Ibland är det en sån dag som det var idag. Man orkar liksom inte riktigt, och då kan man bestämma sig för att det vore en skitbra idé att äta en sån här. Till lunch.
Barn
Slut på ledigheten
Jaha ja, i morgon är det över, det här tämligen långa och rätt så konstiga jullovet. I och med att jag var rätt sjuk i början så varvade jag på något sätt ner till noll i princip direkt, och sen kan jag inte påstå att jag gjort många knop. De senaste dagarna har jag däremot deklarerat mig själv fysiskt frisk och därmed tränat en del, och JÄDRANS vilken skillnad det gör på hur pigg jag är. I stället för att vara jätteseg hela dagen och somna senast 22 så har jag varit riktigt pigg fram till midnatt och ändå klivit upp pigg vid 8. Helt perfekt.
Det känns absolut i kroppen att jag varit sjuk, musklerna känns svaga och flåset obefintligt, men det ger sig nog snart hoppas jag. I samma veva som jag fick lite fart på träningen så var det också lättare att ta tag i kosten, jag vet inte varför det är så, men om jag slarvar med den ena så slarvar jag även med den andra, av någon anledning.
Hela 24 h speltid har det även blivit den här julen, jag gav ju maken Dragon Age Inquisition så lägligt, och vad sjutton, inte ska bara HAN få spela heller… 😉 Många, långa, lata dagar har det blivit, och tämligen olikt mig har jag inte ens blivit rastlös?!? Tror det är pga / tack vare förkylningen…
Bäst den här ledigheten har varit att träffa brorsan, att åka till Skövde med familj och vänner, midsommarfesten igår, och att ha ro att spela en massa bra spel!
I och med att jag varit allmänt lat, omotiverad och liksom bara känt för att ta det lugnt, så har det heller inte blivit så mycket jobb med min ”kokbok”, men idag skrev jag ihop en lista på de ca 30 saker jag vill ha med i kokboken. Det är grymt svårt att välja faktiskt, men jag TROR jag landat i att göra en kokbok med blandade recept, dvs både mat, bak och desserter – helt enkelt mina egna favoritrecept. Nu har jag bara det ”lilla” jobbet framför mig att laga all denna mat och fota den, för vad är en kokbok utan bra bilder?!?! Och på tal o det, kan ge en förhandstitt på morgondagens recept (eller, det jag gjorde till middag idag)…
![]() |
| Kycklinggryta med champinjoner och bacon. |
2014 i bilder
En liten sammanfattning av mitt år i fotoform =)
![]() |
| Testade att tävla i kickboxing och insåg att det inte var min grej. |
![]() |
| Jag har styrketränat, tränat lite mer, och fortsatt styrketräna. Varje vecka hela året, förutom på semestern, och jag måste säga att jag faktiskt älskar det. |
![]() |
| Formtoppade lite på våren, efter kickboxingtävling. Hittade en balans på kost och träning som jag kan leva med och trivs med. Känner mig stark och nöjd. |
![]() |
| Jag sprang, envist och långsamt. |
![]() |
| Vi åkte på semester till Frankrike med hela min familj, för att fira att mamma fyllde 60 år. |
![]() |
| I Frankrike firade vi också Lukas, som blev hela 4 år. |
![]() |
| Underbara land… |
![]() |
| Vi var i Asterixparken utanför Paris. |
![]() |
| Hemma i Sverige igen firade vi mammas 60-årsdag med lite hönor, som iofs fick flytta hem till oss efter att ha provbott hos mamma i ett par veckor. |
![]() |
| Det blev lite mer fåglar för min del, med min första tatuering. |
![]() |
| …så vi blev hönsföräldrar. |
![]() |
| Sommaren bjöd på värme, och det blev bad och fiske. |
![]() |
| Den tidiga hösten var fantastiskt fin, men den sena blev bara grå. |
![]() |
| Halloween kom och gick. |
![]() |
| 2014 blev också året när jag lägger lite mer krut på bloggens recept och bilder. |
![]() |
| Hönorna börjar betala tillbaka sig genom att lägga fantastiskt söta ägg. |
![]() |
| Och den här stora killen fyllde 8 år, tappade en massa tänder, och började i andra klass. |
Ta gärna ett glas julmust till också…
Under de gångna åren har jag ju blivit mer kostmedveten än tidigare, mycket pga man ju vill få ut mesta möjliga av den tid man lägger ner på träning, men även för att jag tycker att det är intressant att lära sig mer om vad olika näringsämnen kan åstadkomma i kroppen. Nu har jag landat i någon form av balans själv, med lite toppar och dalar såklart. Jag äter mycket grönsaker, och mycket protein, och försöker låta bli raffinerade kolhydrater och alltför fet mat, inget komplicerat och ibland slinker det ner en fika eller tom en pizza om det kniper. En balans som jag trivs ganska bra med oftast.
Mina barn är oerhört olika, Oliver som är en riktig kolhydrat-”junkie” äter alltid pastan eller potatisen först, och köttet bara om han måste, medan Lukas är precis tvärtom. De delar ju däremot en ganska tunn kroppsbyggnad, och att inte äta så mycket (även om nu Oliver tack och lov gått ifrån det stadiet). Då blir det ju ännu mer noga att den maten de faktiskt äter ska vara rik på bra näringsämnen, protein, vitaminer, fibrer och andra bra beståndsdelar, för att de ändå ska få i sig det de behöver för att växa. Söta yoghurtar och flingor är bannlysta här hemma, måltidsdryck är vatten eller mjölk, och det bröd vi köper är i alla fall inte helt utan fullkorn, och vet ni, mina barn överlever ändå.
Nåväl, jag försöker i alla fall se över vad familjen äter, utan att göra så stor sak om det hemma, vi pratar om att man mår bra av att äta mat, men jag försöker hålla mig ifrån så mycket mer diskussioner än de mest övergripande. Godis finns ingen näring i – mat finns det näring i, typ.
Kan tänka mig att det här inlägget kanske provocerar, men jag är så vansinnigt trött på att det är skräpmat, fika och godis som är NORMEN, precis som det är norm att på sin höjd träna lite halvdant två dagar i veckan – allt utöver det så är man helt plötsligt EXTREM. Eller?!?!?! Nu säger jag inte att jag sköter allt perfekt, men jag försöker åtminstone…
Kommentera gärna, det vore kul att höra hur NI tänker!
Tur det snart är julledigt…
Shit vilken helg… Eller vecka, snarare. I fredags var det julfest – har dock inte ett enda foto från det, så ni får blunda och föreställa er nåt. Inte det. Nåt lite mer städat. Ja, typ så.
Eller tja, städat och städat, först var det en heldag med föreläsningar av lite olika slag, sen hade vi en timme på oss att fixa till oss (och förfesta lite), för att sedan gå upp och laga lite mat ihop med stjärnkocken Jan Lexö. Det senare blev liiiite mer jobb än jag tänkt mig, mest för att man var rätt trött ändå efter en heldag på jobbet, men ändå rätt trevligt. Sedan var det både mat och dans, mycket trevligt! Behöver jag tillägga att jag var oerhört trött och seg på lördagen?
![]() |
| Orkade i alla fall klä julgranen på lördagen, men för övrigt presterade jag inte direkt i överkant. |
Med lite dålig tajming (av mig) så hade vi sen lite julmöte med kickboxingen, dock väldigt trevligt ute i huskvarna stadspark med öppen eld, varm glögg och lite grillning.
Idag var det full rulle igen, Lukas skulle på sitt första egna kalas, och då passade jag på att springa upp på A6 för att göra klart de sista julklappsinköpen (typ).
![]() |
| Stor pojk nu, stolt i skjorta och finbyxor. |
Saffransbiscotti
Idag har jag varit hemma med Oliver som inte kändes riktigt pigg – ingen jättefara men ändå. Lukas fick också vara hemma, för att slippa böka med bilen, vi har ju liksom bara en. Eftersom jag nu ändå fick en ”ledig” dag så passade jag på att baka lite, faktiskt två saker, men den ena ska vara till julklappsfesten på jobbet, så det receptet kommer senare =)
Saffransbiscotti
1 stort ägg (eller jag tog 2 av mina egna, små)
0,75 dl socker
125 g smör
2,5 dl dinkelmjöl
1,5 dl mandelmjöl (eller 1 dl dinkelmjöl till istället)
1 tsk bakpulver
1 påse saffran, som fått dra i 1 msk alkohol (jag tog vodka), helst nån timme minst
1 nypa salt
1 dl grovhackade nötter (jag tog pecannötter, men mandel är ju en klassiker)
Vispa ägg och socker poröst, och rör sedan ihop med alla övriga ingredienser (smidigt med degkrokar på vispen eller i en kitchen aid). Smeten blev ganska kletig, men använd lite mjölk för att forma två långa ”korvar” på en plåt. Grädda på 200 grader i 15-20 minuter, ta sedan ut och skär meddetsamma i lagom stora biscottis.
Bred ut biscottisarna, gärna på ett galler, och ställ sedan in dem i ugnen på 75 grader tills de är torra, tar ca 40-50 minuter. Försök sedan hålla dig tills de svalnat…. Vansinnigt goda, speciellt runt jul!
Enda nackdelen är att de blir lite smuliga och spröda, skulle nästan vilja ha dem ännu hårdare. Nån som har ett tips för det?
Övriga delen av dagen har vi spenderat med att bygga LEGO. Alltså, det är helt beroendeframkallande, men jäklans vad stel man blir i kroppen av att sitta som en hösäck på golvet… Det är dessutom helt galet hur mycket LEGO pojkarna har!!! Tur det är roligt att bygga ihop även ett par år efter man fått det…
![]() |
| Barnens allrum, i någon form av organiserat kaos. Man kan även kalla det för ett minfält, eller undvika rummet utan skor på fötterna… |
![]() |
| Lukas har än så länge inte sådär jättemycket tålamod med att bygga med LEGO, men han är å andra sidan faktiskt rätt bra på att underhålla sig själv. |
Game on
Den här helgen har inte direkt känts som helg, åtminstone på så sätt att jag känner mig tröttare nu än efter en veckas jobb.
I fredags satt jag på Dreamhack och spelade fram till 21:30 ungefär, jätteroligt, men alldeles lagom att sitta några timmar sådär och sedan gå hem och sova i sin egen säng…
Lördagen började sen perfekt, med lite X-fit för mig och pepparkaksbak för barnen i Nordic Wellness barnrum. Himlans bra det där, och ett fantastiskt sätt att slippa dåligt samvete för att man tar med dem och tränar en stund!
![]() |
||||||||||||||
| Lika roligt som vanligt, men visst kändes det att man varit sjuk… |
När vi kom hem var det dags att pyssla om hönorna lite, en gång i månaden byter jag ströet i botten på hönshuset och diskar ur mat- och vattenskålar. Under tiden går hönorna runt mig och kacklar och undrar vad jag sysslar med, och man kan passa på att klappa dem lite, mjuka och goa som de är.
![]() |
|
| Det röda skenet kommer från värmelampan som slår på automatiskt när temperaturen går under 7 grader i hönshuset. |
Sen fortsatte barnen och jag med att hänga utebelysning runt hönshus och hönsgård, och sedan inne med att plocka fram adventsstjärnor och lite annat smått. Barnen ville ha sin julgran NU, så det fick bli så för att slippa (mer) tjafs.
Idag har jag och Oliver varit på bio och tittat på LasseMajas detektivbyrå, Oliver tyckte den var jättebra och spännande, och den är ju rätt söt ändå. Sen blev det såklart klättring, då hade tom Tobbe vaknat till och hängde med (Lukas spenderade nästan hela dagen hos mormor), så då fick vi till några foton.
![]() |
| Full fart uppför väggen! |
![]() |
|
| Och nedanför står jag och säkrar honom, och försöker hjälpa till med lite guidning, tips och tricks. Det är lätt att få lite ont i nacken, efter en stund. |
Med två barn som lekt-bråkat-retats hela helgen så känner jag mig nu tämligen slut måste jag säga…. Det känns i alla fall skönt att ha fått upp lite julbelysning här hemma!
Oliver 8 år!
![]() |
| Så stor! |
![]() |
| LEGO har vi visserligen i mängder, men han älskar verkligen att bygga ihop det, så då får det bli lite småsaker i alla fall. |
![]() |
| Här kommer en studie i hur fort det blir mörkt nu, det här första kortet är taget i det lilla dagsljuset som finns… |
![]() |
| Det här är taget vid 15-tiden… Tårtan blev faktiskt jättefin, och ja, det är köpta rosor och blad! 😉 |
Ett stort grattis till min fantastiska pojk, för att du är en sån go kille!
Disco
I fredags var det lågstadiedisco igen, och, numer rutinerade, så dansade Oliver och sötaste bästisen hem ett till pris för bästa tryckare! ”Det är för vi håller så hårt, mamma”, fick jag som kommentar på frågan hur de vann…
Söta, söta barn!
På onsdag fyller Oliver 8 år. Det är såååå roligt nu tycker jag, man kan prata om saker på ett helt annat sätt än innan, och nu riktigt suger han åt sig information och har tusen frågor hur saker funkar. Goaste Oliver!
Happy Halloween
Igår var det ju Halloween, och även om jag inte är vidare förtjust i ”trick or treat” så är det ju väldigt roligt med maskerad, och det älskar ju även barnen. De valde båda två att gå som skelett, så vi åkte och köpte varsin maskeraddräkt och lite teatersmink, och sen var det bara att sätta igång!
![]() |
| Det var betydligt lättare att sminka Lukas i år, han satt faktiskt still en lång stund. Omåttligt stolt var han sen! |
![]() |
| Oliver och bästisen, i form av en vampyr dagen till ära. |
När barnen var klara undrade de om det inte var vår tur, och eftersom det är så löjligt roligt att klä ut sig lite så tyckte jag väl att jag kunde göra åtminstone en liten ansträngning…
![]() |
| Japp, the Crow, klassiskt. |
Inte världens bästa smink, så det var svårt att få det att täcka, men roligt likväl. Oliver var jätteduktig och stod emot att äta godis efter spökrundan – iofs med kompensationen att han fick även kompisens chokladboll 🙂 Lukas valde 4 bitar och var nöjd med det, skönt!











































