VAB

Kände på mig redan i onsdags kväll att det var nåt på gång med Filip, det var himla gnälligt och han var väldigt trött. Men, han sov gott hela den natten och kändes rätt ok på morgonen så det fick bli dagis ändå. Men i går kväll hade en rejäl förkylning blommat ut, så efter dagis kände jag absolut att han behövde vara hemma i dag, så så fick det bli. Ordentligt förkyld och med lite feber, men han är ändå rätt ok så det är inte så svårt att ta hand om honom, bara man är beredd att rusa till honom så fort han nyser….

Nu ligger han och sover middag, han somnade i min famn i sängen och jag låg kvar en lång stund och bara njöt av tyngden av hans lilla varma kropp ovanpå min och sniffade på ett solvarmt och svettigt litet huvud. Han är ju inte så kelig av sig den lille fisen, så man får verkligen passa på när det går!

Innan han somnade gjorde jag och Oliver lunch på våra egna färskpotatis, dill och lite bacon samt egna ägg och egna ärtor, gissa hur gott det blev?

Nu sitter jag i solen och tittar på hönshuset som Oliver målat som sommarjobb, blev jättefint!

I går fick vi besked att vår klinkers kommit, men jag vet inte om vi orkar lägga det i helgen, det har varit så mycket de senaste veckorna och vi behöver komma i fatt oss här hemma först. Jag som helst vill göra saker meddetsamma 🙈 Ha en bra fredag!

En liten apa…

… Hade sitt 9-års kalas i dag på yoump. Väldigt uppskattat och smidig för oss vuxna med. Jag och Filip anslöt strax efter de stora barnen börjat och alla hoppade glatt runt efter egen förmåga.

Med extremt kort varsel blev sedan Lukas spontant inbjuden att följa med en kompis till Götene fram till på söndag(!!). Det blev lite huvudbry för oss föräldrar, de har absolut lekt en hel del och vi vet ju vilka föräldrarna är, men det så mycket mer vet vi ju inte så liiite ”läskigt” var det att skicka iväg sin nästan 9-åring! Men ändå, min magkänsla är bara lite nervös, inte orolig på riktigt, och jag tror verkligen att de kommer få det fantastiskt roligt och att han skapar sig ett fint sommarminne, så det var ändå ett relativt enkelt beslut att låta honom åka – särskilt som vi ju jobbar ända till nästa fredag.

Nu skulle jag ju haft lite bilder from yoump, men det hann jag aldrig ta… 🙈

I morgon ska ni få en rapport från mitt jobb, för er som är nyfikna!

Tur jag har två små apor (och en gorilla ) kvar här hemma ändå, för lite tomt blev det allt utan den här killen!

Mer vego

Det är lite häftigt ändå, hur mycket vi ändrat vår mat det senaste året. För ett par år sedan kunde jag knappt planera en måltid utan kött (om det inte var pannkakor) och nu äter vi så himla mycket mindre kött!? Jag tappade ju smaken för kött i samband med att jag var gravid med Filip, men sedan dess har det smittat av sig även på maken och sakta börjar vi bli bättre på att laga (och komma på) vegetariska alternativ. Men vi är inte vegetarianer, det blir lite korv (dock oftast kyckling eller kalkon) och tex chark, vi äter det vi är sugna på helt enkelt.

I går blev det tex en stor tallrik med grillade grönsaker, och några grillade revben – just det är en sak jag skulle ha svårt att vara utan!

Mina bästa tips är pulled oumph (finns i frysdisken) till tacos – så mycket godare än köttfärs tycker hela familjen, halloumi istället för kött (gillas av alla utom Lukas och Filip) och grillade sallader. Ost är bra som protein och något mättande till och linser är en personlig favorit.

Nu har vi ju tur med barn som äter det mesta, Filip gillar tex både matjesill och ädelost, men vi har ofta korv i frysen som komplement om nåt av barnen protesterar. De äter ni också pasta, vilket jag bara får ont i magen av.

Mycket grönsaker, och grillad korv för den som vill!

Det jag är sämst på är att laga mat med fisk – kan man köpa färsk över disk och tillaga direkt är det ju lätt och gott, men dels är det ganska dyrt och dels ska man ju hinna/orka åka och köpa det då…

Vilket är ditt bästa tips för att äta mer vegetariskt?

Äntligen ett bad

Alltså ta i trä, men jag sitter just nu på badrumsgolvet och tittar på när Filip och Oliver badar! Det kan ju låta som ingenting, men Filip har skrikit som en stucken gris det senaste året när vi badat eller duschat honom – men i dag klädde han glatt av sig och hoppade i när Oliver frågade!

Riktigt kass bild, men ändå.

Annars har det varit en trött och lite deppig vecka tycker jag, jag har varit så trött när jag kommit hem från jobbet med allt nytt att jag slumrat till på soffan. Jätteskönt, men så lägger man sig lite senare och sen blir det bara värre liksom. Men vad mycket roligt jag testat på den här veckan, visst, även en del grovstädning eftersom den här etappen ska vara klar till i morgon, men det är ändå em väldigt tillfredsställande känsla att känna att man gör lite nytta.

En helt orelaterade bild från Anna fina blommor jag såg på en promenad i helgen. Älskar vallmo!

För övrigt kan jag inte fatta att det är midsommar nästa vecka?!? Det känns som det fortfarande är typ april??? Vi har inget planerat heller, rätt ofta brukar vi vara på väg mot Medelhavet på midsommar så vi har inga riktiga traditioner där, som de flesta andra verkar ha. Lite tråkigt tycker jag, det blir ju liksom inte så speciellt om man bara är hemma som vilken annan helg som helst… Eller så känns det bara så för jag är lite obefogat deppig. Så kan det ju också vara ibland.

Nu börjar det bli dags att plocka upp den minste mannen i familjen ser det ut som. Ska nog ta ett glas vin och kolla om maken vill köra lite Far Cry när vi lagt ungarna, så blir det kanske lite bättre i morgon. Ha en bra onsdag!

Shoppingsug

Det har varit lite svajigt humör på alla i familjen de senaste dagarna, mest pga lite för lite sömn (värmen ställde till det tror jag), så efter kusinbesöket har vi mest degat runt här hemma. Det är ju himla skönt det med, men i dag tänker jag ta en sväng till gymmet och kanske en sväng till HM. Såg en så himla fin kjol där nere på stan, fast inte i min storlek, så tänkte kolla om den finns på asecs.

Gjorde ytterligare en rensning i garderoben på kläder jag inte passar i eller vill ha längre, så lite plats finns det nu…

Skulle vilja ha ett par sandaler med, typ åt det här hållet:

Rosa negra, från Sjöqvist skor, men lite väl dyra…

Det var lite morgon-svammel från mig bara, hoppas ni får en skön söndag!

Kontraster

I dag flyttar jag från mitt kontor vid bygget på Torsvik, in till mitt nästa kontor mitt inne i stan. I ett halvår nu ska jag vara med vår byggservice avdelning och renovera försäkringskassans lokaler, precis vid vox.

I dag lyxar jag till det med en lunch på uteserveringen på Stuk, och kontrasten mellan detta och en lunch på Annes husman på Torsvik är ändå ganska stor 😉

Det är förresten inte bara lunchen som är annorlunda, från att ha suttit ganska själv på ett industriområde så sitter jag nu med en massa hantverkare mm mitt inne i stan. Känner redan att jag kommer vara trött av omställningen nu första veckan i alla fall.

Det kommer dock vara två saker jag kommer sakna här nere känner jag, det ena är en (gratis) parkeringsplats och det andra är att vara utomhus lite mer. Å andra sidan är det ju trevligt att ha hela centrums utbud på rasten. Omväxling blir det, helt klart!

Min smak på godis

Godis äter jag rätt sällan, har väldigt svår för den äckliga söta bismaken som dröjer sig kvar i munnen, men ibland blir jag ändå sugen. Jag och maken har extremt olika smak (som tur är) så jag brukar få ha mina bitar i fred även för honom, även om han är en riktig godis-gris 😉

Jag gillar de bitarna ingen annan gillar – choklad fylld med sprit/likör, vit choklad i små mängder, nougat och så min senaste kärlek – fransk, vit nougat från Kandyz.

Äter väl ungefär så många som är på bilden, sen blir det äckligt 🙈 Nu saknar jag ju inte direkt andra laster som fikabröd och alkohol i olika former, så det är väl för väl att mitt intresse för godis är måttligt!

Tycker det är så intressant med att folk har så olika smak för just godis! Vilka är dina favoriter??

Vår Trädgård

Nu blir det 100% trädgård, dels är det kul att dela med sig men det är också kul att gå tillbaka om några år och kolla hur det växer!

Filip och jag började med en sväng på Nyströms och plantagen i hopp om att hitta fläder-buskar, men det gick så där. Åkte till blomsterlandet sen och hittade två sorter, en klassisk och en röd sort (hette ). Sen har vi fyllt och planterat i några fler pallkragar och lite annat, här kommer en liten guide genom vår trädgård! Vill man se mer finns en film i min profil på Instagram (lindagladh).

Vid vår garageinfart står en otroligt vacker blod-lönn som vi aldrig trodde skulle klara sig, men den frodas! Dock så pass mycket att buskarna under blivit ganska fula, så när de blommat klart ska de tas bort.

Vid skyddet framför vår soptunna klättrar vildvin som ännu inte slagit ut så mycket, men sen har även en lönn av något slag fått fäste här (pilen) och jag har inte hjärta att ta bort den.

  • Precis vid ingången till garageinfarten har vi björk-spirea (a), aronia på stam (b, som för övrigt försörjer oss med bär till sylt för ett helt år!!!), djävulsbuske (c) och nån annan spirea.
  • Vid entrén har jag precis satt en hortensia och här bor även permanent en dvärg-rhododendron.

    Det första man möts av när man går till baksidan är våra fina äppelträd, tror det är Princess och antingen Silvia eller Victoria, något kungligt var det i alla fall.

    Är väldigt glad att det blev varmt nog för bina så det blir pollinering!

    Mellan äppelträd och hönshus hamnade våra tre fläder, min tanke är något åt berså-hållet så jag kommer kanske sätta något mindre i kanterna med. Fläder kan ju bli stor, 3-5 meter står det på den vanliga i mitten och bara något kortare på de röda!

    För övrigt ett superbra tips från skillnadens trädgård (Sara Bäckmo), när man behöver vattna lite större träd och buskar men vill slippa stå en lång stund och dessutom riskera att vattnet bara rinner iväg: ta en hink och borra några små hål i, fyll med vatten och så kommer det rinna ut i lagom takt!

    Närmast kameran är det potatis, till vänster en tidig sort (Timo tror jag) och till höger en helt röd potatis som heter Zoe. De har blivit rätt skadade av frosten som varit så jag hoppas verkligen de tar sig! Strax därefter står mina tre blåbär, varav den mittersta verkar ha lite svårt att ta sig efter jag flyttade den…

    Intill vårt päronträd vi satte i höstas har jag planterat ut mina förodlade Pak Choi. I landet bakom är det mer potatis, en påse blandade sommar-blommor och så smultron. Vi får ju näta in bär så inte hönorna äter upp alla…

    I landet bakom sandlådan är det från vänster till höger: mangold, dill & salladslök (tror dock inte den senare kommer ge nåt resultat), morötter och så vitlök samt ett vinbärsträd.

    Intill vår södervägg odlar jag bondbönor, ärtor samt några sojabönor, de sista hade svårt att ta sig! Här har jag även klämt in några Zinnior. I landet närmast kameran odlar jag just nu bara Tatsoi, där ska det bli zucchini sen med.

    I landet här finns sedan innan rabarber, krusbär och krusvinbär (Josta bär). Har även tryckt in vallmo och nåt mer jag köpte på bomässan tidigare i våras.

    Vid altanen planterades björnbär i höstas, nu har den sällskap av gräslök och hortensia!

    Utanför hönsgården växer Pinkie-Winkie i mitten, en syren-hortensia. Den flankeras av pioner och resterna av tulpaner.

    På den nya delen av altanen bor ett träd vars namn jag glömt och som vi inte gillar, för det tar sig aldrig ordentligt. Kärleksört vid foten!

    På framsidan har vår dvärgaronia-häck tagit sig fint, och de stammade dvärg-syrenerna är numer gigantiska!

    Måste avsluta med ett par bilder på Filip som visar hur glad man blir när man lyckas sätta på vattnet själv 😂😂😂

    Det har hänt mycket i trädgården de senaste åren och det är så himla kul! Från en tråkig, nyanlagd tomt med bara gräs till något som börjar kännas som en trädgård. Kan så lite och testar mig fram på ett mesta, men tycker verkligen det är roligt!

    Vad är ditt bästa trädgårdstips eller din bästa växt??

    Höga ambitioner

    Kommer kanta det här inlägget med lite bilder från Mallorca-resan, för kontrastens skull 😉

    IMG_9975

    Älskar utsikten från flygplan, framförallt när man kan se Alperna!

    Kanske är det bara för jag fick en helgs lugn, men just nu går vardagen efter jobbet i ett helt galet tempo. Jag hämtar ju i princip alltid eftersom jag har tidigare arbetsdagar och kommer väl hem runt halv fem varje dag. Ungefär samtidigt kommer Lukas hem från skolan och Oliver är hemma sedan tidigare. Nu ska det:

    • Fixa mat, helt värdelöst nu eftersom det inte GÅR att handla med Filip utan ett oändligt mått tid och tålamod. Vi är för dåliga på att planera här, det blir ofta nödlösningar med tex pannkakor.
    • Vara ute en stund med Filip och helst de stora barnen. Samtidigt försöka hålla liv i trädgården och hinna ta hand om det plantor som ska sättas eller är satta.
    • Se till att båda barn gör sina läxor samtidigt som man fixar ovanstående mat och har koll på Filip.
    • Lösa 123 av barnens diskussioner, agera domare (och bödel), hantera 57 tjat om speltid och bryta i sär valfritt antal barn i brottning. Upprepa mellan övriga punkter.
    • Se till att båda barn kommer iväg på eventuella aktiviteter.
    • Fixa det mest akuta hemma, typ lite punkt-städning, disk och tvätt.
    • Hämta barn på aktiviteter.
    • Tjöta på ungar som behöver duscha.
    • Inse att klockan redan är åtta och det är dags att lägga Lukas och Filip. Inse att man knappt hunnit med Lukas och ha dåligt samvete över det. Filip tar nu ca en timme att lägga, han är inne i en väldigt bökig period (dock är det nu man hinner blogga från mobilen). När man kommer ut från Filip är det dags att få i säng Oliver, han får man tjata mest på.
    • Inse att man själv oxå behöver duscha…
    • Däcka i soffan mellan 21 och 21:30, samtidigt som man sorterar tvätt.

    Ganska ofta på vardagar är en av oss själv om alla punkter med, för den andra partnern måste få möjlighet att träna. Jag är sjukt tacksam för att leva i en jämställd relation, för hur i helvete skulle man klara detta själv??

    IMG_0008

    En passus från en jobbig eftermiddag – vad tråkigt det är när man känner sig fin i ett plagg men sedan ser på foton att man inte alls ser sådär bra ut i dem som man tror sig göra .

    Med en glad men ibland väl självständig och försigkommen tvååring så är det här på bristningsgränsen (och ibland över) vad vi mäktar med. Men jag är också medveten om att vi har höga ambitioner: alla ska få träna, helst hemlagad mat som inte är halvfabrikat, vi vill ge stöd i läxorna, vi väljer strid framför att bara ge efter när det kommer till spel- och skärmtid, vi vill ha en trädgård med grönsaker, vi vill ha ett hus som är typ halvrent åtminstone och vi vill hinna ge ska uppmärksamhet till var och ett av barnen. Ja och kanske sin partner med när allt annat är klart…

    IMG_0005

    Här har vi mitt fantastiska och välmatchande resesällskap, Åsa! Samma intressen (sol, vin och shopping 😉 ) och samma dygnsrytm (vi gick och lade oss 21:30 varje kväll, gäsp…). Tack för sällskapet!

    Jag VET att de snart blir bättre, när inte Filip tar upp fullt så mycket tid, men jag hade nog inte kunnat förutspå innan hur mycket mindre tid man har över med tre barn….

    Det är känns som sagt som man hela tiden är på gränsen för sin kapacitet, och det är svårt att veta vad man kan dra ner på, för det dåliga samvetet finns ju redan där!

    IMG_9985

    Ja vad ska man säga, det finns ju dessutom en massa MER saker man skulle vilja lägga ner tid på. Dessutom tycker jag faktiskt att jag har blivit mycket bättre på att kompromissa med saker som mat och städning och en massa annat.

    Mitt i vardagen

    Alltså fy fan, rent ut sagt, vad råkallt det är ute nu… Även fast man anade att det var lite för tidigt för att värmen i april skulle fortsätta så känns det trögt nu när det blev skitkallt. Kommer njuta så galet mycket av det ser ut att bli en väldigt varm och skön helg i Palma!

    Annars då, jo det rullar liksom på. Vi börjar närma oss slutfasen på mitt bygge så det är MYCKET att hålla reda på och få klart! Men också väldigt roligt att det händer mycket.

    Vår vardag har på ett sätt blivit en gnutta enklare, Lukas kommer nämligen sluta på friidrotten. Dels har han tröttnat, men sedan ser vi även att han har så himla svårt att lyssna på lärarna och vi har svårt att vara med hela tiden eftersom vi har Filip med, så för att inte störa hela klassen har vi valt att göra så. Känns lite surt, men jag hoppas väl lite att det ska bli bättre med ålderna. Han är annars just mitt största dåliga samvete nu, känner att han skulle behöva så mycket mer tid men det är så SVÅRT att få ihop allas behov?! Det är ju ganska stor skillnad nu med, fram till i januari så har vi ju antingen varit föräldralediga eller jobbat deltid vilket gett mer tid med barnen, men nu jobbar vi ju heltid och även om vi jobbar lite olika tider så blir det så kort om tid för allt som ska göras hemma. Ångest…

    Fina Lukas, som jag skulle vilja ge så mycket mer tid!

    I går blev det en mellandag med lite VAB, det är ju nån ögoninflammation som verkar gå runt på dagis, men det lilla Filip drog på sig försvann med bara en ordentlig urtorkning av ögat i går, sedan dess har det bara varit lite rött runt ögonlocket och inget var och DET kan vi inte hålla honom hemma för när han redan varit sjuk så mycket i år.

    Sådär, det var en titt rakt in i vår (ganska ointressanta) vardag, hur ser det ut hos er just nu?