Bryssel

Förra veckan var jag och ett gäng kollegor på besök i Bryssel, med syftet att få nya kontakter, se lite ”hur det funkar” i Bryssel och även gå på lite olika event. Vi har olika ansvarsområden, så när det kom till eventen delade vi upp oss en hel del. Faktiskt gjorde vi det även under resan – vi VILL ju absolut lyfta tåg eftersom det är ett otroligt mycket bättre val för klimatet, samtidigt så tog en tågresa enkel väg i bästa fall 17 timmar med typ 4 byten, och flyget tar ju bara 1,5 h (plus restid till Landvetter samt incheckningstid). Eftersom jag inte känner att jag varken kan eller vill vara borta HELA veckan så valde jag flyget – sist jag flög var 2019 när jag fyllde 40 och sammanlagt kan jag räkna mina flygresor på ena handens fingrar, så det är också en lite rolig upplevelse. Vår resa gick helt som planerat, till skillnad från tåggängets som fick massor med strul tyvärr.

Hela tisdagen och onsdagen, och halva torsdagen spenderades på plats. Vi fick med kort varsel byta hotell pga en dubbelbokning, och då hände nåt jag ALDRIG varit med om, jag blev inbokad på ”the Royal suite” – stor som en lägenhet med sovrum, jättebadrum, bastu (!) och matsal/vardagsrum. Kändes otroligt lyxigt och också lite komiskt när man själv hänger på ett sånt jätteställe!

Som vanligt supergott med hotellfrukost – och det här är då min ”frukost-efterrätts-tallrik”, inte själva frukosten, haha!

Eventen vi gick på var bra men otroligt påfrestande – minglen var högljudda och kräver ju sitt, och föreläsningarna var belägna i ett museum. Det sistnämnda var ju jättevackert, men akustiken blev ju lite som i en kyrka och när man kombinerar det med väldigt entusiastiska akademiska talare som inte har engelska som sitt förstaspråk OCH som vill klämma in så mycket som möjligt på kort tid så blev det vansinnigt svårt och jobbigt att lyssna. Jag har ALDRIG varit så trött som på den här resan, varenda lite paus eller möjlighet som gavs så somnade jag en stund, har aldrig tagit så många tupplurar, jag som aldrig brukar kunna göra det!

Vi rörde oss ju mest i EU-kvarteren, och rent visuellt var det en ganska trist stad? Den kändes relativt nedgången, få grönytor förutom i parkerna (som iofs var otroligt vackra), och med en sån knepig blandning av arkitektur att man inte fick NÅT grepp om det. Vi var bara inne i Gamla stan en kort sväng, där såg det mycket mysigare ut. Inga av eventen jag och kollegan var inbokade på hade mat inkluderat, så vi har också vandrat runt och ätit på restauranger. Typ samma priser som Sverige, typ samma kvalitet (dvs övergripande god mat), men såklart inte riktigt samma. Bäst var dels en brunch med Ägg Benedikt och en middag på en asiatiskt restaurang (nästan bara ett hål in i väggen) som var otroligt bra. Vi lyckades dock inte äta någon riktigt bra belgisk våffla – middagarna blev ganska stora och det blev aldrig en sån där bra ”fikapaus”.

Galet gott! Borde göra den här rätten (ägg Benedikt) hemma ibland känner jag, här tog jag en med avokado och en med lax, båda supergoda.
Lite mysigare i ”gamla stan”.

VÄLDIGT oväntat för att vara mig var att vi hade riktig tur med vädret?! Det skulle regna alla dagar, och gjorde det med, men alltid precis när vi var på nåt event eller var inomhus av någon anledning, så vi fick bara några ynka droppars regn på oss. Termometern sa typ 15 grader men det kändes som 20 minst, även när det var molnigt.

Var extremt trött när jag kom hem, men efter en väldigt lugn och vilsam helg så känner jag mig som vanligt igen. Intressant upplevelse, men inget jag behöver göra superofta känner jag – dock väldigt tacksam att få möjligheten till sånt här i jobbet!

Syrad rabarberdryck

Vi får enorma mängder rabarber varje år, och förutom någon enstaka rabarberpaj (inte barnens favorit) så kokar vi mest rabarbersaft eller gör några burkar marmelad. Men i år ville jag testa nåt jag sett på nätet, nämligen att syra rabarbern – jag var lite skeptisk först men helt ärligt är det här den absolut godaste dryck jag någonsin gjort! Vi gjorde en stor sats, men eftersom den inte ska späs ut blir det ändå inte så mycket (på en familj på fem). Okomplicerat, men tar några dagar, men ABSOLUT värt tiden!

Syrad rabarberdryck – ca 3 liter

Receptet är ungefärligt och mängden socker beror på smak. Jag gillar lite sötma men inte för mycket.

1,5-2 liter rabarber i bitar (max 1cm breda)
3 liter vatten
3-5 msk honung
1 citron, saft och rivet skal
ca 2-4 dl socker (jag höftade men tog ca 2-3 dl, tills det smakar lätt sött)
Möjlig smaksättare : vinbärsblad eller fläderblommor

Skölj rabarbern och skär den i bitar, lägg i en stor skål eller kastrull (helst minst 7-liters). Riv ner citronskal och pressa i saft (ok om det kommer med kärnor). Värm ca 1 dl vatten lite, och lös upp honungen i den. Häll honungsvatten och resten av kallvattnet över rabarbern och häll på sockret. Lägg i en smaksättare. Rör om, lägg över en handduk och lock. Nu ska den stå i rumstemperatur i 3 dygn, rör om två gånger om dagen helst, annars riskerar du att den möglar på ytan.

Efter tre dagar silar du bort rabarbern och slår upp drycken på flaskor med spännlock. Nu låter du dessa stå framme 1-3 dygn, men pys locket varje morgon och kväll och smaka av, när du tycker de är lagom bubbliga och söta ställer du dem i kylen (ju längre de står desto mer socker äts upp av mjölksyrebakterier). Obs, de fortsätter kolsyrad en stund till i kylen så pys dem minst en gång i kylen med.

Det blir en liten fällning när de blir kolsyrade, ni ser dem i flaskorna ovan, men det är ok att dricka. Färdig är den bubblig och ett mellanting mellan kombucha och rabarbersaft och vansinnigt gott!

Gilebosjön/Pukasjön

Jag har varit i Stockholm med jobb, så jag har inte riktigt hunnit med att hantera bilderna från min och F’s utflykt i helgen, men här kommer de nu!

Det var faktiskt en helt otrolig dag. Vi var båda vid gott mod, det var lagom långt att gå (en timme enkel väg, ca 3 km, men då stannade vi och undersökte saker lite varstans) och framförallt var det helt magiskt väder! Här kommer en riktig fotokavalkad….

Vi hade ju helt perfekt väder, kyligt men nästan vindstilla, och soligt. Men dagen innan hade det kommit en del hagel…
…vilket bland annat gav fantastiska rökeffekter där solen träffade marken.
Vi hade ju inte bråttom, så det fanns gott om tid att undersöka vad skogen hade att bjuda på.
Både fina flugsvampar….
…och små porslintomtar (??) undersöktes.
Sträckan att vandra blev ca 6 km tur och retur, vilket kändes som en lagom ambitionsnivå för dagen. Det är John Bauerleden vi följer här, en liten bit av den.
Gilebosjön står det på en skylt vid grillplatsen, men kollar jag i kartfunktionen i mobilen säger den Pukasjön.
Oavsett namn så är det en av de finaste grillplatserna vi varit på, med en egen liten brygga ut över sjön.
Eftersom jag var ensam vuxen kunde jag inte bära med egen ved – och den som fanns på platsen var väldigt blöt – så jag hade med ett smidigt litet spritkök. Till lunch blev det kolbulle, lika gott som alltid.
Smidigt!
F fokuserade framförallt på de grillade marschmallows som utlovats till efterrätt, och täljde grillpinnar.
Ska dock inte säga nåt, eftersom jag själv var tämligen fokuserad på att äntligen få mitt kokkaffe. Njöt också av solen, dokumenterat av F.
Mätta och nöjda efter mat och fika. Eller ja, inte helt nöjda…
…för det önskades också att vi skulle försöka göra upp eld, trots blöt ved, att leka med och elda saker på. Och japp, klart han får testa att elda då (under uppsyn såklart), men efter ett tag konstaterades att förutom små stickor, löv och granbarr så fick vi inte så mycket av rejälare ved att brinna.
Kunde suttit här i många timmar till…
och han med, tror jag.
Vi vände inte hemåt förrän efter nästan tre timmar, när allt hade testats att elda på, som man fick elda.
Mycket nöjd pojk som hittade en skägglav som såg precis ut som ett riktigt skägg. Vi var överens om att kanske skogstomtarna fick sina skägg så här.

Allt som allt så njöt vi båda av en väldigt fri, lugn och härlig dag – i en fantastiskt vacker natur. F gillade också att vi gick precis bredvid de stora vindkraftverken i Skärstad, som var spännande att se på nära håll. Vill ni se ännu fler bilder, och lite filmer, så finns det mer på instagram.

Det här vill jag göra om snart igen!

Rotsaksbiffar med halloumi

Just nu har vi väldigt gott om morötter och rödbetor, och vill man då få ihop en ganska enkelt och väldigt god vegetarisk måltid är de här biffarna perfekta. De fick ett ”mmm vad goda” av 8-åringen med, som nog är mest kräsen i familjen. Jag är själv lite halvskeptisk till många vegetariska biffar, men tycker de här är toppen, och de funkar bra att värma och ha i matlåda med.

Det är ett ”man tager vad man haver”-recept när det kommer till rotsakerna, ursprungligen är det bara morötter i receptet men idag gjorde jag på hälften morötter och hälften rödbetor, vilket blev ännu godare (plus att det ser lite ut som kött, 8-åringen frågade just om vad det var för kött och jag sa att han fick gissa – varpå han glömde av det och bara åt).

Rotsaksbiffar med halloumi, ca 6 portioner

500-550 g finrivna rotsaker, tex morot och rödbeta
400 g (eller 2 paket) halloumi
4 ägg
4 msk potatismjöl
1 dl havregryn
vitpeppar

Riv halloumi, jag river lite grovt och lite fint. Blanda med rivna rotsaker och alla övriga ingredienser (salt behövs inte) och låt det gärna stå 10 minuter. Det går att göra biffarna i ugnen, men jag tycker det var godare i stekpanna – då tar jag bara en sked och skopar upp en ”boll” som jag sedan plattar till i en stekpanna med olja. Stek på ganska låg medelvärme i ca 5 minuter per sida. Klart! Servera med valfria tillbehör.

Mjukseg rabarberkaka med brynt smör

Den här kom mamma med en dag, och jisses så god den är! Hon serverade med havrevisp vilket var jättegott, men när jag skulle köpa själv kollade jag ingredienslistan och avstod ändå. Gott med tex vaniljvisp, grädde eller glass, men faktiskt lika god som den är. Svåraste med den här kakan är att den absolut ska stå och svalna 1 timme i kylen först…

Mjukseg rabarberkaka med brynt smör, ca 8-10 personer

150 g smör
3 dl vetemjöl
2,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
200 g mandelmassa lyx, riven (går med vanlig med men blir extra god med lyx)
3 ägg

Topping:
florsocker
mandelspån
2 stjälkar rabarber
valfritt: ett par droppar bittermandelolja eller en riven bittermandel

Bryn smöret i en rymlig kastrull (allt annat ska ner där i). Låt svalna lite, och riv under tiden mandelmassa, grovt eller fint kvittar. Lägg i alla ingredienser förutom ägg i kastrullen. Knäck sedan i ett ägg i taget och rör om så gott det går mellan varje ägg.

Lägg bakplåtspapper i en springform (eller smöra och bröa). Häll i smeten.

Skiva rabarbern relativt tunt – du behöver inte skala den om den inte är väldigt grov eller det är sent på säsongen. Tryck ner bitarna lite i kaksmeten, häll sedan över generöst med mandelspån.

Grädda i 200 grader i 45 minuter tills den fått fin färg och inte är alltför kletig i mitten längre (går också göra den kladdigare, men detta är en av de få kakor jag tycker blir godast om den inte är superkladdig). Ta ut och låt svalna, ställ sedan i kylen i en timme. Pudra med florsocker när den är helt kall.

Njut!

Lydias rårörda rabarberlemonad

När vi var ute hos en jobbarkompis för att kika på trädgård, få tips om etage-bäddar och umgås i största allmänhet, så serverade hon en helt fantastisk lemonad på rabarber. Den var riktigt gott syrlig och fräsch, och gav verkligen mersmak! Nedan följer receptet, och på de rabarber som blir kvar (alla) så kokar jag även en omgång klassisk rabarbersaft.

Färgen beror på hur röd just din rabarber är. Har jag mycket rabarber, vilket jag ofta har, så använder jag främst den röda delen av rabarbern dessutom.

Lydias Lemonad, ca 4 liter (+4 liter saft)

3 kg rabarber i bitar (behöver inte skalas)
3 citroner i skivor (med skal, ekologiska)
30 g citronsyra
3 liter kallt vatten

2 kg socker
3 tsk natriumbensoat (atamon)

Blanda rabarber, citroner och citronsyra med vattnet i en stor bunke/kastrull (jag har en på 10 liter som precis passade, men jag hade också lite mer rabarber). Plasta över och låt stå kallt i 1½ till 2 dygn. Sila av rabarber och citroner, och rör ner socker och atamon tills allt är löst – häll upp på väl rengjorda flaskor.

Nu är det ju atamon i (konserveringsmedel), men eftersom inte saften är kokt så kanske jag ändå skulle rekommendera att frysa in om man vill spara längre.

Vid servering, späd med bubbelvatten efter smak, och muddla/strimla gärna i lite mynta. Otroligt fräscht!

Jag fick ihop 5 liter lemonad, men då gjorde jag på ca 4 kg rabarber med.
Skillnaden i färg, saft till vänster, lemonad till höger, på samma rabarber

Ordning i frysen

Ni vet ibland när man får ett sånt där ryck, börjar organisera nåt och kommer in i ett flow så hela kvällen försvinner? Ett sånt fick jag i går kväll, det var tillfredställande att organisera nåt när hjärnan känns lite kaosig. Nu var det 3 av våra 5 frysar som fick en omgång – de är inte fullstora allihop men ändå.

Det går åt rätt mycket frysar när man vill frysa in bär, sylt, grönsaker och kött om man köper köttlådor, men just nu är det relativt tomt i dem alla (1 är helt avstängd och används inte ens just nu), så det var ett bra läge att frosta av, organisera och städa ur ordentligt.

Alla lådor plockades ut och gjordes rent, mest för att vår 2/3 frys som står i ”maskinrummet” var totalt nerfrostad eftersom vi har haft glass och kakor i den, men barnen har inte alltid kollat att den stängts ordentligt. Nu har vi organiserat om så att det mest är frysvaror som vi vuxna hanterar som står i den frysen:

I de två halvfrysarna (delad kyl/frys) som vi har i köket hamnade istället det som barnen oftast kollar efter – då är det lättare att se (och höra, de larmar) om det inte stängs ordentligt. För att vi inte ska bli helt förvirrade nu i början så sitter de lappar utanpå varje frys med dess innehåll, och sen har varje låda fått en märkning med.

Lätt att se vart allt hör hemma!

För övrigt har vi aldrig något bröd framme – allt läggs direkt i frysen. Det är alldeles för varierande vilket bröd som går åt och vem som vill ha vad, och det känns färskare att ta en skiva och stoppa i brödrosten en sekund än att det ligger framme och blir torrt och tråkigt. Mitt bästa frys-hack.

Allt gammalt och utgånget blev rensat och nu är det jätteenkelt att få en överblick. Väldigt nöjd! Orkar jag ska jag ta tag i den fullstora frysen i garaget i helgen med, annars blir det nån annan gång. Nu finns det så mycket plats att sortera in i här uppe i huset att jag nog nääästan kan tömma den med ett kort tag.

Vi veckohandlar ju alltid förresten, och tvärsemot vad man kan tycka blir det inte ekonomiskt för oss att köpa mycket mat och frysa in – helt enkelt eftersom vi inte gör åt den då utan den blir bara liggande.

Hur gör ni?

Neverending work

Det är lite av ett Sisyfos-arbete, den här altanen. För att vi inte ska behöva måla fasaden när trallen är lagd så vill man ju måla den innan, och då kändes det dumt att inte måla under takfoten nu också, så det har jag sysselsatt mig idag, plus att jag hann måla ungefär halva fasaden, och ändå ser det inte ut som det ”hänt nåt”. Men, vi har handlat mer virke och maken har fasat ur balkarna som ska bilda pergola, så i morgon ska vi måla dem med. Som tur är kan vi stå i garaget och måla, annars är det ju inte direkt målarväder i morgon för vad det ser ut som. Med lite tur kommer pergolan upp nästa helg, SEN blir det trall….

I morgon blir det nog till att försöka städa ifatt lite inne, och så ska vi veckohandla och annat trist, som att laga mat till middag och matlådor. Jag är så himla trött på att laga mat nu, det går lite i perioder, men just nu är det oerhört motigt. Vi äter nästan inga halvfabrikat och i princip aldrig heller pasta (pga jag får ont i magen av det) så vill jag ha bra mat så måste vi laga det själva. Det är ju en bra prioritering rent generellt, men bara trist just nu. Vi snackade extrema eurojackpotvinsten på jobbet i veckan, och jag hade absolut hyrt in en kock typ 5 dag i veckan om jag blev så galet rik. En som gör goda, fräscha frukostar med mycket frukt och grönt och hembakat bröd, och nyttiga, goda luncher och middagar…. Så jag kan vara ute på gården och greja, för DET vill jag inte leja bort!

Vad skulle du ha gjort eller köpt om du vann över en miljard?!?

Arraksbollar (glutenfritt)

Det är tre kakor jag måste ha till jul, och som vi sällan gör annars. Det är dubbla mandelkakor, arrakskakor och arraksbollar. Ni hör, arrak är helt klart ett måste vid jul, och jag köper arraksessens i mataffären, en sån där liten miniflaska som står vid karamellfärgerna. Det som gör att jag kanske mer sällan gör just arraksbollar är att man nån dag innan ska baka en torr sockerkaka (som man inte ska äta upp heller då…), men själva bollarna är barnsligt enkla att göra. Jag gör min sockerkaka på potatismjöl, och då blir den glutenfri som bonus, men anledningen är främst att jag tycker att det är godast. Välj själv!

Arraksbollar, ca 30 st

Dagen före: Sockerkaka
4 ägg
2 dl socker
2 dl potatismjöl (går lika bra med vetemjöl)
1½ tsk bakpulver

Smöra en form (är du inte ute efter glutenfritt kan du strö lite mjöl i formen med). Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker fluffigt, sikta ner potatismjöl och bakpulver och vispa ihop det hastigt. Grädda i mitten av ugnen i ca 35-40 minuter (just i detta fallet gärna lite längre eftersom den ändå ska torka). Låt kakan stå framme, utan att täcka över den och gärna på ett galler, i ungefär en dag eller två, så den torkar till lite.

Dagen efter: Själva bollarna
Sockerkakan ovan, nersmulad i en stor bunke
225 g smör
3 dl florsocker
0,5 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1-2 msk arrak (jag älskar arrak och tar 2)
1 nypa salt

Chokladströssel att rulla bollarna i.

Blanda alla ingredienser förutom chokladströssel i en bunke, antingen med visp eller i tex en matberedare, tills du har en jämn och slät ”deg”. Rulla små bollar av degen och rulla dem i strössel – klart! Förvara i kyl eller frys för längre hållbarhet, men de står sig bra även i rumstemperatur.

Pukasjön

Det blev en dag i söndags med perfekt väder för vandring tillsammans med Filip. Hög, klar luft och strålande sol, ca 15 grader och vindstilla. Vi packade en ryggsäck med mat, och en med ved (tur det för det var slut på grillplatsen) och sen knatade vi – från norra änden av Ramsjön, söderut till Pukasjön, utmed John Bauerleden.

Fotograf: Filip
Och så själva fotografen då!

Jag hade beräknat att det skulle vara omkring 5 km enkel väg, det visade sig bli 6 km, i tämligen kuperad men väldigt omväxlande och vacker terräng.

På vägen plockade vi ett par deciliter blåbär, till desserten. Fotograf: Filip

Filip fick direkt för sig att han ville ha min kamera, så med den på magen skuttade han fram, runt, tillbaka och överallt och fotade. Tror lätt att han nog gjorde 50% längre sträcka än oss, och jag är grymt imponerad över att han orkade. Vi vuxna var rätt trötta när vi kom tillbaka liksom. I alla fall, några foton i dagens inlägg är tagna av honom!

Lite suddigt, men kul att för en gångs skull ha foto av oss båda.
Mycket stolt över sin prestation på vandringen!

Jag trodde VERKLIGEN inte att det skulle vara tomt när vi kom till vindskyddet vid Ramsjön, det var ju perfekt väder, men vi var helt själva där. Verkligen magisk plats att pausa och grilla på! En egen brygga fanns det med, och ryktet säger att EN i vandringssällskapet badade i en tämligen kall sjö…

Första gången vi varit på en grillplats med tillhörande brygga – det var ett vinnande koncept
Fotograf: Filip

Självklart blev det massa gott att äta med, Quesadillas med räkor, lime och chili till oss vuxna, Filip fick istället skinka i, och sen blåbärskrabbelurer med pekannötter och lönnsirap till efterrätt. Sjukt gott!

Varmt, salt och ost-geggigt. Mycket tillfredsställande.
Klart man kan ha med ett paket gifflar, men det här är ju en annan njutning i. Hade verkligen längtat efter att både göra kokkaffe och grilla mat.

Det var en mycket bra dag för vandring!