runt Dumme Mosse, med påföljande grillning. Min förhoppning var en så där idyllisk familjekväll, samlade runt en lägerkväll en tidig höstkväll. Min förväntning var dock lite mer verklighetsanknuten och jag var beredd på trötta och bråkiga barn, vilket snabbt skulle leda till en irriterad och opedagogisk mamma… Tror ni jag blev förvånad när vi faktiskt fick den där idylliska familjekvällen trots allt?!?!

Barnen knatade på, elden tog sig, maken och jag pratade och det var nästan lite … magiskt.

Framme vid grillplatsen gjorde vi upp eld, och jag gjorde i ordning korv med pinnbröd (med tanke på förberedelsetiden så tog jag det snabbaste alternativet och köpte helt enkelt pizzadeg på lokala pizzerian). Barnen byggde en liten koja och lekte med allt de kunde hitta, helt underbart!

Hade inte kunnat hoppas på en bättre fredagskväll faktiskt..

Det finns ju inga kantbitar!

Nu är ju vardagen i full fart, och det är dags att lägga det jäkla vardagspusslet igen, det där som består av bitar från fyra olika pussel, i olika storlek, som ska pusslas i fem dimensioner…

Av någon anledning så har våra båda barn aktiviteter som till största del ska utövas så långt från hemmet som möjligt, verkar det som. Det är simskola på Rosenlund (tvärs igenom hela stan i rusningstid), friidrott på Råslätt (samma tid som simskolan, söder om stan) på tisdagar, dessutom typ samma tid, det är klättring på Racketcentrum på söndagar (japp, genom hela stan igen) och det är fotboll på Mariebo – den enda sporten inom cykelavstånd. Därtill vill ju gärna jag hinna med åtminstone ett enda kvällspass med typ yoga för att inte stelna till helt, och så har vi ju lördagsrutinen med träning och fika med.

Sen ska det ju såklart göras läxor, lagas mat, städas hemma och en massa annat med såklart.

Det är många omgångar simskola man suttit med på genom åren,
nu är det ju Lukas tur, klart han ska lära sig med!

Det här är ju inte på något sätt värre än för andra, men det blir ibland lite bökigt i och med att vi bara har en bil. Jag tänker lite att de svåraste åren är nu och kanske runt fem till åtta år framåt, innan de blir så stora att de kan ta sig till och från träningar (åtminstone ibland) själva. Och jag vill ju verkligen att mina barn ska tycka att det är roligt med aktiviteter, att det ska vara självklart att röra sig, stor som liten, för att inte få det inbyggda motståndet i sig som jag själv haft (och ibland fortfarande har).

Så, vi pusslar (som alla andra), och försöker ändå ha trevligt så gott det går. Jag tänker lite att jag ju måste dra ner på kraven någonstans för att inte bli helt uppstressad, så det blir nog hemmet som tar värsta smällen nu. Å andra sidan är vi inte hemma och skitar ner lika mycket… Den största utmaningen blir att få till vardagen runt maten, att få tid att laga mat och handla, så att vi får i barnen (och oss själva) bra mat så alla orkar med!

Friluftsliv

Vilken fantastiskt skön helg det har varit! Grymt väder och en massa trevligheter på det, dessutom oerhört nöjd över hur jag utnyttjar den =)

I lördags åkte vi ut till Örserum och hyrde en kanot på Smålandsgården. 

Se där, lite lagom svettig och skitig, precis som det ska vara 😉

Måste vänja mina barn vid naturen lite mer känner jag, så de inte tycker det är läskigt med myror, barr och annat småskoj man kan stöta på….

Vi metade, dock utan minsta napp, kan bero på att det var mitt i strålande middagssol bland annat… Det simmade däremot runt en hel del stim stora aborrar, de verkade bara inte så sugna på att nappa. 

Alla utom jag badade (jag är ju inte dum, det var ju inte minst 27 grader, som jag vill ha det… 😉

Kvällen avslutades med en grillbuffé på Smålandsgården, en ljummen sensommarkväll med fantastiskt ljus! 

Dagen var på det stora hela lyckad, förutom att tålamodet hos barnen tröt extremt fort i och med att inte fisken var på hugget… Tack vare det fantastiska läget så kunde i alla fall jag och maken sitta och ta en kall öl i lugn och ro medans barnen lekte vi strandkanten, vilket gav lite guldkant på dagen för oss alla tror jag!

Lortgris

Jag verkligen ÄLSKAR värmen vi har och har haft nån vecka nu, även om den inte kom förrän efter man börjat jobba. Det är nåt med värmen, och den här sommaren i allmänhet, som liksom får mig att vilja skita ner mig litegrann. Jag störs inte av att vara lite svettig och skitig, sandig eller jordig, på samma sätt som jag brukar. Dessutom blir det lite extra skönt när man ser ställer sig i duschen och spolar av sig dagens upplevelser 🙂

Idag var vi ute på Vidablick med jobbet och hade lite konferens och på eftermiddagen lekte vi klassiska teambuilding-lekar, egentligen inget fantastiskt kul som så, men vi vårt lag kom ändå i rätt bra stämning så vi skrattade en hel del. Och svettades, ska tilläggas, det är ganska varmt att vara mitt på en fotbollsplan, mitt på dagen, i gassande sol, och försöka ta sig någonstans i ett enormt gummiband.

Eftersom det nu verkar bli sista helgen med riktigt kanonväder så ville vi (=jag, och de andra får stå ut med mig) hitta på nåt kul ute, så vi ska åka ut till Smålandsgården i Örserum, hyra kanot att paddla runt i, meta lite, ev. bada (nja, alla UTOM jag i det fallet) och ha det gött i solen. Det är åtminstone min vision, det slutar säkert med att ungarna slår ihjäl varandra och jag och maken med, men vad sjutton, det blir ju vad det blir…

Kan det vara så enkelt att skitigt = roligt?!?!

Vem är den här människan?

Jag är lite förvånad över mitt nyfunna sug att vandra. Jag är i grund och botten både lat och bekväm (för att inte tala om extremt frusen), så naturen är liksom egentligen inget som lockat – förrän nu.

Skorna funkar kanon, för övrigt, det känns bra att gå in dem lite kortare
sträckor nu, men jag tror inte det blir några problem en lång runda heller. 

Jag har en teori, att det kravlösa, enkla är det som behövs mest, när jobbet kräver mycket energi. Fast det räcker inte riktigt, och lite förvånat inser jag att jag inte har några större problem med att knata runt lite halvsvettig och småskitig en hel dag i skogen?

Det ska bli väldigt intressant att se om jag kommer gilla det även när inte vädret visar på 22 grader och sol (faktiskt i varmaste laget när man vandrar eftersom man gärna vill ha långbyxor och långärmat) utan kanske snarare på 5 grader och duggregn… Tänk om jag är på väg att förvandlas (åtminstone på fritiden), till en sån där hemsk människa som säger ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder….” I så fall är jag nog långt bortom räddning och den människan jag var förut kommer för alltid att vara borta, på gott och ont!

Här kommer några bilder sedan i helgen när vi vandrade runt lite på Visingsö, med make och äldsta pojken och hans kompis. Tyvärr bara mobilbilder, orkade inte släpa runt på kameran…

Sommartid är verkligen Gränna oerhört trevligt!
På vägen runt plockade vi mängder med hallon och ett gäng svarta körsbär, och tittade på både bokskogar och en stor silvergran. 

Visingsö är ju liksom helt platt, så det var en enkel led för barnen. Totalt med promenaden från bilen som vi ställde inne i Gränna, så blev det ungefär en mil, men det gick jättebra faktiskt!

Hahahaha, vi bara KUNDE inte låta bli att busa lite också…