Inte sedan jag började blogga för typ 13 år sedan har jag haft ett så långt uppehåll som nu, på två veckor. Men jag har verkligen inte haft lust och inte känt att jag haft nåt jag velat skriva om – då är det skönt att ”äga sig själv” och inte behöva prestera, utan att jag bara kan låta lusten styra.
Vi har i alla fall haft en ”lugn” påskhelg – lugn på så sätt att förutom ett sjuårskalas på långfredagens förmiddag så har vi inte träffat nån typ, inga inplanerade middagar, inte åka iväg, utan bara en skön helg hemma. Citattecknen kommer av att det såklart inte varit ”lugnt” på alla sätt, vi har haft världens trädgårdsröj i helgen och faktiskt har hela familjen hjälpt till, åtminstone korta stunder.
Nu är alla ytor i köksträdgården förberedda för sådder och planteringar, det enda som ska göras här är att fylla på med flis i gångarna. Vi har lagt sten runt två av landen, det har legat en markduk över landet längst till höger i bild (det med björkstammar i) sedan vi flyttade in, i ett försök att döda en riktigt dåligt plantering med hallon. De var i uselt skick och spred sig bara, men nu var allt dött och det gick enkelt att gräva upp rötterna. I gångarna ligger det markduk och flis sedan innan, men på många ställen har det liksom ”runnit ihop”, så nu fick jag hjälp av hela familjen att langa lite överbliven marksten som fick agera kant mellan duk, flis och jord. Det är typ inte rakt nånstans – det gör inget, för det är ändå otroligt mycket bättre än innan. Där det syns svart till vänster var det gamla blomsterlandet som var heeeelt övervuxet med kvickrot, det ska kvävas till nästa år och sen kan vi göra en ny rabatt där. Jag gillar portalen som markerar ingången till köksträdgården. Den skulle bara behöva målas i år (det är slamfärg), men jag vet inte hur jag ska kunna tvätta bort alla alger ordentligt utan att riskera skvätta ner på växterna nedanför. Vet inte om ättika-receptet är gott nog, och dessutom är ju inte heller det kanon för växterna nedan. Någon som har tips?Inte ett dugg rakt, men det gör inget! I landet med de rundade stenarna har vi planterat jordgubb, och i landet till höger ska det bli tidig färskpotatis som jag ska testa att samplantera med solros (därav stöden som ska slås ner ordentligt och sen få nån lina mellan sig).
Förresten, ser ni häcken till höger där? Där fick Filip gå loss med den stora häcksaxen för att klippa ner allt spret, och han gjorde ett otroligt bra jobb, det hade nog inte blivit bättre om jag gjort det själv! En sån liten trädgårdsmästare är han!
De tidigaste ätbara växterna vi har i trädgården är ju rabarbern, som redan är på gång. Även våra buskar med blåbärstry håller på att slå ut, och vinbärsbuskarna är inte långt efter. Hönorna är vansinnigt nöjda över att få komma ut i det gröna efter en lång vinter. I hönshuset huserar nu även kycklingarna i en egen del, under värmelampa, så de kan börja vänja sig vid varandra. Våra små minigriskultingar är vansinnigt charmiga, det gäller att passa på att gosa nu innan de ska till nya familjer i slutet av april!Nyfikna som få!På kullen bakom huset är det stora fång med snödroppar, och krokusar kan man hitta lite här och var i landen. Scilla finns det gott om med, och alla små, små duttar av färg gör att man orkar med ett liiiitet tag till innan grönskan kommer på riktigt. Ja alltså, så här såg det ut i morse, och nu i eftermiddag är det nästan 1½ decimeter… men det varar förhoppningsvis inte så länge, och jag hoppas också att det är det SISTA bakslaget för våren!
Växthuset är klart för sådd med, där har vi lagt årets kompostjord. En liten omgång rädisor har jag sått där, och Filip har sått ett gäng i pallkrage, och i en liten godislåda växer små groddar av årets första sallad i växthuset. Så snart den här snön och kylan släpper sitt grepp (förhoppningsvis senast till helgen) så ska en massa mer sådder ut i växthuset, av spetskål, brysselkål och kålrabbi, och sen ska årets luktärter ställas ut utomhus med. Snart behöver jag också börja få ut de större plantorna som står i garaget under växtlampor, de kommer snart inte få plats och där ska jag ställa in mer tomater med framöver.
Det är ett ganska stort jobb att få ordning på allt inför säsongen, även fast många land redan ligger klara sedan i höstas med ett tjock lager täckodlingsmaterial på sig, så jag är glad att vi dels hade många dagar på oss och att jag hade god hjälp. Hoppas din påsk var bra med!
Nu står man ju liksom lite och hoppar upp och ner på stället för att man vill sätta igång med trädgården! Eller man och man, JAG gör det åtminstone. Jag försöker verkligen hålla mig i skinnet och inte starta försådder för tidigt, och även för att inte röja upp allt i trädgården redan nu så inte insekterna hinner vakna och flyga iväg. Men, för att klara att vänta med detta så måste man ju sysselsätta sig med NÅT, så de senaste kvällarna har jag börjat skissa på en plan för trädgården.
Jag har aldrig riktigt haft någon sån över helheten, på sin höjd över små ytor, men ärligt talat knappt ens det. Där vi ska bygga saker (typ altan mm) har jag ju planerat lite mer, och nu tänkte jag försöka sätta någon form av ”master plan” för växtligheten med. Först och främst – det här är verkligen inte något jag är bra på, tycker det är skitsvårt att få till en bra helhet utan att saker ser liksom utpluttade ut. För det andra så är det här en måååångårig plan, för vi har inte vare sig tid eller pengar till att göra några större åtgärder alls i år. Men – med en plan så tänker jag att det kanske blir lättare att fatta bra beslut om man står där och får feeling för att det är kampanj på skitfina växter, då vet jag i alla fall litegrann vad jag skulle vilja ha! Är ni redo? Så här ser min skiss ut:
Det mesta på den här planen finns ju faktiskt redan, men de ytor som har en bokstav i eller bredvid sig är det jag tänker får bli nya land.
Vi saknar några saker, det vet jag redan, men jag vet heller inte hur vi ska kunna få till det utan en större budget – det vi saknar är ordentliga gångar (typ grusade eller så) och så lite portal-strukturer, som jag helt enkelt inte vet hur jag ska få till i dagsläget.
Eftersom jag redan har gjort lite punktinsatser utan någon ordentlig plan så står jag lite inför problemet att jag till det nya landet – det bredvid växthuset – har köpt vad som egentligen är helt fel växter i stilen jämfört med det jag tänker som helhet till gården. Där har jag köpt sånt jag blivit kär i, och tonerna går i rött-orange-aprikos och är inte de klassiska växter jag tänkt ha i huvudsak till gården – men vi får väl liksom jobba in det som en egen stil på den ytan då tänker jag. Men nu ska skissen hjälpa mig få lite struktur på färgskalorna åtminstone är tanken. På framsidan av huset, mot entrén, kommer jag sikta på en riktigt klassisk mormorsträdgård. Till min hjälp har jag hittat två olika sidor med bra listor på blommor och annat att tänka på :
Dessutom har jag sparat ett gäng instagraminlägg med den sortens trädgård jag tycker passar bäst här. Det är dock både bra och dåligt, för det blir ju såklart ”instagramperfekt” och har kostat MASSOR, jag behöver en lättskött och hyfsat prisvärd trädgård. Men ändå, inspiration ger det ju!
Nu blev det här så himla långt, så nu ska jag inte gå in på detaljer – det kommer nog en annan dag vare sig ni vill eller inte, för hur ska jag annars komma ihåg hur jag tänker?!? Vad tycker ni, känns min plan för trädgården vettig?
Det här med att påskpynta känns ju oerhört ute – självklart kläcker man fram kycklingar istället! 😉 Skämt åsido så behöver vi förnya hönsflocken för att inte helt plötsligt stå utan möjligheter till både ägg och nya kycklingar, även om vi inte räknar med att våra hönor kommer sluta lägga ägg än på kanske ett par år. Vi har ju haft enbart rasen Silverudds blå (som lägger gröna ägg), men nu var jag himla sugen på några Hedemora med. Robusta hönor som är tåliga mot kyla och som lägger bra med ägg är kravet, och det ska de uppfylla. Tyvärr var det bara hälften av de 15 ägg jag köpte som hade något i sig när jag lyste dem, och i skrivande stund har bara 4 av de 7 återstående Hedemora-äggen kläckts, varav några garanterat blir tuppar. Men men, några är ju roligare än inga! Av våra egna ägg var det bara 2 som inte tagit sig, och alltså står jag nu med 6 av våra egna Silverudds kycklingar med, förutom de 4 Hedemora. Hänger ni med? Totalt 10 kycklingar alltså 🙂
Vi har inte kläckt fram egna i maskin innan (tack snälla Vanja för lånet!), det var himla spännande har hela familjen tyckt! Nu får de bo inne i en låda under värmelampa i en dryg vecka, sen hoppas jag kunna flytta ut dem i hönshuset (återigen, med värmelampa för det är ju inte kanonvarmt), för små kycklingar dammar något hejdlöst när de börjar få fjädrar – vilket sker ganska snabbt. Men nu ska jag sluta babbla, för ni vill ju egentligen bara se bilder på kycklingarna, eller hur?!?
Här ser ni alla 3 sorter, den svarta och den grå är Silverudds och den gula är en Hedemora. Det går inte se vem som är tupp förrän om många veckor! De svarta har så gullig ”kajal” runt ögonen!Den gula Hedemora kycklingen ser precis så där klassisk ut som man tänker sig kycklingar. De grå blir så himla fina när de är vuxna!
Nej men man är inte alls där heeeela tiden och tittar, jag lovar! Otroligt söta, men SÅ högljudda! När de tar i hörs pipet genom både dörrar och väggar…. Men det får gå, ett litet tag.
Att köpa en ny bil blev ju en ovälkommen och ändå lite oväntad utgift – även om vi räknar med att månadskostnaden inte kommer bli så mycket mer med ”ny” bil plus el jämför med gammal bil plus bensin. Men det är dessvärre inte enda utgifterna som ligger i pipen, ett hur från -89 har ju ändå vissa behov som måste ses över, vilket vi såklart vet om, men de kommer ju gärna i samlad trupp vilket är osmidigt.
Den första är att vi måste byta vatten-avhärdar-filter (något oklart vad det korrekta namnet är här), de ska funka i ca 20 år och vårt har hängt med 35 och funkar inte längre som det ska. Det kunde man ju tycka att det inte skulle behöva vara så himla dyrt, men typ 25 000 kr får vi nog räkna med.
Det andra är vårt tak – eftersom det är från -89 så har jag kallt räknat med att vi nog kanske behöver byta det inom ett fåtal år, men jag ville ändå ta in en (och det kommer bli två) offert på taktvätt med målning/behandling. När vi har kikat själva så ser både råspont (inifrån ”vinden” ser vi den), takpapp och läkt ut att vara i väldigt gott skick, pappen är inte torr och smulig och råsponten ser fräsch och fin ut med. Det enda var ju runt den nyinstallerade köksfläkten, men det åtgärdade vi själva i höstas så det är nu gjort som det ska.
Här är från min altan-planeringsbild- ni ser att taket ser ganska skitigt ut, men det är nästan ingen påväxt utan antagligen bara ojämnt behandlad sedan tidigare.
Första takkillen var här i fredags och i morgon kommer nästa för att titta på taket och ge offert. Självklart tar jag inte allt de säger för sanning, men enligt honom så har vi betongpannor av en mycket god kvalitet och taket kan absolut klara sig 10 år eller mer. Jag kan köpa det, det har varit två enstaka pannor som haft en spricka i sig, men i övrigt verkar de må helt ok – förutom att ytskiktet släppt och de ”sandar” av sig. Säger killa nummer två ungefär samma så kanske vi ändå siktar på att behandla taket för att låta det stå i 10+ år till. Även om det blir ganska dyrt med, så är det ungefär 10% av vad ett nytt tak kostar om man hyr in tjänsten (vilket vi inte tänkt göra, vi lägger om det själva, men det blir dyrt ändå). Första offerten landade på 35 000 kr – förlänger det taket med 10 år eller mer så är det värt det, men det gäller ju att underlaget verkligen är i så gott skick som det ser ut att vara då. SVÅRT beslut!
Vi kommer också få göra en del jobb (som vi hade tänkt avvakta med tills takbyte) runtom taket för att göra lite mer grundligt underhåll, som att sätta nya fästen för takrännor, sätta en plåt mellan tak och hängrännor och så skrapa, slipa och måla vindskivorna runt huset som är eftersatta men som nog går att rädda på de flesta ställena. Allt detta kräver såklart en arbetsinsats (inga jätteproblem, det löser vi, men det kommer ta lite tid) och även lite mer pengar – speciellt för extra plåtar.
Den största arbetsinsatsen som kommer behöva göras är något helt annat – vi behöver nämligen måla hela stallet. Det är bara målat en gång, och är i stort behov av en omgång till. Jag kommer testa att lägga ut en ”arbetsdag” och se om några vänner har lust att hjälpa till mot lite grillat och fika kanske, men jag misstänker att vi får göra allt själva – alla har sitt eget att hantera liksom. Det är som det är, vi hoppas på att vårvädret tillåter att vi kan måla många helger.
Det syns inte så väl på bild, men stallet är i akut behov av ett lager färg till.
Alla de här sakerna är sånt som jag inte har något emot att göra, jag räknar med att vi ska kunna göra mycket jobb själva, vi reder ut det mesta jag och maken. Men jag önskar att vi kanske ha fler lediga dagar för att göra det, och samtidigt kanske inte direkt mindre pengar utan vi kan betala för det vi INTE kan göra (som vattenfilter och takmålning). Det går såklart inte ihop sig, men vi får hitta någon medelväg, det gör vi oftast. Vi tycker ju OM att greja på gården, att fixa med huset och att göra saker med händerna – och vi jobbar så bra ihop! Jag ser ändå fram emot att underhålla gården och huset, det är en tillfredsställande känsla i sig att ta hand om en kär ägodel! Jag misstänker att stallet kommer bli allra jobbigast, det är ju ganska stort, men vi får väl hålla i.
Vi hade planer på att kanske försöka bygga lösdrift och skaffa fjällnära kor till sommaren, men nu får vi nog avvakta lite med det, om ekonomin ska gå ihop sig. Likadant får kanske altanen på den översta bilden vänta. Ingen fara med det, eller med oss, men man får självklart rätta mun efter matsäck, snarare än att göra åt pengar som man inte har. Vad har ni för ”måsten” på era hem i år?
Tänk, jag hade liksom inga vare sig ambitioner eller direkta förhoppningar om den här helgen, men sen visade den sig både bli produktiv och oväntat trevlig – gud vad härligt sånt är!
Först så blev det ett pass strongman på lördagsmorgonen, och för första gången sedan i höstas så kändes det riktigt bra! Sen är det ju också den typ av pass jag gillar bäst, mest styrka och inte så mycket flås, men ändå – jag är glad för att den sortens pass kan kännas bra igen, eller i alla fall gjorde det igår. Sen kom jag hem, det var skitväder men jag drog på min underbart varma men inte så moderiktiga overall och fick feeling att börja gå loss på de delar av vår infart som fått mest tjälskott under vintern. Jag spettade, grävde och krattade till små diken vid sidan av vägen och försökte åtminstone hjälpligt fylla i de djupaste spåren. Håller säkert till nästa köldknäpp åtminstone 😉 Det blev faktiskt så bra att både jag och maken tog en bit av vägen till idag (igår var han på skyttekurs, och det kommer han vara alla lördagar i mars).
Hittade också två oväntade vårtecken i trädgården, både blå Scilla och …
Sen fick vi ett härligt och spontanplanerat besök av ett par träningskompisar söndag förmiddag som ville klappa på minigrisar, med lite kaffe och hembakt på det. Dessutom (eftersom allt alltid ska hända samtidigt) så blev vi hembjudna till grannarna på eftermiddagsfika – så det blev två välkomna och oväntat (eftersom de inte var planerade så långt innan) trevliga fikapauser idag, vilket också gjorde att tempot för dagen inte gick överstyr. Har så himla lätt att ryckas med i saker jag vill göra att jag inte pausar så mycket som jag borde ibland.
…krokus, som båda tittade upp vid husväggen i söderläge. Även snödroppar har börjat kika fram!
I morgon går jag upp till heltid igen för övrigt. Det känns… jag vet inte, jag hoppas det blir ok. Sista veckan har känts lite bättre, men jag är ju ändå slut när jag kommer hem efter mina 75%, så jag är också lite skeptisk. Jaja, vi får väl se, ska ta det lugnt och ta pauser i jobbet, så håller vi tummarna, så hoppas vi att jag kan hålla samman tankarna och även tala sammanhängande även i slutet av veckan.
Nej men ni vet ju – det finns ingen plats på jorden jag älskar mer än vår gård. Men även på gården så har jag ju såklart ett helt gäng med platser som jag tycker extra mycket om:
Jag älskar vårt kök, med de enorma fönstren och det runda bordet som ger en mycket trevligare samtalsmiljö än ett kantigt. Jag älskar den lilla sittplatsen framför vinrankan, här är ofta lä och det är en perfekt plats att ta en kaffe och titta ut över omgivningarna. Här är ju planen att det ska bli trätrall istället, så stolarna står jämnare och det inte blir så vansinnigt mycket ogräs som växer upp. Älskar den nya altanen i österläge, där man kan sitta i skugga på eftermiddagen men framförallt ta sin morgonkaffe i soluppgången. Hittade ingen bild från när den var klar dock, det måste vi ju åtgärda till sommaren! Jag älskar den lilla altanen framför växthuset, med utsikt över köksträdgården – även om den inte är färdig. Det ska bli en pergola över den här, med lite klätterväxter och annat, så den känns lite mer ombonad och mer som ett rum i trädgården. Blir nog kanon!Älskar vår lilla ”loungeyta” som har kvällssol och är nästan helt skyddad från blåst – efter en hel dag ute här så är det makalöst skönt att få landa i soffan med något gott i glaset och kanske en bit ost. Och självklart är en älsklingsplats vintertid framför brasan i köket eller kaminen i vardagsrummet!
Jag hoppas att genom åren skapa ännu mer älsklingsplatser för en stunds vila, en kaffe eller bara för att njuta av utsikten, i en riktigt lummig trädgård. Men det är ett livstidsprojekt och kommer aldrig ta slut – som tur är!
Vi har ju haft en höna som låg på ägg, och jag hade stora förhoppningar, men så klev hon av även en vecka i förtid. Vi behöver förnya hönsgården i år för att ha en stabil tillgång på ägg, och nu vill jag vara säker på att vi får lite kycklingar. Vi har fått låna en äggkläckningsmaskin av en kompis (Tack!) och nu har jag köpt ägg från en tjej som har Hedemora höns. Känner att det vore kul med någon mer ras än våra silverudds, så nu har jag lagt 15 är av Hedemora och 9 ägg av våra egna i kläckaren.
En äggkläckningsmaskin vänder äggen regelbundet, håller rätt temperatur och rätt luftfuktighet, mycket smidigt! Sen hade det varit ännu bättre att få en hönsmamma till kycklingarna direkt, men nu får vi köra så här. 21 dagar tar det ungefär, vilket innebär att de första äggen kläcks på Filips födelsedag, perfekt timing! Dessutom är det ju liksom lite passande att ha kycklingar till påsk såklart.
Jag valde just Hedemora nu för att de är fina, köldtåliga och är enligt beskrivning bra på att akta sig för rovfåglar. Deras ägg är beigea, ett trevligt komplement till våra egna gröna. Hoppas att det blir ett bra antal ägg som tar sig!
Åh, jag hade verkligen glömt vilken terapi det är att vara ute en heldag här på gården! I dag var ju sååå härligt väder, en försmak på våren och det blåste inte ens hemma hos oss (där det alltid blåser annars). Jag mår SÅ bra nu – trött men på ett helt annat sätt än när man jobbat på kontoret. Det var så otroligt skönt att vara ute att jag inte gick in förrän det blev mörkt. Hade inga viktigheter att göra på gården så har suttit i solen en stund, gosat med kultingarna, dragit upp lite ogräs (kunde inte hålla mig helt) och bara njutit.
Blev glad över att hitta lite små knoppar som tittar fram här och där, främst lökar men även lite annat faktiskt.
Annars har det väl varit en ganska intressant dag kan man säga, maken var på skyttekurs hela dagen i Tenhult (och ska vara detsamma hela 5 lördagar framöver, kul för honom men trist för mig) och jag tänkte att jag skulle våga ta gamla bilen in och träna, så det gjorde jag. Vi bytte batteri på den för bara nån vecka sedan, men tydligen är det nåt annat fel (kul att vi ändå lade 2500 kr på batteribyte….) så batteriet laddar ur medan vi kör. Det innebar att på vägen hem så laddade det ur helt, stängde av servo, abs och allt annat, så att jag precis med nöd och näppe rullade in vid Sunda Byggvaror vid Skärstad… Fick så otroligt vänlig hjälp att de satte bilen på laddning med en truckladdare åt mig, och så fick jag skjuts hem (alltså tacksamheten), så att jag och maken kunde åka och hämta den sen vid fem när han var klar. Är evinnerligt trött på den bilen….
Ryggen var galet trött efter rygg-intensiv träning både i dag och torsdags, så det var skönt att bara lägga sig ner på altanen en stund i solen och vila den.
…och har ju inte berättat att vi faktiskt köpt en ny! Eller en ny för oss, men begagnad bil – en Nissan Leaf från 2022 som gått 2000 mil, till en ”rimlig” peng. Rimlig inom citationstecken, för det är ändå heeeelt orimligt mycket pengar och inte alls bra timing med min sjukskrivning, ränta och allt annat. Men vad gör vi, vi behöver två bilar. Det här är ju en elbil, och prioriterar vi att ta den i första hand i alla lägen – OCH laddar när det är billigast – så bör vi inte få en sååå mycket högre kostnad per månad än vi har för den gamla + bensin.
Fick lite besök i dag också av en tjej som var intresserad av att köpa de två hon-griskultingarna, hon blev superkräm i dem (såklart) och har tingat dem för upphämtning när de är lite över 12 veckor gamla. Tacksam liten inkomst ändå, även om det inte är nåt man blir rik på.
I morgon har jag lite andra planer, men det tänkte jag berätta om då, för nu är jag så skönt trött och tänker bara sitta och dega i soffan till det är dags att sova…. KRAM på er och hoppas ni hade en lika vårskön dag i solen som vi hade, fast med mindre bilstrul!
Det är så mycket frustration i min kropp så här års. Jag längtar SÅ efter att kunna vara ute och greja med trädgården och annat småjobb som behöver göras framöver. Men vädret, leran och kylan gör det ju helt omöjligt att göra nåt vettigt – ens om man klär på sig. Ungefär den här tiden varje år så börjar jag ändå småfixa lite, fast man inte ska, bara för att det är så svårt att hålla sig. Jag VET, man ska låta trädgården vara så alla insekter har ställen att bo mm, men det är SÅ lockande att börja klippa ner allt dött nu?! Jag SKA försöka hålla mig… för mångfaldens skull! Men kanske finns det NÅT man kan börja med lite? Vi skulle kanske kunna börja bygga pergola över altanen vid växthuset? Men det är ju inget inspirerande väder att vara ute i, dessutom ”försvinner” maken på skyttekurs ett antal lördagar framöver – nästa del i jägarexamen – och det finns INTE ork att både driva runt familjen och göra det på egen hand.
Planer för sommarens trädgård börjar ändå sakta ta lite form i mitt huvud, men alltså, vi har stor yta och för att det ska bli något ordentligt av det skulle man ju behöva lägga ner typ MYCKET pengar. Jag har försökt så perenner från fröer ett par gånger, men det har inte gått nåt vidare. Sticklingar tar ju också tid och kräver lite jobb, men är ju nästan gratis i övrigt, men jag VILL ju helst att det ska bli ordning på en gång ju! Växter är ju svindyrt, inte styckvis kanske, men ska man täcka en större yta så blir det ju en himla massa som går åt. I år ska det i alla fall bli kul att få se när förra årets nya plantering kanske växer till sig lite – så här såg den ju ut som nyplanterad:
Inser när jag ser denna bilden att den faktiskt tog sig jättebra förra året, i princip alla växter har flerdubblats i storlek! Hoppas allt överlevt vintern med nu bara.
Det är hög tid att göra ett blogginlägg om de tre förtjusande små griskultingarna som föddes sista januari, och som nu är dryga två veckor gamla. Det föddes fyra kultingar, men en var dödfödd, så nu har vi tre kultingar, varav två är flickor och en är pojke. Vi har kelat och klappat på dem sedan dag ett, och nu kommer de väldigt gärna fram och nafsar, nosar och kelar lite när vi ger de vuxna sin mat. Doris har visat sig vara en bra mamma, och Frank är en beskyddande pappa som alltid kommer fram och kollar så de är ok när vi klappar på dem, innan han går vidare. De är i tre storlekar de här små, en som är riktigt, riktigt liten – lilla mini, en mellanstor (som är hanen) och en lite större hona. Bara på bilderna kan jag inte säga vem som är vem, jag behöver liksom se dem alla för att se skillnad. Men här kommer en liten bildkavalkad!
TROR att detta kan vara hanen. Alla tre kultingar har en liten vit fläck i pannan dessutom. Det lilla trynet är så himla mjukt, och hela den lilla varma kroppen är täckt av en väldigt mjuk borst. De börjar redan nu få det knubbiga minigris-utseendet – tror detta är den stora honan. De ÄLSKAR att bli kliade på sidan av kroppen och ansiktet……kolla bara!Mycket nyfikna små trynen!
Nu när det varit lite varmare i två dagar så har de faktiskt varit med mamma och pappa gris ute i hagen, DET är då sjukt sött! De försvinner typ bakom en grästuva… Har inte hunnit fota dem ute dock, lite svårare då de rör sig runt mycket mer.
De kommer alltid fram och hälsar!Här är alla tre, med lilla Mini i bakgrunden. Eftersom hon är minst så fryser hon mest, och är i alla fall hittills den som håller sig längst in i lekstugan/grishuset där värmelampan lyser.
En jobbarkompis skrev på instagram (där kan ni se filmer på kultingarna med!) och frågade hur vi får nåt gjort alls här hemma med de här i närheten, och det BLIR många pauser när man bara sitter och kliar och kelar eller bara tittar på hur galet söta de är! Perfekt när man lätt glömmer att man ska vila 🙂
De här tre kommer vara till salu från när de är 12 veckor, som alla grisar så ska de inte vara ensamma utan behöver vara minst två och två. Den lilla hanen är inte kastrerad så blir en väldigt trevlig liten herre för avel är tanken. Bara tipsar 😉