Nyårsafton 2017

Vår nyårsafton här hemma blev väldigt mysigt! Vi gjorde det så festligt vi kunde fast det nu bara var vår familj som firade. Vi dukade fint :

IMG_6291

Lukas och jag vek servetter till julgranar, och på bordet låg finaste linneduken som var min gamla mormors.

IMG_6270
IMG_6294

Lukas (och jag) lagade förrätten – Toast Skagen pimpat med lite hummer. Kvällens godaste rätt, om jag får välja!

IMG_6298

Till middag blev det torskrygg, ”double fun-potatis”, bacon ärtor, sparris och skirat smör. Mums!

IMG_6263

Desserten, glassbomb, hade jag och Oliver gjort i ordning tidigare på kvällen.

Vi passade på att ta lite nyårsbilder med, nu hann jag inte riktigt fixa med nån tidsstyrd utlösare så det fick bli bilder i lite olika konstellationer: IMG_6274
Buspojkarna Gladh, såklart. Och så fick Oliver och Lukas turas om bakom kameran:IMG_6285IMG_6286

Filip fick lägga sig i vanlig tid runt halv åtta, jag och Lukas lade oss vid halv elva (sååå skönt), Oliver efter nyårsraketerna och maken vid typ halv fem (!!!). Han hade tydligen stämt spontan träff med grannen över nyårsraketerna och gick över dit för lite FIFA tror jag. Haha, hade jag vetat det så hade jag inte lassat över Filip till honom vid 07 i morse… O.o

Puss på er alla, hoppas ni hade ett bra nyårsfirande, och god fortsättning!

Nyårsmenyn

Eftersom vi firar helt själva hemma i år (det blir lite för bökigt att släpa runt på lilla Filip, han behöver sova när han ska och det är även då vi andra får möjlighet att umgås lite mer) så har jag funderat lite annorlunda runt maten. I år har barnen fått välja en förrätt (Lukas) och en efterrätt (Oliver) som de ska laga (med mig).

bild-129-700x700

Till förrätt blir det helt enkelt en Toast Skagen, fast jag kommer pimpa med lite fryst hummer (det blir dock ingen äkta löjrom utan ”vanlig” rom från ABBA). Räkor, toast och hummer liksom, det kan ju inte bli fel.

Huvudrätt kommer bli torskrygg med potatis och brynt smör, samt bacon-ärtor (stek bacon hårt, smula ner det i kokta ärtor) och sparris. Enkelt och gott, hela familjen älskar det här. Har fuskat eftersom jag misstänker att det kommer bli svårt (och dyrt) att få tag i färsk torskrygg så jag köpte fryst idag.

Efterrätt blir en riktig glassbomb – 178055har faktiskt aldrig gjort en sådan trots att receptet känns tämligen retro. Ska bli riktigt kul! Kommer modifiera (vilken överraskning va) genom att blanda choklad och kola-glass i lager, baka egen tårtbotten och göra en italiensk maräng istället. Har faktiskt köpt isfacklor, lite kul ska man ju ha på nyår!

Till det hela blir det Prosecco till mig och maken och barnen får svartvinbärs-dricka från Rydbergs.

För övrigt lär det bli lugnt, vi kommer nog typ kolla film. Vad är era planer till nyår?

Årsresumé del två

Här kommer andra delen av 2017 – i bilder!

IMG_4235

Lukas fyllde 7 år!

IMG_4414

I en veckas tid tog vi minisemester, först hämtade vi upp barnen som varit på Legoland med mormor, sedan blev det Lalandia och därefter lyckades vi typ pricka in den enda dagen det inte ösregnade på HansaPark i Tyskland. 

IMG_4411

IMG_4389

Barnen var mycket nöjda över sin semester, även om det inte blev sol och bad. 

IMG_4321

På ett hotellrum i Danmark. 

IMG_4501

Hemma pimpade vi hönsgården med ett nytt land. 

IMG_7895

Jag började smått komma igång med styrketräningen igen, när jag nu inte var sjuk vill säga, för det var jag typ hela sommaren…

IMG_4513

Vi gick med bror och svägerska på Kolmården. 

IMG_4577

Vi besökte ett gäng gårdscaféer. 

IMG_4611

Nya kycklingar införskaffades – dock visade de sig vara tuppar så nu har vi bara tre hönor igen. 

IMG_4642

Stackars lilla Filip drogs med en envis ögoninflammation i nästan två månader…

img_8135

…och jag fick en allergichock, ovanpå allt annat. 

IMG_4907

Det blev Liseberg…

IMG_4780

…och fler gårdscaféer. 

IMG_5054

Vi försökte oss på små utflykter, här till Dumme Mosse. 

IMG_5058

IMG_5147

Filip växer!

IMG_5258

Jag, maken och Lukas gick Stråkenleden. 

IMG_5226

IMG_5420

Jag skaffade lugg och vi besökte stadsparken. 

IMG_5387

IMG_5483

Lite frost blev det!

Boken om Linn

Jag började skriva på en bok och hade roligt åt att fantisera ihop bokomslag. 

img_9283

Det blev en ny bil till familjen. 

IMG_5746

Oliver fyllde 11 år. 

IMG_5858

Julen närmar sig. 

IMG_6006

Barnen pyntade pepparkakshus. 

IMG_5958

IMG_6024

Det kom massor av snö! Men den försvann innan jul… 😦

IMG_6068

Som tur var hann vi åka lite längdskidor åtminstone. 

IMG_6202

Återkommer med ett lite mer reflekterande inlägg. God fortsättning på er!

Vår jul

En lugn och skön julafton blev det hos oss, men allra bäst var nog uppesittarkvällen. Även barnen älskar ju ostbricka så det blev väldigt uppskattat – och som bonus hade jag köpt en massa konstiga frukter med som vi testade. Det var cherimoya, phitaya, ananas, litchi, physalis, passionsfrukt och kokosnöt, om jag inte missar något.

IMG_6164
IMG_6165

IMG_6170

De mest åtråvärda ostarna och salamin är uppdelade på varsin tallrik, för husfridens skull 😉

Julafton blev det ju poké bowl på, även det mycket uppskattat av hela familjen! Råkade dock göra mangosåsen lite väl het, men men… Barnen fick paket såklart, och vi vuxna med – jag gav maken ett par bra vandringsbrallor från Fritidsfabriken och själv fick jag mitt efterlängtade underställ från Kari Traa. Gick runt i det senare resten av julafton kan jag säga! IMG_6210

IMG_6192

Det var ingen som var rädd för tomten här inte 🙂

IMG_6180

Pojkarna fick ett spel som heter Klask, lite som airhockey fast med magneter. Väldigt kul!

Idag är de stora pojkarna hos mormor och vi har det extra lugnt och skönt här hemma med bara Filip att ta hand om.

IMG_6207
IMG_6201

Ett av paketen var förresten att vi ska åka till badhuset Lost City vid Örebro i början av januari, med två hotellnätter med. Det ska bli väldigt kul, jag tror Filip kommer gilla det med!

Nu ska jag fortsätta slappa så gott det går, ha en bra fortsättning!

Filip 9 månader och skidutflykt!

Ååååh det är så fantastiskt härligt med all snö som kommit! Här uppe på ”höjderna” har vi i alla fall minst 25 cm som ligger, toppat med den fluffiga nysnö som föll i natt. Därmed tänkte vi göra något hela familjen ihop ute, så då fick det bli en utflykt till Hallby. Här åkte jag längdskidor i ett antal varv med barnen, både med båda samtidigt och ett barn i taget, är rätt mör nu faktiskt.

IMG_6068
IMG_6084
Under tiden tog maken Filip i vagnen och gjorde upp eld vid ett av vindskydden vid Hallbystugan, så när vi hade åkt tre stycken 2-km varv så var det bara att glida in och äta nygrillad korv och dricka glögg! Så vansinnigt lyxigt! Filip hade dessutom den goda smaken att sova igenom hela händelsen i princip, värst var det nog för maken som blev lite kall även vid elden, men på det stora hela var det grymt trevligt.

Jag ÄLSKAR verkligen att åka längdskidor, till skillnad mot att tex springa så känner man sig inte så tung och klumpig – det sista sagt trots att det blir en del viftande och ramlande ibland när man tappar balansen. Så vackert ute med all snö med!

IMG_6081

Skönt att värma sig vid elden med varm glögg, det var rätt kyligt idag!

Filip sov supergott i lite mer än två timmar och vaknade på ett strålande humör!

IMG_6089
IMG_6088

På vägen hem testade vi att sätta honom i en bärryggsäck som vi än så länge lånat, men kommer att köpa, av grannarna. Det är en Bergans Lilletind, verkar helt suverän och trots Filips min nedan så tycker han att den är fantastiskt kul att sitta i!

IMG_6090
Måste ju uppdatera mig på hans kunskaper som 9 månaders med nu, den senaste veckan har han lärt sig att vinka till oss och att skaka på huvudet när vi säger ”nänänä”. Han ålar runt med rätt bra fart här hemma, men är just nu väldigt mammig/pappig så man får inte gå många meter bort från den lilla herrn. Han fortsätter ju dock att vara världens sötaste bebis precis som vanligt, och inte blev han mindre söt nu när även framtänderna där uppe spruckit igenom och ligger som två små risgryn!

IMG_6066

Pepparkakshus

I går när jag var och handlade mat på CityGross så fick jag ett infall och plockade ner varsitt pepparkakshus till de stora pojkarna. Ni vet, såg någon sådär mysig och julig kväll framför mig där de dekorerade fint, efter vi ätit tomtegröt och julskinka. Och VET NI VAD?! Det HÄNDE faktiskt!!! Maken såg efter Filip och jag och pojkarna dekorerade pepparkakshus, eller jag klistrade ihop dem och barnen pyntade. Det är banne mig en gång på miljonen det blir sådär mysigt som man tänker sig, så jädrans vad jag tänker gotta mig i att det blev det nu!

Varde bildbomb!

IMG_6010IMG_6006IMG_6002IMG_5996IMG_5992

IMG_6021

Oliver gjorde sitt hus helt själv.

IMG_6020

Lukas gjorde allt utom kristyren på kanterna (som jag tjatade mig till, fasen det är ju skitkul att spritsa saker). 

Bra födelsedag!

Det blev en himla trevlig födelsedag för Oliver i dag ändå. Inte supermycket paket kanske, eftersom en cykel hägrar framöver, men nöjd och glad ändå, kanske mest nöjd över i-paden han fick av mormor och morfar förstås.

IMG_5775IMG_5782

Men, det blev lite överraskningar idag ändå, en sväng till Leos lekland där bästisen mötte upp!

IMG_5811

IMG_5813

Maken gjorde det han gör bäst, jagade barnen och lekte datten. Bästa pappan!

IMG_5785

Filip och jag chillade i bakgrunden och kollade på allt nytt och spännande. 

IMG_5810

Klart Lukas också var grymt nöjd över att ta del av Olivers födelsedagspresent!

På kvällen blev det önskemat när vi intog Rosegarden. De stora pojkarna är ju helt galna i sushi bland annat, och åt nog minst 10 bitar var som förrätt! Filip skötte sig helt galet bra och var på strålande humör hela middagen, han smakade på räkchips och lite annat småplock och skrattade sig mest igenom det hela – helt overkligt!

IMG_5817

IMG_5819

Haha, han ser visst inte särskilt nöjd ut, men jag lovar att han var det!

IMG_5820

Glass och chokladsås är ju oxå en favorit!

 

Oliver 11 år!

Vet inte hur den här lilla pojken blivit en sån stor kille?! Han går ju liksom i 5:an, det minns man ju ändå hyfsat väl när man själv gjorde? Galet…

IMG_5752

Han är världens finaste kille, mjuk och fantastiskt mysig att ha att göra med. Får han välja vad han ska göra så blir det helst spel –  antingen Minecraft, Roblox eller ibland Overwatch. Två dagar i veckan blir det friidrott, där är favoritgrenarna spjut och höjdhopp. Han älskar att läsa och gör så nästan varje kväll.

IMG_5754

Han tar efter maken med att vara kvällspigg och ha svårt att somna – fast direkt morgontrött är han ändå inte eftersom han oftast vaknar senast 7:30 ändå…

Han älskar lilla Filip, och oftast även Lukas 😉

Grattis på födelsedagen, Oliver!

IMG_5746

Filip 8 månader

Idag är den här fantastiska, goa och väldigt roliga bebisen 8 hela månader! Den senaste månaden har det hänt ganska mycket och den har känts ovanligt lång. Nu kan han tex sitta själv, hur stadigt som helst på de flesta underlag och om andan faller på så kan han ta sig ner på mage utan att slå sig med.

IMG_5717

Allt stoppas i munnen, med rikliga mängder dregel som följd. 

Vokabuläret har ändrats med, nu är det mängder med Ma-ma-ma, da-da-da och ba-ba-ba även om pruttljuden fortfarande är oroväckande roliga att göra – helst när man äter så det sprutar mat ÖVERALLT… Han pratar gärna och kan skälla på oss med om han är missnöjd.

IMG_5737

Ba-ba-ba!

Han äter det mesta som bjuds även om jag inte riktigt känner att måltiderna är stora nog att vara just huvudmåltider än, så det blir en sisådär 3-4 flaskor ersättning per dygn med för att säkra upp att han får i sig det han behöver.

IMG_5719.JPG

De där små händerna blir allt bättre på småpill och pincettgreppet är inte långt borta. 

I och med att han är yngst så får han ju liksom hänga med på allt som måste göras, oavsett om det är handling (man hinner en snabb runda, eller en halv storhandling…), de stora pojkarnas träning eller en runda på stan. Han är med på det mesta, det enda han inte är så förtjust i är att åka bil men jag hoppas att det ändras när vi byter till nästa bilstol – har ett vagt minne att det var så med de andra pojkarna.

IMG_5743

8270 g och 72 cm, följer sin kurva helt perfekt!

Han har ju sina två tänder nere och nu kan jag även se de två framtänderna där uppe skymta under ett svullet tandkött. Periodvis har det varit himla gnälligt, men just nu har han en makalöst trevlig vecka känns det som.

IMG_5727

Ni som följer mig på instagram såg att han häromdagen började åla sig framåt, han har ju varit rätt nöjd med att vara där han blivit placerad så det har varit väldigt smidigt, men nu börjar frustrationen komma över att han inte kommer dit han vill – och då kommer ju även försöken att göra något åt det.

Grattis på din 8-månaders dag, lilla charmtroll!

IMG_5745

Mycket roliga miner blir det, speciellt när man ska prata när mamma fotar!

IMG_5729

Stadsparken

I går kväll fick vi besök av min bror och svägerska (ja ok, inte helt korrekt tekniskt sett då), så himla efterlängtat och trevligt! Önskar vi hann och hade möjlighet att umgås mycket mer…

Innan dess var vi i alla fall en sväng i stadsparken, där Filip fick testa att gunga för första gången, det var väldigt uppskattat 🙂 Även brorsorna engagerade sig, som de nästan alltid gör i den här lille fisen.

IMG_5377

Lite fundersam innan han förstod vad som hände. 

IMG_5428

Så fint i stadsparken nu på hösten…

IMG_5426

IMG_5425

Höns och påfåglar var kul att titta på med. 

IMG_5420IMG_5411

IMG_5397

Kompisgungar med brorsan. 

IMG_5394

Och Oliver puttar på 🙂

IMG_5387IMG_5381

Hoppas ni haft en bra helg!