Högt och lågt i påsk

Det är påsdagens morgon och det har hittills varit en tämligen spretig påsk. Skärtorsdagen hade ju uselt väder och man kan säga att konflikterna med barnen här hemma duggade lika tätt som regnet. Humöret spillde över på långfredagen och det kyliga vädret matchades av den kyliga stämningen – men nu ska jag sluta skriva i klyschor.

Hönsen är i alla fall lyckliga eftersom de fått komma ut lite nu, ett provisoriskt nät skyddar mot två röda Glador som cirkulerar – det ska bli ordentligt skydd så snart vi hinner. Tre färger är det på dem, grå som på bilden, vit och så svart. Växer gör de helt klart!

Långfredagen blev ändå riktigt produktiv – vi hann få klart badrummet i allt utom att spackla taket, eftersom spacklet tog slut. Ska åka in och köpa mer i dag, så vi får klart det med – sen är det helt färdigt för plattsättning vilket känns oooootroligt bra! Längtar väldigt mycket efter ett eget badrum igen nu.

Påskafton började lite avmätt, men sen blev det så fint väder att jag tror inte nån kunde hålla sig sur. Dessutom dök vår vän grävaren upp och grävde bort jox vid brunnen som behövde försvinna, med en bra påföljd att nu kunde jag även lägga en liten potatisåker där, när det ändå var uppgrävt. I trädgårdslandet finns inte enormt mycket plats för potatis, så det känns jätteskönt att ha ett dedikerat land till detta!

Hittade ett stoooort stenblock med som vi behåller som dekoration. Det ser inte mycket ut för världen det här just nu, speciellt inte på foto, men det kommer bli jättefint!

Eftersom vi hunnit så långt på fredagen i badrummet så var det himla skönt att ta en heldag ute, dessutom i det HELT fantastiska vädret ju! Jag, Tobbe och Filip var ute från morgon till kväll och gick bara in när vi skulle fixa mat, men även de två stora grabbarna var ute rätt mycket.

O och L ägnade sig åt prickskytte med ett luftgevär, det var väldigt populärt!

Jag har snällt nog fått ett stort lass hästgödsel från grannen, så det ska hamna i botten på de stora tomatlådorna jag ska bygga mot ladugårdsväggen. Har även fått fina björkslanor som kommer bli växtstöd, lovar att fota sen för det kommer bli jättefint!

Lite snett nedanför hönshuset ligger en ”bärträdgård” med vinbär, hallon och björnbär. Här börjar det slå ut knoppar nu, vi ska bygga lite stöd för hallonen framöver bara så de inte ”väller ut i gångarna” utan man kan gå här och plocka med sen.

Jag håller på att få lite ordning på landen i trädgården – tex är nästan hela köksträdgården redo för sommarens grönsaker nu :

Men jag håller också på att ta fram de land som nog funnits där när de som byggde huset hade trädgården, det är ganska eftersatt från förra ägarna (iofs inte så konstigt med 4 barn under typ 8 år) och nu skär jag ut kanter och rensar på gräs där jag kan. En del ställen måste jag vänta med att rensa till det har börjat växa lite mer, så jag inte råkar dra bort något som jag vill ha kvar.

Som här, nedanför hönshuset, här kunde jag ana att det varit en halvcirkelformad rabatt, så den har jag plockat fram nu och kan så i om ett tag.

Jag gör inget avancerat, skär bara ner som ett v-format dike runt rabatten för att förhindra gräs från att växa in och för att lite lättare se vart rabatterna är nånstans. Det är en för stor trädgård för finlir, vilket också känns himla skönt? Och för att återgå en kort stund till hönorna, de växer verkligen så det knakar! Ser ut att bli 11 hönor även om det är lite för tidigt för att vara helt säker än, med ett nästan lika stort gäng tuppar (de ska ju inte vara kvar allihop sedan).

Här har vi nog tex en vit tupp – tycker det är lite coolt med deras ben som matchar fjäderdräkten.

Det kommer antagligen bara explodera ute med grönska nu om det blir lite varmare väder. Förutom ett gäng små lökväxter överallt så kan man se tex daggkåpa som börjar grönska under det gamla torra skräpet.

Såg på trädgårdstider att man kan dela den med, det är ju perfekt när jag nu har stora mängder rabatter som ska fyllas på! Men lär inte hinna få klart allt sånt här i år, det blir lite när jag får lust helt enkelt.
Ser ut som det förutom vårlökväxter i miniformat även kommer en del tulpaner. Ska bli så väldigt roligt att se hur de ser ut – allt blir liksom som en liten present från trädgården i år.

Har inte lagt ner så mycket krut på att påskpynta, här hemma är det bara en person som bryr sig (jag) oh vi har ju inte haft några gäster i påsk heller. Men litegrann vill jag ändå ha:

Lite påskris såklart – jag har lyxen att kunna plocka mitt från ett rejält bestånd syrener på baksidan av huset, inne i huset har de slagit ut i stora gröna blad och det känns himla vårigt.
Vår vimpel sätter pricken över i här på gården tycker jag!
Det gick lite hårt åt penseerna när det gick ner mot -10 grader, men de har ändå klarat sig och nu kommer nya fina blommor.

Så, från en mörk och konfliktfylld start på lovet till en tämligen fin fortsättning. Idag ska det som sagt spacklas klart och slipas i badrummet, men i övrigt tänker vi nog mest vara ute och greja – bara för det är så roligt! Och allvarligt talat, när man går runt här nu så är det som en sinnessjuk symfoni av fågelkvitter, många fler sorter än jag någonsin hört på samma ställe – och det är något av de härligaste jag hört!

Det enda bakslaget just nu, förutom att jag behöver köpa mer spackel, är att Filip vaknade med feber och förkylning. Jaja, blir det inte värre än så så är det inte hela världen…

Jag hoppas att ni har en riktigt fin påsk och att den fortsätter bra!

Filip 5 år!

För fem år sedan busade du med oss ordentligt för första gången. Tid för snitt var inbokad, för du hade lagt dig med rumpan ner på ett yogapass flera veckor tidigare – men samma morgon som snittet var planerat så vände du på dig igen och jag höll på att få åka hem utan bebis den dagen, trots att dropp och allt annat var satt och förberett. Jag var dock extremt tydlig med att det inte var aktuellt att åka hem utan bebis, så till slut fick vi komma in och plocka ut dig!

Sedan dess har du kompletterat vår familj, även om du lade ner rätt mycket krut och energi på att försöka rymma från den så snart du kunde gå – du ville ju gå runt själv och muckla ju. När du blev fyra år så kom du in i världens mysigaste fas, du hjälper till med en massa saker, pratar oavbrutet och är oftast väldigt rolig att lyssna på (även om man ibland behöver en paus för öronen blöder). Lagom till du fyller fem nu så fortsätter du med pratet och att hjälpa till men har kompletterat med den nödvändiga fasen att bryta dig loss och välja saker själv – och du är verkligen gjord för att bo på en gård!

Vi pratar ofta här hemma om hur härligt det är att se dig ta för dig av alla möjligheter gården erbjuder, i går drog du fram vattenslang själv från garaget, kopplade in och tvättade din cykel (och allt runtomkring). Du har en egen sekatör, som jag nog får lägga undan när det börjar växa i landen, och hjälper gärna till att rensa dött material i landen och klippa ner. Inne är du det barn som ropar högt att han vill plocka ur diskmaskinen och som vet bättre än övriga familjen vart allt ska ligga dessutom (och det blir rätt) och du vill väldigt gärna dammsuga. Baka och vara med vid matlagning är inte lika intressant, men det är alltid lika roligt att fika med dig och se hur du blir knäpptyst (!) och verkligen njuter av varenda bit. Du bygger helt själv efter byggsatser i Lego och är kanonduktig på att pussla, du skriver ditt namn hur fint som helst och du kan ett litet gäng bokstäver förutom de i ditt namn. Du älskar när vi läser böcker för dig och har otroliga skills i tv-spel (robot-demospelet till PS5 är i princip helt bemästrat och det är banne mig inte enkelt att ha koll på alla olika funktioner!).

Så glada är vi över att ha dig i vår familj, stort grattis på din femårsdag Filip!

Fest

Ett inlägg på Underbara Claras fotoutmaning #fångafebruari.

Om vi säger så här, när jag i skrivande stund sitter i köket med rödsnuten näsa, genomskinlig hy, stripigt hår och hostar och blir flåsig bara av att skriva det här – då känns dagens tema rätt långt borta, minst sagt. Men men, sjuk är man ju inte för evigt, så om vi kliver vidare framåt lite då?

Den fest jag ser mest fram emot i år är helt klart min kompis M’s bröllop! Av alla fester så är nog ändå bröllopsfester de roligaste, dels för att alla är glada för brudparet, men sen är alla uppklädda och fina och har ”investerat” lite av sig själva i festen – vilket brukar innebära att man även är mer mån om att bidra till att det verkligen BLIR en bra fest. Samma sak med maskeradfester, har man engagerat sig i en klädsel brukar engagemanget i festen bli högra med, är min erfarenhet.

Från det senaste bröllopet vi var på, makens systers bröllop – hösten innan pandemin om jag inte minns fel.

Men nu tappade jag spåret. Det här bröllopet längtar jag verkligen efter, det är i slutet av maj och tills dess ska jag väl vara frisk 😉. De två mindre barnen får vara hos mormor och äldsta får vara hemma och passa Nala – så otroligt mycket enklare sånt här blir när man har en tonåring hemma som kan hjälpa till de få gånger det är aktuellt.

Tror detta är klänningen jag får som brudtärna förresten! Fantastisk fin, hoppas den ser ok ut på mig med 🙈

En helt annan typ av fest hoppas jag verkligen att vi ska få till någon gång framöver, nämligen en riktig sommarfest här på gården. Ni vet en sån där som börjar vid lunch med barn och lek, där alla får komma och gå lite som de vill, kanske med lite grillning på kvällen. Insåg inte förrän jag skrev det att det typ är midsommar jag beskriver? Men då har de flesta av våra kompisar andra traditioner, så vi får nog ta en annan helg. Det hänger ju lite på att det är fint väder med, så ungarna kan springa runt ute och vi kan sitta i solen och dricka rosé…. En riktig gårdsfest helt enkelt, vad tror ni om det?!?

Vi har ju bara själva sett gården i sommarskrud på visningen, och då var det lite mycket intryck så att säga. (Bild från mäklaren)

Det finaste förtroendet

I dag har jag fått göra något av det absolut roligaste man kan göra, och absolut det roligaste jag gjort det senaste året – jag har fått följa med min kompis M och hjälpa henne välja bröllopsklänning! Så fruktansvärt kul att se alla vackra klänningar, spets och tyll, det är verkligen så långt ifrån vardag man kan komma. Det är nästan så jag skulle kunna tänka mig att gifta om mig bara för att få möjligheten att prova ut en bröllopsklänning igen…. 😉

Hon hittade en helt fantastisk klänning – perfekt och som gjord för henne! Kommer såklart inte visa några bilder på den, men ni kan få några små närbilder på lite detaljer – kanske från den hon valde, kanske från en av de andra hon provade…

Och vet ni, jag tror jag nämnt det när jag fick reda på det (bröllopet blev ju skjutet på pga den där lilla pandemin som kom mellan), men jag ska ju få vara brudtärna! DET känns verkligen som ett fantastiskt förtroende och detta bröllop är utan tvekan det roligaste som jag kan tänka mig kan hända i år. Längtar jättemycket! Har inte varit på sådär jättemånga bröllop, och framförallt var det längesedan sist, så det känns väldigt efterlängtat.

Tack M! ♥️

Livsnjutaren

Jag sitter vid köksbordet och tittar ut över de fantastiska vyerna. Det har snöat igen, och nu vid åtta-snåret på morgonen är börjar det precis ljusna och jag fastnar bara i att titta ut, med en kopp morgonkaffe och lite svaga ljud från Bolibompa i vardagsrummet känns det bara så … fridfullt. Det här har nog varit det mest fridfulla jullovet någonsin, trots att det kanske inte låter så om man ska beskriva det, för det har varit ganska många besök av släkt och vänner (iofs korta) och även lite projekt här hemma. Men besöken har varit så efterlängtade efter de här åren och våra två jullovsprojekt (kontoret och skafferiet) är små och hanterbara när man är två vuxna hemma.

Finns inga foton som gör det här riktig rättvisa känner jag.

Så jag sitter här – och njuter. Då slår det mig, jag har ju ALLTID varit en livsnjutare, det har varit en central del av min identitet från tidig barndom, och nu känner jag det igen! Det är små saker jag njuter av, som att fota ett vackert grässtrå med frost på, att få ta en morgonkaffe i lugn och ro (helst med en lite chokladbit till när inte barnen ser), att laga och äta lite extra god mat, att ta ett litet glas vin en tisdagskväll och att titta på fantastiska vyer. Det är bara det att inget av det finns ju tid och ro för med stress i kroppen, men nu, nu känns det rofyllt inuti. Eller ja, i de stunder då det är lugn runtomkring åtminstone, en fyraåring är ju inte alltid så rofyllt att ha kring sig, även om det är roligt.

Tycker det är roligast att fota makron, just för att man får leta efter det där lilla vackra i allt annat.

I all enkelhet så försöker vi ha ett mysigt lov med barnen, de har fått spela mer än den vanliga, ganska strikta tiden, vi har fikat och ätit ihop, de har badat på Rosenlund och lite sånt. I går när det kom snö igen så tog vi med grejor upp på kullen till att värma äppelmust och steka ägg över elden till äggmackor – bara småsaker men otroligt mysigt. Så som jag inledde med, det här har varit ett av de bättre julloven ändå – kanske även för att förväntningarna har varit ganska oansenliga. Det som kvarstår av lovet kommer fortsätta i samma anda, ett och annat besök, lite fix med skafferiet och så lite små saker för barnen. Precis lagom rofyllt!

Mina ambitioner 2022

Nej nyårslöften och dylikt blir det inte, men nyåret är ändå en bra tid att både sammanfatta året som gått (första och andra halvan) och att lägga upp någon form av plan eller ambition för året som kommer. Om inte annat så för att det är bra att medvetet fundera över vad man har för önskningar och förväntningar på framtiden – såklart med insikten om att det kan hända en massa saker som man inte kan påverka och som kan ändra allt.

Om det är en sak jag lärt mig under det gångna året är att det inte funkar att prioritera bort mig själv. MEN, jag märker också att om jag inte öronmärker och bokar in tid för det så kommer den tiden att försvinna i ett hav av måsten och andras behov. Det här är skitsvårt, men det är ju det mesta som är värt något så jag får väl öva! Vad behöver jag då avsätta tid för? Jo:

  • Jag ska fortsätta träna minst 2 gånger varje vecka. Än känns det inte som jag kommer någonstans och kroppen svarar himla dåligt, men förr eller senare ger det sig väl. Jag TAPPAR åtminstone inte mer muskler nu.
  • Tid för vänner och relationer, det här är något jag saknar så mycket till vardags, att sitta och småtjöta om stort och smått med kompisar. Svårt som f-n att få till, för det hänger ju inte bara på mig och alla kompisar har ju familjer med där man behöver hitta tid (och bara tajma så alla är friska är ju nästan omöjligt). Kanske man kunde lägga upp någon återkommande tid ändå, så att det finns NÅT inbokat? Kanske ett par timmar varannan månad, till en fika, en AW eller bara en promenad?
  • Tid för vila och återhämtning – det är ju lättare på så sätt att behöver jag vila så kan jag inte längre trycka det framför mig, men vitsen är ju att få in vila och återhämtning INNAN jag blir sådär akut trött. Också en svår balans att hitta och i väldigt stor utsträckning en övningssak, det är än så länge mycket ”trial and error”, bland annat på grund av att behovet ändras hela tiden utifrån förutsättningarna.
Tid för att fota – lättare att se allt smått omkring sig då
  • Tid för egna nöjen, oj vad svårt det här är! Eller rättare sagt är det så himla lätt att prioritera bort… Men tid med vänner kvalar ju in här med, sen handlar det om att ibland välja att göra det hemma som är roligt framför det som måste göras – tex är det ju roligare att måla om ett rum än att ta hand om disken, eller att odla tomater istället för att klippa gräset.
Om inte annat ska vi väl åtminstone kunna odla lite kruktomater – får se om vi hinner/orkar bygga stora lådor till bl.a. Brandywine.
  • Dessutom ska det alltid finnas en bok här hemma som jag vill läsa i. Inga mål med läsningen, inget mått på hur mycket jag ska läsa, men det ska ALLTID finnas något här hemma jag kan läsa när jag vill.

För övrigt så är det jag ser fram emot mest med detta året att uppleva alla årstider här på gården – att se vad som växer och vart, att odla och skörda eget och att bara se hur naturen här runt förändras.

Vad ser du fram emot mest? Och har du avgett några löften?

Nyårsmenyn

Veckan har gått i snabb fart, med besök av makens släkt under gårdagen bland annat. Idag kommer min bror med familj och firar lite jul, det ska bli väldigt kul! har just varit och handlat det sista inför nyårsafton och tänkte göra ett inlägg om det viktigaste – såklart maten 😉

Nyårsafton blir hemma med familjen och i vanlig ordning har barnen fått vara med och bestämma menyn. I år blir det en asiatisk touch och ganska okomplicerad meny, men tycker ändå det är väldigt kul att kunna gå tillbaka och se vad vi ätit genom åren. Förra årets meny såg ut så här till exempel:

Och menyn för nyårsafton 2021 ser ut så här:

Förrätt: Vanameiräkor frästa med vitlök och chili i olivolja, serveras med krispigt surdegsbröd och färsk salladslök

Varmrätt: Filé av anka, serveras med ugnsrostad pumpa, apelsinsås samt rostad sojamarinerad grönkål

Dessert: Friterad banan och vit chokladgelato

Största utmaningen blir friterad banan, har faktiskt aldrig friterat något innan så det känns lite osäkert. Vad äter ni?

Kan man säga det för många gånger?

Det känns som jag bara skrivit gnälligt och deppigt här ett tag, i dag tänkte jag skriva nåt HELT annat! Det var längesedan vi hade en så här bra jul, och det hänger till stor del på tre saker:

1 – Vädret – HELT magiskt med snö, massa minusgrader och så strålande sol?! Familjen är så galet trötta på mig nu eftersom jag var tredje minut utbrister ”TITTA VAD VACKERT!”. Kan inte för mitt liv låta bli, och vill inte heller.

Solnedgången från mitt köksfönster på julaftons kväll…

2 – Vår gård/vårt nya hus. Det ÄR svårt att inte ryckas med när man kan elda i öppna spisen till julfrukosten, när man kan sitta i ett jättemysigt vardagsrum, när man kan knata upp på SIN kulle och göra en liten grillplats.. Det är nästan så jag skäms över att skriva det, för jag tycker det är så otroligt fantastiskt här! SÅ vackert runtomkring och det finns så mycket roliga saker man kan göra! Vilket leder mig till nästa punkt:

(Fast först en pausbild från vårt stall och upp mot huset nu ikväll… magiskt!

3 – fyrhjulingen! Det här ger så många blandade känslor, dels bortskämt med en fyrhjuling, blandat med lite pinsamt för vi har ändå bara 2 hektar mark men ändå får den tredje känslan överhanden för FY VAD ROLIGT DET ÄR! Svinkul att köra, och man känner sig så himla kapabel? I går skottade vi vår och grannens gård med den, nu i eftermiddags använde vi den för att dra upp några tunga betongfundament till kullen så vi kunde göra en till bänk till grillplatsen, och sen bara för att det är så roligt så körde jag och hämtade ved och så satt vi där en liten stund och njöt av solnedgången… Känner vi inte att vi har nytta av den om ett tag kan vi alltid sälja vidare, men skit i det nu, nu njuter vi bara av en grej som hamnade RAKT in på rolighets-kontot! Oliver utbrast ”nu behöver vi inte åka till Liseberg mer” när han åkt med, Lukas hade kanonkul och Filip ville inte ens kliva av… En riktig bonusgrej till oss alla!

SÅ rolig maskin!

Den som hänger med på instagram har nog redan sett att vi gjorde en kanonutflykt till Ramsjön med, vi knatade runt där en stund sen tog vi en varm glögg på toppen och njöt av den otroliga utsikten! (OBS, man får inte gå där från 1 februari till sista augusti pga fågelreservat, kan vara bra att veta).

Kika in på instagram för fler bilder om ni vill!

Fick en sån där alldeles varm känsla i hela kroppen när vi satt vid elden på kullen nu i kväll, det känns så himla bra och nästan svårt att greppa att vi bor här. Och ni vet ju, ni är välkomna hit om ni har vägarna förbi, för att titta in på en kaffe eller lite glögg, och bara njuta av omgivningarna!

God jul från mig till er!

Jag vill bara önska er alla precis den jul ni vill ha, oavsett om den är lugn, stimmig, i sällskap eller bara familjen.

Julfoto – enda gången på året vi lyckas få bild på oss alla tror jag.
Det är ok med alla humör som kan uppstå en julafton 😉
(Ja alltså för normala människor som inte gör någon annan illa på riktigt)

Vi har faktiskt hittills en fantastiskt bra julafton, dels tack vare att det kom en massa snö i natt och nu är kanonfint men kallt väder, men även för att vi köpte oss en ”julklapp” i går – nämligen en fyrhjuling! Nu vill jag spontant skriva en lång förklaring om hur och varför vi köpte den, en sån dyr och onödig ”leksak”, men eftersom det tydligen är så att en överdriven lust att förklara sig egentligen bottnar i en rädsla att bli bortvald lärde jag mig nyss av en psykolog, så då får jag väl utmana mig själv och INTE förklara.

Kul är det i alla fall att köra, extra roligt i snön! Och vi har haft nytta av den med, vi har skottat hela vägen bort till stallet, gick ju jättesmidigt 😀 . Sen har vi fikat, ätit tomtegröt och sånt såklart. Till mat i dag blir det inte alls julmat, utan en ljummen potatissallad med varmrökt lax, något alla älskar, toppat med det vi inte kan vara utan på julafton – ris a la Malta!

Återigen, ha en riktigt fantastisk jul! Avslutar med lite bilder från de vackra omgivningarna här i snön!

Skottad fin infart!
Tror inte jag fotat garaget och extrarummet innan?
Södergavel i solen…
Ingen mexikanska som räds snö och kyla det här inte!
Minsta lilla snögubben!
Stall och lekstuga
Hönshus

Social trötthet

Oj, nästan en vecka sedan sist, och en väldigt trött sådan därtill. I fredags var vi på julbord med jobbet, jag var hemma och sov en stund innan och valde bort julölen pga alkohol gör mig tröttare än vanligt nu. Det funkade rätt fint, vi satt och åt och pratade och hade det väldigt trevligt, men när jag satte mig i bilen sen så slog tröttheten till totalt och jag var nästan orolig att köra hem. Har varit så otroligt trött efter det sedan, under hela helgen, men det var det värt för att få komma ut lite. Också väldigt roligt att få klä upp sig och göra sig fin, jag minns inte senast det hände. Passade på att ta nån selfie, jag måste verkligen vara på gott humör för det men jag tycker själv det är roligt att fågå tillbaka sen och se hur man sett ut. Har dessutom ett så snällt porträtt-läge i nya mobilen som tar fram det bästa och ger fint ljus, inget filter direkt fast nästan?

På grund att tröttheten har jag i princip inte gjort nåt denna helg, förutom haft dåligt tålamod med mina barn 🤦🏻‍♀️ Gick dock runt ute idag och ”Oh-ade” och ”Åh-ade” över hur fantastiskt vackert det är ute nu, och använde ovan nämnda mobil igen för att fota (de flesta av er har nog redan sett det på Instagram, men ett par bilder får ni här med!

Fatta vilken himmel…

I morgon börjar min sista vecka som elev, på fredag har vi redovisning och tar examen vilket ska firas tillsammans i klassen. Önska mig lycka till ☺️