En bättre mors dag

Precis som med vårt bröllopsdagsfirande så blev mors-dag såklart anpassat till vad som behövdes under omständigheterna. Filips reaktion på vattkopps-vaccinet blev rätt kraftig, han hade feber från i lördags till nu i natt när han verkade svettas ut det värsta. Lördagen var värre dock, då hjälpte ju inte alvedon och ipren, det gjorde det åtminstone i går. Han åt inget på hela helgen dock, så vi är hemma idag (visste ju heller inte om febern skulle släppa i natt), men han känns så pigg idag att det bör gå bra att gå till dagis i morgon.

De två minsta vilade bredvid varandra 💕
Och på mig, såklart.

Men men, vi höll oss på hemmaplan i helgen vilket är superhärligt det med när vi nu hade så fantastiskt väder! Maken hade sett till att jag blev extremt uppvaktad med både present, smörgåstårta och en superfin jordgubbsmoussetårta (hemgjorda), O hade köpt en fin chokladkaka och L hade varit med och valt blommor. Vi njöt av värmen, grejade lite smått i trädgården och var mest mätta och solvarma hela dagen. Superskönt!

Fick fina champagne-glas, smörgåstårta och…
… en fantastisk tårta!

Jag svängde förbi min egen mamma med lite blommor, hon är förkyld stackarn så hon får hålla sig lite isolerad igen.

Vi fick ordning på altanen med, så skönt! Alla tomater har fått flytta ut med.

Hoppas ni hade en bra dag med!

Åt rätt håll

Alltså nu kom sommaren, lönen, helg, AW och minskade restriktioner på en enda gång!? Känner mig nästan överrumplad!

Haft en bra dag, kul att vara på plats i skolan och träffa alla klasskompisar, sen fredagsträning och så liten AW med mitt hantverksgäng på det! Vad otroligt skönt med en paus i allt på nåt sätt, att bara få ladda batterierna en stund och inget kommer mellan. Så kul att träffa ”mina” snickare under lite mer privata förhållanden med, inte bara på bygget. Riktigt gott gäng!

Kände mig på så gott humör att det t.o.m. blev en selfie i bilen!

Nån gång…

Saker jag längtar efter:

Att det ska bli sådär varm och skönt att man faktiskt kan sitta ute en stund i solen i bara linne eller t-shirt och få lite sol på sig. Inte bara lite mildare stunder mellan regnen eller iskalla vindar.

Här vill jag kunna sitta, mer än en kvart, svettas lite i solen och bara ha det gott en stund.

Äta solvarma, riktigt söta jordgubbar. Det är nog något av det allra godaste jag vet.

Riktig jordgubbs-caipirinha, det bästa man kan dricka?

Få till lite mer träning. Nu är det veckans absolut roligaste timme när vi kör crossfit med jobbet, men samtidigt är det också lite deppigt för jag har tappat så sjukt mycket. Den enda timmens träning i veckan gör ju ingenting och jag ligger på noll nu. Jag vill inte upp på 200% heller, som när jag tränade som mest, men ett mål jag skulle vara grymt nöjd med är tre pass i veckan. Det kommer nog dröja ett tag innan vi är där i familjelogistiken dock, men nån gång så.

Få lite solbränna (hänger ihop med punkt ett men är ändå inte riktigt samma)

Alltså, gärna en kroatisk solbränna, men det känns väldigt avlägset.

Gå en låååång dag på stan och shoppa, fika med kompisar, köpa lite nya kläder och tjöta. På stan går jag helst själv, men sen vill man ju möta upp med kompisar!

Gå på bio – vill tex se den jäkla Bond-filmen de skjutit på i över ett år! Älskar såna filmer…

Gå ut och ”småvandra” och grilla med familjen – antingen har vi varit upptagna eller så har det inte varit nåt toppenväder när det väl blivit helg. Det ska vara en sån där superbra utflykt, när alla är på gott humör, det är ingen stress kring matlagningen och allt känns bara avslappnat…

Att få en anledning och känsla för att få klä sig lite fint, i en sommarklänning eller kjol. Inga friluftskläder (som jag för det mesta älskar), inga svarta jobbkläder, inga jeans. Men det krävs ju också att man känner att man vill ha på sig det för dagen.

Bröllop är ju en ypperlig stund att klä upp sig inför, men just nu längtar jag även efter en sånt där varm dag när man känner sig för att vara lite vardagsfin.

Vad längtar du efter, just nu?

När du själv får välja

Man kan tycka att det är så himla förmätet av mig, att skriva om mina vardagsproblem som om det vore intressant för någon annan. Men just därför skriver jag ju om dem – för här är det ju helt valfritt att läsa. Jag har skitsvårt att tex diskutera stress och annat med folk, för dels så känns det bara futtigt då och jag mer eller mindre skäms för att jag inte klarar av vardagen utan att känna mig stressad och dels så känner jag att jag inte vill att personen jag pratar med ska känna att det här var ju sjukt ointressant men att hen inte kan med att säga ifrån. Förstår ni hur jag menar?

Här väljer man ju om man tycker det är kul eller intressant att läsa – och även om det på ett sätt känns som fåniga problem med stress om man ser till världen i stort så känner jag ju själv att det är skönt att läsa om andras vardag. Speciellt nu när man kanske inte pratar så mycket vardag med andra eftersom man inte träffar så många andra känns det skönt att bli påmind om att alla har sina problem – små eller stora – och att det händer bra och dåliga saker hela tiden. Ens egna tankar får inte så stort utrymme att välla över kanten då, tycker jag… Med det sagt så har jag ett lååångt inlägg på g om status rent personligen på gång, men jag har inte riktigt bestämt om jag ska trycka på knappen än eller inte. Vi får se.

Tills jag har bestämt mig så skickar jag med det mest träffande inlägget jag läst på länge, såklart hos Hej Hej Vardag (som naturligtvis gjort den fantastiska illustrationen). Rakt in i centrum av mitt liv just nu kändes det som.

Jag tänker på alla mammor…

Hjärnhaveri och planer

Jag tror inte att jag någonsin varit så trött i mitt huvud som jag är nu. I två veckor har vi kört ”installationssamordning” måndag och tisdag, och den avslutas med en tenta samt en inlämningsuppgift efter skoltid (formerly known as Fritid). Det har MATATS in såna sjuka mängder information som en gubbe bara har kräkts ur sig i sammanlagt fyra dagar att jag får lust att bara skrika rakt ut. Och ja, såklart är det en massa jag borde hinna med på jobbet med. Stress upp i halsen, javisst. Enda ljuspunkten är att det ju snart är över – den här kursen menar jag.

Nu till torsdag ska vi – om inget händer och nån blir snuvig eller nån annan skit* – faktiskt åka och bo på ett hotell i Göteborg. Vågar typ inte skriva det eftersom jag vet att man ska helst vara hemma hela tiden, men vi har inte varit där på över ett år och får jag inte träffa bror med familj (brorsdotter E, 7 månader!) så blir jag tokig. Så vi ska sova på hotell och sen ska vi hänga med dem utomhus i någon stor park/skog på torsdagen. Fredagen tänkte vi gå i Slottsskogen lite om det inte är alltför fullt – annars åker vi kanske ut mot havet en sväng – att bara få komma hemifrån lite känns så sjukt välbehövligt nu!!! Så, vi ska bara träffa familj utomhus och sen sova på hotell, men det känns så himla skönt och roligt att ha ett riktigt avbräck inplanerat!

Är ju så sällan vi träffas nu pga ni-vet-vad, så surt 😦
Har hållit i lilla E EN gång sen hon föddes, det är ju helt orimligt!

Sen är det ju som det är att åka iväg nånstans med 3 barn och en hund (det sistnämnda blir ju nytt för oss), det kommer väl vara en hel del tjafs (de äldre) och en jäkla massa påpassande (minst och hund) så ”semester” blir det ju inte. Men vi behöver inte laga mat, städa eller nåt annat och vi får faktiskt se något annat än hemmet. Sen har vi ju ändå lite tid hemma med sen att ”vila upp oss” (HAHAHAHA).

Undrar hur det blir att ha med den här lilla damen. Räknar med att vi får käka frukost i omgångar så nån kan vara med henne på rummet, men i övrigt hoppas jag det ska funka. Är nog mer orolig över vad världens pilligaste 4-åring ska ställa till med, helt ärligt. Herregud säger jag bara, pratar oavbrutet gör han med…

*känner på mig att nån kommer känna sig hängig så allt blir inställt och det skulle göra mig så himla ledsen nu när vi har nåt kul på G.

(Och jag skrev detta på en kort lucka i skolan – ja jag kunde säkert ha svarat på nåt jobbmail då, men det finns gränser för vad man orkar med)

Jävla kyla…

Precis just nu sitter jag i soffan (med VÄRLDENS träningsvärk i benen) och fick för andra gången idag ett hundhuvud i knäet. Hon lägger sig typ aldrig med huvudet i knäet annars, så jag uppskattar verkligen goset! Hon är ju så jäkla nyfiken och lite ”orolig” av sig annars så det är sällan hon har ro att lägga sig i ens knä tror jag.

Vi var på lördagens sedvanliga promenad vid Lillåleden i morse, hon och jag. Just då var det faktiskt rätt ok väder och det var en sådär sjukt skön morgonpromenad (igen). Och galet vackert, med stora HAV av vitsippor! Kilar du in på mitt instagram kan du lyssna på en massa fågelkvitter med, det är verkligen så rogivande. Vi har förresten en koltrast i trädgården, så vi bjuds väldigt ofta på riktigt vackra toner här hemma med.

Min enda egentliga plan för helgen var att så det som skulle sås på friland (morötter, märgärt, sockerärt, sallat, kålrabbi, rödbetor, malva, vallmo) och det med nöd och näppe jag hann det innan det blev iskallt och började regna igen… Nu blir det inne-häng istället, maken kom just med en Gin&Tonic och så har vi laddat ner ett nytt spel, Fares senaste för 2 spelare. Jävla skitväder, är så vansinnigt trött på denna kylan… Blir det så varmt som de säger på måndag-tisdag så drar jag ut sladdar och sitter på altanen och har skola tror jag, längtar så vansinnigt efter värme.

Det var ju så skönt en stund på förmiddagen, när solen tittade fram…

Dags att fixa mat, puss på er, ha en bra lördag!

Bara ett litet hej

Hej på er! Har egentligen inte så mycket att berätta om, men ville bara ”prata” med er lite. Det har varit en ganska rolig dag idag på jobbet i dag, dels har jag fått mycket gjort vilket alltid känns bra, sen var det rolig fredagsstämning på jobbet och sist men inte minst så avslutade vi ju med sedvanlig fredagsträning på Crossfit södra Vättern. Det sistnämnda var ju som sagt askul, men far åt skogen vad jobbigt det var i dag – vi körde i princip bara ben och när vi skulle gå ut därifrån så hade jag typ NOLL styrsel i benen och fick hålla mig i väggen?! Haha, helt galet, det var flera år sedan jag var så trött i benen senast… Kommer nog inte kunna gå i morgon O.o

Förra året så här dags hade det ju hänt lite mer i trädgården så att säga.

Tur jag inte har så mycket planerat i helgen, fast iofs kommer det enda jag planerat att göra bli väldigt jobbigt. Har tänkt så allt jag inte kommit mig för att så än (har lite glömt allt som ska sås på friland för det har varit VINTER ute? Men det är tydligen mitten av maj?!?!) och då blir det ju en massa upp och ner på knä, haha, för väl se hur det går…

Ha en bra helg vänner!

Räddning för stunden

Denna och nästa vecka har vi skola måndag-tisdag istället för bara fredagen. Alltså vabbade jag 2 dagar förra veckan, gick i skolan i fredags och har nu skola tills i morgon eftermiddag innan jag är tillbaka på jobbet igen. Ligger efter som fasen nu känner jag, och känner mig sjukt stressad över att vara bromsklossen för att inte tala om att jag inte hinner få fram saker till mina hantverkare eller ens svara på garantiärenden. Känns skit, rent ut sagt. Nästa vecka försvinner också måndag och tisdag till skolan, torsdag är röd dag och på fredagen har jag tagit ledigt för den första inbokade aktiviteten med familjen på typ ett år – så det tänker jag INTE ställa in. Ser liksom ut som jag bara kommer fortsätta halka efter i två veckor till, inklusive denna 😦

Vet ni vad som varit räddningen idag? Räddningen från att jag spenderat varje minut på rasterna med att försöka jobba ifatt mig så jag inte hade fått någon vila alls? Den här tösen:

Sandig i halva ansiktet efter att ha grävt…

Så, istället för att sitta och stressjobba när jag borde haft rast (tämligen krävande kurs) så har jag spenderat frukost och lunch på promenad med henne i skogen. Glatt mig åt att hon går så himla fint i koppel nu mot vad hon gjorde innan – såklart en hel del kvar men hon/vi har kommit så långt! Njöt av att se henne skutta mellan vitsipporna, tränade med henne lite och tänkte på just inget annat alls än att jobba med henne. Sen gick jag in och satte mig vid Zoom igen och pluggade (och jobbade lite samtidigt) – och sen gjorde jag om allt igen.

Det hjälper ju ändå att få den där pausen. Fast sen ändå inte när jag inte går med henne längre, för då kommer ju allt tillbaka igen såklart. Men ändå – några pauser om dagen är inte illa! Annars kunde det ju varit en stressfaktor i sig att hinna gå ut med henne, men det är (oftast) inte det?

För övrigt – mest för att jag själv vill komma ihåg och kunna gå tillbaka – så har vi nog fått en ganska nätt liten tös. Hon väger nu vid 5 1/2 månad ca 14,7 kg, och hennes syrror i Stockholm vägde runt 17 kg för drygt 3 veckor sedan redan. Är ju rätt stor skillnad ändå?! Känns rätt skönt att hon inte blir sådär superstor…

Tack min lilla tös!

En av de bättre*

Herregud vad mätt jag är nu… Det här var verkligen en kanonfödelsedag matmässigt, hela dagen har bestått i mina favoriter! Och har såklart maken att tacka för det 🙂 Frukost av amerikanska pannkakor med rårörda jordgubbar och grädde, och MASSOR av paket?! Har nog inte fått så många paket i vuxen ålder tror jag. Allt var på pricken sånt jag älskar – kolla här vilken skön blandning av uteliv blandat med lite vardagslyx:

En fin flaska Diplomatico-rom, två champagneglas i trä för lyxigare vandringar, en perkulator att använda över öppen eld, grym choklad från chokladöverdrag och lite andra uteprylar. Tack! Fick också ett fint nagellack av Oliver som jag visst inte fick med på bilden, som han köpt själv.

Efter en morgonpromenad med Nala längs Lillåleden så blev det en överraskningstur till Girabäcken norr om Gränna. Där bjöds jag på grymt goda smörstekta mackor med lönnsirap, blåbär och pekannötter – typ sjukt gott! Ser inte så mycket ut för världen men var verkligen toppen. Testade såklart kaffe i nya perkulatorn med!

Smörstekt macka med lönnsirap, blåbär och pekannötter alltså… Mmmm…
Kaffe är ALLTID godast ute!
3 x pojkar
1 x tant

Nån gång mitt under grillningen slog vindarna om och blev iskalla, så det blev ett lite hastigt avslut.

Maken toppade dagen med middag på hemgjord poke-bowl med marinerad tonfisk, det var så fantastiskt gott! Det hela avslutades med mango-fromage, en riktigt väl sammanhållen mat-dag måste jag säga, imponerande 🙂

Typ allt det bästa jag vet!
Tack älskling, för allt du ordnat idag!

Absolut en av mina bättre födelsedagar ändå 🙂 ❤

De senaste 10 åren eller så

Kände för att skriva lite men kom inte på nåt bra. Det som ploppade upp var att jag gör en lista över mina senaste 10 födelsedagar, för det är ju i över 10 års tid jag har bloggat ändå? Kan dock konstatera att jag har de mest ointressanta födelsedagarna typ, inget illa ment till min stackars make som alltid gör sitt bästa och allt jag önskat mig- men jag tycker själv det är svårt att känna nån mening i fira min egen födelsedag så då blir det ju inte helt enkelt. Det ska tilläggas att allas födelsedagar i familjen firas ungefär likadant, vi är alltså vara rätt kassa på att fira?

2011
Här fanns inga bilder med, tror det blev lite galet med de första bilderna när jag flyttade över bloggen. Var tydligen ingen toppendag…

Inte en av topp 10 födelsedagarna jag haft, men till slut blev den ändå rätt ok. Bland det som drog ner det hela var en dåligt natts sömn, hagel, en totalt övertrött och trotsig 4 åring, en gnällig 10 månaders och lite annat smått och gott, men men, vi firade ju egentligen i påskas när min bror var här och DET var ju trevligt så jag lever på det istället =)

-Jag, 2011

2012
Vi firade i vårsolen i stadsparken och jag försökte mig tydligen på en jogging-runda. O.o

Det är lite jobbigt att lägga ut de här gamla bilderna ändå.

2013
Fick en läsplatta och solade vinterbleka ben i kyliga vårvindar. Kanske repris på det i morgon – minus läsplattan då? Annars bara soft hemma.

2014
Skrev inte ens ett inlägg? Men hade i alla fall börjat med kickboxning, så närmsta inlägg handlar om det.

2015
Lugnt men trevligt – hotellfrulle (gud vad jag saknar det) och grillkväll med grannarna lite spontant.

2016
Trädgårdspill och ett besök på Pinchos – och vad det såg ut som ett himla trevligt väder.

2017
En bra födelsedag verkar det som, inget speciellt så men bara en lyckad dag vad det verkar.

2018
Firade på bästa sätt som småbarnsförälder – med en shoppingdag (utan barn) och ett besök på rosegarden.

2019
Det jämna och fina numret 40. Jag blev firad massor tycker jag, och fick en långweekend i Palma med kompis Åsa, fasen vad underbart det var!

2020
Åh nej, födelsedag med magsjuka… Inga bilder den här gången, såklart, men fick min absolut favorit-kaffemugg!