På två hjul

I något slags försök att få lite fart på min ämnesomsättning så försöker jag att få in så mycket rörelse som möjligt i vardagen, och som ett av försöken så cyklade jag till jobbet igår. Eller tja, hela familjen cyklade för Lukas som just lärt sig cykla ville ju såklart också göra just det till dagis.

Hur söt kan man vara….?

Cykla är ju däremot rätt… tråkigt. Ja om det inte är precis platt och vindstilla möjligen. Dunkehallabacken den sista biten hem är ju däremot INTE att leka med, jag fattar inte hur maken lyckas cykla hela vägen upp??? Jag har ju oxå en (hyfsat) vettig cykel med 21 växlar, men efter bara några meter upp i backen får jag sån mjölksyra i låren att jag skulle kunna tänka mig att amputera vid ljumskarna… Hade tänkt att det skulle gått lite lättare nu när man är i hyfsad form i alla fall, men nej nej, det hjälpte ingenting. Eller nja, det är ju inte så att jag inte ORKAR cykla, det är ju bara den jävla mjölksyran som sätter stopp för det. Irriterande.

Ska i alla fall försöka att cykla till jobbet lite då och då när det är fint väder, man piggnar ju åtminstone till lite.

Bästa mellanmålet!

Idag blev det VAB med en riktigt genomförkyld Oliver. Det är ju däremot lite enklare att vara hemma med honom eftersom han är lite större nu, så man får lite gjort själv också vilket känns rätt bra i vårsolen. Det blev lite trädgårdsrensning med hönorna som sällskap, lite matlagning och såklart lite mellanmål till mig och sjuklingen.

När det är så fint väder som idag kändes det inte alls lockande att stå inne i köket, så jag flyttade helt enkelt ut på altanen för att göra fruktsallad 🙂

Just fruktsallad är nåt vi äter väldigt, väldigt ofta hemma, barnen älskar det och vi vuxna med! Helst med lite vaniljvisp till, och keso, om man är extra hungrig…

Vill man ha ett lite mer lyxigt vuxentillbehör så kan man lägga bitar av katrinplommon, eller russin, i rom en stund, för att lägga på det sist ovanpå vaniljvispen. Den varianten blev det inte idag dock, utan det blev en alldeles vanligt fruktsallad med det jag hade hemma.

Det vanligaste i vår fruktsallad är (såklart ekologiskt) bananer, äpplen (micrade 10 sekunder eftersom jag är allergisk), kiwi, melon och så någon form av konserverad frukt, oftast inlagd persika. Jag älskar frukt, och när jag var mindre önskade jag mig alltid alla konstiga exotiska frukter som fanns i födelsedagspresent – då var det ju lite mer udda och dyrt. Kommer ihåg när jag fick någon slags kaktus-frukt, vi kom inte på förrän efter vi hanterat den att den hade en massa små krokformade minitaggar som satte sig i HELA händerna…


Som ni anar lite i bakgrunden så är hönorna ute i trädgården och springer, som de ofta är när vi är hemma. Det är faktiskt förbaskat mysigt att ha dem kluckandes omkring sig när man går runt och grejar, eller bara halvsover i solen! De är grymt söta, och kommer numer när man visslar på dem (!), vilket gör det lite enklare om de vandrat iväg för långt. Dessutom är vi faktiskt mer eller mindre självförsörjande på ägg nu, nätt och jämt, i alla fall nu när de lägger ett var om dagen!

Påskledigt!

Åh vad skönt med lite påskledigt! Vet inte om nån märkte det eller ej, men det fick bli lite blogg-ledigt med, skönt det också, även om jag inte direkt känner mig tvungen att prestera något särskilt här. 
I torsdags fick det bli halvdag, och jag och maken började ledigheten med en lunch på Rosegarden (fantastiskt god mat där) innan vi hämtade barnen och begav oss mot Göteborg. Jag hade bokat två nätter på Novotel, och den enda vaga planen jag hade var att vi skulle gå i slottskogen om vädret tillät, så det var ganska prestigelöst. 
Det blev lite shopping och god mat, och eftersom vädret faktiskt VAR ljuvligt så spenderade vi nästan 5 timmar i slottskogen, med brorsan dessutom. Vi tittade på sälar, getter, älgar och hästar, och sen blev det en lång stunds lek i Pliktaparken med lite picknick från ICA Focus. Gött….

Det vi gjorde mest i Göteborg var att äta gott (vem kan klaga på två hotellfrukostar – där det fanns både pannkakor och croissanter) och att ta det rätt lugnt. Vi shoppade lite smått, och spenderade minst en timme i den stora Toys’R’Us butiken vid Backaplan, så även barnen var rätt nöjda.

På hemvägen plockade vi med oss brorsan och köpte med lite god varmrökt lax, Till det blev det grillad polenta och en avokado/mango/melon salsa, lätt och gott som påskmiddag!

Påskdagen åkte jag och brorsan upp till IKHP, där jag inte varit sen jag var liten, och knatade runt en mil. Snacka om kuperat, hade jag försökt springa däruppe hade jag nog dött efter 50 m….

Under tiden var maken hemma och lekte med barnen, så som sagt, lugnt och skönt har varit ledorden i påsk, och det har varit extremt välbehövligt för oss alla!

Helgen

Skön helg ändå, i lördags var det träning och fika, som vanligt, och sen blev det lite trädgårsarbete och klippa äppelträden i solen. Söndagen blev en städ-dag, med lite påskpyntat som följd..
Hönor ute – hönor inne 🙂

 
Efter det var det dags att hämta barnen hos mormor och åka upp till klättringen. 

Lukas fick prova litegrann med, innan den riktiga träningen började. 

Oliver fortsätter med att bli bättre och bättre för varje gång, det går både snabbare och lättare! Efter det blev det lite vardagslyx med familjen, vi gick på bio och såg Home (iofs ingen vidare film, barnen tyckte den var ok typ). Hur var din helg?

Lågstadiedisco

Jag kommer ihåg hur stort det var att gå på disco på lågstadiet (och en massa tråkiga saker i och med det, men skit samma) och jag ser på Oliver och bästisen att det ÄR stort att gå på disco. Man längtar, funderar på vilka godisar man ska köpa, om man ska vinna någon tävling och en massa annat. Det är helt enkelt bedårande… Sen blir ju JAG superglad när jag får möjligheten att få fixa håret på bästisen, med två pojkar (och kort hår själv) så blir det ju inte så ofta man får möjligheten, så då blir det ju extra kul att få göra en liten tös festfin i håret.

Världens sötaste bästisar!

Tur att internet finns när man inte sätter upp hår så ofta… Det här tog mig bara
5 minuter, och blev ändå väldigt fint tycker jag!
Fattar inte riktigt hur stor min lilla pojk blivit. Helt galet… och så söt! (och jag är inte alls partisk 😉

De kom båda hem nöjda och sockerstinna, så det var ett lyckat disco tror jag minsann. Sötnosar!

Hassafallsleden

Vad ska man nu med en stark kropp till om man inte får nån direkt användning av den? Med den tanken i huvudet så tog jag med familjen ut på lite ”vandring” i Hovslätt – Hassafallsleden. Har inte gått där innan, men det var ju jättefint! Lagom svårt för barnen att ta sig fram (eller, lagom svårt så inte jag gick med hjärtat i halsgropen utan faktiskt kunde tänka på annat än om de skulle drutta i någonstans) och lagom långt – även om sista halvan var rätt tråkig. Nästa gång går vi kanske upp till högsta grillplatsen, grillar, och går ner samma väg, för där var det finast.

Det var riktigt svinkallt ute, så det var full mundering med långkalsonger, mössa, fleece och jackor, på hela familjen. 

Massa is vid fallen!

Måste vara kanonfint här sommartid!

Är man liten blir man ju trött och måste tydligen sitta en stund på varje stubbe man hittar. 

Visserligen inte en stubbe, men pappas axlar funkar ju bra med. 

Visst ser det oerhört mysigt och idylliskt ut? Det var det också, ungefär första tredjedelen var det helt perfekt, båda barnen sprang glatt fram och tillbaka och var nöjda och glada. Resten av vägen var det däremot MYCKET gnäll från en liten Lukas, inte så idylliskt med andra ord… Nåväl, skönt som bara den att komma ut en sväng i alla fall, och sen blev det lite fruktsallad med vaniljvisp när vi kom hem – extra gott!

Grillat är godast…

Efter jobbet idag hade jag två val – åka och sparras (och visserligen göra av med en del samlade frustrationer) eller att passa på att njuta av den sista vårdagen på ett tag och grilla med familjen… Inget jättesvårt val kan jag inte påstå.

Det är kullerbyttor och studsar åt alla håll, och jag har kommit fram till att jag blir betydligt mindre stressad om jag inte tittar på dem..

Barnen hoppade studsmatta, och vi grillade revben, väldigt trevligt! Till det blev det lite italienskt bröd med ostar, och kanske ett glas vin med. Far åt helvete ineffektiva dietjävel, åtminstone för idag… 

Med lite sol så hoppar tempen i uterummet upp till 20 grader även utan hjälp,
men vill man att den ska hålla sig kvar där även när solen går ner är det bra att
slänga in ett par vedträn i kaminen. 
Grillade revbensspjäll, så sjukt gott….

Throwback Tuesday

Det är ganska roligt att läsa ett år eller fler tillbaka i bloggen och se vad jag gjorde så här dags då. Tex förra året, när vi faktiskt verkar ha haft en lika tidig vårstart som i år? Då höll jag på att ladda för min första, och enda, tävling i kickboxing. Just nu känns det väldigt avlägset, har varit rätt otaggad på att kickboxas sen i julas någon gång…

För två år sedan var Lukas så här liten, och vi bakade proteinchokladbollar hemma. Det är ju framförallt på barnen man verkligen ser hur fort tiden går (och hur gammal man är?!?!), mitt uppe i det så märks det ju inte lika väl!

Tittar man på 2012 så har tydligen även Oliver varit i samma trotsålder som Lukas, haha, jag kan ha förträngt det… Det här var också vårvintern då stackars Lukas hade en riktigt jobbig lunginflammation, nåt vi märker av än idag eftersom han väldigt lätt drar på sig alla baciller han kommer över. Usch, det var ingen rolig tid alls…

2011 var jag mammaledig med Lukas, jag och maken körde ju dock halvtid båda två from januari, om jag inte minns fel. En sån liten glad skit han var då (och är fortfarande, dock med mer humör), sötnosen!

Barnvagnspromenader = HIIT?

Så, 9 dagar in på min kosthållning och det börjar kännas riktigt bra. Jag har landat i ungefär vad jag bör äta för att få i mig mina proteiner, och fått lite rutin på hur jag ska lägga upp måltiderna för att jag inte ska behöva trycka i mig två stora mål på en gång på kvällen. Det är ändå förvånansvärt hur mycket jag äter, och i mitt huvud blir det halvt om halvt kortslutning eftersom jag av gammal vana känner att diet = hungrig. Det känns inte som jag borde kunna få resultat av all denna mat??? Hade inte tänkt väga mig förrän efter de 10 veckorna, men bara för att få någon form av bekräftelse på att jag inte räknat helt fel så får jag nog göra en kontrollvägning i morgon – så det går åt rätt håll liksom.

Förstår att det är urtrist att läsa om kosthållning och ”dieter” när inte du som läser går på en, så jag ska försöka låta bli att göra så VARJE inlägg handlar om det 😉

Gårdagens sena middag – finns absolut inget att klaga på
när man äter så här gott!

Lukas är i alla fall tillbaka på dagis idag, dock verkar det där med huvudvärk, halsont och feber vara något som går nu, och halva bekantskapskretsen har det. Hoppas lite att jag själv ska slippa, men när man haft en sjukling i famnen och ansiktet i 3 dagar så är det nog att hoppas på mycket…

Gick för övrigt en långpromenad i går för att hämta Oliver på skolan. Jag plockade fram barnvagnen så Lukas inte skulle behöva gå hela vägen (han är lite för stor, men är man sjuk så är man), men jag måste säga att jädrar – jag hade glömt hur mycket jobbigare det är att gå med barnvagn. Sen med en 16 kg pojk i med, jag var genomsvett efter 10 minuter… Haha, det är ju oxå en sak man kan förtränga från småbarnstiden….

Skridskor med barnen

I söndags var vi och åkte skridskor med barnen och Olivers kompis Alicia. Det var första gången Lukas stod på ett par skridskor, med tanke på hans humör så var vi lite lätt… spända, på hur han skulle hantera det hela 😉

Men, det gick jättebra, han blev inte arg en enda gång, och åkte nästan hela tiden – med lite stöd då såklart. Här kommer en hel bildkavalkad på den stora händelsen:

Liiiite stor hjälm, men det hindrar inte en envis pojk. 

Bästisarna!

Själv var jag utrustad i helt skidställ, med typ 8 lager kläder, så jag höll mig nästan varm i 1½ timme. 

Man måste ju leka lite i snön med!

Oliver åker ganska bra skridskor, eller, han åker mycket bättre än mig i alla fall (säger iofs inte jättemycket) . 

Såklart roligare att åka när man får ha med goa bästisen med!

Det var på det stora hela en väldigt mysig utflykt helt enkelt 🙂