Julklappsjakten

De som känner mig vet att jag ofta är ute i tämligen god tid med julklappar. Årets första inköptes någon gång i början av hösten, när vi var på Ge-Kås och köpte leksaker, men sedan dess försöker jag fylla på lite allteftersom.

Barnen är numer galet svåra att köpa paket till, eftersom jag gärna vill ge något vettigt, och inte bara färgglada plastleksaker som går sönder inom kort… De har ju liksom alla leksaker som finns, känns det i alla fall som (speciellt när man städar). Helst vill jag ju dessutom att leksakerna ska främja fantasin… Egen telefon eller platta kommer inte bli aktuellt för någon av dem (Oliver har dock redan en vanlig telefon), men nåt tv-spel kommer väl få bli julmorgonens underhållning.

Precis som de senaste 3 åren så kommer de även få en upplevelse – vi åker till badhuset i Skövde, sover på hotell och går och bowlar. Det brukar vara väldigt uppskattat, även om det inte blir ett fysiskt paket. Det är ju förresten inget de kommer lida brist på, mormor och morfar brukar komma med kassavis med julklappar….

Svårast i år var maken, vi bestämde oss för att börja byta paket med varandra igen förra året, det blir så tråkigt att inte få några paket annars… Till honom hittade jag faktiskt den perfekta julklappen förra veckan (nix, kommer inte skriva vad det var, han läser ju det här), så nu känner jag mig i princip färdig! Mycket skönt, den stressen är ju liksom inte rolig annars.

Men som sagt, det som återstår lite smått till är barnen (de är 5 och 9 nu, ifall nån glömt ;-), så har ni några tips här så tas det tacksamt emot!

Den här bilden är två år gammal, om jag inte minns fel, och jag måste säga att lite snö gör ju underverk med julkänslan…

Planering av julmaten

Idag har jag varit hemma och vabbat med båda barnen, som vaknade med magont, och eftersom det går magsjuka på dagis så tog vi det säkra före det osäkra. Det visade sig vara falskt alarm dock (troligtvis lite mycket julmat igår på julbordet), men nu fick jag ju ändå hela dagen på mig att fundera över julen!

Vi brukar alltid vara hemma hos oss och fira jul, så även i år, men i år äter vi även mat hos oss och inte ”bara” fika och ostbricka. Lite extra kul, speciellt som vi är en person fler i år med =)

Eftersom jag ALLTID har mat i huvudet, på ett eller annat sätt, har jag självklart även börjat planera vad jag ska servera på det här ”julbordet”. Eller ja, inte riktigt julbord, mer som ett festbord med jul-tema, för hur gott det än är med Jansons, köttbullar och skinka, så blir det liksom alltid för mycket av fet, stabbig och salt mat, vilket resulterar i att alla bara sitter i soffan och har paltkoma.

Alltså, mina funderingar går i följande banor:

Egengravad lax.
Rostad brysselkålssallad med pinjenötter
Crostini med prosciutto, fikon och nån ost
2 – 3 egengjorda sillar (tips?)
Picklad rödlök
Små köttbullesmörgåsar
Ceviche av nåt slag
Foccacia och hemgjord färskost
Ostar

Så, ganska mycket fisk (nytillskottet äter inte kött, men det är också gott att äta nåt annat än bara det), och så lite mer ”cocktail-format” på maten.

Det här är bara en första lista, dels måste jag kolla så jag hinner göra sakerna och inte allt ska göras precis innan servering, och sen kommer jag säkert hitta mycket mer inspiration framöver med… Men, jag tar GÄRNA emot alla förslag, helst på sånt som inte är helt traditionellt!

Dessutom måste man ju hitta på en trevlig välkomstdrink på jultema med, för att inte tala om dessert och kanske nåt litet att dricka efter maten med…

Kanske en gotländsk saffranspannkaka till efterrätt?

Pepparkaksbak

 Idag har vi haft lite .. ja, jag tänkte säga julmys, men det är ju inte riktigt sant. Men vi har i alla fall bakat pepparkakor och pyntat lite här hemma, pojkarna har varit jätteduktiga och bakat en jättesats alldeles själva, men hur man än vänder sig så tror jag att jag var den som var tröttast när allt var klart 😉 Det ÄR mysigt, men också jobbigt, och det finns tillräckligt med ”alltingärsåperfekt”-inlägg ändå nu inför jul, utan att jag behöver spä på det.

Här hemma bakar vi elgitarrer, barnvagnar, händer, pingviner, sjöhästar och giraffer till jul. 
Mitt tips är att lyfta in ett litet bord i köket, blir lite enklare för dem (även om det inte blir det för min rygg). 

Båda barnen har varsitt förkläde som de fick förra
julen, inköpta på Åhlens om jag inte minns fel. 

Det är ändå väldigt kul att se dem jobba bra ihop! (dvs utan att slåss)

 I morgon blir det lite första-advents-mys med grannarna, det blir nygjord julskinka och tomtegröt – gott i all enkelhet!

Halloweenförberedelser

I måndags var sista dagen jag var hemma sjuk, men jag kände mig ändå såpass pigg att jag lät barnen vara hemma med – om inte annat dövades en aning av det dåliga mammasamvetet där… Aktiviteterna fick däremot hållas lite stillsamma när jag var med, så vi passade på att pyssla lite till Halloween.

Jag är lite kluven inför hela grejen, jag älskar temat, att alla barn får klä ut sig, och det är roliga
dekorationer – men, lite sådär lagomsvensk som man är, jag tycker inte riktigt om det där att de ska gå runt och ”tigga” godis. Det blev iofs lite lättare förra året när jag fick lära mig att enligt amerikanska ”regler” så går man bara till de som har Halloweendekorerat utanför huset och alltså signalerar att de själva är med på det. Sen själva mängden godis blir ju en följdsak, men det går ju att dela upp på flera lördagar så visst, ingen ko på isen där.

Pyntet och pysslet är ju däremot rätt kul, barnen fick göra varsin liten minihink att ha godiset i, och jag gjorde en pumpa 🙂 Inget barnpyssel direkt, både knivigt och kladdigt..

När barnen tyckte att de suttit still länge nog (faktiskt längre än jag hade räknat med, fick säkert en timme lugn) så återupptog de det som verkar vara roligast just nu – Nerf krig. Det är faktiskt skitkul att kolla på, och de har vansinnigt roligt själva (tills det ofrånkomligen spårar ur såklart).

Nu blev det ju faktiskt en extra ledig dag på lovet för barnen, annars har jag tagit ledigt på fredag så då ska vi väl försöka hitta på något trevligt tillsammans. Hade först en tanke om Halloween på Liseberg, men misstänker att det kommer vara så mycket folk där på fredag att det mest kommer bli en massa köande, och då kändes det inte lika lockande längre. Om nån åker dit innan dess får ni gärna tala om hur det var – man är ju inte sämre än att man kan ändra sig 😉

På lördag kommer sen mina föräldrar hit på mat, och det står helt still i mitt huvud, kommer inte på något bra att bjuda på… Skit.

Surströmmingspremiär

I går var vi ute i Tenhult på något så roligt som surströmmingspremiär! Av ca 25 pers så var det (mig veterligen) bara en person som ätit det innan, vår Norrlänning, som dessutom fick bli guiden för kvällens kulinariska upplevelser.

Ute hos bästa kompisarna i Tenhult. 

Surströmming hade inköpts i Norrland, och öppnades sedan enligt konstens regler i en hink med vatten. Visst, det luktade väldigt skarpt, men inte på långa vägar så illa som jag hade förväntat mig, snarare lite åt danska-ostar-hållet sådär.

Inte ens maken tyckte att det var SÅ himla illa…

…även om inte alla gäster höll med.

 Det är ju inte en fisk som direkt har utseendet för sig, sådär lite blek och sladdrig… Inte helt enkelt att rensa, men det gick ju ändå till slut.

Vi hade både hårt och mjukt tunnbröd att välja mellan, till det var det såklart mandelpotatis, lök och gräddfil. 

Smaken då? Här var det betydligt fler som backade än när folk kände doften… Dock tyckte jag att det faktiskt var ganska salt och gott, och vi var fyra stycken av ca 25 som faktiskt åt upp och gillade surströmmingsklämman.

För de som inte blev mätta (förstår inte det 😉 så blev det grillat!

Det blev en väldigt trevlig fest, från start till slut 🙂

Dessutom fanns det lite sidounderhållning i form av luftgevärsskytte. Det är ju askul att skjuta på saker…

 Vi hade ju dessutom sanslös tur med vädret, kvällen var både hyfsat varm och dessutom regnfri…

Kommer jag äta det igen? Ja men visst, är det surströmmingsskiva så varför inte, däremot lär jag väl aldrig köpa det själv att äta. Fantastiskt roligt att ha testat!!!

Som ett barn

I helgen hade jag och maken en riktig lyxhelg – mina föräldrar tog med barnen på en weekend till Kolmården och flygmuséet i Linköping, så vi var helt barnfria från lördag morgon till söndag kväll! Det är inget som händer särskilt ofta, så vi passade på att dra till Göteborg en weekend för att hänga med min bror och hans flickvän.

Det blev en liten shoppingrunda, inte med så mycket shoppat dock, men ändå, det är ju en frihet att kunna gå i affärer en lång stund utan nån som gnäller, tjatar eller försvinner… Efter det blev det den där grejen som känns extra lyxigt eftersom det känns lite ”förbjudet” (hahahaha, jag vet, men jag känner så) nämligen ett glas vin mitt på dagen på en uteservering. Därtill en supergod frozen Irish Coffee som inte gick av för hackor!

När vi sen checkade in på Riverton så blev vi uppgraderade till en juniorsvit, vilket aldrig någonsin hänt mig, så även om det i princip bara innebar att vi fick ett litet, litet vardagsrum också i vårt hotellrum så kändes det lite extra kul. Det finns ju SPA på hotellet med, men det hann vi aldrig utnyttja dessvärre…

Att sen få äta hotellfrukost i lugn och ro utan att behöva springa och hämta grejor till barnen eller torka upp nåt som spillts var väldigt, väldigt skönt, även om jag nu saknade både våfflor, pannkakor och croissanter.. Alltså, det är ju lite det som är lyxen på en sån frukost, att få äta sånt som man ALDRIG skulle orka fixa själv till frukost.

Det syns nästan inte, men vi är alltså helt genomdränkta, tror
jag blev blötast av alla… Men vad sjutton, kul var det!

Efter detta så var vi helladdade inför en dag på Liseberg, självklart var vi där när de öppnade vid 11 =). Och ja, jag blir som ett litet barn när jag ser entrén till en nöjespark, jag får liksom behärska mig för att inte springa in!

Vi åkte i princip allt som är kul (och som inte snurrar, klarar inte det nu på äldre dagar….), dvs Helix, Balder, Kållerado, Radiobilarna, Lisebergsbanan och såklart Flumeride. Den sistnämnda råkade vi dock fellasta å det grövsta, vilket resulterade i att vi fick en stor VÅG av vatten över oss – inte jättesmidigt när man har jeans… Men kul ändå! Och det var ju fint väder så efter en sisådär 2-3 timmar hade det torkat…. O.o

Däremot konstaterade vi ganska snabbt att man nu för tiden är lite mer långsam med att skaka av sig känslan att magen flyter omkring i kroppen när man åkt något – när man var liten kunde man ju springa runt och åka varv på varv, men nu krävde det visst lite pauser mellan åkturerna… Det är ju skit att man börjar bli gammal!

Väl hemma var det ju däremot som alltid jättemysigt att få träffa barnen igen, och borra in näsan i Lukas mjuka hals. De hade också haft en suverän helg, och var väldigt nöjda och trötta med sin minisemester med mormor och morfar!

Lukas 5 år!

Idag fyller den här goingen hela 5 år – hur gick det till!?!? Minst i familjen är inte så himla liten längre, och klarar ju numer det mesta själv. Helst ska dock ALLT göras exakt som storebror gör det, oavsett om det handlar om att välja frukost ”vad ska Oliver ha? Då ska jag oxå ha det!” till att vara med och leka – HELA tiden helst. Storebror är helt enkelt hjälten och idolen i hans liv kan man väl säga.

Fyller man år får man ett helt hav med ballonger i sängen…
Fortfarande får även den som inte fyller år ett paket eller två med… 

ÄLSKAR att bygga ihop LEGO, det är mycket roligare än att sen leka med det. Numer klarar han det oftast helt själv!

Världens goaste Lukas! Med så oerhört mycket charm och bus, och mycket, mycket vilja, så har du helt enkelt en personlighet att räkna med – bestämmer du dig för nåt klarar du vad som helst!

Midsommarmat och trevligt sällskap

Vår midsommar firades i år hos bästa vännerna ute i Tenhult, en grymt avslappnad och skön dag, med oerhörda mängder god mat….

Pojkarna fick stå för grillningen ute i småregnet…

…och inne fixade Tina en massa goda tillbehör. 

Självklart blev det jordgubbstårta med, den fixade jag, det är ju så sjukt kul att baka (om man har gott om tid).

Med tanke på vädret var klänning uteslutet, men det är ju lite kul att känna sig åtminstone lite festfin så håret fick sig en omgång 🙂
Idag ska jag och Lukas baka rulltårtstårta, vi ska fira hans födelsedag i morgon med mormor och morfar nämligen. 

10-års bröllopsdag!

Det är helt galet. Idag har jag varit gift med Tobbe i 10 år!?!? Hur kan det ha gått så lång tid, det känns som det var för 3-4 år sedan typ… Vi har varit ihop i nästan 16 år, och träffades på Högskolan i Jönköping när vi var 20 (alltså, då är man ju typ jätteliten!!! Fast det tyckte jag ju inte just då förstås…).

Så här såg det ut för 10 år sedan:

Min bror närmast mig, och så min brudtärna Magdalena, bredvid maken står min mamma. 


Vi har varit igenom mycket de här åren, härliga tider, jobbiga tider, stressiga tider, roliga tider, sömnlösa tider och en massa tider där jag somnat ifrån kvällen i soffan 😉

Vi har spelat ihop, skrattat ihop, gråtit ihop, bråkat, busat ihop, rest ihop, fått barn ihop och levt ihop. Jag tänkte jag skulle få fortsätta fira bröllopsdagar med den här underbara mannen, i många, många år framöver…

En bild från poolkanten i Spanien för ett par dagar sedan.

Haha, sen tittar man på lite gamla bilder, och då ser vi så små, så små ut…

Semester på kanarieöarna för ca 4 år sedan. 

Från vår 80-talsfest när vi fyllde 30 år. 

Upp över mina öron

Vår kickboxingklubb och de två andra kampsportsklubbarna som hänger ihop med vår firar faktiskt 50 år i år, och dessutom var det 15 år sedan vi påbörjade samarbetet. Det här är ju givetvis något man måste fira, och någon gång i vintras tyckte jag att det kändes som en bra idé att vara med och arrangera det hela. Ja, det tycker jag ju på ett sätt fortfarande, för sån är ju skitkul, men nu när festen är på lördag med över 90 personer anmälda, mitt i den stressigaste jobbperioden jag varit med om, så känns det ju lite som om festen blir lite lidande. 

Jag hinner ju helt enkelt inte riktigt till överallt, jag hade väldigt gärna haft mycket mer tid och ork att planera den här festen, men just nu har jag inte näsan över ytan som det är, och då får det helt enkelt bli som det blir. Som tur är har vi en fantastiskt festlokal – stugan i stadsparken (helt otroligt vad fint det är där inne, speciellt på övervåningen!) med en rutinerad festfixare som ordnar mat och dricka, dessutom har vi en DJ som utan tvekan kommer få liv i festen. Därtill är ju faktiskt många av kampsportarna oerhört sociala och utåtriktade människor, så jag har full tilltro till att festen kommer bli kanonkul ändå!
Ikväll var jag och rekade i en totalt ofixad men ändå väldigt vacker lokal, man kan inte tro att den är så fin inne när den mest ser ut som en stor röd stuga utanpå. 
På fredag börjar en av vårens mässor – Elmia vårsalong. Det är alltid lite extra kul att jobba med publika mässor där ”vanligt folk” kommer in, det är ju liksom lättare att relatera till än tex Polymer, som visserligen är en otrolig mässa, men diverse plastbearbetningsmaskiner är ju ändå inte direkt upphetsande… Mässan kommer nog bli riktigt kanon, med en massa roliga aktiviteter (vinprovning, ostronbar, champagnebar, testmenyer, afternoon tea, brunch, trädgårdsinspiration mm ), så jag hoppas att alla som har möjlighet kommer och besöker oss!
Mitt i stressen idag var det i alla fall väldigt kul att ta en micropaus och prova vårt nya mäss-kök genom att vispa ihop en muffinsmix med lite vatten (har aldrig någonsin testat innan men det blev långt över förväntan) och göra ett par plåtar muffins att bjuda utställare och medarbetare på. Så kul att få dela ut lite glädje en kort stund!