Lukas

Vår lilla Lukas har blivit jättestor i vinter – i sättet i alla fall. Han har ju tämligen mycket vilja och personlighet, på gott och ont 🙂 Eftersom storebror ofta är hos kompisar och leker så är han ju ofta hemma själv med oss, och antingen är han med mig och lagar mat eller bakar, eller så är han faktiskt jättebra på att leka själv – nåt vi inte direkt är vana vid från Oliver. Han kan sitta i flera timmar och köra med bilar, eller greja i sitt lilla kök, samtidigt som han nynnar lite för sig själv. Helt fantastiskt charmigt!

Han gillar att vara ute på promenad, fast man får ju räkna med att det inte
direkt går raka vägen om man ska någonstans. 
Han har ju som sagt rätt mycket humör, och det kan svänga snabbt. Värst är det nog på morgnarna, ibland är han så förbannad att man inte ens kan gå in och hjälpa honom med kläderna, och ibland är han så kramgo att han är världens charmtroll. Mycket känslor i en liten kropp, och inte så lätt för nån av oss i familjen ibland (inklusive han själv). 
Drygt 3½ är han nu, och vi börjar kunna få se lite mer av hans personlighet – otroligt roligt!

SÅ skapar man tandläkarskräck

Är just nu rätt irriterad, var hos tandsköterskan med Oliver för att plasta kindtänderna, och tandsköterskan han har (eller hade, det sista jag gjorde innan jag gick därifrån var att byta tandsköterska) var totalt opedagogisk och jävligt kass, rent ut sagt. Det är kanske inte så smidigt att köra ner alla grejer i munnen på en sjuåring utan att förklara, han fick ju panik och tyckte att han inte kunde andas. Ok, nu är jag skitförbannad, men jag ska försöka släppa det…

Igår blev det ett konstigt sparringpass, jag lyckades nämligen få med mig fel träningsväska dit – inte ett skydd, handskar, hjälm eller tandskydd så långt ögat kunde nå… Tur att man kan micra ett nytt tandskydd då, och låna skydd! Men vad avigt det var, med skydd som inte är mina egna och som sitter som de ska. Nåväl, sparringen gick i alla fall ok, benet börjar kännas bättre (har det lindat för att skydda det), kan tom sparka en del med det nu om jag bara passar mig lite.

Idag är maken hemma med en väldigt hostig och snuvig Lukas – antingen är det nåt som bryter ut under dagen eller så vänder det direkt, vi får väl se vilket ikväll. Är jag hemma i morgon så får det väl bli kvällsträning istället för lunchträning, men det går ju bra det med 🙂

Snabbfix

Slängde ju upp lite bilder i går utan någon redigering alls – oftast behövs ingen alls med den nya kameran, men skymning och snö i kombination gjorde ju bilderna lite mörka. Tänkte bara visa vilken skillnad man kan göra, på ungefär 30 sekunder. Klart man kan förbättra och justera dem bra mycket mer än så, men det är tid jag tyvärr inte har.

Det gör lite skillnad ändå, trots att det bara är kurvor och nivåer jag skruvat på litegrann.

En sån här vecka skulle man ha jämt!

Oj vilken vecka! Tisdag till onsdag var jag och en kollega på Formex och kollade läget – mycket trevligt (förutom att vägarna var igensnöade så det tog lång tid att köra). Sov på Amaranten och åt en sjukt god hotellfrukost – det finns banne mig inget bättre!!

Torsdagen försvann på lite utbildning på jobbet, och på kvällen var det ost- och vinprovning som ett led att få igång lite mer roliga aktiviteter på jobbet – inte mig emot! Mycket goda ostar och viner =)

Fredagen var väl ändå den bästa dagen på veckan, min man fyller 35 år nästa vecka och jag hade planerat in en liten överraskning åt honom. När vi lämnat barnen på skola och dagis så hämtade jag upp en kasse (med hans kläder) på ”vägen till jobbet”, fast istället för att åka till jobbet vek jag av och körde upp i Göteborgsbacken =) Efter lite inledande panik hos maken fick han klart för sig att hans ledighet var OK med jobb och chef, och vi åkte till Göteborg. Förmiddagen spenderades på lite lugn shopping och fika, innan vi åkte vidare till den ”riktiga” presenten – Sankt Jörgen Park Resort (ett spa-hotell) strax utanför Göteborg. Oerhört fint och fräscht hotell! Vi hade handlat med oss en kasse delikatesser på Focus (ostar, salami, revben, oliver och annat gott) och jag hade med vin, så vi mös lite på hotellrummet innan det var dags för spa.

Av mina föräldrar hade vi fått (en tidig present för mig) deras SPA-ritual, där man får en guidad genomgång, en påse produkter och en beskrivning på hur man ska göra hela ritualen, sen var det bara till att skrubba, bada, basta, lägga masker och allmänt njuta! Det tog ca 3 timmar och var fantastiskt skönt!

Lördagsförmiddagen blev hotellfrukost (igen, oxå den här helt fantastisk) och lite ytterligare SPA, innan vi tog en fika med min bror i Göteborg och åkte hem och hämtade barnen hos mormor. En riktigt skön upplevelse allt som allt!

Idag har vi åkt pulka med barnen, och maken och Oliver var iväg och åkte skridskor. Har inga bilder från SPA’et (inte så smidigt att fota där), men här kommer lite från vår ute-dag idag =)

Jag har inte hunnit fixa med bilderna överhuvudtaget, så de är nog lite mörka, men det är ju bättre än inget =)

Här har vi snart-35-åringen i egen hög person =) ❤
Fasiken det är kul att åka snowracer ändå!
Stora pojkar åker ju själva, såklart. 

Lukas åkte visserligen gärna själv, men det gick riktigt jäklans fort, så det kändes säkrare att sitta med honom ändå. 

Nu är det tillbaka till vardagen som gäller, men det ska väl gå det med =)

Borde önskat mig en luskam i julklapp

Ja herregud, det är ju tur att julen infinner sig i början av jullovet, så man har en vecka eller så på sig att vila upp sig…

Just julafton var ju inget jobbigt, barnen fick öppna ett par paket på morgonen – däribland nya Skylanders – och jag åkte och julaftonssparrades mellan 9 och 10. Sen åkte vi över till mina föräldrar och min bror och åt jullunch, för att sen återvända för paketöppning och, såklart, mer ätande hemma hos oss.

I år bytte vi jultomte med Alicias föräldrar, jag hade just övertalat min bror att han skulle gå över och tomta hos dem, när mamman i huset kom som tomte… Satan, nu åkte ju jag på att tomta tillbaka 😉 Oliver fällde inga kommentarer om tomten överhuvud taget, eller jo, det var konstigt att tomten bar mask, så det var nog inte den riktiga utan en av hans hjälpredor, men Alicia tyckte det var konstigt att tomten hade ett likadant halsband som jag… Miss av mig!

Juldagen var skön, lite mer träning och sen slappa hemma hos mamma, självklart med lite nya, konstiga strategispel i brädform som vi fått av min bror – lite av en tradition kan man väl säga vid det här laget.

Annandag bar det av till makens bror där barnen fick träffa kusinerna och farfar, mycket bilåkande blev det ju, de bor ju i Vimmerby så det är svårt att komma undan liksom.

Igår var det dags för ungarnas ”stora” julklapp, vi åkte med en kompis familj till Skövde för att bada i Arena Skövde, bowla och sedan sova på hotel Billingehus. Det var på det stora hela väldigt trevligt, förutom ett gäng konflikter med båda barnen. Suck. Jag kan inte bestämma mig för om det är jag som är en jobbig och dålig morsa eller om det är DE som är trotsiga och allmänt stökiga… Antagligen det första, men det är ju en hel doktorsavhandling bara det, så det tar vi en annan gång.

Visst ja, vi har ju firat lite annat med, julafton firades med att Lukas hade 39 graders feber ut ur ingenstans (den försvann sedan sakta och var såklart borta helt när vi badade), och på juldagen fick vi ett mindre besök av löss på Oliver (verkade bara vara två, så jag tror vi hann få det under kontroll innan det spred sig). Just nu känns det som om JAG håller på att bli sjuk, men det kan vara en kombination av att jag inte fått sova på en vecka eftersom Lukas hållt mig vaken varenda natt och att jag är trött från bad och julfirande. Vi får väl se imorgon…

Avslutar i alla fall med en liten bild på mig och min bror på julafton, förutom mustaschen så brukar folk säga att vi är rätt lika, men jag vet inte riktigt…

Måste nog sätta mig in lite mer i kameran förresten, med blixt blir ju bilderna inte sådär jättespännande, men utan blixt blir det lätt gryniga när man tar inomhus så här i mörkret…

God Jul!

Så, vad har vi gjort för att förbereda oss inför julen?
Lukas har tomtat på dagis…
…och Oliver har lussat på skolan. 

Barnen har dekorerat pepparkakshus.

De har fått en egen julgran som de pyntade själva…
…och jag fick nästan pynta min i fred 😉
Dessutom har barnen hunnit byta lite julklappar med bästa kompisarna. 

Men vad har vi INTE gjort? Vi har INTE bakat pepparkakor eller lussekatter, vi har inte gjort nån julmat och vi har inte vare sig fotat eller skickat några julkort… Jaja, det lär väl komma fler jular!
Nu ska jag göra en sista sak innan det är dags att bara njuta av julen – Janssons! Den enda julmaten jag gör i år…. 
GOD JUL!

Julstök?

Det är lugnt här på bloggfronten just nu, som ni kanske märker. Det har inte hänt så mycket spännande, jag tränar så mycket och hårt som jag bara kan, och sen gäller det att försöka hinna med allt annat däremellan. Däremot har jag nog aldrig någonsin varit så oförberedd på julen som jag är i år, för första gången någonsin så har jag inte hunnit ta julkort på barnen och skicka, faktiskt har jag inte ens lyckats köpa vanliga kort och lägga på lådan!

Pepparkakor och lussekatter har också uteblivit, i år blev det ett halvfabrikat till pepparkakshus från ikea – helt perfekt ärligt talat, för ungarna vill ju ändå bara dekorera det och nu passade ju bitarna ihop 😉 Julgranar fick vi ju inte klart förrän nu i helgen, tror det är rekordsent för att vara mig. Julklapparna har vi däremot klara, även om vi inte köpte det sista till barnen förrän i går, men det var å andra sidan bestämt sedan länge.

I år fick ju barnen en egen gran, så den här granen är
”min”. Insåg dock att jag inte riktigt hade pynt så det
räckte till två hela granar….
Jag tror att jag valt bort en del saker pga jag inte äter så mycket onyttigt längre, tex lussekatter och pepparkakor. Och om nu inte JAG äter det (eller VILL äta det borde jag säga) så känns det ju meningslös att liksom baka det… Barnen och jag bakar knäckebröd till höger och vänster istället, det är ju minst lika roligt!

På söndag ska vi träffa grannarna för att käka julbrunch, dvs julskinka och tomtegröt. På julafton firar vi som vanligt hemma hos oss med mina föräldrar och min bror – det blir ett ganska enkelt julbord, så det enda jag ska göra är Janssons och sen fixa en ostbricka till kvällen!

Jag tänkte faktiskt försöka hinna med en liten udda grej på julaftons morgon (vid 9-tiden), nämligen jul-sparring. Eftersom barnen ska få ett TV-spel på morgonen så lär de väl försvinna in i det en stund, så då åker jag och sparras en timme innan det är dags att åka hem och äta alldeles för mycket mat och godsaker….

Ifall jag inte skriver mer innan:

GOD JUL!!!!

Tänk på barnen i Afrika?

Vi verkar ha någon oskriven regel att bara ett barn i taget INTE krånglar med maten. Det har ju varit Oliver, hur länge som helst, men som jag nämnt innan så började han äta mer mat i somras. Jag är fortfarande väldigt fascinerad och glad över att han faktiskt äter, både mycket och snabbt! Idag var båda barnen med mig på IKEA och de åt köttbullar – Lukas en barnportion (han åt bara köttbullarna. 5 st. Det var allt.) och Oliver en ”liten” portion med köttbullar, dvs den jag själv brukar välja om jag inte är vrålhungrig.

Pojken åt upp maten innan jag ens hann börja med min, och dessutom försvann en fralla och en glass ner ungefär lika fort. Helt otroligt! När vi kom hem 1½ timme senare så ville han ha youghurt och flingor till kvällsmat, dessutom… Wow.

Inte så intressant för någon annan, det förstår jag med, men JAG är jätteglad för det i alla fall!

Min matglada tomtenisse som lussade så fint för oss i skolan idag!
Så här glad är man när man fått byta lokaler på dagis och
hittat nya utklädningskläder =)
Helt apropå inget så såg jag att google själv skapat en snöande gif-animation
av en vinterbild jag fotat. Fascinerande!

2:a advent

December är ju en tämligen fullbokad månad, det är julbord, glöggfester, Luciafirande och julfester, för att bara nämna de ”stora” sakerna. Däribland ska man ju hinna julpynta, koka godis och göra en massa andra ””extra”-saker förutom de dagliga rutinerna.

Den senaste tiden har alltså varit tämligen fullspäckad med aktiviteter, och nu när jag har hunnit ladda över bilderna från kameran så kommer ett litet axplock:

Först och främst, så var var ju Oliver och bästisen Alicia på sitt första disco i
fredags! De var makalöst söta, och dessutom hade jag fått det stora nöjet att
göra i ordning Alicias hår – det händer inte ofta med 3 pojkar i familjen och
när man själv har kort hår…
Förutom att de var oerhört söta bara som de var, så vann de dessutom pris för bästa tryckare!!! Haha, han brås på sin far, tjejtjusaren, tror jag… 😉 Eftersom vi var i Örserum fick han dessutom sova över hos bästisen sen, och på lördagen blev det både tennisträning och bowling, han hade nog inte kunnat önska sig en bättre helg!!
Vi vuxna, och så Lukas, var ju bjudna till Smålands gästgiveri ute i Örserum, på både julbord och övernattning. Julbordet
var riktigt, riktigt gott, inte så stort men väldigt välgjort – så som jag personligen vill ha det. 
Lukas skötte sig bra hela kvällen, även om han är otroligt mammig just nu, så det fanns tid att sitta och prata i lugn och ro
trots att vi inte var barnfria. Skönt!

 På morgonen när vi vaknade såg det ut så här:

Bra timing med lite snö som skapade julstämning!

 Eftersom Oliver var i goda händer fick vi ju en lång, skön morgon med hotelfrukost och allt, riktigt, riktigt lyxigt!

Lördagen spenderades i ett ”dagen-efter-lunk” och avslutades på topp med en råbiff till förrätt och en bit ryggbiff till middag, såklart med ett glas gott vin…

Idag har vi varit ute i snön och skottat och åkt pulka – kameran fick stanna hemma i snö-yran däremot. En höstgryta, och mer rödvin, får avsluta en rätt skön helg. Det känns som vi har ätit och druckit gott hela helgen, inte dumt alls faktiskt….

Grattis Oliver!

Idag är det hela 7 år sedan Oliver föddes! Han är världens goaste, snällaste pojk, som inte kan sitta still ens när han spelar TV-spel. Han har massor med kompisar, förutom bästisen Alicia, och spenderar helst all sin vakna tid med någon av dem. Han kan klockan nästan perfekt, bara ”fem-i-halv” och ”fem-över-halv” som saknas, och han kan läsa långa ord och skriva dem.

Han tränar tennis och innebandy, och älskar killerball och ambulansdatten på gympan i skolan. Han har hyfsat med tålamod med sin lillebror, ibland i alla fall, och emellanåt leker de faktiskt riktigt bra. Han har tappat sina två nedre framtänder, och det är lite svårt att säga ”S” just nu, men de nya tänderna är på G. Dessutom är de två översta framtänderna jättelösa.

Han är oerhört omtänksam och väldigt artig, tackar för sig och dukar av efter maten. Äntligen äter han oxå – som en häst faktiskt! Från att ha petat i maten till att äta lika stora portioner som jag tar, och fort går det med numer! Han pratar oerhört gärna, och mycket, helst oavbrutet faktiskt 😉

Grattis på 7-årsdagen, älskade Oliver!