Sorteringsmani

Gud vad tillfredställande det kan vara att sortera/organisera och slänga saker, om man är på rätt humör. Jag tror det kanske är lite extra skönt när man inställd på att ”boa” lite, för nu har jag gjort i ordning:

  • ett köksskåp där välling, flaskor, bröstpump mm kan få bo
  • ett badrumsskåp där blöjor, salvor och annat smått och gott till skötbordet förvaras

Därutöver har jag, ej bebisrelaterat dock, gjort ett ryck i badrummet och slängt allt gammalt smink, skönhetsprodukter och smycken som jag aldrig använder eller som har gått ut (ok, hittade en grej som gick ut 2008, men ssccchhhh….). Så gött det är!

img_5805img_5806

Ser kanske inte ut att vara i så mycket ordning, men det är en jäkla skillnad måste jag säga. Slängde en jättepåse!

Skulle allra helst vilja boa mer, ställa iordning skötbord och spjälsäng och så, men det är ju liksom tre månader kvar så då står det ju bara i vägen och blir dammigt… Försöker ta ut alla frustrationer över att jag måste vänta genom att städa iordning resten av huset. Undrar om jag kanske skulle ta ungarnas rum imorgon….?

Skämskudde?

Igår kollade jag och maken på Historieätarna – den här gången mitt i 90-talet, alltså från jag var 11 tills jag var 21 år gammal. Jag älskar historieätarna, det är superintressant att få se vad folk har ätit genom historien, men i går var första gången jag liksom… skämts, lite? Vi skrattade rätt gott åt hur jäkla väl allt stämde – tex inredningen i nån av lägenheterna var en exakt kopia av min mans första lägenhet typ, och maten med såklart, även om vi äter det mesta av det än idag.

Men liksom, hur stereotyp är man egentligen? Det var väl mest det som gjorde att man ville dra fram skämskudden, att man kände igen sig i så mycket att det blev nästan pinsamt tydligt hur stereotyp man är/var…. Hua, lite jobbigt, men mestadels roligt ändå!

kokbok

Vår kokbok. Lätt den kokbok jag använt mest genom åren, hur mycket inspration och recept jag  än letar efter på nätet så är det ju här alla basrecept finns. 

Dagens ord – jouska

Maken skickade över en tweet från Science GIF’s häromdagen, med en lista över ord som beskriver lite udda känslor, såna som annars är svåra att kanske hitta ord för. Nu är de på engelska, men jag hittade ett par favoriter:

Vi börjar med rubriken, jouskaa hypothetical conversation that you compulsively play in your brain. Ja, ni vet, när man spelar upp den där perfekta repliken och dialogen man missade att ha för man inte fann sig, eller när man utför ett helt bråk själv i huvudet och spelar båda parter. Typiskt bra ord.

Nästa då, vemõdalen – the frustration of taking a photo of something amazing when thousands of identical photos already exist. Typ varje bild tagen på Eiffeltornet, Brooklyn Bridge eller en solnedgång. Eller som varje bild på Vättern som dyker upp på jkpg’s instagramkonto varje vecka 😉

img_5211

Ok, en sista, anekdouche –  a conversation in wich everyone is talking, but nobody is listening. Haha, ja det finns väl framförallt två tillfällen när man kan se det här, antingen är det när barnen pratar ”med” varandra i en lek, helst 3-4 barn samtidigt, ELLER så är det i vilken typ av ledningsmöte som helst 😉

Har du några favoritord?

Ett wienerbröd i vardera lår*

Jag har den senaste tiden gått runt med någon form av delvis uppgiven och delvis upprörd känsla av att liksom ha blivit lite … lurad. Eller, det är inte riktigt rätt ord, ”snuvad på konfekten” kanske stämmer bättre.

Det jag syftar på i just det här fallet är den totala oförmågan att äta det jag vill utan att det sätter sig direkt på kärlekshandtagen. Alltså jag lovar, fikar jag en lördag utan att kompensera för det så sitter tamejfan det jävla Wienerbrödet där i ungefär samma sekund. Jag har insett att det på något sätt måste hänga ihop med ålder, även om jag inte direkt känner mig lastgammal med mina 36 år ( fyller ju ändå inte 37 förrän första maj….) och även i viss mån kanske en lite halvtrasig ämnesomsättning.

En standardlunch, det är ju inte så
att jag svälter på något sätt. 

Jämför man med min ”toppform” så har jag nu gått upp ca 8 kg. Men ok, jag jobbar stenhårt med att koppla om min hjärna så jag inte ska lägga så himla stor fokus på det, och det går ändå åt rätt håll tycker jag. Mitt mål nu är inte detsamma som 2014 utan bara en känsla av att det är ”OK”. Dock insåg jag efter julen att jag måste skärpa till mig ordentligt för att liksom inte ”flyta ut”, och därav skapade jag en enkel kostplan. Summa summarum så äter jag sedan 4 veckor tillbaka ca 1700 kcal varje dag varav minst 120-160 g är protein (vilket är ganska mycket när man väl ska äta det). Med tanke på hur pass mycket jag ändå tränar, och att den enda dagen jag gör någon utsvävning är på lördagar när jag inte är lika strikt med tex proteinintaget, men ändå absolut inte ballar ur helt, så måste jag säga att resultaten är… något deprimerande.

Jag tror att jag på något sätt har liksom börjat landa i att jag helt enkelt inte kommer kunna äta ”som jag vill” utan att det har tämligen stora konsekvenser, vilket ju kanske egentligen är helt naturligt men som ändå känns oerhört motigt att ta till sig. Det är ju inte SÅ länge sen man var ung och kunde äta både pizza och fika tämligen ohämmat, då känns det ju lite surt att behöva vara så himlans pass strikt redan nu – jag är ju ändå bara 36 (ja, eller typ). Men men, bara för att jag har börjat inse att det verkar vara så landet ligger till nu för tiden så behöver jag ju inte gilla det.

Så, kära vänner, ni som liksom jag har funnit att den där bullen sätter sig direkt på låren, hur ska man hantera skiten? Ska man bara inse faktum och bannlysa allt extra fika eller ger man efter? Jag är ju visserligen redan gift, men någon ynka mån av självrespekt har jag ju ändå 😉

*Det här inlägget lästes mest med lite humor, även om innehållet stämmer. 

Alla tankar utanpå…

Vi har ju alla våra små egenheter, i olika format. Det är ju liksom en ganska rolig del av det som är ens personlighet och det orsakar ju ganska ofta en del skratt, även om man inte alltid uppskattar det i stunden 🙂

Förutom att jag nu i vuxen ålder har börjat ta efter min mors ovana att prata högt för sig själv i tex affärer (fast jag pratar nog oftare högt i bilen), så har jag också den lite udda ovanan att göra grimaser. Ni vet, man går igenom något i huvudet, en diskussion man ska ha, nåt minne man kom att tänka på, eller bara en reflektion på något man ser. Det är ju sånt alla gör, MEN alla kanske inte låter minspelet till den konversationen/iakttagelsen/minnet synas väldigt väl i ansiktet…

Går jag på stan och kommer att tänka på nåt roligt som hänt så kan jag fnissa högt för mig själv, och ganska ofta på träningen (när man får lite tid på sig att tänka mellan seten) börjar jag fundera på problem på tex jobbet och står då och gör väldigt bekymrade grimaser. Exakt HUR mycket jag grimaserar har jag börjat fundera på den senaste tiden av någon anledning, jag står faktiskt nu i skrivande stund och gör miner när jag ska komma på vad jag vill uttrycka! Det hela måste ju se väldigt roligt ut utifrån, men det bjuder jag på (som om jag har nåt val, hahaha).

Det här ju helt enkelt bara en sida av mig, jag kan oftast skratta åt den, men om du någon gång ser mig stå och grimasera vid kaffemaskinen  så vet du i alla fall att det inte beror på kaffet utan snarare på någon inre monolog i mitt huvud!

Japp, det här är visserligen en bild från lördagens rock-fest, men på riktigt,
jag gör såna här miner lite då och då annars med…
Helt normal.
Jag lovar. 

Dagens bubblare

Apelsinchoklad är ju fruktansvärt äckligt. När man var liten var det ju det värsta man visste, om man råkade ta en ischoklad som dessutom var apelsin i!!!!

Men.

I julas fick vi nån kartong Noblesse Apelsin av en leverantör. Den har legat över hela julen och in nu i januari, eftersom det är äckligt med apelsinchoklad. MEN om man är tillräckligt sugen på en bit choklad så visar det sig att det faktiskt gick att klämma ner en liten bit ändå.

Och kanske en bit dagen efter.

Och två efter det….

Nu har jag ätit typ 8 bitar sammanlagt, och till min fasa och förvåning så inser jag att jag någonstans under Noblessens öde har ändrat smak, jag har börjat tycka om apelsinchokladen… Det här måste på något sätt innebära att jag är lastgammal, för mig veterligen är det BARA gamla människor som gillar apelsinchoklad…

Hjälp?!?

Braaaaaaiiiiiiinsssss……

Våren är ju lite per definition som en bergochdalbana, vädret går upp och ner, och därmed förhoppningar om sol och värme, men på det stora hela är det ändå fantastiskt härligt att se när allt börjar växa igen! Dessutom kan man vara ute i trädgården och greja, och man får så pass mycket dagsljus att det faktiskt känns som man har ett liv efter jobbet!

Man får dessutom se sådana här vackra ranunkler på vägen ner till gymmet på lunchen. Klart en humörhöjare!

Det finns ett litet, litet men, dock, och det är ju allergi. Nu är det många gånger bättre än när jag var tonåring, men jag är ju typ allergisk mot allt som flyger runt i luften (inte fåglar. Eller jo, troligen fåglar oxå när jag tänker efter), från sälg och vide till björk och gräs. Nåväl, inte hela världen, jag blir mest snuvig och kliig i ögonen (med medicin förstås), jobbigast är nog att man blir SÅ trött… zzz….

Så, går jag runt mer zombieaktigt än vanligt, med röda ögon och en rinnande näsa – frukta icke, det är inte ebola eller nåt annat dödligt som uruboros, bara lite allergi…

Zinfandel-fredag med klassisk bruschetta

Fredagar är visserligen alltid trevliga, men den här blev ändå lite extra trevlig tycker jag. Dels fick jag ett glädjande (dvs inte så dyrt) besked från Vianor angående vår bil – för övrigt en helt makalöst trevlig bilverkstad!!! – och sen när jag redan var på gott humör fick jag visa leg på systemet TROTS att det satt en ung tjej i kassan! Haha, ibland krävs det så lite….

Japp, här hemma blandar vi zinfandel-rosé med lite bubbelvatten, dels blir det mer läskande och dels kan man ju liksom dricka MER av det goda. Däremot går det inte med ett alltför torrt (icke zinfandel) vin, då blir det bara surt. 

Fortsatte med glatt humör att handla mat till fredagsmys, och det blev en skön mix av sallad, fänkålssalami, camembert, gruyere och en klassisk bruschetta, Suveränt gott, och inte blev det sämre av att det fick sällskap av (ett par) glas vin zinfandel rosé blandat med bubbelvatten och med frysta bär som isbitar… Japp, lite sommarkänsla blev det här idag minsann, trots iskalla vindar ute.

Klassisk bruschetta, 8 mackor
4 tomater, hackade i den storleken du vill ha den
1 solovitlök, finhackad
1 rödlök, finhackad
1 röd chili, finhackad
½ hackad basilika (av storleken du köper i vanlig matvaruaffär)
1 pressad lime
vit balsamvinäger
½ tsk flingsalt
svartpeppar

Blanda ihop tomatsalsan och låt den stå till sig lite. Skär upp ett gott surdegsbröd (tex från Rosetten) i skivor, droppa lite olivolja över och gnid med en ituskuren vitlök. Stek eller grilla hastigt så du får en gyllene yta. Precis innan servering lägger du på en rejäl klick tomatsalsa – klart!

Inre frid

Jag ska för det första direkt säga att jag inte är särskilt insatt i NÅGON religion, jag har väl ungefär med mig de kunskaper om ämnet man fick i skolan. 
I vårt sovrum har det blivit så att jag har med tiden köpt och ställt in ett antal ”Buddhas”, de flesta inköpta på Indiska vid lite olika tillfällen. Jag tycker att det är en väldigt mysig och fridfull figur, som passar bra in i ett rum där man mestadels vilar. Tycker ändå det är lite intressant vilka symboler man väljer till olika religioner, den här fridfulla varianten är väl mycket trevligare än en man uppspikad på ett kors?!?
Rent spontant så tycker jag nog att buddhism och hinduism verkar vara lite trevligare varianter än övriga religioner, lite fredliga och inte lika benägna att trycka på sin religion på andra – med våld. Men som sagt, jag är inte helt insatt så jag kan ha fel, det är bara min känsla baserat på det lilla jag vet. 
Jag kan förstå att människor har ett behov av att känna att det finns ”något”, däremot kan jag inte riktigt förstå hur man i dagens upplysta samhälle kan tolka tex bibeln så bokstavligt – jajamän, gud skapade jorden på 7 dagar osv…. Mmm, och så tryckte han ner lite dinosauriefossiler för att han hade tråkigt eller? Nåväl, alla får tro vad de vill, så länge ingen försöker trycka på mig en religion =)