En ny tradition

Igår fick jag äntligen tummen ur och beställde en fotobok (från fujidirekt). Har tänkt mig att jag ska göra en fotobok för varje år som går, men nu fick jag arbeta mig lite bakåt och göra en för 2006. Det känns ju liksom mest relevant att börja det året Oliver föddes, annars hade det mest blivit fotoböcker med bilder från fester, födelsedagar och semestrar. Eller ja, det kanske hade varit kul med iofs, men nånstans ska man ju börja.

Det tar lite tid – 3h närmare bestämt – och då redigerade jag inte alls fotona innan jag lade in dem. Valet var helt enkelt att antingen göra boken med bilderna som de var, eller inte orka göra den alls =/ Inte så svårt val ändå! Det är ganska kul ändå att gå igenom år för år vad man gör, det var många kommentarer i stil med ”åh men visst ja, vi åkte ju till XXX med” eller ”ja just det, det var ju då XXX hände”. Jag är ju dessutom lite senil så det känns bra att få åren sammanfattade lite =)

Just nu längtar jag vääääldigt mycket efter vår resa till Kanarieöarna, ska bli ofantligt skönt! Har nog legat och packat i tanken ungefär 3 veckor nu (jag vet, jag är rätt knäpp)… Den veckan kommer nog gå väldigt fort misstänker jag, om jag nu inte bestämmer mig för att stanna för gott =D

Efter sol kommer…?

Ja, jag bad väl om det i lördags när jag berättade att jag hade en kanondag. Eller ja, det har väl inte varit någon katastrof direkt, men jag vaknade upp med världens nackspärr vid 04 på söndagmorgonen, och sen blev lixom dagen därefter (dvs jag var småtjurig och irriterad). Det blev iofs bättre på eftermiddagen, vi fick lite sällskap och så körde vi säsongens första grillning =)

Igår ringde de från dagis och sa att Oliver var jätteledsen för att han hade ont i örat, så maken åkte och hämtade honom. Efter att ha kollat upp det så visade det sig vara en virusinfektion som gjorde att det kom vätska mellan ett av trummhinnans tre lager (alltid lär man sig nåt nytt), men det var ingen öroninflammation. Dock funderar vi på om det kan vara smittsamt, för Lukas var oxå lite gnällig och tog sig mycket åt öronen igår, men han är ju som sagt mer smärttålig så mer än så blev det inte *ta i tä* (ja, nu kommer de väl ringa från dagis vilken sekund som helst bara för jag sa det).

Så – egentligen har det inte hänt så mycket intressant, men jag hade lite blogg-sug, så ni får hålla till godo… 😉

En bra dag på det stora hela

Hjälp vad det kändes som det hände mycket idag på något sätt. Ja, nu är ju inte trotsen jag skrev om idag något som är nytt för dagen, men eftersom jag nu skrev om det idag så känns det ändå lite så 😉

För övrigt har det hänt två väldigt trevliga saker, den ena upplevelsen delar jag ju med större delen av svenska folket – jag fick ju mitt skattebesked idag! Blev (som ni nog gissat redan) glatt överraskad, och efter ett år med bara halv inkomst för endera föräldern så är alla extra tillskott till kassan extra välkomna. Det gjorde verkligen min eftermiddag – och så säger de att man inte blir lycklig av pengar!

Den andra trevliga händelsen var att vi varit på ett första föräldramöte med Olivers skola (Dalvik). Jag blev väldigt positivt inställd, och framförallt tycker jag om att man arbetar väldigt mycket med trygghet och mot mobbing på den skolan. På många sätt tycker jag att det är viktigast av allt, för känner man sig inte trygg så kan man heller inte koncentrera sig på att lära sig något… Är jättenöjd med vårt val!!!

Nu ska jag sätta mig med en god bit ost och en stor kopp te och njuta av tystnaden en stund (maken är ute och går med en kompis). God natt!

En tonåring i miniformat

Ja, det känns som vi har en sådan hemma nu. Oliver (dryga 5 år) har helt klart kommit in i 6-årstrotsen. Eller fasen eller utvecklingshoppet eller vad man nu ska kalla det.

Hans humör är minst sagt instabilt och det blir mycket utbrott, både av ilska och av att han blir ledsen. Det är många kommentarer typ ”det bestämmer inte DUUUU” (vrålas med fördel rakt ut lagom till Lukas har lagt sig och somnat), han gör saker han VET att han inte får och är så sjukt dryg ibland.

Och jag tycker så synd om honom. Det kan inte vara lätt, att helt plötsligt förstå att vi inte är allt, att han har en egen vilja och att världen inte alltid kretsar runt honom. Att vilja vara stor och ta ansvar, men oxå att få vara liten och bli omhändertagen.

Vi försöker verkligen anpassa oss på så sätt att vi enligt alla pedagogiska metoder låter honom bestämma det som är rimligt, tex vad han ska ha på sig för kläder, vilken kompis han ska gå till och vara med och påverka middagsvalet, men det är ju långt ifrån alltid han kan få vara med och bestämma ändå. Man SKA gå och lägga sig en viss tid om man ska orka dagis, man FÅR inte gå ut i shorts och man KAN inte gå hem till kompisar som inte är hemma.

MEN han trycker verkligen på alla knappar som finns när det gäller mig och Tobbe, och hur mycket jag än skulle vilja säga att vi alltid är tålmodiga och pedagogiska så GÅR det bara inte ibland. Eller ganska ofta faktiskt. Så dessutom blir det inte bara hans egen utveckling han ska tampas med, utan vi skriker och skäller på honom. För när han inte lyssnar för 47 gången, när han tar saker för sin lillebror IGEN eller gör nåt annat som han vet att vi blir galna på så bara knäpper det till i skallen och man blir så ARG! Och man hotar (du får inte spela idag), man skriker (gå in på ditt ruuuuuuuum) och är ungefär lika dryg tillbaka.

Det är inte lätt för honom just nu, och inte för oss heller. Men hur anpassar man sig, vad gör man för att inte bli sådär rosenrasande och HUR får man honom att lyssna och förstå??? Jag tar tacksamt emot alla tips….

Och ibland är han bara så snäll, go och duktig. Här håller han på att bygga ihop det stora legoskeppet han fick som belöning för att ha lärt sig alla bokstäver. Min stora pojk!

Uhm. Det märks väl inte att man pendlar upp och ner i det hela själv heller va? 😉

Solig söndag

Även om det nu inte blev riktigt så skönt väder som jag hade hoppats på idag så tog vi och packade en liten picnickkorg och begav oss till Stadsparken med några vänner – mycket trevligt =) Barnen lekte och vi vuxna hann som vanligt inte prata alls så mycket som vi ville eftersom barn aldrig ska leka på samma ställe och dessutom har en tendens att slå sig just när man står och pratar om något intressant. Alltså blir konversationsnivån inte särskilt hög, men det var ändå väldigt trevligt med sällskap!

Nu ikväll var jag sjukt trött, väldigt väldigt mätt och INTE alls sugen på att gå och träna sparring, men faktiskt så lyckades jag ändå ta mig iväg (vet inte hur faktiskt?) och det är jag nu i efterhand glad för. Dels gick det faktiskt väldigt bra, det kändes som det ”lossnade” lite och jag fick till och med lite beröm =) Det känns ju såklart extra bra när det kommer från folk som är väldigt mycket bättre och erfarna än vad man själv är, så det gav en extra kick på träningen med =)
Imorgon är det äntligen dags att jobba för oss båda, och barnen ska till dagis. Lukas åt sin sista penicillin i fredags och har varit hur pigg och glad som helst i helgen, så nu håller vi verkligen tummarna…

Ledigt är fel ord…

… men jag ska i alla fall vara hemma och vabba i tre dagar nu. Lukas äter ju penicillin veckan ut och eftersom han dels smittar och dels behöver tid på sig att hämta sig och hinna bygga upp kroppen och immunförsvaret lite så har vi bestämt att hålla honom hemma under hela penicillinkuren – dvs veckan ut. Nu var det min tur att vabba, maken tog måndag-tisdag, så idag är vi hemma jag och Lukas.

Han är mycket piggare nu, men orken är inte tillbaka på 100% än, han behöver äta upp sig lite och komma igång i en lagom takt. Men han är jätteglad och har faktiskt varit otroligt charmig de senaste dagarna, han har börjat prata med lite nya ord (tack, till exempel) och försöker verkligen att få till ljud och ”konversera” med oss – jätteroligt att se och höra!

Det gäller att ladda med äggfrulle om man ska orka växa till sig och bli pigg!

Just nu ligger han och sover i vagnen ute, han somnade på vår förmiddagspromenad. Jag hade som ambition att sitta ute i solen bredvid honom, men det blåser ISKALLT så det blev till att sätta sig inne istället, trots solen =/

Det är i alla fall fantastiskt skönt att få se lite vårtecken, även om det säkert blir minst ett bakslag innan det blir vår ordentligt. Vi har ett par snödroppar som tittat upp, och knoppar på krokusar (gissar jag) sticker fram här och var – oerhört trevligt!

Den enda nackdelen med vårsolen är att man ser hur skitigt det är överallt, och det har inte direkt varit prio på att städa här hemma det sista, så om inte Lukas protesterar alltför vilt får det nog bli till att ta ett varv med dammsugaren om inte annat här hemma.

Det pågår lite camping i vardagsrummet, och självklart måste ju varje förberedd campare ha en kaffekokare redo…

Har visst mest blivit vardagsrapporter på sistone, men just nu njuter jag verkligen av just vardagen och att Lukas mår bra, så det får ni stå ut med!

Tillbaka till livet…

Sakta men säkert piggnar Lukas till, och det känns som vi återvänder till en oerhört skön vardag efter ett långt kaos…
Fortfarande tröttare än vanligt, så man får ju passa på att softa lite framför TV’n nu när man är sjuk…
En liten stund orkade han i alla fall vara med ute, och fick då prova brorsans gamla 3-hjuliga sparkcykel till stor förtjusning!

Tänk att man kan njuta så mycket av lite vardagsliv!!!

Har det gått ett par månader eller hur är det?

Shit, det känns som det har gått många veckor sedan allt började, jag känner mig i alla fall så trött… De flesta har säkert läst på facebook, men om inte annat vill jag skriva för att komma ihåg allt lite själv.

Vi trodde ju att Lukas blivit bättre i sin lunginflammation, han svarade ju bra på kåvepeninet och var tillbaka på dagis i tre dagar (mån-ons) där han var jättepigg och glad, så vi blev lite oroliga när han helt plötsligt fick tillbaka febern på natten till torsdagen. Han var gnällig men rätt ok på morgonen, så jag gick till jobbet, men efter att han sovit middag blev han helt plötsligt apatisk, matt och flämtade när han skulle andas – alltså fick vi ringa till hälsan och åka ner dit vid 14-tiden. Den läkaren trodde att det nog bara var en annan infektion, men var inte helt hundra, så upp till barnakuten – igen. Det går ju såååå fort på akuten, och under 5-6 timmar gjorde vi massa tester, blodprov, lungröntgen, ekg osv.

Så duktig under alla prover!

Precis som förra gången så piggnade han till lite när vi var på akuten, så vi trodde kanske inte att det skulle visa sig vara något, men ändå kändes det liksom fel. Och visst, när vi fått alla provsvar så kom de ju fram till att lunginflammationen inte alls blivit bättre, utan värre istället =(.  En gissning (odlingen på blodet har inte gett resultat än) var att det är mycoplasma, och det är en bakterie som inte kåvepenin biter på. De tyckte att det var lite knasigt ändå att han blivit bättre först, och dessutom hostar han inte längre, men det kan ev. ha varit två olika bakterier och så tog kåvepeninet bort den ena, men den andra fick mer fäste då eller nåt.

En väldigt liten and att sätta dropp i…

Nåväl, nu blev vi helt plötsligt inlagda på barnavdelningen, och Lukas fick antibiotika intravenöst och dropp över natten (han har ju inte så mycket att ta av längre, tunnisen), så det blev till att snabbt åka hem och ta en dusch och hämta övernattningsgrejor för mig. Man sover inte så bra på sjukhus direkt – eller alls, egentligen… Vi trodde först att vi skulle få komma hem direkt på morgonen, men då fick vi veta att det skulle ges antibiotika minst till nästa dag.

Kan ju meddela att det är INTE roligt att hålla en 1½-åring inlåst på ett rum (mycoplasma smittar så han fick inte gå ut på avdelningen) i flera dygn, stackars Lukas höll på att explodera av ilska och frustration ungefär en gång i kvarten…. Natt två blev värre än natt ett, och jag gick med honom i famnen i säkert 3 timmar sammanlagd, för att inte tala om att han hostade (det började igen) och jag fick trösta honom var 10:e minut, stackarn =(

Även om vi inte fick gå ut på avdelningen så fick vi i alla fall gå ut utomhus, såååå skönt att få lite frisk luft och komma ut ifrån rummet en liten stund! 

Idag åkte jag i alla fall hem på morgonen för att sova lite, hämtade Oliver hos mormor på hemvägen, men jag hann inte direkt göra det för på ronden fick vi beskedet att vi fick gå hem idag, och fortsätta äta en annan antibiotika hemma i en vecka, så det var skönt att få åka upp och hämta hem honom och maken!

Han har varit piggare och gladare idag igen, så jag hoppas verkligen att det vänder på riktigt nu, men vi kommer hålla honom hemma hela penicillinkuren (en vecka till) så han får en chans att hämta sig ordentligt.

Storebror med mormor och morfar var såklart inne och hälsade på med.

Vill förresten passa på att tacka för alla lyckönskningar, det har värmt!

Tyvärr missade vi ju oxå en fest nu ikväll hos ett par kompisar, synd att det var just idag, men vi hade inte orkat ta oss ut någonstans om jag så fått betalt för det =/

De matchar min blåvita hy

Idag har jag, med lite shoppinghjälp, införskaffat ett par KNALLrosa jeans/byxor från H&M. Passar superbra till mina Lola-toppar (de flesta är enfärgade och mörka), och man blir riktigt glad av att ha något färgglatt på sig! Ska se om jag inte kan lyckas ta en bild på dem i morrn… (lånar en från H&M så länge)

Missade kvällens träning. Eller ja, missade och missade, vi har satt maken på isolering i sovrummet, han FÅR bara inte smitta barnen nu, speciellt inte Lukas som är jättetunn efter lunginflammationen. Alltså fick jag hålla mig hemma för att ta hand om barnen, det kändes rätt ok ändå eftersom jag gick på sparringen igår, men lite sug har jag ändå nu när jag sitter här i soffan. =/

Nåväl, jag hoppas på en ganska lugn vecka, maken lär väl vara sjukskriven i ett par dagar, dels mår han inte bra och sen vill han ju helst inte smitta alla på jobbet heller. Hoppas kunna hålla oss andra friska, på lördag är vi bjudna på fest och DET händer inte så ofta, så jag vill verkligen inte missa den! Om mina föräldrar orkar så får barnen sova hos dem, och då får jag dessutom möjlighet att spendera söndagen på det ultimata sättet – lite lätt bakfull i en soffa utan att behöva lyfta ett finger annat än till en skål med sega ostbågar möjligtvis… =D Men men, man ska inte säga för mycket, det är ju mest ett drömscenario… *håll tummarna*

En vändning

Idag är det jag som VAB’ar med Lukas, och vi har just ätit en ganska rejäl frukost =)

När man inte ätit på en vecka får man äta precis vad man vill. Frukost idag bestod av (på egen beställning)  köttfärsås och spagetti, smoothie, youghurt och knäckebröd. Inga jättemängder av något, men tillsammans blev det en del =)

Som ni nog ser så är det en betydligt piggare och gladare Lukas nu, och jag har nog aldrig känt mig så lättad i hela mitt liv. Däremot är det lite envist, igår eftermiddag var det 38,5 igen, men nu tar alvedonen åtminstone så det är lätt att få ner febern.

Igår var han hemma med pappa istället, och klädde ut sig till en mycket, mycket liten Darth Vader!

Igår kom jag iväg och tränade med, det kändes oxå extremt skönt. Att liksom få ur sig den sista oron och få ta ut kroppen men ändå hämta lite ny energi, kändes som en nystart faktiskt. Ska dessutom gå på sparringen på söndag har jag bestämt igen, det var ju faktiskt ganska kul även om det var läskigt. 

I morgon blir det jag och Oliver som åker till Göteborg för att hälsa på min bror. Oliver har längtat jättemycket efter honom, och han har blivit lite eftersatt nu när Lukas varit sjuk. Tänkte ta med honom (och morbror då) på Universeum och sedan lagar vi nog lite mat tillsammans i brorsans lägenhet. Är egentligen sjukt shoppingsugen, speciellt på Zara och Desigual, men det blir det inte tid till i morgon så det får bli en annan gång.
Nu kommer något som egentligen är ganska ointressant för de flesta, det är mest för att jag själv ska komma ihåg – nämligen lite vad Lukas kan nu när han är 1½. Han kan hur en massa djur låter, kossa, häst, anka, uggla, lejon, tiger, get och får =) Han har inte så jättemånga ord egentligen (typ 8-10), men han har ett så otroligt tydligt minspel och kroppsspråk att det aldrig är några tvivel om vad han vill 😉 Han förstår nästan allt vi säger, och älskar när vi läser böcker för honom. Att vara smutsig eller kladdig är inte så populär så han vill tvätta sig själv eller torka av sig direkt. Sen har han ju ett väldans humör, men det lär jag väl aldrig få anledning att glömma bort…. 😉