![]() |
| Dörrhål från Lukas gamla rum och in i de nya rummen =) |
![]() |
| Var iväg på K-rauta och köpte en regel, fick väldigt bra bärhjälp =) |
Nu är det dags att sova känner jag, var bara tvungen att få med en bild på våra fantastiskt fina dvärgsyrén träd oxå =)
![]() |
| Dörrhål från Lukas gamla rum och in i de nya rummen =) |
![]() |
| Var iväg på K-rauta och köpte en regel, fick väldigt bra bärhjälp =) |
Nu är det dags att sova känner jag, var bara tvungen att få med en bild på våra fantastiskt fina dvärgsyrén träd oxå =)
Sååå, måndag – tisdag har vi varit i Göteborg med jobbet, på konferens. Vi bodde på Gothia Towers, har inte bott där sen jag och maken förlovade oss där för… eh…9 (?) år sedan, och på kvällen var vi på Liseberg och åt mat, innan vi fick tid för fria aktiviteter, dvs Balder =)
Jag ÄLSKAR bergochdalbanor. Jag. Älskar. Bergochdalbanor.
Nu hade vi ju ganska kort om tid, men vi fick några åkbiljetter var så det hann ändå bli 3 turer i Balder och en i Lisebergsbanan. Vi hade tänkt ta FlumeRide med, men det hann bli lite för kallt för att åka den…
![]() |
| Klarar däremot INTE av höjder så bra längre, typ pariserhjulet skulle jag aldrig åka. Eller sånt som snurrar runt, typ Tornado. Jag är för gammal…. |
Igår kväll var det jätteroligt att komma hem och se att fönstren var installerade på huset, och en altandörr i Lukas gamla rum. Därtill var det isolerat invändigt och det sitter OSB skivor och gipstak invändigt – skitkul att se! Idag kommer de nog ta upp innerdörrar mot Lukas gamla rum tror jag.
![]() |
| Haha, sjukt ointressant för alla andra…. Grundmålade runt fönstren igår med. |
![]() |
| Inifrån =) |
Hann med en skön liten cykel- / promenadtur med den här lille mannen med, i det fantastiska kvällsvädret!
![]() |
| Hade inte den riktiga kameran med, men det är såååå vackert ute nu att jag var tvungen att fota ändå. |
![]() |
| Hahaha, ifall ni undrar vad han gör så väntar han på en puss… |
Jösses, det blir vansinnigt stor skillnad på arbetsinsatsen här hemma när det är sommar mot när det är vinter… Vintertid däckar jag ihop vid 18-tiden, nu på sommaren är det fullt ös från morgon till kväll och man sätter sig oftast inte ner förrän vid 21-22 tiden.
Idag har det varit total tömning av Lukas rum, med påföljande utrensning av leksaker. Därtill har vi gjort en ”plastvägg” i hallen så att snickarna kan gå in i Lukas gamla rum och ta upp de nya innerdörrarna utan att det dammar igen hela övriga huset (förhoppningsvis), lite ovant är väl det minsta man kan säga, vi kommer inte åt det lilla badrummet nu, eller Lukas rum för den delen, utan att gå runt genom garaget och gå in genom ytterdörren. Ska bli så otroligt roligt att se hur det går framåt nu!
![]() |
| Så här ser det ut i Olivers gamla rum nu, fullt blev det, med två sängar och varsin byrå! |
![]() |
| Lukas rum är å andra sidan tomt, och här ska vi ta upp en altandörr istället för fönstret, och så klart de två nya dörrarna till barnens nya rum. |
![]() |
| Haha, här är visst Lukas som fotat maken som höll på att sätta upp plastvägg =) |
Nu ska jag packa för den lilla konferensresan till Göteborg jag ska på i morgon med jobbet. Verkar i alla fall bli ok väder, lite enklare att packa då =) Det blir nog en av klänningarna från House of Lola som jag handlade av Jossan häromdagen, ska försöka få till nån bild på den och den andra klänningen jag köpte, de var jättefina!
Träningen blir ju lite eftersatt en sån här helg, å andra sidan är det lätträknat de minuterna jag sitter still, så det jämnar nog ut sig. Man måste ju vara lite flexibel när det är mycket som ska hinna göras!
Idag firade vi Lukas med mormor och morfar, han (Lukas alltså, inte morfar) var väldigt exalterad över att få öppna alla paket, och storebror var väldigt exalterad över att få lämna över de två paketen han själv valt. Det var väldigt bra paket, för övrigt, en liten kikare som snabbt blev väldigt populär, och så en bok om Blixten McQueen (såklart). Övriga paket var en blandning av kläder och uteleksaker, hans ipod touch kommer inte förrän på måndag så den får han nog lite närmare bilresan, men han var mycket nöjd ändå!
Resten av dagen har barnen lekt, och maken och jag har röjt leksaker för fulla muggar… Mycket som kunde slängas (tack för det) och en del får flytta ut till garaget ett tag nu. Vi hann nätt och jämt få in Lukas säng till Olivers nästan tömda rum innan han somnade i soffan – men såklart tog det en stund att somna in ändå när båda barnen låg i samma rum.
Nu är jag rätt slut, hade tänkt lägga in lite bilder från dagens firande, men det får bli i morgon, för nu ska jag SOVA!
Oj, nu har det varit två sådär intensiva dagar igen så att man har stupat i säng utan att ens fundera på att blogga. Men roligt har jag haft! Det känns lite som man fått två helger på raken nu, med torsdagen ledig så var det svårt att låta bli att ta ledigt på fredagen med, speciellt i det här vädret, så idag känns det vansinnigt lyxigt att det är lördag ”igen”! =)
I torsdags var det i alla fall gradering på kickboxingen, det tog ca 2½ timme, men sen fick jag mitt gröna bälte =) Inte så dumt ändå, fast jag egentligen inte bryr mig särskilt mycket om bältet, det är ju ändå inget man direkt har på sig ens på träningen. Blev lite oväntat glad av att klara det däremot.
Sen var det hem, in i duschen snabbt som attan, så vi kunde åka ner till stadsparken med barnen som väntat på mig. Vi var ju inte direkt ensamma där, men när jag satt och kollade på alla 100-tals barn som sprang runt och lekte så reflekterade jag lite över vilken skön stämning det var ändå – Lukas skulle ju såklart klättra och åka i den långa ”rör” rutschkanan, knappa 3 år, men även om det var mängder med barn som sprang om honom och klättrade bredvid så var det inga knuffar och ingen som sprang över någon annan.
![]() |
| Lukas tjöt av lycka hela vägen ner! |
![]() |
| Oliver är jag inte orolig alls för när han klättrar längre, han är som en liten apa =) (såklart det kan hända olyckor, men det kan det ju alltid) |
Efter en stunds lek så satte vi oss för att grilla lite korv och fika. Tänkte lite på en annan sak då, det är ganska ofta många familjer i stadsparken med utländsk bakgrund, och de verkar så otroligt mycket bättre på att ha picknick än åtminstone mig? Det ser avslappnat, bekvämt, roligt och gott ut, medans jag när jag har picknick mest tycker att det är ganska bökigt, man får ont i ryggen/rumpan/benen när man sitter där och jag känner mig ganska långt från det där avslappnade man är ute efter. Jag skulle behöva gå på kurs!
![]() |
| Oliver ser visst ganska lidande ut här, men det handlar bara om att han väntar på att korven ska bli klar =) |
![]() |
| Det är synd att bildkvaliteten försämras rätt mycket när jag lägger upp bilderna på bloggen. |
![]() |
| Alltså jag blir mer och mer kär i vår nya kamera för varje gång jag använder den. Fantastiskt rolig och enkel att få bra bilder med! |
Igår hade vi lyxen att mormor passade båda barnen, och dessutom över natten, så vi hade en sån där otroligt lyxig dag med barnpassning där inget egentligen var inbokat utan vi kunde göra det vi kände för!
Vi började med 1 timme på gymmet i hop, med lite styrketräning – det är oslagbart att träna på morgonen (ska ut nu och springa när jag är klar här), för man känner sig så obeskrivligt redig resten av dagen. Sen hem och sola för min del (maken är inte lika förtjust i det som jag är), sååå skönt! Därpå åkte vi och gjorde några småärenden innan vi gick en shoppingrunda på stan – för att toppa upp kvällen med ett biobesök på ”After Earth”. En av de skönaste dagarna på läääääänge!!!
Nu till helgen kommer vi att fira Lukas 3-årsdag, även om det inte är riktigt dags än. När han fyller egentligen är vi i Frankrike, vi kommer väl fira honom lite då med, men vi tar ju inte med en massa paket ner – och så vill ju mormor och morfar fira honom med.
![]() |
| Busig som få, och såklart lite snorig 😉 |
![]() |
| Min telefon står högt i kurs!
Shit vad stor han har blivit, ibland känns det inte som om man hänger med själv… |
Nu måste vi bara hinna ta med Oliver till någon leksaksaffär så han får köpa nåt till lillebror med!
*Puh*
Det har varit lite skralt med uppdateringar här ser jag, så det finns lite risk att det här kan bli (ytterligare) ett långt inlägg… Det är inte direkt brist på aktiviteter som har orsakat torkan, utan tvärtom har det varit FULLT ös senaste veckan eller så.
I torsdags var det ju Olivers första skolgårdsfest, väldigt uppskattat får man nog säga, av både honom och Lukas (som mest älskade att få klättra i den stora klätterställningen på skolgården i 3 h).
![]() |
| Stövelkastning var en aktivitet som var uppskattad =) |
Fredagen gick snabbt på jobbet, sen var det bara att ge sig hem och måla – vi vill gärna hinna måla klart gaveln med grundfärg + 2x vanlig färg innan de plockar bort byggställningen, det blir liksom mycket enklare att måla med den.
![]() |
| Jag har spenderat många kvällar så här känns det som. Och då är vi ändå långt ifrån färdiga! |
Lördagen startade med lördagsträning, vi premiärtestade DanceAerobics jag och maken. Han var ganska tveksam, men jag tyckte faktiskt att det var riktigt, riktigt roligt, lite till min egen förvåning med. Det blev däremot ingen fika efter träningen, för en gammal kompis från högskoletiden – Per – kom och hälsade på oss. Väldigt roligt att träffas igen, kändes inte som det var så längesedan som det faktiskt var egentligen… Vi käkade lunch, tjötade och förberedde oss för lördagens grillfest i Tenhult. Per hängde såklart med oxå =)
![]() |
| Jag och Per. |
![]() |
| Klart det var kubb med, är det grillfest så är det… |
Festen var fantastiskt trevlig, med mycket roligt folk och jättegott grillat! Kanske lite alkohol med… Kan för övrigt, och helt orelaterat, tipsa om att det finns en ”liten” box på systemet med Mojitos. Den var sjukt god…. Det blev inte en jättesen kväll, vi hade inte barnvakt över natten utan vill lösa av min pappa hemma hos oss, så vi avslutade kvällen hemma med en nattmacka och lite poker.
![]() |
| Maken ägnade mycket gentilt chaufför och fotograf för kvällen. |
Söndagsförmiddagen rullade på i ganska slappt tempo, och på eftermiddagen när vi vinkat av Per så var det dags att måla igen. Vi hann faktiskt klart innan det började regna, så jag tänkte att jag springer väl en runda… DÅ kom regnet. Iofs ett ganska snällt och varmt sommarregn, så det kändes helt ok. Lyckades oxå ÄNTLIGEN slå mitt mål – sprang hela rundan på 29.46 minuter (ok, det är 4.950m, så det saknas ju 50 meter till att vara fulla 5 km, men SÅ petig kan man ju inte vara)! Dyblöt och genomsvett, men tämligen nöjd så blev det grillat till middag, och sedan försvann övriga kvällen i någon slags mental dimma…
Så – hur var din helg?
Herregud vad trött jag är. Har landat i soffan efter att tillslut ha fått ungarna i säng (var FÅR de all energi ifrån???) och nu ska jag försöka hålla mig vaken en timme för att hinna hälsa på maken innan jag däckar… Vi får väl se hur det går!
I vilket fall tänkte jag agera stolt mor en liten stund, nu när jag skulle lägga Oliver hade han skrivit en minibok, alldeles själv. Han är väldigt duktig på att ljuda fram orden, även om inte stavningen blir korrekt så förstår man vad det står! Voila, Oliver, 6½ år:
![]() |
| ”Olle gick i skogen” |
![]() |
| ”Det var en gång en kanin. Han träffade en (n) människa. Han hade letat efter sin kanin.” |
Inte illa alls! Jag är så oerhört glad för att han tycker det är roligt att skriva (och i viss mån läsa), han gör helt klart hellre det än att rita (inte nåt han ärvt efter nån av oss tror jag, både maken och jag har alltid ritat mängder under uppväxten).
![]() |
| Haha, vilka konstiga proportioner man får när man fotar sig på lite för nära håll i en spegel… |
![]() |
| Otroligt väder! Det var lite… vimsigt att springa i Axamo, tyckte jag sprang i cirklar hit och dit, och till slut visste jag knappt vilket håll jag skulle åt. Hittade tillbaka i alla fall 😉 |
![]() |
| Jättesnygga på, och lagom låg/hög klack! |
Sommartoppar och klänningar var det däremot lite värre med, men man kan väl inte få allt antar jag.
![]() |
| Sådana här, fast full längd på. Från Nike, kostade 600 kr från början (alldeles för mycket), men 400 kr kunde jag gå med på. |
![]() |
| Majskolvar är så sjukt gott… Ända tills man ätit klart i alla fall och har all majs i tänderna. |
Åt upp det sista av rabarberpajen till efterrätt med, och kände mig lagom pigg när barnen kom vid 18-tiden. Nu har de kommit i säng, och såklart har jag dåligt samvete för att vi inte hade en så bra helg som jag hade hoppats. Den mänskliga logiken….
(haha, det märks visst ganska väl att jag inte fått prata av mig den här helgen, tur man kan blogga för att få ur sig saker, stort som smått)
Ah, morgon och inga direkta planer för vad som skulle hända idag, mer än att Oliver skulle på kalas vid 12. Så, frågade ungarna om de ville hänga med till gymmet och vara i barnrummet och det ville de gärna (bakdag idag där dessutom så det lockade en hel del). Bara att göra sig klara då eller? Satte mig på golvet med båda två och försökte mycket pedagogiskt förklara att det skulle bli en mycket roligare dag om alla hjälpte till idag, för Lukas del innebar det mest att han inte skulle springa iväg någonstans och för Olivers del att han skulle försöka ha en trevlig attityd till skillnad från det tonårshumöret han är på rätt ofta nu. Japp, båda ungarna lovade att hjälpa till….. eller hur….
Ca en halvtimme senare än planerat och med mycket besvär anlände vi till träningen. Fine – jag lämnade in ungarna och tränade. Skönt, kände mig ganska irriterad, dels pga morgonen och dels pga att det varit så trögt på sistone, så jag körde på extra hårt. Var så där trött efter att jag knappt kunde sminka mig eftersom armarna skakade så – då ringer vår snickare och upplyser mig vänligt om att plåtslagaren kommer i början av veckan och sätter upp plåtar och stuprännor, så det kan ju vara lättare att komma åt att måla vindskivorna nu innan? Mycket bra tänkt, jag tackar, lägger på och hämtar ungarna. Stressar för att lämna Oliver på kalaset (vi var ju sena redan från start), sen åker jag och Lukas och köper färg. Hurra – han är på sitt allra busigaste humör och springer såklart iväg och trycker och pillar på ALLT han inte får. Jag försöker fokusera för att köpa rätt färg, svär lite för mig själv för det blir inte så billigt, köpte färg för ca 5000 kr och då har jag ändå bra rabatt.
![]() |
| Bygget fortsätter i alla fall i rask takt. Men det är väl bara för att inte jag är direkt inbland i det. |
Ok, vidare till XXL där jag ska byta storlek på ett par skor jag köpte till Lukas i veckan. In, springer efter honom bland 2000 pers, lyckas fånga honom och tvångsmäta foten. Japp, måste byta storlek, hans fot har växt 3 cm sen jag mätte sist och alla skor han har i nuläget är troligtvis alldeles för små. Ok, ut igen, skynda upp till IKEA för att springa in och köpa några korvar till mig och Lukas. Han äter i baksätet och lyckas så klart smeta ut ketchup i halva bilen.
Hämta Oliver, hem och förbereda för att måla. Barnen studsar studsmatta, och hinner slå sig mot varandra 3 gånger innan jag ens hinner byta till målarkläder. Får spader och förbjuder dem att hoppa ihop, pratar på nytt med dem, inte lika pedagogiskt den här gången, och ber om lite hjälp så jag kan måla vindskivorna (dvs att de inte ska bråka med varandra). Mmm, jag hinner väl inte ens börja innan jag får dela på dem igen.
Lite lagom jobbigt att måla när armarna är som gelé, dessutom får jag springa upp och ner för stegen ett gäng extra gånger pga att Lukas kastar sand på Oliver, Oliver tar Lukas grejor, Lukas cyklar iväg, Oliver skjuter bort sina bandybollar och 5000 andra skäl. Är MILT sagt irriterad nu.
Ok, har till slut målat färdigt, när Lukas vänligt påpekar ”mamma färg i håret”. Ok, in och kolla. Japp, jag har vid nåt tillfälle när jag målat insidan strukit emot en bräda med håret och har nu färg i HELA bakhåret. Mycket färg. Hurra.
Fixar mat – lax o matvete. Lukas äter bara laxen, jag orkar inte bry mig så jag ger honom chips till. Oliver tar 1h 10 minuter på sig att äta upp en miniportion och när han är färdig så är jag så irriterad att jag bara har lust att slå sönder något. Kanon.
Inser att jag MÅSTE dammsuga och torka golvet, dels är det gräs och sand i hela huset, sen lyckades jag i morgonens stress dessutom tappa både först flingor och sedan även marmelad över halva golvet, så nu fastnar strumporna så fort man går där. FAN.
Ok, färdigstädat. Haha, ja eller hur, för under tiden jag städat så har båda ungarna dragit fram ALLA sina leksaker och spritt ut på golvet och lyckas dessutom få varandra att gråta och skrika hela tiden.
Så nu sitter jag här, och har ignorerat dem helt en halvtimme, för allas bästa. Om 5 minuter tänker jag lägga dem, sen kommer jag ta ett gigantiskt glas vin och dö på soffan.
Länge leve svensson-livet….