Hökensås

Efter att vi släppt av de två stora pojkarna på Jota-Joti läger i går så tog vi med oss Filip och styrde mot Hökensås. Där har jag inte varit sedan jag var under 20, när vi åkte dit med min mormor och morfar och plockade svamp, så det var ett tag sedan… Då gick vi ju bara rakt ut i skogen, nu tänkte vi följa en av lederna – den på 5,5 km. Det fanns minst 4 leder att välja på här, från 2 till runt 20 km, så det finns något för alla.

Dessvärre somnade Filip på vägen dit och vaknade sådär avigt som bara ett barn kan vakna (ni som vet ni vet) men efter vi lirkat, hotat och mutat denna förtjusande 3½ åring som bara vansinnesskrek rakt ut så ordnade det till slut upp sig. Han fick sitta en del i bärryggsäcken, och det börjar bli väldigt tungt, så det var nog bra att vi gick åt ”fel” håll mot vad jag tänkt mig. Hade tänkt gå ca 4 km till grillplatsen och sen ha 1,5 kvar, men nu gick vi på andra hållet så vi hamnade ganska rakt på. Lika bra det med tanke på humöret kanske.

Där var det FULLT med bilar – vi fattade rätt snabbt varför för det var hur många som helt som stod runt Sibbesjön och fiskade, men grillplatsen var som tur var ledig. (Tror det fanns en till precis vid vattnet)

Till vänster ser ni en av minst 8 personer som stod ute på varsitt ställe runt sjön och fiskade.
Bra vindskydd och grillplats 🙂
Jodå, humöret vände på den här med.

Det blev grillad kolbulle, äppelmust och massor av kokkaffe till undertecknad – humöret vände och det kändes väldigt bra att vara ute i det fina vädret. Så vackert med solen som silade genom träden! Sen var ändå orken som den var hos den minste, så det blev den korta vägen hem igen – men vi kommer gå tillbaka hit känner vi absolut 🙂

Alltså, SOM jag längtat efter det här!
Och det här, det finns inget kaffe som är lika gott som det man kokar ute vid en eld…

Nästa gång hoppas vi på bättre humör och tar nog med hela familjen. Men eftersom vädret är SÅ vackert i dag och det ser ut att bli regn resten av veckan så kanske vi tar en tur ut i dag med…

Hemgjord knaprig Müsli/Granola

Det där med frukost går ju lite i vågor tycker jag, de flesta i familjen är lite periodare när det kommer till val av frukost. Fil och flingor är stort just nu, och förutom att det går åt galna mängder flingor så blir man ju lite trött på dem med. Jag är ju sådär tråkig med, så jag köper ju bara fullkornsflingor med minsta möjliga socker till ungarna, så det finns inte så mycket att välja på – och så vanlig müsli då.

Men, nu blev jag sugen på hemgjord, knaprig müsli istället, det var jättemånga år sedan jag gjorde det sist. Det är ju himla enkelt och smidigt att göra en jätteladdning på en gång – och så kan man ju välja lite olika smaksättningar med.

Det går ju göra det här flingorna PRECIS hur man vill, vilka proportioner som helst och med vilka tillbehör som helst, så nedan är bara ett förslag.

Hemgjord knaprig müsli eller granola – stor sats

Runt ett kilo flingor, tex havregryn, rågflingor eller blandat
2-3 dl frön (pumpafrön, solrosfrön, sesamfrön)
ev nötter (jag tål inte så mycket av det så jag hoppar det)
torkad frukt
kokosflingor eller kokoschips
bananchips

3 dl vatten
0,75 dl neutral olja
ca 0,5-1 dl honung

Smaksättning: tex kanel, kardemumma eller vaniljsocker

Blanda flingor, frön och kokos i en STOR skål. Värm vatten, olja och honung så det löser upp sig bara. Häll över flingorna och rör om ordentligt. Bred ut blandningen på plåtar – jag tog 3 st så det inte ligger för tjockt. Nu kan du smaksätta med lite olika, jag tog en plåt av varje smak ovan.

Rosta i ugnen på 180 grader i ca 20-25 minuter, flytta gärna om plåtarna så de blir jämt rostade, och rör lite i flingorna däremellan. Ta ut plåtarna och lägg på torkad frukt och bananchips.

Låt svalna och lägg tex i bruna papperspåsar – såna man har till matavfall – eller i burkar.

Sommaren på burk

Satt över middagen i går med maken och räknade ihop allt vi faktiskt tagit tillvara på i sommar, och det blev en rätt lång lista! Förutom sånt vi ätit direkt från landen som tex potatis, sallad, kål, äpplen och bär, så har vi ju även sparat massor till vintern – eller ja, så gott det går när man har begränsad plats (hur svårt ska det vara att hitta mark på landet så man kan bygga jordkällare 😉 )

En stor laddning jordgubbssorbet väntar i frysen.

Det vi har gjort är:

Så som ni förstår är både garage och kyl/frys fulla nu, och det är en himla tillfredsställande känsla! Det är en del pill med att tillvara på sakerna, mest tar det tid och är kladdigt, men vi har mest gjort en sak varje helg så det har känts roligt och inte som ett måste.

Plommonmarmelad
Några få av alla tomater vi skördat på friland!

Ugnsrostade majskolvar med parmesan

I går var vi och plockade majs på Strands gård utanför Huskvarna, som varje år vid den här tiden. Majsen i vår trädgård är inte klar än riktigt, och ger i vilket fall inga stora mängder, så då är det toppen att åka och plocka. Bra aktivitet med, för det går FORT att plocka ju! Men det kan krävas stor koncentration…

Passar alltid på att ta med kameran, för jag tycker det rätt ofta blir riktigt fina bilder i majsfälten. Till och med jag fastnade på bild.

Sen åkte vi hem, hade det varit lite bättre väder hade vi nog slängt majsen på grillen, men nu gjorde vi den i ugnen istället. Det här är ju knappt ett recept, men jag skriver upp det ändå:

Ugnsrostad majs med parmesan, 4 portioner

4-8 majskolvar (beroende på om det blir ett ensamt mellis eller ett tillbehör)
2-3 msk smör
salt
vitpeppar
1 dl finriven parmesan
ev lite cayennepeppar eller chilipulver

Ta bort de yttersta bladen på majsen, men låt det vara heltäckande med blast kvar. Lägg dem på en plåt och rosta mitt i ugnen på ca 200 grader i omkring 25 minuter – eller grilla dem motsvarande tid.

Ta ut dem och vräng blasten utåt, men låt den sitta fast i majskolven, den bildar ett ypperligt handtag. Pensla eller bred över smör, salta och peppra lätt och strö sedan över lite finriven parmesan. Jag ville ha lite hetta i mina så jag tog cayennepeppar med, supergott! Ät och njut, bäst är ju som vanligt enkelhet med bra råvaror!

Förkylning, soppa och höstsådd

Nej men alltså, den går liksom inte åt rätt håll den här förkylningen som startades förra veckan. I helgen kändes det först som om det kanske skulle vända, men nä. Är mer snuvig, har mer ont i huvudet och känner mig rätt mycket mer hängig i dag. Tänkte lite för mig själv att det skulle bli rätt skönt att jobba i lugn och ro hemifrån, en del av mitt jobb funkar ändå att sköta vid vilken dator som helst, meeeen…

”Är han inte rätt snorig”, sa maken i morse. Nej nej, det är nog bara lite snuvigt efter han legat ner, han var ju så pigg i helgen, tänkte jag och hade såklart fel. Så det blev inte hemmajobb i lugn och ro utan en dags VAB istället. Igen. Skit oxå. Lagom jobbigt med när man själv är hängig, och samtidigt MÅSTE lösa några små akuta saker på jobbet. Ni vet.

Så, vi har försökt sysselsätta oss lite här, i lugn takt. Städat lite, gjort en god soppa (fast utan kyckling) och höstsått perenner som är tänkta att kunna planteras ut nästa år. Tycker det är lite luddigt med beskrivningarna för just höstsådd, det kan göras i kruka men även ”på friland avsett för uppdrivning”? Vad sjutton betyder det egentligen? Kom fram till att jag sår i små plastkrukor och sen tryckt ner dem till hälften i ett av mina land, och så täcker jag med lite perlit. Vi får väl se, känns lite knepigt.

Borde ju inte vara så komplicerat egentligen, sommarblommor klarar ju av att fröså sig själva utan hjälpmedel och krusiduller liksom…

Hade velat kunna sätta lite lökar med, men kan ju inte knata runt i affärer som jag känner mig nu liksom. I-landsproblem…

Det jag HADE behövt göra är att sätta mig att räkna på byggfysiken, hann inte med alla uppgifter i torsdags eftersom läraren av oklar anledning körde på i 180, men det är ju inte heller lätt med en treåring som pratar och tjatar hela tiden.

Den vackraste salladen

Nu har våra röda spetskål-huvud börjat bli färdiga ute i landet, och jag försöker väga mellan att låta dem växa på sig lite eller att skörda innan nån ohyra hittar dit. Jag plockade det första i veckan, och de är så ofantligt vackra!

Det här sallads-”receptet” är knappt ens ett recept, det är så enkelt. Men ändå, lite inspiration har ju aldrig skadat någon, och inte lite vackra bilder heller…

Krispig och syrlig kålsallad

Valfri kål, gärna färsk vit- eller rödkål, men den blir lite extra god med spetskål.
ca 1 msk olivolja
ca 1 msk ättika
ca 0,5 tsk salt
en nypa socker

Valfri smaksättning kan sen vara peppar, örtkrydda, dijonsenap, pressad vitlök, citron eller chili – salladen går superbra att variera men det bästa är att även grundreceptet är kanongott.

Strimla kålen fint, gärna på mandolin. Häll över en skvätt olivolja, en skvätt ättika, lite salt och en nypa socker – och MASSERA sedan in kryddorna. Det går inte hoppa över det här steget för då får du bara en lite träig sallad, det är massagen som gör den mjuk men ändå krispig. Se hur salladen ändrar färg, om du använt rödkål!

Från en blå-lila och vitkrispig färg…
…till en mer varmrosa färg av ättikan.

Smaka av – gillar du mer syra, ta mer ättika, vill du ha mer salt, tja du fattar. Serveras med bravur till exempelvis en riktigt god, grillad hamburgare, eller nästan vad som helst för den delen!

Smörslungad gnocchi med ugnsrostad tomat

Jag är ingen recept-människa. Eller, jag älskar att läsa recept, men jag följer dem i princip aldrig helt utan tar det mer som inspiration (om det inte gäller bakning), och egentligen vill jag att ni tar det här receptet som inspiration med, för det går att variera på tusen sätt. Själv gör jag det med gnocchi för jag får ont i magen av pasta, men färsk pasta funkar minst lika bra. Du kan göra det till en superbillig rätt genom att hålla dig till det du har i trädgården eller göra den superlyxig – den kan vara snabbmat på 10 minuter eller riktigt slowfood. Snabbmat blir den om du istället för att ugnsrosta tomaterna bara fräser dem hastigt i en stekpanna med lite vitlök medan gnocchin kokar i 3 minuter.

Mest estetisk blir den med ugnsrostade körsbärstomater, men i min trädgård får jag STORA tomater så de skär jag i bitar och använder, vilket såklart bli lika gott men lite ”mosigare”. Nu ska jag sluta tjata, här kommer receptet, med förslag på piff:

Smörslungad gnocchi med ugnsrostade tomater. 4-5 personer

Grundrecept:
ca 1-2 kg grönsaker, mestadels tomat men även tex zucchini blir jättegott.
Ett par gula lökar
2 påsar potatis-gnocchi
4-8 klyftor vitlök, finhackad
olivolja
en rejäl klick smör

Såvida du inte har bråttom och vill göra ovan nämnda snabbmatsvariant, så ugnsrostar du tomaterna och grönsakerna (inkl. lök) i lagom munsbitar. Det gör du genom att lägga dem relativt tätt på en plåt med skalet nedåt, ringla över lite olivolja och hackad vitlök samt flingsalt. Ställ in plåten/plåtarna i ugnen på ca 200 grader i omkring 45-60 minuter (eller på riktigt låg värme i flera timmar, om du vill göra det väldigt lyxigt).

När tomaterna är klara (och du har förberett ev. fler ingredienser enligt nedan) så kokar du gnocchin i saltat vatten, den är klar när den flyter upp. Lägg den i en skål och klicka över smör och rör sedan ner tomaterna. Gott bara detta!

Förslag på komplement eller variationer
I dag körde vi med följande tillbehör, nämligen
rostade pumpafrön
riven parmesanost
ugnsrostad chili

Andra förslag på sånt som är gott att lägga till:
krutonger
mozzarella
färsk basilika
knaprig bacon
prosciutto
stekt svamp
belugalinser

Ja ni ser ju, gör det så lyxigt du känner för just i dag eller ta det du har hemma!

En avslutning som heter duga

Vet ni vad som får avsluta den här semestern där Covid styrt? Jo, först ett besök på Escape House där vi med barnen rockade rummet Mystery, så himla roligt! Därpå en stund i skogen för mig och maken som resulterade i dryga 2 kilo kantareller* (kan det varit ca 4-5 liter) som fick hamna på kvällens grillade hamburgare tillsammans med det som passar kantareller allra bäst – en veteöl! Inte illa!!!

Det fick inte ens plats i en enda stekpanna!!

*Jag har fått ändra min åsikt att jag är dålig på att hitta kantareller, jag är ASBRA på att hitta kantareller, men jag har inga riktigt bra ställen där inte typ 50 andra personer redan letat. TROTS detta har jag ändå hittat 2-3 liter på egen hand i dag, gömda som fasen, och resterande (ok, lite, lite mer än mig, men vem kontrollväger 😉 ) hittade maken.

31:ans glass och kök

Den här lilla godingen har legat på min lista länge nu, eftersom de flera år vunnit pris för Sveriges bästa glass, men eftersom det ligger nästan vid Omberg och alltså en knapp timme bort så har vi inte direkt haft vägarna förbi. Förrän nu, då.

Mina förväntningar var ju himla höga, ska sägas, och det var en låååång kö så det verkar vara riktigt populärt. Glassen var jättegod, väldigt len och smakrik och inte isig alls, men jag saknade lite roligare smaker? Alla grundsmaker fanns där, det mest exotiska var nog sen saffran (tog jag), spunnet socker (gick bort pga sin giftblå färg) och kanske typ After Eight? Inte superspännande med andra ord, och när det numer görs bra gelato lite varstans i mer närliggande trakter så kommer vi nog inte åka upp dit igen, om vi inte har vägarna förbi av andra anledningar. Jag saknade liksom känslan av att ”åh den där smaken bara måste jag prova”! Men som sagt, gott och välgjort, så kanske är det bara jag som är kinkig.

Filip fick Vit Choklad, men där är den ifrån Italienska glassfabriken i Jönköping hästlängder före.
Jag tog saffran, väldigt god och smakrik.
Maken tog Bounty och så After Eight. Liksom gott fast inget som man tappade andan över.

Trädgårdspyttipanna på Muurikka

Det finns tre tillfällen då en Muurikka verkligen briljerar:

  • När man ska laga mat till många (om man inte tar den minsta varianten)
  • När man vill ha riktigt bra stekyta och inte få så mycket stek-os inne
  • När man vill tillaga stora mängder blad-grönsaker som annars inte skulle få plats i en stekpanna

För det här receptet gäller det tredje, det går lika bra att göra denna rätten inne i en stekpanna, men ska man få plats med allt så får man antingen steka i flera omgångar eller göra till bara en eller två personer.

Recept och recept förresten, det här är en vegetarisk pyttipanna där jag försöker använda så mycket som möjligt i från min trädgård, och därmed kan man ju variera den typ hur mycket som helst, utifrån vad som är i säsong och vad man har odlat (eller köpt). Det kan låta som mycket grönsaker, men bladgrönsaker har ju en tendens att bli 1/4 av den ursprungliga storleken när de är tillagade.

Trädgårdspyttipanna, ca 6 portioner

ca 1 kg tärnad färskpotatis
2-3 grovhackade lökar
1 grovhackad vitlök (ca 6-7 klyftor)
1 finhackad chili (om man vill ha hettan, då)
ca 20 blad av svartkål, strimlad
2 huvud Pak Choi, skuren i ca 2 cm breda bitar
ev 1-2 paket grillost (typ halloumi)
1-2 dl grädde
1-2 msk kycklingfond
1 dl vatten
salt och peppar
olja och smör att steka i, efter eget tycke

Börja med att steka potatisen tills den känns färdig, det tar en stund när man råsteker men blir så himla gott.

Lägg sedan i de lite hårdare grönsakerna, dvs alla delar utom själva blad-delen av pak choi, de lägger jag i när jag stekt övriga grönsaker ett par minuter, så tappar de inte all spänst. Vill du ha grillost så kan det vara lagom att börja steka den nu med, i kanterna där det är lite varmare. När Pak Choi’ens blad börjar mjukna, häll över lite grädde, buljong och vatten och rör ihop allt. Låt det puttra ihop i någon minut, så sugs det i princip in av allt gott i pannan. Smaka av med salt och peppar.

Sjukt gott och uppskattades av precis hela familjen!