Kort o gott

Kort rapport – Lukas är feberfri sedan i lördags, den nya penicillinkuren gjorde stor skillnad! Nästa gång han blir sjuk ska jag be att få något annat än kåvepenin direkt…. Idag är första dagen på dagis för honom, idealiskt hade väl varit om han kunnat vara hemma hela veckan men vi har banne mig inte råd att vabba mer…

För övrigt, idag åker jag på säljmöte på Hooks herrgård. Ska bli skönt – vi stannar över natt och jag ser fram emot att få sova utan en arg/ledsen 2-åring på mig… Är däremot sjukt trött efter en helt galen natt så jag hoppas att jag inte somnar mitt i allt… Förhoppningsvis blir det i alla fall bastu och god mat i kväll =)

Efter att ha ätit både julbord och jullunch så känner jag mig nu inte direkt sugen på julmat längre… Hur gör ni över jul, kör ni ”allt” som vanligt eller hur gör ni? Jag börjar luta åt att skippa 4/5 av julmaten, kanske bara lite janson, brysselkål och köttbullar… Barnen lär väl inte äta så mycket julmat i vilket fall.

Saker man lär sig när man har sjuka barn

o ALLT inklusive äcklig Kåvepenin går ner om man bara får en ruta fin, mörk choklad efter. (eventuellt kommer han aldrig mer kunna äta choklad sedan, men det lär vi väl märka)

o Ipren går numer under namnet ”den Goda Medicinen”, alvedonen är inte alls lika poppis (helt tvärtemot vad de flesta barn verkar tycka)

o Som vanligt blir alla barn som kommer in på akuten mirakulöst pigga tills läkaren undersökt dem. ”Men han ser ju jättepigg ut och orkar leka, det kan väl inte vara så farligt…”

o Man kan tydligen ha 40 graders feber varje natt i över en vecka.

o Om man har en telefontid med en läkare mellan 10 och 11 så kommer den läkaren ofelbart ringa i exakt samma sekund som man öppnat en bajsblöja och ska börja torka. Läkaren får helt enkelt vänta…

o Enligt samma princip ringer det garanterat någon de minuterna man passar på att ta en dusch.

o Det är något av en bantningsmetod att vara hemma med sjukt barn, i alla fall om man inte får släppa dem för 1 minut. Det är helt enkelt inte vidare avslappnat att äta något när nån skriker för full hals i örat på en.

För övrigt så fortsätter vi med 40 graders feber… Öroninflammationen hade i alla fall försvunnit, och de hittade inget annat uppenbart fel på honom så vi går enligt teorin att han fått en till kraftig virusinfektion precis efter den första… hurra….

Han missade därmed sitt första Lussefirande på dagis igår, och som det är nu håller vi alla tummar och tår för att han ska vara så pass pigg att mormor kan passa honom lite i kväll, så jag och maken kan gå på hans julbord med jobbet. Jag kommer däremot köra, så jag kan ta mig hem fort om det är nåt. Imorgon är det Olivers lussefirande, givetvis lagom i tid för att jag ska missa åtminstone första delen av ett stort möte på jobbet i morgon som jag vill gå på.

Jag kan nog, lite så här i förtid, konstatera att det här kan vara ett av de sammantaget värsta åren i mitt liv. FUCK!

Det börjar bli svårt att hitta på nya rubriker om att vi är sjuka…

Jag och Lukas fortsätter sjukstugan här hemma idag också, idag blir det tredje dagen med penicillin och i morse var första gången på en vecka han vaknade och var feberfri! Hoppas att han ska orka gå till dagis i morgon, lite för allas skull – han börjar bli tämligen rastlös här hemma och vi kommer få akut penningbrist lagom till januarilönen kommer =/ Inte för att man borde klaga på det, tur att VAB finns överhuvudtaget, men vad sjutton, jag känner för att gnälla lite.

En bild från gårdagen, när han somnade middag i soffan framför Teletubbies. 

Igår gjorde jag och Oliver om vår skidtur, det gick jättebra igen. Efter det lekte han med en kompis hela dagen, tills det var dags för skridskoskolan. Då var han nog ganska trött, för det blev tydligen lite jobbigt för honom, och han bröt ihop i slutet när han ramlade – men det är ju inte jättekonstigt efter en sån lång dag! Tycker han är jätteduktig som faktiskt inte ger upp meddetsamma när det inte går, och verkligen kämpar och lär sig nya saker =)

Själv har jag fått ungarnas sjuka nu, såklart, fast utan feber verkar det som *ta i trä*. Huvudvärk, snuva och hosta, men hellre jag än de. Min teori på varför den inte har slagit hårdare än är för att jag har ätit en massa D-vitamin hela hösten, har inte varit vare sig förkyld eller vintertrött på det sättet jag brukar bli. Kan varmt rekommenderas – jag beställer den här och äter en varje dag (en av dem kostdoktorn rekommenderar). Båda barnen får D-droppar, fast lite mer än det som anges, brukar ge 8-10 droppar.

Min kickboxing får vänta lite, åtminstone tills jag känner att jag inte blir andfådd av att bara resa mig, men jag tänkte försöka köra lite styrka på gymmet ändå, det känns inte ansträngande på samma sätt.

Aktiv dag

Idag har jag och Oliver varit uppe i Hallby och åkt längdskidor, han fick ett par av mormor förra året och jag har mina kvar som jag fick innan jag flyttade hemifrån, så det var bara att pallra sig iväg =) Var lite orolig för att Oliver skulle ge upp när det inte funkade meddetsamma, men efter min oerhört pedagogiska jämförelse med att det är som att sparka på sparkcykeln fast med en fot åt gången (haha, ja han fattade ju) så fick han faktiskt snabbt kläm på det och fick upp farten. 2 km blev det, och när vi var klara var han bara lite besviken över att vi inte kommit till den stora backen (han trodde vi skulle komma till en slalombacke i slutet fast jag förklarat att det är en helt annan sak) och ville åka ett varv till =) Det hade nog varit att utmana ödet, för han såg rätt trött ut, men kanske det blir ett varv i morgon med.

Duktig kille som kämpade jättebra!
Stolt men trött när vi var klara!

Det var sjukt vackert i skogen, hur mycket snö som helst, och lätt och fluffig med så den låg som ett täcke över granar och träd.

Solen tittade fram i slutet av turen.
Jag har inte åkt skidor på över 3 åt, senast var jag gravid med Lukas och inte så … smidig. Idag gick det ju väldigt sakta, men det kändes mer kul än jobbigt i alla fall 🙂

Efter skidåkningen fick jag lite bråttom, skulle följa med ett par kompisar ner och styrketräna, så det blev en snabb lussekatt och lite varm choklad och så iväg till Sportlife =) Är faktiskt riktigt roligt tom att styrketräna, i alla fall med lite sällskap och coaching.

Nu ska jag göra amerikanska pannkakor, det blev bara soppa till middag i dag så vi får nog fylla på magarna lite innan natten. Lukas äter typ ingenting dessvärre, hade hög feber för 5:e dagen i dag, så nu har vi hämtat ut penicillin som han ska äta i 5 dagar…. Hoppas det ger med sig så fort som möjligt nu, han står tryckt mot rutorna här och tittar ut på snön ”åka pulka, snö ute!” Tycker så synd om honom som inte kan vara ute och leka i det fina vädret… =(

Öron, näsa, hals och mun…

Jag vet inte om det är bara som jag inbillar mig, men jag tycker stackars Lukas har haft rätt mycket otur med diverse sjukdomar, öron- och lunginflammationer åtminstone det senaste året. Nu är det ju dags igen – över 39 graders feber som ofta snarare går mot 40, och varken ipren eller alvedon hjälper nämnvärt. Eftersom han dessutom har en otäck hosta så var vi just nere på Hälsan och kollade statusen – just lungorna lät ok tyckte hon, men däremot har han ju såklart öroninflammation i båda öronen. Inte riktigt så illa att hon vill ge penicillin – men vi ska höras i morgon och om han inte känns bättre då så blir det nog det trots allt. Vore rätt skönt att klara sig utan, för det är ju så sjukt äckligt och inte direkt roligt att ge…

Han lär väl ändå sova halvsittandes mot mig, precis som de föregående nätterna. Det är lite småbökigt, dels det uppenbara med att ha nån som sover PÅ en, men sen är ju han jättevarm och vill inte ha nåt täcke medan jag fryser som en hund trots att jag har det lilla elementet på mig… Men alltså, låg och tänkte på det i natt, det borde vara lag på att alla småbarnsföräldrar får en ställbar säng. Det är ju guld värt att kunna halvsitta/ligga och sova i en skön ställning jämfört med om jag hade pallrat upp 94 kuddar bakom nacken och det gäller ju även när det är man själv som är sjuk. Eller bakis, men säg inte att jag sa det… 😉

Jag hatar när barnen är sådär mycket sjuka, jag blir orolig och stressad, och dessutom rastlös av att inte kunna göra nåt. Lukas vill helst sitta i knäet hela tiden, även när jag typ klär på mig eller ska fixa mat =/ Nu älskar jag visserligen kroppskontakt över allt annat och njuter verkligen av att få gosa med honom, men det ställer ju till lite praktiska problem emellanåt.

Han somnade på vägen hem från läkaren, så just nu sitter han i bilen ute i garaget och sover, och jag har öppet ut till honom. Det är helt omöjligt att bära in honom sovandes, det resulterar ofelbart i att han vaknar och blir fly förbannad, så det är bättre att låta honom sova där han är, han sitter helt ok i sin stol och är ganska bakåtlutad.

Nåväl, nu är ni nog trötta på barnsjukor, lovar att blogga om nåt mer intressant ämne nästa gång…

Vinter

När man går in på yr.no och ser vädret för de kommande dagarna:

Då har jag svårt att inte le lite. För jag gillar att det är Vinter när det är vinter. Inte grått, blaskigt och bara råkallt, utan mycket snö och lite lägre temperaturer. Hade jag kunnat välja helt fritt så hade jag nog i och för sig skippat det här med vintern och flyttat ner till varmare breddgrader, men nu är det som det är och då vill jag gärna ha en Ordentlig Vinter. Däremot avskyr jag verkligen att frysa, men jag försöker lära mig att jag måste ta på mig MYCKET kläder på vintern (borde ju inte vara så svårt att lära sig kan man ju tycka). 
Vackert är det med, med vintersol och snö. 
Dessutom älskar jag att åka skidor – och med skidor menar jag framförallt slalom. Min bror älskar typ alla vinteraktiviteter – skridskor, längd och slalom, men hittills har jag helt enkelt varit i för dålig kondis för att tycka att längdåkning är nåt roligt, och skridskor KAN jag bara inte åka. Det sitter nån mental spärr för det… Slalom har jag åkt sen jag var liten, men några skidsemestrar har det inte funnits pengar till utan de lokala backarna har fått duga, tekniken är väl ok men oftast är det benen som inte orkar med i slutet av dagen. 
Det ska bli kul och se om det går nåt lättare i år, när grundkondisen är lite högre, kanske att det får bli lite mer längd och slalom när brorsan kommer hem =) Om inte annat är det ju både roligt och jobbigt att åka pulka en hel dag, och DET lär det ju bli en hel del om barnen får bestämma =)
Lukas är helt klart mer taggad när det gäller snö i år än han var förra året. Kan ju iofs bero på att han är lite mer rörlig i vinter, även med overallen på. 
Snowracer var ju jättekul!

Bakis

Eller ja, lite lätt i alla fall, som tur är känner jag mig mest trött =) Igår var det glöggfest, vi var ovanligt många den här gången (14?) och som vanligt så var det riktigt, riktigt roligt! Ett jättefint julbord (knytis så alla tar med varsin del), årets glögg (var sådär, saknade den där ingefäran som det skulle smaka) och en hel del dricka i form av öl, snaps, vin och drinkar. Självklart blev det en klassiker – Draw – som är en något mer vuxen variant av Skissa & Gissa. Alltid väldigt, väldigt roligt!!

På förmiddagen i går var Oliver och maken på Hotel Transylvanien (bio), han var feberfri från och med fredagen, men han är väldigt trött och hängig fortfarande – i torsdags var första gången i hela hans liv när han själv sa att han var trött och ville gå och lägga sig, och då var klockan bara 18! Båda barnen har spenderat natten hos mormor och morfar, så vi har lite riktig bakfylle-slappar-dag här just nu. Om en stund kommer alla hit och då blir det adventslunch med en skinka som just nu är i ugnen, och tomtegröt som morfar kokar. Ska bli gott! I alla fall luktar det sjukt gott här nu, och i uterummet eldar vi för fullt för att få upp värmen tills vi ska äta =)

Nu ska jag slappa lite, lite till, innan det är dags att ta tag i sig igen! Ha en skön helg!

Det är jag och Kissie….

Har haft lite kläd-ångest gällande de kommande festligheterna, min festgarderob är minst sagt ganska tanig. En del klänningar är helt enkelt för stora (visserligen kul) och en del omoderna (jag går inte så ofta på fest tydligen), så det som blir kvar är en sorglig samling – två lite festligare klänningar i kort modell. Partytoppar har jag inga alls, den enda jag trodde jag hade kvar visade sig vara trasig, så idag fick det bli en tur upp till A6 för att försöka hitta nåt. Har letat tidigare, men jag kan verkligen inte ha modell rak och supervid, eller inte utan att se höggravid ut i alla fall. Till slut landade jag inne på Esprit, och där hittade jag ett helt gäng. Den jag föll för var såklart dyrast…. 400 kr känns som ganska mycket när man inte använder en festtop så ofta, men det var verkligen den jag gillade bäst, så det fick bli den till slut. Så – idag blir det faktiskt min första ”outfit” -bild! Känner mig oerhört mycket som en tonåring… 😉

Ser lite konstig ut på bilden, den var snyggare i verkligheten. Tror jag. 

För att väga upp det lite får jag väl ta med en statusrapport på den stackars sjuklingen här hemma – igår hade febern gått ner till strax runt 38, men idag var den uppe i 39 nu på eftermiddagen igen. Han är riktigt trött och medtagen, stackars Oliver!

Muskler jag inte visste fanns

Hmmm, den här månaden blir det totalt minst 7 VAB-dagar – 4 för Lukas och 3 (minst) för Oliver. Lite typiskt att allt samlas samma månad (och helst just så det drabbar jul-lönen), men vad ska man göra. Det verkar i alla fall gå åt rätt håll för Oliver, lite mindre feber idag (bara 38 grader), men han har svårt att få i sig mat och mår illa om han äter för mycket (mer än 3 skedar) vid ett tillfälle. Inte på ett sånt sätt att det är magsjuka, men febern gör nog helt enkelt att det är lite svårt att äta för honom bara.

Däremot gillade han faktiskt maten idag, eftersom jag hade lite lugnt omkring mig (Lukas har ju varit på dagis idag) så passade jag på att göra köttbullar, nåt jag rätt sällan brukar ta mig tid till annars så där på vardagarna. Dessutom gjordes dem på ett alldeles speciellt kött – i helgen var jag nämligen och hämtade 30 kg hel-ekologiskt nötkött från en bonde utåt Ölmstad till. Han är helt självförsörjande och köper bara salt och kaffe, gården var jättefin och han var supertrevlig – vi fick klappa kalvar, titta på grisar, hästar och höns. Det är några kollegor som har handlat av honom tidigare, och den här gången fick jag vara med på ett hörn med. Är väldigt glad för det, för köttet var verkligen superfint!

Från det ena till det andra så hängde jag ju med min jobbarkompis till gymmet och testade på lite styrketräning – skönt att ha en guide, dessutom behöver jag ha nån som puschar på lite för att inte bara fuska. Trots att jag tycker att jag är ganska träningsvan så är jag inte alls van vid den här typen av träning, så idag har jag sån sjuk träningsvärk att jag knappt inte kan röra mig. Haha, jätteklantigt! Går som en stelopererad tant på en sisådär 95 år eller så… Tur att ingen ser mig här hemma 😉

I morgon är det jobb igen för mig, då får maken vara hemma igen. Hoppas nu bara på att inte Lukas blir sjuk lagom till vi ska på glöggfesten i helgen (ta i trä och allt annat man kan göra)!

I God Tid

Sitter just nu ner en stund, för första gången på hela dagen tror jag… I morse fick jag den briljanta idén att baka lussekatter, så morgonen började med att jag och Lukas åkte till affären och handlade jäst och annat nödvändigt medan maken låg och sov. Som tur var så var min mor lite mer framsynt än mig, och erbjöd sig att hjälpa till under bullbaket, annars hade vi nog aldrig blivit klara! Oliver var fantastiskt duktig och gjorde två hela plåtar med jättefina lussekatter (och sniglar, fotbollar, älgar och annat)! Lukas åt mest russin, men han var inte så galen som jag var rädd för, så det gick ändå hyfsat smidigt med ett par extra vuxen-händer.

Inte så lätt att se, men den här bunken är gigantisk!
Mycket russin i lussekatterna!
Superduktig bagare med mycket tålamod!
Oj, till och med jag fastnade visst. 

Sen har vi varit ute, cyklat, gått och lekt, jag har hängt upp julstjärnor och börjat pynta lite smått, och så mitt i allt ihop ska det ju som vanligt ätas, sovas och bytas på, så jag känner mig lite mör nu. Gubben är tillbaka på Dreamhack, barnen kollar TV, och jag sitter framför brasan i uterummet och dricker glögg och äter en nybakad lussekatt… Känns riktigt, riktigt mysigt!!!

Aaaaaahhhhh…..