Torkan

Jag är ledsen, men jag måste faktiskt prata om den – torkan. Nu har det inte regnat på vadå? 4 veckor? Ännu längre? Samtidigt som det varit gassande sol hela dagarna och bedrägligt kyliga nätter.

Här hemma har automovern gått på högsta läge sedan vi startade den – och inte alls den senaste tiden förutom när vi velat klippa ner fjuniga maskrosor som stuckit upp. Ändå ser det ut som sent i juli eller i augusti, och gräset bara frasar under fötterna. På många ställen där vi räknar det som att det är vår trädgård så är det berg ganska nära under, vilket gör att jordmånen som kan hålla eventuell fukt är tunt.

Detta är taget nu ikväll, 14 juni!!!

Det som blommar och trivs hyfsat är växter som är etablerade sedan gammalt, som akleja, kantnepetor och lite annat. De etablerade blomsterlanden vattnar jag inte en droppe, det har jag inte ”råd” med. Det som vattnas är växthus, 3 nyplanterade småträd, krukor med tomater och blommor samt vårt nyligen anlagda trädgårdsland – allt annat tvingas jag lämna åt sitt öde. Nej förresten, jag har ett litet salladsland, lite kål och ett blandat litet land som är uppbyggt som små lådor där jag vattnar så minimalt jag vågar.

Jag kan bara hoppas att gräset får liv om det skulle vara så lyckosamt att det kommer regn.

Till och med våra syréner och björkar slokar i torka och värme, det är ändå gamla, väl etablerade, stora buskar och träd.

En mycket törstig stackars syrén, som inte kommer få bevattning om det inte kommer regn.

Eftersom vi bara har en grävd brunn på en sisådär 8 meter så MÅSTE vi hushålla med vattnet för att ha dricksvatten och hushållsvatten. Visserligen verkar det vara ok tillflöde i brunnen men det räcker INTE till att vattna allt en sån här sommar. Jag är också MYCKET glad att de djur vi har inte gör åt så mycket vatten, varken grisar, får eller hönor dricker några vidare mängder, speciellt inte jämfört med kor eller hästar.

Jag ser ju också på åkrarna runtomkring att nu när första vallen är slagen så ser det ut att stå helt still i tillväxten. Stackars, stackars bönder som kämpar så mycket ändå, det här riskerar ju att som 2018 bli ett år då många tvingas till nödslakt av boskap.

Den här bilden hade kunnat vara lavendel i Normandie eller nåt.

Det är inte bara för att vi har en egen brunn detta oroar, att se så här på hemmaplan så stora förändringar och problem med väderläget är ju helt galet. Vi kommer behöva tänka annorlunda framöver, allihop tror jag, och bönderna här kanske får byta till grödor som normalt sett växt längre söderut, eller äldre sorter som är stabilare vid torka men ger lägre avkastning. Det går inte en dag utan att jag oroar mig för det som är torka – även om jag själv också kan tycka att det är skönt med värme såklart. Men värme utan NÅT regn, det blir inte bra….

Det finns en massa bra tips för odling vid torka, Sara Bäckmo har tex en del, och jag använder dem alla – men det hjälper inte om det inte kommer något regn framöver.

Hur tänker du kring detta? Märker du av det ens? Planerar du om för framtiden?

Flis till folket

Det är mycket att göra nu på våren, sånt som inte går att skjuta på, som frön som ska ner och rabatter som helst ska rensas nu för att det ska bli mycket lättare sen. Det blir mycket ”rapporter” på vad jag gör nu, men det är för jag själv dels tycker det är trevligt att skriva om och dels är det kul att kunna få tillbaka ibland och se allt som hänt. Den här helgen blev det dock mindre gjort eftersom maken däckade i nån typ av flunsa, stackaren.

Sakta börjar den nya rabatten ta form, även om den fortfarande inte är super-vacker så blev det klart finare med träflis i gångarna.
Även gångarna i trädgårdslandet har fått markduk och flis! Kommer bli kanon när det kommer lite grönt till.
Runt det gamla grishuset fräste vi upp den värsta oredan med jordfräs förra helgen. Kombinera med diverse blomsterfrön jag inte orkar så organiserat så blev det nu en stor yta #Radgard , hoppas NÅT tar sig!
På Den stora åkern är nu foderbetor sådda, hoppas på mat till grisarna i vinter…

Men vi har också hunnit med lite glass-utflykt på glassfabriken, det fantastiska vädret vill man ju njuta av till 110%!!

För övrigt har jag en massa fina tulpaner här nu, och MÄNGDER med rabarber…

Älskar denna färgkombo!
Vår altan har fått lite krukväxter (om än små än så länge), blivit avtorkade och så fram med dynor.
I växthuset har citronen fått en större kruka, den väntar där inne på lite stabilare värme, så ska den få flytta ut sen över sommaren.

Bästa med helgen?! Att det varit sommarvärme!!!

Tillägg sent söndag kväll: sämst med helgen?! Jo men det verkar vara nån lite udda form av magsjuka som först tonåringen hade förra veckan, sen maken i går och nu Filip (som var den enda som kräkts, därav min osäkerhet). Nu är då frågan om jag är immun mot denna sort med, som med den vanligaste?!?!

Perenner it is!

Alltså, jag tycker det är rätt meckigt att odla. Det låter kanske konstigt när vi nu har en gård och verkar anlägga land lite här och var, men låt mig utveckla. Att så saker och hålla på och vattna och greja är såååå trist – förutom möjligen tomat och chili som man sår på vintern när man har ett jättesug efter att se något grönt. Annars tycker jag att de är ok att jobba med – men det är också makalöst skönt att ha fått ut dem nu så jag inte måste hålla på och se efter dem på samma sätt. I dag planterar jag faktiskt till och med ut de som ska stå i mina tomatlådor över sommaren, och i går satte jag ut de som ska vara i växthuset.

Men sen – att så små frön som sen ABSOLUT inte ska torka ut innan de gror – det är såååå trist. Vattna är urtrist. ÄLSKAR bärbuskar och frukträd som liksom bara finns där och sköter sig mer eller mindre själva… Så därför sår jag inte så himla mycket – det blir lite morötter (tror jag får så om dem jag sådde tidigt pga de har torkat ut – aptrist med små känsliga saker som sagt), kanske lite rödbetor (bara jag som äter) och så ärtor/bönor. Det vi odlar mest av är förutom tomater annars potatis, DET är kul och enkelt och smidigt att sköta! Ja just det, squash med såklart. Nytt för i år blir också en satsning på gurka i växthus och pumpor av olika slag – som vi sätter automatbevattning på.

Älskar ju kål och sånt, men det är så himla kinkigt med en massa näring, kålnät och tar sån TID på sig att växa – det blir litegrann men inga mängder även om jag gärna hade haft mängder färdigt att skörda.

Det nya landet vi håller på och anlägger, där ska det bli perenner. Om jag nu tycker det är trist att så grönsaker från frö så tycker jag det är ännu svårare att motivera mig att så blommor – fast jag ÄLSKAR blommor. Perenner brukar klara sig bättre utan vatten dessutom.

Håller på något sätt på mig att lära mig landa i den här insikten att jag faktiskt inte gillar att så (och VATTNA), att känna att det är helt ok att köra på säkra kort och hellre köra på perenner. Det i sig är ju inget motsatsförhållande till gården, här är det ju supervackert, grönt och blomstrande på många håll – och mer lummig växtlighet som vi siktar på kommer ju i så fall vara ett resultat av perenner, inte frösådder. Det är ändå på något sätt lite befriande att inse vad man gillar och vad man inte gillar – sen kommer det ju ändå bli sådder av sånt vi verkligen vill ha att äta, men jag behöver liksom inte tänka att jag ska tycka det är kul att så en MASSA saker som ska passas på sen. Alla självinsikter är bra självinsikter 😀

Arbetshelg

I helgen var det ju perfekt väder för en rejäl arbetsinsats på gården, och på söndagen fick vi med hela familjen i arbetet. På morgonen var jag och hämtade en jordfräs jag hyrt via Hygglo, med målet att göra en åker vid den sedan länge oskötta plätten runt vår brunn. Tanken är att vi ska kunna odla foderbetor där som vi kan ge till grisarna i vinter,

Här hoppas vi att det blir en bra skörd med foderbetor – men de kommer få klara sig själva – dvs vi kommer inte vattna. Det är redan väldigt torrt och eftersom vi bara har en brunn så vill jag prioritera växthuset (och hushållet såklart).
Grisarna har knatat runt och fyllt magarna till bredden i nya hagen. Jag byggde också ett enkelt skjul som går att använda i båda två hagarna beroende på vilken sida man stänger av.

Vi blev ju dessvärre av med våra fina mignon-ankor, men har som ambition att så snart det går skaffa nya. Därför vill vi förbereda med en liten damm, det här är faktiskt en ”ingår-i-köpet” avfallstank (ny) som vi sågat av och ska gräva ner. Grävjobbet står tonåringen för!

Det blir ju en hel del jord när man gräver upp (helt orimligt mycket faktiskt), men den forslas bara en kort bit – nämligen bort hit:
Alldeles framför växthuset där det ska bli en stor plantering med perenner (även om det är potatis i en del nu pga fick ont om plats). Ser inte så vackert ut just nu, vi använder ”no dig”-metoden, dvs lägger ut kartong, sen på med jord och täckmaterial – men när det är klart kommer det bli kanon!
Mellanbarnet fick stå för ogräsrensning i gårdsgruset precis vid entren. De stora stenslänterna kommer likt förra året få stå som de är – någon gång framöver ska jag göra terassodlingar här i stället, men nu får det som växer där vara.

Alla djur mår himla gott just nu och njuter av solen utan att det är för varmt. Hönorna är makalöst nöjda över att få gå fritt igen. I bakgrunden ser ni vår nya tupp-tonåring Flax, han kommer bli så makalöst fin i sin svarta fjäderdräkt!

Äntligen äntligen börjar det också bli lite grönt, förutom gräset har de flest buskar och träd åtminstone bladsprickning i någon form. Nere till vänster här ser ni hallon och vinbärsodlingarna, i år testar jag att inte beskära hösthallonen förrän efter de gett en första, tidig skörd.

Man mår SÅ gott i kroppen och huvudet efter en sån här helg (talar nu inte för stackarn som fick slita med jordfräsen). Det är så skönt att känna att kroppen är frisk (ja någorlunda i alla fall, man är ju ändå över 40) och stark, och att man orkar det mesta man vill. Själv har jag förutom att jag har stängslat och byggt gris-skjul planterat ut lite tomater i växthuset, planterat ut hälften av luktärten och så en massa smått där det funnits behov. Nästa helg ska det ju bli riktigt varmt och skönt, och jag tänker att jag ska plocka med familjen för lite glass-utflykt någonstans (tipsa gärna!).

I dag har ju den ”vanliga” veckan börjat igen, och som vanligt önskar jag ju lite så här års att fördelningen var omvänd – med 5 dagars gårdsarbete och 2 dagars vanligt jobb – men räntor, matpriser, el och bensin har satt lite käppar i hjulet ett tag nu. Nåväl, jag har tagit ledigt de kommande klämdagarna så det blir ganska mycket tid här hemma ändå framöver.

Är det förresten något ni undrar över, med gården, jobbet eller något annat?

Lite närmare Döden

Gud så skönt det var med långhelg! Lite extra trevligheter den här helgen med, i söndags firade vi min bror som med familj var i stan – han fyllde jämna 40 i veckan nämligen. Firandet blev dock inte sådär extravagant, utan kanske snarare en extremt lugn skön dag med utflykt och lite vandring på Visingsö följt av middag hemma hos oss. Men, med heltidsarbetande småbarnsföräldrar är det ibland precis det som känns bäst…

Vad konstigt ändå, att ens lillebror kan vara så ”gammal” som 40 ändå?
Filip och lilla kusinen Elsa cyklade runt – perfekt på en ö med få (inga) backar!
Kul att lyka med kusiner!
Vackert men inte så långt kommet med grönskan än…
Och god lunch – min favorit nudelsallad!
SÅ otroligt nöjd över att få åka färjan!

Fredagen spenderades som vanligt nu för tiden, dvs utomhus med lite småjobb på gården precis hela dagen. Jag och maken lyckades hinna få till köksträdgården så vi satte potatis och lök och sen täckte vi allt med gammalt ensilage från grannen – så himla skönt att ha det gjort för det har hängt liiiite över mig så fort jag kikat ut mot trädgården. Få ner potatisen är väl ingen superpanik – vi har satt den tidigaste potatisen redan – men att täcka jorden så den inte torkar ut har känts som en prio. Det har ju inte kommit några jättemängder regn ens idag och framöver ser det inte ut att komma något heller, ska det då dessutom (*nån gång*) bli varmt och torrt så behöver vi hålla all fukt vi kan kvar i jorden.

Fullt med potatis och lök och täckt med ensilage!

I dag har det varit en ganska lugn dag, lite tv-spel varvat med gofika och gårdsjobb, för i dag är det minsann min födelsedag! Vi firar inte så värstans mycket, men lite gott fika och önskemat stod på schemat (grillade revben, så jäkla gott). Dessutom fick jag det jag önskat mig allra mest – det en gårdsfru inte kan leva utan (och jag är inte ens ironisk), nämligen ett kanonfint skaft till vår lie, måttanpassat efter just mig! Ska vi få till ängen och sen eget hö till hösten så behöver vi kunna slå ängen med lie, och lien vi snällt nog fick av grannen var superkort. Vi behåller däremot bladet och slipar det, men nu behöver jag inte gå dubbelvikt! Jätteglad för den fina lien – och jag VET att det är ytterst sällan jag får någon att förstå hur briljant Terry Pratchett är, men jag måste ändå slänga in ett citat av DÖDEN…

”IF PEOPLE KNEW WHEN THEY WERE GOING TO DIE, I THINK THEY PROBABLY WOULDN’T LIVE AT ALL.”

Terry Pratchett, Reaper Man

Dessutom fick jag ett fint halsband av L, fantastiska chokladpraliner från Chokladfabriken av O och en fin teckning av lilla F, och förutom lien fick jag dessutom en liten budget att handla fina växter för av maken. Så absolut en bra födelsedag, trots att vädret är rätt skruttigt (och jag är SÅ jäkla trött på kylan). Nu ska jag ta ett glas Prosecco och sätta mig och njuta av maten, puss från mig!

Ut och in och ut igen…

I helgen bar jag ut alla mina 17 tomatplantor i någon form av protest och med en stark önskan att det kunde hålla sig lite varmare ute nu. För knepigt nog är det alltid precis lika kallt i växthuset som ute? Fast det verkar ändå bli lite annat klimat, det blir ju såklart ingen frost där inne och jorden känns varmare – men jag hade ändå trott att det skulle vara mer skillnad i luftens temperatur.

Hann känna att det kommer bli fint här inne till sommaren…

Planterade inte NER tomatplantorna med ställde dem i jorden med krukorna runt. Som tur var – för idag fick jag bära in dem i garaget igen, jag hann precis klart innan det kom en snö/hagel-skur… ISKALLT ute dessutom, höll på att förfrysa händerna under tiden?! SÅÅÅÅ färdig med kylan nu!!!

Kanske lite schizofrent?

Fasen vad kallt det har varit idag? Har varit ute nästan hela helgen igen, men i dag var det verkligen iskalla nordanvindar. Skönt att det var sol dock, men längtar verkligen efter lite varmare väder. Tobbe har varit iväg mesta delen av helgen, så jag har varit själv med barnen. Det har mest blivit lite planlösa insatser här och var där jag känt för det.

Trädgården är tämligen beige/brun just nu, även om det börjar titta upp lite grönt när man kollar nära. Mycket som är täckt också, i försök att döda oönskad växtlighet där under (hallonbuskar och kvickrot mestadels). Det kommer få vara kvar till nästa vår, minst.

Jag har fått lite hjälp (och stjälp) av barnen. Filip har fått inte mindre än 3 pallkragar att odla i detta året och där i har vi nu sått ärtor, morötter och sommarblommor. Vill verkligen uppmuntra honom, även om det kan vara svårt för ett litet tålamod att vänta på att växterna man sått ska titta fram.

Han får göra det mesta själv, och jag övar på att inte hjälpa till i onödan.

Fick också för mig att klippa lite i de två gamla, STORA äppelträden vi har – de har nog fått växa fritt de senaste 7-8 åren eller så och har stuckit iväg en del uppåt – vilket ju är problem när man väl ska plocka äpplena sen. Förra året fick vi en ENORM skörd av makalösa, goda och stora äpplen, det är väl inte så troligt att det blir lika bra i år men ÅH vad jag hoppas. Efter ett tag hjälpte inte den långa ”sekatören” till utan vi fick såga, på några ställen fick jag hjälp av en snäll tonåring.

Försökte bedöma vad jag vågar ta av och inte, tror jag fick till det rätt bra för jag fick ner toppgrenarna en bra bit, vilket var målet. Nu hoppas vi bara att det inte var för mycket för ett gammalt äppelträd – men de känns friska och starka så det borde inte vara någon fara.

Tittar man nära i naturen nu så är det verkligen i startgroparna överallt. Knoppar sväller och det börjar spira grönt under fjolårsgräset. Hela gräsmattan är full med blå och gul scilla, och vi har sett både bin, humlor och fjärilar!

Det känns verkligen som jag har två helt olika liv – det som pågår här hemma på kvällar och helger och det som är på jobbet, de är så vitt skilda och det känns nästan inte som att det är i samma liv i bland? Som ni märker här så är det ju gården jag tycker mest om att skriva om – det är också som att det är ”gårdsLinda” som bloggar, inte ”jobbLinda”. Intressant det där, när jag tänker på det, kommer nog utveckla det vidare framåt. Hoppas er helg varit precis så bra som den kan vara!

Bara en sommar?

Jag tycker inte att vi gör så storslagna saker sådär, men om jag tänker tillbaka på när vi flyttade hit och inser att vi bara bott på gården en enda sommar – alltså WOW vad vi gjort mycket! Här är det jag kan komma på som vi gjort ute på gården:

Vi har röjt ut i kökslandet och har gjort ett helt nytt potatisland. Vi har röjt ut i blomsterrabatten på framsidan som var igenvuxna så de nu är lite mer välskötta. Vi har gjort ett blåbärsland utanför växthuset och vi har byggt tomatlådor med automatbevattning – och vi har satt upp ett tunnelväxthus!

Kökslandet ser ju inte så mycket ut för världen just nu, men när vi tog över här var det nästan helt igenvuxet. Nu är större delen klar att odla i för i år här!
Så här såg det ut i början av förra sommaren i kökslandet.
Nyanlagt potatisland för förra året – i år blir det växelbruk så jag ska ha potatisen i köksträdgården istället och odla annat här.
Tomatlådorna blev en grönskande hit! Plommonträdet blev däremot angripet av nån ohyra och levererade inga ätbara frukter.
Blåbärslandet på utsidan av växthuset fick också bli blomsterrabatt med krasse och solrosor.

Vi har sågat/huggit ner ett körsbärsträd och ett gäng andra, döda träd. Vi har planterat en rönn och ett äppelträd, vi har bundit upp och klippt ner bärbuskar och hallon. Vi har gjort en stor 4-facks kompost.

Hallon och övriga bärbuskar fick en välbehövlig trimning och har fått växtstöd.
Framsidan fick också lite välbehövlig kärlek och gick från detta…
…till detta.

Vi har gjort en grillplats, börjat anordna den stora ängen och lagat alla stängsel. Vi har börjat röja vid jordkällaren. Vi har tagit bort sandlådan och fyllt igen med jord, och vi har börjat gräva ut för en ankdamm.

Lyckan över att ha en egen grillplats att gå till!
Ca 1 kilometer är det runt vår mark – och så drar man (minst) 3 trådar stängsel. Det blir ganska mycket fast vi inte har så stort!

Vi har renoverat hönshuset (och skaffat höns, vaktlar och ankor – men ankorna är nu tyvärr borta då de knatade iväg en kväll och jag inte hittade dem, nu har troligen räven tagit dem). Vi har skaffat grisar och stängslat till dem. Vi har stängslat en fårhagen och byggt ett får-skjul. Vi har delat in den stora beteshagen i mindre delar.

Växthuset fick ju också agera hönshus i vintras.

Vi har installerat gräsklippare och lagt slinga till den, och vi har fått hjälp att installera solceller.

Tycker det är lite fint med de svarta solcellerna på stallet ändå.

Sen har vi såklart sått och odlat en massa, vi har syltat, saftat, lagt in och frusit in och vi har lämnat äpplen för must. Det blev potatis, tomater, zucchini, hallon, blåbär, blåbärstry, krusbär, vinbär och rabarber att skörda i stora mängder, och en massa som inte lyckades med såklart. Det kommer ta några år innan jag har hundra kläm på hur denna platsen funkar att odla på och vad som funkar och inte funkar – vi lär oss lite hela tiden.

Det är varken för att stressa eller skryta detta, jag vill bara klappa oss själva på axeln – för vad vi jobbat på! Inte illa av två heltidsarbetande vuxna med tre barn – det är ju just detta ”jobbet” vi egentligen skulle vilja kunna göra på heltid.

Planerna för denna sommaren har jag ju redan skrivit lite om, och det kommer såklart bli mer om det med framöver – att planera är ju halva nöjet!

Vinter, vår och påsk

Alltså sju jäkla minusgrader var det i morse när jag klev upp – visserligen med solsken men riktigt kalla vindar var det när jag gick ner för att mata grisarna. Som tur var så lättade det ju faktiskt i temperaturen allt eftersom solen värmde på, och framåt dagen var det ju snön till trots en härlig vårkänsla – komplett med takdropp och fågelkvitter!

Utmed söderväggen har till och med några Scilla tittat upp!

Jag har nästan varit ute hela dagen, första anhalt var för att göra en bättre bur till vaktelkycklingarna som nu fått flytta upp till hönshuset. Tyvärr gick inte Herta med på att agera styvmor, så de får bo i en avskiljd del men med nät mellan dem och hönorna så de ändå kan bekanta sig lite. Hönorna tyckte det var mycket spännande med något nytt att titta på!

För övrigt så har jag plockat lite vide (eller heter det sälg kanske?) för att ta in och sätta våra egna fina tuppfjädrar i (när jag orkar pyssla ihop det). Filip har varit med, han mår rätt ok förutom att han får fullständig panik när han ska få kåvepenin (vi har testat ALLT men hopplöst när det låser sig. Nu har vi nog hittat en variant som åtminstone funkar hjälpligt – krossade tabletter i sylt och sen ett glas juice).

Det är för kallt än på nätterna för att plantera ut lite penséer och sånt så för att få någon känsla för påsk och vår utanför huset så tog jag helt enkelt och satte lite fjädrar i björkarna.

Det blir dock lite futtigt när man sätter fjädrar i en hel björk, men men.

Den tidigaste vårpotatisen (Rocket) har jag att i lite jord så den kan börja få rötter. Några knölar ska faktiskt få bo i växthuset när det blir lite mildare nätter, jag skulle väldigt gärna vilja få upp lite till midsommar. Förutom den så har jag köpt en ekologisk sommarpotatis (ska kolla namnet på den) och en röd höstpotatis (Alouette), men de bryr jag mig inte om att förgro, utan de sätter jag ut direkt sen när det är varmare.

Jag har också petat ner ett gäng luktärter, både från egna frön från förra säsongen och från en köpepåse, och två vardera av pajpumpa, myskpumpa och vattenmelon. Skulle gärna peta ner mer av de tre senare, men det tar ju sån jäkla plats! Har även sått blomstermorot och ett fint rött prydnadsgräs som jag fått av en kollega – så kul när man kan byta lite fröer ju! Blir tämligen dyrt om man ska köpa allt nytt varje år, jag ska bli mycket bättre på att ta egna fröer (och förvara dem i svala garaget istället för här uppe i huset har jag förstått).

Barnen fick städa ur varsin bil och sen fick Oliver övningsköra en stund. Inte fult runt Bunn…

Får se lite vad jag känner för att göra i morgon – blir det lika fint som i dag vill man ju i alla fall prioritera att vara ute. Har till och med fått en antydan till fräknar, längtar väldigt mycket efter att inte se genomskinlig ut längre…

Härdsmälta

Min hjärna är just nu rätt trött efter att ha växlat mellan total klimatångest, stress över hur akut läget är, vanliga jobbsaker som ska göras och så vardagslivet. Det har varit så stora svängningar att det faktiskt blir helt utmattande, och nu skulle jag helst av allt bara vilja vara ledig till sen nästa höst, stänga av alla former av nyhetsflöde och sociala medier och bara jobba på gården…. Men tydligen vill banken ändå ha sina räntepengar, vi är LÅÅÅÅÅNGT ifrån självförsörjande på mat här hemma (vi KANSKE skulle klara familjen nån månad där runt skördetid, men övriga 11 månader räcker det inte till) och av någon anledning verkar inte svenska spel förstå vilken lottorad de ska pricka in.

Vädret har inte direkt piggat upp heller.

Här på gården är det mycket som står i startgroparna nu. Herta ligger ju och ruvar och jag TROR att det någon gång under nästa vecka är dags (om det nu blir några kycklingar alls). Blir det det så har vi som plan att försöka introducera 4 inköpta vaktelkycklingar till henne samtidigt, de ska hämtas i helgen och sen ska de på något sätt läggas under henne tillsammans med hennes ”egna” kycklingar.

Med ett kompostgaller till är barnhörnan klar

I tunnelväxthus har machésallat och någon form av asiatisk spenat börjat titta fram lite smått, och så ett land där jag inte under några omständigheter kommer ihåg vad jag odlat. Kanske sallad? Kanske rädisor? Kanske någon annan spenat? Det är ju pest att inte ha tillgång till sitt minne! Det blir fort torrt där ute och det går åt många kannor vatten för att vattna igenom det, men än är det för tidigt för att slå på vattenpumpen vi har kopplat dit.

I övrigt försöker jag mest låta bli att klippa ner gamla perenner för att alla insekter ska ha en chans att få vakna ur sin vintervila först. Däremot ska jag nog ta ett grepp om vår altan vid entrén och tömma alla gamla krukor med döda växter som stått över vintern och kanske fylla på med lite nytt där – penséer borde funka även om jag nog kanske väntar till efter nästa veckas köldknäpp. Jag ska även försöka få ner de Dahlia-knölar jag köpt i lite jord så de kommer igång – de ska vara i stora krukor vid altanen sen har jag tänkt.

Till helgen ska vi nog försöka få ordning på det sista stängslet till fårhagen med, om det inte blir alltför dåligt väder.

Just det – återhämtning ska hinnas med också….