Först av allt och inte unikt – men WOW vilket väder det var?!? Svettades från varenda por men det var ändå en fantastiskt härlig känsla med riktig sommarvärme! Vi hade ju besök av min bror, hans fru och deras dotter på snart två år, sen körde vi ett tämligen klassisk midsommarfirande för första gången i mitt vuxna liv typ – supertrevligt och här kommer en riktig bildbomb från dagen:
För det första kan vi väl konstatera att trädgården visade sig från sin allra bästa sida och hade gjort sig fin i midsommarskrud…
Jag hade minsann ansträngt mig med och dukat lite fint.
Trädgården stod till tjänst med den vackraste av buketter!
Våra gäster var så sommarfina de med…
…och vi hade minsann också ansträngt oss lite grann åtminstone. (Notera längden här på äldsta, det är inte många veckor till jag är längre än honom!)
Vi inledde med champagne och jordgubbar, såklart till klassisk midsommarlunch på sill och potatis.
Inte dumt med lite firande, orkade aldrig göra nån krans sen men kände mig nöjd ändå!
Det lektes lekar i den dallrande värmen – gjorde inget om man blev lite blöt.
Vi höll oss i skuggan så gott det gick, både fyrbenta och tvåbenta. Efter lunchen serverades såklart jordgubbstårta (dock med köpta jordgubbar – våra är inte klara än)Vi bjöd på en svalkande jordgubbs- och rabarbermojito som gjordes om till longdrink pga varmt…Supergott och så härligt att bara kunna sitta ute och njuta!
Barnen roade sig med vatten i värmen (andra ombytet för dem båda)…
…finns inget bättre att roa barn med!
Små barn fick ta en tupplur mitt på dagen – det hade vi nog alla kunnat göra i värmen. Till kvällen blev det lite enklare grillat, som padrones, halloumi, fläskkarré och gott somun-bröd. Med en sallad från trädgården, väldigt gott!
Vissa skippade helt klädkoderna!
Sommarsöt!Kvällssolen mildrade hettan över torrt gräs……och bjöd på ett fantastiskt ljus!Ja hela köksträdgården visade sig faktiskt från sin vackraste sida!
Visst, ingen stång, inga kransar, men ändå en tämligen klassisk midsommar. Det kändes fantastiskt härligt att ha hela midsommaridyllen här precis där vi bor?! Får fortfarande såna overklighetskänslor när jag tittar ut här hemma! Hoppas ni hade en lika fin midsommar!
Herregud vilka trötta veckor det har varit den senaste tiden. Ögonen har gått i kors på dagarna och hemma har det varit väldigt lite ork eller lust att hitta på nåt eller att greja. Är väl någon kombo av att ett nytt jobb tar mer energi än vanligt, gräspollen-allergi och dåliga nätter – kombinerat med konflikter jag skrev om sist. Filip har varit sjuk men var tillbaka på dagis, men nu är han mer hostig och snorig igen så nu fick han vara hemma idag. O och Tobbe har varit hängiga med, förkylda med halsont, så det har liksom gått på sparlåga. Vi har inte ens orkat göra klart foder på fönster och dörr till badrummet, tänkte det skulle varit klart till midsommar men det har verkligen inte funnits lust och ork – så då får det vara.
Ute är det minsta möjliga som gäller, dvs vattning och hålla efter det värsta ogräset i kökslandet för att det inte ska ta över helt. Dessvärre så tvärdog vår nya gräsklippare i veckan, inga felmeddelanden och den laddar inte heller, när vi kollade under ser det ut som det saknas lock där det är ett uttag som troligtvis används för att konfigurera klipparen när den ska levereras – i så fall har det troligen kommit fukt in som förstört nåt. Jävla skit, det är dels bökigt att bara få in på reparation och sen VET jag att det är en jäkla väntetid och leveransproblem om något ska beställas. Vi är liksom 3 i familjen som är ordentligt allergiska mot gräs, att ha en automover närmast huset gör STOR skillnad.
Har äntligen börjat komma lite tomater åtminstone!
Men trötthet och att inget blir gjort är helt ok, det är som det är och jag vill helst att arbetet här hemma är luststyrt istället för behovsstyrt – det måste vara roligt annars får det vara så länge.
I morgon är det jobb som vanligt, men sen är det ju MIDSOMMAR! Whop whop! Kan inte fatta att det för en gångs skull ska vara så fint väder med?? Något som också är ovanligt men väldigt efterlängtat är att vi ska ha gäster på midsommar – min bror med familj kommer. Helt plötsligt känns det motiverat och roligt att fixa ett traditionellt midsommarfirande, jag har typ aldrig gjort det innan? Brukar bara vara vi och här är det ingen som bryr sig så då blir det inte så kul att dra i sånt, men på fredag ska vi köra riktigt klassiskt om än opretentiöst firande 😄 Det blir sill-lunch, jordgubbstårta och grillat, med 5-kamp på dagen – riktigt klassiskt alltså. Orkar absolut inte göra nån midsommarstång, men lite fina buketter ska vi väl få till! Nog heller inget av mina barn som vill ha krans (hörde att folk BESTÄLLER kransar hos florist????) så det blir det inte heller då.
Kanske lite vallmo på bordet?Eller pioner! ♥️
Sådär, ett lagom intetsägande inlägg, men kände bara att jag ville skriva lite. Jag hoppas verkligen att ni får en bra midsommar (känner sig någon helt ensam så hör av dig) och att den blir som ni önskar!
Nu kommer världens senaste nationaldagsrapport, men jag har verkligen inte orkat sätta mig och ladda över bilder från kameran förrän nu. Vi tog i alla fall en paus från gårdsarbetet och åkte till Gränna för lite god gelato och en stunds minigolfande – det tog typ hela dagen och sen var alla helt slut.
Alltså den här lille är ju inte tråkig att ha med sig oftast, speciellt inte om det vankas glass.
Jag testade pistage-gelato, den var kanon likväl som deras jordgubbssorbet, men saknar storfavoriten vit choklad…
Alla barnen var med, även han som snart fyller 12 (och som hade med en kompis också)…
…och till och med tonåringen dagen till ära. Himla trevligt!
Vi turades om att spela ut…
…och att se till att den här lille inte gick in mitt i någon annans spel för att härja. Ja alltså hos alla andra som var på minigolfen, inte bara vår familj.
Som vanligt blir det mest bilder på den som är yngst, han är ju också rätt rolig att fota med alla miner och sitt söta lilla fejs. Nöjd var han i alla fall med dagen, som synes!
Jag har börjat HATA alla former av bemärkelsedagar, likt mors dag i dag, julafton eller min egen födelsedag. För varje år och varje händelse blir mina barn större, och nu är de två stora jag har i åtanke när jag skriver det här. För varje år tänker jag att det kanske ska komma fram ett uns omtanke, tacksamhet eller över huvud taget märkas att de bryr sig, men för varje år blir det mer och mer uppenbart att det inte är fallet och DET GÖR SÅ JÄVLA ONT och jag blir så besviken och känner mig så misslyckad – för det måste ju bero på mig som förälder att mina ungar är så totalt egocentrerade, bortskämda och lata att det knappt ens med ENORMA mängder tjat går att få dem att göra nåt för någon annan?
Jag skriver det här med en sån himla känsla av skam och misslyckande, och jag känner mig mer utlämnad än i vilken jävla gynstol som helst för mitt föräldraskap är det absolut varigaste sår man över huvud taget kan peta i. Jag har tre barn – inte en enda av dem har någon diagnos, de är alldeles ”vanliga” barn och jag kan inte för mitt liv få de två äldsta att bry sig om någon annan. Jag är pedagogisk och talar om för dem att när någon gör si så känner den eller jag så, jag sitter ner med dem och reder i konflikter vi haft och jag skriker åt dem när de ändå gör precis samma sak för 75:e gången i rad samma dag – eller när de INTE gör det vi bett om 75 ggr i rad. Jag ber om ursäkt när jag gjort fel, jag visar att det ÄR ok att göra fel, jag visar att det är viktigt hur man behandlar andra. Jag gör en massa saker för barnen men jag kräver också en del i gengäld, (hjälpa till, vara trevlig mm), men det vi kräver det kommer ALDRIG utan en jävla massa tjat. Vi pratar ganska mycket om allt från vardag till specifika situationer och i konversationen kan det verka som de förstår och bryr sig men sen räcker det att jag vänder mig om så gör de likadant ändå.
Tro mig men jag VET och FÖRSTÅR att tonåringar är självcentrerade och trötta, men det finns gränser för vad som är rimligt. Det är INTE rimligt att behöva lägga sig på sängen och vila med mobilen i två timmar efter man ätit frukost. Det är INTE rimligt att man förväntar sig att alla ska passa upp på en själv men själv ska man inte behöva göra något (har ALDRIG uppfostrat dem att bli curlade på något sätt men de har uppenbarligen ändå landat i tanken att det visst är så att alla ska göra allt för DEM men de behöver inte göra något tillbaka). Det är INTE rimligt att man ska behöva tjata på en unge som ändå är minst 11 att göra en sak HELA dagen och när de till slut EVENTUELLT gör det är de sjukt tjuriga över att jag tjatat och allt är SÅ orättvist.
Det här är ju vardagsmat som jag och vi lever med varenda dag, givetvis, men just de här dagarna när man verkligen hade önskat att det gick att få åtminstone omtanke nog för en kram och kanske ett grattis istället för att man slåss om vem som ska ha rosen på tårtan det uppenbart står ”mors dag” på, utan minsta tanke på vad nån kanske vill eller behöver, det är en pest. Det blir så uppenbart att det hela är så långt ifrån alla värderingar vi står för och hur vi själva behandlar varandra så hela dagen blir ofelbart en katastrof. Vi vuxna försöker så himla mycket, vi köper saker till varandras dagar, vi fixar mat och donar så det ska vara så trevligt som möjligt. Man tjatar på barnen i flera veckor att de kanske kunde göra en teckning eller nåt åtminstone men till sist ger man upp. Vi föräldrar försöker båda ge varandra det som är helt rimligt vilket är uppskattning och kanske nån liten blomma eller så, men det försvinner liksom i besvikelsen över hur totalt oengagerade barnen är.
Det här är det mest utlämnande jag någonsin skrivit, men det KAN inte vara bara jag som upplever det här. Antingen är vi bara så jävla misslyckade föräldrar eller så saknas det något hos barnen och jag vet inte vilket som är värst. Kanske är jag bara helt dum i huvudet som tänker att det skulle finnas en gnutta omtanke från mina barn. Oavsett så hatar jag verkligen dessa bemärkelsedagar, det är alltid de värsta dagarna på hela året! Jag vet inte om jag någonsin ska våga publicera detta för om det är något jag vet om föräldraskap så är det att man blir så vansinnigt dömd hur man än gör. Men kanske, kanske känner någon mer som mig, och vi kan få någon tröst i att det är fler som upplever samma saker. Kanske är det så.
Nu har jag hunnit få brudparets tillåtelse att dela lite mer bilder – kom ihåg att jag bara var en hobbyfotograf lite vid sidan av, därför är de flesta bilderna inte riktade mot mig. Men ändå, man vill ju visa det fantastiska brudföljet, så här kommer de!
Först var det fotografering av bla ”first look” i Rosariet (nytt för tant här, men man fotar när de ser varandra i bröllopskläder för första gången?)
Hela vackra familjen samlad!
Sen några foton utanför och inne på Galleri Tegel.
Måste avsluta med den här bilden, för den speglar verkligen den fantastiska glädjen de kände över att äntligen få gifta sig med varandra!
Återigen tack, och känner du brudparet så är hela blogginlägget fritt fram att dela 😀
Det var en fantastisk dag i går! Från att jag vaknade till det att vi gick och lade oss klockan 02:45 (!!!!!) på vårt rum på Stora Hotellet så var det så himla roligt! Världens vackraste brudpar såklart!
I dag är jag såklart sjukt trött och dessvärre börjar jag känna mig förkyld med, får se om det bara är allergi eller om det är något som kommer krypande här nu. Ville bara dela med mig av ett par bilder, men jag börjar bara med de på mig och oss tills brudparet fått alla sina bilder själva. De hade ju en riktig fotograf, jag hobbyfotade bara lite vid sidan av och sånt som hände under dagen.
Vigseln ägde rum i Rogberga kyrka, och sedan var bröllopsfesten på…
…fantastiska Galleri Tegel!
En så vacker bukett, till en så vacker brud!
Tack snälla för all pepp, jag kände mig också fin till sist ❤
Så väldigt trevlig och rolig fest det blev!
En liten, liten tjuvkik bjuder jag på så länge ❤
Nu är klockan snart nio och jag ska absolut gå och lägga mig (har redan sovit i soffan ett par timmar idag). Tack för det fantastiska förtroendet att få vara din tärna och tack för att vi hade det stora nöjet att få dela er bröllopsdag!
När man är 43 år så borde man vara klok, självsnäll och självsäker. Jag är det ganska ofta, men så kommer ett bröllop där man ska vara lite extra fin i en superfin klänning och sen står man där och provar och provar och tänker att det hade varit så mycket finare om jag bara hade varit lite smalare. Ungdomens självförakt trycker sig på och blir till en jobbig massa i huvudet, det jag jobbar så himla mycket med att trycka undan. Eller har jag det? Kanske har jag bara undvikit sammanhangen där jag känt mig som mest att jag inte duger? Ute på gården är det ingen som bryr sig, minst av allt jag själv, där går jag i shorts och en gamma ful tröja och sätter upp håret i tofs fast det inte ser klokt ut. Kanske har jag bara lurat mig själv att jag inte längre bryr mig om hur jag ser ut genom att befinna mig i sammanhang där det är viktigare att klä sig funktionellt och bekvämt. Och likt tidigare i livet spenderar jag inte de närmsta dagarna med att äta nyttigt och kalorisnålt (usch vilket hatord det är) utan snarare på att trycka i mig trygghetsgluten för att döva rösten i huvudet som tycker att jag borde kunnat så mycket bättre, vilket i sin tur ger näring åt självhatet och föraktet för att jag inte kan vara lite smalare.
Dumheter, det är vad det är.
Men inte hjälper det alltid att jag vet det, när huvudet tar ett eget kommando och går in i gamla hjulspår. Men jag ser er, dumma tankar, och jag jobbar hårt för att inte låta er ta överhanden. Skäms på er!
Om en vecka är det bröllop – och jag ska ju vara tärna. Ser så väldigt mycket fram emot detta, det är verkligen inte ofta man går på bröllop och tärna har jag aldrig varit! Har införskaffat en söt liten kuvertväska (det ingår INTE i min normala garderob), lite smycken och så nån tejp som ska funka istället för BH då ryggen på klänningen inte är så BH-vänlig. Det sistnämnda ska bli intressant att testa, jag är ju inte direkt 20 så vi får väl se hur det funkar på en medelålders kvinna med 3 barn, hahaha! För övrigt pågår lite allmän prepping med att färga håret och grunda med lite välbehövlig BUS. Har däremot inte hittat några skor som är sköna OCH som går att använda resten av sommaren, så det får bli ett par gamla – om än nu väl uppfräschade. Det kan verkligen behövas lite fest och glamour nu känner jag!
Det är 1½ vecka kvar på mitt gamla jobb, så jag har börjat tömma, städa av projekt och lämna över projekt till mina kollegor. Alltid en ganska skön känsla ändå… Drömde faktiskt att jag började mitt nya jobb nu i natt, det var inte en sån där skräckupplevelse som man tänker man kan drömma om, utan rätt trevligt – förutom den detaljen att jag inte på några villkor kunde komma på namnen på mina kollegor. Förmodligen en sanndröm då, jag är ju hopplös på namn. Och himla hopplös på att komma ihåg folk när jag ser dem i ”fel” sammanhang tydligen, vet inte hur många gånger nån hälsat glatt på mig och sen fått påminna om var vi känner varandra ifrån. Det är så himla pinsamt, för då verkar det ju som att man är ointresserad, men det fastnar liksom bara inte?
Nog med svammel, för övrigt blir det mest gårdsfix den här helgen, baljväxterna ska ut i landen och det behöver rensas, vi ska fixa till gräsmattan, dra slingor för gräsklipparen osv… Kommer nog gå fort den här helgen med… Står faktiskt kvar på jobbet just nu, det är träning kl 15 och jag hade inga ärenden att göra innan dess. Eftersom jag bara kommer jobba 75% till en början på nya så hoppas jag kunna vara med på fredagsträningen framöver med, den är så rolig 🙂 Är däremot stel som en 98-årig valross i ryggen just nu från ett tungt pass i går, men det kan ju också bli bättre med lite träning.
Pannacotta kan ju kännas väldigt fet och mastig, men gör man den med grekisk yoghurt i basen blir den istället bara len och krämig. Jag gör den ofta som dessert, den går att variera med olika toppings i oändlighet och den är perfekt att göra i förväg – den går faktiskt göra flera dagar innan den ska serveras bara den står i kylen täckt med plastfolie, och så dekorerar du vid servering.
Oavsett sort och vilken topping man väljer på så SER pannacotta alltid väldigt lyxigt ut!
Vill man ha den på buffébordet kan du antingen göra som jag och rota fram diverse småglas och gamla (små) kaffekoppar, eller så kan du köpa små dessertformar i plast. Man behöver inte så mycket dessert på ett buffébord, men något sött till kaffet är ju gott. Nu till möhippan gjorde jag det extremt enkelt för mig och gjorde pannacottan dagen innan, sen toppade jag med (denna gången hemkokt) plommonmarmelad och precis vid servering strödde jag över lite köpt granola för krisp. Den senare kom dock inte med på bild, då var det lite mycket annat att tänka på.
Pannacotta på grekisk yoghurt – 8-20 portioner (beroende på storlek såklart)
1 stor burk grekisk yoghurt (jag gillar arlas bäst, med svensk mjölk) 5 gelatinblad* ca 175-200 g florsocker 2 msk vaniljsocker 2,5 dl vispgrädde
*om man vill kan man ge pannacottan en ton av citron, mycket gott. Då tar du zest och saft från en citron – men öka på med ytterligare ett gelatinblad!
Valfri topping kan tex vara lite marmelad eller sylt, gele gjord på saft och något krispigt, typ frön eller granola.
Lägg gelatinbladen i kallvatten i 5 minuter. Blanda yoghurt med florsocker och vaniljsocker. Koka upp grädden, dra den sedan från värmen och lägg i de urkramade gelatinbladen. Rör noga ner i yogurten, häll upp i formar och ställ i kylen med plastfolie över. Låt stå MINST 4 timmar, men helst över natten.
Det här är små romprovningsglas! Använde även mormors gamla kaffekoppar, de är perfekt i storleken.
Jag är ingen expert på buffémat som så, men jag tycker att man kommer så himla långt med ganska enkla saker. Köp lite goda fröknäcke och bryt i bitar, lägg till lite ”ostkex” och ställ fram en ordentlig ostbricka och en med chark. Komplettera med lite torkad och färsk frukt, lite oliver och kanske lite inlagda smågurkor och vitlöksklyftor. Här är en superbra bas – ska det vara mingel är det fullt tillräckligt men ska det vara middag så komplettera med en stor potatissallad, kanske en långpanneomelett och lite rostbiff så har du en buffé som kräver minimalt med insats dagen den ska serveras. Hela nyckeln är att lägga en gnutta tanke när du lägger upp sakerna, så ser allt väldigt lyxigt ut trots att det är enkelt!
Ostarna behöver inte vara någon svindyr variant, det här är vanlig ädelost och blå castello ihop med lite tärnad gruyere och så torkad frukt. En brie hade kompletterat med. Det är kul att bygga lite på höjden och välja något annorlunda att lägga upp på, här blev det ett tårtfat med salami. Nä, vi avslutar med en till ostbild – för det finns inget bättre eller? MUMS!
I går så kidnappade vi min äldsta (alltså sedan längst tillbaka) kompis Madde som ska gifta sig om två veckor. Naturligtvis är det ingen överraskning att det BLIR en möhippa och dagarna är ju inte oändliga där den kan äga rum, men jag tror i alla fall vi lyckades överraska henne LITE när vi kidnappade henne på parkeringen vid Ica Maxi. Första stop blev Escape House i stan – himla roligt och klurigt!
Är ju inte många som lyckas se snygga ut i de här attiraljerna, men den här donnan bär upp dem OCH lyckas se snygg ut i dem!
Efter en timmes klurigheter bar det av hem till mig, för lite gissningslek, snacks och allmänt häng. Tiden gick väl fort – vi fick himla bråttom sen när vi skulle göra oss klara för kvällens sista stop!
Lite plock och rabarbersangria (rekommenderas varmt) så att det inte BARA skulle vara bubbel som skvalpade runt i magen.
Sista stoppet (det fanns ett par som kunde tänka sig att gå vidare, men vi var några inklusive undertecknad som absolut inte orkar oss vidare) blev till Brasseriet där vi njöt av deras egen 5-rättersmeny. Riktigt mumsigt, och fortsatt vansinnigt trevligt med massor av babbel om högt och lågt.
Häftigt ändå, vi har känt varandra sedan vi var 10 år, vilket alltså innebär 33 år?!? Inte illa!
Idag är jag trött men faktiskt bara socialt bakis, man vet aldrig nu för tiden hur det ska slå riktigt. Trött i huvudet i alla fall, speciellt av allt sorl på en fullsatt restaurang, och ovanan att träffa en massa folk man inte känner jätteväl. Hade i vilket fall en fantastiskt trevlig kväll, nu längtar jag SÅ efter bröllopet med!