En söndagspromenad i solen hade inte varit fel

Oj vad lite bloggat det blivit den här veckan, det är nog rekord, men det har varit lite av ett mentalt vakuum efter att vår sista stora mässa startade i tisdags. Gud så skönt att hösten är ”över”, jobbmässigt. Eller tja, det är ju inte så att det inte finns massor att göra, men det är ändå inte alls samma tryck o stress som det har varit. Vi hade ju lite tur i oturen här hemma med, Lukas blev sjuk i onsdags, men då var ju mässan i gång så då passade det mig rätt bra att VAB’a. Förra veckan hade inte varit lika smidigt (Tobbe har ju oxå fullt upp).

Tyvärr blev även Tobbe sjuk i fredags, vilket iofs resulterade att jag fick gå på den årliga glöggfesten där vi inte hade nån barnvakt, så det var lite blandade känslor från min sida… ”vad synd att du är sjuk, fast vad kul att jag får gå på fest” typ….. Som vanligt en väldigt lyckad tillställning, även om jag nu inte alls verkar kunna dricka nån alkohol nu för tiden? Två 33 cl öl, en snaps och en 4:a whiskey – inte så mycket på en HEL kväll när man äter julbord samtidigt, men det var nästan för mycket ändå… Vet inte om det är nån ”rest” från att jag lämnade blod förra veckan, eller om det är nåt annat som påverkar, men det bådar ju inte sådär jättegott inför nästa veckas cocktailfest… =/

På tal om festen så har vi bakat och grejat idag igen, jag och barnen. Lukas imponerar mig stort faktiskt, han är jätteduktig och noggrann och vill väldigt gärna hjälpa till med maten/baket. Tror faktiskt att han är lika duktig som Oliver i köket, trots att han bara är 3 år! Han pratar oerhört mycket nu också, det är så charmigt att höra de långa, långa haranger av påståenden och frågor som strömmar ur honom, många skratt blir det allt!

För övrigt har barnen varit ute och lekt i det fantastiska vädret idag med. Jag skäms lite för att erkänna att jag har knappt varit utanför dörren, har mest velat sova och känt mig bakis – jätteslöseri med en sån fin dag…

Full fart på den lille, som för övrigt är frisk nu om man bortser från den rinnande lilla näsan. 

Storebror tränar ju innebandy, så lite koll börjar han ju få på klubba och allt 🙂

Som en sista litet tillägg kommer ett par bilder på hallen med, det är ju liksom lite svårt att fota så man får med så mycket, speciellt när man inte orkar byta objektiv på kameran…

Halltapeten fick faktiskt fortsätta ända ut i vardagsrummet. En
ny sko-byrå från IKEA blev det med, oerhört bra möbel!
Vi har ju två olika tapeter i hallen, förutom en del vita väggar. Här syns en del av den andra tapeten.

Snor, snor, massor av snor

Idag har det varit en VAB-dag här hemma. Det är Lukas förkylning som sakta men säkert förvärrats, så det fick bli en vilodag hemma. Eller tja, vilodag för honom, jag har haft full upp! Först blev det en promenad runt Järstorp med Lukas i vagnen och mamma som sällskap, sen lite goda våfflor efter vi hämtat Oliver i skolan. Har dessutom ÄNTLIGEN hunnit städa här hemma, efter allt fixande med hallen o annat har det hunnit bli minst sagt skitigt här, och det är sååå skönt att få det rent nu när allt är klart!

Hur morgondagen blir vet jag inte än, vi får försöka avgöra statusen på lilleplutten i morgon bitti, men det lutar väl åt att han behöver få ta det lugnt minst en dag till för att hinna bli bättre.

Lukas är förresten oväntat tålmodig – tex älskar han verkligen att pussla, och löser utan problem de lite större pusslen (typ 25 bitar) som är Olivers, helst flera gånger dessutom. Men det är klart, det är ju lättare när man är själv hemma utan en storebror som gör en massa intressanta saker man inte vill missa. Fia-med-knuff är en annan favorit, fast det är lagom att gå med EN gubbe runt, tycker vi nog båda!

24-timmars chili

Åter en helg till handlingarna, och som vanligt hinner man inte med alls så mycket som man hoppats på. Vi har i alla fall fått klart hallen nu, med alla lister och smått jox, men jag har inte haft möjlighet att fota i dagsljus så jag får återkomma med bilder.

Därutöver har vi planerat inför en cocktailfest vi ska ha för min avdelning på jobbet, varit över hos grannarna på lite käk och trevligt snack, gått på bio med barnen och sett Flygplan (allvarligt talat, de kunde väl gjort NÅN mer twist på den så det inte hade varit en EXAKT kopia av Bilar?) , gjort en fotobok och lite annat smått och gott.

På tal om gott så har vi i helgen ätit en 24-timmars chili, sjukt gott och väldigt smidigt, här kommer receptet!

24-timmars chili
Kvällen innan:
Gnid in ca 1½ kg benfri fläskkarré med en kryddblandning bestående av:
tomatpure
pressad vitlök (mycket!)
chilipeppar / chilipulver
salt
spiskummin
peppar

Svårt att säga mått här, men tänk att det ska vara nog kryddor för att smaksätta hela köttbiten, så snåla inte!
Lägg i en ugnsfast form eller gryta, häll på 1 dl öl och sätt på locket. Nu ska den stå i ugnen över natten (ca 8 h) i 125 grader – det blir helt enkelt en Pulled Pork av den.

Morgonen:
Ta ut köttet och dra isär det med två gafflar. Tillsätt:
3 burkar krossad tomat
2 dl öl
2 burkar med bönor (jag tog svarta och canneloni)
2 hackade gröna chili’s
2 hackade röda chili’s
1 hackad torkad chili
2 hackade schalottenlökar
3-4 klyftor finhackad vitlök
3-4 msk tomatpuré

Så, nu är allt klart, förutom att den ska stå i ugnen ytterligare 4-8h på samma låga värme med lock då. Inte så mycket jobb, men den tar tid! Servera med en klick gräddfil och en rejäl näve nachos!

Det här är inte en maträtt som ser vacker ut, ska erkännas. Den hade iofs gjort sig bättre på bild i en skål med gräddfil och nachos, men vid det laget hade vi ju sällskap och då kan det ju kännas lite knasigt att dra upp kameran!

Missa nu inte heller att fujidirekt har halva priset på fotoböcker ett tag framöver, jag brukar försöka beställa så jag har lagom till det är dags med julklappar!

Koden nu är FOTOBOK50NOV2013 . 

Ett delikat problem

Jag är ju nuförtiden relativt duktig på att hålla mig till en bra kost. Enligt mig är det att äta varierat, ingen snabbmat, få och i så fall långsamma kolhydrater, gärna ekologiskt, hellre lite fullfett än light osv. Självklart blir det både ett och fem avsteg från detta, nån semla här och en baguette där, men på det stora hela känns det ändå ok.

MEN jag tycker ju det är så vansinnigt roligt att baka med ungarna! I går gjorde vi scones, på dinkel och rågmjöl, men det blir ju liksom ändå som en degklump i magen känns det som. Både Lukas och Oliver gillar att hjälpa till, och jag tycker ju själv att det är väldigt roligt med, men jag vill ju liksom inte stå där med en hel kladdkaka hemma en tisdagskväll – så bra karaktär har i alla fall inte JAG. Dessutom vill jag ju inte att ungarna äter en massa ”skit” heller, det blir nog med vita kolhydrater ändå utan att vi lägger till hembakt var och varannan dag.

Baka bröd kunde väl vara ett alternativ, men eftersom ingen av oss äter frukost hemma på vardagarna så känns det ju lite… onödigt? Och allt med jäst i tar alldeles för lång tid tycker barnen (nä ok, det är jag som tycker det egentligen)… Kanske skulle baka o ta med till jobbet, kan ju alltid göda kollegorna lite 😉

Halloweenpreparationer

Jag verkar vara den enda som fortfarande inte riktigt fått kläm på när Halloween är, men nu tror jag att det har gått in att det är i morgon i alla fall. Lite bus-eller-godis godis inhandlat, och dessutom kom maken hem med en sån här igår:

Min allra första riktiga halloween-pumpa 🙂

Jag har aldrig gjort en riktig sån innan, men jag har varit sugen hur länge som helst, fy vad roligt det verkar! Sen är det ju inte svårt att få inspiration heller, på nätet kan man ju hitta tex såna här:

Rovdjuret….
Bara så sjukt cool!

Sen har jag ju som sagt aldrig gjort nåt sånt här innan, så jag siktar väl snarare på nåt sånt här:

Gissar iofs att jag och barnen kommer att slåss om att få göra pumpan… =D Nu är då bara frågan – vad gör man av innehållet? Finns det nåt roligt / gott recept??? Har förstått att sån pumpa lätt blir lite trådig…

Badkalas

Har precis landat hemma efter dagens mycket lyckade badkalas. 13 barn och lika många vuxna, inte illa att alla verkade ha roligt ändå 🙂

Fredagskvällen spenderades på cupcakes-bakning med Lukas. Det går riktigt bra att ha med honom i köket nu!

Kattmuffinsen till barnen såg väl lite tveksamma ut, men föll väl ut hos barnen i alla fall. 
Leilas choklad- och jordnötsmuffins blev en hit – fast då hade jag halverat sockermängden i receptet på både frosting och cupcakes. Fattar inte riktigt varför de ska vara så söta att tungan krullar sig egentligen? Gjorde samma med barnens muffins, de blev jättegoda och söta ändå, utan att bli sliskiga. 
Nu var det ett tag sedan vi badade, och det märktes. Det var lite läskigt i början, men sen kom även Lukas igång!

Det är så skönt att Oliver är riktigt duktig på att simma nu, de hoppade, dök och lekte oavbrutet!

Kalasdags

Skit, skit, skit, jag tror att jag hade lite förkylning kvar i kroppen när jag tränade i måndags, och nu hänger liksom någon slags rest-förkylning kvar. Vad surt det är… Har kommit fram till den mycket vetenskapliga upptäckten att om man är lite förkyld så sitter dessutom träningsvärken kvar mycket längre och blir värre. Men, eftersom jag är lite förbannad på att jag är lite förkyld, så tänker jag nog köra ben idag. Jag VILL inte gå en vecka till utan att träna, jag trivs inte alls med mig själv då!! Ett par dagar är ju skönt att vara utan, men sen… hela kroppen kliar och jag blir bara obekväm. 

Nåväl, nog om det. Till helgen ska Oliver ha badkalas ihop med sin bästa kompis, så min fredagskväll gissar jag kommer gå åt till att baka cupcakes. Tårta känns lite slabbigt i ett badhus, men det är ju kul att ha något som är lite festligare, och då funkar ju cupcakes bra. Hittade två varianter på recept.nu, men är det någon som har några andra idéer?
Leilas cupcakes, recept finns här
Leilas cupcakes, recept finns här.
Måste inhandla godispåsar med, fast det blir kanske med en liten leksak i med så inte det blir så mycket godis… Gillar ju inte när ungarna får ½ kg godis med sig på kalas, så jag vill inte själv bidra med den ”traditionen”. 

Wasgij

Förutom höstpromenaden så blev det lite social samvaro med grannarna i helgen med, mycket trevligt. Det blev lite ”mexikanskt” tema, med Pulled Pork Pita, gräddstuvad majs, inlagd rödlök, guacamole och ugnsrostade tomater. Lite mer svenskt blev det med efterätten – äppelpaj – även om vi nu var så mätta att vi knappt orkade äta nåt…

Söndagskvällen spenderades så här:

Ett tusenbitars Wasgij-pussel 🙂 Det var flera år sedan sist, och nu var jag jättesugen. Barnen fick oxå vara med, såklart, efter egen förmåga och vilja. 

Mer ork än mig, i förhållande till storlek*!

Förra helgen gick vi ju ett varv runt Munksjön med barnen – Oliver på kick och Lukas på cykel. Självklart stannade vi i det lilla ”utegymmet”, eftersom mina små apor hade lite extra energi till övers….

Oliver är riktigt snabb på armgång, både framlänges och baklänges! Kan
ju lätt säga att han slår mig där…
Klart Lukas med ska pröva! Han hänger ju helt själv, men ska man
ta sig framåt så måste man ha lite hjälp!

Inte ett ljud om att det var jobbigt, trots 5 km – det finns mycket energi i de barnen!!!

*Nu är det ju kanske lite skillnad, när man är barn. Jag har ett intensivt kroppsminne av hur det kändes när man klättrade och gick armgång när man var liten, och jag kan ju säga att det är inte direkt i närheten av den tunga, jobbiga känslan man har nu….

Tidstapp och tandlossning

Idag, mitt i allt annat stress som är på jobbet, ska vi åka på konferens med vår nybildade avdelning. Vi ska bo på hotell Mullsjö (håll i hatten, här är det exotiska resmål som gäller) och är tillbaka i morgon, men det känns som det blir lite stressigt… Jaja, jag får i alla fall äta hotelfrulle i morgon, och bara det gör ju saker och ting lite bättre 🙂

Min träning ligger lite på is den här veckan, dels går ju min torsdagssparring bort idag då, och styrketräningen på lunchen blir för stressigt just nu. Försökte i måndags, men insåg att det inte blev nån vidare bra träning av det när man kände sig jäktad och hade huvudet fullt av annat. Så just nu funkar inte min stresshantering =/

Lördagsträningen uteblir ju med, men det är ju av en rolig orsak, jag och maken ska åka till Göteborg över dagen för att SHOPPA! Är sååååå shoppingsugen nu så jag tror jag avlider, vilket då självklart kommer innebära att jag inte hittar nånting men maken hittar säkert massor… Varför är det alltid så när man liksom VILL shoppa?

Avslutar i alla fall med en underbar bild på världens stoltaste 6-åring, som äntligen tappat sin första tand! Den har varit mer eller mindre lös i nästan ett år nu, så nu var det verkligen dags 🙂