Växtkraft

Det blev en förmiddag på jobbet och sen hem för att Vabba Filip som fått ögoninflammation (lindrigt) och som är rätt förkyld. Inte mig emot i dag, känner mig rätt dassig själv så ser fram emot en stund på soffan nu när han sover… Var dock tvungen att få ett varv i trädgården först och hänföras över hur fort det händer saker där nu!

Speciellt kul är det ju med nya växter, som tex pioner:

Björnbär:

Och lite nya tulpaner (landet är nysått och jag skyddar med ett kompost-galler mot hönorna):

Även i köksträdgården börjar det spira! Tänk att man kan bli så glad av en sån grej 😍

Vinden har vänt…

… Bokstavligt talat!

I morse var det ju iskallt ute, men nu under eftermiddagen har det dragit in betydligt behagligare vindar. Dessutom kom äntligen min planteringsjord, så efter en sisådär 30 skottkärror har jag nu fyllt mina nya land och satt all min potatis 😄

Som vanligt otroligt tillfredsställande att plantera något, samtidigt som jag är både otålig och lite rädd att jag ska göra fel så det inte blir någon skörd…

Det har varit en himla aktiv start på veckan, där jag knappt suttit still och dessutom varit ute i mängder, vilket kombinerat med dålig sömn pga nåt har stött Filip har gjort mig riktigt, riktigt trött nu. Men än är det inte dags att slappna av, för det är äntligen dags att träna en sväng med, i dag blir det crosscage i Bankeryd.

Har lite påskmatsfunderingar med, men jag får jag ta i morgon tror jag.

Frön överallt!

Sicken vårkänsla det har varit i helgen! Hela familjen har varit ute i trädgården mest hela tiden, och även om allt tar väldigt mycket mer tid än man tror (som vanligt med barn) så har vi ändå hunnit få ganska mycket gjort. Helt utan stress ska tilläggas, vi har bara gått runt och muschat (måste väl ändå vara ett Jönköpings-uttryck) både lördag och söndag.

Nu hann ju inte planteringsjorden jag beställt komma, så just potatisen har inte kommit ner i jorden än, men den ligger ju på ett fat med jord i garaget och gror så det är nog lugnt. Annars har vi pillat ner en svettslang, eller fuktslang kallas det med, i vårt torraste söderland. Där har jag sedan sått bondbönor, märgärt och några sojabönor – de flesta av de sistnämnda har jag tänkt förgro men jag fick ett par över. I ett par andra land har jag sått Tatsoi, morötter, dill och salladslök! Så vansinnigt tillfredsställande det är att pilla ner små frön i jorden ändå…

I uterummet växer det tomater och chili. Oliver förgror märgärt som kommit upp en bit, och jag förgror Pak Choi, sojabönor och en blomma som jag inte kommer på namnet på nu… Hoppas att det mesta tar sig och klarar sig!

Eftersom man är lite halvt senil och inte kommer ihåg vad jag odlat vart så har jag börjat skriva in det i en bok.

Annars har vi alla njutit av värmen!

Odlingsplaner

Vi trivs ju allra bäst när vi har något lagom stort och självvalt projekt, jag och maken. Nu när vi inte fick köpa vår drömtomt blev det ju himla deppigt, så då kom vi ju på idén med ett växthus. Som jag skrev då så blev det ju lite dyrare än vad vi kanske räknat med, så det får bli ett projekt på två år – i år fixar vi grunden och lite annat (bla en parkering till på garageinfarten) – så får vi köpa själva växthuset till nästa år sen.

Däremot har de här tankarna gett lite glöd i odlingstankar och intresse, så nu håller vi på och ska göra en Bokashi-kompost (länk till Sara Bäckmo och en video om det) och maken läser på lite om hydroponisk odling som vi ska kunna ha i delar av växthuset sen. Jag köpte ju på mig tomatplantor redan i år, de kommer jag ju få odla upp i vårt uterum eller nåt så länge, men det är SÅ kul att lära sig lite mer om hur det funkar?!

Bild från Sara Bäckmo. Sjukt bra sida!

Min variant av odling är ju annars mestadels bärbuskar, fruktträd och ätbara saker som tex smultron och rabarber, men vi har ju även testat med potatis (sjukt gott, fast förra året blev det helt katastrofalt dålig skörd), morötter och vitlök (en favorit).

Vid vårt päronträd vi planterade förra året ska vi bygga en till (eller två egentligen)
pallkragar, för bla potatis.

I år tänker jag att det återigen blir potatis och vitlök, sen tänkte jag även testa med Pak Choi som är en storfavorit och som även är dögott att grilla. Har liiiite svårt för hemodlad sallad och sånt som gärna blir larver och sniglar i, har väldigt svårt att äta det om jag precis innan rensat bort sådana… Hoppas på mina tomater här nu då med, men det har jag inte lyckats med nåt vidare hittills så nu försöker jag lära mig lite mer.

Här har vi en superbra liten odlingsplätt i starkt söderläge. Funderar dock på om man
kanske skulle flytta på vissa av buskarna här för att få mer plats för annan odling?
Nån som vet om det funkar att flytta på tex blåbärsbuskar och krusbär???

Vad är ditt bästa tips när det gäller hemodling? Vad borde jag pilla ner i mina trädgårdsland?

Växthusplaner

Dra mig baklänges och måla mig grön, men Filip sov hela natten och vaknade feberfri i morse! Självklart har han fått vara hemma ändå i dag, men i morgon blir det förhoppningsvis dagis som vanligt.

Men jag måste skriva om en helt annan sak, nu när vi inte fick köpa vår drömtomt så blev det ju himla deppigt, så vi började fundera på om vi kan göra något kul här hemma så länge. Vi kom fram till att ett växthus vore himla trevligt, men det finns verkligen ingen bra plats på tomten för ett fristående? Däremot så kom jag på att vi har en vägg i österläge med morgonsol där det skulle funka perfekt med ett vägg-växthus, det skulle få sol fram till tidig eftermiddag ungefär. Vi testade Willabs AR-app och det ser ut att kunna bli rätt bra? Eller vad tycker ni?

Däremot blev det ju inte direkt billigt, det skulle landa på runt 43 000 kr exkl grundarbete…. Så vi får väl se. Vi tänkte förbereda, skicka in en anmälan till kommunen och kanske göra grunden i år, så får vi se om det blir en till nästa år kanske? Det vore ändå väldigt kul med ett växthus!

Bild från Willab. Det här är lite mindre än det vi tänkt.

I nån form av inspirerad iver köpte jag dessutom på mig ett gäng tomatplantor på bomässan i helgen, men jag får väl försöka odla dem i uterummet eller nåt, hahaha…

Grässådd i trädgården

Projekten den här sommaren alltså… De små projekt jag tagit på mig ute i trädgården har alla visat sig ta såååå mycket mer tid och energi än jag räknat med ändå! Från mitt lilla spontaninköpta päronträd till det senaste projektet – ”äntligen ordning på gräset vid altanen”-projektet.

Rakt fram syns päronträdet i all sin prakt 😉

Det sistnämnda har att göra med att vi för ett par år sedan plockade upp en rad stenar vid altanen för att så gräset lite närmre, men då orkade jag inte gräva upp en massa så då lade vi bara ett par centimeter jord på och sådde. Resultatet av det har ju varit ett tveksamt gräs som inte direkt tagit sig, och med den gassande sommarvärmen som var i somras blev det en remsa på ca 0,5 m framför altanen som var helt stendött. Tänkte då passa på att gräva ur, lägga i ny jord och så gräs där nu när det ändå var dött, eftersom det är lättare att gräva upp då, så sagt och gjort…

Mums för hönorna… suck. 

Ser ju inte jättesexigt ut så det var lite tråkigt arbete, men det behövdes göras. Hade tänkt anlägga ett par rabatter framför stolparna, men det visade sig gå någon slags dagvatten-rör där från stuprören… Fick bli en björnbärsbuske i kruka istället, lite nedsänkt. 

Är ändå rätt nöjd med vår altan, i all enkelhet ger den allt vi behöver. 

Typ 10 skottkärror senare med grus/sten och minst 10 säckar ny jord blandad med den gamla så är det faktiskt sått och klart, nu hoppas jag bara att inte hönorna äter upp ALLA gräsfrön innan det tar sig ordentligt… Grushögen ligger kvar på framsidan dock, skulle lastat den på släp i går men då hade jag typ ryggskott light efter en natt i en konstig sovposition. (Bara en passus till det förresten, nu för tiden kan man ju knappt titta snett på nån utan att få nackspärr?!?!)

Nu ska jag inte starta några nya projekt i trädgården i år, det räcker med det som måste göras löpande inför höst/vinter.

Fest!

I går var jag inbjuden att få vara med att fira framgångarna med Bright Mind Agency, där jag framförallt har jobbat mycket med Sibbe. Så himla roligt allt var, att det går så bra får dem, att jag fick vara med och fira, att få göra sig lite fin och komma ut en sväng – hela kittet verkligen!

Vi var i ett eget rum på Glädje och det var verkligen en häftig blandning av människor, men gemensamt för dem var nog att alla var lätta att tycka om – kan förstå att Bright Mind har valt dem att jobba med 😄 Kändes lite hedrande att få vara med också! Hade så roligt att jag inte åkte hem förrän runt 01, vilket inte hänt på säkert 10 år…

Blir så glad när det går bra för vännerx

Som skarp kontrast till gårdagen så står idag lite trädgårdsarbete på schemat. Av någon anledning så har mina små trädgårdsprojekt visat sig ta extremt mycket mer tid än jag tänkt i år, så idag vill jag då klart så mycket som möjligt.

Hoppas ni alla får en skön helg!

Insikter

Sommaren är ju en sån där klassisk tid för att värdera, omvärdera och fundera över sin tillvaro. Jag tror mig minnas att skilsmässor är mer vanligt på hösten efter semestern till exempel, troligen för att man dels kanske umgåtts lite ”väl” mycket men även för att det kanske blir mer tydligt att den bild man kanske trodde var gemensam inte var det. Insåg just att det lät som vi ska skilja oss, men det menade jag inte alls, haha… Det är väl dessutom efter semestern många söker sig till nya jobb med.

Det jag var ute efter är ändå lite det här att till slut när inte vardagen springer på i riktigt samma tempo så kan man ändå utkristallisera lite vad man vill och inte vill, det trots att det inte finns många sekunder att tänka på med 3 barn. Har de senaste dagarna nästan lite förbluffat slagits av en stark vilja att dels fixa till trädgården lite mer (äntligen kom lite inspiration) och dels av en känsla att jag vill vara i naturen lite mer.

Även om typ allt är torrt och bränt i trädgården nu så ser det ut att bli en makalös äppelskörd, vilket gör mig orimligt glad!

Det sistnämnda är däremot inte heeelt okomplicerat, dels känner jag att det precis som med vissa andra saker byggs upp ett motstånd när man inte gjort det på länge (det känns krångligt och ”jobbigt”) dels så är det ju i alla fall just NU för varmt helt enkelt.

Eftersom jag ändå kände att jag blev lite sporrad av de här två tankarna så gjorde jag två snabba och just nu görbara åtgärder – jag började planera i trädgården och gjorde en intresseanmälan till scouterna för barnen (haha, hej projicering!). Såklart efter att ha pratat med dem…

Annars tycker jag ofta det är lättare att fundera ut hur man INTE vill ha det snarare än hur man VILL ha det, så jag suger glatt åt mig de tankar jag nu får!

Har du kommit till någon slags insikt under sommaren?

 

Frost

Vi hade så olika reaktion på morgonens minusgrader, jag och min man. Han, som jobbar idag, sprang ut i garaget och satte på vinterdäck för att inte återuppleva förra vintern när vi inte kom upp för backen. Själv sprang jag ut med kameran och försökte fånga alla vackra färger och mönster. Håll till godo 🙂

IMG_5498

Våra gamla hönor är lite tveksamt inställda till frost, för att inte tala om snö sen. 

IMG_5495

De nya verkar däremot inte ha några betänkligheter. Här är Flora, hon är ju en dvärgkochin som våra gamla höns. 

IMG_5490

Här har vi Doris, vår faverolle. 

Ute i landen står fortfarande mina sommardahlior kvar, men det är nog dags att slänga dem efter den här köldknäppen. Måste hinna trycka ner lite lökar i landet med känner jag.

IMG_5489

IMG_5484

Bladen på vår nya aroniahäck lyser verkligen röda, makalöst vackert!

IMG_5483

Och min favorit, en japansk blodlönn av dvärgvariant. 

Nu har jag gått en kort promenad med Filip som ligger i vagnen och sover. Hoppas på en lite längre lur idag, skulle behöva städa, men är även rätt sugen på att hinna skriva lite på boken…. Har dock redan insett att det kräver att man verkligen har en stund ostört, annars blir texten helt osammanhängande och upphackad.

Trädgårdsjobb

Puh, efter två sjukt intensiva dagar med hårt trädgårdsarbete så är vi nu i princip klara med två nya land – det är bara en sten som ska kapas (och växter som ska planteras) för att det ska vara helt klart.

Är vansinnigt nöjd faktiskt, ville ha dels en blomsterrabatt framför hönshuset (det är inte så vacker där inne) och dels en till potatisrabatt vid vårt andra grönsaksland. Blev riktigt bra! Igår var det jobbigt, idag var det jobbigt och gjorde dessutom ont överallt efter all träningsvärk från igår… Men det är så roligt att ha lite såna projekt, det är såååå skönt när man blir riktigt hungrig och trött, maten smakar ju liksom helt fantastiskt! Håller just på att grilla revben, maken är iväg på en golfrunda, de stora pojkarna är hos mormor och Filip sover välartat en stund så jag kan grilla (och blogga).

IMG_3826

En före-bild, från lite tidigare i våras. 

IMG_4503

Och nu en efter-bild, med ett nytt fint land att plantera i!

 

IMG_4501

Här tänker jag typ pioner kanske? Vill ha blommor som blommar hela sommaren, även framåt tidig höst helst – tar gärna emot tips!