Juldepp före… julpepp?

Innan jag började skriva det här inlägget så var jag tvungen att gå tillbaka och läsa om jag inte redan skrivit typ samma inlägg något av de föregående åren. Men jag har inte riktigt det, jag har hastigt snuddat vid att jag tycker julen känns ensam men jag har aldrig skrivit mer än så. Kommer inte skriva allt jag känner nu heller, men i egenskap av personlig terapi så tänkte jag ändå försöka förtydliga min känsla, för min egen skull.

För det är lite fult, det där att vi firar julen ensamma här hemma. Hur jag än vänder och vrider på tanken så känns det ändå som ett misslyckande att inte fira julen ihop med en massa släkt. Det är svårt att skriva om utan att förklara precis allt och allt skriver jag inte om här, långt därifrån (fast det ibland kanske inte verkar så). I alla fall.

Makens familj firar med sina familjer, så de går så att säga bort naturligt. Min bror med familj ska fira med svägerskans familj i år – inga konstigheter alls. Och vi.. tja. Jag har ingen relation med min pappa längre, och mamma vill såklart inte lämna honom själv på julen. Så det är bara vi här, och det känns tomt och tråkigt. Julen ska väl vara den tiden då man suckar över mormor som vill ge alla för mycket mat, nån som drar dåliga skämt, nån som bråkar lite, nån som halvslumrar i soffan framför Kalle (ok, det kan jag väl göra oxå om det är så), men ni fattar. Och då har vi ändå en FAMILJ, jag sitter ju här med man och barn, jag har liksom ingen RÄTT att känna mig ensam kan jag tycka. Men det tar ju ändå inte bort känslan av att julafton bara känns tom.

Finns väl ändå ingen högtid som är så känslomässigt komplicerad som just julen. Det finns heller ingen som är så tacksam att fota?

I år kom den lite tidigare, juldeppen. Eller vad man nu ska kalla den, men känslan av att det känns lite meningslöst – det enda killarna vill är att få julklappar och äta julgodis till de mår illa, det är ingen som bryr sig direkt om jag julpyntar eller så, det gör jag mest för mig själv. Jag brukar liksom släpa med mig övriga familjen in i julen, vi bakar lussekatter och dekorerar pepparkakshus, men jag vet egentligen inte för vem – för det känns inte som det är för barnens skull och egentligen innebär det bara merjobb för mig. Men jag har väl någon bild i huvudet att man vill skapa minnen hos dem, fast jag vet inte om nåt av det ”jag” tycker är viktigt som fastnar.

Minst av allt vill jag ju att nån annan ska smittas av min juldepp ju. Det och känslan av att jag skäms är kanske anledningen till att jag bara fjäderlätt snuddat vid ämnet tidigare. Nuförtiden är jag tydligen lite mer filterlös här ändå, min förhoppning är att jag dels ska må lite bättre själv och kanske, kanske känner någon annan igen sig och får lite tröst av att inte vara ensam. Kanske är hela den deppiga känslan bara pms och om några dagar känns allt fantastiskt mysigt och juligt igen. Vem vet, det här är bara jag som svamlar ändå.

Kram på er, i alla fall, till er alla som läser, som bryr sig, som kommenterar, som följer i smyg, som läser i hemlighet eller som är trogen följare. Till mina vänner, såklart, störst kram till er!

Saffransrulltårta med lingon i philadelphiagrädde

När man ska ha gäster och tänker att man minsann ju har bakat ett litet gäng olika julkakor (som tex dubbla mandelkakor, arrakskakor och pepparkaksbollar – ni hittar alla under fliken ”goda tankars julkalender dessutom”) men det vid närmare undersökning visar sig att några små nissar ätit upp det mesta – då är det bra att ha ett bakverk som är supergott, himla snygg och dessutom tar typ en kvart att göra. Det här är ett sånt, ett av de bästa om jag får säga det själv!

Nu valde jag lingon i, men de yngre barnen tyckte inte alls om ”de röda bären” (eftersom de ju som barn gör pillade ut dem och åt dem för sig), men även hallon kan vara lika gott att ha i! Jag gillade den lite mer ”vuxna” smaken som lingonen ger, men där gör man ju som man vill.

Otroligt vackert bakverk får man allt säga!

Rulltårta med saffran
1 påse saffran
1 tsk vit rom
3 ägg
1,5 dl socker
1,5 dl potatismjöl
1,5 tsk bakpulver

Lägg saffranet i den skål du tänkt använda, tillsammans med en tesked rom. Sätt ugnen på 200 grader. Tillsätt ägg och socker till skålen med saffran, och vispa det poröst. Sikta ner potatismjöl och bakpulver och rör om ordentligt, Bred ut smeten på ett bakplåtspapper på en plåt, och grädda sedan mitt i ugnen i 5 minuter. Ta ut rulltårtan och strö lite socker ovanpå, lägg över ett bakplåtspapper och använd ett galler eller en till plåt för att vända tårtan. Dra bort det första pappret och låt den svalna under en bakduk medan du gör fyllningen.

Philadelphiafluff med lingon
2 dl vispgrädde
200 g philadelphia (light funkar utmärkt)
ca 1 dl florsocker
ca 1 dl frysta lingon – ej tinade.

Vispa grädde och 1 dl florsocker hårt (men inte till smör). Lägg i Philadelphia och vispa ihop det till ett jämnt fluff. Rör ner en näve frysta hallon – smaka sedan av om det är lagom sött, ta annars lite mer florsocker.

Bred ut fluffet på nästan hela rulltårtan, och rulla sedan ihop den – ganska ”hårt”, annars blir den väldigt platt. Se till att skarven hamnar nedåt på fatet.

Frysta bär i grädden hjälper till att hålla fluffet kallt om kakan fortfarande är lite ljummen.

Kakan blir även jättegod efter en stund i kylen – men vem har tid att vänta….

Glad advent önskar jag er!

Julklappsinventering

Sitter i soffan och vilar lite, med Nala bredvid. Vi har just varit på 1-års hälsokontroll och vaccination med henne, så nu är vi båda rätt trötta – även om det faktiskt gick väldigt bra (förutom en del skäll). Om en stund ska vi ta en promenad i skogen hon och jag, men inte än, först lite vila.

Det där är ändå nytt – vila FÖRST, inte när allt är ”klart” för det blir ju aldrig det? Nu försöker jag tänka att jag ska hinna vila ordentligt innan barnen kommer hem, för att ha en chans att orka med. Det går bra rätt ofta, men än räcker inte energin ändå till hela kvällen (dvs efter ca 16 då jag hämtar Filip). Längtar efter att ha ork…

Hoppas SÅ att kylan håller i sig, så det kanske kan få bli en vinter med mycket längdskidåkning. Det är verkligen nåt av det roligast jag vet och det laddar batterierna massor!

Har varit på nytt läkarbesök, och jag kommer fortsätta med 50% sjukskrivning (som ju när skolan tar slut i december blir 50% jobb, inte 25% jobb och 25% studier) fram till 20 januari då jag ska gå upp på 75%. Precis i skrivande stund ger det lite ångest kan jag säga, för jag vet inte hur jag ska orka med det, men det är ju ett tag tills dess så kanske hinner det bli bättre. Vi får väl se. Lite jobbig känsla ändå, att liksom ”dras” framåt fast det känns som man inte kommer orka.

I helgen ska de stora grabbarna på lillejul – en slags julavslutningshajk med scouterna, och vi blir själva med Filip. Eller ja själva och själva, en kompis med familj kommer på söndag för lite adventsfika, DET ser jag fram emot! Nästa fredag sedan så har vi julfest (eller julbord kanske man säger) med jobbet, har gått och sett fram emot och inte förrän häromdagen slog det mig att jag ju inte kommer orka så mycket. Hoppas i alla fall kunna vara med en liten stund, men det blir ingen alkohol för då blir jag ännu tröttare, och jag behöver kunna åka hem när jag blir för trött.

Det här är från en tidigare jul, i gamla huset. Men kanske att man skulle sikta på att få in en gran till helgen?

Ska försöka sätta mig och inventera lite julklappar här strax, det blir lätt så att man köper lite då och lite då, både jag och maken, men nu behöver vi se över vad vi har och vad som behöver kompletteras. Så himla skönt när de bitarna är klara tycker jag.

Annars blir det nog en jul själva igen, det blir ju så nu för tiden. Men ändå, vi får ju vara HÄR och fira jul, det ska nog bli bra 😊

Att bo mitt i ett vykort

Kom just hem efter en kort tripp till julmarknad i Åsens by en bit bort. Det var alldeles lagom att gå där en halvtimme, landade i soffan nu med en kopp varm choklad… Men medan jag värmde chokladen stod jag och tittade ut genom köksfönstret, på det här:

Jag bor mitt i ett julkort? Det syns inte på denna bilden, men vår enda granne har två fantastiska ardennerhästar som står och mumsar på en stor höbal precis där vi ser det jättebra från köksfönstret, det ser liksom nästan löjligt juligt och idylliskt ut.

När jag rullar upp gardinen i sovrummet så ser jag upp mot vår lilla trädkulle på baksidan där vi hängt fågelmat, jag ser rutschkanan där man kan leka och jag ser vårt röda lilla (dock fallfärdiga) hönshus.

Tror det är det bästa beslutet vi tagit i vårt liv, att flytta hit. Vilka förutsättningar vi har här, vilket lugn, vilka ytor och vilken frihet. Förlåt till er andra, jag fattar om det börjar bli störande, men jag är fortfarande så hänförd över att bo här, så ni får nog avfölja ett par år om det blir för mycket 😉

Önskar er alla en riktigt fin advent…

Lagom till advent

Efter jobbet idag drog jag fram en fåtölj till eldstaden i köket och tände en brasa. Fick upp lite efterlängtad värme och toksomnade, det var nog den skönaste luren det här året… Piggnade i alla fall lite efter, så gick en runda med Nala, inte lika fint som häromdagen i solen utan mer en enda gegga. Nåväl.

Satte också upp en sån där flaggstångsbelysning när jag ändå var ute, eller ja, vi kommer nog behöva justera den när typ hela familjen är med för det var inte så smidigt att få det bra när man var själv – men den hänger åtminstone där nu och ser typ ok ut, i väntan på lite mer engagemang 😁

Har inte kunnat hålla mig längre nu, utan nu är det julstjärnor och adventsstakar i fönstren. Intalar mig att det är för att det inte ska bli stressigt att få upp dem till helgen, eftersom förhoppningsvis (om ingen blir sjuk) min bror med familj kommer och firar advent på lördag. Då måste det ju vara lite julfint i alla fall! Också väldigt trevligt att få upp just lite utebelysning med, då känns det inte så mörkt och deppigt utan blir lite mysigare ju.

Har inte köpt nya julsaker på typ 10 år, men i år fick det bli en liten uppdatering, såklart alldeles extra roligt när man har ett nytt hus att pynta!

Har förresten ett inlägg på gång om vardagsrummet, det är i princip färdigt nu (eller i alla fall tillräckligt för att jag ska vilja visa det. Om ni är nyfikna?

Smygstart

Jag är fortsatt lika trött som i helgen, spenderade hela dagen i går ”efter jobbet” med att antingen sitta framför brasan och läsa eller ligga i soffan och småslumra. Var INTE beredd på hur trött jag skulle bli, var nog mer rädd att jag skulle känna typ stresskänslor eller så? Det har i alla fall INTE infunnit sig (än) så det känns såklart bra, trött är ju ändå inte lika jobbig känsla. Däremot är tröttheten annorlunda mot innan utmattning, då kunde man ju göra saker FAST man var trött och liksom pusha sig igenom, det finns inte på kartan nu – på gott och ont. Men skit i det nu, låt oss tänka på nåt roligare 🙂

I och med att mörkret blir mer påtagligt så här års så börjar jag även längta efter lite julpynt, eller kanske snarare vinterpynt? Det skulle inte skada med lite ljusslingor ute och inne vill man ju helst ha det så ombonat och mysigt som det bara går nu. Speciellt som det är sådär riktigt råkallt och trist ute nu med… Gick i alla fall upp på en av våra små kullar häromdagen och nöp av några kvistar från en enebuske och ställde in, inte julpynt men ändå liiiite den känslan.

Fatta det med, att jag kan gå och plocka in från min egen mark? Har dessutom nån vag känsla av att enar är typ fridlysta? 🙈 Men som sagt, nöp några små grenar, från en STOR buske. Nåväl.

Min enda bedrift denna helgen var ju annars att jag bakade lussekatter, tycker det är så baltigt och kladdigt med jäsdegar, men lussekatter är ju ändå obligatoriskt nu framöver. Så sjukt gott dessutom, precis lagom sött för min del!

Det var många, många år sedan jag hade några vidare ambitioner för julen, kanske delvis för att jag fått rationalisera bort allt pga stress. Men av någon anledning känns det lite viktigare för mig nu, att faktiskt HA lite traditioner och låta dem ta plats, så att inte alla dagar liksom flyter in i varandra. Däremot får det såklart bli i mån av ork, det är inte så att jag har någon prestige i att göra saker utan jag vill bara göra sånt jag känner för. MEN, jag ser verkligen fram emot att få pynta lite i det här huset till advent, då min bror med familj kommer hit (om alla är friska, ta i trä).

Tänk, den här julen har vi en riktig spis att hänga upp julstrumporna vid!!!

Spralligt värre!

Det har gått 4 dagar sedan vi skrev på för huset, och 7 dagar sedan vi var på visning. Hur sjukt är inte det? Det känns som det var en livstid sedan?!

Hemma i värmen i helgen har det varit fullt fokus på att fixa till trädgården, den har legat lite efter pga skitkall vår men vi har ju liksom inte stressat över det – men nu blev det ju helt plötsligt lite mer akut. Det var lagom varmt att stå i solen och gräva jord kan jag säga, tror aldrig jag svetttats så mycket i hela mitt liv, men jag hade gladeligen gjort om det eftersom syftet är att vi ska få en bra köpare (såklart) och i förlängningen då en bättre start i vårt nya hus. Så allt vi gör nu känns bara kul!

Även om det varit galet varmt att arbeta i helgen så måste jag ändå älska värmen, i går var vi i Bunn och badade och det var så varmt att till och med JAG doppade mig!

Jag känner mig så himla lycklig och oväntat lugn – även om det också känns pirrigt med både hus och försäljning. Men ända in i själen känns det som det var rätt beslut och jag minns faktiskt inte när mitt humör senast var så här bra! Har t.o.m känt mig hyfsat pigg trots mega-allergi och sjuk värme, det säger ju en del. Maken oroar sig mycket mer, men när vi fått vårt hus sålt hoppas jag att det känns bättre för honom med. Barnen är svinglada och väldigt taggade på att flytta till vår gård!

Tydligen så har livet runtomkring fortsatt i sin vanliga bana trots att vårt totalt har ställts på ända – om än på ett positivt sätt – och det sägs att det är midsommar på fredag?!? Vi har ju i vanlig ordning inte en plan för midsommar, de flesta har ju traditioner sedan gammalt men det har ju vi aldrig haft, så jag vet inte riktigt vad vi ska hitta på. Baka jordgubbstårta i alla fall, tror jag bestämt, för det är ju sjukt gott… På torsdag ska jag fira mitt gäng på ”mitt” bygge, jag har så mycket bra folk omkring mig där så det måste ju uppmärksammas såklart! Så det blir nog en bra vecka det här med 🙂

Behöver inte plocka 7 sorters blommor i alla fall, vet ju vem jag älskar och det enda jag drömmer om just nu är gården ❤

Vad är dina planer för midsommar? Är du en sån som har traditioner sedan evigheter eller blir det olika varje år?

Tofvehult och Västervik

Det här är inget sponsrat inlägg eller något samarbete, bara ett tips från mig till dig.

I helgen begav vi oss åt Västervikshållet – närmare bestämt Tofvehults boende där vi hyrt en av 4 stugor för helgen, för att fira in att skolan slutat för sommaren. Sen blev det ändå så att pga en massa omständigheter så blev Oliver kvar hemma med lite andra aktiviteter, men han hade väldigt roligt och det är viktigast.

Här har vi stora huset, där jag tror det finns ett gäng rum att hyra.
Friheten – den stugan vi fick. Där fanns plats för 5 pers, även om 4 plus hund var rätt lagom 🙂

Tofvehult drivs av en familj om jag inte tar fel, och de har som sagt 4 stugor och några rum med man kan hyra. Tidigare har det visst även drivits ett väldigt framgångsrikt café med, men nu var det bara boende och konferens. Jag hade bokat in mig just här av lite olika anledningar, men dels för att vi fick plats alla 5 plus hund och dels för att det var nära Tobbes syrra som har en stuga bara 10 minuter bort. Bra att passa på att träffas ute!

Boendet ligger precis vid en sjö, varm att bada i enligt utsago (maken och Lukas)

Boende var väldigt mysigt, och framförallt så himla tyst och lugnt i omgivningarna, dessutom var det bara vi där första natten och bara några få boenden andra natten. Perfekt, och vi kunde gå omkring med Nala som vi ville! Enda nackdelen om man har lite mindre barn som Filip var att det var ju en klippa ner i sjön precis intill, halt och inte så lätt om man bara vill gå och plaska lite till knäna…

God frukostkorg med hembakat bröd.
Lillkillen alltså…
Och så han som badade!

Fredagskvällen åkte vi in till Västervik, käkade på restaurang och gick och kikade i hamnen. Sen blev det såklart Sveriges bästa milkshake – på Åhmans 🙂 Banan ska det vara, helst med en pommes med räksallad med…

Lukas och jag käkade heta räkor med vitlök och bröd att doppa i. Supergott!
Men alltså jag ser så trött ut…. Iofs så är det ju verkligheten med, Filip har krånglat massor med sömnen i många veckor nu och mitt sömnkonto är absolut back….
Han! ❤

Lördagen spenderades vid svägerskans ”stuga” (mer hus än stuga, väldigt fint) där det också var lugnt och skönt och Nala och barnen kunde springa fritt. Filip lekte med kusin Alicia, det skiljer bara ett par månader på dem.

Söta kusinerna, med myggbett, plåster och sommarbara ben… ❤

Söndagen blev en kort tur i kanot – mest för att testa med Nala. Två vuxna, en 10-åring, en 4-åring och en valp var lagom med spänning även om det gick bra, så turen blev ganska kort men trevlig, innan vi begav oss hemåt. Det var en lyckad helg, och så skönt att komma bort en stund!

Det funkade bra med Nala i kanoten, även om det var lite nervöst!
Den här däremot var GRAVT upprörd över att behöva ha på sig en tjock flytväst….
Men det gick över!
Tack för en fin paus från vardagen!

AW, bröllopsdag OCH mors dag?!

Med risk för att jinxa det hela totalt så har det här faktiskt möjlighet till att bli en riktigt bra vecka (om man inte räknar med tiden som förälder till två tonårsaktiga barn). På jobbet har det varit bra fart – alltså en massa olika saker att göra, men inget andan i halsen och mestadels ändå kul saker. Får vara med och tycka till lite när det kommer till att välja kök och sånt, och det ger verkligen lite extra glädje till jobbet måste jag säga! Som vanligt också en massa bra folk att jobba med, lösningsorienterade är en grov underdrift för den här branschen i stort, och det är himla najs att kunna bolla problem och lösningar med någon som liksom bara ”inga problem, det löser vi”. Sån boost!

Lite roligt på G med, på fredag ska jag ta med min lilla klick hantverkare på käk och dricka på Blackstone. Det blir såklart enligt alla restriktioner och så, men oavsett så är det jättekul att ha något att se fram emot!

Vi har dessutom bröllopsdag (16 år, hur sjukt?) på fredag, men det lilla firandet skjuter vi på till lördagen, hoppas vi till en skön middag och så lite häng i uterummet bara vi på kvällen en stund. Söndag är det ju mors dag och jag har önskat mig en liten vandrings-utflykt till någonstans där det är soligt – ni kanske minns vad jag längtar till och just att få ”sola” är ju en av de sakerna. Med sola menar jag inte att ligga och pressa någonstans, det har jag varken haft tid eller ro till på flera år, utan bara ha möjligheten att befinna mig så mycket som möjligt utomhus i solen. Kanske en gnutta färg med, det skulle verkligen behövas!

Tillsammans i nästan 22 (!!!) år och gifta i 16?!? Det är ju helt galet… Vad skönt det är med nån som står ut med alla ens konstigheter ändå!

Så, kanske faller allt i morgon bitti, vem vet, men som sagt så känns det ändå som det finns möjlighet till en bra vecka med en solig helg!

En påskafton

Ändå en bättre sådan än jag väntat mig? Jag och Nala började med en timmes promenad i Bankeryd när Lukas spelade fotboll – som vanligt på lördagar. Men promenaden gick bra och vi hade det väldigt trevligt!

Hoppar upp så fint och poserar lite!

Barnen fick leta påskägg och därpå blev det såklart påsktårta, nån fason får det väl ändå vara på högtiderna trots att vi knappt firar annars. Gott i alla fall, även om det är gränsfall för vad jag klarar i söthet…

Hade tänkt lägga upp bilderna jag tog med systemkameran, men det kändes som ett alldeles för stort projekt just nu. Ni får en (till) bild på Nala istället, när hon chillar på altanen.

Sen fick jag ÄNTLIGEN träffa min lilla brorsdotter som hunnit bli hela SJU månader?!? Eftersom maken och Filip nyligen varit förkylda ville de inte riskera nåt, men jag hängde med på en promenad med gänget i alla fall, för att hinna prata åtminstone lite. Så sjukt, i vanliga fall hade jag ju hållit i henne massor, kramat på henne och träffat henne mängder med gånger fram till nu 😦 Jävla Covid.

Till middag blev det i alla fall hemgjorda, grillade hamburgare – och det är så sjuk gott ändå! Och så lite påskgodis till efterrätt (choklad med likör i såklart, punschpraliner och ”banan-S” eller vad man ska kalla dem)…

Ändå en bättre påskafton än jag hade vågat hoppas på måste jag säga. Hur var din?