Nej, det blev inte riktigt som vi tänkte, lilla kusinen Elsa var sjuk och så fick vi fira jul själva i år igen, men det är ju sånt man inte kan styra över. Det blev bra ändå, jag skriver mer om det i morgon – men just nu vill jag bara önska er en riktigt God Jul och att ingen brände ut sig på kuppen!
Fast ni vet ju att det alltid finns en annan sida av oss med….
I 14 år har vi stått ute vid den här tiden och tittat på Luciafiranden på dagis, men nu blir det inga fler innan vi ev. har fått barnbarn. Eller ja, det måste ju ha varit några år där när Lukas hade börjat skolan men innan Filip började dagis som vi inte var på firanden, men ändå. Det är så makalöst gulligt att se alla stoppade små korvar av Lucia-linnen och tomtekläder med overall under. Några barn gråter garanterat och vill inte vara med (been there, done that), några sjunger MYCKET engagerat och så några som står och leker med nåt annat mitt i lussetåget. Som det ska vara, liksom. Även om det var hela -9 grader nu så tar jag hellre det än de otaliga gånger jag stått i nån enstaka plusgrad och med snöblandat regn, det är mycket värre kyla…
Med detta lilla vill jag egentligen bara önska er en jättefin Lucia, själv ska jag sätta mig några timmar till med projektansökan omgång 2 – jag ligger efter sedan jag var sjuk och nu är det jättemycket som ska in på väldigt kort tid. Stressigt just nu, men det är tillfälligt och kortvarigt så det är lugnt.
Så blev det tredje advent, och jag är fortfarande sjuk. Himla segt, även om jag känner mig piggare än förra helgen så hänger både hosta, snuva och halsont kvar och jag får flås som om jag sprungit en kilometer om jag går till brevlådan. Vaknade dessutom med en dunkande huvudvärk idag, som nog består av lika delar covid (antar det är det jag har), brist på träning och den goda Grauburgundern vi drack till maten i går. Äldsta sonen anslöt sig till sjuk-skaran i går med, så nu är vi tre av fem som är sjuka.
Vi orkade i alla fall dekorera pepparkakshus – jag har lärt mig att en lagom nivå för oss är att köpa färdiga delar, sen bara sätta ihop och dekorera. Köper numer alltid ett var till barnen och så ett eget till mig, det är ju superkul att spritsa och det blir lugnast om alla får varsitt. Det här är nog den julaktiviteten som ALLA barnen tycker är roligast och är mest engagerade i, i övrigt så är engagemanget från övriga tämligen lågt när det kommer till julsaker. Men men, jag njuter i alla fall av den här stunden, fina hus blev det också!
I övrigt så har min sjukperiod resulterar i att rutin som i normala fall inträffar på jullovet har smygstartat redan nu. Det innebär att jag går upp tidigt, antingen pga minsta som vaknat eller pga inte kan somna om med hosta/snuva/huvudvärk. Jag får dricka kaffe i lugn och ro i köket med en bok, och sen till det riktigt lyxiga – en stund fram till det är rimlig tid att göra nåt annat (typ 09 eller så) så kan jag sätta mig och spela tv-spel. Dagtid har jag inte ro, och kvällarna är de flesta spel redan upptagna, så det känns så mysigt att hinna sitta en stund på morgonen, medan det ännu är mörkt ute. Efter det är det lagom tid att gå ner och byta hönornas is mot ljummet vatten och att förbereda ”gröt” till grisarna. Det går åt en del mat extra till alla nu för att hålla värmen, och nu är malen så frusen att inte grisarna kan böka heller. Ifall nån undrar så kan jag tala om att det inte är ekonomiskt lönsamt med typ några djur, ens om man får ägg eller potentiellt kött av dem…. Men det är ju inte den stora anledningen till att ha djur heller.
Det har inte funnits vare sig tid eller ork att skriva här på några dagar nu, men jag måste ju ändå gå tillbaka lite och säga att vi firade vår fina O på hans 16-årsdag i lördags, såklart! Han firades med semlor, nytt liggunderlägg till scouterna, middag på Rosegarden och såklart viktigast av allt – anmälan till handledarkursen för att få börja övningsköra!
Det är ju likadant för alla föräldrar och alltid varit, men fattar inte att han är så stor att han ska köra bil… Men det kommer nog gå kanon, han är lugn och trygg i sig själv (i alla sammanhang faktiskt) så jag är inte orolig även om det kommer kännas ovant.
Så himla roligt det är nu förresten, att kunna ha en helt annan nivå på samtal när ens barn blir så här stora? Det kommer kloka insikter och emellanåt känns det faktiskt som liiiiiite vett från oss föräldrar också ramlat in. Är så stolt över honom!
Kryper ner i min säng i ett sovrum som stinker lök – Filip sover i Tobbe säng pga att han är så hostig, och löklukten kommer från den skål med lök och kokande vatten som står bredvid sängen i fördjupning om mindre hosta i natt. Har aldrig tidigare varit med om att han fått krupp mer än en gång/natt per sjukdomstillfälle, men nu är det tre nätter i rad han fått det. Inte super-illa, men ändå, han blir ju ledsen och rädd och ingen av oss får sova.
Älskar att städa och diska gör han med, förutom på sitt eget rum…
Jag har fått lite av hans förkylning med tror jag, mest snuva och dunkande huvudvärk, inget värre.
Han är så himla rolig, den här lille mannen. Pratar så mycket och är så uppmärksam på saker som inga barn brukar se. ”Titta mamma, vilken ljuvlig solnedgång”, kan det låta. Så mycket humor med, listig och underfundig är han! Och ibland bara rasande motvalls, såklart.
Må vi båda få en god natts sömn, med lök och allt!
I natt fick Filip återigen krupp och efter en attack tidigt på morgonen så blev det så att vi båda vaknade runt 05 ungefär. Han har ingen feber idag och känns lite piggare, men har en ful hosta och är riktigt hes. EN av oss är i alla fall väldigt trött efter natten och morgonen…
Men vi har haft en rätt härlig dag, vi gick runt ute och skrotade lite, plockade lite i stallet och sen gick vi upp på kullen och plockade gran- och enris precis innan regnet kom. Som vanligt när man går runt här ute så har jag två trogna följeslagare, vet inte om ni ser den andra här nedan?
Det var så fint ljus precis innan det började regna!
Hade sån himla lust att pyssla, så jag gjorde årets vinterkrans. Halmringen var inköpt sedan tidigare för typ inga pengar alls, och riset är ju ”mitt eget” så det blev ett exemplariskt billigt pyssel. Är inte så värst petig heller så det gick nog på 5 minuter att binda ihop kransen – med tjocka handskar för enris är stickigt!
Voilá, långt ifrån perfekt men duger gott för mig!Så länge det inte är röda band i eller så, så tycker jag att man kan ha en grön krans hela hösten/vintern
Hade verkligen ett sånt himla sug efter att göra mer kreativa saker med händerna (SOM jag saknat det!!!) så jag spenderade en lång stund med att leta efter mina gamla målargrejor – utan resultat dock. Däremot hittade jag min låda med stickgrejor sedan jag stickade Lovvikavantar, så jag började lite planlöst sticka typ en halsduk. Insåg dock att den nog blir för bred (och tjock, hade bara lovvikagarn), men det var kul att sticka en stund ändå liksom.
Nu ikväll var det så fint ute när jag skulle hämta Lukas från pingistävlingen, nästan fullmåne och här ute blir den SÅ vacker! Blir ju tyvärr inte alls så fin på bild, men kunde inte låta bli ändå.
Nu ska hon gå och lägga sig snart som var uppe vid 05, hoppas på en lugnare natt i natt…
I går fick vi hämta Filip från dagis – magont var det han klagade på men han sov på soffan när vi kom så det kändes som nåt mer, och mycket riktigt vaknade han med halsont, hosta och feber idag. Jag skulle till Tranås på företagsbesök med en kollega så maken tog dagens VAB och jag tar morgondagens. Känner mig lite så varm ”bakom näsan” så vi får väl se om jag också har något på gång…
Just nu står i alla fall en blomkålssoppa med jordärtskocka från vårt eget land (det senare, inte det första) och i ugnen står ett grytbröd på lite experiment. Sedan vi flyttade hit har vi blivit mycket bättre på att veckoplanera mat och handlar numer bara en gång varje vecka – inte egentligen för att det är långt att åka (ca 25 minuter) utan mest för att vi vill inte åka härifrån i onödan, det är ju HÄR vi vill vara. I vilket fall som sagt så veckoplanerar vi numer mat, det är sånt som helst alla (eller minst 4 av 5 åtminstone) och helst sånt som funkar i matlåda också dagen efter. Det finns ju hur mycket proffsiga såna veckoplaneringar som helst, men jag tänkte ändå faktiskt fråga – är det bra/intressant att jag lägger upp vår? Den är hyfsat balanserad med kött/vegetariskt och oftast sånt som inte är så dyrt. Ni får väldigt gärna skriva en kommentar så vet jag, ingen idé att lägga upp om ingen tycker det är bra.
Det har varit en sån lång och tämligen spretig dag i dag. Jag har varit själv med barnen eftersom maken var och hälsade på sin bror och pappa sedan i går – det är ändå markant mycket mindre jobbigt nu när barnen är större, men det är ju ändå såklart enklare att vara två. Tidig morgon blev det i alla fall, eftersom Filip hade fått en godishamburgare av mormor i går som skulle ätas som lördagsgodis – och då måste ju lördagen påbörjas så tidigt som möjligt. Han höll den stadigt i handen från att han vaknade runt 06 men jag lyckades få honom att vänta med den tills vi hade ätit frukost åtminstone (bra gjort att lyckas låta bli att smygäta måste jag säga). Till nästa helg så får vi nog göra om godisbutiken så godiset äts på fredag kväll istället, så kanske vi får sova lite längre…
Alltså kolla lyckan… När jag frågade om ”salladen” var god sa han att det hade en mycket god lever-smak?!?! Haha, knäppa unge!
Efter frukost bestående av ett storkok risgrynsgröt och lite morgonslapp så blev det en ganska lång dag ute, ändå rätt ok väder ju. Vi började med att släppa ut hönorna och att ge grisarna sin frukost/lunch, de är så runda och trinda om magarna så det går inget nöd på dem i alla fall!
Den här vinkeln kanske visar lite bättre hur små de är med, fast de är nog nästan dubbelt så stora som när vi köpte dem!
Vi räfsade lite löv och skrotade runt tills vi blev hungriga, då gick vi upp på kullen och grillade lite korv. Ändå fortfarande fascinerad över hur mycket godare en korv är när man äter den ute?!?
Efter lunch fick Filip sitt första kompis-besök, en bästis från dagis som han verkligen tycker så himla mycket om. De var jättegulliga och lekte kanonbra i flera timmar – och jag hann fixa om gröten till ris a la Malta (det är hela familjens favorit). Därpå spenderade jag ungefär TVÅ TIMMAR med att få tillbaka hönsen in i växthuset…. Haha, satans hönor till att vara svåra att samla på ett och samma stället (och rätt ställe)!
Kolla bara ♥️
Sen blev det en kort sväng in till Skogskyrkogården där min mormor och morfar ligger, för att tända ljus för dem, min vän Ida och min lilla, lilla brorsdotter Isabelle – de finns inte på just den kyrkogården men ändå.
Nu har maken kommit hem igen, men nu blir det då rakt inget mer gjort idag kan jag säga. Ovanlig händelserik dag ändå, får jag allt säga! Och oväntat trevlig ändå på det stora hela. Jag hoppas att ni också fått en bra lördag, och att morgondagen blir bra den med!
När jag kom hem från jobb och träning i går så visade det sig att maken fått hämta hem Filip från dagis, med feber och ont i hals och huvud. Det blev ganska snabbt värre och det blev en rätt skruttig natt för oss – lite kruppvarning men det släppte som tur var. Alltså det är ingen fara med honom, men han har en hel del feber så det är (förståeligt) tämligen gnälligt.
Det behövdes lite middagsvila för oss alla, men främst för den här lille som sover än.
Lite synd att det kom just nu med, för en gångs skull så skulle vi vuxna ut och äta och hade beställt höstmiddag på Smålandsgården, det var tänkt att tonåringen skulle passa Filip. Det kommer ju inte funka nu såklart, så det får väl bli en annan gång. Hoppas att helgens övriga planer inte blir påverkade men de involverar bara en av oss vuxna i taget så det funkar nog. Han blir ganska lätt sjuk den här lille, oftast bara förkylning men det ska ju vabbas då med såklart.
Har lite småsaker som skulle behöva göras ute med, sätta vitlök och lite annat, men det kommer nog bli lite styrt av ork och humör på Filip – inte så att han behöver vara med och göra saker ju, men är han riktigt dassig så blir ju en av oss låst vid honom med. Jaja, inget som inte går att skjuta på om det är så. Nu börjar det gnällas lite här, och jag får nog överge det här tämligen meningslösa inlägget. Ha en bra helg!
Jag har ett tag velat göra om lite i Filips rum, dels för att han inte ”ville ha de rosa husen” som var sedan inflytten men framförallt för jag kände att jag ville ha lite bättre möbler till förvaring. Snällt nog så har vi fått en sängram med lådor donerat av en kollega, och en hylla som vi hämtade i Gränna under ”skänkes”, så möblerna har vi samlat på oss en liten stund. Men nu så, nu fick Filip följa med och välja en egen tapet (lade in ett veto på en gräslig, guldig tapet han väldigt gärna ville ha, men hans andraval var en kanonfin tapet från Midbec (närbild på den finns längre ner).
Så, vi är ju sällan långsamma när vi vill göra något, nu har vi gjort om hela hans rum förutom golvet. Det blev väggfasta hyllor – det enda som saknas där är lite bra trälådor att ha leksaker i – en egen bokhylla och så sängen med lådor. Han och jag är SÅ himla nöjda! Maken är lite tveksam till tapeten, hahaha… Nu känns rummet mer funktionellt – och när han tröttnar på sitt lilla kök kan man ställa dit ett skrivbord i stället. Bra med egen bokhylla med för han ÄLSKAR verkligen böcker!
Så här ser rummet ut nu efter en makeover. Och så här såg det ut innan – nu finns det bättre lekyta och bättre förvaring! (Och så den fantastiska tapeten då)Kolla bara så fin!Det syns inte så väl på bilderna över hela rummet hur fin den faktiskt är, men i verkligheten blev den kanon!Väggfasta hyllor för att nyttja hela höjden i rummet (och kunna lägga undan leksakslådor så inte ALLT är framme samtidigt). Målade den lilla bokhyllan i samma beige som väggen. Kanon med lådor under sängen!Ett litet ”nät” med krokar och klämmor på är uppsatt på väggen för att han ska kunna sätta upp sina senaste teckningar där utan att behöva tejpa eller så.
Supernöjd med hur det blev, särskilt som det är detta rum som syns mest från köket så är det trevligt med något som passar in och som gör mig glad!