Blåtiran

I går kväll satt jag inne vid Filips säng och höll på att natta honom. Det innebär just nu att man lägger honom ner upprepade gånger eftersom han ställer sig upp stup i kvarten och sen klappar man honom på ryggen och rumpan till han somnar, vilket brukar ta 15-20 minuter ungefär. För att man inte själv ska sitta där och somna så brukar vi ha med mobilen in och slösurfa på under tiden, eller för att kommunicera med varandra på utan att störa insomningsprocessen.

I går när jag satt där messade Tobbe :
T: Har du sett att Lukas har två blåtiror runt ögonen?
L: Va? Nej? Hur har han fått dem?
T: Han hade tydligen fått en boll i huvudet på gympan.
L: Men herregud, det har jag inte ens sett?!?
T: Inte jag heller tidigare

Sen somnar Filip och jag kommer ut, Lukas ligger redan i sin säng och ska bara få en godnattkram, men på vägen hinner jag och maken förfasa oss över blåtirorna – fast det var eventuellt bara en fick jag höra nu. Helt galet, vad kastar de för hårda bollar i skolan???

Jag går in till Filip och sätter mig på sängen för att kolla in blåtirorna.

De glittrar.

Jag skrattar mycket gott och högt en stund, för jag ser att det är ju min ögonskugga som jag lagt ifrån mig i deras badrum som är runt ögat.

Det hade varit fruktansvärt kul om maken hade ringt och skällt på dem i skolan för att de använder så hårda bollar….

Roligt besked!

I helgen gick jag och maken förbi en gammal kompis på en promenad med Filip, de har precis som vi tre barn och då kom vi in på det här med att det är synd att inte de mindre skolbarnen får gå något på fritids. Det visade sig att de hade fått dispens för sin 6-åring att hen skulle få gå på fritids ett par timmar i veckan, just för att man annars hamnar lite utanför kompisgängen. Lukas har ju varit ledsen för att inte han får stanna kvar och leka med de andra i klassen eftersom i princip alla går på fritids, men han har ju varit tvungen att gå hem direkt när skolan slutar och hemma finns det ju inga andra barn att leka med den tiden, eftersom alla är på fritids… Ja ni fattar. Vi gjorde i alla fall en chansning och mailade rektorn på skolan och nu har han fått dispens för att få gå på fritids ett par timmar två gånger i veckan! Han blev så glad, nu får han ju vara med på åtminstone lite aktiviteter! Det blir ändå inga långa dagar men det kommer göra så stor skillnad för honom eftersom kompisar betyder allt i den åldern. Hurra!

IMG_5251

Inte lätt när man är 7 år och missar allt roligt kompisarna gör på fritids. 

Filip 11 månader

Just idag håller vi andan inför huruvida han kommer vara feberfri idag eller inte, på morgonen nu hade han inte en gnutta feber så vi avvaktar väl lite innan vi vet hur vi ska göra ikväll.

Men, vad händer med den lilla krabaten annars då? Jo, nu har han äntligen börjat ställa sig upp mot saker. Eller ja, äntligen och äntligen, men det är ju en sak han måste lära sig. Nu är han ju lite ”feg” så det händer inte så ofta än, däremot verkar han tro att om han nu lyckats ställa sig upp själv då måste han ju kunna gå helt själv med? Alltså släpper han gärna helt och försöker knata iväg – vilket inte går alls… Min knäppa lilla unge ❤

IMG_6514

Fortsättningsvis ska ALLT ätas på och det gäller även sådan som faktiskt ÄR ätbart, vilket är roligt. Häromdagen fick han tag i en färsk ingefära i kundvagnen när vi var och handlade och den skulle han såklart tugga på. Är ju apstarkt om man äter det färskt, men han blev SÅ arg när jag tog den ifrån honom efter en liten stund…

IMG_6499IMG_6500

Något av det bästa han vet är att klättra/krypa över våra ben när vi sitter på golvet och allt annat i lämplig, låg höjd. Vi har ett litet rullbord som han kryper upp under och sen sparkar sig fram på, superkul tydligen.

Alltså, om bara en månad är han ett år? ❤

IMG_6502

IMG_6503

Underbara, goa, söta, charmiga, älskade lilla barn!

När sportlovet blir ensamt

Jäkla dåliga föräldra-samvete.

Nu på lovet har jag frågat min äldsta om han inte kan träffa lite kompisar och leka med i veckan, men av de barn han umgås med mest så är alla iväg på skidresor, Thailand eller Kanarieöarna. Kvar är vi, där dessutom en av oss jobbar varje dag vilket gör att den som är hemma även måste ta hand om Filip och alltså blir även dagsutflykter svåra. Fritids får de ju inte gå på heller, eftersom vi är föräldralediga, så därav blir även mellanpojken kvar med en gravt decimerad skara lekkompisar.

Vi försöker med det vi kan, i helgen blev det bio och en grilltur i skogen och förhoppningsvis kan jag komma hem tidigare i morgon så maken kan ta de stora pojkarna och åka skridskor en sväng. Kanske, kanske åker jag till Mullsjö med dem på onsdagkväll, de har halva priset på både skidor och liftkort då och det kan behövas under den här föräldralediga perioden, men dels blir det rätt sent (18-21.30 har de öppet) och dels var det inte säkert att det fanns utrustning i deras storlek då. Dessutom blir det ändå typ 800 kr för några timmar en vardagskväll, egentligen skulle jag hellre ta typ Isaberg eller Hestra någon dag i mars, men finns det snö då och är barnen lediga någon dag???

Jag vill inte skriva ”stackars barn” för det är inte SYND om dem, men jag förstår att det är tråkigt att vara hemma en hel vecka utan kompisar.

Och aldrig, aldrig räcker man till som förälder till alla tre samtidigt.

Suck.

Grillning/vandring vid Taberg

Hurra, i dag kom vi faktiskt ut på en tur i skogen hela familjen! Med tanke på omständigheterna (Filip) så blev väl själva vandringen och skogsdelen ganska kort, men ändå, vi var ute i två timmar och det funkade helt ok! Han blev mest frustrerad för att han inte fick/kunde pilla på saker eftersom han var tvungen att ha vantar, ändå blev hans stackars små händer himla kalla… Slutsats på det är att det gärna får bli några plusgrader när man är ute med honom nästa gång!

taberg

Vi testade Taberg idag, nu kommer jag inte ihåg vem det var, tipsade om att det fanns en bra grillplats precis vid gruvan (där jag för övrigt aldrig varit, jag har bara varit på Tabergs topp), så den tog vi sikte på i dag. Vi ställde oss ungefär vid Hotell Taberg, som på bilden nedan, och gick till grillplatsen precis vid gruvan. Det hade absolut funkat att ta vagnen den biten med om man hade velat. Grillplatsen var under tak och det fanns (sur) ved, men det blev liksom ett litet blåshål med så det blev snålkallt efter ett tag.

IMG_6464IMG_6465IMG_6467

IMG_6463

Det bästa med att vara ute är att pojkarna alltid hittar på nån rolig lek ute i skogen och klättrar och klänger för fulla muggar!

IMG_6469

IMG_6483

Mumsar väldigt nöjt på en bit korv!

IMG_6475

Svårt att gå i stor overall och med skor!

Efter korv- och marschmallowgrillning så gick vi andra vägen runt, tillbaka mot bilen. Vi ville nämligen kolla läget på grillplats nr 2 – måste nog erkänna att den låg absolut mysigare och mer för sig själv i skogen, men dit gick det ABSOLUT inte att ta barnvagn så det var tur vi hade vandringsryggsäcken med oss. Brant uppåt på stigar och sedan nedåt i en brant stentrappa, inga problem för de stora barnen men med en liten får man nog bara vara beredd på det.

IMG_6472

Haha, han ser alltid så blasé ut i selen, men han trivs verkligen jättebra i den. 

IMG_6491

IMG_6492

Det var BRANT uppåt! Fullt påpälsade var vi allihop, men det gick åt när man är still och grillar en stund. 

Vi kommer återvända till grillplatsen vi inte använde oss av idag någon gång i framtiden, när det blir lite varmare så lilla herrn kan tänka sig att underhålla sig med att undersöka sånt som finns i naturen (och äta det antar jag, med tanke på hans enorma lust att tugga på ALLT).

 

50% + 50% = 120%

Nu har jag jobbat i två dagar (för den som missat det så kommer jag och maken jobba 50% vardera resten av året innan Filip ska börja dagis 2019). Det alla såklart fråga på jobbet är ”hur känns det”, och jag tycker det känns väldigt bra! Men eftersom det är livsfarligt att säga att det känns bra att vara på jobbet när barnen är hemma pga att man gärna vill misstolka det som att man inte VILL vara med barnen då, så tänkte jag utveckla det hela lite.

Det är skönt att få äta i fred, att få kissa utan att nån står utanför (om man har tur) och frågar 1000 saker. Att vara på jobbet är att få låta hjärnan defragmentera sig, här hinner jag i en helt annan utsträckning tänka klart och göra klart det jag håller på med – även fast man har femtielva bollar i luften samtidigt. Här hinner jag samla energi, kraft och lust till att vara en väldigt mycket bättre förälder hemma! Jag behöver inte ha ensamt ansvar för det dagliga hushållsarbetet och jag behöver heller inte missa långa bitar av Filips utveckling, som ju går så fort nu! 2-3 dagar i veckan klarar jag att vara borta från honom (och de stora barnen, men det är ju på ett annat sätt). När jag kommer hem efter jobbet längtar jag efter barnen och orkar på ett helt annat sätt ge dem mer uppmärksamhet. I love it! I en perfekt värld hade vi haft det så här till barnen blev stora, men jag är så himla glad över att vi åtminstone kommer kunna göra så här nu när Filip är liten – vi har ju gjort likadant med de andra barnen. Sen är ju det här vår sista föräldraledighet med, så vi har ju ansträngt oss för att dra ut på den så mycket vi bara kan, och verkligen njuta! Faktum är ju att på jobbet blir man mer fokuserad eftersom man har mindre tid här, och hemma blir man mer närvarande av precis samma anledning.

Suddig mobilbild, men den här lilla killen har till slut fattat mod till sig och börjat ställa sig mot saker själv, innan har han bara stått om vi ställt honom någonstans. Men han är vääääldigt försiktig av sig, lite läskigt är det minsann 😉 Skönt det, tycker vi föräldrar!

Som bonus är det härligt att få lite bilder och rapporter hemifrån på det som händer med, då känns inte familjen så långt bort – vilken lyx det är ändå för dagens föräldrar. Bara att fota och skicka med mobil, så självklart och enkelt, och det gör att man får den där bra längtan (inte stress och dåligt samvete/ångest) efter att komma hem!

Dagens mobilbild från maken, hur nöjd får man vara när man får rota i min baklåda va?

Nu har Lukas fått vara hemma måndag – tisdag den här veckan med, för han har haft feber, men i morgon räknar vi med att han kan gå till skolan igen (efter en feberfri dag) så då blir det lite lugnare förmiddagar hemma igen.

Ok, som ni förstår så gillar jag vår lösning och är väldigt entusiastisk över den. Har du/ni MÖJLIGHET att lägga upp föräldraledigheten så här så ger jag mina varma rekommendationer, även om det såklart passar med olika lösningar för olika personer. Vad är ditt bästa tips för att få en riktigt bra föräldraledighet?

Filip 10 månader

Det har hänt mycket här den senaste månaden känns det som, nu har det här lilla gossen fått mycket mer personlighet och mer gått från bebis till en liten pojk. Han busar och gör grimaser och har helt klart fått mer egen vilja – på gott och ont 😉

IMG_6387

Han klev, för ungefär en vecka sedan, in i sitt senaste utvecklingssprång och är därmed lite lätt missnöjd, han vill bli buren, men inte bli buren, vill krypa på golvet, men inte krypa på golvet… Ja, ni fattar. Bäst är förmiddagarna när jag fortfarande kan få göra något medan han krälar runt och leker med saker själv, senare ska jag helst sitta med hela tiden. Det är kul att åka att handla, speciellt om man får sitta i själva kundvagnen och smaka på allt mamma plockar ner i vagnen! Han charmar typ alla i affären som ler och skrattar mot honom, till hans egen stora förtjusning.

Det är fortfarande militär ålning som gäller hemma, men de senaste dagarna har han ställt sig i ”riktig” krypställning ett par gånger, så förhoppningsvis hittar han även till den tekniken snart – om inte annat sparar det lite på hans bodysar. Har aldrig haft ett så rent golv som nu, och ändå är de jättesmutsiga på magen framåt kvällen…

IMG_6393

Han har blivit en liten gremling med, han kan i alla fall låta som en! Ska försöka fånga det på film, haha, han låter verkligen som ett litet monster… Han vet precis vad han inte får göra med (dra i sladdar) och tittar en gärna djupt in i ögonen och drar i dem bakom sin rygg samtidigt som jag säger nej (och försöker hålla mig för skratt).

IMG_6383

Det är roligt att dra saker, rulla saker och att öppna och stänga saker.

Här hemma får man ha ögonen på honom HELA tiden, tro mig, allt är barnsäkrat, men han stoppar ALLT i munnen och hittar saker som inte borde vara möjligt… Ramlar det ner ett blad så kan du ge dig på att han hittar det innan mig, vet inte hur många gånger jag krafsat bord löv ur munnen på honom. Tydligen är inte blad från Benjaminfikus direkt giftiga åtminstone… O.o

IMG_6397

Ser du om jag gräver lite här i jorden nu, mamma?

Grattis på din 10-månaders dag, lilla pojk!

IMG_6386

Att vara förälder

När man går hemma ”själv” (ja alltså, med Filip såklart) så här en stor del av dagarna så får man ju väldigt mycket (för mycket?) tid att fundera (och älta) över saker. Det gör tydligen även att man överanvänder parenteser… Men i vilket fall, på sistone har jag funderat EXTRA mycket över det här med föräldraskap. Jag skriver EXTRA eftersom det faktiskt är nåt jag väldigt ofta funderar runt – jag vet inte, gör alla det?

Vi, dvs jag och maken, är väldigt eniga runt föräldraskap på det stora hela, vilket gör saker mycket enklare. Att ge sina barn en så bra start som möjligt vill väl alla föräldrar, men såklart skiljer det sig HUR utifrån den bakgrund mm man har. I alla fall, till saken. Vi jobbar rätt mycket med ”uppfostran” (jag skriver det i fnuttar för jag tycker att det ordet känns hårt och negativt, men kommer inte på något riktigt bra ersättningsord), dvs vi är nog lite envisa med (kanske för) många saker. Nu tänker jag skriva lite om hur VI tänker – OBS ATT DET INTE GÄLLER NÅGON ANNAN! Jag förväntar mig att ingen utgår ifrån det jag skriver som om det skulle vara någon slags pekpinne eller dylikt!

Vi har begränsad skärm/speltid för våra barn, för samtidigt som vi gärna vill att de spelar – och helst lite ”bättre” spel än bara typ mobilspel som bara är inriktade på att skapa ett beroende – vill vi även att det inte ska vara det allt kretsar runt. Här har vi helt klart oftast våra duster med barnen, ibland blir de så fokuserade på att de ska få sin speltid att de blir halvt apatiska, vilket vi gör ALLT vi kan för att undvika. Spela ska man såklart få göra, men det får inte vara det vardagen är upphängd på. Svårt!!! Det gör inte det hela enklare att det nästan skiljer fyra år mellan våra två stora pojkar heller, den mindre vill ju såklart helst spela allt och lika mycket som storebrorsan gör, så då blir det extra tjat. Dessutom får de inte spela de spel som är olika åldersgränser på, oavsett om kompisar spelar Assassins Creed eller ej (16 års gräns). När det gäller sociala medier är vi också restriktiva – storebrorsan får ha instagram men andra medier har vi sagt nej till, även om han snart är så stor att det blir svårt att vara utan. När det blev bråk i hans klass på snapchat så var han dock väldigt nöjd över att inte behöva bekymra sig om det.

När det kommer till mat och godis är vi också lite ”jobbiga”, för här äter vi bara godis en dag i veckan (fredag eller lördag) och man får ta så många godisbitar som man är gammal. Det är faktiskt ytterst sällan det är något tjafs eller tjat om det här, de är otroligt nog väldigt nöjda med det här på det stora hela. Är det kalas eller så får man ju såklart äta lite extra, men kanske inte en hel godispåse om man får med sig en jättestor sådan. Vi fikar däremot lite då och då här hemma, det är lika delar mys som något sött. Mat försöker vi köpa och laga så mycket ekologiskt som det går, och så lite halvfabrikat som dagens ork klarar av – därmed blir det såklart halvfabrikat oftare när man har tre barn och inte alltid hinner eller orkar med. Våra barn är ganska smala och inte superstora i maten även om de äter nästan allt, så då känns det ännu mer viktigt att det de äter är näringsrikt. Till Lukas försöker vi dessutom få in lite extra fett eftersom han har vuxit så mycket på längden förra året att han ser ut som en liten spagetti, det finns inget att ta av om han blir sjuk känner jag, men det är inte så lätt alltid. Ekologiskt jordnötssmör gillar de, det är ju toppen att lägga till! Vi har alltså ingen sötad yoghurt, bröd och flingor är om inte helt sockerfria så åtminstone så lättsockrade som möjligt, och med mycket fullkorn. Klart vi inte är rabiata – äter vi tex hotellfrulle får man gärna ta en pannkaka med nutella och annat gott, men kanske inte HUR mycket som helst. Jag vill helt enkelt att mina barn ska få en sund och positiv inställning till mat och förstå lite vad deras kropp mår bra av.

IMG_8313

Från 2015 – första gången vi var i Kroatien, det är hit vi åker i år igen. 

I övrigt så försöker vi uppmuntra så mycket som möjligt att de ska leka med kompisar (och då inte bara spela) och ha sina övriga aktiviteter (friidrott för båda). Vi försöker uppmuntra att de är ute så mycket som möjligt – dock inte lätt i sånt här vinterväder när det typ inte är så mycket som går att göra ute – och när vi kan så går vi ut hela familjen på helgerna. Hoppas att det senare ska öka när våren kommer och Filip är lite större. Men det är inte helt lätt här, dels för att det är få andra barn som vill vara ute och leka, antingen har de aktiviteter eller vill vara inne och spela, och speciellt för äldsta pojken ser vi att det är svårt eftersom hans kompisar (de flesta) får spela hur mycket de vill. Jag vill inte att han ska hamna utanför, så de får gärna spela ihop såklart, men inte BARA.

Naturligtvis ska de sköta skolan med, läxor och sånt ska göras, men det är sällan några problem eller nåt vi känner att vi behöver jobba med på något sätt. Ingen press här alls, bara de gör läxorna ordentligt utifrån egen förmåga.

Det är svårt att uppfostra barn, många, många gånger ligger jag om kvällarna och funderar över om det hänt nåt, om jag har skällt på dem för något eller så, men även om jag önskar att jag aldrig gjorde det så är det liksom inte möjligt, har man tjatat om något 511 gånger så brister det till slut, hur pedagogisk man än var i början.

IMG_8497

De kan ju även leka väldigt bra ihop, men som förälder hör man kanske när det håller på att bli ett storbråk redan innan de faktiskt är där. 

Det jag själv jobbar allra mest med är mitt tålamod och temperament, jag kan verkligen bli fly förbannad ibland när man får säga saker HUR många gånger som helst eller när de gör rena dumheter mot varandra – och tålamodet är kort när man hört dem tjafsa med varandra i ett par timmar om småsaker. Men – blir jag onödigt arg eller oförtjänt arg (om man tex hinner bli arg innan man hör hela historien) – så ber jag om ursäkt. Jag pratar med barnen och förklarar varför jag blev arg och säger förlåt, och så pratar vi om det en stund. Jag är långt ifrån perfekt, men jag försöker vara en bra förälder, av hela mitt hjärta och hela tiden.

Jag tycker att vi har snälla och goa barn som är trygga i att de har sin familj bakom sig, och det är jag glad för. Men jag är inte glad över hur jobbigt det är och hur mycket onödig energi det går åt när man känner att man har någon som hela tiden tittar en över axeln (bildligt, vill bara klargöra att jag INTE pratar om maken) och dömer och bedömer allt man gör utifrån att det troligtvis är fel.

Vi gör säkert mängder med fel, men vi försöker verkligen ge våra barn en så stabil och lugn grund som möjligt att stå på, speciellt nu när information och ”lockelser” (det lät väldigt gammalmodigt och konstigt men ni kanske förstår hur jag menar?) bombarderar dem hela tiden från alla håll.

Vad var då meningen med det här blogginlägget? Ja inte är det att skapa prestationsångest hos någon, det lovar jag, utan som vanligt så tycker jag att jag själv får en bättre och mer distanserad bild av saker när jag skriver om dem. Och varför just här, på bloggen? Ja kanske är det någon mer som tycker det är intressant att läsa om föräldraskap, det gör jag själv, och kanske finns det någon som reflekterar över något som kan ge en själv en insikt.

IMG_1482

Från franska rivieran, 2013 tror jag. Behöver jag skriva att vi har de finaste barnen i världen?

 

Jullovsavslutning i Örebro

Det var ju inte helt säkert att helgen skulle blivit av med tanke på att jag, Filip och Oliver blev krassliga i veckan, men Filips feber gav med sig och vi andra kände oss ändå rätt ok, så i fredags åkte vi mot Örebro. Bilresan funkade faktiskt rätt bra, trots att det inte är jättepopulärt, men vi lånade Olivers I-pad och körde babblarna de stunder det inte gick med något annat. Sova gör man ju bara om man absolut måste tydligen, och inte längre än en halvtimme typ…

Vi tog in på Scandic Grand i Örebro – kan varmt rekommendera det för maten där var helt suverän och frukostbuffén var perfekt, där fanns både pannkakor, croissanter och så kunde man göra egna belgiska våfflor. Sjukt gott! Vi käkade på hotellet både fredag och lördag, enkelt med barnen (speciellt Filip) och vi var osugna på att ge oss ut i ett mörkt och kallt Örebro för att leta alternativ. Maten var verkligen toppen och vi hade det himla bra!

IMG_6303

Pojkarna var nöjda över våningssäng, så länge man fick byta vem som sov uppe såklart….

IMG_6360
IMG_6338
IMG_6357
Insåg när jag tittade igenom alla bilder att alla utom Filip ser sjukt trötta ut på alla bilder. Helt värdelöst så här i januari när man ÄR trött och dessutom så blek att ögonhålorna ser typ svarta ut…

På fredagen blev det ju bad i Lost City Gustavsvik – hela anledningen till besöket – och vi blev inte besvikna. Först när vi kom in såg det inte så imponerande ut, men när vi hittat alla rutschkanor så var vi grymt imponerade över mängden ändå. Hyfsat varmt, som i Skövde ungefär, även om stackars Lukas frös som en hund som vanligt. Vi åkte alla rutschkanor som fanns, en av oss stannade med Filip i babypoolen eller satt med honom i knäet när han skulle sova – vi kunde nog haft med oss sulkyn in såg vi i efterhand, men jag trodde inte man fick det så då fick det gå ändå. Lagom obekvämt att sitta i en fast ställning i typ en timme, men men… Filip tyckte det var himla trevligt att bada och de stora barnen var helt galna och sprang från kana till kana. Vi var där inne i 6½ timme plus duschtid, men ingen av oss hade tråkigt under den tiden – bra betyg tycker jag! Det enda som var kasst var förresten just duscharna, inget tryck och väldigt växlande temperaturer, inte så smidigt när man ska duscha av en liten hal bebis…

Efter en jättefrulle till på morgonen idag så åkte vi hem igen. Det blev en jättelyckad weekend om än inte vidare billig, men vi hade det så bra och åt dessutom en massa god mat så vi känner oss alla mer än nöjda! Så himla coolt ändå att man kan börja göra mer saker med Filip nu, det är så roligt tycker hela familjen 🙂

IMG_6318

På fredagen var det lugnt och skönt i restaurangen, så Filip kunde kräla runt lite utan att störa. Även lördagsmorgonen var lugn, men absolut inte söndag morgon – då fick vi inte ens bord till frukosten. 

IMG_6322

Vi kör imse vimse spindel, för hur go han än är så blir man tydligen lite uttråkad efter en stund. 

Måste bara avsluta med en lite cool bild från spjälsängen.

IMG_6330