Helgens arbete på gården

Herregud vilken spretig helg det här har varit… Bråk med storbarnen om läxor och skärmtid, barnkalas för minste som ju just fyllt 6 år och idag har det varit en heldag ute på gården. Det sistnämnda har varit det bästa med hela helgen, jag skulle kunna ha det så här varje dag! Helt slut är jag men på ett skönt sätt…

Ute på ena kullen hittade vi lite snödroppar som tittar fram, och en hel del lökväxter av något slag som är på gång.

Det vi har gjort hela dagen är att vi har stängslat in kullen precis bakom vårt hus. Här ska vi, om allt går som det är planerat, ha sommarfår som vi lånar in. Idag har vi fått sätta stolpar – eller det får maken göra för jag orkar inte riktigt spetta så att spettet hamnar i samma hål hela tiden, det är liksom livsfarligt att vara mina fötter när jag spettar… Jag har istället monterat de där små ”skruvarna” som eltråden går igenom, alla trådar och band enligt de höjder vi fått från får-ägaren. Tror vi varit ute närmare 7 timmar, men vi är inte riktigt klara än ändå. Resten av stolparna som ska ner gick inte att slå ner pga att det är tjäle en bit ner i backen än – ovanpå är det däremot ett gosigt lager riktig lervälling…

Det är så roligt med sånt här, man får lära sig hur man stängslar, vad det är som gäller om man ska ha får och så får man liksom greja hela dagen ute. Det har varit ganska skön temperatur även om det inte var så inspirerande väder, och runtomkring har fåglarna kvittrat från alla håll och kanter. Jobbet är precis lagom komplicerat, man sysselsätter huvudet lite men samtidigt tömmer man även hjärnan på allt. Ljuvligt!

Nere i garaget så håller tomaterna på och tar sig, de växer ganska sakta pga jag har det svalt där inne (mellan 8-14 grader växlar det), men de ser ut att bli knubbiga och fina. Har även sått lite gurkfrön i en kruka i vårt köksfönster, ska se om jag också kan få till lite fönstergurka innan det är dags att så i växthuset. Nähej, nu ska vi äta lite och sen tänker jag inte röra ett finger till! Kram på er!

Drömmar

Jag skulle utan problem kunna spendera minst de 6 sommarmånaderna och vara ledig på heltid för att fixa med gården – om jag hade haft en oändlig ekonomi. Men även om nu en vinst på lotto kanske inte LOGISKT sett känns trolig så finns ju ändå möjligheten där – och därmed betalar jag för rätten att drömma, som en kompis sa så klokt om lottoavgiften.

Så vad SKULLE jag vilja göra då? Jo vi har en lång lista såklart… Jag ska dela hela listan en dag, men idag tänkte jag fokusera på trädgårdsprojekt jag skulle vilja göra, eftersom längtet efter grönska och odling aldrig är så stort som nu. Så här kommer våra trädgårdsplaner (som kommer förverkligas i takt med ork, tid och pengar):

Trall och pergola vid växthuset

Utmed långsidan av växthuset har vi planterat en massa amerikanska blåbär av olika slag, och framför växthuset på gräset står idag den köksbänken som skymtar på bilden ovan. Här skulle vi vilja bygga ett litet trädäck med pergolafunktion, dels för att få en gnutta skugga i växthuset under sommaren men framförallt för att få en bra och mysig arbetsyta. Den skulle jag vilja kanta med land där vi kan odla klätterväxter och lite annat – kanske rosor? Den låååååångsiktiga planen med den platta gräsytan kring växthuset är att den ska få bli riktigt, riktigt lummig. Skulle även vilja plantera pil här och fläta ihop till ett grönt ”tält”, både för barnens skull men även för att det skulle ge en bra plats för hönorna att söka skydd i från sol och rovfåglar om det behövs. Vi har dragit fram vatten till köksbänken redan nu, vilket är oerhört praktiskt!

Stenpartiet framför huset

Det här stenpartiet är något av en pest – supermycket ogräs och i somras blev lösningen att helt enkelt låta det som såg ok ut få växa vidare där – mestadels viol, något slags fluffigt gräs och lite annat (plus tistlar och maskros som jag ryckte bort). Här vill jag bygga terrasser istället, alltså odlingslådor i olika höjder. En del av stenslänten är ganska flack, så jag tror det blir svårt att bygga bort hela, men vi kan nyttja den till viss del ändå. Närmast själva gårdsmarken och längst till vänster här ovan är slänten dock lite brantare och jag tror att två lådor här vore perfekt. Jag tänker mig perenner och kanske lite buskar här, lättskött och frodigt.

Längsmed kanten skulle jag vilja matcha ”häcken” av kantnepeta på högersidan, fast istället med lavendel som jag verkligen ÄLSKAR men inte har någon av. Nederst i bild (och närmast garaget) skulle jag vilja ha en härlig rabatt med perenner, lättskött men frodig och i flera olika höjder. Här mellan skulle jag vilja ha någon form av enkel trappa, både att ställa lite fina krukor med växter på och även för att kunna ha som sittplats på sommaren.

Det här projektet kräver ju en del, både virke och jord men även en ganska stor arbetsinsats – förutom växter som inte heller är gratis. Men NÅN gång så ska det väl bli gjort.

Som ni ser så finns det gott om idéer och tankar, det här är bara två av många, och jag älskar att gå runt och bara hitta möjligheter på gården. Trädgård är dock det jag tycker är nästan svårast, vill helst ha en sådär superlummig och ganska självgående trädgård utan stora, kala gräsytor, men det kräver en hel del kunskap, massa planering och tålamod och så pengar då, återigen. Nåväl. Vi ska ju bo här hela livet och ser vi hur mycket vi hann göra redan första året på gården så har jag goda förhoppningar om att vi kommer fortsätta ta oss framåt, och SÅ jag kommer älska varenda steg dit!

Drygt 4%…

…det är vad rörliga bolånen förväntas ligga på inom kort, enligt SBAB. Ja jag vet, det här är den mest väntade lågkonjunkturen någonsin, klart vi har sparpengar osv, men alltså… aj? Vi har lån på ungefär hälften av gårdens värde, men det kommer bli åtskilliga tusenlappar i månaden framöver och vi kommer behöva tänka oss för lite mer.

Jag ska inte fördjupa mig på något sätt för jag är absolut inte så insatt, men jag kan väl konstatera att vi och ganska många fler kommer tycka att det blir lite jobbigt – och för de som har det sämre ställt eller kanske är ensamstående i ägda fastigheter så blir det såklart MYCKET jobbigt. Men ändå, det var ett besked som påverkade min dag i dag, och garanterat månader (eller snarare år) framöver, så det känns ändå rimligt att snudda ämnet – även fast det är det tristaste man kan skriva om så här på en blogg kanske.

Även nu så känner vi att vi gjort rätt ändå, här på gården finns det möjligheter att åtminstone göra små insatser i vardagen, åtminstone till sommaren när odlingen drar igång på riktigt. Kanske får vi tänka likt mormor fast på ett nytt sätt – att vi sparar pengar på sommaren då vi kan äta egenodlat, pengar som senare kan användas under vintern. För att förvara mat långsiktigt (egenodlad mat alltså) är verkligen inte det lättaste. Inte ens om vi på något sätt lyckas ”reparera” (eller mer bygga upp på nytt) vår jordkällare så är det enkelt att förvara exempelvis potatis en hel vinter. Nu menar jag inte på något sätt att vi är fattiga så vi bara har råd att äta egenodlad potatis, det är inte det, men det ÄR svårt att ta tillvara sånt man odlar för att kunna använda det under vintern. Just nu är vi självförsörjande på frysta tomater (typ som krossade tomater), äppelmust och de flesta sorters marmelad, men övrigt är inte så smidigt att förvara i längden.

Egna tomater är ju något att längta efter oavsett…

Därför ska det ändå bli väldigt kul att testa att odla vintertomater – tomater som med fördel lagras inne över vintern helt enkelt. Vi ska också testa två sorters pumpa (vintersquash och myskpumpa) samt en lagringsbar gurka (sikkimgurka), med förhoppning om ett tillskott på grönsaker till vintern. Jag ska även försöka få tag i frön till foderbetor för att ha att stötta upp till grisarna istället för enbart spannmål köpt av bonden under vinterhalvåret.

I kväll tänkte jag äntligen få tummen ur och få ner mina tomatfröer för i år – lite sent men jag ville heller inte starta för tidigt som jag gjort typ alla andra år… Jag ska också försöka få lite mer ork att under året fylla på mina sådder, det är där jag är sämst för jag har INGEN odlingslust från typ midsommar och framåt – och då behöver man ju fylla på allteftersom i landen för att inte stå utan till hösten.

Det lät säkert dramatiskt det här och det är det ju inte, men man börjar ju ändå tänka lite – och påverkade kommer vi ju alla bli. Hur tänker ni?

Dumma som spån men söta ändå

I dag var det äntligen uppehåll så vi kunde åka och köpa utegips för att klä insidan av hönshuset med. Vi hann komma igång i alla fall och i morgon har vi hela dagen på oss, så förhoppningsvis blir vi klara med väggarna då, talet har vi inte riktigt beslutat hur vi ska göra med än. Jag har tätat de springor som fanns rakt ut, men i övrigt kommer vi inte isolera mellan yttervägg och gips för att minimera risken för fuktproblem främst. Det är ju ett hönshus där åtminstone ena halvan nog är från början av 1900-talet om jag får gissa, och det behöver kunna andas med. Huvudsaken för höns (och ankor antar jag) är att det är dragfritt, kyla är inte så farligt om den inte är extrem och redan nu bör det kännas bättre för dem.

Ankorna är för övrigt himla korkade djur?!? De fattar typ inte var maten är om jag flyttar den lite och har ännu inte fått helt kläm på att de ska gå in i hönshuset innan luckan stänger för kvällen… annars är de väldigt söta och jag hoppas verkligen de kommer kunna bo ihop med hönorna!

Ps, visste ni att enda sättet jag kan se vilka som är hanar är att titta efter den lilla fjädern som är ”krullig” på rumpan, som den lilla svarta ni ser i profil här ovan i mitten.

I veckan kom förresten mina fröer inför sommarens odlingar, testade Fröbanken denna gång och tycker jag hittade mycket fint där! Lite nyheter för mig blev vattenmelon och majrova, några nya sorters tomat och så en slags gurka som heter sikkimgurka och som ska gå att lagra? Just det, kålrot och myskpumpa har jag heller inte testat innan. I år ska jag däremot inte förså mina tomater lika tidigt, dels för att inte behöva ha på element och växtbelysning lika länge (elpris ni vet) men även för att jag ser att vårt tunnelväxthus endast är någon knapp grad varmare än uteluften på natten, även om det rimligen ändå skyddar lite mot nattfrost. Vi får väl se när jag inte kan hålla mig mer!

I morgon ska vi hinna med att fira maken med som fyller år på måndag, idag har jag bakat semlebullar så det blir hemgjorda semlor till fikat. Till middag har han önskat sig risotto, så det blir nog bra. Kram på er, ska försöka fota lite i hönshuset i morgon.

*Grit* som en bonnapojk

Jag kom nyss in efter fjärde omgången med snöskottning de senaste två dagarna. Idag har det ju kommit mest pudersnö tack och lov, men det har ju blåst så det har vallat upp sig så det är tre-fyra decimeter här och var och blandat med gårdagens blötsnö är det inte helt enkelt att skotta. Jag gillar och skotta, så det gör inget så, men det är klart att det hade känts mer meningsfullt om inte väderprognosen skvallrar om att det kommer smälta bort om bara ett par dagar, så jäkla onödigt. Med oss ute hade vi såklart lilla bonnapojken, han har *grit* så det smäller om det. Han kämpar med skottningen (såklart frivilligt) med oss och nu skulle han åka längdskidor (för typ andra gången i sitt liv, första var förra vintern). Upp och ner för backarna, trillade hela tiden men kämpar sig liksom upp varje gång och är på’t igen – det är ju en fröjd att se! Hans två brorsor har absolut gett upp långt tidigare än han, vid samma ålder – om de ens vågat testa. (Ja alla är olika, men det är ändå så coolt att se honom liksom jobba sig framåt hela tiden)

Att vi bor här ändå ♥️
Egna lyktstolpar gör att det inte blir så mörkt
Lite belysning på till ankorna med en stund på kvällen

Eftersom vi börjar bli rätt uttråkade ändå nu så tog vi ett röj nere i vårt ”allrum” idag. Det är vad vi kallar det extra lilla rummet på kanske 25 kvadrat plus sovloft som hänger ihop med garaget. Här har vi inrett så att framförallt barnen kan hänga här och spela, leka med lego, kolla tv eller hänga med kompisar. Kruxet i år är bara att det är inte så isolerat och vi har ett el-element där nere som drar massor, så nu har vi stängt av värmen helt där eftersom elen kostar som den gör. Alltså går det inte riktigt nyttja rummet nu, när vi var där och städade i ordning var det ca 2 grader.

Bild i vidvinkel, så ser större ut än det är.
Utmed fönstren ska det bli en lång hylla med belysning över
Bra extrarum ändå!

Att vi städade i ordning här är främst för att jag ska kunna ha mina förodlingar här sen. Det ska upp en hylla till framför fönstret och så växtbelysning till det för att ge belysning, men sen är ju frågan när man ska känna att man vill börja förodla i år. Det behöver ju inte vara supervarmt för det, men kanske mellan 10-15 grader i alla fall plus belysning. Vi kan ju sätta styrning så både element och belysning kör nattetid istället när elen är billig, men det får nog kanske ändå bli lite senare än vanligt i år – beroende på hur kallt det blir i vinter och vad elen nu då kommer kosta.

Ser mysigt ut utifrån med

Nu ska jag åka och hämta det ena barnet vid bussen som varit i stan med kompisar, och hoppas det andra kommer hem snart med (som också varit hos kompisar men som tenderar att glömma att man behöver åka hem med… ). Kram på er!