Hur gammal är då inte jag?!?

Idag slutade Oliver första klass… Helt galet, hur blev han så stor? Det här innebär ju att han börjar tvåan i höst, det låter inte klokt!!! Min älskade lille pojk…

Finklädda var de idag, bröderna, klart man ska ha skjorta när det är skolavslutning. Det var lite pirrigt och nervöst, sa han i morse Oliver, men det var också spännande 🙂 Ett år, och han kan skriva, läsa och räkna, det är ändå helt fantastiskt häftigt vad snabbt barn lär sig!

Vi slapp regnet, på skolavslutningen, men jag tyckte allt lite synd om studenterna som åkte lastbil lite senare…

Efter skolavslutningen blev det fika hos mormor, där vi sedan lämnade barnen för att åka och jobba en sväng till jag och maken. Men innan det blev det en tur in till babyproffsen – Lukas fyller ju snart 4 år! Han är lite ”svår”, det är inga direkta leksaker han vill ha, och han är så otroligt nöjd med de som finns eller med storebrorsans grejer, att det är svårt att komma på vad man ska köpa till honom. Men en enda sak har han önskat sig – en grill! Visserligen har han egentligen önskat sig en riktig, men det är han ju liiiiite för liten för 😉 Hittade i alla fall en leksaksgrill på babyproffsen, så den fick det bli.

Nu i kväll har jag och maken grejat med vårt eviga projekt (mer om det senare i sommar), men nu är vi nästan klara i alla fall, och sen avslutade vi med en räkmacka och lite jordgubbar och vin – det är ju sommar liksom!

Surdegsbröd från rosetten, avokado, ägg, räkor och rom. Så j*a gott!

Semesterfeber

Shit vad jag längtar till semestern nu… Hade det varit praktiskt genomförbart hade jag nog packat bilen redan nu, fast det är flera veckor kvar! Det härliga varma vädret har verkligen lockat fram semesterkänslorna, vilken skön vår vi har haft ändå! Enda nackdelen är ju allt pollen, man blir lagom trött nu känner jag… Märks när jag springer med, det blir lite mer ”väsande” andning nu.

Igår var barnen hos mormor så jag passade på att leta lite sommarkläder på rean, hittade några toppar och en enkelt trikåtklänning, inte illa det 🙂

I morgon är det ju Olivers första ”riktiga” skolavslutning nu när han slutar ettan, han har fått en fin skjorta han ska ha på sig, och så har han själv bestämt hur han ska ha håret (första gången jag får fixa till det lite typ, han är vansinnigt håröm), så det känns lite stort ändå. Lukas får såklart oxå vara ledig och följa med på avslutningen, efter blir det fika hos mormor och så får de stanna kvar där eftersom både jag och maken har mycket att ta tag i på våra respektive jobb nu.

Tänkte jag skulle baka något ikväll – tills i morgon, men jag kan inte riktigt komma på vad? Inget med choklad, och inget för sötsliskigt, men VAD ska man baka då??? Om nån har tips så blir jag väldigt glad!

Om inte maken kommer hem alltför sent så blir det nog en joggingtur över Järstorp i kväll – gräspollen eller ej!

Men kanske att en liten chokladbit skulle kunna slinka ner ändå eller?

Åååå-käj, jag tror jag måste gå och dö lite, jag är såååå mätt. VARFÖR slutar man inte äta när man tror magen ska spricka? Fasen vad gott det är med mat…

Det här helgen har gått i full fart, igår med träning, fika, trädgårdsarbete och trevlig kväll hos kompisarna i Tenhult, och idag med trädgårdsarbete och snickerier 🙂

Det fick bli nya blommor vid entrén, och nyrensade land. 

Våra snöbollsbuskar är helt overkliga nu… Den lilla människan på bilden har för övrigt drivit sina föräldrar och sin bror till vansinne den här helgen, med världens retligaste sätt. Puh. 

 Efter en hel dags jobb, med jämna avbrott , ca var 5:e minut för att dra isär två storbråkande barn, och det är inte utan att man blir hungrig. Och sugen på nåt lugnande… Vi hade ju ingen valium hemma, så då fick det bli en rabarbermojito (tack M!!!), sjukt gott!

Middagen bestod av grillat ekologiskt innanlår och en parmesanrisotto. Liiiite för gott, tydligen, eftersom vi åt så att jag tror magen håller på att gå sönder… Lite rabarberpaj på det med så blir man ju inte mindre mätt, inte för att det stoppar nån…

Nu tänker jag typ lägga mig och dö lite… Jag tror inte jag ska äta något mer – någonsin!

Ett mat-arv

Har just landat i fåtöljen med en skål med riktig comfort-food, nämligen mannagrynsgröt med äppelmos (och fruktsallad). Det är ju ändå liksom lite extra ”gött” när man äter sånt man åt när man var liten… Mannagrynsgröt är ett exempel, och nåt annat jag är helt tokig i är ”äggtoddy” (eller ja, vispad äggula och socker), det gjorde nämligen pappa ibland när vi var själva hemma. Frikadeller är också en barnrätt jag älskar =)

En klassisk favorit var gårdagens kvällsmat, fruktsallad med vaniljvisp, pimpad med lite kokosflagor och lite romindränkta russin. 
Mina föräldrar har ju alltid lagat mat, från grunden. Det fanns ju inte så himlans mycket att välja på, hämtmat var ju en dyr och onödig lyx, och pizza fick man väl kanske någon gång i halvåret eller så. Både mamma och pappa lagade ju mat, eftersom de jobbade skift för att vi skulle kunna vara hemma så var det ju en självklarhet att även båda stod för maten. Pappa älskar att laga helgmat, och att experimentera, mamma hade nog lite för mycket andra saker att ha ansvar för för att orka prova så mycket nytt, men maten var ju alltid god och vällagad. 
Jag vill gärna att mina barn ska ha med sig matlagningen i sin uppväxt, även om det nu inte direkt alltid hinns med eftersom det är så mycket annat som också ska göras. Men båda barnen älskar att baka och att skära grönsaker, och Lukas är väldigt gärna med och hjälper till med sånt han kan göra. Smaka av, till exempel 🙂 När vi går och handlar får de hjälpa till med, nu när Oliver kan läsa fick han läsa innehållsförteckningar på flingor, tills han hittade några där det inte var tillsatt socker. Lite roligt att se hur han får tänka till, när alla barnflingor har socker som andra ingrediens oftast… Båda barnen får vara med och välja frukt och grönsaker, inte för att det någonsin har varit några problem att få dem att äta sånt, men man ska ju liksom veta hur en potatis ser ut i normalform, inte bara som pommes frites… 
Sen ÄR det ju kladdigt när de hjälper till, och nej, jag har inte alltid tålamod till att låta dem kladda. Men när jag orkar och de vill, så får de mer än gärna vara med!

Sol i sinne

Man skulle ju kunna tro att jag har dött, men jag har bara haft lite fullt upp och inte ”hunnit” (=orkat) blogga. Förra veckan var helt fantastisk, förutom att jag åkte på en rejäl nackspärr som förhindrade all träning.

Torsdag till fredag var det kursdags i Göteborg, en utbildning i 3Ds Max 2015, vi har ju använt ”samma” 3D program innan, men den versionen vi jobbar i är från 2008, så det hade ju hänt en del får man väl säga. Fantastiskt bra kurs, hos AEC, med en bra lärare och jätteintressant innehåll!

På fredagen anslöt maken och barnen i Göteborg, och vi flyttade oss från hotel G till hotel Riverton (hittade en bra deal där via hotelspecials.se , kan rekommendera den sidan om nån vill ha billiga hotelnätter!). På kvällen åt vi på Manana, typ 30 meter från hotellet, en riktig höjdare och en av Göteborgs bästa tapasrestauranger enligt ryktet. Här anslöt min bror också, och berättade om sin resa till Japan, jätteroligt att höra om! Maten och servicen var kanon, och schyssta priser dessutom 🙂

Lite syskonkärlek!

Lördagen började såklart med en riktigt god hotelfrukost, och lite förmiddagsshopping (mest till mig). Hittade faktiskt en hel drös med toppar och t-shirts inne på Gina Tricot, jättefint utbud just nu!

Vid lunch så åkte vi ut till havet, vid Fiskebäck, och där anslöt även mina föräldrar med picknickmat och födelsedagspaj (både jag och min bror fyller år den här veckan). Det var ju sååå fint väder, så vi var nog där ute 4-5 h nånting. Fotade massor med den riktiga kameran, men tills vidare får ni nån mobil-bild här:

Mysigt på klipporna tyckte barnen. Tror
dessutom de fyllde ut strandlinjen med 10 meter,
så mycket stenar som de kastade i 😉

 Vid fem tyckte vi att vi var klara med picknicken, men det var ju fortfarande 24 grader ute så vi åkte helt enkelt in till Liseberg som hade premiäröppning 🙂 Inte så mycket folk som man kunde tro, och det var riktigt schysst i kaninlandet eftersom de flesta barnfamiljer redan åkt hem (bra tips om man inte vill köa där). Vi körde inte åkpass, men barnen fick ett lisebergshäfte och fick åka 5-6 saker var ungefär – lite lagom för en kväll. Väldigt mysigt!

Lukas är verkligen inte blyg och kaninerna fick
många, långa kramar. 
Oliver är mer tveksam, men hela han skriker ut
att han vill krama, så man får ge det en liten stund 🙂

Som ett perfekt avslut på veckan så spenderades söndagen med grillad lunch hos vännerna i Tenhult, jätteskönt… Och visst ja, maken, som kom på att han ville tatuera sig för nån vecka sedan, åkte ju ut och gjorde konturerna på sin tatuering med!

På det stora hela känns det nästan som jag haft en veckas semester, och batterierna är laddade igen!

Påsksammanfattning

Åh jisses, det har varit en helt galet lugn och skön påsk med en massa slappande (tack solen för det), så jag har inte orkat plocka upp datorn och blogga ens. Men men, förr eller senare är det ju dags till verkligheten, och då tänkte jag ge en liten fotosummering av delar av påsken.

Långfredagen började med kompisar som kom och åt frukost – fasen vad trevligt det är! Sen var det dags för lite träning, och kvällen spenderades hos grannarna där vi åt goda grillade hamburgare.

Jag tog med efterrätt, och gjorde en riktig klassiker jag alltid velat testa,
nämligen ”snöägg” eller oeufs de neige (tror jag de heter på franska). Mer
eller mindre en kokt maräng på en hemgjord vaniljsås, god men lite ointressant
med moderna mått mätt. 

 Påskafton började med en promenad runt Munksjön, med barnen på cykel.

Inga problem för Oliver, han cyklar lätt 5 km, speciellt i så långsam takt. 

Lukas krävde lite mer diskussioner till och ifrån, men även han cyklade jätteduktigt runt. Kanske, kanske att vi kan ta av stödhjulen senare i sommar…

En liten hand på ryggen hjälper när det är uppför såklart…

Efter promenaden blev det fika på Rosetten, med små gula marsipankycklingar på pannkakorna till barnen. 

Eftersom solen hade börjat värma lite mer så blev det även en sväng till Kålgårdens lekplats, innan det var dags för kvällens påskmatsgäster (mina föräldrar). Min bror spenderade ju påsken i Japan, så det kändes lite tomt.  

Tacksamma motiv ute nu, när man vill gå runt och leka lite med kameran. Körsbär eller något kanske?

 Påskaftonens meny bestod av grillad entrecote, och grillad anka, med rotsaksgratäng till. Desserten blev såklart en äggande (förlåt) äggtoddy – väldigt gott!

Påskdagen och annandagen spenderades sedan på ungefär ett och samma sätt från min sida, nämligen såhär….

I och för sig så var veckan också ganska produktiv när det gällde träningen med, med långa, lediga dagar när barnen lekte med kompisar och med maken ledig också så fanns det ju gott om tid till en och annan löptur – dessutom var det ju såååå skönt i solen.

Använder Shapelink som app för att
regga min träning. Ger bra motivation
att hålla siffrorna uppe! (ovanstående
är veckans resultat)

Det har blivit mycket god mat i helgen, och desserter, men det enda påskgodiset som funnits hemma (och som ätits) var en påse av Anton Berghs mandelägg på 100 g. Helt ok ändå.

På tal om det förresten, barnen fick 3 påskägg var av mig och maken, två med kläder och ett med leksaker. Det var inte ett ord om att det inte var godis, de var jätteglada över lite suddigummin, trash packs och en kletig gummihand – jag vet egentligen inte ens varför jag trodde något annat? Mina barn är smartare än vad jag är….

Min lilla papegoja

Den här helgen var rätt trevlig på det stora hela. Vi grejade lite i garaget med ett kommande projekt som jag kommer gå in närmre på framöver, och hade det rätt mysigt. Lukas var ju såklart med i garaget, och precis som pappa så måste man ju ha hörselkåpor på sig. Sötnosen!
Han är för rolig den här lille, när han sätter den sidan till. Han härmar
ALLT vi eller Oliver gör, på sitt eget sätt. Mycket sött!

Gjorde förresten i ordning en lite rolig påskpresent till mina föräldrar, inget jättenytt men ändå en bra idé – ett stort påskägg med en bag-in-box med ett gott rosévin! Lite pysslande med en brytbladskniv och lite lim, och voilà!

Bästa innehållet i ett påskägg! 😉
(möjligen undantaget Anton Berghs Mandelägg….)

Det kan inte bli mer ekologiskt än så här!

Vi lägger mer pengar på mat varje månad, än vad vi lägger på ”hyra”. Mat är mer än bara något man intar för att få energi eller inte vara hungrig, mat är en .. livsstil, en hobby, ett nöje, tja, väldigt mycket mer än bara kost. Jag är väl visserligen den drivande i familjen när det gäller matfrågan, men även maken är överens om att det ska vara BRA mat vi äter och ger barnen. Därav hittar man inte (eller åtminstone väldigt sällan) vitt bröd eller söta youghurtar här hemma, barnen får lite grövre bröd och vanlig, ekologisk A-fil.

En givet steg på vägen där är att handla ekologiskt, i så stor utsträckning som det är möjligt. Mjölk, fil, ägg, smör och frukt är några saker som vi i princip enbart köper ekologiskt, en något kostsam ”lyx” som vi ändå har valt att unna oss och barnen. Något som däremot ofta är alldeles FÖR stor prisskillnad på så är det ju vanligt och ekologiskt kött – åtminstone om man handlar i butik. Nu har jag turen att vara en av de få som får köpa lite kött från en helt fantastiskt liten, självförsörjande och ekologiskt gård en bit utanför Jönköping. Man slaktar EN ko, och sedan får jag och några kollegor möjligheten att köpa en del av det de inte kan äta upp själva för en väldigt rimlig peng. Korna går ute (fritt på gården) året om, och får inte ens ensilage, utan det är riktigt gräs som gäller.

Häromdagen var det dags, och jag beställde 30 kg kött (det blir helt enkelt en massa olika bitar, samt en del nötfärs). Den här gången fick barnen följa med ut, och förutom att bonden är helt fantastisk och berättar om djuren och allt för barnen, så fick vi även möjlighet att kika runt lite på gården. Jag önskar att jag tagit kort på de 2 dagar gamla kycklingarna, för de var helt bedårande, men här kommer några andra av djuren vi stötte på:

Den här bjässen hette Leif (om jag inte minns fel), han var 4 år gammal och pappa
till en drös kultingar. Helt otroligt stor!!! (ledsen för kassa mobilbilder)
Hade man inte sett honom i förhållande till bonden på förra bilden så hade det
inte gått att se hur stor han var.. Varmt och gott i komposten var det ju med 😉
Söta kalvar, nästa års nötkött…. Helt bedårande dock, hade nog haft lite svårt för
att slakta dem själv.
En MASSA söta små griskultingar fick vi se med, tur att man inte själv hade 11 barn
på en gång att ta hand om!!!

Lukas hade jätteroligt, Oliver var mer svårflörtad. Han är lite rädd för de stora korna, och en stor häst, men gick ändå gärna runt och kikade. Tror att båda två tyckte att kycklingarna var absoluta favoriten, eller möjligen gårdens vakthund.

Väl hemma var det dags att fylla upp frysen, vet av erfarenhet att köttet är helt fantastiskt… Dessutom är det ju oerhört mycket nyttigare, med mycket mer av tex omega 3, i och med att det är gräsbetande, frigående djur det handlar om. Jag säger bara en sak, på lördag kommer det bli en heeeelt fantastisk oxfilé….

Åsikter

Det fascinerar mig lite, hur oerhört starkt ”folk” reagerar på min träning och kosthållning. Man tycker att jag tränar på tok för mycket, för hårt och äter alldeles för lite. Visst, jämför du med hur jag har betett mig större delen av mitt vuxna liv, när jag som mest gick en promenad på helgen, så tränar jag ju mycket, men låt mig försöka förtydliga saken…

Träningen
Jag har ett stillasittande jobb, eller ja, stillastående, eftersom jag nu för tiden alltid står vid datorn och jobbar. Det är helt enkelt det enda sättet för mig att undvika musarm, och numer är det betydligt jobbigare att sitta ner långa stunder än att stå.

Om vi sen utgår från en träning då jag tränar allt jag kan och vill (vilket aldrig inträffar eftersom livet kommer mellan, men vi utgår ändå från det), då tränar jag 2h 15 min styrketräning, 3 h kickboxing (2 pass) och springer i ca 1h och 15 minuter. Det ger sammanlagt 6h och 30 min (mitt verkliga snitt 10 veckor tillbaka ligger på 5h 45 min) av min vecka. Min vakna tid en vecka består av ca 98h, varav ca 34h är jobb. Alltså spenderar jag ca 6% av min vakna tid med att träna. Hade jag haft ett fysiskt aktivt jobb, eller helt enkelt levt för 100 år sedan när fysiskt arbete var ofrånkomligt, hade det varit skrattretande lite tid. Och då är dessutom min träning ordentligt genomtänkt för att vara BRA för kroppen!

Den träningstiden jag har försöker jag utnyttja till max, så
jag inte är där ” i onödan”. 

Kosten
Ja det första jag bör säga här är att i skrivande stund sitter jag med en bit ost och ett glas vin bredvid mig. Jag försöker att ge min kropp den absolut bästa kosten jag kan åstadkomma, och när jag faller för frestelser så försöker jag att göra någorlunda bra val även där. Och faller, det gör jag, hela tiden! I och med att jag ändå lägger en hel del tid på att träna, så vill jag ju såklart maximera resultaten så gott det går, med bra kost. Och ja, jag försöker hålla nere både kolhydrater och kalorier, men det handlar mycket om att jag behöver hålla mig själv lite kort för att inte helt falla tillbaka till ”mitt gamla” jag.

Nä, jag äter sällan frukost eftersom jag tycker 16/8 funkar bra för mig.
Nä, man dör inte av att hoppa över maten ett par timmar, det är
inte farligt, på något sätt. Tvärtom faktiskt. 

Vikten
Även här har folk åsikter ”nu får du inte gå ner mer”, ”du är för mager(?!?!)” osv. Fascinerande… Det är klart att jag vill känna mig nöjd med min kropp, jag vill att den ska vara fast och vara rundad på ”rätt ställen”, men mitt mål på 24% – det är inte ens i närheten av att vara ”för smalt”!!! För att en kvinnas fettprocent ska vara ”normal” ska den ligga mellan 20-30%. Mitt mål är 24%. Kan vi sätta punkt för den diskussionen här och nu?!? Skulle jag hamna på 18% eller så, så får ni gärna säga till mig, men allvarligt talat, jag är bara ”smal” om ni jämför med mitt gamla jag (typ helt utan muskler dessutom), jag vill inte vara smal, jag vill vara fit.

Tiden
Aaah… den jobbigaste punkten. Det här är också en källa till kritik, även om den ofta kommer lite mer… dold. Hur hinner du med familjen? Vad säger maken? osv… MEN, den springande punkten här är ju att jag tränar min styrketräning på lunchen. På så sätt så skjuter jag på jobbdagen 30 minuter, och ok, det är 30 minuter till barnen måste vara på skola och dagis, men med tanke på att de ALDRIG vill följa med hem när jag hämtar så tror jag inte de lider sååå mycket. Två kvällar i veckan går bort, mina sparringkvällar på måndag och torsdagar, det bara är så. Springer gör jag när jag hinner och känner att ingen annan saknar min uppmärksamhet, därmed är det oxå den träningen som varierar mest. Tex klämmer jag gärna in det under tiden Oliver har tennisträning. Men visst, det här är den enda punkten jag själv kan få ”dåligt samvete” över, men jag vet inte riktigt, det har jag hela tiden ändå som förälder tycker jag?!?

Ja, det är säkert jättesynd om mina barn på många sätt,
jag hade säkerligen kunnat vara en bättre förälder.
Eller kan det rent av vara så att de kommer ha lite
glädje av att jag tränar? Att det på ett naturligt sätt alltid
kommer vara en del av deras egen vardag, eftersom vi
satt en förebild för dem?!?

Det här är ju såklart något de flesta som tränar en del säkert stöter på, för att inte tala om de som väljer att gå ner i vikt med tex LCHF (herregud vad åsikter folk kan ha om det). Kanske, kanske, att någon reagerar på detta eller undrar något? Skriv då, och fråga!!!

Frustration

Jag VET att man kan variera i vikt från dag till dag osv, men det är ju fan irriterande att jag gick UPP istället?!?! Jaja, det är ju bara till att hålla ordning på sig så ger det sig ju, det vet jag ju vid det här laget, men visst, man blir ju inte jätteinspirerad.

Utmaningarna går i princip bra – nu började jag ju i torsdags så att springa 1 mil hann jag faktiskt inte med förra veckan. Hade hoppats på att det skulle bli lite smidigare den här veckan, men idag (när jag kan springa hem eftersom jag inte ska hämta barnen) ska det ösregna, och det får finnas gränser. Gillar man inte att springa i vanliga fall så blir det liksom inte MER lockande av ett ösregn, även om det finns folk som säger att det är jättehärligt. Men knäböj går bra, och hinderbanan får bli min lördagsträning helt enkelt 🙂

Efter styrketräningen igår så är mina ben nu riktigt trötta. Måndagspasset är ett favoritpass, med marklyft och raka marklyft, axelpress och lite tilläggsövningar för rumpan (det är ju snart bikinisäsong 😉  ), övningar där det är lätt att ”ta i” och känna sig stark, till skillnad från knäböjen tex. Sparring blev det ju igår kväll med, trevligt som alltid och med ganska många skratt i går faktiskt 🙂

Till veckoslutet kommer jag vara gräsänka när maken ska på utbildning, då blir det ju liksom lite svårare med träning och så, men om vädret är ok så vill båda barnen följa med mig ut och springa säger de. Det får ju såklart bli en kort, kort runda med dem då, men det är ju roligt att de vill testa! En kompis försökte med gott resultat, hoppas det går lika bra för mig…

Nu när det är lite mer vår i luften ser man att det plockas fram bandyklubbor och bollar på skola och dagis. Häromdagen när jag skulle hämta Lukas var det precis hans tur att få låna ”målvaktsskydden” på knäna, så det var klart han skulle få spela med dem lite. Snacka om att han var stolt! (han har dessutom bättre bollkänsla än mig…)

Liiiiite stora – det var lite svårt att röra sig visst. Men
så stolt man kan bli när man ändå är stor nog att
få vara målvakt lite!
Kanske lite stora klubbor med…