Att flyga fritt

Om allt går som det ska (dvs att det inte blir kris eller att han blir sjuk) så är vi utan vårt minsta barn ända till söndag. Det känns så vansinnigt konstigt, i 9 år har han, som ju är yngst, varit den vars behov fått sätta ramarna för våra liv. Han ska in till skola eller fritids på morgonen, hämtas på eftermiddagen, han behöver en lagad middag på kvällen och har en tid när han ska vara i säng. Precis sådär som det ÄR med barn. De stora pojkarna är mer borta än hemma nuförtiden känns det som, men där har ”vanan” byggts upp över tid, med lilla F så har det bara varit ett fåtal enstaka nätter borta, då han sovit hos mormor. Och nu är det nästan en hel vecka, på livets första scoutläger, med en packning som var större än honom. Mitt hjärta sitter utanpå, och jag är 90% glad för allt roligt han ska ha och 10% orolig. Kommer han kunna sova, bara han inte säger att han kan simma, hoppas de ser till att de dricker mycket i värmen. De 10% går inte stänga av, inte som mamma, även om jag rationellt sett vet att det kommer bli toppen. Men jag bär de 10% själv, för i en familj med bara män så bär ingen annan någon oro…

Det känns så konstigt att bara förhålla sig till oss vuxna – det är bara vi och äldsta sonen som sommarjobbar hemma. Jag anar ett stråk av vilsenhet i mig, vem är jag om jag inte är ramarna och famnen till ett barn? Vilka är vi i vår relation, har vi fortfarande nåt gemensamt, vad gör jag med min tid om den bara är min egen?

Samma tankar som säkerligen farit igenom varje mamma när barnen börjar bli stora. Det är ändå i sammanlagt nästan 20 år vi har haft så små barn att de haft ett stort behov av sina föräldrar, eftersom de inte är så tätt mellan sig i åldrarna. Det är svårt att reflektera över sitt föräldraskap utan att känna som att man pillar i ett enormt öppet sår, för det blir såklart felen man ser först. Det lyckade ser vi ju när vi tittar på ett barn som tar kanonfint ansvar för sitt sommarjobb, ett som hänger med sitt fina kompisgäng och ett som bara är skönt självsäker på att han klarar allt. Ändå fastnar lätt tankarna i allt det man borde gjort annorlunda.

Jag försöker säga till min äldsta en gång, att även om vi varit dina föräldrar länge så är det ju första gången vi är tonårsföräldrar. Vi försöker ju så gott vi kan, men hur man än vänder sig så blir det ju till att treva sig fram efter en lösning som är ok. Klart det blir fel ibland. Jag tror inte han lyssnade så värst. Varje barn kräver ju också sin egen variant av förälder, det som funkar med ett barn gör det inte med ett annat. Men det här frigörandet och slitandet – det är tar så himla hårt på mig, och eftersom ingen annan känner att det gör det på samma sätt så bär jag det själv, också.

Den här sommaren kommer bli oerhört lugn, med mycket tid och möjligheter att låta lusten styra. Sen kan det ju bli ett problem om allas lust är helt olika, men det får vi väl hantera. Jag är glad att vi är i det lyxiga läget att vi inte har många måsten på semestern, det känns som jag inte minns när det hände sist, inte fullt ut i alla fall.

Midsommar 2026

Jag hade hoppats att min bror med familj skulle komma och fira med oss, men så blev det inte – men det blev fint ändå. Fina mamma kom och midsommarfikade med oss, och vi njöt av trädgården som just nu är helt magisk. Har fortfarande efter fem år svårt att förstå att vi faktiskt bor så fint, ute på landet!

Två gånger om året brukar jag kunna tjata mig till att de ska vara lite finklädda i åtminstone någon timme, och då får man passa på att fota dem med. Killarna har skjutit om mig i höjden, vi får väl se hur lång L blir när han är färdigvuxen. Lilla F har ju en bit kvar med (som tur är).
Älskade lilla mamma kom och fikade

Vi skippade de sjuka köerna för att köpa jordgubbar och tog den enda egna mogna vi hittade – och så egna frysta hallon, mynt och så lite köpt kiwi – på marängtårtan.

Med det regn som ändå fallit sista tiden har trädgården nästan exploderat. Det ser ut att bli både varmt och torrt framöver, men jag är glad att mycket har hunnit etablera sig redan. Värmen gör dock att blommorna blommar över väldigt snabbt, tex Vallmon:

Den är lite mer laxfärgad i verkligheten, tror det är samma som Krickelin har i sin trädgård.

När mormor åkte kunde inte de stora grabbarna underhålla sig hemma tydligen, så äldsta drog och gymmade och mellankillen drog till en kompis. Vi tog lilla F och åkte in till midsommarfirandet på Grännaberget en sväng, kul att kolla på alla tyskar och asiater som dansade kring stången och gissningsvis tyckte det var både konstigt och exotiskt.

Utsikten kan man ju inte klaga på!

Efter en dos av folk så drog vi tillbaka hem, och käkade smörgåstårta med äldsta som kommit hem från gymmet. Fantastiskt väder och ändå en helt ok midsommar.

Enkel smörgåstårta med crème fraiche

Alla utom lilla F älskar den här smörgåstårtan, den har inte en massa majonnäs i sig så den blir lite fräschare.

Hoppas du hade en lika bra, eller bättre, midsommar!

Bryssel

Förra veckan var jag och ett gäng kollegor på besök i Bryssel, med syftet att få nya kontakter, se lite ”hur det funkar” i Bryssel och även gå på lite olika event. Vi har olika ansvarsområden, så när det kom till eventen delade vi upp oss en hel del. Faktiskt gjorde vi det även under resan – vi VILL ju absolut lyfta tåg eftersom det är ett otroligt mycket bättre val för klimatet, samtidigt så tog en tågresa enkel väg i bästa fall 17 timmar med typ 4 byten, och flyget tar ju bara 1,5 h (plus restid till Landvetter samt incheckningstid). Eftersom jag inte känner att jag varken kan eller vill vara borta HELA veckan så valde jag flyget – sist jag flög var 2019 när jag fyllde 40 och sammanlagt kan jag räkna mina flygresor på ena handens fingrar, så det är också en lite rolig upplevelse. Vår resa gick helt som planerat, till skillnad från tåggängets som fick massor med strul tyvärr.

Hela tisdagen och onsdagen, och halva torsdagen spenderades på plats. Vi fick med kort varsel byta hotell pga en dubbelbokning, och då hände nåt jag ALDRIG varit med om, jag blev inbokad på ”the Royal suite” – stor som en lägenhet med sovrum, jättebadrum, bastu (!) och matsal/vardagsrum. Kändes otroligt lyxigt och också lite komiskt när man själv hänger på ett sånt jätteställe!

Som vanligt supergott med hotellfrukost – och det här är då min ”frukost-efterrätts-tallrik”, inte själva frukosten, haha!

Eventen vi gick på var bra men otroligt påfrestande – minglen var högljudda och kräver ju sitt, och föreläsningarna var belägna i ett museum. Det sistnämnda var ju jättevackert, men akustiken blev ju lite som i en kyrka och när man kombinerar det med väldigt entusiastiska akademiska talare som inte har engelska som sitt förstaspråk OCH som vill klämma in så mycket som möjligt på kort tid så blev det vansinnigt svårt och jobbigt att lyssna. Jag har ALDRIG varit så trött som på den här resan, varenda lite paus eller möjlighet som gavs så somnade jag en stund, har aldrig tagit så många tupplurar, jag som aldrig brukar kunna göra det!

Vi rörde oss ju mest i EU-kvarteren, och rent visuellt var det en ganska trist stad? Den kändes relativt nedgången, få grönytor förutom i parkerna (som iofs var otroligt vackra), och med en sån knepig blandning av arkitektur att man inte fick NÅT grepp om det. Vi var bara inne i Gamla stan en kort sväng, där såg det mycket mysigare ut. Inga av eventen jag och kollegan var inbokade på hade mat inkluderat, så vi har också vandrat runt och ätit på restauranger. Typ samma priser som Sverige, typ samma kvalitet (dvs övergripande god mat), men såklart inte riktigt samma. Bäst var dels en brunch med Ägg Benedikt och en middag på en asiatiskt restaurang (nästan bara ett hål in i väggen) som var otroligt bra. Vi lyckades dock inte äta någon riktigt bra belgisk våffla – middagarna blev ganska stora och det blev aldrig en sån där bra ”fikapaus”.

Galet gott! Borde göra den här rätten (ägg Benedikt) hemma ibland känner jag, här tog jag en med avokado och en med lax, båda supergoda.
Lite mysigare i ”gamla stan”.

VÄLDIGT oväntat för att vara mig var att vi hade riktig tur med vädret?! Det skulle regna alla dagar, och gjorde det med, men alltid precis när vi var på nåt event eller var inomhus av någon anledning, så vi fick bara några ynka droppars regn på oss. Termometern sa typ 15 grader men det kändes som 20 minst, även när det var molnigt.

Var extremt trött när jag kom hem, men efter en väldigt lugn och vilsam helg så känner jag mig som vanligt igen. Intressant upplevelse, men inget jag behöver göra superofta känner jag – dock väldigt tacksam att få möjligheten till sånt här i jobbet!

En grundat odlingsår

Alltså jag är så himla glad över den nya tatueringen! Varje gång jag tittar ner på min hand eller arm blir jag alldeles pirrig. Tänker att det måste vara en mycket bättre peng att lägga på sitt utseende än att göra botox och fillers för att se yngre ut? (Vill du göra det så kör på, självklart är det upp till var och en). Själv funderar jag lite på vart man slutar, om det ens går, för då åldras du kanske utseendemässigt 10-20 år i ett svep, vilket måste kännas sjukt jobbigt och konstigt? Jag säger som Krickelin – jag är så glad över att jag har privilegiet att åldras, men jag måste inte älska de fysiska konsekvenserna, bara acceptera dem. I alla fall känns det ju väldigt roligt att få göra så man själv känner sig lite fin, hur man än väljer att göra det.

Orkar inte fokusera på de ovälkomna och överraskande stresspåslagen som dyker upp, utan tänkte faktiskt skriva lite om planeringen inför sommarens trädgård. DET kanske kan stressa någon dock, så anse er förvarnade. Själv tänker och vet jag att det mesta hinns med längre fram – men chili och paprika är ju såna växter som gärna har en lång startsträcka, så de kommer jag starta med i februari. Gjorde en stor inventering av mina fröer i helgen och slängde alla som gått ut, eller som jag inte vill odla igen. Tycker ju det är aptrist att förodla saker och om man då, som jag har råkat göra flera gånger, tar gamla fröer som inte gror så har man ju gjort en massa jobb i onödan – inte kul. Efter inventeringen gjordes en beställning från Fröbanken, köpte tomatfröer av en privatperson i höstas så det behöver jag inte, utan det blev mest gurka, sallat och paprika i grönsaksformat. Köpte också tre paket med blomstermixer – en för stenpartier, en med eterneller och en med snittblommor, tänkte att det är väldigt skönt att slippa behöva välja enskilda blommor för det finns så många fina. De skulle också vara utvalda för att ge blommor under hela säsongen, och det är jag inte så bra på lägga ihop själv.

Det kommer bli en ganska grundläggande och ostressad odling i år, jag har börjat lära mig vad som funkar bra att odla här, vad vi faktiskt äter och vad som är kul att odla. Är taggad på min tomatsamling på 10 sorter som jag inte hört talas om innan, så det kan bli lite extra mycket tomater, vilket innebär att en del kommer behöva stå på friland. Det jag har lite problem med i år är att vi inte har något bra potatisland – eller, vi har ett stort, men det har vi odlat potatis i under tre år i rad nu, så det skulle behöva få vila. Hade tänkte täcka en bit ogräsprydd mark redan i höstas, men det har inte blivit av, och jag känner att det blir surt att vänta två år på att allt ogräs ska dö där innan plantering, så kanske behöver vi lägga kartong och köpa in lite jord. I övrigt har jag ju alla ytor jag behöver – och jag har heller ingen ny perennrabatt inplanerad, även om det har en tendens att ”dyka upp” när andan faller på.

Just i odlingssammanhang behöver jag verkligen vintern för att orka ladda om, jag vet också att jag inte alls har lust att så nya saker mitt i sommaren för att fylla på där det blir tomt – kanske på min höjd orkar kasta ut lite ringblommor eller nåt där. Ser fram emot en sommar där jag kanske lite mer kan landa i odlingen på gården, vilket ju dock oxå förstås hänger på vad vi får för klimat och väder över sommaren, men det vet man ju aldrig i förväg. Har du några planer än?

Är det dags nu?

För att inte tappa semester- och sommarkänslan helt har jag bestämt mig för att ta två halvdagar ledigt, i dag och i morgon efter lunch. Jag går runt i en väldigt torr trädgård nu, vilket syns på gräsmatta och även all större växtlighet som träd och buskar – i det torra vädret har de redan börjat gulna och vissa även blivit röda i bladen, vilket ger en extremt tidig känsla av höst. Jag ÄLSKAR höstens färger, av alla årets säsonger så är höstens färger de vackraste, men jag vill inte ha höst på länge än! Har redan lite ångest över mörkret som snabbt kryper fram tidigare och tidigare.

Nyaste vindruvan har redan höstfärger…
Torrt och risigt är nog de ord som kännetecknar trädgården just nu…

Fast det är torrt så är det faktiskt relativt lite jag behöver vattna. Krukorna vid altanen, absolut, men annars gör jag i princip bara punktinsatser där något är nyplanterat eller ser väldigt lidande ut. Växthuset vattnas automatiskt, vilket är ett absolut måste i min värld. Vi samlar ju regnvatten i tre stora (fula) IBC-tankar på vardera 1000 liter, och dessa är min främsta källa till vatten när det kommer till rabatter och köksträdgård, för att snåla med vårt dyrbara brunnsvatten som ska räcka till hela familjens behov.

Det är ett lite knepigt odlings-år tycker jag allt. Tomaterna går dåligt, alla blommor blommade över jättetidigt och allt som kommit upp efter midsommar har blommat över väldigt snabbt. Nu har jag visserligen dåligt minne, men jag är ganska säker på att jag brukar ha mer blommor på gården den här tiden på året…

Solrosorna når över taket nu!!

Jag går runt och funderar på om kanske det är dags att börja justera mina arbetstider nästa år, så att de börjar formas efter min ambition att jobba mindre sommarhalvåret och jobba heltid på vintern. Om det är möjligt med jobbet skulle jag vilja gå 100% (nu går jag alltid 100%) från 1 oktober till sista mars, och 80% (eller tekniskt sett helst 50%, men det är inte ekonomiskt möjligt) från 1 april till sista september. Tror jag ska ta upp diskussionen med min chef när vi har utvecklingssamtal inom kort. Att faktiskt börja arbeta mot den här drömmen skulle kännas fantastiskt…

Jag vill ha mer TID. Tid att ta hand om allt här, och att bli en gnutta mer självförsörjande.

Resignation

Underbara Clara* skriver att den här sommaren är en konstig sort. Nu har hon ju precis gått ut med att hon och hennes man ska skilja sig, så det är väl inte så konstigt, men jag känner lite att jag håller med – och jag vet egentligen inte vad det ÄR med den här sommaren.

Skulle jag välja ett ord för att representera sommaren så skulle jag välja ”resignerad”. Jag menar det på både gott och ont, sånt som jag anser viktigt kämpar jag för, och jag kan i princip inte sluta. En sån sak är att jag så väldigt gärna vill göra saker med HELA familjen, men för att inte både gå sönder själv och ta sönder familjen pga konflikter, förväntningar och mentalt arbete så har jag ”släppt” taget om de båda stora barnen. De har alltid fått erbjudande att följa med på de små utflykter vi tagit, men eftersom de är tonårströtta (tonårslata) så vill de aldrig det, vilket resulterat i att de inte varit med på nånting i år. Inte när vi paddlat kanot, inte när vi badat, inte när vi åkt och fikat nånstans. DE är lika glada och obrydda för det, att hänga med föräldrar är då absolut inte på topplistan för någon av dem, det är kompisar som gäller.

Det känns lite bitterljuvt, JA det är skönt att slippa tjata på och hantera olika viljor, kompromissa med tider och aktiviteter och försöka ta hänsyn till allas känslor. Samtidigt är det en känsla av förlust som infinner sig – det blir inga familjebilder till fotoalbumet för sommaren det här året (symboliskt men ändå viktigt).

Det här har lite gjort att jag tappat motivationen för många saker som jag mentalt kämpat för, och lite rent generellt gjort att få saker känts riktigt roliga. Samtidigt har det då inte gått åt riktigt lika mycket mental energi åt att hantera allas känslor och förväntningar. Jag vet inte riktigt vad jag ska känna, jag är inte så mentalt trött men känner mig samtidigt lite tom och uppgiven, och framförallt känns det så FEL att inte ”kämpa för en gemenskap” – men när jag är den ENDA i familjen som vill ha den så finns det ju ingen poäng med den. Känner mig också lite dum, här går jag och kämpar för att vi ska ha en gemenskap så så är det inte nån som saknar eller efterfrågar den, alltså har jag ju gjort allt i onödan?!

Självklart är lilla F med på allt vi gör, men jag vet att står valet mellan oss och kompisar så vinner kompisar där med, så det är inte lång tid till jag kan få med honom heller – då vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till allt. Den dagen, den sorgen.

Än följer han med, som tur är.

Så känslan för hela sommaren är konstig, jag känner mig lite planlös och inte behövd, och den ledande känslan är att jag gett upp och därmed misslyckats. Svårt att få nån riktigt go känsla utifrån det…

*Underbara Claras har nu börjat ta ut en avgift för sina blogginlägg, man prenumerar för 49 kr per månad och får då tillgång till alla inlägg. Känner mig extremt kluven till detta, jag förstår behovet att få betalt för sin insats för det är MYCKET jobb med att blogga som hon gör – samtidigt känner jag privat att det är tveksamt om jag kan motivera prenumerationen någon längre stund. Vi får se, jag testar lite – men det är så många prenumerationer som läggs på hög och denna är den som kommer ryka först.

Juli 2025

Så var semestern till ända – fast jag inte alls vill gå tillbaka in i ekorrhjulet igen. Jag vill ha långa dagar med gårdsfix och trädgårdssysslor, vinluncher och vara utomhus hela tiden. Jag vill inte ha bestämda tider, ett schema att passa och vara inomhus framför en dator…. Och då har jag ändå ett jobb jag tycker väldigt mycket om – men jag är hellre ledig, ju.

Eftersom vi var i Schwarzwald under våren så blev det inge längre bravader – som längst har vi varit i Vadstena, men det gör mig absolut ingenting. Det har varit väldigt skönt att få ta dagen som den kommer och inte ha så mycket bestämt, och vi har ändå lyckats hålla nivån på gårdsarbetet mer rimlig än förra året. Årets surdeg blev klar – att byta vindskivor på huset (och på garaget som bonus), dels tack vare att vi fick låna en bra byggställning av en granne.

Jag har pillat in ett antal bilder från mobilen, så här kommer en kort sammanfattning på semesterns aktiviteter – har en del i kameran med men orkar inte sätta mig med den nu.

De stora barnen har varit på varsitt långläger, och i övrigt mest legat hemma, de har sällan velat följa med på våra dagsutflykter.

Det känns inte som vi gjort så mycket, men samtidigt har jag i princip aldrig haft tråkigt, så det har på så sätt varit en bra sommar. Vädret har också varit bra, förutom att de kalla nätterna ställt till det för tomaterna bland annat. Vi kommer dessutom få typ 10 äpplen i år, till skillnad mot förra året när vi hade 100-tals kilo, det känns trist, men är inte så mycket att göra något åt.

Har också läst massor, vilket har varit jättekul. Också skönt att kunna hålla i träningen rimligt, så blir det inte så motigt att starta upp igen.

Nu gäller det att hålla i semesterkänslan så gott det går, det är svårt i vardagen men annars vet jag inte hur jag ska överleva. Hoppas på ”lagom fint” väder, dvs gärna lite regn när jag jobbar men sen fint så jag kan ta nån extra dag ledigt 🙂 Så slipper jag vattna med, även om det inte är så mycket som ska vattnas.

Hur var din sommar, och hur gör du för att hålla i semesterkänslan?

En dag kvar

En dag kvar att jobba. Jag kollar väderappen och konstaterar att jag enligt tradition kommer få regn på semestern, åtminstone första veckan. Den veckan är det även simskola för F – som tur var inne på Rosenlundsbadet dock. Kanske att vi kan ta det svalare vädret och passa på att byta de vindskivor som vi har färdig målade? Får se vad vi känner för…

Båda de stora barnen är i princip borta hela veckan, O har fått lite sommarjobb i två veckor och jobbar 13-23, och L är på tonårsläger hela veckan, så det är bara vi vuxna och lilla F. Lite mysigt det med.

Måste bara visa pionerna, de är ju fantastiska ute – jag har tre olika sorter (kom med gården) så de är i tre olika stadier i blomning:

En mörkare rosa, som näääästan är överblommad och som är totalt överdramatisk.
En lika stor, ljusrosa, som först nu börjar få ordentligt med blommor….
…och då en vit, i mindre buskar, som just precis bara börjat veckla ut sig.

Otroligt tacksam blomma att ha i buketter, speciellt om man plockar innan den är fullt utslagen – och DOFTEN!?!? Helt fantastisk! Gjorde en sån bukett häromdagen, inte avancerad alls för det var bara pioner, prydnadsgräs och lite av min rosa brudslöja, men det blev helt magiskt – kolla här:

Prydnadsgräset är vagt rosa längst ut, så himla fint! Vill nån ha fröer från dessa sen så hojta!

Har för övrigt vår blågrå köksvägg som bakgrund, den ser helt olika ut varenda gång jag fotar mot den, men den är väldigt fin som bakgrund till nästan alla buketter faktiskt.

Slutet av juni

Jag tar en paus från de mer personliga delarna här en stund, eftersom många delar är kopplade till människor som inte är aktivt delaktiga i att blogga. Men lite som dagbok funkar ju sidan ändå, så nu kommer en kort överflygning över hur sjutton det går i trädgården egentligen? Och lite om semestern med…

Det är de absolut sista dagarna i juni, och det som såg ut att bli en rekordtidig sommar med stor skörd har verkligen bromsat in eftersom nätterna hela tiden är så pass kyliga. Växthuset får sedan en månad stå öppet dygnet runt, pga jag orkar inte hålla på att öppna och stänga hela tiden, och även tomater, chili och gurka där inne växer låååångsamt. Få blommor på tomaterna med, så just nu ser det inte ut att bli någon vidare skörd, men säsongen har ju ganska långt kvar så jag hoppas jag har fel.

Jordgubbarna har precis börjat mogna

Ute i trädgården kan jag konstatera att jag varken kommer få äpplen, plommon, körsbär eller krusbär, förutom i små, små mängder. Vinbären ser ok ut på sina ställen, andra är hårt åtgångna, sommarhallonen ser halvdana ut, men rabarbern levererar som vanligt mängder – jag har bara inte alls orkat/haft lust att göra nåt med dem än. Blåbärsbuskarna ser ut att leverera för första gången sedan vi planterade dem, vilket ändå är tacksamt.

Den stora vallmon med sina pappersspröda blommor
Stäppsalvia tror jag

Nästan alla tidiga sommarblommor har blommat över – och jag njuter lite extra av de relativt få som blommar nu efter midsommar. Perenner alltså, det är min typ av växt…. Det GÅR inte fröså saker här hemma, det kommer för mycket ogräs och jag hinner inte gå och smådutta med torkkänsliga små fröer, alltså får jag nästan inga sommarblommor. Nu blir det som ett litet vakuum innan sensommaren kommer leverera nya och nygamla blommor, och det mesta är liksom bara grönt i olika nyanser. Jag får lust med mer färg, och planerar in att plantera en stor rödbladig blodbok (eller kanske en blodlönn) mitt i trädgården. Nån dag på semestern ska bilen rulla mot Motala och Blomsterglädje – då hoppas jag hitta nåt kul.

Stjärnflocka, ljus…
…och mörk.
Vi har någon sorts mindre Doftschersmin med, otroligt söt!

Semestern ja, den börjar faktiskt nu på fredag för mig (lördag för maken), och det är efterlängtat såklart. Eftersom vi har varit iväg redan i år så blir det inget direkt planerat – det blir dagsutflykter, gårdsfix och kanske bara lite njut av att bo där vi bor. De stora barnen ska på varsitt läger, lilleman ska ha simskola, det är ungefär det som är bestämt – och det känns så himla skönt. Att få göra precis det man känner för för dagen, inte ha en semester som är inrutad och färdigplanerad, utan som har plats för nästan alla spontana infall vi kan få – eller ja, såklart med hänsyn till barnen då. Det enda vi behöver få gjort är att byta vindskivor – och att måla de som inte är helt kass, allt annat är bara villhöver saker i princip. Känns som precis den sommaren jag och vi behöver.

Röd Fläder, älskar färgen
Salvian är som en stor buske i år
Minns aldrig vad denna heter, men den lyser verkligen upp
Pionerna sen… men de ska få ett helt eget inlägg!

Studenten 2025

Så kom dagen, då Oliver ”helt plötsligt” tog studenten – och vi fick en fantastisk dag tillsammans, den hade faktiskt inte kunnat bli bättre!

Han har gått elteknik på Bäckadal och blir alltså elektriker, men eftersom byggbranschen står still var det bara 2 elever i alla el-klasser som fått jobb som just elektriker nu. Vi får se vad som sker, jag hoppas det lossnar men tills dess hoppas jag han hittar något annat jobb.

Vi mötte såklart upp på skolgården, och som elektriker måste man väl ändå ha en glödlampa? (LED, såklart!)

Stolt mamma, mycket nöjd son!
Brorsorna – nu är det 4 år till nästa student.

På skolgården var det vi i familjen, mormor och så min bror med familj – och Olivers scoutkompisar som mötte upp för att fira. Efter utspringet sprang vi ner på stan för att se dem åka lastbil, man blir alltid så glad över att se studenter på lastbilsflak – det är sån oförställd (och kanske kortvarig) lycka.

Eftersom vädret VERKLIGEN var med oss så hade vi dukat upp på nya altanen. Något varmt – men hellre det!

Vi inledde med kaffe och tårta som mormor bakat – men då var det lite hektiskt så jag missade att fota de fina tårtorna! Det blev lite drop-in, så man fick ta när man kom helt enkelt, och lite senare blev det smörgåstårta för hela slanten. Har ätit smörgåstårta sedan dess, så nu är jag faktiskt lite less på den….

Väldigt tacksamt när trädgården bjuder på material till alla buketter med, gjorde ett stort gäng dagen innan och ställde bara fram sen.

Eftersom Bäckadal har typ det tidigaste utspringet fick vi det stora nöjet att ha själva studenten hemma från halv fyra fram till typ nio på kvällen. Väldigt roligt! Han blev firad av min barndomskompis med familj, och alla kusiner på både min och makens sida – med familjer såklart. Jätteglad att så många ville komma och fira honom, stort tack till er!

Det är 11 år till det är den här lille parvelns tur, undrar om han kommer vara lika lik sin bror då?!

Alla kusiner utom allra minsta kusinen, samlade på ett enda foto. Så fina allihop!

Hann inte prata jättemycket med brorsan, men hann få till ett foto i alla fall. De hade fullt upp med sin minsta som är ca 1,5 år och i den där åldern där de är kapabla att göra en massa saker, men inte alls förstår vad som är farligt. Saknar inte just DEN tiden, den är tämligen utmattande….

Önskar jag kunde ta åt mig äran för kvällens vackraste ögonblick med, men vi hade ren tur att de lyfte med en stor varmluftsballong från fältet bara 100 meter från vårt hus. Helt otroligt vad stora de är, och vad vackert det var i solens sista, varma strålar!

Sen, icke att förglömma, så har vi ju ytterligare två som hade skolavslutning. Den äldre gick direkt på sommarlov och börjar 9:an i höst, men den yngre får hålla sig på fritids några veckor till, tills vi går på semester.

Ölmstadskolan har för övrigt skolavslutning i Ölmstad kyrka – där vi gifte oss för 20 år sedan utan att veta att vi skulle bo här nu. Kunde inte låta bli att fota mot samma vägg som vi tog våra bröllopsfoton mot:

TACK till alla som kom och firade, och extra stort tack till mormor som hjälpte till med så mycket!