Lukas

Med anledning av det stora som hände i dag – Lukas sa ”jag älskar dig” för första gången till mig alldeles själv, dvs jag hade inte sagt det till honom först, så tänkte jag skriva lite om honom nu.

Han är nu 2 år och 10 månader, och verkar äntligen ha lämnat *ta i trä* den senaste trotsfasen bakom sig till stor del. Han pratar mycket och länge, och i långa meningar, även om uttalet är lite luddigt ibland. Han älskar att leka med sin storebror, som tyvärr inte alltid är så förtjust i att ha med lillebror när han leker med kompisar (som han nästan alltid gör). Dessutom leker han just nu väldigt bra själv, långa stunder kan han hålla på att rada upp bilar, stå i lekstugan, vara i lek-köket eller hoppa studsmatta själv, nöjd och glad och ständigt pratandes 🙂 För övrigt så är det roligaste han vet att spela på min telefon, så därför tror jag att en i-pod touch blir en utmärkt födelsedagspresent…

Han älskar att cykla på sin cykel med stödhjul, och att sparkcykla på sin 3-hjuliga sparkcykel. Däremot är han ganska opålitlig här, vi har flera gånger fått hämta honom när han lämnar kvarteret för att cykla till lekparken eller affären, så nu för tiden har vi cykel och sparkcykel inlåsta.

På dagis är han också väldigt nöjd och glad nu, han vill fortfarande göra saker på sitt eget sätt, men han blir inte tjurig och skriker för att få som han vill nu (utan han gör det bara med ett leende, vet inte om det är bättre eller sämre egentligen??? 😉  ). Det är lätt att lämna honom och han skuttar glatt in, och han blir glad när man hämtar honom.

Han vägrar att gå utan blöja och har absolut ingen lust att sitta på pottan – vi trodde det skulle vara på G för ett par veckor sedan när han kissade på pottan flera gånger under en helg, men sen hade han visst ingen lust alls att fortsätta med det… =/ Nattetid sover han oftast riktigt bra, ibland med nån period runt 11-snåret där han kan vara ledsen, men det brukar gå över ganska fort.

Bäst av allt (enligt mig) är att han är otroligt kelig, jag får mängder med pussar och kramar, och hjärtat smälter ju som mjukglass i solsken när han tittar på en med en sån där dyrkande blick som man bara kan få av små barn (och kanske hundar ibland 😉 ). Och – som han sa i morse – så älskar han mig! =D

Man kan sova som en liten bebis även om man nästan är 3 år!

Receptfritt recept för bättre humör

Visserligen har jag faktiskt fått tillbaka lite ”röst” allteftersom dagen har gått idag, men det är ändå 4 dagar sedan jag kunde kommunicera på något vettigt sätt – dessutom har jag träningsabstinens – så idag på eftermiddagen kände jag mig trött, rastlös och tämligen tjurig. Receptet på att bota det? En promenad runt munksjön med påföljande fika med den här underbara människan :

Dessutom den enda människan jag umgås med i vuxen tid som känt mig sen jag var liten. Det ger upphov till vissa intressanta, pinsamma och underhållande konversationer 😉

Gud så välgörande det är med en stunds tjejsnack ibland…!

Tidigare idag försökte jag ta vitsippebilder igen, men med tanke på att jag bara får ca 20 sekunder på mig innan uppmärksamheten sviktar så blir det inga sådär klockrena resultat…

Gaaaah vad svårt det är att få båda två att bli bra på samma bild….

Nu ska jag faktiskt gå och lägga mig, har inte fått sova en hel natt på över en vecka (och man är ju inte riktigt van vid det nu längre), Lukas har växtvärk och Oliver har mardrömmar just nu, verkar det som. God natt!

Sound of silence

Nu har jag fått ge upp att prata helt, har insett att det bara blivit värre hela tiden, trots att jag försökt prata ”vanligt” (dvs inte viska). Och jäklar vad jobbigt det är att prata så här, hela magen är trött tror jag! Men det blir ju inte bättre, så nu har jag övergått till kroppsspråk, lappar och meddelanden på telefonen.

Vad frustrerande det är! Att inte kunna vara med och uttrycka sig gör att jag blir pratsjuk och smått irriterad… Dessutom har jag kommit fram till att man blir ”osynlig” när man inte pratar, det är som om folk – helt utan att mena något ont” – liksom inte ser en efter en liten stund. Väldigt mystisk känsla…

Så – om det här tänker fortsätta så lär jag lägga in MÅNGA blogginlägg den närmsta tiden…

Stackars Lukas, förresten, han förstår ju inte varför jag inte pratar. Han vet att jag har ”ont i halsen” och blåser snällt utanpå min hals för att göra det bättre, mycket sött, men han förstår inte att det innebär att jag inte kan prata såklart. Det var klart en nackdel när jag var ensam förälder en liten stund innan maken kom hem – försök förklara för en 3-åring att han måste klä av sig ytterkläderna, tvätta händerna och komma och sätta sig och äta. Det GÅR, men jag känner helt klart att vi behöver öva in det här med charader lite bättre 😉 Nu när maken är hemma så har jag däremot kommit på en fördel, det där oändliga tjötandet och frågande ”mamma, vad/hur/varför…?” har ju nu förpassats till maken. Hehe….

Har nog fått höra ALLA tillgängliga skämt oxå… ”har du skrikit på maken?”, ”vad tyst och lugnt det är”, ”tala är silver, tiga är guld” och alla andra man kan komma på…

Men vad sjutton gör jag för att få tillbaka rösten? Jag har ju inte ont i halsen, och jag är bara lite förkyld, men rösten är i princip helt borta. Typ honungsvatten och sånt hjälper ju inte, det är ju inte så att jag kan inhalera det direkt… Har fått tips om att dricka echinaguard i ganska stora mängder, så det ska jag göra, men det känns ändå som om det liksom inte når stämbanden… Jag tar gärna emot tips på hur man får tillbaka sina smaksinnen med, för smaken försvann ungefär samtidigt som rösten – och alla som känner mig vet att det är LÅNGT mycket värre!!! 😉

Trädgårdshelg

Jag känner mig ganska vuxen när jag påtar i trädgården. Och oväntat lycklig – jag har absolut minnen av att det var pest och pina att hjälpa mamma att rensa när jag bodde hemma, men här i min egen trädgård tycker jag att det är ganska skönt. Men så gör jag det ju bara när det är fint väder och om jag känner för det…

Idag var jag och köpte lite nya växter, jag var ju inte direkt ensam i Backamos Handelsträdgård…

Nu, tillslut, har mina tulpaner börjat titta upp i rabatten. Det kommer lite som en överraskning, jag kom inte ihåg att jag hade planterat några i den här rabatten… ^^
Jag hoppas att min extremt omsorgsfulla (och chansartade) beskärning av äppelträden kommer innebära att det blir mängder med äpplen i år. 

 Barnen har haft en bra helg med, i går hade Oliver sitt party. Det blev totalt 7 barn, vi fick lite trevligt sällskap av familjen F med barn med – efter träningen, stojigt men roligt, och viktigast av allt så var ju Oliver jättenöjd.

Idag har det varit blandade aktiviteter, och en stund hos mormor mitt på dagen.

Lådbilen fick lite ”revival” här i helgen, förra året var det ju bara kul i en vecka, så vi får väl se om det håller i sig den här gången. 
Lukas är glad om han bara får vara precis där storebror är, och helst göra exakt samma saker. När han inte rymmer vill säga… suck. 
Maken var väldans duktig och tvättade huset – eller södersidan i alla fall. Vi tänkte börja med att måla den i år, så behöver man inte måla HELA huset på en sommar. 
Sen hade jag lite random en sån söt bild på makens systerson William med, de var ju och hälsade på förra helgen. 
Väldigt lik sin söta mamma!

 Själv har jag varit ganska förkyld, väldigt allergisk och extremt hes den här helgen, jag har nästan ingen röst alls och näsan rinner som en kran. Hade först en tanke om att det BARA var allergi det handlade om, men det får jag nog ge mig på… Därmed har jag varit så där trött och retlig som man kan vara när man blir riktigt allergisk, och dessutom blir det INTE bättre av att man inte kan kommunicera vettigt med vare sig barn eller man…!

Måndag – den nya fredagen?

Idag har det varit en nästan helt perfekt dag – inte minst för att det var så varmt att det var skönt att gå i bara t-shirt ute (ja, och byxor då såklart). Morgonen började bra, maken fick ta en snabb vända hemåt för att möta upp med grävaren som började med vår grund idag (snabba puckar!), och sedan hade vi bestämt lunch-date med träning.

Tanken är väl att maken ska börja gymma lite med, stillasittande jobb är ju inte så skonsamt mot kroppen, och jag håller på och visar honom lite av det lilla jag lärt mig på de här 5 månaderna jag har hållit på. De första två passen avverkade vi i lördags, och idag var det pass 3 – rygg, så vi träffades nere i stan lite innan lunch och gick igenom det passet med. Jätteskönt med lunchträning, och dessutom följde vi upp genom att äta lunch på uteserveringen på NEO, där vi satt i bara t-shirt och åt. Helt fantastiskt!

Lite speciella förberedelser inför GameFair (jaktmässan) – att ställa i ordning en savann där vi kan ställa en massa uppstoppade djur. Man kan ju inte säga att det är ett enformigt arbete i alla fall!

Därpå var det fullt ös på jobbet resten av dagen, sen hem och hämta barnen. Det kändes lite synd att bara åka hem i det fina vädret, så förutom mina egna barn fick en av Olivers kompisar hänga med oxå, och så åkte vi till stadsparken där det blev varsin glass i solen och lek i lekparken. Skönt! Sen hemåt igen, snabbt som ögat, för att byta om till kickboxingen – nu när inte maken kör MMA mer så har jag ibland möjlighet att få sparras på måndagar, väldigt roligt! Sparringen gick i 180 och var som vanligt vansinnigt jobbig (min kondition är inte tillbaka än efter min lilla sjuk-svacka) och som vanligt också vansinnigt rolig. Nu har jag däckat ut i soffan här hemma, trött, glad och fulltankad med sol och värme – jag hoppas bara att ni haft en lika bra dag som jag har haft!

En liten klätterapa.
Eller ja, två förresten =)

Jaha, då var man trettihumhurruhm

Det har sina fördelar att fylla år en röd dag ändå, i och med att man i princip alltid är ledig då. Sen vet jag av erfarenhet att vädret har en viss förmåga att skifta något kopiöst 1:a maj, det har varit allt från snöstorm (när jag föddes) till strålande sol och 25 grader. Igår var väl ändå helt ok, klarblå himmel även om vindarna är kalla och temperaturen inte direkt kom över 10-graders strecket… Det gick i alla fall ligga och sola lite i lä på altanen – väldigt lyxigt en onsdag sådär =)

Ett par väldans bleka vinterben fick lite sol på sig. 

Paket av mina föräldrar och min bror fick jag ju i lördags, så i går var det makens tur. Fick en smidig liten läsplatta – perfekt när man vill sitta och läsa i solen! Vår lilla surfplatta har använts mycket för läsning nu i vinter annars, men så fort det är utomhus så går den inte att se ordentligt på. Läste meddetsamma en Jack Reacher-bok på den i solen!

Och så min lilla smidiga läsplatta!

För övrigt var det en väldigt lugn dag som mest spenderades med familjen och med att äta (givetvis). Till frukost blev det min nya favorit (som man egentligen bara ”får” äta en gång varje helg har jag bestämt, annars skulle jag överdosera direkt), nämligen croissanter med nutella i…. Jag köper deg på ”burk” i kyldisken, kletar på nutella, rullar ihop dem och skjutsar in dem i ugnen…. *Dreggel* Mycket bättre än tårta…. På kvällen blev det helgrillad kotlettrad med matvete till, mums!

Självklart fick jag ett fint egenkomponerat grattiskort av Oliver! (och en go’ grattis-puss av Lukas)

Vårvinter

Idag är jag så pass pigg att jag kunde ta hand om sjukling nr 2 själv här hemma. Känner mig bara lite matt nu, och väntar på att nån form av matlust ska komma tillbaka, men ingen annan har fått magsjuka så vi hoppas det fortsätter så. I morgon måste jag till jobbet – det här är urusel timing när jag har en mässa som börjar på söndag…
Den lilla herrn har feber och är förkyld, men det är inte så hög feber så vi har ändå varit ute lite idag. Skönt med frisk luft, för både honom och mig. Passade på att ta med kameran med, såklart:
Här hemma får man inte cykla utan hjälm, men det tog visst en liten stund innan vi kom på det både han och jag idag. 
På baksidan, i söderläge, är det skönt när solen tittar fram. 
Här har faktiskt både rabarber, mynta och smultronplantor börjat ta fart!

 På den sista bilden ser det ju lite vårigt ut, men när jag skulle dra upp de växter jag har på framsidan (norrläge) så fick jag ge upp direkt, det var en enda ihopfrusen klump. Känns som det är mil mellan solsida och skuggsida!

Ok, jag tycker lite synd om mig själv

Det går inget bra för den här familjen just nu, rent fysiskt i alla fall. Förra veckan var Oliver först hemma för feber tisdag-onsdag och sedan för ont i magen torsdag-fredag. I måndags var alla där de skulle, men i måndags kväll blev jag magsjuk, typ 3 minuter efter maken åkt till sin träning. Eftersom jag inte kunde stå upp så var Oliver så otroligt snäll och hjälpsam att han la Lukas för natten och sen lade sig själv – fantastiska barn jag har!!! I går var nog en av de värsta dagarna rent fysiskt sett i mitt liv (förutom Olivers förlossning), hade ont överallt och kunde inte äta eller dricka – bläh. Var sådär trött så att när jag hämtat lite vatten fick jag sova i 2 h, eller 15 minuters tv-tittande = sova i 2h. Bläsch…

Idag är jag inte ensam hemma – för inatt fick Lukas feber (såklart) så han och maken är hemma. Jag går väl på nånstans 20% av normal funktion, så jag är inte riktigt kapabel att ta hand om en sjuk 2½-åring med… Stackars maken har inte haft det lätt heller, han har sovit på soffan (förstår inte varför han inte velat sova bredvid mig :P) och han har haft stora problem med Lukas på nätterna. Normalt sett när han är ledsen får han ju sova bredvid mig, så nu har maken fått tampas med att förklara det för honom med, inte lätt!

Känner mig något stressad med, jag har en mässa som börjar på söndag och det är ju alltid en hel del att göra inför mässor, men jag kan liksom inte göra nåt i det här läget direkt. Nu ska jag försöka äta en bit smörgås, håll tummarna! 😉

Lekparksbesök i solen

Synd att det alltid blåser så kallt vid lekparken på Kålgården, hade det varit lite vindstilla så hade det varit riktigt, riktigt skönt! Vi hade i alla fall roligt allihop, och här kommer lite bilder:

Och så lite bilder från i veckan när Oliver och jag hämtade Lukas på dagis. 

På dagis, som har sin innergård i skyddat söderläge, fanns det gott om vårblommor!

 Nu tänker jag lägga ungarna i blöt i badet innan jag åker och tränar!

Nästan lite vårkänsla

Det har faktiskt varit en lite oväntat skön dag idag. Eller ja, lite knäppt kanske det låter, för de ringde från skolan och sa att Oliver var ledsen och hade ont i magen, så jag åkte och hämtade honom vid 9.30 ungefär. Han var inte så ledsen när jag kom, men han har ju varit hemma i 2 dagar med feber och förkylning, så det var väl lika bra att ta en dag till. Efter ett par päron och en massa dricka så löste det sig, så att säga 😉

I vilket fall var han ju rätt pigg och glad ändå, så vi hade det rätt mysigt hemma. Jag satte mig i solstolen på baksidan (i bara BH och shorts!!! Tro det eller ej, men kommer man i riktig lä så blir det ju kanonvarmt) och slumrade till lite medan han tittade på film och vilade. Det var inte fy skam att få sitta i solen och sova lite, fick till och med lite fräknar på kuppen =) Oftast när man VAB’ar så är det ju ganska jobbigt, men just idag kändes det helt ok…

Oliver satt med och solade en stund.

Nu i kväll var det dessutom sparring, och idag gick det riktigt bra på det stora hela. Det som kanske INTE gick så bra var att jag fick testa K1 mot tränaren (är faktiskt inte riktigt på det klara med vad det är för regler, men man får använda knän och armbågar och lite grepp), behöver jag säga att jag åkte på storstryk? Haha, det var helt omöjligt att hålla reda på både knän, fötter och händer… Sen lyckades jag dessutom slå upp insidan av både över- och underläppen, men det var mest mitt eget fel för jag inte höll emot mitsarna på fysen på slutet 😉

I morgon är det jobb som vanligt igen, det är sjukt mycket att göra nu, Oliver ska åka och bowla med fritids och Lukas ska vara hos mormor. Har ju förutsättningar för att bli en bra dag med… =)