Stresshantering

Som jag har berättat lite kort om så är det lite körigt på jobbet just nu. Främst är det just det här att man ska hålla så många olika mässor och saker i huvudet som gör att det blir mycket, uppgifterna växer mer än de minskar, än så länge, och det är svårt att slutföra saker. Men det känns rätt ok ändå, jobbet är samtidigt jätteroligt, det är ju nu allt händer liksom 🙂

Fast det är klart att det tar lite på en, i fredags kände jag mig totalt osammanhängande och tror att jag svarade ”goddag yxskaft” på allt folk sa till mig, fast som tur var så slog det över åt det mer fnissiga hållet så jag hade rätt roligt ändå. Däremot gäller det ju att balansera saker och ting, jag använder familjen och träningen som stresshantering!

Familjen låter kanske lite konstigt, och visserligen är inte tålamodet på topp, en samtidigt är det liksom så ”enkelt” med barn, om man bara tar sig tid. Idag hämtade jag bara Lukas (Oliver skulle på innebandy och blev hämtad av en kompis) och han fick bestämma vad vi skulle göra. Det blev ”äta pannkakor”, så då bestämde jag att det fick bli på Rosetten på Kålgården. Vi satt nästan själva där, åt lite gott och småpratade lite, han ritade lite i barnhörnan och jag tittade på. Supermysigt och väldigt, väldigt avkopplande!

Gott att äta en hallongrotta i solskenet…
…och kanske bläddra lite i en tidning. 

Träningen är ju på ett sätt lite klurigare, det gäller ju inte att man blir stressad över själva grejen att man ska åka och träna med, men om man bestämmer sig för att man helt enkelt tar sig den tiden så är det ju också ett superbra sätt att varva ner på. Kroppen känns skönare och huvudet rensas, så får man energi till att jobba hårt nästa dag med 🙂 Allra bäst är sparringen, det är helt klart nödvändigt att bara fokusera på nuet där! Kom från just sparring nu ikväll, och känner mig hyfsat balanserat, helt klart lugnare och dessutom tämligen nöjd med mig själv. Så även om det kan bli lite stressigt runt om, så tror jag ändå att det håller saker och ting på en vettig nivå – ni ser, jag fick till och med tillräckligt med ro för att blogga en sväng!

Majsplockning

Förra onsdagen var vi ju och plockade majs med barnen, jag och mormor. Det är ju väldigt tacksamt, det går fort att få ihop ganska många och alla kan vara med och plocka. Barnen tyckte det var otroligt roligt, och jag med 🙂 Vi köpte även lite goda rödbetor där, de åt jag och maken upp med lite ädelost på häromdagen (bra tips om man nu inte har getost eller så hemma).

Jag kom faktiskt i håg att ha med den riktiga kameran, så här kommer ett gäng bilder:

Det är spännande att gå bland majsen när man inte är så stor. 
Oliver var superduktig och både plockade och skalade all sin majs själv. Det enda han fick lite problem med var att äta den sen, inte lätt att äta majs när man har två lösa framtänder!
Han börjar se så stor ut… hur gick det till?
Självklart åt vi dem nykokta, med smör, salt och vitpeppar… så gott!

Skön lördag

Idag har varit en ganska skön och lugn lördag, även om vi gjort lite smått och gott. Vi har liksom inte direkt haft nån brådska, så det känns ganska avkopplande! 🙂

Vi har fikat…

Varför inte äta sin chokladbiskvi med kniv och gaffel? Lukas är lite
rolig, oftast äter han bara kanske en fjärdedel av kakan han väljer,
men han ska ändå prompt ha en egen. Inget sockerbegär där inte!!!

…hittat tapeten vi vill ha i hallen, men inte kunnat bestämma oss om garderobslösning…

Ginger Photowall från Midbec, fastnade direkt för den!

….och grejat en del i trädgården. Skönt att få undan studsmatta och lite utemöbler, det kändes lite som det här var sista rycket med sommarvärme.

Känner man att man inte styrketränat tillräckligt i veckan så kan man ju alltid
ge sig på att flytta 1 ton sten eller så…

Nu blir det lördagsmys, med resterande ostar från Göteborg… Mmm….

Weekend pleasures

Vilken helg!

Jobbveckan avslutades med fest i ett sommarhus ute vid Isaberg med hela jobbet – var lite otaggad tidigare i veckan men i fredags var jag på G och jag hade hur trevligt som helst!

Min envetna förkylning har suttit kvar, så jag har bara vågat köra styrketräning, men jag kan jag inte påstå att kroppen inte fått jobba ändå den här helgen – vi har grejat massor i trädgården och bla flyttat en massa sten. Pust! Fast ändå härligt i solen….

I lördags blev det riktigt lördagsmys för mig och maken – en ostbricka med allt gott vi köpte på Ica Focus i Göteborg förra helgen:

Fänkålssalami, parmesankorv, Brie Mieux, Tryffelbrie, Blå korn ädelost, Comté och självklart makens goda aroniasylt till…. Mmm….
Jag vet inte om det är helt lagligt att äta så här gott 😉

 Vi har lite olika smak när det kommer till vin, maken och jag – rosé gillar vi båda två (helst white Zinfandel), men annars föredrar jag rött framför vitt och han är motsatsen. Tur man kan välja olika 🙂

Haha, när jag lade upp den här bilden så fick jag en känsla av att jag fotat rätt mycket vin-bilder 😉

Nu är kroppen trött och äntligen ren (har gått runt i lager på lager av svett och smuts nu när vi grejat idag, guuud så skönt det är att duscha sen då), och det är dags att bara slappa i soffan en stund. I morgon blir det ÄNTLIGEN sparring igen, hurra!

Livet, Universeum och allting

Ett par snabba från helgens besök på Universeum. Vi skulle ju fotat de vuxnas ”safari” på ICA Focus med… 😉 Herregud vad jag älskar den affären. Tur man inte bor där, jag hade vägt 90 kg minst….! Många goda ostar fick jag med hem i alla fall, men jag får väl åtminstone vänta tills mitt smaksinne återvänt efter den här förkylningen!

Det är ju ändå väldigt mysigt att ha apor lösa sådär precis inpå. Den här lille rackaren stod väl en decimeter bort eller så!
Klart man är glad när man får ha med sig bästa kompisen till Göteborg!
Lite skräckblandad förtjusning inför dinosaurerna kanske….

Sjukligt envis

Lukas har inte varit sådär tvärdålig idag, men lite feber och en rejäl förkylning gör ju ändå att det inte är läge att gå till dagis. Däremot var han väldigt bestämd på att han ville gå ut och rita med gatukritor i ösregnet, så då var det bara att ta på hela regnstället :

Han är extremt tveksam till att bli fotad, av nån anledning, så man
får liksom lura sig till ett foto, eller ta ett i smyg. 
Så liten och så stor. 

 För övrigt så vägrar jag envist att höst-anpassa mina blomlådor vid entrén, och än så länge är de väldigt fina…

Energismoothie

När man har träning som börjar klockan 18:15 (kickboxingen) så kan det bli lite mycket att äta en hel måltid till efter jobbet, men man vill ju ändå fylla på med lite energi inför det som kommer. Då funkar det perfekt med en smoothie, är man på ”resande” fot är det bästa som finns en Coco Sunshine från Naked Juice Bar, men är man hemma funkar det ju att göra en egen. Här är min favorit:

Energismoothie
ca ½ dl frysta bär – jag valde hallon och blåbär
1 liten banan
1 dl proteinpulver (just nu gillar jag Banan)
1 dl yoghurt
2 dl mjölk
ev. lite mynta eller ingefära

Mixa och drick väl kyld!

Ger både en bra bas med protein och lite snabbare energi från bananen. 
Igår var det sparring, och den här gången fick vi testa att köra med en domare och med en coach. Fantastiskt roligt, men även lite svårt att anpassa sig mitt under pågående rond 🙂 Men jag är jätteglad för att få tips, det är sååå mycket roligare när man känner att man har möjlighet att förbättra sig…
Idag är jag hemma med en liten sjukling, Lukas har lite feber och är förkyld. Hoppas att det inte blir värre, i så fall kommer det nog inte bli långvarigt. Det finns i alla fall en hel del att göra om jag känner för det – foga och måla tex, småsaker som är kvar i kontoret. 
Tog den här bilden igår vid middagen, ser inte så sjuk ut här direkt, mest busig 😉

Det är lite som att titta på apor i en djurpark

Som jag skrev häromdagen så är det ju inte fel med lite ilska när man tränar, guuuud vad mycket bättre det går! Och när det går bra på träningen så blir man ju dessutom glad, Win-Win!

Tror jag ska fortsätta med mitt 2-delade pass ett tag, det känns som det funkar jättebra. Ben/rumpa en dag och helt enkelt överkropp den andra dagen. Dessutom blir det inte lika ”känsligt” om jag missar ett pass, det hinner ändå inte gå så många dagar mellan… Men vad hungrig man blir av styrketräningen, åt som en häst i går. Iofs avslutade jag dagen med lite tårta, men det gör ju sitt för psyket om inte annat 😉

Den här hösten lär bli tuff jobbmässigt, det finns i princip oändliga mängder jobb som ska göras, så då känns det skönt att kunna tanka energi från träningen, och dessutom rensa huvudet under tiden. Nu gäller det bara att hålla höstens alla kommande förkylningar på avstånd 😉

Ni ser va, mycket mer positivt. Tänk hur mycket lite ilska kan förändra saker….. 😉

Efter jobb/skola/dagis igår åkte vi till stadsparken en sväng, bäst att passa på i den sista (?) sommarvärmen! Där har vi verkligen två ungar som gärna rör sig, det klättras, hängs, jagas, göms och skrattas hela tiden… Dessutom undrar jag om inte Lukas nu är precis lika duktig på att klättra som klätterapan Oliver, eller kanske tom ännu galnare…

Numer finns det ingen del av stadsparkens lekpark som den här herrn inte når. 
Men visst, han har en bra lärare med 🙂 

Det gäller bara att ta några djupa andetag och låta dem hållas….

Skit-tisdag

Det var ingen bra dag igår, som de flesta nog redan sett på facebook så började den ju med att Lukas vaknade med 39 graders feber, och dessutom fick vi reda på att felet på bilen var att kamkedjan var defekt (hade blivit för lång?!?!?!) vilket de absolut hävdade att de inte kunnat se när de bytte KEDJEsträckaren för en månad sedan?! Känner mig något skeptisk, minst sagt…

Stackars liten…

För att liksom toppa av det hela så var det ju fastedag med. Alltså jag har ett tips – om man nu ska ha en fastedag så är det EXTREMT svårt att ha det när man är hemma en dag. Att mata sonen med pannkakor, glass och bullar för att få honom att få i sig något alls är väl ok, men inte när man själv känner för att bara trycka i sig maten själv 😉 Jaja, jag överlevde, ca 30 kcal över min ”budget” på 500 kcal. Och idag får jag ju äta som vanligt 🙂 Men jag SKA klara hela augusti… tror jag. Helt sjukt så mycket ursäkter jag kan hitta på för mig själv för att jag BORDE få äta den där glassen/wienerbrödet/pannkakorna.

Kvällen avslutades med en sista sällskapsspel-kväll med min bror, innan han åker hem till Göteborg. Mycket trevligt, även om jag bara vann ett av spelen 🙂

Känner mig rätt oinspirerad till det mesta just nu, så hjälp mig gärna med skrivtips….

Hemresan

Av diverse olika anledningar orkar jag inte direkt skriva så mycket nu, men hemresan tog i alla fall fyra dagar. Den första dagen blev lång, dels pga en hel del köer vid rivieran och inne i Italien, men även pga helt sjuka köer vid St Gotthardstunneln. Till slut gav vi upp och körde över passet istället, vilket typ tog 20 minter – vi borde gjort det på en gång istället! Dag två – söndagen – spenderade vi på Europa Park i södra Tyskland. Det var helt fantastiskt, en makalös park med mängder av aktiviteter för barn i alla åldrar – inte riktigt lika mycket för vuxna att åka som i HeidePark, men ändå mycket mer än i de flesta andra nöjesparker. Fin och välskött par, med många roliga teman!

Därpå var det ytterligare två dagars bilfärd hem, ungefär 7 timmar vardera vilket kändes rätt lagom.

Men här kommer lite bilder från EuropaPark!

Massor med fina stora lekplatser – bara där kunde vi säkert spenderat hela dagen egentligen. Det hade inte varit svårt att fylla 2 dagar här!
Barnen åkte allt de kom över, det blev kanot….
…taxibilar…
…radiostyrda bilar (inte mindre än 8 gånger!!!)….
…flygplan….
…luftballong….
….och racerbilar, bland mycket, mycket annat!
Ja det fanns ju en massa roliga saker att köpa med förstås, även om det nu aldrig blev en vikingahjälm ändå…

 Mitt råd – åk dit! Visserligen långt söderut i Tyskland, men en fantastiskt fin nöjespark. Och kör gärna två dagar! Söndagen, när vi var där, var det inte så mycket folk, och vi köade aldrig längre än ca 5-10 minuter till något, det mesta barnen åkte var det ingen kö på alls trots högsäsong!

Det var allt, från semestern!