Ytliga funderingar

Det här är en av de jag hade på mig förra året… 

Jag känner mig så himlans sprallig sedan ett par veckor tillbaka, det är väl kanske någon slags blandning av att den tunga hösten är över på jobbet och att jag haft väldigt roliga arbetsuppgifter ett tag, och att det är mycket roligt på gång!

Just nu planeras, skrattas och fnissas det en hel del om nästa veckas julfest här på jobbet. Jag sitter med i ”julfestkommittén” så jag har ju dessutom lite mer insikt, och många är nyfikna och försöker luska ut saker – dock förgäves 😉 En av de roligaste sakerna till fester är ju att hitta nån form av klänning, och årets variant blir, föga förvånande, svart. Däremot har den faktiskt långa ärmar, så det kan nog vara en av de ”snällaste” klänningarna jag haft på mig (inköpt på Åhlens). Tänkte jag skulle försöka hotta upp den med lite roliga smycken eller så, så man känner sig lite festfin!

Jag har faktiskt, för första gången någonsin, inhandlat lösögonfransar, DET ska bli kul o testa! Det är ju skitsnyggt, men jag är liiiiite orolig för att de ska sitta typ under näsan när halva kvällen gått, eller typ hamna i drinken….

Mitt andra bekymmer är ju vad fasen man ska göra med håret!?! Sist hade jag ju lite mer frisyr, nu är ju håret sådär ”mellanfrisyrerlångt” och skitsvårt att få till något snyggt med lite attityd med… Hahaha, vilka i-landsproblem, men så här års känns det faktiskt riktigt, riktigt roligt att mina problem inte är större än så, och jag tillåter mig själv att få fundera på såna här trivialiteter!

Det sista stora bekymret är skor! Jag tycker ju inte om att bli ännu längre, så klackar går ju bort i de flesta former. Brukar köra med stövlar, det funkar ju, men det vore riktigt, riktigt snyggt med ett par kängor i Doc Marten stil till den här enkla klänningen jag valt…

…och här är den andra..
Så, har nån roliga tips på rockiga smycken eller kängor till rimlig peng får ni gärna tipsa mig!

Game on

Den här helgen har inte direkt känts som helg, åtminstone på så sätt att jag känner mig tröttare nu än efter en veckas jobb.

I fredags satt jag på Dreamhack och spelade fram till 21:30 ungefär, jätteroligt, men alldeles lagom att sitta några timmar sådär och sedan gå hem och sova i sin egen säng…

Lördagen började sen perfekt, med lite X-fit för mig och pepparkaksbak för barnen i Nordic Wellness barnrum. Himlans bra det där, och ett fantastiskt sätt att slippa dåligt samvete för att man tar med dem och tränar en stund!

Lika roligt som vanligt, men visst kändes det att man varit sjuk… 



                 

När vi kom hem var det dags att pyssla om hönorna lite, en gång i månaden byter jag ströet i botten på hönshuset och diskar ur mat- och vattenskålar. Under tiden går hönorna runt mig och kacklar och undrar vad jag sysslar med, och man kan passa på att klappa dem lite, mjuka och goa som de är.

Det röda skenet kommer från värmelampan som slår på automatiskt när
temperaturen går under 7 grader i hönshuset.

Sen fortsatte barnen och jag med att hänga utebelysning runt hönshus och hönsgård, och sedan inne med att plocka fram adventsstjärnor och lite annat smått. Barnen ville ha sin julgran NU, så det fick bli så för att slippa (mer) tjafs.

Idag har jag och Oliver varit på bio och tittat på LasseMajas detektivbyrå, Oliver tyckte den var jättebra och spännande, och den är ju rätt söt ändå. Sen blev det såklart klättring, då hade tom Tobbe vaknat till och hängde med (Lukas spenderade nästan hela dagen hos mormor), så då fick vi till några foton.

Full fart uppför väggen!
Och nedanför står jag och säkrar honom, och försöker hjälpa till med
lite guidning, tips och tricks. Det är lätt att få lite ont i nacken, efter en stund.

Med två barn som lekt-bråkat-retats hela helgen så känner jag mig nu tämligen slut måste jag säga…. Det känns i alla fall skönt att ha fått upp lite julbelysning här hemma!

Säg det bara…

… ”vad var det jag sa”?!? Aaaaahhhh, vad dum jag är ibland… Självklart var jag på och tränade efter helgen – bodybalance i måndags och styrka i går – och tror FAN att jag blivit sjuk igen. Ok, jag erkänner, jag borde väntat ett par dagar, men jag mådde ju BRA och kände mig PIGG och FRISK…. Skit skit skit…

Så, nu sitter jag på jobbet med halsont och huvudvärk, och känner mig lite allmänt dassig. Nu blir det inget mer tränat på några dagar, jag HOPPAS verkligen jag kan köra crossfit med ”gubbarna” 😉 på lördag, för det är ju såååå kul!
I morgon sätter sig maken på Dreamhack, och är väl inte direkt närvarande förrän på måndag (inte psykiskt i alla fall), så nu blir det julpyntande för hela slanten! Tjuvstartade lite här på jobbet och fixade lite julmys och glögg till frukostfikat, och jag är SÅ sugen på jul nu. 

Är lite kär i julbocken som jag hittade på IKEA, skulle vilja ha en likadan hemma (det här är från jobbet)….

Oliver 8 år!

Igår var jag ledig tillsammans med Oliver, som fyllde 8 år! Vi hade en enormt mysig dag tillsammans, det är rätt skönt att få vara bara vi två någon gång ibland, det är ju inte alltid så lätt att få till det i vardagen. 
Så stor!
Han firades på morgonen med kläder och lite leksaker, sedan hade vi en mysig dag när vi bakade prinsesstårta, åt lunch på Max, lånade böcker, byggde LEGO och gjorde armband. 
LEGO har vi visserligen i mängder, men han älskar verkligen att bygga ihop det, så då får det bli lite småsaker i alla fall. 

Både Oliver och jag fastnade en lång stund med att göra armband, det var ju jätteroligt! Haha, jag gjorde ett helt gäng, svårt att sluta ju… När Lukas kom hem skulle han också prova, trodde det var lite för pilligt, men han fixade det faktiskt han med, även om det går lite saktare. 

Sen bakade vi tårta! Oliver fick välja fyllning, det blev jordgubbsgrädde och chokladmousse, och såklart med marsipan på (det är egentligen bara marsipanen han är ute efter på tårtan 😉 )
Här kommer en studie i hur fort det blir mörkt nu, det här första kortet är taget i det lilla dagsljuset som finns…
Det här är taget vid 15-tiden… Tårtan blev faktiskt jättefin, och ja, det är köpta rosor och blad! 😉

Ett stort grattis till min fantastiska pojk, för att du är en sån go kille!

Jul på Liseberg

I helgen var vi i Göteborg och gick bland annat på ett regnigt ”Jul på Liseberg”. Lagom mycket folk, berodde troligtvis på vädret, och väldigt trevligt att traska runt i och få lite julinspiration. Lukas kramade alla Lisebergskaniner, och pratade med självaste Jultomten…

Självklart hälsade vi på brorsan med, och som lite ”aktivitiet” så lagade vi mat ihop, det blev riktigt gott: Halstrad torskrygg med bacon, en potatis- och jordärtskocksbakelse, sparris och hemgjord hollandaise… MUMS!

Återigen, skitsvårt att få till ett vettigt foto inne på kvällen. 

Tycker det är makalöst roligt att laga mat ihop, man kan prata, dricka vin och smaka av – bästa kombinationen ju!

Disco

I fredags var det lågstadiedisco igen, och, numer rutinerade, så dansade Oliver och sötaste bästisen hem ett till pris för bästa tryckare! ”Det är för vi håller så hårt, mamma”, fick jag som kommentar på frågan hur de vann…

Söta, söta barn!

På onsdag fyller Oliver 8 år. Det är såååå roligt nu tycker jag, man kan prata om saker på ett helt annat sätt än innan, och nu riktigt suger han åt sig information och har tusen frågor hur saker funkar. Goaste Oliver!

Man är inte mer än människa

Nuuuu har jag landat i min fåtölj och bredvid mig står ett glas rödvin och en skål sojabönor direkt från frysen (japp, gillar att äta dem iskalla som snacks). Idag har den sista stora mässan startat, och med det så har en riktigt tuff jobbhöst börjat lugna ner sig – även om det mer känns om om man fysiskt gått rätt in i en tegelvägg.

Kontentan av det hela är att jag nu känner mig som ett vispat ägg i huvudet, trött som en liten blå, och självklart har jag landat i en förkylning med. Igår blev det, som vanligt dagen innan mässan börjar, en heldag, och jag var hemma långt efter barnen somnat, så idag gick jag tidigare för att hämta två, givetvis oerhört gnälliga, barn.

De senaste dagarna har det fuskats hej vilt, både med träningen som det helt enkelt inte funnits tid till, och kosten, som det bara inte funnits lust och ork till. Men så är det ibland, och det är inte hela världen, även om magen känns som en smärre ballong efter alltför mycket kolhydrater. Den här veckan blir min paus-vecka, med förkylning och efter-mässan-tröttma så har jag inte så mycket att välja på. Ska försöka få in åtminstone lite styrketräning, eftersom jag känner att hela kroppen längtar efter det…

Det är svårt, för jag har lite för lätt i att hamna i någon slags ”äh, jag unnar mig själv” värld och börja mata på skräp, jag har inga problem i att äta som det blir i en vecka, min ågren ligger i att jag är rädd att det lavinartat ska skena iväg till gamla banor därefter, även om jag inte riktigt tror det.

Nya recept mm blir det just ingenting av just nu, jag får återkomma lite längre fram om det. På tal om recept förresten, om bara jag får tillbaka lite energi så tänkte jag försöka göra en annorlunda slags fotobok, nämligen en egen receptbok, med mina favoritrecept. Tänkte att det dels kan bli en rolig julklapp till tex mina föräldrar, men även användbart för mig själv istället för min handskrivna ”svarta bok”.

Tex min absoluta favoritpaj med filodeg som går att variera med både persikor, äpplen eller päron. 

Förresten, om jag skulle göra en sån recept-fotobok, om någon skulle vara intresserad så kan jag ju faktiskt beställa fler böcker, till självkostnadspris såklart. Bara en tanke.

Saffransostkaka

Ytterligare ett recept som till stor del inhämtats från Tasty Health och som jag gjort om litegrann. Jag är visserligen helt med på att vitt mjöl och socker är skit för kroppen, men jag gillar heller inte sötningsmedel, så när jag sötar så väljer jag helst kokossocker eller honung, snarare än sötningsmedel.

Jag gjorde den i en mindre pajform, tycker bättre om när den är lite tjockare. Den här har ungefär samma storlek som en springform.

Ostkaka är ju löjligt gott redan från början, och med saffran i blir det här som ett mellanting av gotländsk saffranspannkaka och vanlig ostkaka, ja ni fattar ju själva att det är beroendeframkallande! Den här ostkakan är riktigt mättande, så det är perfekt som tex mellanmål dessutom.

Saffran är ju något av det godaste som finns. I ett sånt här sammanhang är det ju en extra bra krydda, eftersom den gärna gör bakverk lite torra annars, men en ostkaka KAN ju liksom inte bli torr. 

Saffransostkaka, 8 portioner
500 g keso
250 g naturell kvarg
4 ägg
5 msk mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
0,5 msk psylliumfrön (fiberhusk)
1 påse saffran
3-4 msk sötning (honung, kokossocker, sötningsmedel, socker)
0,5 tsk vaniljpulver
några droppar bittermandelarom (går bra även utan detta)
0,5 dl rostade mandelflagor (spara lite att ha ovanpå)

Blanda alla ingredienser i en skål, och häll över i en liten, smord pajform. Grädda i 175 grader i mitten av ugnen, tills det stannat – det tar mellan 25-40 minuter. Ät med sylt, hallon, grädde eller vaniljkvarg!

Servera med sylt och grädde!

Partydags

Igår var det kalas för Oliver och bästisen Alicia på Leos Lekland – i discorummet närmare bestämt. Inte så lätt att fota en massa överstimulerade barn!!!

Det är ju ett tag kvar (typ en månad) till Oliver fyller år, men det är ju liksom smidigare att slå ihop kalas. Speciellt när kompisarna blir ungefär de samma. 
Tycket att det lät som en ypperlig ide att slippa ha kalaset hemma, och så länge de var i Discorummet så var det ju lugnt, men när det tog de 13 barnen ungefär en millisekund att försvinna åt varsitt håll i leklandet därefter så blev det lite mer … ansträngt. Inte för att de stora inte klarar sig själva, men det finns några konstellationer man vill hålla lite mer koll på än andra, och de små barnen behöver ju oxå lite tillsyn. Lägg till 200 andra barn och en ljudnivå utan dess like så förstår ni nog varför jag känner mig lite matt, till och  med idag…. 
Lukas och Alicias lillasyster Bella. Så galet söta….
Nu är det snart dags för Olivers klättring, sen blir det matlagning för hela slanten eftersom jag fått lite inspiration till att plocka upp o fortsätta med mina makron från och med i morgon igen. 

Lukas 4 år!

Idag fyller den här lille krabaten 4 år! Min lille buspojk, som är så kelsjuk och sällskapssjuk, men med lite av ett humör 😉

Jag vill helst vara med överallt, och göra det mamma, pappa eller storebror
gör! Helst med riktiga verktyg med….
I motsats till det, så kan han dessutom underhålla sig själv, ibland i långa stunder. 

Grattis på födelsedagen, min lilla älskling!!!