Som ett barn

I helgen hade jag och maken en riktig lyxhelg – mina föräldrar tog med barnen på en weekend till Kolmården och flygmuséet i Linköping, så vi var helt barnfria från lördag morgon till söndag kväll! Det är inget som händer särskilt ofta, så vi passade på att dra till Göteborg en weekend för att hänga med min bror och hans flickvän.

Det blev en liten shoppingrunda, inte med så mycket shoppat dock, men ändå, det är ju en frihet att kunna gå i affärer en lång stund utan nån som gnäller, tjatar eller försvinner… Efter det blev det den där grejen som känns extra lyxigt eftersom det känns lite ”förbjudet” (hahahaha, jag vet, men jag känner så) nämligen ett glas vin mitt på dagen på en uteservering. Därtill en supergod frozen Irish Coffee som inte gick av för hackor!

När vi sen checkade in på Riverton så blev vi uppgraderade till en juniorsvit, vilket aldrig någonsin hänt mig, så även om det i princip bara innebar att vi fick ett litet, litet vardagsrum också i vårt hotellrum så kändes det lite extra kul. Det finns ju SPA på hotellet med, men det hann vi aldrig utnyttja dessvärre…

Att sen få äta hotellfrukost i lugn och ro utan att behöva springa och hämta grejor till barnen eller torka upp nåt som spillts var väldigt, väldigt skönt, även om jag nu saknade både våfflor, pannkakor och croissanter.. Alltså, det är ju lite det som är lyxen på en sån frukost, att få äta sånt som man ALDRIG skulle orka fixa själv till frukost.

Det syns nästan inte, men vi är alltså helt genomdränkta, tror
jag blev blötast av alla… Men vad sjutton, kul var det!

Efter detta så var vi helladdade inför en dag på Liseberg, självklart var vi där när de öppnade vid 11 =). Och ja, jag blir som ett litet barn när jag ser entrén till en nöjespark, jag får liksom behärska mig för att inte springa in!

Vi åkte i princip allt som är kul (och som inte snurrar, klarar inte det nu på äldre dagar….), dvs Helix, Balder, Kållerado, Radiobilarna, Lisebergsbanan och såklart Flumeride. Den sistnämnda råkade vi dock fellasta å det grövsta, vilket resulterade i att vi fick en stor VÅG av vatten över oss – inte jättesmidigt när man har jeans… Men kul ändå! Och det var ju fint väder så efter en sisådär 2-3 timmar hade det torkat…. O.o

Däremot konstaterade vi ganska snabbt att man nu för tiden är lite mer långsam med att skaka av sig känslan att magen flyter omkring i kroppen när man åkt något – när man var liten kunde man ju springa runt och åka varv på varv, men nu krävde det visst lite pauser mellan åkturerna… Det är ju skit att man börjar bli gammal!

Väl hemma var det ju däremot som alltid jättemysigt att få träffa barnen igen, och borra in näsan i Lukas mjuka hals. De hade också haft en suverän helg, och var väldigt nöjda och trötta med sin minisemester med mormor och morfar!

Att skriva eller inte skriva…

Jag känner att det är väldigt svårt att blogga just nu, det far runt så mycket personligt i huvudet som jag inte känner att jag vill skriva om här, så just nu har jag lite bloggtorka på vad jag ska skriva om. Vill ändå inte sluta blogga, spenderade en stund i går med att läsa lite inlägg tillbaka i tiden, och det är himla kul att läsa om vad man kände/tänkte/tyckte för ett par år sedan, och vad livet mest handlade om just då… Bästa dagboken, med bilder och allt 🙂

För övrigt så har jag ju börjat jobba nu, sedan i måndags, det känns ju som alltid ganska trögt i början, men nu börjar jag väl bilda mig någon form av översikt över hösten, så det kommer nog att ge sig.

Till helgen har det förresten visat sig att vi kommer bli barnlediga, mina föräldrar har lovat ta med barnen till Kolmården och flygmuseet i Linköping över helgen, vilket innebär att vi är barnlediga från lördag morgon till söndag kväll!!! Hastigt och lustigt så bokade vi in en helt i Göteborg (lagom dyrt) och tänkte roa oss med att helt fräckt gå på Liseberg, alldeles utan barnen, för att få en möjlighet att åka lite ”vuxengrejer” – ska bli väldigt kul =)

Det är ju jättekul att gå på nöjespark med barnen med, att se dem ha det roligt ÄR ju lika kul som att ha det själv, trots att det låter konstigt, men inte desto mindre är det ju ändå fortfarande väldigt roligt att få åka själv med, så länge inte barnen står och väntar. (bild från Legoland i somras)

Men, för att återgå till min bloggtorka… ni är ju några stycken som följer bloggen, inget ni undrar över eller vill läsa om? Nåt särskilt recept som saknas, eller bara något helt allmänt?

Jaha, annars då?

Jag har nu påbörjat min sista semestervecka – dessvärre började maken jobba idag så nu blir jag själv på att rådda runt med barnen osv, något som lär bli lite påfrestande under rådande väderförhållanden gissar jag.

Annars har vi ju gjort lite smått och gott under den delen av semestern då vi varit hemma:

Vi har rott och fiskat i Tenultssjön. (fotokred: Lukas!)

Några aborrar och ett par mörtar, helt ok! Fast tålamodet är ju inte så långt på de här två….

Vi har plockat lite jordgubbar i Gigeryd…

Ett gäng kvällar har gått åt till att grilla lite, hänga med lillebror och hans goa flickvän, och bara ha det rätt skönt. Det kan ha gått åt några öl med, eventuellt…

Önskar det hade varit såna här aborrar vi fått, men tyvärr… de här kommer från Citygross.

Vi har lekt i stadsparken och spelat minigolf…
…i olika stil.

 Och så har Lukas fått ha sitt 5-årskalas, nu när vi inte är i Kroatien längre.

Helt otroligt så stor han blivit. Han passade dessutom på att tappa sin första
tand, samma dag som kalaset!

Glasstårta till trots är det bara att konstatera att 5-åringar inte är särskilt stora i maten – eller ens i glassen. 6 barn senare var det bara ungefär en tredjedel uppätet. Vet inte vart resten försvann….?

Det är en del som inte fastnat på bild med, vi har vandrat/cyklat lite med barnen, vi har paddlat kajak med bror och flickvän, vi har rivit lekstuga och byggt en odlingslåda.

Så, vi har försökt fylla upp dagarna med lite diverse, trots det tråkiga vädret, nu gäller det bara att hålla i den här sista veckan med….

…och så tillbaka hem igen.

Ursäkta att det tog ett par dagar med att avsluta semesterberättelsen, min bror har kommit hem till stan och vi har umgåtts och haft det trevligt 🙂

Innan jag går in på hemresan så måste jag ju bara visa vilka oerhört söta husdjur paret vi hyrde av hade…

…nämligen ett tiotal sköldpaddor, varav två var små nog att hålla i handen 🙂

Jag och barnen matade dem glatt med rester från dagens sallad, mycket mysigt!

Nåväl, vi bodde ju i Kroatien 10 nätter – en helt perfekt längd på en vistelse eftersom en vecka är klart för lite och två veckor kan bli liiiite långsamt, och efter våra 10 nätter begav vi oss (lite lätt deprimerade eftersom vi visste hur vädret såg ut hemma) hemåt igen.

Vi brukar alltid stanna en dag vid en nöjespark på hemvägen, dels tycker vi själva att det är väldigt roligt och dels blir det lite av en ”muta” för barnen som får åka bil så många dagar. De hade ingen aning om att vi i år skulle stanna i det tyska LEGOland, så det var två väldigt förvånade och mycket glada barn som hoppade ur bilen på morgonen efter!

Lukas, som ÄLSKAR att krama alla sorts ”gosedjur” var helt lyrisk över att få krama om diverse legogubbar!

Vi hade sån galen tur med vädret, inte ett moln på himlen och tempen låg runt 25 grader, så vi kunde gå där hela dagen utan att dö av värmeslag, men vi kunde också åka alla ”blöta” åkturer eftersom man torkade på en kvart. 

Den tyska varianten av LEGOland var i princip identisk med den i Danmark – MEN, här är det ju inte högsäsong i mitten av juni, så det var i princip inte kö till en enda åkattraktion, förutom ”flumride”. Helt suveränt!

Som vanligt på de tyska gasthausen så är maten kanon, även om vi åt en alldeles särskilt god Angusfilé från gårdens egna djur på det stället vi sov på vid LEGOland. Bästa biffen jag någonsin ätit, och så med en kanongod tysk salladstallrik till, och dessutom det egenbryggda veteölet!
Jag har försökt återskapa de tyska salladsdressingarna i flera år utan att lyckas, jag VET inte hur de får dem så galet goda?!?!

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm……
Jag vill för övrigt passa på att tipsa om en sak man absolut inte får missa när man är i norra delen av tyskland (i alla fall där JAG sett det), och det är att ta den helbakade forellen om det finns en sån på menyn, den brukar vara helt fantastisk, och så även denna gången i Bispingen på vårt sista stopp. 
Ja, det är ett nästan helt urdrucket glas öl ni ser i bakgrunden. Av någon anledning KAN jag inte dricka veteöl långsamt, jag bälgar alltid i mig det jättefort, vilket har sina nackdelar. Men det är så SÅ jäkla gott…

Lukas 5 år!

Idag fyller den här goingen hela 5 år – hur gick det till!?!? Minst i familjen är inte så himla liten längre, och klarar ju numer det mesta själv. Helst ska dock ALLT göras exakt som storebror gör det, oavsett om det handlar om att välja frukost ”vad ska Oliver ha? Då ska jag oxå ha det!” till att vara med och leka – HELA tiden helst. Storebror är helt enkelt hjälten och idolen i hans liv kan man väl säga.

Fyller man år får man ett helt hav med ballonger i sängen…
Fortfarande får även den som inte fyller år ett paket eller två med… 

ÄLSKAR att bygga ihop LEGO, det är mycket roligare än att sen leka med det. Numer klarar han det oftast helt själv!

Världens goaste Lukas! Med så oerhört mycket charm och bus, och mycket, mycket vilja, så har du helt enkelt en personlighet att räkna med – bestämmer du dig för nåt klarar du vad som helst!

Om 10 år

Del 27 i träningsbloggutmaningen.

Om 10 år hoppas jag att jag fortfarande kan använda min kropp med lika stor glädje som idag – att jag är frisk, stark och i bra form, så att de hinder man stöter på i livet åtminstone inte blir värre av att ens kropp inte vill samarbeta med en…

Jag hoppas också att vi tränar ihop ibland, hela familjen, och att mina barn har vuxit upp på ett sådant sätt att träningen är lika naturlig som vila, och lika rolig som allt annat i livet. För det är en jätteviktig sak för mig, inte att på något sätt sätta press på att barnen ”ska träna”, utan att inspirera dem och visa att det är roligt och skönt att röra sig. Om 10 år är de ju tonåringar, och jag önskar så att TV-spelstid och fester varvas med träning, för att de själva vill det och mår bra av det. Det önskar jag…

Midsommarmat och trevligt sällskap

Vår midsommar firades i år hos bästa vännerna ute i Tenhult, en grymt avslappnad och skön dag, med oerhörda mängder god mat….

Pojkarna fick stå för grillningen ute i småregnet…

…och inne fixade Tina en massa goda tillbehör. 

Självklart blev det jordgubbstårta med, den fixade jag, det är ju så sjukt kul att baka (om man har gott om tid).

Med tanke på vädret var klänning uteslutet, men det är ju lite kul att känna sig åtminstone lite festfin så håret fick sig en omgång 🙂
Idag ska jag och Lukas baka rulltårtstårta, vi ska fira hans födelsedag i morgon med mormor och morfar nämligen. 

10 år senare…

Jag fick en idé, för ett tag sedan, att vi skulle ta nya bröllopsbilder när vi firade vår 10årsdag. Nu blev det ju inte EXAKT den dagen, vi har väntat in lite vettigt väder och ledigt för att det ska vara nån idé, men nu i går blev det då av.

Här är några av bilderna vi tog! (direkt från kameran, hinner inte fixa med dem…)

Fotona är tagna vid Ölmstad kyrka (där vi gifte oss) och nere i Röttle, vid vattenfallet och på bryggan. Mina föräldrar var med och hjälpte till att fota, tack så mycket! Klänningen köpte jag när vi gifte oss (nej, förlåt, mamma köpte den till mig) eftersom den inte gick att hyra – iofs jättebra eftersom jag fick möjligheten att fota i den igen nu då!

Överlevnad

En. Veckas. Semester. 

På grund av massor med stress lite för länge så panikbokade vi en veckas semester för tre veckor sedan, den veckan började förra lördagen och avslutades i natt. Hastigt och lustigt blev en asbillig all-inclusive till Costa Brava bokat, med hyrbil och allt, vi såg till att få ledigt själva och för barnen och försökte jobba av det värsta innan vi stack. 
Det tog mig halva semestern att bli av med hjärtklappningen, svårigheter att andas och en allmän panikkänsla, så man kan väl minst sagt säga att det var välbehövligt. Hade vi inte åkt hade jag troligtvis ändå fått stanna hemma, så arbetsmässigt hade det nog inte gjort så stor skillnad, men nu hade vi ju lyxen av att befinna oss i Spanien istället. 
Eller, lyx och lyx förresten, det är nog så långt från hur man skulle beskriva semestern som man kan komma. I en miniliten Fiat 500 som vi fick betala ALLDELES för mycket för (dålig start på semestern och en dyr läxa) klämde vi oss in alla fyra, med bagage och allt – nog en komisk syn! Sent på kvällen förra lördagen kom vi fram till det tämligen sunkiga hotellet, och på morgonen därpå överskuggades alla tankar om att maten skulle vara ätbar, men visst, vi fick vad vi betalade för så att säga. Veckan överlevdes på kopiösa mängder melon, och det som såg åtminstone lite ätbart ut, samt en hel del sangria (inköpt på en strandbar, inte på hotellet), men hotellet var ändå hyfsat rent och eftersom det hade en (iskall) pool och låg bara några hundra meter från havet så kunde vi spendera den mesta delen utanför hotellet. 
Det mikroskopiska hotellrummet, man kunde inte mötas i gången brevid sängarna ens, och väggar och dörrar var gjorda i papp av ljudisoleringen att döma….
Milslång, vit sandstrand, och bara sparsamt bebodd av turister i och med att det inte är högsäsong. 

En i och för sig iskall pool, men ett rätt skönt poolområde med lite skydd från vindarna när de blev för kyliga. 
Stranden och havet var fantasiskt, och förutom de två dagarna med lite sämre väder så har vi haft perfekt strandväder, varmt men inte så man blir svettig, och strålande sol.

Ungefär min utsikt den gångna veckan. 

Så skönt att få lite sol på sig!

Vi har inte gjort många knop, även barnen var trötta, så vi har mest solat, badat (barnen, inte vi vuxna), legat vid poolen, stranden och bara slappat. Det största beslutet man har behövt ta var huruvida man skulle vända på sig och sola baksidan eller inte… Vi har inte ens shoppat nåt, ingen orkade med nåt annat än att strosa i lugnt mak och liksom bara vara. Inte ens i Barcelona, där vi var en dag när det regnade, eller i Girona, där vi var dagen efter när det var mulet. Barnen har ätit kopiösa mängder glass, och jag har ätit en hel drös med crepes med nutella på, inköpta i någon av de många glassbarerna utmed gågatan i Calella. 
Glass, glass och mera glass har det blivit. 
Och till oss vuxna – Sangria, Sangria och mer Sangria. 
Nu känns det ändå som man fått en chans till att bara hinna landa, känna efter lite, och ta itu med allt som kvarstår fram till den ”riktiga” semestern i sommar… 

30 nånting

Jaha ja, så var man ett år äldre då, så att säga. Jag hade i alla fall en väldigt trevlig födelsedag igår, den började med hotellfrukost och avslutades med grillkväll hos grannarna, med kanongoda grillade revben, gott vin och makens egengjorda tiramisu som efterätt – inte dumt alls!

Av maken fick jag ett fint förkläde från Leilas kollektion, väldigt nöjd med det!
Dagen var lugn och skön och spenderades åtminstone till en viss del i soffan… 

…och när det blev för tråkigt blev det ett spontanbak av tunnbröd till grillen lite senare. 
Mjöl, salt, bakpulver, olivolja och vatten. Kan inte bli enklare…

Idag är jag minst sagt rätt seg, lyckades i alla fall bli av med huvudvärken (kan inte förstå vart den okm ifrån 😉 ) på träningen i morse, så jag fick ut NÅT av den i alla fall… Nu blir det horisontalläge i soffan och Walking Dead-maraton tror jag minsann!