Köttfärsgratäng

Nu när de flesta är tillbaka från semestern så kan det ju vara lite trögt att få igång alla rutiner runt mat och sånt. Grillat är ju oftast suveränt att ta med som rester och värma, men det är kanske inte VARJE kväll man vill grilla. Den här rätten är en variant som man kan göra med köttfärssås, antingen överbliven eller nygjord, en god allt-i-ett-rätt och väldigt god även när man värmer den i micron dagen efter.

Köttfärsgratäng

1 sats köttfärssås
8-10 potatisar beroende på hur stor form du vill göra
1-2 mozzarella

Koka ihop köttfärssåsen om du inte använder rester. Lägg ett tunt lager i botten på en ugnsfast form. Skär potatisen i halvtjocka skivor (ca 0,5 cm) och lägg ett lager över köttfärssåsen, innan du täcker det med ytterligare köttfärssås. Upprepa en gång till, så det blir 3 lager köttfärssås och 2 lager potatis.

Ställ in i ugnen, ca 175 grader med en bit ugnsfolie över, i ca 1 timme eller tills potatisen känns mjuk. Ändra ugnen till grillvärme och höj till 200 grader, ta under tiden ut formen och fördela lite riven, eller tunt skivad, mozzarella på toppen. Sätt in formen högt upp i ca 5-10 minuter, tills osten fått fin färg.

MINST lika god dagen efter! Och för att få in lite mer grönt är det gott att värma portionen ihop med en näve färsk bladspenat med…

Gratäng ser ju inte så kanongott ut på bild, men den ÄR toppengod!

Receptfavoriter – sommarens bär

En av de bästa sakerna med sommaren är ju att man får alldeles eget ”godis” som växer ute i trädgården… Har man tid, lust och ork så finns det ju en del man kan göra för att ta tillvara godbitarna, här kommer mina favoriter!

Det här är en stående uppgift varje sommar – att göra ”sylt” på rårörda jordgubbar som man sen kan plocka fram när vintermörkret känns som mest påträngande…

Varför inte ta tillvara på de fantastiska aroniabären, tex genom att göra aroniasnaps eller aronialikör?

Tillhör du dem som har turen att ha ett plommonträd så är det ju syndigt gott med plommonmarmelad…
Även aroniamarmelad är en klart underskattad produkt, som vi numer gör flera laddningar av, varje år!

Sangria

Ska du bara dricka en sorts alkohol i sommar, drick Sangria! Det här är det recept jag lyckats sätta ihop som mest liknar ”originalen” man får nere i Spanien.

Una Sangria, por favor!
(blir en jättekanna, ungefär 1,5 liter)

1 dl grand marnier eller cognac (rom ska gå bra också)
1 flaska rött vin (behöver inte vara superdyrt, men ta heller inte nåt billigt skit)
7 dl sockerdricka, fruktsoda eller sprite
2 ekologiska apelsiner
1 ekologisk citron
ev. jordgubbar eller persikobitar
mängder med is

Blanda sprit och rödvin i en kanna. Borsta av apelsiner och citron under varmt vatten och skiva ner dem i kannan. Skiva även ner jordgubbar eller persika, eller varför inte lite melonbitar. Låt stå i kylen en stund (ett dygn är inga problem, om du kan hålla dig borta!) och när det börjar bli dags att servera tillsätter du stora mängder is, samt lika mycket sockerdricka som vin (dvs 7 dl i detta fallet). Rör om, drick och njuuuuut!

Sommarfavoriter – desserter

Sommar innebär för mig enkel, grillad mat, och goda, fräscha desserter, helst med färska bär i… Här är några favoriter, som jag tycker passar extra bra en varm sommardag!

Rabarberpaj – som en bonus är denna glutenfri och har hyfsat bra näringsvärden, men framförallt är den GOD!
Filodegen som går att göra i oändligt många varianter – persika/mandel, päron/ingefära eller varför inte äpple/pecannöt?
Klart man måste ha ett glassrecept på sommaren med, här har du klassikern ”Frozen Cheesecake”. Mums. 
En fräsch och syrlig citronfromage, gjord från grunden, är inte heller helt fel en varm sommardag. 

Sommarfavoriter – tillbehör

Här kommer mina receptfavoriter på tillbehör, perfekt när man står där och grillar men är trött på den köpta (bläh) potatissalladen…

Bästa tillbehöret först – Quesadillas… Vad ska man säga, det går liksom inte sluta äta dem!

Till fisk kan jag rekommendera den här, lite otippade grönsaken – grillad fänkål!
Coleslaw – en given klassiker…

Favoritrecept till sommaren – varmrätter

Jag har plockat fram några av mina favoriter till sommaren, ifall någon (mer)
har matidé-torka!

Medelhavsomeletter – perfekta att ta med i picknickkorgen och även goda ljumna. 
Grillad fläskrullad med polenta
Lindonesisk sallad. Så sjukt gott….

Quiche Lorraine – en god paj året runt, men extra god med en nyplockad sallad….

Det var ett litet urval av mina favoriter sommartid! Håll utkik framöver för ett sammandrag av de godaste tillbehören, och de godaste desserterna…

När det inte är riktig sommar får man kompensera lite

Idag tipsade mamma om att jordgubbarna utanför ICA kostade 20 kr litern – mer ok än midsommarhelgens 59 kr – så jag åkte och köpte 15 liter för att göra sommarens sats av rårörda jordgubbar, skönt att ha det avklarat ifall resten av skörden regnar bort liksom.

Oliver var snäll och hjälpte mig skiva dem, och eftersom vi skulle äta lite kvällsmat med så tyckte jag det passade bra med en omgång amerikanska plättar till de nygjorda jordgubbarna, och en klick vaniljvisp på känns ju oerhört lyxigt dessutom. Behöver jag säga att det var gott?!?!

Ifall ni undrar över de små svarta prickarna på jordgubbarna så är det från en liten miniomgång jordgubbar där jag sötade med ett mynta- och basilikasocker – lite oväntat men väldigt gott!

Tabbouleh

Jag älskar tabbouleh. Älskar det syrliga, fräscha smaken, och tycker att den är sååå god till tex en grillad köttbit, men dessvärre är jag ensam i familjen om att gilla det så det blir inte av att jag gör det så ofta. Men men, ibland får man ju göra saker för bara sin egen skull, speciellt när jag har ett enorm buskage av persilja, helt sinnessjukt…

Tabbouleh
ca 5 dl hackad bladpersilja (inte vanlig krusbladig alltså)
1 näve hackad mynta
3 hackade tomater
2 dl kokt bulgur eller couscous ELLER 1 dl okokt couscous som sedan får svälla av dressingen i salladen

Dressing: 
1 dl citronjuice
1 riven vitlök
2 msk olivolja
2 tsk dijonsenap
salt och peppar

Koka bulgur eller couscous och låt svalna medans du hackar persilja, mynta och tomater. Blanda ihop dressingen (enklast att skaka i en burk) och häll över. Den här salladen är inte så känslig utan mår bäst av att stå kallt ett par timmar innan den serveras, för att dra åt sig dressingen. Det går utan problem att ha den i 2-3 dagar i kylen, även om den tappar lite färg i så fall.

Perfekt till grillade kamben och grillat vitlöksbröd av surdeg… 

En blond sangria

Vi konstaterade ju efter semestern i Spanien att Sangria måste vara det absolut godaste man kan dricka på sommaren – därmed inte sagt att man inte ska testa att variera receptet 😉 När vi häromdagen sprang på ett nyöppnad Systembolaget nere i stan så fick vi med oss en halvtorr flaska bubbligt rosé hem, och eftersom det idag är uppe i åtminstone tvåsiffriga temperaturer ute så tänkte vi testa en blond variant av Sangria – och det blev väldigt gott.

Blond Sangria

Mousserande rosé (går även med vanligt rosé)
Grand marnier (valfritt, mindre alkoholstarkt utan)
Fruktsoda eller liknande
Färsk ekologisk apelsin
Jordgubbar, hallon eller rabarber
Massor med is
Mynta

Skär ner apelsinen i bitar och lägg i varsitt glas, eller en stor kanna tillsammans med jordgubbar/hallon/rabarber och en massa is. Blanda hälften vin och hälften fruktsoda direkt i glaset, och tillsätt ev. en msk Grand Marnier. Dekorera med lite mynta – drick och njut!

Tur man har ett uterum när den riktiga sommarvärmen inte riktigt vill infinna sig….

Död mans soppa (aka kycklingsoppa)

Min man är sjuk. Såpass att jag förstår att han känner sig riktigt, riktigt hängig, och då förtjänar man ju såklart en kycklingsoppa eller?

Soppor är ju en sorts rätt som går att variera i all oändlighet, så därför tänkte jag egentligen mest berätta om hur jag gör själva basen i soppan – dvs kycklingen, för att den ska bli så god som möjligt. 

Död mans soppa (aka kycklingsoppa)

Basen:
1 hel, färsk kyckling
ca 1,5 l kycklingbuljong (dvs vatten med 3 buljongtärningar i)

Skölj kycklingen och lägg den i en stor gryta. Täck den med kokhet buljong, lägg i valfria tillbehör (se mina nedan) och låt den koka i ca 45-50 minuter. Ta sedan upp den, låt den svalna nån minut och ta bort skinn och ben, samt skär större kycklingbitar i mindre delar. Smaka av soppan och lägg sedan tillbaka kycklingbitarna precis innan servering.

Mina tillbehör:
3 lökar
så mycket finskuren vitlök som du kan med. Och lite till.
3-4 hackade morötter
1 liten bit finhackad ingefära
1 hackad chili
1 hackad rotselleri
knaperstekt, tärnat stekfläsk
1 burk krossad tomat

Servera med lite grillat surdegsbröd med olivolja och vitlök.