Full rulle i Kållerado!

Nu till slut har jag fått tid (och ork) att skriva om vår himla trevliga helg i Göteborg! Lördagen blev tämligen fotofri, vi gick på stan och shoppade (eller ja, tittade mest) och åt lunch. Barnen fick bestämma så då blev det sushi, på ett rullande-band-ställe, och tur att vi köpte buffé för jäklar vad sushi barnen åt! På kvällen var vi hembjudna till min bror och hans sambo, de bjöd på en kanongod viltskavsgryta och till efterrätt fick vi en banoffie-paj – fantastiskt gott och det kändes lyxigt att bara få sitta och kolla när de lagade maten 🙂

Söndagen började regnigt, men vi spenderade ju ändå morgonen på Novotels fantastiska frukostbuffé, en hotellfrulle som har både pannkakor, nutella och croissanter (förutom allt annat gott man kan förvänta sig att hitta på en hotellfrukost) är ju rena himmelriket, och vi rullade därifrån… Som tur var klarnade vädret upp, och merparten av tiden på Liseberg var det riktigt soligt! Inte särskilt mycket folk heller, skönt att slippa köa – de största attraktionerna hade 20-30 minuters kö men på de flesta ställen stod vi mindre än 10 minuter. Suveränt!

Vi spenderad lite tid i kaninlandet….
…men favoriten blev helt klart allt där man kunde bli blöt!

Gott sällskap hade vi med, det är alltid roligare att vara fler ju!

Finaste två!

Jodå, jag var med också, jag höll mig bara mest bakom kameran 🙂

På det stora hela en hel fantastisk helg, även om den kanske inte innebar så mycket vila 😉 Väldigt kul att träffa J&R!

Kräftor och kanotpaddling

I går var vi alla så trötta efter första veckan att vi bestämde oss för att ta en extra dag ledigt. Kändes galet lyxigt och lite ”förbjudet”, men var helt klart välbehövligt! Idag är barnen betydligt roligare att ha att göra med, så jag är glad att de fick en dag extra de med.

Dessutom blev jag i veckan så himla sugen på kräftor att vi var ute på Carléns fiskbutik utanför Habo för att köpa två kilo.. Det blev en lång, lyxig och lugn kväll hemma där liksom kräftan fick vara i centrum, åtminstone för mig som typ åt upp ett kilo själv 😉 Sjukt gott är det ju…

Orkar man inte koka hemma själv så har Carléns lätt de bästa kräftorna!

Har jag sagt att jag älskar kräftor?!?

Idag har vi varit i Kyrkekvarn (tack Ida, nästan inga mygg, bara maken fick ett bett) och paddlat kanot med barnen. Vi hade med ved och matsäck (räkquesadillas) och fika (croissantdeg och nutella) så hela dagsturen varade i ca 5 timmar. Dessvärre var det ganska kallt och blåsigt, så själva mat/fikastunden blev inte riktigt så skön som vi hade hoppats på. Barnen var superduktiga och paddlade jättemycket – vilken skillnad det är när de är så stora att de faktiskt hjälper till! En riktigt trevlig dag, nu har vi landat hemma i soffan och är heeeeelt slut…

Han är inte arg, bara fokuserad 🙂 Det var galet lågt med vatten så på sina ställen var det lite tricky att ta sig fram. 

10 minuters mete resulterade inte i mer än ett låtsas-napp, så då tröttnade barnen. Tur vi lärt oss, så vi numer inte lägger så mycket energi på det. 

Sötnos ❤

På vägen tillbaka var det i alla fall medvind, tur det! Himla mysigt ställe att paddla på för övrigt, även om de tar rätt bra betalt jämför med många andra ställen (400 kr för en dag)

Semester i Kroatien 2016 – del 5, lata dagar

Här kommer fortsättningen på min resedagbok från sommarens bilresa till Kroatien, för att komma till tidigare delar klicka på Semestersidan i huvudmenyn! (fotobomb i dagens inlägg kan jag varna för – har för övrigt sett att bilderna blir väldigt konstiga när man läser bloggen i mobilen så kolla gärna i en dator eller laptop)

Lördag vecka 1. Dagarna glider in i varandra här lite, i skrivande stund är det lördag och vi har badat i poolen, badat i havet och varit ute och ätit på restaurang. Ungefär som vilken annan dag som helst faktiskt, förutom att det faktiskt är Lukas födelsedag vilket vi firat med lite extra glass och en tårta som de vi hyr huset av kom med. Han blev ju ordentligt firad och fick alla sina paket hemma innan vi åkte, men han verkar lika nöjd för det nu.

Det har varit riktigt hett idag, i bilen i solen stod det 43 grader, fast i skuggan håller det sig runt ca 34-35. Mitt på dagen går det verkligen inte att vara ute när det är så här varmt, så då har vi pausat inne med en film eller så, inte helt fel det heller. Nu är det en vecka kvar, vilket både känns kort och långt på en och samma gång!

Det här fotot maken sköt från höften kan vara det finaste jag har på Oliver!!!!
Den här lilla mannen syntes knappt utan cyklop, men andra veckan började han i alla fall simma utan puffar – om han fick ha cyklopet samtidigt då… Det är ju liksom inget underhudsfett på pojken, så han fryser ju efter bara några minuter i vattnet dock. 
Tur maken inte är lika känslig för ”kallt” (27 grader) vatten i poolen, barnen älskar när han busar!

Vecka 2
Vad trött man blir av att inte göra något, jag hade nästan glömt. Så som det var innan jag började träna, dvs större delen av mitt vuxna liv, när man kom hem på kvällen och liksom inte orkade göra nåt annat än att landa på soffan framför TV:n. Inte skönt trött, som när man grejat en hel dag, utan liksom bara seg. Likadant är det nu, vi gör ju inget annat än att bada och sola, med undantag för en och annan utflykt, och jag finner mig lika trött och seg som förr – med den skillnaden att jag vet hur det KAN vara nu. Det är lite påfrestande med, det här stillaliggande livet, man gör ingen nytta och därmed har jag lite svårt att berätta min existens, så att säga. Jag börjar fundera lite över livet där hemma, det jag saknar är helt klart vårt hus och hönorna – och därmed möjligheten att kunna gå runt och greja lite smått bara för mig själv. Jobbet kan jag inte säga att jag saknar, snarare bävar jag inför höstens utmaningar, som kommer bli ännu jobbigare i år med en massa folk som blivit uppsagda men inte mindre arbetsuppgifter för det… Och det kommer vara människor jag saknar där med, som inte jobbar kvar längre. Som det är nu har jag inte alls lust att börja jobba, jag saknar bara att vara hemma i vårt hus, med lite möjligheter att få göra nytta och röra på sig mer än här.

Det jag kommer sakna mest med Kroatien är det fanastiska vädret – möjligheten att vara i solen på dagen och bada i havet, och kanske framförallt de otroliga, varma kvällarna, de som gör att man knappt känner att man är utomhus fast man bara har shorts och t-shirt på sig. Jag skulle verkligen älska att leva i det här klimatet, men i så fall med ett eget hus och trädgård (och helst ett gymkort 😉 som man kan ta hand om.

Så klart vatten! Och ja, jag har badat lika mycket i havet jag med, även om jag inte har fotobevis på det…

En liten miniby vi åkte till för att bada i den fantastiska lagunen. 


Någon form av rutin har utkristalliserat sig, vi åker ner till stranden vid 10, efter frukost, och sen badar och solar vi fram till max kl 13, därefter GÅR det inte vara i solen, och vi vill ju heller inte bränna vare sig oss eller barnen. Efter ett par dagars rejäl blåst där temperaturen höll sig på 26, 27 grader så har det blåst in lite kallare vatten i havet, MEN, när man väl kommit i så måste jag säga att det är grymt skönt, för man behöver all kylning man kan få, och temperaturen ligger ändå inte under 25 grader (om jag jämför med poolen). Efter sol och bad så äter vi nån form av lunch, oftast hemmavid då den i så fall består av ost (camembert eller liknande), salami rustico och en bit bröd. Enkelt men supergott. Därefter blir det lite allmän slappar-tid, med barnen framför en film oftast, och vi segar med en bok eller bara degar, medans solen står som högst på himlen och är allmänt outhärdlig. Framåt 18-19 snåret drar vi oss ner mot stan för att äta lite gott, det har blivit allt från pizza (troligtvis den bästa jag ätit ska tilläggas) till risotto, musslor eller fisk. Barnen är rätt trevliga oftast, och äter en massa olika saker, även om inte allt går hem. Men visst, det börjar märkas på dem oxå nu att de är lite uttråkade och ”tetiga”, vilket tar en del på vårt tålamod.

Förutom att de envisas med att servera pommes till allt så är maten god men enkel. 
En av alla små gränder i Senj. 

 

Hamnen i Senj.

Restaurangerna trängdes in i gränderna, där det var förvånansvärt svalt mellan stenhusen. Otroligt mysigt!

Nu är det tre dagar kvar tills vi åker härifrån, och jag vet inte riktigt hur vi ska hålla oss flytande utan att bli totalt uttråkade och börja ta ut det på varandra. Note to self – förra årets semesterboende på 10 dagar var helt perfekt, i alla fall när man bor så här lite långt bort från allt.

Den sista tiden njuter vi lite extra av kvällarna, som är heeeelt makalösa, alldeles perfekt varma (30 grader) och sinnessjukt vackra i solnedgången…

 

Man har inte roligare än man gör sig!

 

 

 

Om ni undrar så kan jag ju meddela att man blir lite sådär knäpp efter två veckors väldigt lugn semester 😉

 

Och med det säger vi hejdå till Senj!

Lukas 6 år!

Herregud, hur blev den här lilla buspojken stor nog att börja skolan?!? Lång som bara den har han blivit med, och ändrat utseende till att se mer ut som en ”stor pojk”. Humör har han dock så det räcker för hela familjen, vet inte var han fått det ifrån?!? Men han är också världens goaste och mest omtänksamma, för att inte tala om att han är gosig och kelig.

Grattis på födelsedagen Lukas!

Vi tror att det här blir sommaren du lär dig att simma. Du är fantastisk på att vara social och är omtyckt av alla kompisar, även om du gärna ställer till med lite bus ibland. Du är glad och nyfiken, lätt att ha med överallt och du är duktig på att njuta av stunden. Du pratar mycket och gärna, och älskar att få krypa upp i knäet och gosa. Du är stark och aktiv, du går nästan aldrig någonstans utan du springer. Du är en fena på att cykla, även om vi tycker att det går lite väl fort ibland, och du har önskat dig en ny kick som du kommer vara lika bra på att köra. Du är lite nervös för att börja skolan, men också stolt över att du är så stor. Än så länge är fortfarande Storebror den stora hjälten i ditt liv, och du vill göra allt som Oliver gör.

Vi älskar dig, vår fina lilla stora pojk!

Rabarbermojito

I helgen bakade jag en kladdig rabarberkaka och maken gjorde en supergod rabarber-mojito. Vi får så löjligt mycket rabarber, och det känns ju liksom synd att inte använda så mycket som möjligt. Nu gjorde maken en STOR laddning rabarber-sirap, självklart kan man göra mindre, men den bör stå sig ganska länge i kylen och sommaren har ju bara börjat, så….

Rabarbermojito

Rabarbersirap
1 kg rabarber, skuren i bitar
6 dl socker
2 dl vatten
Koka rabarber, socker och vatten i ca 10 minuter, tills rabarbern kokat sönder och blivit mosig. Sila av vätskan i en sil, häll den i en kastrull och låt den koka ner i ca 5-10 minuter. Skumma av under tiden. Nu har du en rabarbersirap som är supergod, kan tänka mig att ringla lite sån över pannkakor ifall andan faller på t. ex. 
Rabarbermojito, 2 pers
1 dl vit rom
0,5 dl rabarbersirap
1 lime, tvättad och skuren i klyftor
1 näve myntablad
rejält med is
sodavatten (aka bubbelvatten)
Lägg allt utom sodavattnet i en shaker, kläm ur limen lite saft på vägen ner. Skaka kraftigt med isen så att smakerna från myntan kommer fram. 
Häll upp i ett fint glas och toppa med sodavatten. Dekorera med lime och mynta, eller kanske en bit rabarber!

Festen

I fredags var ju Festen hos en kollega… 50 personer blev vi, och det var en fantastiskt rolig fest! Det var lekar (älskar lekar), mat och massor med liksom okomplicerat umgänge, hur välbehövligt och kul som helst!

Vi hade fina lagtröjor i vårt lag 🙂 Lekarna var allt från att blåsa ballong till att backa med gräsklippare, och även om vi kom typ sist så tycker jag att vi nog hade det allra roligast! Kvällen blev helt perfekt faktiskt, vi var där redan vid fyra och hemma strax innan midnatt – perfekt när man är en kvällströttis som jag.

Det är ju nu alla roliga sommaraktiviteter börjar, den här veckan fortsätter det med traditionsenlig skolgårdsfest och lite sånt smått, men nu kommer ju den sköna perioden när man kan bjuda över kompisar på grillat och bara tjöta, hänga och umgås lite okomplicerat. Hur mycket mer levande känner man sig inte när det är lite varmt och ljust ute egentligen?!? Jag tror jag bor i fel land…

I helgen gjorde förresten maken en fantastiskt god rabarber-mojito, och jag lovar att komma med receptet på den under morgondagen!

Hur har din helg varit?

En helg i Skåne

Nu i helgen var det dags för barnens kusinträff, vi åkte ner för att träffa makens syster med familj i Skåne, och dit kom också hans bror med familj. Systern bor i en fantastiskt fin Skånelänga, som låg precis i utkanten av Löddeköpinge, med hästar och åkrar som enda grannar.

Vi hade jättetur med vädret, egentligen låg väl tempen runt ca 13-14 grader, men i ett soligt söderläge helt i lä var det som en normal svensk sommardag. Så skönt! Och galet vad vackert det är med alla rapsfält….
Barnen hade jättekul över att få träffa kusinerna, och våra pojkar var väldigt förtjusta i grannens 8-månaders hund Kasper. Liiiite läskigt, men mest kul med hund, om du frågar barnen. 
För övrigt så har vi mest ätit galet gott (Muurika med gasol, insåg den här helgen att man borde verkligen ha en sådan) och druckit en massa gott där till. Sjukt lyxigt att grabbarna fixade hela middagen OCH lunchen dessutom!

 

 Köttfärssås och färsk pasta till lunch och sen en fantastisk paella till middag!

Idag blev det en sväng till ett lekland för att barnen skulle få springa av sig innan bilresan hem, så nu är vi mest väääldigt trötta och sega.

Poolhäng

Datorlusten är inte så stor i det fantastiska vädret, så jag bildbombar er istället lite från helgen som gick, eller närmare bestämt söndagen som spenderades vid grannens pool… Vi grillade lite ihop och hängde mest, och drack lite öl i värmen 🙂 Fantastiskt lyxigt!

Och lite från vår studsmatta 🙂

Finns ju inget roligare än en pool när man är barn eller? Men visst, jag hoppade faktiskt också i, sjukt gött var det…

Storebror är ju som en fisk i vattnet ungefär. 

Lillebror håller just på att lära sig simma, och får vara i vattnet utan puffar när vi är med men inte annars. 

Tough Viking

Det hade ju inte hunnit komma nån leverans av häckplantor, så i morse packade vi lite ved och åkte till Göteborg för att kolla när tre kompisar skulle springa Tough Viking i Slottsskogen. Vi ställde oss ungefär på mitten av banan med bilen, och gick runt och kikade på några, men inte alla, hinder – väldigt roligt faktiskt! Det var ju många starttider, så det kom folk hela tiden och sprang. Kul att se hur de olika lagen hjälpte varandra i, över och under hindren!

I full fart i och ur en container 🙂

Efter ett tag lyckades vi även se våra kompisar – bara synd att vi inte även hann se dem gå i mål, men vid det laget var barnen (och vi) hungriga och de ville leka i Pliktaparken, så vi fick hålla oss där runt och grilla lite ihop med min bror som anslöt sig på cykel.

Bästa brorsan!

 Kan berätta att Pliktaparken (nästan vid Naturhistoriska) erbjuder en tämligen rejäl lekpark och även grillplatser. Tur det, för hade vi inte haft en eld hade jag frusit ihjäl, det var SVINKALLT i Göteborg idag. Hur de klarade sig som sprang loppet fattar jag inte, för dels var det ett ISBAD och sen skulle du först simma över en av ”sjöarna” inte mindre än fyra gånger, för att till sist åka rutschkana rakt ut i vattnet ytterligare en gång. Det var alltså på en dag när det var 5 grader, ISKALLA vindar och säkert inte mer än 3-4 grader i vattnet….

Hahaha, dagens roligaste kort, fångade Oliver på bild när han kommer FLYGANDE ut ur en jättelång rutschkana, det här alltså i FULL fart!!
För övrigt så roade sig barnen i lekparken i nästan 4 timmar innan vi gav upp och åkte hem, hade inte ens lust att gå på stan efter, vi var för kalla helt enkelt. 

Grönare gräs

*Puh*, vilken helg… Fast ändå en väldigt bra sådan! Jag var ju ledig i fredags så då startade jag och barnen helgen med en promenad/cykeltur runt Munksjön, följt av en lunch på Rosegarden där även maken var med. Barnen är helt galna i det stället, båda två älskar dessutom sushi och är mycket nöjda med att få äta så mycket sushi de vill. Makalöst kul att se dem äta och njuta av en massa olika sorters mat!

Lördagen och söndagen har vi mest varit hemma på, förutom lördagsträningen då, barnen har lekt med kompisar och vi har grejat i trädgården. Fick av någon anledning för mig att det där med eftersådd vore perfekt för vår gräsmatta, den har lite luckor här och var och är lite ojämn på det stora hela. Då ska man ju börja med att räfsa hela gräsmattan – kan ju inte vara så himlans jobbigt tänkte jag och körde i gång – en timme efter jag kört ett pass HIIT… Hahaha, jag höll på att dö lite efter bara en halvtimme, armarna höll på att ramla av tror jag… Fick ta det i små omgångar med pauser, men jag gjorde nog ändå inte mer en 1/4 av gräsmattan innan maken fick ta över.

Själv bytte jag då räfsan mot en spade och satte igång att gräva för vår tilltänkta häck – med tanken att om jag först gräver upp allt gräs så kan vi ju åka och slänga det först. Nu är faktiskt (nästan) allt uppgrävt, vilket känns skönt, men resterande ”jord” i diket visade sig vara typ bara stenkross. Ska vi gräva DET för hand så kommer jag få hålla på i flera veckor, måste nog lik förbaskat ha tag i nån liten grävmaskin – den måste ju dock gå att köra med ”på sidan” eftersom det är staket på andra sidan som vi ska ha kvar. Hmm.. Har ju heller ingen större lust att lägga ner någon jättepeng på att få det utgrävt, för en stor grävmaskin tar det säkert inte mer än en kvart, men där brukar det ju kosta rätt mycket för att bara få fram maskinen till tomten.

Nu är i alla fall eftersådden klar, och man kan väl säga att vi somnade rätt gott i går i alla fall, både jag och maken. Det ÄR ju så skönt att vara ute och greja, till och med när det är tämligen tråkiga sysslor som att räfsa (fast just idag kanske kroppen inte håller med helt och hållet, haha, en är lite stel minsann…).

Självklart måste man ju passa på att grilla lite med, när vädret ändå varit så skönt, det har blivit både spareribs och korvspett. Kanske, kanske att det slunkit ner någon liten öl med…

Nu hoppas vi på att den här veckan blir skön (och går fort) så vi kan njuta av vårvädret även nästa helg!