Utekväll och drinkrecept

Igår kväll var ju den ursprungliga tanken att vi skulle ha fest här hemma, men med lite frånfall så blev det istället utekväll med vännerna med start på Bada Bing för lite mat, och sen vidare till el Duderino för lite öl, dricka och umgänge. Kvällen blev väldigt lyckad (ev. lite FÖR lyckad för min del kände jag i morse) med god mat och trevligt sällskap!

Maken fick agera både bartender och fotograf medan jag fixade till mig lite. 

Kvällen till ära hittade maken på en ny drink, alla Göteborgare kommer nog älska den lite extra…

Ett päron till farsan
4 cl vodka
2 cl päronlikör
ca 1 dl päronjuice

Skaka med is. Toppa av med lite citron- och ingefärsläsk, en ny smak från Apotekarnes. Riktigt gott!

Mitt val blev en Corpse Reviver, en av de cocktails vi gjorde till cocktailfesten förra året. 
Corpse Reviver
2 cl cognac
1 cl calvados
1 cl röd vermouth
Skaka med is!

Jag är väldigt glad för alla goa vänner som gjorde kvällen lyckad!
Bästa maken 🙂

Anpassning

Haha, det hjälper ju inte att man har en jättebra festplanering när omständigheter gör att ganska många inte kan komma… Men men, man får helt enkelt anpassa sig, så nu blev det bokat bord på restaurang istället, huvudsaken är ju att man får träffas och umgås 🙂

Vi är ju inte ute och käkar sådär jätteofta, speciellt inte ”barnfria”, så nu när vi ändå har barnvakt så får vi ju passa på, så att säga! Ska bli väldigt trevligt det här med, sitta och tjöta med goa vänner, äta stans godaste hamburgare, och dricka fin-öl, det är ju absolut inget man kan klaga på!

Helt apropå ingenting så är jag så vansinnigt shopping-sugen just nu, skulle vilja göra nåt åt min tämligen urtvättade och tråkiga vintergarderob – men jag HITTAR verkligen inga kläder jag vill köpa?! Dels känns det inte som det har kommit in så mycket nyheter, och dels känns det som att den rådande passformen på tröjor (korta och vida) verkligen INTE är något jag passar i… Skitsurt. När man däremot inte känner att man har råd, då hittar man ju oftast mycket mer. Vet iofs inte riktigt vad det är för kläder jag vill köpa, men lite tröjor och nåt par jeans vore ju trevligt.

Snygg, klassisk klänning från HM. Men allvarligt talat,
jag fryser ju ihjäl i såna här kläder, det är ju för sjutton
fortfarande vinter?!?!

Festplanering

Hehe, det är ju TUR att jag har min ätardag på lördagar, för nästa lördag blir det en deckar-fest hemma, och då blir det ju både god mat och *host host* ett par glas vin…. Just att planera en fest, helst med tema, är nåt av det roligaste som finns! Inte för att jag är någon expert på något sätt, men de fester vi har haft har varit väldigt lyckade, och här är mina tips om du ska planera något eget:

Välj ett tema. En temafest innebär att gästerna behöver lägga lite tankekraft på att förbereda sig inför festen, och då är man också mer benägen att se till att ha kul när man kommer. Lagom är bäst dock, det ska vara ett tema som man kan göra i lagom skala, så att det inte blir dyrt eller komplicerat för gästerna. Några exempel vi har hållit i är Semesterfest, 80-talsfest och Coctailfest.

Det här är från en julfest på jobbet (inte min fest alltså), med Western-tema.

Eller varför inte lite 80-tal….

Håll temat genom hela festen. Från inbjudningar, till välkomstdrink, mat, ”lekar” och dekorationer, håll temat.

Aktivera dina gäster. Återigen, lagom är bäst, och anpassa aktiviteterna efter temat. Tex funkar ju ”hoppa säck” jättebra ute på gräsmattan på en semesterfest, men inte så bra på en coctailfest. Det brukar vara roligt att låta gästerna para ihop sig i grupper eller par med hjälp av ledtrådar (i temat, såklart), det är ett perfekt sätt att få folk att prata med varandra och kickstartar festen lite.

Maten. Hmm, ja, här är ju lite av mitt hjärtebarn eftersom jag älskar mat, och även om det nu funkar hur bra som helst att tex fixa catering eller så så tycker jag att det ger lite mer hjärta åt festen om även maten är genomtänkt och välgjord, och helst anpassad till temat med.

Får se om jag kanske delar med mig lite av min planerade meny framöver, eller om det får förbli hemligt…

Slut på ledigheten

Jaha ja, i morgon är det över, det här tämligen långa och rätt så konstiga jullovet. I och med att jag var rätt sjuk i början så varvade jag på något sätt ner till noll i princip direkt, och sen kan jag inte påstå att jag gjort många knop. De senaste dagarna har jag däremot deklarerat mig själv fysiskt frisk och därmed tränat en del, och JÄDRANS vilken skillnad det gör på hur pigg jag är. I stället för att vara jätteseg hela dagen och somna senast 22 så har jag varit riktigt pigg fram till midnatt och ändå klivit upp pigg vid 8. Helt perfekt.

Det känns absolut i kroppen att jag varit sjuk, musklerna känns svaga och flåset obefintligt, men det ger sig nog snart hoppas jag. I samma veva som jag fick lite fart på träningen så var det också lättare att ta tag i kosten, jag vet inte varför det är så, men om jag slarvar med den ena så slarvar jag även med den andra, av någon anledning.

Hela 24 h speltid har det även blivit den här julen, jag gav ju maken Dragon Age Inquisition så lägligt, och vad sjutton, inte ska bara HAN få spela heller… 😉 Många, långa, lata dagar har det blivit, och tämligen olikt mig har jag inte ens blivit rastlös?!? Tror det är pga / tack vare förkylningen…

Bäst den här ledigheten har varit att träffa brorsan, att åka till Skövde med familj och vänner, midsommarfesten igår, och att ha ro att spela en massa bra spel!

I och med att jag varit allmänt lat, omotiverad och liksom bara känt för att ta det lugnt, så har det heller inte blivit så mycket jobb med min ”kokbok”, men idag skrev jag ihop en lista på de ca 30 saker jag vill ha med i kokboken. Det är grymt svårt att välja faktiskt, men jag TROR jag landat i att göra en kokbok med blandade recept, dvs både mat, bak och desserter – helt enkelt mina egna favoritrecept. Nu har jag bara det ”lilla” jobbet framför mig att laga all denna mat och fota den, för vad är en kokbok utan bra bilder?!?! Och på tal o det, kan ge en förhandstitt på morgondagens recept (eller, det jag gjorde till middag idag)…

Kycklinggryta med champinjoner och bacon. 

Julen i bilder

Efter att ha blivit hostad och snorad på i en vecka av Lukas så var det kanske inte jättekonstigt att jag också blev sjuk i måndags. Har varit ganska dassig sedan dess faktiskt, idag är första dagen det känns som det åtminstone går åt rätt håll. För övrigt har det varit en trevlig och som vanligt ganska lugn jul, tänkte dela med mig av lite bilder.

Uppesittarkvällen spenderades med grannarna, med en kanongod ekologisk skinka, tomtegröt och så ostbricka. 

Inte så svårt att få det mysigt med kaminen. 
Nä men i år blir det inte så mycket paket… öh. Och det här vara bara de VI köpt. 

Morgonpaketet till barnen innehåll nya Skylanders Trapforce.

Lagom till lunch dök bästa lillebrorsan upp 🙂

Ostbricka även på julafton. 

Idag, juldagen, firades den nyfallna snön med pulkaåkning för stora och små!

Nu blir det snart lite fransk middag hos mina föräldrar, anka närmare bestämt! Så gott ska det bli!

Julstök

Shit pommes frites vilken produktiv dag jag hade i dag. I och med att Lukas var så sjuk så har han mest suttit och kollat film, framförallt för att jag velat hålla honom ifrån att springa ifrån och busa – den pojken fattar ju inte själv när han är sjuk… 39 graders feber och ändå lite för pigg för sitt eget bästa.

Nåväl, i dag har jag ändå bakat knäckebröd, morotsfrallor och nån egen variant av vörtbröd. Frallorna och bröden blev tyvärr lite av en miss, jag gjorde degen i går kväll och satte ut dem i uterummet för att kalljäsa under natten, men det var troligtvis FÖR kallt där ute för det hade inte jäst alls… Några timmar i rumstemperatur gav väl liiite resultat, så det blev lite kompakta bröd, om än goda.

Knäckebrödsdegen, den fick jäsa i rumstemperatur, så DEN blev i alla fall bra. 

Här är min ”hittepåvört”, en blandning av bovetegröt coh diverse fullkornsmjöl – för att slippa den hemska svampiga vörtbrödet man köper tänkte jag. Fast det är klart, jag hade väl inte direkt tänkt mig att man skulle kunna slå ihjäl nån med limpan…
Ute i vårt uterum står även det enda julgodis jag gjort – en hemgjord chokladfudge med havssalt som jag tänkte jag skulle gett bort, men sen kom jag på att de flesta jag känner egentligen försöker låta bli godiset, så därför har den blivit stående där ute i över en vecka. 

Nån gång ibland smiter jag eller maken ut och smakar lite, men jag tror vi sammanlagt ätit 10 bitar. 

Det är jättestor skillnad i år, märker jag. Istället för att köpa hem en massa godsaker som jag egentligen inte vill äta, så har jag helt enkelt INTE gjort det. Jag har ätit saffransbiscotti, och nån bit av den hemgjorda kolan då, men eftersom jag inte ens haft pepparkakor hemma så har jag ju liksom inte ätit det. Barnen har bakat lussekatter hos mormor, som de fick med hem, så de har ätit lite sånt. Bättre än köpesaker, liksom.

I morgon blir det lite ”uppesittareftermiddag” med grannarna, med ekologisk julskinka och tomtegröt, och till kvällen blir det en riktigt god ostbricka. Sjukt gott! Hoppas bara att Lukas piggnar till så pass att det är genomförbart….

Smålandsgården

I onsdags var vi som sagt var på Smålandsgården på julbord och övernattning med familjen – fantastiskt mysigt! Och grymt god julmat…

Pojkarna har fått lite sköna finkläder till helgerna, tror vi köpte dem på Lindex om jag inte minns fel, och de var fantastiskt fina 🙂

 Själv tog jag samma klänning som jag hade på julfesten, från Åhlens.. Himlans nöjd med den ändå, fast den egentligen inte är något speciellt sådär.

 Och maken såklart, snygg i skjorta och skägg 🙂

På det stora hela en väldigt trevlig kväll, men visst, det var lite lagom segt att åka till jobbet på torsdagen sen…

Men men, from NU så är det julledigt fram till 7;e januari, och jag tänker njuta av varenda lite sekund!!!

Julbord

Haha, av den stora mängden kommentarer som rasade in på förra inlägget (inga) så sluter jag mig till att ni antingen håller med mig eller har lite dåligt samvete för att ni känner igen er 😉 . Nåväl, jag dömer ingen, reflekterar bara över sånt jag tycker är lite galet…

Idag ska vi ut till vackra Smålandsgården med makens jobb, på julbord och övernattning för hela familjen.

Bild från smålandsgårdens hemsida. 

Vi var där förra året med, oerhört mysigt, och det känns väldigt lyxigt att få övernatta där med hela familjen med. Ska försöka få med mig kameran, synd bara att det inte lär vara någon snö….

För övrigt är det väl nedräkning till jullovet, försöka hinna få färdigt allt man måste få klart på jobbet, och gärna hinna få lite ordning hemma med så man inte behöver börja med att städa och sånt, det är så himlans trist start på en ledighet…

Vi firar vår jul hemma, med min familj på julafton, och sen kommer makens familj någon gång i mellandagarna skulle jag tro, så vi har ett väldigt lugnt och opretentiöst julfirande, vilket känns oerhört skönt. Jag tror jag har de flesta julklapparna klara, men tänkte jag skulle sätta mig och slå in allt nån kväll så jag får en överblick över hela kalaset…

Ha en skön lillelördag, och en skön vecka!

Tur det snart är julledigt…

Shit vilken helg… Eller vecka, snarare. I fredags var det julfest – har dock inte ett enda foto från det, så ni får blunda och föreställa er nåt. Inte det. Nåt lite mer städat. Ja, typ så.

Eller tja, städat och städat, först var det en heldag med föreläsningar av lite olika slag, sen hade vi en timme på oss att fixa till oss (och förfesta lite), för att sedan gå upp och laga lite mat ihop med stjärnkocken Jan Lexö. Det senare blev liiiite mer jobb än jag tänkt mig, mest för att man var rätt trött ändå efter en heldag på jobbet, men ändå rätt trevligt. Sedan var det både mat och dans, mycket trevligt! Behöver jag tillägga att jag var oerhört trött och seg på lördagen?

Orkade i alla fall klä julgranen på lördagen, men för övrigt presterade jag inte direkt i överkant. 

Med lite dålig tajming (av mig) så hade vi sen lite julmöte med kickboxingen, dock väldigt trevligt ute i huskvarna stadspark med öppen eld, varm glögg och lite grillning.

Idag var det full rulle igen, Lukas skulle på sitt första egna kalas, och då passade jag på att springa upp på A6 för att göra klart de sista julklappsinköpen (typ).

Stor pojk nu, stolt i skjorta och finbyxor. 

Gingercookies

Idag kör vi julklappsleken på jobbet, och mitt bidrag är en burk hemgjorda ingefärskakor! Dels för att det är ju skitkul att baka men mindre roligt om jag äter upp allt själv, och dels för att det är svårt att komma på nåt roligt för 50 kr…

Gingercookies (Ingefärskakor)

125 g smör, rumstempererat
0,75 dl socker
2 msk mörk sirap
3 dl dinkelmjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk mald ingefära
1 nypa salt

Vispa smör, socker och sirap poröst. Tillsätt de övriga ingredienserna och kör med degkrokar på vispen, eller i en kitchen aid, tills det blivit en deg (men kör inte längre än så). Rulla små kulor av degen och lägg på en plåt med bakplåtspapper (tänk på att de flyter ut lite). Ät lite av degen och inse att den smakar som mormors pepparkaksdeg. Sätt in de bollarna som du inte ätit upp i mitten av ugnen på 200 grader, i ca 8-10 minuter. Ta ut och låt svalna!