Statusläge : sakta uppåt

Tja, den här påsken blev väl inte riktigt som planerat. Hade visserligen inte planerat så där jättemycket, men att bli sjuk hade jag INTE planerat. Egentligen var det en förkylning som har legat och dragit sedan i början av förra veckan, och i fredags, när vi egentligen skulle träffat brorsan med sambo, hade den något slags underligt kulmen i form av typ en känsla av vanlig influensa/magkatarr. Mycket mysko. Nåväl, dagen efter var jag bara förkyld igen, så Påskafton spenderades ändå hemma hos mina föräldrar, där vi också till slut fick träffa brorsan och sambon. Himlans trevligt!

Dagen till ära blev det ett yogapass i Bankeryd, inte dumt. 

Den här förkylningen har ju dock lagt min vanliga styrketräning och framförallt HIIT-träning på is ett litet tag, istället har jag försökt komma ut lite i det fina vädret och gjort lugna saker som att gå på yoga. Skönt det med speciellt att komma ut! Idag gick vi en sväng med barnen i Strömsbergs-skogarna, galet skönt i 12 grader, sol och en massa fågelkvitter. Ett yogapass i sig på ett sätt, avslappnad blir man i alla fall i samma sekund man kliver ur bilen. En lite tråkig bieffekt av den ljuvliga vårvärmen är ju dock att både Hassel och Al börjat blomma, så jag har nyst en hel del, för att inte tala om hur extremt trött man blir så här nu i början av allergisäsongen… Snark.

Nu när det börjar bli lite varmare och skönare ute så är det ju nästan så att jag till och med blir sugen på att ge mig ut och springa (lufsa)…. Får se hur det känns när förkylningen gett sig helt. En sak jag blev vansinnigt sugen på idag var i alla fall att få ge mig ut och vandra en heldag. Jag och maken avslutade ju Södra Vätterleden vid Skinnarebo golfbana, så jag hoppas att det kommer någon helg framöver då vi kan ta en etapp till därifrån – det hänger ju liksom lite på att man har barnvakt OCH att det är hyfsat väder.

Framöver nu hoppas jag på att förkylningen försvinner så att jag förhoppningsvis kan ta tag i styrketräningen igen, innan jag tappar sugen alldeles. Motivationen här har varit minst sagt sviktande ett tag, men jag måste ju för att må bra, så är det bara.

 Lite mobilbilder från Strömsberg idag:

Det syns visserligen inte här, men den här killen har tappat sin första framtand i överkäken. Mycket gulligt med glugg!
Det var två ganska trötta barn vi hade med oss idag, två sena kvällar ger meddetsamma bieffekter på humöret…

White Winter Cocktail

Jag försöker hålla mig lite i skinnet nu, efter att ha gjort alldeles för många utsvävningar i vinter (jag har bara inte orkat bry mig, vilket förr eller senare resulterar i att man mår dåligt både fysiskt och psykiskt efter ett tag), och det går väl … typ bra. MEN jag har gett mig fan på att det inte ska bli en så stor grej nu, eller sätta sig på huvudet, så idag när jag var vansinnigt sugen på en cocktail så får det helt enkelt BLI en cocktail, och jag njuter av den till fullo.

Det här är väl nästan lite som en White Russian, fast i cocktailformat, så jag döper om den lite:

White Winter Cocktail

2 cl whiskey
2 cl kahlua
1 cl galliano
ca 1-2 msk grädde (matlagningsgrädde funkar fint)

Skaka eller rör spritsorterna med is, häll upp i cocktailglas med mycket ny is i. Strila försiktigt över lite grädde – NJUT!



En förkänsla av vår

Det har ju varit en fantastisk helg med sol och ett uns föraning om att det någon gång faktiskt kan bli vår – och som man längtar!

I lördags började dagen som vanligt med träning, men det blev ett sånt där underbart gött pass (händer nog en gång av tjugo) där man verkligen känner att man har energi och man känner sig stark! Körde på som bara den, sååååå skön känsla, speciellt när det varit trögt ganska länge nu. Pga lite sjukdom hos våra vänner så blev kvällens middag inställd, så istället tog vi ett spontant beslut och grillade kamben istället – första grillningen för i år! Sinnessjukt gott…
Till och med utan jacka… 
Idag var det dags för Olivers första tävling i friidrott, han är väl som jag inte så värst tävlingsinriktad, men vi försökte pusha på lite lätt för att han åtminstone skulle testa, det är ju alltid en bra erfarenhet. Tror ni lyckan var stor när han vann brons i första grenen – kula!? Helt plötsligt så var det visst mycket roligare att vara med och tävla ändå =) Sista grenen, höjdhopp, var lite läskig tyckte han (och många andra), det skulle ju hoppas över en stång och inte över gummiband som de gör på träningen, och det gör ju lite ont att landa på den. Men men, även det här gick superbra, även om det inte blev någon medalj, och jag har nog aldrig sett Oliver så stolt som efter den här dagen! Känns riktigt kul!

Såklart var hela familjen med, inklusive brorsan, så det fick ju bli lite lek i Kålgårdsparken med. 

In i värmen

Jaha ja, så var då jullovet till ända. Det bästa med jullovet var helt klart att det kom lite snö, barnen har ju fått åka pulka, skidor och skridskor, och själv har jag åkt längdskidor (hittills). I går var jag ute och letade efter ”Fridhem Ski Center” som dök upp så fint på nätet när jag googlade skidspår i Mullsjö (det är ju oftast mer snö där). I verkligheten visade sig detta ”Ski Center” vara en åker! Dock med jättefina, lättåkta spår ska tilläggas, fast lite av ett pusslande att hitta dit.

Skrattade däremot lite gott åt mina vita, frysta hårtoppar efter åkningen… En kille med skägg såg helt fantastisk ut, för hela skägget såg ut som mina hårtoppar ungefär!

Jag hoppas ev. kunna åka även nedför en dag till helgen, Ulricehamn öppnar ju sina backar, även om det lär vara knökat med folk….

Idag startar som sagt var verkligheten igen, dock väldigt skönt att starta med en kortvecka, för from nästa vecka är det fullt ös som gäller, och det är alltid skönt att hinna landa lite innan, kolla mail och gå igenom sånt man inte hann med innan jul.

2015 – en summering

Så vad var 2015 för år egentligen?

Det här är helt klart året när det börjar dyka upp mer recept och matbilder i bloggen, mina softboxar till kameran gör ju att jag kan fota fina bilder även vintertid. Jag har fortfarande mängder att lära här, men eftersom jag lagar mat som liksom ska ätas så har jag inte tid att fixa särskilt mycket med bilderna, oftast sitter ju familjen i köket och väntar på att ”mamma ska fota färdigt” (haha, de frågar inte ens längre när jag går iväg med en tallrik).

I början av året kämpar jag med att försöka hålla en striktare kosthållning och träning, men när man kört väldigt intensivt i tre år och dessutom haft stressigt på jobbet på det, så blir det inte riktigt bra. Det är väl inte förrän framåt hösten jag börjar kunna hitta en balans där jag känner mig ”ok” med att ”bara” träna 4 gånger i veckan, och att maten helt enkelt inte är högsta prio på nu. En bra dag så är det inga problem alls, men en dålig dag känns det jobbigt.

Framåt vårkanten kom ett första litet försök att vara ute i naturen mer, när vi tog ungarna och gick runt på Hassafallsleden. Det gav allteftersom mersmak, och det blev både fler och längre vandringar, även om det fortfarande bara är dagsturer vi kan ge oss ut på, antingen ska ju barnen orka följa med eller så får det bli när vi har barnvakt över dagen för dem. Det här är väl det jag har tyckt allra mest om med året som gått, och det är det jag hoppas kommer bli väldigt mycket mer av, för det är helt otroligt så bra man mår av att vara ute en hel dag!

Vi upptäcker också, lite förvånande, att barnen trivs jättebra med att vara ute en heldag. 

På ett helt otroligt ytligt plan så har jag ägnat året åt att spara ut lite ”längd” på mitt hår, från tuppkam till en rufsig bob – känner mig väldigt nöjd faktiskt!

Nu är det ju faktiskt ännu längre, men jag hade visst inga bra kort på det. 

I maj firade vi vår 10:e bröllopsdag – jag kan fortfarande inte fatta att det har gått så många år?!? Vi gjorde en ny bröllopsfotografering, något jag verkligen skulle vilja kunna upprepa om ytterligare 10 år!

Nästintill utbrända drog vi iväg på en paniksemester till Spanien i maj, bara för att få lite paus. Det var en semester som vi idag kan skratta åt, men mitt i det så höll vi på att bryta ihop för det sunkiga hotellet och värdelösa maten… MEN den fyllde sitt syfte och vi kom tillbaka till jobb och skola lite mer i balans.

I juli åkte vi på den ”riktiga” semestern – en bilresa ner till ett hus vi hyrt i Kroatien i 10 dagar. Det här var en av de bästa semestrarna jag varit med om, jag älskar verkligen att bila och Kroatien levde absolut upp till alla förväntningar! Det ända jag är lite ledsen att vi missade var deras nationalpark – det var ju så varmt när vi var där så vi trodde inte vi skulle orka gå där en hel dag, men nu i efterhand har jag hört att det är lite svalare där uppe i bergen. Men det är ju inte för sent än, vi kommer åka till Kroatien fler gånger, det är jag helt övertygad om!

I augusti var det premiärdags – surströmmingspremiär närmare bestämt! En riktigt kul grej att få testa på, och helt förutom att jag faktiskt tyckte det var rätt gott, så var festen riktigt toppen! Fint väder och en massa goa vänner  – det kan ju helt enkelt inte bli fel.

Ja men lite luftgevärsskytte höjer ju vilken fest som helst!

Hösten förlöpte, som vanligt, i ett rasande tempo på jobbet, något vi försökte balansera upp med mer och mer tid i naturen. Tror det räddade oss från mycket stress med faktiskt. Jag fortsätter försöka hitta balans i livet (haha, som om det går) och kämpar med press och duktig-flicka-syndrom, men det går i alla fall framåt, tror jag.

I november blev vi dessvärre av med våra hönor till en hungrig räv, så nu är en av planerna till våren att skaffa nya små kycklingar när vårvärmen börjar kicka in.

R.I.P. Bella, Agda, Maja och Wilma.

December präglas mest av julförberedelser, men nu får jag också äntligen klart min kokbok! Den känns fånigt tunn, men är gjord med mycket kärlek, och i alla fall jag själv använder den varje vecka när jag lagar mat.

Jag har väl vissa förhoppningar och tankar om nästa år, men det får bli i ett senare inlägg, det här är nog långt som det är =)

God fortsättning till er alla!

Tjo hopp så var julen så över, och jag måste säga att det känns ganska… skönt. Det bästa med julen är att brorsan och hans sambo kommer hem, och jag hoppas de kommer stanna kvar ett antal dagar till så vi hinner hänga mycket mer! Men hur lugn julen än är här hemma så blir det ändå en del ”stök” som ska hinnas med. Tyckte inte att vi hade gjort alls mycket mat till julafton, men vi var kräkmätta allihop och ändå var det hur mycket som helst över… Det är nog det jag gillar sämst med julen, den där jäkla känslan av att vara proppmätt hela tiden, fast jag tycker att jag egentligen äter mindre än jag brukar. Det är som om man blir mätt vid blotta åsynen av all mat liksom…

Hade i alla fall tid att lägga ner lite kärlek på dukningen, onödigt men kul!

Vi har spelat lite sällskapsspel, byggt ihop lite möbler (Lukas fick ett nytt skrivbord) och leksaker, varit hemma hos mina föräldrar och käkat och idag kom makens brorsa med familj, och barnens farfar. Har dessvärre gått och dragit på mig nåt skit, så jag känner mig bara mer och mer hängig hela tiden, inte alls vad jag hade planerat – jag skulle ju vara pigg och ha massor med tid att få vara på gymmet i lugn och ro, visserligen har det inte funnits så mycket tid än, men ändå… Det fick i alla fall bli ett pass i lördags, innan den här hängigheten hade slagit till, följt av en snabb (dvs utan barnen) runda på julrean – mest för att hitta ett par jeans vilket jag faktiskt lyckades med, även om jag inte vet om jag känner att 990 kr är rea… Isch.

I morgon kväll har vi ett hotell bokat i Skövde, som en del av barnens julklappar även om de inte vet om nåt än. Just nu känns det däremot föga lockande måste jag säga, jag skulle helst bara vilja vara hemma i fred, men det lär väl inte bli så. Planen är att vi under morgondagen ska åka ut till några skidspår och en pulkabacke som finns i Skövde, så att jag och Oliver kan åka lite längdskidor, så får maken och Lukas åka pulka. Självklart blir det badhuset på tisdag innan vi åker hem igen (återigen, känner mig inte alls sugen eftersom jag just nu sitter hemma och småhuttrar trots att det är typ 23 grader här och jag sitter i tjocka kläder).

Nyår kommer spenderas hos grannarna, och tills dess måste jag komma på nån vettig efterrätt – just nu är jag bara så himlans less på allt sött att jag inte ens kan föreställa mig att jag vill ha efterrätt, men maken hävdar att fruktsallad inte alls räknas som en passande dessert på nyår. Förslag på det?

Här är förresten en bild på desserten på julafton. Alltså, spritsa aldrig, aldrig mousse utan en sån där stjärngrej, ni ser ju själva…. För övrigt var min favorit jordnötstryffeln, men det var knappt man orkade smaka på grejorna för man var så mätt…

Pojkarna fick för övrigt varsitt kit med finkläder som de var så himla snygga i – Oliver börjar bli så väldigt stor tycker jag!

Alltså det GÅR inte ta ett normalt foto på den här, om han inte är på humör….

Min jul om jag får välja

Det har snurrat runt en jullista lite här och var på nätet, och jag som älskar listor kunde inte riktigt låta bli… Kopiera gärna 🙂

Pepparkakor eller lussebullar? Båda är ju riktigt gott, egentligen skulle jag vilja svara pepparkaksdeg, och när det väl är utbakat går jag nog över till att svara Lussekatter – älskar saffran!
Skumtomtar eller knäck? Bläh, helst inget av det… Skumtomtar smakar syntetiskt och knäck är alldeles för sött. 
Köttbullar eller prinskorvar? Köttbullar, med stora mängder rödbetssallad! Det går förresten åt en hel del av de sakerna nu innan jul, det äts köttbullemackor av hela familjen till morgon, middag och kväll…
Julkorv eller julskinka? En nygjord julskinka är ju galet gott…
Lax eller sill? Båda två tack? Fisk på julbordet är ju det bästa!
Sylta eller pastej? Till makens stora förskräckelse så tycker jag att tex kalvsylta är sanslöst gott, jag kan köpa ett paket och äta upp till kvällsmat ibland…
Paradis eller Alladin? Alladin – de mörka bitarna där det är någon form av sprit i fyllningen, bäst är körsbär i likör!!!
Revbensspjäll eller Jansson? Jag älskar revben, men just julbordets revbensspjäll blir sällan riktigt bra tycker jag – en välgjord Jansson med mängder av ansjovis i slår däremot aldrig fel!
Glögg eller julmust? Glögg – om det är starkvinsglögg, de andra är alldeles för sliskiga. 
Rödbetssallad eller dopp i grytan? Båda! Min lillebror är helt galen i att doppa i grytan, och äter det varje morgon hela julen, jag äter väl inte riktigt lika mycket men tycker också att det är väldigt gott!
Ris ala Malta eller gröt? Hemgjord risgrynsgröt är ju för j***a gott rent ut sagt, dessutom finns det ju inget som säger att man inte kan göra lite Ris a la Malta av det som eventuellt blir över…
Hemma eller borta? Hemma!!!
Utomlands eller Sverige? Hmm, svårt att säga, hade vi haft ekonomi till att resa bort så kanske vi hade gjort det – nu när man inte har det så försöker jag väl mest tänka att man VILL vara hemma. 
Ge eller få? Ge är ju så löjligt roligt, om man hittat bra paket vill säga… Då är det ju roligt ända från det man köpt paketet tills dess att det ska öppnas! Fast det är ju också väldigt kul att FÅ paket. 
Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Mysteriet på Greveholm, fast jag gillar ju årets kalender supermycket!
Chokladkalender eller paketkalender? Paket, helt klart, speciellt som en chokladkalender oftast är riktigt vidrig choklad i… Fick dock en Valrhona kalender en gång, den var ju fantastiskt. 
Plastgran eller äkta? Äkta, alla gånger… Dock har barnen en liten plastgran borta i deras TV-rum, perfekt att inte behöva vara så himla rädd om eller vattna. 
Arne Weise eller Ernst? Arne Weise ÄR ju julafton!
När vill du att första snön ska falla? Absolut senast till Lucia, jag vill ha massor med snö till julafton!
Har du haft en grön gräsmatta på julen? Usch ja, alldeles för ofta… 
När är det dags att pynta?  Hmm, de första grejorna kommer upp till första advent, sen är allt färdigpyntat och klart till Lucia – även julgranen. 
Kan du komma på något negativt med julen? Njae, inte för egen del, förutom att det är galet svårt att hitta vettiga paket till barnen. Vi har en väldigt kravlös och trevligt liten jul hemma hos oss, med bara familjen, mina föräldrar och bror med flickvän. Jätteskönt!
Favorit julfilm: Öh… Ivanhoe? Hahaha… Nä jag vet inte, kollar inte så mycket på speciella julfilmer, det faller väl mest under barnen. 
Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Jag vill ha MASSOR med jul INNAN julen, men redan ett par dagar efter den är över så brukar jag slänga ut allt julpynt, då vill man ju titta framåt!
När öppnar du dina julklappar? Haha, när alla öppnar sina julklappar, vid granen efter Kalle men innan middagen…
Favorit juldoft: Nygjord julskinka…. Herregud så gott det luktar!
Vad framkallar mest julstämmning? Snö! Och här är väl lite av problemet med sviktande julstämning, det verkar ju bli samma väder som på midsommar – 10 grader och regn?!?!?!
Vad är viktigast med julen? Att få träffa alla, speciellt min bror som jag inte träffar så ofta som jag vill, att laga god mat och äta med alla man älskar. 

Något sött efter julmaten

Julmaten är nu till största delen bestämd och har börjat planeras lite närmare, eller julmat och julmat, det blir lite mer mingelmat egentligen tänkte jag. MEN, ingen middag är ju perfekt utan DESSERT, så de senaste kvällarna har gått åt till att fundera runt vad man ska hitta på för något gott här, och nu tror jag att jag har landat. 

Recepten är hämtade lite varstans ifrån på nätet, och är oftast en egen blandning av flera recept, så jag har inte brytt mig om att ange några källor. Bilder ska ni så klart få med, men det här är nog inget jag tänker laga en gång extra bara för att fota (fast det vore sjukt gott) så ni får hålla er till tåls lite. Kan förresten tänka mig att det här är en dessert som även passar bra till nyår!
Efterrätten kommer precis som maten bestå av några smådelar, närmare bestämt dessa tre:
Nutellamousse
200 g philadelphia – vispad fluffigt
1 dl vispgrädde – vispad fluffig
1-2 dl nutella (smaka dig fram)
Rör ihop alla ingredienser till en slät smet och häll upp i tex cocktailglas. Ställ kallt ett par timmar (eller gör dagen innan). 
Bountyklubba
1 burk kondenserad mjölk
250 g rostad kokos
lite vaniljpulver
200 g choklad (jag tar en på 70% och en mjölkchoklad av vettig kvalitet)
Rosta kokosen i en torr panna, rör ihop med mjölken och rulla detta till bollar som du trycker fast på en träpinne. Ställ kallt medans du smälter chokladen, doppa sedan bollarna i chokladen och låt stelna. 
Just den här bilden och receptet kommer från Fridas bakblogg!
Jordnötsfudge
100 g jordnötssmör
100 g smör
100-200 g florsocker (smaka dig fram)
Smält smör och rör ner jordnötssmöret till en jämn smet. Häll i florsocker och rör ihop, häll i en mindre form (beroende på hur tjock du vill ha den) och ställ kallt i minst ett par timmar (eller dagen före). 
Jag tänker mig att det blir tre mindre delar i desserten, som tillsammans blir en hel portion, så jag har inte räknat med att göra så mycket av varje. Ska se om jag har lite små snapsglas eller liknande som man kan lägga upp det i, på olika höjder, så blir det lite extra festligt. 

Rimfrost och julgransklädsel

Hej kom och hjälp, det är ju redan tredje advent?!? Vet inte riktigt vad som hände med resten av december, men idag var det helt klart dags att ta in julgranen och klä, om inte annat. Lukas hjälpte mig glatt, men Oliver tyckte att det var roligare att stryka (han brås inte på sin mor där) så han stod och strök istället. Men alla får ju ha roligt på sitt sätt =)

I år blev det en liten gran, kändes mer lagom. Vitt och silver, fick det bli med,
och barnen har ju en egen gran med allt deras pyssel i med.

Nu under dagen har Oliver varit på kalas, och då passade vi andra på att åka ner till julmarknaden i Bårarp under tiden, i det fantastiskt fina och kalla vädret. Mina föräldrar bor ju i Tokarp, så i ställde bilen hos dem för att gå upp mot Bårarp – vilket visade sig vara smått genialiskt för ur bilsynpunkt vad det totalt kaos, och hur mycket folk och bilar som helst.

Det blev en vända in på chokladfabriken för att köpa med lite gott fika hem (helt allvarligt, de har såna fantastiska bakverk) och kanske att det hamnade med varsin liten chokladpralin i påsen med… Man kunde även köpa gran, ved och en del pynt, och på nästa gård tittade vi på en massa nyfödda lammungar – väldigt trevligt och jag kan varmt rekommendera det, men ställ bilen utanför Bårarpsvägen!

Även om det inte är nån snö så blir det i alla fall mer julstämning när det är frost!

Dagen efter kvällen före

Haha, vilken kväll det blev igår…  Däremot blev det ingen klänning, utan kjol och top, men jag kände mig faktiskt både jättefin och väldigt bekväm 🙂 Tack för all pepp!

Hela dagen igår var lite galen, det känns som i princip alla på jobbet hade ett stort uppdämt behov av att ha riktigt roligt, så det nästan bubblade hos alla! När förfesten satte igång så var alla redan så glada och spralliga så stämningen blev på topp direkt, helt underbart!

Själva middagen blev på Vox, jag har inte varit inne där innan men blev glatt överraskad tyckte jag! Rummen var ju kanonfina, och restaurangen var ju jättemysig och perfekt att ha julfest på. Maten var oerhört god, och likaså vinet… Även om jag lite ångrar att jag inte drack lite mindre av det senare. Fy vad gräsligt det är att känna sig full, för övrigt, lite ”lullig” kan ju vara skönt, men när man börjar må dåligt… Man kunde ju tycka att man inte borde hamna där som vuxen, men när kvällen är lång, alla är glada, och vinet är gott så kan det ju bli så i alla fall. Nåväl, efter lite frukost, några koppar kaffe och en hel del vatten så mår jag väl rätt ok ändå.

Just nu är maken och tränar, och barnen är hos mormor en stund. Ikväll tänkte jag att vi skulle klä julgranen, årets modell fick bli lite nättare och mindre än vi haft tidigare, det känns ganska lagom faktiskt.

Hur som helst, det här blev mest ett babbligt inlägg, men tack för all pepp, och jag hoppas att ni alla får en helt fantastisk helg!