Nu har jag jobbat 100% i två veckor. Eller ja, det har ju varit lite VAB och så så det är nog ändå inte mer än 80% på jobbet, men jag är absolut tröttare nu – även om jag tror att det kommer ge med sig. Värst är sena eftermiddagen när hjärnan känns som gröt, fast det kunde den ju i ärlighetens namn även göra innan utmattningen, hahaha!
Den ökade tröttheten skapar en liten konflikt i mig känner jag. Jag skrev förra veckan om att jag ÄNTLIGEN känner mig så pass återställd att jag för första gången på säkert 10 år har börjat få ett sug efter att göra något kreativt – bara för den kreativa känslan i sig själv och inte nödvändigtvis för att något kreativt ”ska göras”. Men där blir det ju lite dumt då, när jag samtidigt dels är för trött efter jobbet för att orka starta något och dels så finns det så lite ”dag” kvar när man kommer hem runt halv fem. En halvlösning har varit att sätta mig och läsa i en bok i stället för att skrolla på mobilen, och det är banne mig lite av en övningssak för om jag förr kunde läsa och vara helt omedveten om min omgivning vad som än hände så är jag nu väldigt mycket mer lättdistraherad, vilket gör att läsningen blir mer upphackad såklart.
Att fixa med växter och att fota är ju oxå kreativt, men blir ju liksom bäst med dagsljus och helst höstsol…
Kanske är det även så att projekten på gården tillfälligt nu är ganska få – höstens intågande har inledningsvis inneburit en hel del förberedelser för vintern, men när det mest akuta är gjort så finns det inte SÅ mycket mer att göra ute förrän till våren. Eller ja, det finns en del lite större projekt som ska göras i vinter någon gång, men de kräver ett par heldagar gissar jag så det måste bli när vi har en hel helg ledig och lite vettigt väder. (Det största projektet som ska göras i höst/vinter är att stängsla in den lilla kullen bakom huset som ska bli fårbetesmark, behöver ju inte vara klart förrän i vår men vore skönt och roligt att jobba med även under hösten)
Vet inte vad dessa söta blommor heter men de har precis nu börjat blomma?! (fotobomb av… spindel? Flygfä?)
Kanske blir detta förresten julen då det känns lite roligt med jul igen, efter många jular utan nån vidare glädje över julen? Jag kanske får ta ut min kreativitet på att göra julpyssel och julbaka?!? Fast det är ju det där med att det inte är så kul om ingen annan uppskattar det heller, faktiskt. Nåja, vi får väl se, det är ju en lång höst och en lång vinter som kommer…. (*suck*)
Svårt att inte älska höstfärgerna i all sin prakt ändå!
Denna årstid som kommer med ett sånt motstånd men som sedan liksom exploderar av alla vackra färger och blir helt oemotståndlig! För någon vecka sedan var det en sån där fantastisk morgon med soluppgång och dimslöjor över markerna, och jag smög ut med kameran för lite färgprakt.
Börjar man med detaljerna så måste vi pausa vid bladverken på blåbärsbuskarna jag planterade i våras. Nästan så det gör ont i ögonen!
Aroniabuskarna är inte långt efter, det finns metervis med dem här sedan innan!
Som en låååång, vacker och färgglad ram till gården!
Uppe på kullen har vi nu gjort i ordning grillplatsen. Det ser nästan ut som det brinner i lönnar och björkar när solen letar sig upp.
Vid stallet så mallar sig humlen och försöker göra sig märkvärdig.
Tomaterna har vissnat ner och behöver rensas bort. Snart ska jag ta tag i det. Snart. Nästan allt i trädgården är skördat och avslutat för säsongen, men höst hallonen är galet stora (tjockare än min tumme) och kommer först nu egentligen. Inte lika smakrika som sommarhallon, men oj så vackra. Vi har dessutom ett par buskar med gula hösthallon, smakar som röda men med en helt annat utseende!Hönsen är lite missnöjda över att mestadels få hålla sig i hönsgården, men eftersom två blivit offer för duvhöken (iofs INNE i hönsgården pga tidigare glipor i taket) så vill vi gärna ha dem trygga – om vi inte själva är ute, då får de gå ut och frossa i grönt! Tuppen Ture i bakgrunden sköter sig så fint med hönorna. Det är så kluvna känslor inför hösten, färgsprakande, krispigt men samtidigt lite vemodigt och vilsamt.
Just nu ändrar sig gården från dag till dag, så de här bilderna är redan ”inaktuella” på bara ett par dagar – löven har gulnat ytterligare och mer grönska har vissnat ner. Men oavsett så är det här min allra bästa plats på jorden ❤
Grannens häst går i hagen och betar, hönorna går runt på hela gården och pickar och nu så har vi även de fyra ljuvligt söta små gyltorna (hon-griskultingar) på plats. Gården känns bara mer och mer levande och det är en obetalbart tillfredsställande känsla. Gick runt i kväll och skulle plocka in lite redskap när det plötsligt drog in sådana stråk av höstdimma att jag var tvungen att springa in och hämta kameran, önskar att jag verkligen kunde fånga det, men jag gör så gott jag kan med de minuter jag får över och den utrustning jag har…
Grannens fina Estrella kom och var nyfiken på vad jag sysslade med
Tittut!
Växthuset gör sig ypperligt på bild tycker jag!…och likaså stallet, men det visste ni ju redan.
Jag skulle kunna spendera precis hur mycket tid som helst här på gården utan att tröttna eller få slut på saker att göra. Det kanske en del kan tänka är stressande, men för mig blir det nästan tvärtom för det är ju HÄR jag tankar energi. Jag önskar vi båda bara kunde hänge oss här ute, men såklart måste vi ju jobba också. Idag jobbade jag i alla fall hemifrån, och direkt efter gick jag ut för att småfixa med det jag nu råkade få lust med, vilket visade sig vara ogräsrensning, gräsklippning och att kratta ihop fallfrukt. Däremellan gick jag bland hallonbuskarna och åt det av det som fanns kvar och åt lite fantastiskt goda körsbärstomater, solvarma och mörkröda.
Plasten på växthuset får vänta till helgen när vi kan jobba mer sammanhängande en heldag. Samtidig som man går här och fixat så funderar man lite över vilken blomma man skulle vilja plantera i rabatten, att jag kanske skulle klippa ner potatisblasten nu när den vissnat och lite annat smått. Så skönt att låta huvudet fladdra runt helt fritt.
Nu ikväll blev det ju en makalös solnedgång, så här kommer ett GÄNG bilder från gården så här i mitten av augusti!
Känner mig redan kanonnöjd över hur bra det kommer bli med växthuset där!Framför, där bänken står, kommer det kanske nästa år bli ett litet trädäck är det tänkt. I köksträdgården återstår mycket grovjobb, men den är ändå så himla lummig och fin, vildvuxen som den är. Fina bollar!Och mycket söta mini-rosor…Stallet står och är mest bara vackert!Tomaterna växer bra med 👍🏻Ena gaveln på hönshuset är äntligen nymålad av tonåringenSa jag att jag var nöjd med växthuset?!?Min söta kantnepeta är så fin igen nu efter jag klippte ner den!
Det var allt för idag, från den vackraste gården i världen ♥️
Efter pandemi och allt så fick jag en sån lust att ta en spontan minisemester i norra Tyskland, äta wienerschnitzel, dricka weissbier och gå i nöjespark. Vi kollade lite snabbt och lyckades få tag i boende i nästan en hel vecka – det är inte okomplicerat när man är 5 personer i familjen. Jag bokade så att vi skulle lämna Nala på ”vägen”, mest för att det hade känts ännu värre att åka och lämna henne och sen åka direkt hem till ett tomt hus. Lämningen gick bra och hon verkar ha det bra på uppdateringarna jag får, men självklart var det skitjobbigt och vi var alla väldigt ledsna. Likadant nu när vi kom hem, eller ännu värre tycker jag, för det är så tomt här utan hennes lilla nos tätt intill. Svårt nu med att känna att man inte får ihop det, för just på semestern går det ju såklart skitbra, det är ju sen det blir problem.
I alla fall, vi åkte till norra Tyskland och där var vi först en sväng vid havet vid Sehlendorfer strand, hyfsat lagom med folk och inte kanonvarmt.
Måste verkligen säga att det var en fantastiskt vacker strand att vara på!
Otroligt skönt att lägga sig raklång efter en dag i bilen. Vi tog en kort stund på stranden här innan vi åkte till första hotellet, sen återvände vi för en heldag dagen därpå.
Barnen tyckte det var kanon med såklart.
Filip knatar rakt i, han är LIVRÄDD för att duscha men att gå rakt ut i havet är inga problem….
Den där första, efterlängtade veteölen smakade verkligen fantastiskt!
Lyxigt med så stora barn att den största kan passa den minste – vi fick gå en kort kvällspromenad tillsammans på egen hand medan de lekte på rummet.
Därpå blev det en SUPERVARM dag på Heide-Park – de sprutade vattendimma på en del ställen för att svalka folk och det behövdes verkligen. 38 grader i skuggan och snålt med den senare med. Tror vi drack typ 4 liter vätska var den dagen?
Svettigt värre! Vi turades om att åka med de stora barnen och Filip.
…som absolut inte var på toppenhumör i värmen, trots vad det ser ut här.
Man har inte roligare än man gör sig, som vanligt.
Den här bilden är tagen efter det absolut roligaste vi gjorde på hela semestern : i HeidePark finns en slags piratbåtar som man kan spruta vatten från när man åker och där folk på ”land” kan spruta vatten tillbaka. Fruktansvärt roligt, men det gäller att det är VARMT för man blir liksom inte bara lite blöt utan verkligen DYBLÖT. Vi var som tur var redo och hade badkläder på oss, jag fick ta av min klänning och VRIDA ur den innan vi gick vidare. Men jäklar vad vi skrattade!!!
Prick alla var precis genomblöta! Också roligt eftersom man ju sprutar på alla man kommer åt, oavsett om de är fullkomliga främlingar eller inte.
Därpå följde av en dag på stranden igen fast vid Timmendorfer Strand – tillsammans med typ hela norra Tyskland som försökte komma undan den extrema hettan.
Stranden var TOTALT packad så långt ögat kunde nå, man satt i princip på varandra. Men vad gör man annars när det är så varmt?! Till och med jag badade ett antal gånger.
Skönt med halvtom autobahn när man körde till sitt gasthaus på kvällen sen med.
Så otroligt vackra solnedgångar, här dåligt fångat från bilen men ändå…
Sen gjorde ju vädret en helomvändning och så blev alla rätt trötta och tjuriga, vi försökte fördriva lite tid och även vila men det gick sådär. Jag ville inte avsluta med att alla var trötta och tjuriga, så vi bestämde oss för att ta Hansa-Park som en överraskning på hemvägen – såklart uppskattat! Då var det som kontrast ca 18 grader mot Heide-Park i 38 grader, man kan väl säga att båda delarna hade sina för- och nackdelar.
Det är lite tradition att fota i den här kanoten, tror vi har foton på alla 3 barnen i samma grej, i ungefär samma åldrar.
Jag och de stora grabbarna avslutade med flaggan i topp och åkte flykten från Novgorod. Jag åker mycket, men inte de värsta grejorna och inte sånt som snurrar….
Sen gjorde vi dock misstaget att tänka att eftersom vi ändå åkt en bit ”hemåt” för att gå i HansaPark så kunde vi klippa resterande bit hem med direkt efter. Det blev riktigt jävla jobbigt efter en heldag i nöjespark, vi var trötta allihop. Note to self : gör inte om det utan sov först.
Men vet ni vad, det mest oväntade med semestern var att vi vuxna åtminstone kände oss rätt färdiga med att resa på ett litet tag? I alla fall på sommaren, det var så skönt att komma hem igen! Samtidigt är jag jätteglad att vi reste iväg ändå, för annars hade jag nog bara gått och längtat och inte känt mig nöjd. Det var som det behövdes för att få det ”ur systemet” och känna sig tillfreds här hemma – det låter kanske alldeles knepigt med kanske någon förstår. Tänkte utveckla min tanke, men det får bli en annan dag.
Först av allt och inte unikt – men WOW vilket väder det var?!? Svettades från varenda por men det var ändå en fantastiskt härlig känsla med riktig sommarvärme! Vi hade ju besök av min bror, hans fru och deras dotter på snart två år, sen körde vi ett tämligen klassisk midsommarfirande för första gången i mitt vuxna liv typ – supertrevligt och här kommer en riktig bildbomb från dagen:
För det första kan vi väl konstatera att trädgården visade sig från sin allra bästa sida och hade gjort sig fin i midsommarskrud…
Jag hade minsann ansträngt mig med och dukat lite fint.
Trädgården stod till tjänst med den vackraste av buketter!
Våra gäster var så sommarfina de med…
…och vi hade minsann också ansträngt oss lite grann åtminstone. (Notera längden här på äldsta, det är inte många veckor till jag är längre än honom!)
Vi inledde med champagne och jordgubbar, såklart till klassisk midsommarlunch på sill och potatis.
Inte dumt med lite firande, orkade aldrig göra nån krans sen men kände mig nöjd ändå!
Det lektes lekar i den dallrande värmen – gjorde inget om man blev lite blöt.
Vi höll oss i skuggan så gott det gick, både fyrbenta och tvåbenta. Efter lunchen serverades såklart jordgubbstårta (dock med köpta jordgubbar – våra är inte klara än)Vi bjöd på en svalkande jordgubbs- och rabarbermojito som gjordes om till longdrink pga varmt…Supergott och så härligt att bara kunna sitta ute och njuta!
Barnen roade sig med vatten i värmen (andra ombytet för dem båda)…
…finns inget bättre att roa barn med!
Små barn fick ta en tupplur mitt på dagen – det hade vi nog alla kunnat göra i värmen. Till kvällen blev det lite enklare grillat, som padrones, halloumi, fläskkarré och gott somun-bröd. Med en sallad från trädgården, väldigt gott!
Vissa skippade helt klädkoderna!
Sommarsöt!Kvällssolen mildrade hettan över torrt gräs……och bjöd på ett fantastiskt ljus!Ja hela köksträdgården visade sig faktiskt från sin vackraste sida!
Visst, ingen stång, inga kransar, men ändå en tämligen klassisk midsommar. Det kändes fantastiskt härligt att ha hela midsommaridyllen här precis där vi bor?! Får fortfarande såna overklighetskänslor när jag tittar ut här hemma! Hoppas ni hade en lika fin midsommar!
Det är väldigt svårt att gå in just nu, långt in på kvällarna går vi runt och pysslar med saker som behöver pysslas med på gården. Det är så otroligt vackert ute nu, jag vill liksom dra in allt i hela kroppen och bara spara allt det frodiga till en kall, grå vinterdag, men det går ju såklart inte. Så jag fotar och fotar, för jag kan verkligen inte låta bli! Och eftersom jag spammar Instagram med bilder på blommor och vår gård så kände jag att jag nog får variera mig lite, och lägga upp lite här istället 😘
Ingången till vår köksträdgård ♥️Full med ogräs och ljuvliga blommor om vartannat…I all grönska sticker inte ens de kornblå markiserna i ögonen som de gör annars…Kantnepeta, inte Färilslavendel har jag fått lära mig!Så mycket blommor jag inte vet namnet på, i alla rabatterSöta lammöron är lätt att känna igen åtminstoneUtsikten från vår framsida ♥️Små humlor i varenda blomma 🐝Så otroligt skönt att gräsklipparen nu är igång!Så fina färger i solnedgången!
Ok, klart för ikväll då, eller jag kommer nog fota med men får väl hålla mig lite 🙈
Nu har jag hunnit få brudparets tillåtelse att dela lite mer bilder – kom ihåg att jag bara var en hobbyfotograf lite vid sidan av, därför är de flesta bilderna inte riktade mot mig. Men ändå, man vill ju visa det fantastiska brudföljet, så här kommer de!
Först var det fotografering av bla ”first look” i Rosariet (nytt för tant här, men man fotar när de ser varandra i bröllopskläder för första gången?)
Hela vackra familjen samlad!
Sen några foton utanför och inne på Galleri Tegel.
Måste avsluta med den här bilden, för den speglar verkligen den fantastiska glädjen de kände över att äntligen få gifta sig med varandra!
Återigen tack, och känner du brudparet så är hela blogginlägget fritt fram att dela 😀
Det var en fantastisk dag i går! Från att jag vaknade till det att vi gick och lade oss klockan 02:45 (!!!!!) på vårt rum på Stora Hotellet så var det så himla roligt! Världens vackraste brudpar såklart!
I dag är jag såklart sjukt trött och dessvärre börjar jag känna mig förkyld med, får se om det bara är allergi eller om det är något som kommer krypande här nu. Ville bara dela med mig av ett par bilder, men jag börjar bara med de på mig och oss tills brudparet fått alla sina bilder själva. De hade ju en riktig fotograf, jag hobbyfotade bara lite vid sidan av och sånt som hände under dagen.
Vigseln ägde rum i Rogberga kyrka, och sedan var bröllopsfesten på…
…fantastiska Galleri Tegel!
En så vacker bukett, till en så vacker brud!
Tack snälla för all pepp, jag kände mig också fin till sist ❤
Så väldigt trevlig och rolig fest det blev!
En liten, liten tjuvkik bjuder jag på så länge ❤
Nu är klockan snart nio och jag ska absolut gå och lägga mig (har redan sovit i soffan ett par timmar idag). Tack för det fantastiska förtroendet att få vara din tärna och tack för att vi hade det stora nöjet att få dela er bröllopsdag!
Det blir inte lika ofta jag skriver här just nu – det är helt enkelt för mycket jag vill (och en del jag behöver behöver) göra, så hela eftermiddagarna och kvällarna går åt till ”gårdsarbete” Var ute på inspektionsrunda nyss, och gurkorna verkar inte ha överlevt den kalla natten dessvärre, även några bönor kämpar lite väl hårt. Tror det var t.o.m. nån minusgrad här när det var som kallast… Nu är ju både gurka och baljväxter ganska snabba att få upp, så det löser sig ändå med lite nya fröer. Förresten så är stalltaket klart med sina solpaneler nu, vi inväntar bara nån strömriktare (kan säga fel) för att koppla på dem så de producerar el åt oss – skönt! Det innebär med att marken söder om stallet nu är fri, så närmst på schemat står att bygga odlingslådor för tomaterna där.
Måste som vanligt nypa mig i armen när jag går runt här, och i går kväll plockade jag med kameran ut för att försöka förmedla lite av allt magiskt… Kolla här!
I rabatten blommar ljuvliga små, rodnande tulpaner tillsammans med de vita pärlhyacinten.
Äntligen har jag en magnolia – en hybridmagnolia om jag googlat rätt!
Överallt finns en massa vackra buskar som blommar, de flesta i vita oansenliga blommor – men i tusental.
Fantastiska, vita narcisser är inne på sista blommorna.
På de stora, gamla äppelträden är knopparna sådär precis färdiga att börja slå ut.
Den vackra jättedaggkåpan återfinns lite varstans…
…och överallt på kullarna finns de här otroligt näpna små blommorna!
Så otroligt många vackra små detaljer att upptäcka, i detta hav av lantlig idyll! Att få med hela vyerna och omgivningen är så frustrerande på kort, för det blir inte alls sådär vackert som det är i verkligheten – men detaljerna, när man kryper nära, de är lättare att förmedla vidare!