Orkeslös

Det har varit en lite sådär helg här, egentligen lugn och skön, men jag har haft en del ont i magen så energin har varit i botten. Har småpåtat lite i trädgården typ, men även det har gått segt. Huset är i alla fall nystädat (ja inte bara av mig så såklart, alla har ju hjälpt till) för det behövdes och framförallt vill jag gärna ha det hyfsat rent till på onsdag, så det är rent och fint hemma till min födelsedag. Inte för vi ska göra så mycket speciellt, men det är ändå skönt när det är nystädat!

Filip mår i alla fall bra, hans ögoninflammation fick vi bukt på rätt fort som tur var, så i morgon blir det dagis.

Gud vilket ointressant inlägg känner jag t.o.m. själv… 🙄 Ja ni ser ju vad inspirerad man blir när man har ont i magen 😂

Påsk blev det ändå

Ni vet det jag skrev häromdagen? PåskPLANER? Att jag dristade mig till att planera saker, även om det nu bara var att grilla med grannarna och att komma ut i skogen?

Gissa vem som blev sjuk…

IMG_9777

Självklart den minste i familjen, vars förkylning tog ut svängarna och adderade hosta och måttlig feber. Dock ingen öroninflammation än, vad vi vet… Men visst, det är ingen fara med honom så, så vi grillade ändå med grannarna i går, men vår utflykt till skogen tror jag vi skjuter på ett par dagar. Fick dock inte mer ork till att planera en semester av det här, det känns som det är så riskabelt att planera nåt med den minste än.

Grillningen blev ändå väldigt lyckad, hemgrillade hamburgare kan ju vara fantastiskt gott!

IMG_9796

I dag har det varit äggjakt i trädgården, även för en liten 2-åring, fast det tog en stund innan han kom på att han kunde äta innehållet!

IMG_9817

Glad påsk på er!

Swooosh!

Alltså herregud vad den här veckan gått fort?! På jobbet har det nu varit fullt ös, vilket varit så mycket roligare och trevligare än när man bara väntar på att betongen ska torka! Dessutom har jag varit på utbildning (det var en förra veckan med) så nu har jag liftkort och kan allt (;-) ) om Säkra Lyft. Intressant och galet mycket saker man ska ha koll på!

På hemmaplan springer vardagarna iväg, man hämtar Filip, ordnar med mat, hjälper med läxor, skjutsar till aktiviteter och sen ska alla lägga sig typ… Vi har ju inte jobbat heltid båda två sedan innan barnen föddes så det är ju lite omställning, och tre barn tar en massa tid! Men det är BRA vardagar, vi hinner det vi måste och det är inte superstressigt, det går bara väldigt fort.

Men – veckan är inte slut än! I dag ska jag banne mig på AW vilket känns så himla kul! Det blir en sväng till Småländska kolonin för lite vin, en massa tjöt och nåt litet att äta. Ska bli grymt trevligt!

Dessvärre har jag inte fått min jord än, så mitt trädgårdsarbete står lite still just nu, men det ska å andra sidan vara rätt kallt i helgen så det kanske är lika bra…

Disco och potatis

Först och främst, tack till alla vänliga själar som erbjöd sig som lunchsällskap efter mitt förra inlägg, det värmer mycket! I dag blir det lunch med maken, himla trevligt ☺

Annars kommer nog helgen rulla på rätt snabbt, ikväll är det disco på skolan, O som går i sexan är med och anordnat och L i tvåan ska naturligtvis gå. Vi är med som föräldrar-hjälp ett pass med, ska bli kul att se de små vara på disco!

Jag hoppas annars att jag får en leverans med jord under dagen i dag, så jag kan plantera bla potatis i helgen. Lördag kväll ska vi möta makens bror med familj på Rosegarden, barnen vet inte om det än så de lär bli överlyckliga!

Vad har du för planer i helgen?

Sommarlängt

Tar en kort paus i solen innan jag ska in och göra lite flaugnarde, har så mycket ägg och då är det ett perfekt mellis/fika.

Synd att det varit så kallt, hade gärna grejat lite mer ute annars, men nu är det bara njutbart om man sitter i lä. Men det går ju åt rätt håll!

I kväll blir det grillade revben och majs, med wokad pak Choi och sötpotatis, galet gott och väldigt lyxigt. Pak Choi är en stor personlig favorit och i år ska jag testa att odla det själv med! Hade oxå väldigt gärna odlat aubergine, men det verkar kräva växthus…

Har förresten handlat inte mindre än6030457_hushed20violet_extra_2 två klänningar i helgen ?! En med baktanke på ett kommande bröllop och en bara för att jag inte kunnat släppa den sedan jag provade den för ett par veckor sedan, då brukar det vara ett bra köp 😊 Båda på MQ.

Skulle behöva lite nya vardagsklänningar (det var inte de jag köpte nu 😳) till sommaren, mina sommarkläder är typ obefintliga, urtvättade, urvuxna och urtråkiga. Tycker det är den svåraste årstiden att hitta sköna, ”vuxna” fina kläder som funkar till både stranden och en dag på stan?

Nähä, nu gick solen i moln, dags att gå in och fortsätta!

Så gick en helg…

Har haft feber och ont i halsen i dag med, men det blev ändå en mycket bättre helg än vad jag vågade hoppas. Vinprovning på el duderino var nog precis vad jag behövde (ja inte för förkylningen skull då, men mentalt), så kul att komma ut och tjöta lite! Var inte hemma från en stund efter elva och då har jag haft en riktigt bra kväll (vi började ju vid 18), annars hade jag aldrig orkat vara vaken så sent med tanke på alla kassa nätter p.g.a. Filips öroninflammationer…

I dag har vi fortsatt greja i trädgården med, till 80% makens förtjänst dock eftersom jag inte orkat så mycket. Men det tar sig! Just nu ser det ut så här:

Buskarna i mitten är våra blåbär som fått flytta från vårt söderland, det vill jag nämligen utnyttja till lite annat framöver. Känner mig väldigt nöjd med upplägget, även om det inte ser så exalterade ut just nu. Men vad kallt det har varit ute i dag, här uppe blåser det ju en del och vindarna var iskalla, längtar verkligen till riktig vår nu!!

I morgon ska jag ta med våffeljärn och bjuda grabbarna på jobbet på våfflor tänkte jag, är ett stor fan av uppmuntran! 😄

Tjurig

Var på så förbaskat dåligt humör på förmiddagen idag, inte nog med att Filip vaknade 05:30, jag vaknade med halsont och feber inifrån ingenstans? Inte så jag är röd i halsen, bara mandlarna som är svullna. Så varför blev jag så himla sur över detta då? Jo jag hade ju planerat att gräva och greja i trädgården precis hela helgen!!! Har varit ute och grävt lite nu, men kroppen säger ifrån och jag vill inte dra ut på sjukan…

Nu har jag sovit en liten stund på soffan så det känns lite bättre, jag ska dessutom på vinprovning på el duderino i kväll så det är väl bäst jag tar de lugnt så jag orkar…

Har markerat ur alla tilltänkta land/pallkragar åtminstone…

Spräckt trumhinna – igen…

Det går ju inte så bra för stackars Filip här… I söndags kväll kräktes han över hela sig mätt han gått och lagt sig, så jag antar att han fått nån magsjuka. Ingen annan i familjen har drabbats av nåt värre än en vagt stökig mage dock.

Direkt efter fick han hög feber och har haft det tills i går kväll då han kräktes en andra gång på kvällen, men i morse vaknade han sedan med ett illvrål – och när jag såg allt var i hans öra nu i morse insåg jag att han återigen haft öroninflammation och spräckt trumhinnan… Stackars, stackars liten!

Det här var fjärde öroninflammation sedan i julas, och andra gången han spräckte trumhinnan sedan dess.

Vi fick en tid hos hälsan där de nu tagit en odling och tills vi får svar på den så får han kåvepenin. Dessutom ska vi få en kallelse till Öron, där jag hoppas vi kan få hjälp att sätta in rör eller nåt i hans öron, för vi kan ju inte fortsätta vara hemma varannan vecka med en stackars liten tvååring som har jätteont och får hög feber…

På detta så ligger då hans magsjuka som ett ovälkommet täcke! Tycker så synd om honom 💔

Min tilltänkta köksträdgård

I dag är det jag som är hemma och VAB’ar, så vad passar då bättre än att planera lite köksträdgård? Innan har jag aldrig direkt planerat, jag har mest bara köpt och tryckt ner där det finns plats, men nu tänkte jag försöka tänka i förhand vad jag egentligen vill ha….

Min tilltänkta odlingsplats ser ut så här:

De tre pallkragarna med X i är jag osäker på om vi ska bygga i år, vi får väl se vad orken räcker till… Det som är befintligt har jag skrivit i. De övre, fristående växtplatserna består av självbyggda pallkragar i 80×120 cm (liggande) i lite olika höjder. Jag TROR att jag har planterat vitlök bredvid vinbärsbusken, men jag är lite rädd att den möglade bort under den blöta hösten…

Det jag vill så är :

  • 2 kg potatis (ca 12st /kg), en tidig färskpotatis och en sommarpotatis. Gissar att det går 3-4 pallkragar till bara detta.
  • Märgärtor som Oliver valt.
  • Zuccini? Om det går att odla på friland så är det nog i söderläget bredvid rabarbern, tänker märgärtorna närmast husväggen så de inte tar allt solljus.
  • Pak Choi – är helt galen i det och det verkar lätt att odla?
  • Smultron – har gamla plantor som jag tror jag behöver byta ut så de tänkte jag trycka ner där jag får plats över.
  • Morötter vill barnen ha
  • Någon form av kål? Har dock väldigt svårt för att äta odlade saker som det varit larver på, så då kanske det är dumt?
  • Mangold? Samma tankar som kål, se ovan.
  • Vaxbönor eller något liknande? Eller någon annan böna?
  • Dill (anlägger dock eventuellt ett litet kryddland någonstans där inte solen gassar lika mycket)
  • Salladslök?

Därtill vill jag trycka mellan lite tagetes och krasseblommor bara för att få lite blomster med 🙂

Än så länge inga pallkragar vid päronträdet, men det kommer!

Sen har jag förstått att man gärna ska växelodla med, hittills har jag mest flyttat runt potatisen. Annars är ju följden: Baljväxter- Kål & Gurkväxter – Rotfrukter & Lök – Potatis. Så nu när jag planerar sådden så kanske man skulle ha det här i bakhuvudet!

Jag är ju glad amatörodlare så jag tar mer än gärna mot tips, trix och råd!