3 goda ting

De tre saker som får mig att må bra just nu är:

1. När Lukas tittar mig rakt i ögonen med dyrkande ögon och säger ”Älkar dig åttå mamma” och man får två mjuka, varma, goa barnarmar runt halsen i en hård kram. (Det skulle såklart gälla med Oliver med, men 6-års åldern kallas väl inte ”lilla tonåren” för intet. Jag är tämligen ointressant och verkar mest vara ganska jobbig för honom nu)

Förr eller senare lär väl den där dyrkan försvinna, så jag suger åt mig så mycket jag kan nu! 

2. När jag sparras, det är ett sådan totalt fokus på vad som händer NU. Inga andra tankar får plats i huvudet, kroppen är full med adrenalin och all energi är inriktad på nuet. Underbart.

3. Efter träningen, när jag kan sitta och lyssna på underbara historier om allt från ju-jutsuns grunder till konstiga fylleslag och nyårshyss från mina träningskompisar. De är fantastiska berättare, historierna är roliga, och det känns liksom tryggt och hemtrevligt att bara få sitta där och lyssna, vila och slappna av en stund.

Här kommer lite bilder från dagens aktivitet – vi tog med våra barn och Alicia (Oliver kompis) till Hallby. Jag och de stora barnen åkte skidor, och Maken drog Lukas på snowracer brevid. 
Vi hade packat lite matsäck med, varm choklad, hemgjorda chokladbollar och lite bullar. 

 Det gick trögt med skidåkningen idag, tror det kalla vädret gjorde snön mycket strävare än sist jag åkte (och vi har ju ingen valla heller). Efter 1½ timme var vi alla genomfrusna, visserligen inte mer än -7 grader, men det blåste riktigt rejält så kyleffekten blev stor trots rejält med kläder.

To Bieber or not to Bieber

*pust*

Är just nu stopmätt efter att ha ätit en kanongod burgare från Munchies OCH en semla… Maken fick bestämma menyn eftersom han fyller år, och visst har jag karaktär, men om jag får en semla framför näsan så kan jag faktiskt inte ansvara för mina handlingar 😉

Nu när han har firats lite så kan jag tala om att han fick en biljett till Insanity (Housefestivalen som ska gå uppe på Elmia om 2 veckor). Han, liksom jag, älskar ju att dansa, så han och en kompis till honom ska gå på det och skaka loss hela natten lång =) Hade jag haft barnvakt hade jag nog också funderat på det, men nu har jag inte det så det är bara att önska dem lycka till.

Han fick en t-shirt med förresten, tänkt att ha på sig när han går dit, men han är lite osäker på budskapet på tröjan… MIN tolkning är att man INTE gillar Bieber, men han tror att det är tvärtom (och han är INTE ett Bieber-fan) – hur tolkar NI bilden?

På tal om musik så känns det även riktigt bra att barnen verkar ha en vettig musiksmak, förutom möjligen att Oliver har blivit indoktrinerad till att gilla Erik Saades Popular 😉 När vi tex sitter i bilen så vill han helst lyssna på Skrillex, Scooter, DaDa Life eller Sean Banan (ok, man kan ju inte begära hur mycket som helst av en 6-åring), och Lukas är inte sen att ”sjunga” med. Mycket roligt, och väldigt charmerande!

Det gick ju bra… typ

Ah, men så var det då dags, Lukas har idag gått på sin första ”sim” lektion – minisim 1. Det var han och en liten tjej som var minst på sina 2½ år, de andra såg ganska mycket större ut. Vi trodde att han skulle springa rakt ut i vattnet, men just idag kände han sig tydligen lite mammig/pappig, för det tog ett par minuter att övertala honom att det var ok att bada fast inte vi var med i vattnet… Men sen blev det full fart minsann, fast det var ju inte så där värst intressant att lyssna på vad fröken sa direkt, det var ju mycket roligare att göra precis vad man själv ville.

Känns som jag hela tiden återkommer till att de är så olika, han och Oliver (som ju körde sin simborgarskola samtidigt). När Oliver råkar ut för något blir han jätteledsen och rädd, men Lukas halkade under vattnet två gånger och fick en rejäl kallsup utan att reagera mer än att han reste sig och spottade/hostade ut vattnet och sen fortsatte leka. Jag och maken satt och fnissade en del, när fröken skulle få honom att göra som de andra barnen gjorde….

Kul att få jaga badankor =)

Före och efter

Haha, nej, det gäller inte träningsbilder, utan något oerhört mycket mer komplicerat än så… I helgen passade jag på att klippa Lukas, som var hyfsat samarbetsvillig. Det är helt klart en upplevelse att klippa någon som inte sitter stilla i 2 sekunder och som man dessutom VET kommer tröttna efter 5 minuter. Alltså har man max 5 minuter på sig att klippa ett tämligen rörligt mål… Det blev i alla fall rätt ok, sen är det ju ungefär lika svårt att få ett skarpt foto på honom som att klippa honom, men här är lite före och efter i alla fall…

Bry er inte om kaksmulan, det krävdes lite mutor för att få hela 5 minuter. 
Här har jag använt det klassiska formatet ”lycklig efterbild” för att liksom visa att hela hans livskvalitet har förbättrats otroligt mycket efter denna makeover…

 Man kunde ju tänka sig att man kunde köra med trimmer, men dels har han ett så supermjukt hår att det knappt går, och sen passar han inte heller i det superkorta så bra.

För övrigt, för den som var nyfiken, så gick det bra för maken på hans första MMA-träning igår, det verkar ha varit roligt eftersom han ska köra igen på onsdag =) Det lät väldigt lockande att prova, får jag möjlighet med barnvakt eller så någon gång så ska jag oxå testa tänkte jag…

Inget Formex

Nähä, det blir inget Formex den här gången =( Min kollega har råkat ut för Kristallsjukan, stackarn, och jag är riktigt genomförkyld med (även om nog lite alvedon och ipren hade kunnat funka). Så synd! Den enda fördelen är att vi slipper åka fram och tillbaka till Stockholm, det tar sån tid och är såååå tråkigt.

Idag är Lukas tillbaka på dagis, näsan rinner ju på båda barnen, men i övrigt känns de helt ok.

Just nu längtar jag till helgen, vi är barnlediga hela lördagen (fram till läggdags) och på kvällen ska vi gå på bio – Django Unchained (Tarantinos nya). Har inte riktigt bestämt vad det blir på dagen, men förhoppningsvis lite träning, lite shopping, fika och kanske en bit mat någonstans. Maken fyller ju år nästa vecka, så då kanske det kan vara bra att ”fira” lite även om kassan tryter – alltid bra att ha en anledning ju… 😉

Det är ju också en anledning till att gifta sig!

Det har varit skönt att få lite rutin på livet igen, även om det bara varade en vecka innan det blev VAB med Lukas. När barnen har fått leka på var sitt håll – skola och dagis – så blir det inte riktigt lika mycket bråk hemma, och det är lite lättare att se hur goa de är =)

Oliver berättade i går på väg till simborgarskolan att han nu är kär i Alicia (vår granne som också går i hans klass) och hon är kär i honom. Jag frågade lite vad det betyder, och han sa att de skulle gifta sig när de blir stora. När jag frågade varför man gifter sig fick jag till svar ”Ja men annars måste man ju bo helt själv i ett hus och det vore ju inte alls roligt för då har man ingen att leka med”. Underbara unge!

Märks det att han älskar att bada? 😉

Lukas är lika charmig som han är busig, och dessutom är han väldigt kelsjuk och kramig just nu, något som jag verkligen älskar. Han kommer gärna upp (speciellt om han busat innan) och tar sina små armar hårt runt min hals och säger ”älskar dig, mamma”, tror sjutton att man smälter då…. 🙂 Han har också en helt uppsjö av små fasoner för sig, mycket grimaser och roligheter, och det är rätt ofta svårt att hålla sig för skratt även när han busar… I dag är han tämligen frisk, bara lite snorig, så i morgon blir det dagis igen.

Sover just nu middag i soffan. 
Själv känner jag mig riktigt dassig just nu, men jag hoppas det värsta går över tills i morgon så jag orkar åka till Formex. Håll tummarna!

Att sjunka eller flyta

Efter den otroliga storm av kommentarer jag fick igår, har jag valt ut en.. Haha, jag skojar bara, jag fick bara en. Det var A som ville ha inredningstips. Lite kul, för på torsdag – fredag kommer jag åka till formex och hoppas kunna få med mig en hel del tips inför våren =) Däremot tycker jag det är svårt att skriva om inredning, dels för att det finns så sjukt mycket bra bloggar av folk som jobbar med det här hela tiden, och dels för att det JAG tycker om min egen inredning kanske inte direkt är så trendstyrt utan mer personligt. Enkelt uttryckt gillar jag färg, och jag vill ha ett hem som känns… hemtrevligt, snarare än trendigt.

På ett helt annat ämne har jag såklart plockat upp pojkarnas förkylning idag. Lukas har varit hemma med marken i två dagar, vi hoppas på dagis i morgon men om det blir så eller inte vet vi kanske inte förrän framåt kvällen.

Ikväll börjar dessutom simskolan – simborgarskolan för Oliver och minisim 1 för Lukas (som ju inte kommer gå idag då såklart).  Väldigt synd att Lukas missar idag, vi är väldigt nyfikna på hur DET kommer gå. Min gissning är att han kommer se rutschkanan i den ”djupa” delen, springa dit och slänga sig ut direkt. Eller möjligen bara slänga sig rätt ut i vattnet…. Haha, efter flera år av dyra simskoleavgifter på en snäll och beskedlig Oliver så kommer de i alla fall få jobba för pengarna misstänker jag 😉

Här är den lilla busen. Håller på att lära mig lite nytt i photoshop, eller i alla fall friska upp lite gamla kunskaper.  

Prosit

Så typiskt att all den här fina snön kom nu när min bror åkt hem, vi skulle ju åka längdskidor och slalom, men det blev ju inte så mycket av det. Maken har inga längdskidor, han har lånat min pappas ett par gånger, men intresset verkar inte vara så stort där. Än så länge funkar det ju dessutom rätt bra att gå bredvid Oliver, det går ju inte så jättefort än.

Tyvärr räckte det tydligen med en vecka på dagis och skola – Lukas har nu feber och båda två är förkylda. Men eftersom Lukas typ missade all snö sist med så har vi ändå varit ute och åkt lite pulka och lekt i snön en stund, stackarn har ju knappt hunnit vara ute i snön alls. Blev ju såklart ytterligare en sömnlös natt. Verkar som vår otur tänker fortsätta det här året med…

På väg till affären för att handla lördagsgodis.

Nu ska jag i alla fall inte gnälla mer! Efter vår promenad blev jag vansinnigt sugen på en semla, har aldrig tidigare gått så här länge utan att äta en – normalt sett börjar min semmelsäsong i oktober 😉 Självklart blev det från centralkonditoriet, förutom att det ibland är liiiite för mycket mandelmassa så är de helt perfekta enligt hur jag vill ha en semla. Hade tänkt fota den, bara för att, men det hann jag aldrig 😉 Båda barnen älskar också semlor, eller rättare sagt grädde och mandelmassa, för det är nog det enda de äter…

I kväll eller i morgon ska jag göra en chiligryta att äta i taco-bröd tänkte jag. Hittade ett recept här på tasteline som verkade gott, och ska nog även testa att göra chilistuvad majs till, kan behöva något nytt tillbehör känner jag.

Den andra sidan

Kom just hem från att ha sett Jack Reacher på bio med Glenn och Tina, riktigt underhållande film för övrigt, men kände inte att jag kunde somna riktigt än.

Det känns som om jag bara klagat på barnen på sistone, men nu när de sover är de ju så snälla och söta så jag såklart får dåligt samvete för att jag inte berättar om alla BRA saker med dem med 😉

Oliver är egentligen inte sådär värst besvärlig nu, förutom att han krånglar med maten och retar sin lillebror… Däremot har han lärt sig så fantastiskt mycket saker i höst att det är galet, och nu över julen verkar även det där med att läsa ha lossnat – han kan få ihop ganska långa ord, och kortare meningar 🙂 Sen är han ju ”enkel” med, jag kan lita på honom och jag vet att han sköter sig, så han får ganska mycket frihet (lär bli värre för brorsan). Min stora, fantastiskt snälla pojke!

Lukas är ju då motsatsen, han är sjukt klåfingrig, retligt och måste alltid ha saker på sitt sätt utan kompromisser. Men han är också oerhört charmig och rolig, och hans minspel är helt underbart! Det pratas MYCKET nu, och han ger sig inte förrän han är säker på att vi förstått honom… Dessutom är han väldigt kelig och kramgo, nåt jag verkligen uppskattar. För nån vecka sedan började han säga ”älskar dig mamma”, och utnyttjar det såklart hejdlöst eftersom det gör honom helt oemotståndlig!

Såna här dagar, med tusen sammanbrott (tex plastmynt i vårt Playstation och nedspolade leksaker), känns det som man bara vill komma bort lite, men i vanlig ordning är det lättare att komma ihåg hur fantastiska de är när man fått lite tid ifrån dem. Bäst att passa på att blogga lite då med, så inte bara den ena sidan syns….

Men längdskidor är väl inte så jobbigt att åka?

Så där ja, så var den första och sista julmaten inhandlad. Vi tog ungarna och åkte upp till Coop vid 9.30, nästan inget folk så det var superskönt, speciellt som det alltid är en pärs att ha med Lukas i en affär. När man är 90 cm hög och snabb som en vessla försvinner man väldigt fort mellan hyllorna, speciellt när man ska busa hela tiden… Det blir en slags julmatskompromiss i år, jag vill inte se mer julmat allsoch  maken vill ha köttbullar och rödbetssallad, så nu köpte vi bara det och äter det som lite julfrukost / brunch. Till middag blir det det jag har på spisen nu – gott dillkött på det fantastiska ekologiska köttet vi köpte av bonden för ett tag sedan.

Om en liten stund kommer bror min hit, och då ska vi ge oss ut och åka lite längdskidor är det tänkt. Vet inte riktigt hur det ska gå till, för jag har sån träningsvärk i hela kroppen att den känns lite lätt avdomnad när man sitter still… Har varit oerhört redig den här veckan och både tränat 2 pass kickboxing och gått 2 rundor på gymmet, den senaste rundan i går förmiddags. Med trevligt sällskap och en bra ”coach” är det faktiskt riktigt roligt har jag kommit fram till! =)

Igår var vi ju oxå på julfest hos Jossan med familj, jättemysigt och man fick en liten kickstart på jullovet med god julstämning =) Barnen dansade runt granen och pysslade, och vi försökte väl mest överleva allt stoj 😉

Nu kommer brorsan, håll tummarna för att han inte får dra mig tillbaka 😉