Lappsjuk*

O-kej…. Nu har vi vabbat med barnen i tre dagar (jag tisdag-onsdag) och båda två verkar äntligen piggna till lite – Lukas lite mer än Oliver men han blev också sjuk (och frisk) först. Vet inte riktigt vad det var som drabbade dem egentligen, feber i typ 3 dagar och sen en efterföljande förkylning med hosta typ.

Nåväl. Idag, när de hade lite mer ork, så har vi påsk-pysslat lite. Eller ja, vi började tillsammans men sen fick jag avsluta allas pyssel när lusten tröt… Haha, jaja.

(idag blir det bara halvdana mobil-bilder, har inte orkat engagera mig mer än så)

Mormor var snäll och kom förbi med en massa goda frukter igår, extra gott att äta ute i solen!

Blev galet glad över att det helt oväntat blev soligt och varmt!! En klarblå himmel och såpass varmt på altanen att man kunde sitta ute i t-shirt utan problem, det var så galet välbehövligt att det nästan inte finns ord för det! Däremot kom ju dessvärre följden av det fina vädret kort därefter, med vårens första allergi-nys-attack.. Medicin beställd nu i alla fall.

Däremot är jag just nu helt galet rastlös, idag har jag liksom inte gjort nånting som man använder kroppen för. Det kliar i hela mig efter att få gå en låååång promenad i solen, men maken ska på en sällsynt AW idag, och jag kan inte gärna dra mig med de här två ”nästan friska” barnen på nån längre runda – vi har bara varit ute på altanen mest. Dessutom är det liksom lite för mycket vinter för att man ska kunna tex greja i trädgården, och sopa garageinfart och städa huset gjorde jag ju igår – alltså är jag nu då väldigt rastlös (och samtidigt allergi-trött, hurra). Snart ska jag i alla fall stoppa in ungarna i bilen och åka och köpa nån slags hämtmat – har inte haft minsta lilla lust att stå inne och laga mat i det fina vädret.

Våren ÄR ju sakta på väg,, små små löften om att det kommer bli sommar igen!

*Fick lite hjärnsläpp, säger man så? ”Cabinfever” är ju det engelska uttrycket, men jag kom inte riktigt på om det faktiskt var detta som var den svenska motsvarigheten, eller om det egentligen betyder nåt annat.  

En förkänsla av vår

Det har ju varit en fantastisk helg med sol och ett uns föraning om att det någon gång faktiskt kan bli vår – och som man längtar!

I lördags började dagen som vanligt med träning, men det blev ett sånt där underbart gött pass (händer nog en gång av tjugo) där man verkligen känner att man har energi och man känner sig stark! Körde på som bara den, sååååå skön känsla, speciellt när det varit trögt ganska länge nu. Pga lite sjukdom hos våra vänner så blev kvällens middag inställd, så istället tog vi ett spontant beslut och grillade kamben istället – första grillningen för i år! Sinnessjukt gott…
Till och med utan jacka… 
Idag var det dags för Olivers första tävling i friidrott, han är väl som jag inte så värst tävlingsinriktad, men vi försökte pusha på lite lätt för att han åtminstone skulle testa, det är ju alltid en bra erfarenhet. Tror ni lyckan var stor när han vann brons i första grenen – kula!? Helt plötsligt så var det visst mycket roligare att vara med och tävla ändå =) Sista grenen, höjdhopp, var lite läskig tyckte han (och många andra), det skulle ju hoppas över en stång och inte över gummiband som de gör på träningen, och det gör ju lite ont att landa på den. Men men, även det här gick superbra, även om det inte blev någon medalj, och jag har nog aldrig sett Oliver så stolt som efter den här dagen! Känns riktigt kul!

Såklart var hela familjen med, inklusive brorsan, så det fick ju bli lite lek i Kålgårdsparken med. 

Vättervy

Det var ju så otroligt fint väder i helgen, så i söndags packade vi varsin ryggsäck med korv, bröd och ved och åkte ut till Vidablick. Vi hittade ju en liten ”vik” sist vi var där, som är sådär skönt undanskymd och som tack och lov även erbjöd hyfsat med vindskydd – för fy vad kallt det blåste nere vid Vättern!

Barnen lekte och samlade istappar, och maken och jag eldade och grillade korv, och såklart banan med choklad. Riktigt uppskattat av oss alla tror jag!

Så jäkla skönt med en hel dag ihop med de jag älskar mest!

Va? Måndag redan?!?

Men det är ju galet vad fort helgerna försvinner då… Och ändå har vi väl hunnit med en del, när man tänker på det. Fredag till lördag sov barnen hos mormor, så vi passade på att ta en vuxenfredag, med träning, lite relax, något att äta och så bio på det. Vi såg the Revenant, den var väl bra, men lite seg liksom… Inget jag kommer titta på igen känner jag.

Igår var det såklart träning och fika, sen hade vi ett par kompisar på besök – de fick min fisksoppa – och jag fick leka lite med goa Sigge, 1½ år. Idag blev det en tripp till Leos Lekland, av alla ställen, men det kändes kul att överraska barnen lite extra. Efter ungefär 3 timmar var vi allihop rätt trötta, så resten av kvällen har blivit rätt lugn.

Jag plockade med mig kameran på Leos, ljuset är väl inte toppen, men det är kul att fånga ungarna mitt i leken, de är så himla stora nu!

Inte helt lätt att hinna hitta fokus heller, i full rulle 🙂

Vab och ny arbetshörna

Igår vid lunch ringde det från skolan och man berättade att Oliver mådde dåligt, så det var bara att sätta sig i bilen och hämta honom, stackarn. Vet dock inte riktigt exakt VAD det var med honom, han fick illamåendeattacker till och ifrån, men är pigg i övrigt och har inte kräkts heller. Aptit har han med, så det känns inte direkt som maginfluensa? Idag är han nästan helt som vanligt, mår lite illa precis när han ätit (vilket han dock gör glatt), så jag tänker att det får bli skola som vanligt i morgon.

Det är ju ändå lite skillnad på att vabba nu mot när barnen är små, speciellt när de som nu mår rätt bra på det stora hela. Vi tog sovmorgon båda två, åt en sen och långsam frukost, och jag toppade morgonen med ett yogapass – vilken lyx! Inser också att det är så himla sällan man är själv med bara ett av barnen, och den tiden behövs ju – vi har pratat om allt mellan himmel och jord hela dagen! Som en bonus har jag också fått vila lite, har känt mig ganska hängig i ett par dagar – somnade tex direkt på soffan i går när jag hämtat Oliver.

Nu när jag ändå var hemma, i dagsljus, så passade jag på att fota hur arbetsplatsen blev här hemma, även om den inte är riktigt färdig. Det saknas ett klaffbord i ståhöjd – så att vi kan stå upp och jobba vid datorn, och en matta – som både ska hålla ihop ytan och skydda golvet.

Tanken med en arbetsyta i vardagsrummet är att vi dels ska kunna hjälpa Oliver med skolgrejor smidigt även när vi tex grejar i köket, vårt gamla ”datorrum” ligger ju liksom lite för sig självt.

Mappsystemet från IKEA hjälper till att hålla undan all post som annars alltid hamnar på matbordet (vilket jag verkligen hatar). 

Klämmorna håller småsaker på plats!

Jag känner mig på det stora hela rätt nöjd, ytan funkar som jag vill, även om det nu saknas lite smågrejor. En liten bieffekt blev däremot att vi skulle behöva måla om en annan liten vägg i vardagsrummet, men det är ju ganska snabbt gjort.

Att resa med barn

Fick en fråga av Ida, angående vår bokning av semester i går, på hur lång tid det tar att bila ner, så jag tänkte att jag kanske skulle utveckla det lite.

Ner till Kroatien (till Senj, dit vi ska) tar det ca 22-24 h, förutsatt att allt flyter på. Det är i princip lika lång tid som det tar att åka till Franska Rivieran, så vill man bila till värme och sol så blir det ungefär där man hamnar.

Vi brukar ta två övernattningar på vägen ner (det KAN gå att pressa ner det till en natt, men då har man väldigt lite marginal för köer mm), men vi delar inte upp dagarna i tre lika stora bitar – första dagen tar vi istället ett jättepass och försöker köra mellan 10-12 timmar. Dels så är ingen trött på att sitta i bilen första dagen, sen kan man åka tidigt (vi brukar åka vid 02, men i år tror jag vi skjuter på det till ca 04 på morgonen).

Första dagen går nästan alltid ”av bara farten”, det är färjor och lite stopp här och där för frukost och lunch, så den är bra att lägga lite mer tid på. De följande två dagarna delar vi däremot upp i ungefär lika bitar, vilket då ger en sisådär 6 h bilresa/dag – helst med ett lite längre stopp runt lunchtid när man kan få vara ute och röra sig lite mer. Sista dagen är riktigt rolig, dels åker man igenom Österrike (eller Schweiz om du ska åt Rivieran till) vilket är rätt häftigt, men sen vet man ju också att när dagen är slut så är man framme.

Hemvägen är lite ”lurigare”, det blir väldigt lätt tråkigt och en känsla av att man bara vill hem, men det har vi alltid hanterat så att vi planerar in ett stopp över en dag på en stor nöjespark (tex HeidePark i Tyskland, eller som förra året, tyska Legoland). På så sätt finns det något roligt på hemvägen med! Det innebär ju dock att det blir en extra övernattning, men det är ju rätt trevligt att övernatta i Tyskland så det är heller inga problem!

Vi har hittills alltid bokat våra övernattningar i förväg, hemifrån, för ner- och hemfärd. Det är ju lite av en smaksak, åker man in i princip vilken tysk by som helst så finns där ju alltid ett gasthaus, och åker man relativt tidigt på sommaren så finns det ofta gott om plats. Med barnen så tycker jag dock att det är ganska skönt att veta vart man kommer bo, ibland har vi tex bokat in boende som har en pool. Nackdelen kan vara att man antingen kan komma fram för tidigt (vilket kan betyda att man får gå runt en timme eller så och bara vänta tills de öppnar) eller väldigt sen, om det skulle bli nån större bilkö (har faktiskt inte hänt oss de senaste 10 åren eller så).

Mitt tips för att boka övernattningar är att använda sig av Links und Rechts, som har alla gasthaus i Tyskland listade. Jag väljer ett gasthaus över ett hotell, 10 ggr av 10, det är sååå mycket mysigare! Använd Google Maps för att kolla ungefär när det är lagom att stanna, och sök lite utanför de största orterna så hittar man oftast bäst boende till vettiga priser. Vi tar oftast antingen ett familjerum, eller ett med en extrasäng i, vilket funkar bra än så länge.

Tillägg: Om du inte får svar på mailen från gasthausen, kolla bland dina skräpmail, svaren sorteras ofta in där av någon anledning!

En oväntad grej med Tyskland är att deras salladstallrikar alltid är helt fantastiska, med typ världens
godaste vinägrett. Har aldrig lyckats återskapa den hemma…

Många frågar också hur det går med barnen, men vi har aldrig upplevt att det varit några som helst problem att bila med dem (därmed inte sagt att det inte blir en massa småkonflikter dem emellan), det är oftast jobbigare att åka till tex Göteborg (”när är vi framme”). Man måste ju prata med dem och förbereda dem såklart, säga att vi ska helt enkelt sitta i bilen i 3 dagar, och så måste man ju se till att de har varsin leklåda i bilen. Fyll den med böcker, pysselböcker och pennor, lite leksaker och naturligtvis någon slags spel – måste man sitta i bilen i 3 dagar så får man spela nästan så mycket man vill, tills vi stannar för dagen vill säga. Förutom att jag rent allmänt är emot att ge barn för mycket socker så kan jag ju i alla fall nämna att om man ska sitta still i en bil i 3 dagar så är det INTE bra med sockerhöga barn, så all form av snacks utan socker är bra, tex grönsaksstavar.

Visst ja, sköna kläder i bilen är ett måste! Helst myskläder och t-shirt, med en luvtröja vid sidan av som man kan dra på när man ska ut på en kall färja eller så. Träskor eller skor man kan ta av sig lätt är också bra, så kan man kura ihop sig lite bättre i bilen (gäller såklart inte den som kör).

Att få sätta sig med varsin öl bryggd på Gasthauset är ju även det en belöning i sig! Det här
kan varit en av de bästa öl jag druckit!

Tips på fredagsmys

Att tacos är en stående punkt på mångas bord när det kommer till fredagsmys är inte så svårt att gissa sig till, men även om tacos är gott så vill man ju ändå ibland variera sig lite. Vill man då hitta nåt som faller både vuxna och barn i smaken så har jag en liten variation på fredagsmys att erbjuda : grönsaker med dipp och så tex revben eller kycklingvingar till. Passar de flesta, och man kan alltid göra några revben barnvänliga genom att skippa stark sås, och dippen kan man ju välja en för vuxna och en för barn.


Hade egentligen tänkt haft lite klyftpotatis till med, men orken tröt så det blev lite ekologiska potatischips istället…

Eftersom mina smaklökar nu tydligen blivit vuxna och börjat gilla saker som apelsinchoklad och selleri, så gjorde jag en ädelostdipp på ädelost och kvarg, men den gillades även av barnen roligt nog!

Vad har du för bra tips på fredagsmys/fredagsmat?

Kan jag få låna ditt mål?

Jag känner mig så himla … meningslös, just nu. Meningslös på det sättet att jag inte har nåt mål, inga drömmar och inget att sträva efter, förutom ett mål jag kämpar med men aldrig riktigt verkar nå. Deprimerande, helt enkelt….

En anledning är att vi oftast vid den här tiden har bokat och bestämt semestern till sommaren, men i år verkar jag liksom inte riktigt ”få till det”. Jag har inget bestämt sug i kroppen efter nåt särskilt, och även om jag absolut vill åka till Kroatien fler gånger så är jag rädd att det är lite ”stökigt” med flyktingkriser och allt – kanske väldigt fånigt och oupplyst, men så är min känsla. Frankrike lockar inte heller som det brukar, okänt varför.

Bara ”dra runt” i Tyskland har vi ju testat innan och det känns så ofärdigt på något sätt, som om man inte haft en ”riktig semester” (det här kan vara rekordanvändning av citattecken känner jag). En sväng typ till Legoland är väl den enda saken jag kommit på att jag vill göra, för barnen skull, men i övrigt? Det är liksom bara tomt där jag brukar kunna föreställa mig vad jag vill göra på semestern…

Semestra i Sverige är inte min grej heller, det räknas inte som en ”riktig semester” heller, och blir bara dyrt. What to do…. Visst, barnen är större, så vi kan säkert vara mer spontana och åka nånstans närmare inpå, men det hjälper ju inte min känsla av tomhet för att vi inte har nåt mål på semestern.

Det finns ju ett par förutsättningar för att semestern ska bli lyckad, den största är ju att om inte barnen är glada så är jag absolut inte glad (dessvärre finns det inga garantier för motsatsen heller), och barnen är glada om det finns tillgång på badvatten i något slag (hav, sjö, pool). JAG är glad om det inte innebär en vanlig charterresa…

Jag är självklart införstådd i att man inte kan ta någon annans mål och göra till sitt eget, men jag skulle behöva lite tips och inspiration. Vad ska DU göra i sommar? Vad gjorde du den där sommaren som blev så fantastisk? Vad ska du INTE göra? Eller, för den delen, vad har du för mål med det här året, även om det inte handlar om semestern?

Ja JAG gillar ju vatten med, och SOL!

In i värmen

Jaha ja, så var då jullovet till ända. Det bästa med jullovet var helt klart att det kom lite snö, barnen har ju fått åka pulka, skidor och skridskor, och själv har jag åkt längdskidor (hittills). I går var jag ute och letade efter ”Fridhem Ski Center” som dök upp så fint på nätet när jag googlade skidspår i Mullsjö (det är ju oftast mer snö där). I verkligheten visade sig detta ”Ski Center” vara en åker! Dock med jättefina, lättåkta spår ska tilläggas, fast lite av ett pusslande att hitta dit.

Skrattade däremot lite gott åt mina vita, frysta hårtoppar efter åkningen… En kille med skägg såg helt fantastisk ut, för hela skägget såg ut som mina hårtoppar ungefär!

Jag hoppas ev. kunna åka även nedför en dag till helgen, Ulricehamn öppnar ju sina backar, även om det lär vara knökat med folk….

Idag startar som sagt var verkligheten igen, dock väldigt skönt att starta med en kortvecka, för from nästa vecka är det fullt ös som gäller, och det är alltid skönt att hinna landa lite innan, kolla mail och gå igenom sånt man inte hann med innan jul.

Mellandagar

Puff, idag blev det ett pass på gymmet efter nästan två veckors uppehåll pga förkylning. Var väl i alla fall nästan återställd, men det var lite extra tungt idag ändå, trots lättare vikter. Nåväl, det ger sig ju ganska snabbt när man väl kommer igång igen. Känns mig dock tämligen stel och öm lite här och var nu när man inte tränat nåt vettigt, så jag bokade dessutom in mig på lite Bodybalance ikväll, blir skönt att få sträcka ut sig ordentligt.

Under tiden jag var på gymmet var maken och barnen i Råslätt och åkte skridskor i kylan, hua! Lukas kom runt ett varv innan han övergav isen för snöhögen, han väger ju inget pojken, så han fick ju inte så mycket grepp på den tämligen hårda isen. Oliver åkte mycket mer, men nu är båda pojkarna aströtta, en ligger framför TV’n och en i badet.

För övrigt sitter jag och funderar över om det finns NÅGRA vettiga skidspår i närheten som är åkbara… Skövde var ju toppen, MSOK stugan i Mullsjö helt värdelöst… Hallby håller på och sprutar konstsnö, men jag tror bara det blir på det kortare spåret?

Idag åkte förresten granen och det mesta julpyntet ut, det som är lite mer neutralt vintrigt får stanna kvar en stund till dock. Maken är just och hämtar björkplyfa ute i Bankeryd (eller hämtar och hämtar, han är och köper helt enkelt) så att vi ska kunna få ordning på vår ”kontorshörna” nu innan det är dags att börja jobba igen på torsdag.

Var nästan själv idag när jag kom till gymmet vid 10, trots att det är januari. Lär väl dock inte vara lika ödsligt ikväll när
det är Bodybalance!