I kväll har maken julfest med sin avdelning – digitalt såklart. Så vi övriga har underhållit oss med att dekorera pepparkakshus 🙂 Tobbe hade köpt en burk med 10 mini-pepparkakshus, och så gjorde vi dubbel sats kristyr. I år fick även Filip vara med och dekorera själv, vilket gick överraskande bra? Nästan inget kladd och hög koncentration, jag är grymt imponerad! En hel by blev det till slut, utan bråk (!!!!) och för en liten stund nu känner jag mig som årets mamma. Så roligt!
binary commentMan vet aldrig när det är sista gången man gör pepparkakshus med nån som är 14, bäst att dokumentera!En hel by blev det!Stor koncentration!
Hörni, jag hittade en julkalender ändå jag kan dela med er, Kajsons julkalender där det blir 24 inlägg på temat ”lärdomar under året”. Tänker att jag åtminstone hakar på vissa dagar, om inte annat så är det så väldigt kul att få skriva om sånt man kanske inte hade tänkt på att skriva om annars. Nu missade jag gårdagens, men vad sjutton, det är ju bara 2:a december så vi kör från idag 🙂
Hm, nu kan jag ju inte på rak arm säga att jag minns allt jag lagar, men ett av de recept jag faktiskt anammade pga hela familjen tyckte det var kanongott – och dessutom väldigt enkelt, var detta:
Vardagsrecept ska innehålla så få ingredienser som möjligt, helst ha ”inbakade” grönsaker som spenaten här då, och så måste åtminstone 4 av 5 äta den med god aptit. Filip får vi komplettera till när vi har fisk, han har verkligen inte gillat det sedan han föddes…
Tycker mig både se och höra att det är många som är rätt pandemi-deppiga nu. För det blir ju lite extra jobbigt nu, dels med mörker och kyla och dels i tider som i normala fall är fullbokade med aktiviteter med släkt, vänner och jobb – för de flesta blir det väl inte vare sig julbord, julfest eller släktträffar i jul. Hörde om ett företag som ändå gjort en himla bra grej där, alla anställda hade fått en peng för att kunna handla ingredienser och dricka till en viss maträtt, sedan hade de haft en kock som live (digitalt) lagat mat samtidigt som personerna (som var hemma hos sig) för att sen äta ihop. Så mycket bättre än inget ju!
Det finns några saker som gör mig rent mentalt allergisk just nu, så det tänker jag att vi ska undvika. Den första saken är uttrycken ”i dessa tider” och ”under rådande omständigheter” – fy FAN vad trött jag är på de uttrycken. Alla vet ju ändå vad som gäller… kan vi inte bestämma att vi skiter i det tillägget?
En annan sak jag tänker att vi också skiter i denna vintern (om inte alltid) är väl att läsa om folk som uppmanar till saker i form av ”julfys före julmys” och annat i samma stil. Vill du träna – träna, vill du äta – ät, i enlighet med det här inlägget. Speciellt nu känns det som att vi får väl bara hitta sätt att överleva det här med förståndet hyfsat i behåll?
Jag känner själv att jag har ett stort behov av att vara snäll mot mig själv, det är ganska mycket på jobbet och hemma har det varit en jäkla cirkus den senaste tiden på vissa sätt, och därför orkar jag verkligen inte vara något annat. Jag vill sitta i lugn och ro en stund och dricka kaffe. Eller rom – jag fick en romkalender i år igen av maken som vet hur man gör mig glad. Jag vill sitta o spela när ungarna har lagt sig, och bara tänka på INGET viktigt en stund.
Värma glögg över eld och äta med lussekatter. Trygghetskänsla ändå? Noll förberedelse typ.
Tänker att jag ska försöka sprida lite snällstämning här med i december, så gott jag kan. Tipsa om mysiga saker för den som har tid och lust och påminna den som INTE har det att det också är ok att bara äta köpte-pepparkakor och ta genvägar.
För ett par år sedan var jag så redig att jag satte ihop en adventskalender här på bloggen, med julrecept och lite annat. Det skulle jag vilja göra igen, men i år finns varken ork eller tid riktigt. För ett inlägg med recept tar tid, förutom tiden att laga maten så tar det minst en timme att fixa bilder, skriva recept och lite annat – fast man kanske inte tänker på det.
I vilket fall, tills dess så rekommenderar jag varmt min ”gamla” julkalender, ni hittar den i huvudmenyn!
Om du är precis som jag och resten av befolkningen, vad det verkar, så är du redan nu i gång med lite små-julfix. Vad ska man göra, liksom.
Det här är ett recept från min mormor, som ger en sån där perfekt mjukseg fudge som verkligen smälter i munnen – perfekt konsistens och inte äckligt söt. Jag valde att göra en sats med vit choklad och en med mörk – där jag smaksatte med arrak, men i den mörka passar annars även lite stark kaffe som smaksättare. Receptet är superenkelt och går fort att göra!
Gammaldags fudge – vit choklad
1 dl vispgrädde 1,5 dl socker 50 g smör 75 g marshmallows (smidigt med de små) 100 g vit choklad
Koka upp grädde, socker och smör och låt det koka under omrörning i ungefär 5 minuter. Rör ner marshmallows och rör ordentligt tills de smält ner och blandat sig med resten av ingredienserna. Dra av kastrullen från plattan och lägg i den vita chokladen (bruten i bitar). Lägg bakplåtspapper i en avlång form (jag tog en brödform), på ungefär 10×20 cm eller vilket format du nu vill ha den i – och häll i smeten. Lägg den att stelna i ett par timmar minst i kylen. Skär upp i bitar och förvara kallt (kyl) eller frys den till julen.
Gammaldags fudge – choklad med arrak (eller kaffe)
1 dl vispgrädde 1,5 dl socker 50 g smör 75 g marshmallows (smidigt med de små) 1 tsk smaksättare, tex arrak eller starkt kaffe 100 g mörk choklad 1 nypa salt
Koka upp grädde, socker och smör och låt det koka under omrörning i ungefär 5 minuter. Rör ner marshmallows och rör ordentligt tills de smält ner och blandat sig med resten av ingredienserna. Dra av kastrullen från plattan och lägg i chokladen (bruten i bitar) samt smaksättare. Lägg bakplåtspapper i en avlång form (jag tog en brödform), på ungefär 10×20 cm eller vilket format du nu vill ha den i – och häll i smeten. Lägg den att stelna i ett par timmar minst i kylen. Skär upp i bitar och förvara kallt (kyl) eller frys den till julen.
I dag var en riktigt rolig dag på jobbet, nästan alla kollegor inne på kontoret och roliga arbetsuppgifter – det blev många skratt och väldigt go stämning. Har så himla bra jobbarkompisar!
Nu är dock frågan vad man ska hitta på i helgen. Vi HAR ju faktiskt en rolig sak inplanerat – en kompis ordnar digital ölprovning, så vi har alla köpt in lite olika öl och tilltugg som ska testas framför nån mötesapp i morgon.
För övrigt funderar jag på att typ baka lite inför julen, det lär väl gå åt i vilket fall tänker jag mig. Och i fall någon mer är sugen på att baka lite till helgen så tänkte jag tipsa om mina egna favoriter:
Det är nu mitten av november och det känns som folk står mer i startgroparna än någonsin så här tidigt inför möjligheten att börja julpynta.
Jag har ganska kluvna känslor gentemot julen sedan några år tillbaka. Jag tycker väldigt mycket om allt som är inför julen, att julpynta, hänga upp ljusslingor, baka och laga mat och liksom förbereda. Det är supermysigt och jag involverar gärna ungarna ( i rimliga mängder ). Jag gillar till och med att köpa julklappar, just det här att man kan föreställa sig hur glada de ska bli, den känslan gör ju att man lätt köper ALLDELES för mycket saker, men det må så vara.
Men sen. Julafton då. Äh jag vet inte, sedan ett par år tillbaka firar vi den själva i bara vår familj, och det känns så himla tomt och dassigt. Och nu har den känslan liksom satt sig, så min första känsla att ”åh vad mysigt att förbereda inför julen” har nu följts av känslan att ”varför då, vem bakar jag till, och vem ska komma hit och kolla hur fint vi gjort”.
I år kommer vi nog inte vara ensamma om att fira (ganska) själva, i och med COVID. Och det är ju sorgligt det med, även om jag gissar att ganska många kommer fira i en lite utökad familj ändå.
Ja jo, jag pyntar för min och barnens del med såklart, och bakar med, men ändå, det känns inget vidare. Det känns på något sätt som det är det största misslyckandet av alla, att fira jul ensamma. Det blir få paket under granen, när det bara är vi, de delas ut på några minuter och öppnas lika snabbt. Och det blir inte direkt nån julmat heller, varför ska det bli det när det bara är vi och vi är inte sådär överförtjusta i den mesta julmaten heller. Så vi äter grötfrukost och väntar till Kalle ska börja, oftast är det ju gråmulet och regn så det är ingen höjdare att gå ut heller. Sen öppnar man paketen och sen är resten av kvällen bara…tom. Det är den längsta dagen på hela året.
Jaja, det är som det är. Men trist känns det ändå.
Klart vi försöker så gott det går, för deras skull.
Håll i er nu, för nu blir det visst två inlägg samma dag – inte illa från en (kort) bloggpaus!
I dag har ju striktare restriktioner börjat gälla även i Jönköping, som nog ingen missat. Alltså har vi bokat av inbokade gympass (känns riktigt surt, får ju ont lite varstans om jag inte rör mig) och tja… äh, jag vet inte, det är väl nästan det enda som ändrat sig. Just denna veckan är jag ju ändå hemma och VABBAR, åtminstone i morgon, och torsdag är det skola, så kanske (förhoppningsvis) blir det jobb på fredag.
Men hörni, jag har fått en idé. Det kanske blir bara pannkaka av alltihop, men det vet jag ju inte om jag inte testar! Min idé är följande:
Vi tar en distans-AW tillsammans i morgon kväll?!?
Jag tänker att de flesta har kört antingen möten eller annat via tex zoom, så det är väl få som är HELT nya till konceptet. Det finns ju ett par fördelar med detta:
Du kan vara finklädd eller mysklädd, går ju välja hur man känner för!
Du kan dricka det du känner för att dricka utan att bli ruinerad
Du behöver inte bekymra dig för att ta bilen hem – om du vill dricka något med alkohol i
Du behöver inte bry dig om att ta dig hem när du tröttnar, bara att släcka ner skärmen och gå och lägga dig
Du kan vara med i fem minuter eller femtio, välj själv!
Du behöver inte fixa barnvakt, kanske bara sätta på lite Bolibompa en stund, och du kan springa ifrån när helst du känner för det eller när nöden kräver.
Ok, det kanske inte är NÅN som hoppar på konceptet, men vi testar ändå. Är du intresserad så skriv en kommentar till mig i något forum (sms, kommentar, messenger, välj själv) så jag vet lite och inte sitter här som ett fån om det inte är en kotte som är intresserad.
Jag tänker att jag startar upp ett zoom möte i morgon (onsdag) runt 19-snåret när kanske det mesta vardagsstöket är klart, och så skriver jag ut koden till zoom-mötet här på bloggen – så kan ni bara ansluta när och om ni känner för det.
Vi ses – kanske och förhoppningsvis – i morgon en sväng!
I går hände det för andra gången i år – äldsta passade minsta och jag och maken fick möjlighet att gå ut och käka – alldeles själva!
Egentligen är det ju inte själva maten man är ute efter så mycket nu för tiden, för vi äter ganska ofta ute ihop eftersom vi så ofta vi kan äter lunch ihop på något av stans lunchställen. Men just det där, att få komma ut själva tillsammans, ut i en annan miljö och utan något som stör eller som gör att man måste gå (tex att ens lunchtid tar slut), det är ju himla nice ändå.
Inte ett så dumt par ändå va ❤
Just att få miljöombyte gör ju att man pratar om andra saker än man gör hemma, och det ändå som vi efter 21 år tillsammans fortfarande har mycket att prata om, vilket nog gör mig gladast av allt! Att få älta lite skit som man inte kan älta med någon annan och så få förstärka att vi minsann är bäst genom att prata om saker som vi gemensamt tycker funkar bra, det är nödvändigt ibland.
Var vi åt? Det blev Blackstone, så absolut inte dumt. Efter maten blev det en promenad hem faktiskt, kvällen var så pass varm och det var ännu inte kolsvart ute, så det blev en fabulös avslutning av en bra date! Och faktiskt kanske även en bra avslutning på sommaren i sig när jag tänker efter, för nu verkar det som det blir mer höst när man ser vädret framöver….
Det blev en oväntat trevlig midsommar i går, när vi bjöd in familjen till en av Lukas kompisar som också visade sig stå utan planer. Innan dess hann vi med en runda till stadsparken med lek och glass för barnen, såklart sill-lunch med egenodlad färskpotatis (var lite orolig att den inte skulle vara klar nog, men det gick att få ihop till oss fem utan några större problem), och sen då lite grillning med sällskap på kvällen. Najs!
Lekparken är ju bara rolig en kort stund……men i den stora labyrinten, där kan man jagas……och jaga, en lång stund!
Jag invigde min nya kjol från Åhléns, som jag blev lite kär i så fort jag såg den – är väldigt glad att jag köpte den!
I dag gör vi inte så mycket i regnet, skrotar mest runt och så. Däremot har vi faktiskt skrivit ihop en liten lista på saker vi skulle kunna hitta på i sommar, bra att ha när fantasin tryter och man inte har något att göra. Tänker att kanske någon mer kan ha glädje av lite tips inför sommaren, så här är årets lista (högt och lågt). Bidra mer än gärna med egna tips!
Åka till Isaberg (tex cykla deras mountainbike banor eller göra nåt annat av deras aktiviteter)
Det var det vi gemensamt kom på just nu, kanske gör vi en tredjedel av sakerna, det har ingen betydelse, bara man kommer på nåt att göra när man vill göra det!
Kanske man skulle göra om sandlådan till ett land för perenner? Är ju himla svag för sånt man kan äta dessutom… Vad saknar jag i trädgården? Kanske hallon? Kanske nypon??? Fast det sistnämnda är vackert vid blomning så är det ju en trist buske i övrigt. Får nog bli något annat.